În temeiul prevederilor art. 2 pct. 6,art. 3-7, 13,14,40, 51,66, 67, art. 73 alin. (2) și (3), art. 74 și 75 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative,<!–>având în vedere prevederile art. 77 alin. (2) și (3) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative,–>președintele Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar emite prezentul ordin. +
Articolul INormele privind autorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în România, recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea și redobândirea autorizării, aprobate prin Ordinului președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 87/2018 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr 721 din 21 august 2018, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.<!–>La articolul 11, alineatul (8^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(8^1)–>În cazul în care autorizarea auditorului financiar a fost retrasă de către ASPAAS ca urmare a compromiterii serioase a bunei reputații conform alin. (1), auditorul are obligația ca în termen de 3 luni de la emiterea ordinului președintelui ASPAAS de retragere a autorizării prevăzut la alin. (2) să depună pe platforma online de raportare anuală, după caz, raportul/ rapoartele aferent(e) activității desfășurate până la momentul emiterii ordinului de retragere a autorizării, respectiv raportul fără activitate. … 2.<!–>La articolul 12, alineatul (5^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(5^1)–>În cazul în care autorizarea firmei de audit a fost retrasă de către ASPAAS ca urmare a compromiterii serioase a bunei reputații conform alin. (1), reprezentatul firmei are obligația ca în termen de 3 luni de la emiterea ordinului președintelui ASPAAS de retragere a autorizării prevăzut la alin. (2) să depună pe platforma online după caz, raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate până la momentul emiterii ordinului de retragere a autorizării, respectiv raportul fără activitate. … 3.<!–>La articolul 13, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1)–>Auditorii financiari pot solicita retragerea autorizării, depunând la sediul ASPAAS o cerere scrisă, prevăzută în anexa nr. 5a, semnată și datată, însoțită de ordinele de autorizare, respectiv de înregistrare emise de președintele ASPAAS sau de certificatul de autorizare emis de CAFR înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 162/2017, în original, care se vor adăuga la dosarul de autorizare existent la nivelul ASPAAS, împreună cu documentele justificative. … 4.După articolul 13 se introduce un nou articol, articolul 13^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 13^1Retragerea autorizării la cererea firmei de audit(1)<!–>Reprezentantul legal al firmei de audit poate solicita retragerea autorizării firmei de audit, depunând la sediul ASPAAS o cerere scrisă, prevăzută în anexa nr. 5b, semnată și datată, însoțită de documente justificative care se vor adăuga la dosarul de autorizare existent la nivelul ASPAAS, în următoarele situații:a)–>firma nu mai îndeplinește condițiile de autorizare prevăzute la art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017; … b)<!–>firma dorește să se radieze de la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) sau intenționează să își modifice obiectul principal de activitate, în sensul în care nu va mai desfășura activitatea de audit financiar. … (2)–>Dosarul de retragere conține următoarele documente:a)<!–>cererea; … b)–>documentele justificative care să ateste încadrarea în situațiile prevăzute la alin. (1) lit. a), dacă este cazul; … c)<!–>declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal, prevăzută în anexa nr. 6, din care să reiasă că acesta nu se află în vreuna dintre situațiile prevăzute la art. 13 alin. (3) sau la care face trimitere art. 13 alin. (3); … d)–>declarația pe propria răspundere, prevăzută în anexa nr. 4, din care să reiasă că reprezentantul legal a depus pe platforma online raportul/rapoartele aferent(e) activității desfășurate de către firma de audit până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării; … e)<!–>ordinele de autorizare, respectiv de înregistrare emise de președintele ASPAAS sau certificatul de autorizare emis de CAFR înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 162/2017, în original. … (3)–>După depunerea cererii de retragere a autorizării, firma de audit nu mai poate desfășura activitatea de audit financiar.(4)<!–>În termen de 30 de zile după depunerea cererii de retragere a autorizării, firma de audit va înregistra la ONRC, după caz, mențiunile care vizează una dintre situațiile prevăzute la alin. (1) și va comunica către ASPAAS documentul justificativ în acest sens. În caz contrar, cererea de retragere a autorizării se respinge și dosarul se clasează.(5)–>Personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS analizează dosarul de retragere a autorizării firmei de audit prevăzut la alin. (2), iar în cazul în care se constată faptul că firma de audit nu se încadrează în vreuna dintre situațiile prevăzute la alin. (1) și/sau dosarul de retragere nu este complet/conform, cererea de retragere a autorizării se respinge.(6)<!–>Soluționarea dosarului de retragere a autorizării firmei de audit se prorogă în oricare dintre următoarele situații:a)–>în cazul în care reprezentantul legal sau firma de audit este supus(ă) unei proceduri disciplinare/administrative, conform legii, aflată în curs de soluționare; … b)<!–>dacă se constată existența unei situații privind compromiterea serioasă a bunei reputații, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputație; … c)–>dacă se constată existența uneia dintre situațiile prevăzute la art. 12 alin. (2). … (7)<!–>În cazul aprobării cererii, președintele ASPAAS emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data completării dosarului prevăzut la alin. (2), un ordin cu privire la retragerea autorizării firmei de audit, la cererea reprezentantului legal. Ordinul președintelui ASPAAS de retragere a autorizării se emite în trei exemplare, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituției, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR. … 5.–>La articolul 18 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:(2)<!–>Nerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage răspunderea auditorilor financiari care acționează în nume propriu sau a auditorilor financiari membri în organul administrativ sau de conducere a firmei de audit și/sau asociați/acționari ai acesteia. … 6.–>Articolul 19 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 19AnexeAnexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentele norme.<!–> … 7.–>După anexa nr. 4 se introduc trei noi anexe, anexele nr. 5a, 5b și 6, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 1-3, care fac parte integrantă din prezentul ordin. … +
Articolul IIFirmele de audit care la data intrării în vigoare a prezentului ordin nu mai sunt înregistrate în evidențele Ordinului Național al Registrului Comerțului sau nu mai au ca obiect principal de activitate exercitarea activității de audit financiar au obligația ca în termen de 30 de zile să notifice către ASPAAS această situație. +
Articolul IIINormele privind suspendarea exercitării activității auditorilor financiari și firmelor de audit, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 88/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 734 din 24 august 2018, se modifică și se completează după cum urmează:1.<!–>La articolul 4, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:(2^1)–>În termen de 30 de zile de la data depunerii cererii prevăzute la alin. (1), împreună cu documentele justificative, precum și declarația pe propria răspundere, prevăzută în anexa nr. 5 la norme, auditorii financiari au obligația depunerii pe platforma online de raportare anuală a raportului/rapoartelor aferent(e) activității desfășurate până la momentul depunerii cererii de suspendare, respectiv a raportului fără activitate, după caz. În caz contrar, cererea de suspendare se respinge și dosarul se clasează. … 2.<!–>La articolul 5, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1)–>De la data depunerii cererii de suspendare a exercitării activității până la soluționarea cererii, auditorii financiari nu mai pot desfășura activitatea de audit financiar. … 3.<!–>La articolul 5, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)–>Cererea auditorului financiar prevăzută la alin. (1) împreună cu raportarea prevăzută la art. 4 alin. (2^1) se analizează de personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS. În urma verificării, se întocmește un raport adresat președintelui ASPAAS, care conține propunerea motivată de aprobare sau respingere a cererii de suspendare a exercitării activității, după caz, precum și perioada de suspendare. … 4.<!–>La articolul 5, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:(4^1)–>În cazul aprobării cererii, după emiterea ordinului cu privire la suspendarea exercitării activității, auditorii financiari nu mai pot desfășura activitatea de audit financiar până la expirarea perioadei pentru care s-a aprobat suspendarea sau până la întreruperea acesteia, la cerere. … 5.<!–>La articolul 6, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:(7)–>Auditorul financiar care a revenit la statutul de auditor financiar activ după expirarea perioadei pentru care s-a aprobat suspendarea sau după întreruperea acesteia, la cerere, are obligația depunerii documentației pe platforma online de raportare anuală, în vederea obținerii e-vizei anuale. … 6.<!–>La articolul 7, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:(2^1)–>În termen de 30 de zile de la data depunerii documentelor prevăzute la alin. (2), firma de audit, prin reprezentantul legal, are obligația depunerii pe platforma online de raportare anuală a raportului/rapoartelor aferent(e) activității desfășurate până la momentul depunerii notificării de suspendare temporară a activității, respectiv a raportului fără activitate după caz. … 7.<!–>La articolul 7, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)–>Documentele prevăzute la alin. (2) împreună cu raportarea prevăzută la alin. (2^1) se analizează de personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS. În urma verificării, se întocmește un raport adresat președintelui ASPAAS care conține propunerea de suspendare temporară a activității firmei de audit, precum și perioada de suspendare. … 8.<!–>La articolul 8, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:(4^1)–>După încetarea suspendării temporare și reluarea activității, firma de audit are obligația depunerii documentației pe platforma online de raportare anuală, în vederea obținerii e-vizei anuale. … 9.Articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 11AnexeAnexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentele norme.<!–> … 10.–>După articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 12, cu următorul cuprins: +
Articolul 12Dispoziții finaleNerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage răspunderea auditorilor financiari care acționează în nume propriu sau a auditorilor financiari membri în organul administrativ sau de conducere a firmei de audit și/sau asociați/acționari ai acesteia.<!–> … 11.–>După anexa nr. 4 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 5, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul ordin. … +
Articolul IVNormele privind buna reputație a stagiarilor în activitatea de audit financiar, a auditorilor financiari și a firmelor de audit, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 89/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 733 din 24 august 2018, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.După articolul 9 se introduce un nou articol, articolul 10, cu următorul cuprins: +
Articolul 10Nerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage răspunderea auditorilor financiari care acționează în nume propriu sau a auditorilor financiari membri în organul administrativ sau de conducere a firmei de audit și/sau asociați/acționari ai acesteia.<!–> … 2.–>Anexa la norme se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 5, care face parte integrantă din prezentul ordin. … +
Articolul VPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>
Președintele Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar,–>
Cristiana Doina Tudor<!–>București, 10 iulie 2020.–>Nr. 274. +
Anexa nr. 1<!–>(Anexa nr. 5a la norme)–>
CERERE<!–>
de retragere a autorizării de auditor financiar–><!–>Subsemnatul/Subsemnata,……………………………………………….., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/pașaportul seria ……. nr. ………., eliberat(ă) de ………………… la data de ……………….., cod numeric personal (CNP) …………………………………., în calitate de auditor financiar, nr. de înregistrare în Registrul public electronic ………………………………., solicit retragerea autorizării de auditor financiar.–>Anexez la prezenta cerere următoarele documente:– declarație pe propria răspundere referitoare la existența antecedentelor disciplinare, administrative sau penale (anexa nr. 6 la norme); … – declarație pe propria răspundere privind depunerea pe platforma online a raportului/rapoartelor aferent(e) activității desfășurate (anexa nr. 4 la norme); … – ordinele de autorizare, respectiv de înregistrare emise de președintele ASPAAS/certificatul de autorizație emis de CAFR înainte de intrarea în vigoare a prevederilor Legii nr. 162/2017, în original.Date de contact:<!–>Adresă de e-mail …………………………………………–>Telefon …………………………..<!–>Adresa de corespondență: localitatea ………………………………., str. …………………….. nr. ……, bl. ……, sc. …., et. ….., ap. …….., sectorul/județul ………………………………….–>Subsemnatul/Subsemnata,………………………………………………………., declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322,323 și 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații, că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.<!–>Data ………………….–>Semnătura ………………….<!–> … –><!–>–> +
Anexa nr. 2<!–>(Anexa nr. 5b la norme)–>
CERERE<!–>
de retragere a autorizării firmei de audit–><!–>Subsemnatul/Subsemnata, …………………………………………………., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate seria ……. nr. …………….. eliberat(ă) de ………………………. la data de ………………………., cod numeric personal…………………………………………., reprezentant legal al firmei de audit ………………………………………………, solicit retragerea autorizării firmei pe motivul că:a)–>firma nu mai îndeplinește condițiile de autorizare prevăzute la art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017; … b)<!–>firma dorește să se radieze de la ONRC sau intenționează să își modifice obiectul principal de activitate, în sensul în care nu va mai desfășura activitatea de audit financiar.Anexez la prezenta cerere următoarele documente:– decizia AGA privind modificarea actului constitutiv, după caz; … – declarația pe propria răspundere referitoare la existența antecedentelor disciplinare, administrative sau penale; … – declarație pe propria răspundere privind depunerea pe platforma online a raportului/rapoartelor aferent(e) activității desfășurate; … – ordinele de autorizare, respectiv de înregistrare emise de președintele ASPAAS/certificatul de autorizație emis de CAFR, în original; … – altele: ……………………………………………………………………………………..Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………………………………………………….., mă angajez ca în conformitate cu prevederile art. 13^1 alin. (4) să depun documentele justificative emise de ONRC.–>Date de contact:<!–>Adresă de e-mail: ……………………………………….–>telefon: …………………………<!–>Adresă de corespondență: localitatea …………………………., str. ……………………….. nr. ……, bl. ……, sc. ……, et. ……, ap. ……., sectorul/județul …………………………………..–>Subsemnatul, ……………………………………………………….., declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322,323 și 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații, că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.<!–>Data ………………… –>Semnătura ……………………<!–> … –> … <!–>–> +
Anexa nr. 3<!–>(Anexa nr. 6 la norme)–>
DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE<!–>
referitoare la existența antecedentelor disciplinare, administrative sau penale–><!–>Subsemnatul/Subsemnata, …………………………………………., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/pașaportul seria …….. nr. ………………, eliberat(ă) de ………………… la data de ……………….., cod numeric personal (CNP) ……………………………………….., în calitate de auditor financiar, nr. de înregistrare în Registrul public electronic……………………………….., declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322,323 și 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații, că nu mă aflu în vreuna din situațiile prevăzute la art. 13 alin. (3) sau la care face trimitere alin. (3) din Ordinul președintelui ASPAAS nr. 87/2018 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în România, recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea și redobândirea autorizării, cu modificările și completările ulterioare.–>Subsemnatul/Subsemnata, …………………………………………………….., declar că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.<!–>Data …………………–>Semnătura …………………………<!–>–> +
Anexa nr. 4<!–>(Anexa nr. 5 la norme)–>
DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE<!–>–>Subsemnatul/Subsemnata, …………………………………………………………., cu sediul profesional în localitatea ………………………….., str. ……………………………….. nr. ….., bl. …., sc. …., et. …., ap. …, județul/sectorul ………………….., legitimat/ă cu buletinul/cartea de identitate/pașaportul seria ……. nr. ……………., eliberat/ă de ……………………. la data de …………………….., cod numeric personal (CNP) ………………………………….., auditor financiar autorizat, înregistrat în Registrul public electronic (RPE) cu numărul ……………………………, în scopul acordării suspendării exercitării activității de audit financiar, declar pe propria răspundere cunoscând sancțiunile prevăzute de legea penală pentru falsul în declarații că am cunoștință de condițiile de obținere a vizei prevăzute de Normele privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea activității de audit financiar, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 383/2019, cu modificările și completările ulterioare, condiții pe care mă angajez să le îndeplinesc în vederea efectuării raportării anuale și obținerii e-vizei.<!–>Subsemnatul/Subsemnata, …………………………………………………………………………………………………., declar sub sancțiunea art. 322,323 și 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.–>Auditor financiar ………………………………<!–>Nr. RPE ………………………………………–>Semnătura ………………………………<!–>Data ………………………..–><!–>–> +
Anexa nr. 5<!–>(Anexa la norme)–>
DECLARAȚIE<!–>
privind respectarea criteriilor de bună reputație–><!–>Subsemnatul/Subsemnata, ……………………………………, domiciliat(ă) în ……………………………………….^1),a)–>în calitate de persoană fizică care solicită înscrierea la testul de verificare a cunoștințelor pentru accesul la stagiu; … b)<!–>în calitate de stagiar în activitatea de audit financiar; … c)–>în calitate de persoană fizică, stagiar în activitatea de audit financiar, care solicită înscrierea la examenul de competență profesională; … d)<!–>în calitate de persoană fizică care a absolvit examenul de competență profesională în sesiunea …………………………………, solicit autorizarea ca auditor financiar; … e)–>în calitate de auditor financiar, autorizat prin ………………, număr autorizație ……………………………..; … f)<!–>în calitate de reprezentant legal al firmei de audit ………………………………………………….., autorizată prin ………………….. număr autorizație ……………………; … –>declar pe propria răspundere următoarele^2):1.<!–>nu sunt condamnat(ă)/nu s-a dispus o condamnare penală împotriva firmei de audit pe care o reprezint, pentru săvârșirea unei infracțiuni cu intenție; … 2.–>nu s-a dispus față de persoana mea o măsură preventivă privativă sau restrictivă de libertate în cadrul unui proces penal, în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii unei infracțiuni cu intenție; … 3.<!–>nu mi-a fost aplicată pedeapsa complementară și/sau pedeapsa accesorie a interzicerii exercitării activității de audit financiar; … 4.–>nu mi-a fost aplicată măsura de siguranță prin care mi s-a interzis exercitarea profesiei de auditor financiar; … 5.<!–>nu am fost sancționat(ă) disciplinar sau administrativ/nu a fost sancționată disciplinar firma de audit pe care o reprezint de către alte autorități, instituții sau organisme române ori străine din domeniul financiar-contabil, pentru aspecte de natură profesională; … 6.–>nu mi-au fost aplicate restricții/nu i s-au aplicat restricții firmei de audit pe care o reprezint pentru a desfășura activități în domeniul financiar-contabil de către autorități, instituții sau organisme române ori străine din domeniul financiar-contabil; … 7.<!–>membrii organului administrativ sau de conducere al firmei de audit care sunt auditori financiari îndeplinesc criteriile de bună reputație prevăzute la pct. 1-6. … –>Prezenta declarație este conformă cu realitatea și este dată cunoscând prevederile art. 322,323 și 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals și, respectiv, falsul în declarații.<!–>Data ……………–>Semnătura ……………..<!–>În situația în care o persoană fizică sau firma de audit nu îndeplinește oricare din criteriile de bună reputație prevăzute la pct. 1-7, se menționează expres criteriul/criteriile care nu este îndeplinit/nu sunt îndeplinite.–><!–>^1) Se va încercui/completa una dintre literele a)-f) în funcție de calitatea pe care o deține persoana care completează prezenta declarație.–>^2) Se va completa în funcție de criteriul de bună reputație aplicabil persoanei fizice sau firmei de audit, după caz. Pentru auditorii financiari sunt aplicabile criteriile prevăzute la pct. 1-6. Pentru firma de audit sunt aplicabile criteriile prevăzute la pct. 1, 5, 6 și 7. Pentru stagiari sunt aplicabile criteriile prevăzute la pct. 1, 2, 5 și 6.<!–>–><!–>–>