privind organizarea şi desfăşurarea simulării evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a şi a simulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional, în anul şcolar 2015-2016
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (5) şi ale art. 94 alin. (2) lit. e) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,în baza prevederilor Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii în sistemul naţional de învăţământ, cu modificările ulterioare,în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1.401/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare, cu modificările ulterioare,în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 26/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice şi al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2015 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea unor acte normative,ministrul educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice emite prezentul ordin. +
Articolul 1Se aprobă organizarea simulării evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a şi a simulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional, în anul şcolar 2015-2016, pentru familiarizarea elevilor cu rigorile unei evaluări naţionale, respectiv ale unui examen de bacalaureat naţional şi cu scopul de a optimiza rezultatele obţinute de către elevii din învăţământul preuniversitar, la finalul studiilor gimnaziale/liceale. +
Articolul 2Se aprobă Calendarul simulării evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a şi al simulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional, în anul şcolar 2015-2016, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 3(1) Disciplinele la care se organizează simularea evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a în anul şcolar 2015-2016 sunt: limba şi literatura română, limba şi literatura maternă (pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă), matematică. … (2) Lista conţinuturilor pentru simularea evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a în anul şcolar 2015-2016 este prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. … +
Articolul 4(1) Disciplinele la care se organizează simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional pentru elevii clasei a XI-a în anul şcolar 2015-2016 sunt: limba şi literatura română, limba şi literatura maternă (pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale), matematică şi istorie. … (2) Lista conţinuturilor pentru simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional pentru elevii clasei a XI-a în anul şcolar 2015-2016 este prevăzută în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin. … +
Articolul 5(1) Disciplinele la care se organizează simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional pentru elevii clasei a XII-a în anul şcolar 2015-2016 sunt: limba şi literatura română, limba şi literatura maternă (pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale), matematică, istorie, fizică, chimie, biologie, informatică, geografie, logică, argumentare şi comunicare, psihologie, economie, sociologie, filosofie. … (2) Lista conţinuturilor pentru simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional pentru elevii clasei a XII-a în anul şcolar 2015-2016 este prevăzută în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul ordin. … +
Articolul 6Organizarea simulării evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a şi a simulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional, în anul şcolar 2015-2016, se realizează în baza unei proceduri separate, care va fi comunicată ulterior. +
Articolul 7Rezultatele obţinute de elevi la simularea evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a şi la simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional în anul şcolar 2015-2016 sunt analizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ în care s-au desfăşurat aceste simulări, prin discuţii individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare. +
Articolul 8Direcţia generală învăţământ preuniversitar, Direcţia pentru învăţământ în limbile minorităţilor, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ duc la îndeplinire prezentul ordin. +
Articolul 9Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul educaţiei naţionale
şi cercetării ştiinţifice,
Gigel Paraschiv,
secretar de statBucureşti, 14 ianuarie 2016.Nr. 3.069. +
Anexa 1CALENDARULsimulării evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a şi alsimulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional,în anul şcolar 2015-2016Simularea evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a din anul şcolar 2015-2016 22 februarie 2016 Simulare – Limba şi literatura română – probă scrisă 23 februarie 2016 Simulare – Matematică – probă scrisă 24 februarie 2016 Simulare – Limba şi literatura maternă – probă scrisă 4 martie 2016 Afişarea rezultatelorSimularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional pentru elevii claselor a XI-a şi a XII-a din anul şcolar 2015-2016*Font 9* 7 martie 2016 Simularea probei E)a) – probă scrisă – Limba şi literatura română 8 martie 2016 Simularea probei E)b) – probă scrisă – Limba şi literatura maternă 9 martie 2016 Simularea probei E)c) – probă scrisă – Proba obligatorie a profilului 10 martie 2016 Simularea probei E)d) – probă scrisă – Proba la alegere a profilului şi specializării (numai pentru elevii clasei a XII-a) 18 martie 2016 Afişarea rezultatelor +
Anexa 2LISTA CONŢINUTURILORpentru simularea evaluării naţionale pentruelevii clasei a VIII-a în anul şcolar 2015-2016*Font 7*┌──────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ DISCIPLINA │ CONŢINUTURI │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ│Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa ││ │pentru Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, aprobată prin OMEN ││ │nr. 4431/29.08.2014. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele conţinuturi: ││ │● procedee de expresivitate artistică în textele studiate (figuri de stil: alegoria) – conţinut ││ │asociat competenţei specifice 1.1; ││ │● trăsături specifice genului dramatic în opere literare studiate sau în texte la prima vedere – ││ │conţinuturi asociate competenţei specifice 1.1; ││ │● trăsături ale speciilor literare: romanul, balada populară – conţinuturi asociate competenţei ││ │specifice 1.1; ││ │● complemente circumstanţiale şi propoziţii subordonate circumstanţiale corespunzătoare (de loc, ││ │de timp, de mod, de cauză, de scop, condiţională, concesivă, consecutivă) – conţinuturi asociate ││ │competenţei specifice 2.2. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa ││ │pentru Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, aprobată prin OMEN ││ │nr. 4431/29.08.2014. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: ││ │● din capitolul Numere reale ││ │- Rapoarte de numere reale reprezentate prin litere; operaţii cu acestea (adunare, scădere, ││ │înmulţire, împărţire, ridicare la putere) ││ │● capitolul Funcţii ││ │● din capitolul Ecuaţii, inecuaţii şi sisteme de ecuaţii ││ │- Ecuaţii de forma ax + by + c = 0, unde a, b, c sunt numere reale, a diferit 0, b diferit 0 ││ │- Sisteme de ecuaţii de forma: ││ │ ┌ ││ │ │ a(1)x + b(1)y + c(1) = 0 ││ │<, unde a(1), a(2), b(1), b(2), c(1), c(2) sunt numere reale; ││ │ │ a(2)x + b(2)y + c(2) = 0 rezolvare prin metoda substituţiei şi/sau prin metoda reducerii; ││ │ └ interpretare geometrică ││ │- Ecuaţia de forma ax^2 + bx + c = 0 , unde a, b, c sunt numere reale, a diferit 0 ││ │- Inecuaţii de forma ax + b > 0 (≥, <, ≤), unde a, b sunt numere reale ││ │- Probleme care se rezolvă cu ajutorul inecuaţiilor şi al sistemelor de ecuaţii ││ │● din capitolul Proiecţii ortogonale pe an plan ││ │- Calculul unor distanţe în interiorul corpurilor studiate ││ │● capitolul Calcularea de arii şi volume │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │TARTALMAK ││MAGHIARĂ MATERNĂ │1. Irodalomolvasas ││ │Irodalmi formak es kodok ││ │- Szokepek: metafora, allegoria, hasonlat. Retorikai alakzatok: az ismetles valtozatai ││ │(gondolatritmus, felsorolas, halmozas, fokozas), parhuzam, ellentet. ││ │- Verstani alapfogalmak: hangsulyos ritmus, rimfajtak. ││ │- Epika: tortenetmondas, elbeszelo, elbeszeloi nezopont, szereplo, szereplok rendszere; epikai ││ │mufajok: elbeszeles/novella, humoreszk, nepballada, muballada, regeny. ││ │- Lira, liraisag, lirai en; lirai mufajok: dal, leiro koltemeny. ││ │- Beszedhelyzet(ek) a koznapi es irodalmi szovegekben: a beszelonek a targyhoz es a cimzetthez ││ │valo viszonya; teny es fikcio; elbeszelo, elbeszeloi nezopont. Terszerkezet, idoszerkezet a lirai ││ │es az epikai muvekben. ││ │- Ertek: megjelenitett ertekek, ertekrend. ││ │- Hangnemek: szatirikus, tragikus, targyilagos, humoros hangvetel. ││ │2. A logikus es celszeru nyelvhasznalat: kozlesformak ││ │Az ertekezo fogalmazas szerkesztese. Irodalmi muvek egyeni ertelmezese irasban. Maganlevel. ││ │Meghivo. Monolog. Leiras. Jellemzes. Hirdetes. ││ │3. A kozles epitoelemei: a mondat, a szo, a hang. ││ │A szo. ││ │- A szavak jelentese (ismetles). ││ │- A szo szerkezete (ismetles). ││ │- A szofajok (ismetles). ││ │A mondat. ││ │Az egyszeru mondat es elemzese (ismetles). │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │Literatur ││GERMANĂ MATERNĂ │1. Personliche Meinung aubern und begrunden; ││ │2. Wiedergabe des Inhaltes eines Textes: ││ │ a. die Nacherzahlung; ││ │ b. die Inhaltsangabe; ││ │3. Texte aufgrund von Fragen erschlieben; ││ │4. Texte fortsetzen oder umformen; ││ │5. Erfassen des tieferen Sinnes eines Textes; ││ │6. Sprachliche Mittel in einem literarischen Text erkennen; ││ │7. Anderung der Erzahlperspektive; ││ │8. Gattungsspezifische Merkmale erkennen: die Ballade; ││ │9. Verfassen eines Dialogs zu einer gegebenen Situation. ││ │Sprachbetrachtung ││ │1. Bereicherung des Wortschatzes: ││ │a. die Wortfamilie: Ableitung und Zusammensetzung, ││ │b. das Wortfeld, ││ │c. Homonyme, Synonyme, Antonyme; ││ │2. Identifikation und Bestimmen von Satzgliedern: ││ │Subjekt, Pradikat, Objekt, Attribut, Konditionalbestimmung; ││ │3. Identifikation und Bestimmen von Nebensatzen: ││ │Subjekt-, Pradikativ-, Attribut-, Objekt-, Konditionalsatz; ││ │4. Form der Nebensatze: ││ │a. eingeleitete: Konjunktionalsatz, Relativsatz, indirekter Fragesatz; ││ │b. uneingeleitete: Infinitivgruppe, Patizipialgruppe, verkappter Nebensatz ││ │5. Umwandlung von Satzgliedern in Nebensatze und umgekehrt. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │1. Limbă rromani (Fonetică, Lexicologie, Morfologie, Sintaxă) ││RROMANI MATERNĂ │2. Literatură rromani (texte literare): ││ │Clasa a V-a: O suno e kakosqo Angel (Anghel Năstase vi Noemi Năsturaş). ││ │Clasa a VI-a: Kamav te aresav siklarno! (Noemi Palfi-Tamaş). ││ │Clasa a VII-a: E xuxura (Nicolae Pandelică). ││ │Clasa a VIII-a: O rromano them (palemvakaripen kaoar o Zupter Borkoj palal o xramosaripen ││ │"O xasardo them" e Luminicaqo e Coabasqi). ││ │3. Noţiuni de teorie literară ││ │4. Compunerea │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA SÂRBĂ │1. Limba sârbă (Fonetică, Lexicologie, Morfologie, Sintaxă) ││MATERNĂ │2. Literatura sârbă (texte literare): ││ │clasa a V-a: Starac prevario divove; U cara Trojana kozje usi; ││ │clasa a VI-a: Car Lazar i carica Milica; Veletovci (Ivo Andric); ││ │clasa a VII-a: Hajduk Veljko (Vuk Stefanovic Karadzic); Pop Cira i pop Spira (S. Sremac) ││ │clasa a VIII-a: Kad mlidijah umreti (B. Radicevic); Sve, sve, ali zanat; Hasanaginica; Sve ce to ││ │narod pozlatiti (Laza Lazarevic); Pop Cira i pop Spira (S. Sremac) ││ │3. Noţiuni de teorie literară ││ │4. Compunerea │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │1. Limbă slovacă (Fonetică, Lexicologie, Morfologie, Sintaxă) ││SLOVACĂ MATERNĂ │2. Literatură slovacă (texte literare): ││ │- Clasa a V-a: Medicina (Janko Jesensky). ││ │- Clasa a VI-a: Na chlieb (Jozef Gregor Tajovsky), Katarina – l'udova balada. ││ │- Clasa a VII-a: Prve hodinky (Jozef Gregor Tajovsky), Doktor (Janko Jesensky). ││ │- Clasa a VIII-a: Tapakovci (Bozena Slancikovă Timrava), Statky-zmatky (Jozef Gregor Tajovsky). ││ │3. Noţiuni de teorie literară ││ │4. Compunerea │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │1. Limbă ucraineană (Fonetică, Lexicologie, Morfologie, Sintaxă) ││UCRAINEANĂ MATERNĂ │2. Literatură ucraineană (texte literare): ││ │Clasa a V-a:*) (text în limba ucraineană) ││ │Clasa a VI-a:*) (text în limba ucraineană) ││ │Clasa a VII-a:*) (text în limba ucraineană) ││ │Clasa a VIII-a:*) (text în limba ucraineană) ││ │3. Noţiuni de teorie literară ││ │4. Compunerea │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │Conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa pentru Evaluarea Naţională pentru ││ITALIANĂ MATERNĂ │absolvenţii clasei a VIII-a. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele conţinuturi: ││ │- procedee de expresivitate artistică în textele studiate (figuri de stil: personificarea, ││ │epitetul, comparaţia, repetiţia, enumeraţia, antiteza); ││ │- trăsături ale speciilor literare: mitul, fabula; ││ │- articolul de ziar / de revistă; ││ │- substantivele compuse; ││ │- verbul: perfectul simplu al verbelor regulate şi neregulate (cele mai frecvente); folosirea ││ │imperativului cu pronumele de politeţe; conjunctivul prezent şi trecut. │└──────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
+
Anexa 3LISTA CONŢINUTURILORpentru simularea probelor scrise ale examenuluide bacalaureat naţional pentru elevii clasei a XI-aîn anul şcolar 2015-2016*Font 7*┌──────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ DISCIPLINA │ CONŢINUTURI │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ│Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa ││ │pentru Examenul de bacalaureat naţional, în vigoare. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele conţinuturi: ││ │● reguli ale monologului, reguli şi tehnici de construire a dialogului, stiluri funcţionale ││ │ adecvate situaţiei de comunicare, rolul elementelor verbale, paraverbale şi nonverbale în ││ │ comunicarea orală – conţinuturi asociate competenţei specifice 1.1; ││ │● textul dramatic postbelic – conţinut asociat competenţei specifice 2.3; ││ │● limbajul literaturii, limbajul cinematografic, limbajul picturii, limbajul muzicii – conţinut ││ │ asociat competenţei specifice 2.5; ││ │● simbolismul, prelungiri ale romantismului şi clasicismului, perioada interbelică, perioada ││ │ postbelică – conţinuturi asociate competenţei specifice 3.2; ││ │● interpretări şi judecăţi de valoare exprimate în critica şi în istoria literară – conţinuturi ││ │ asociate competenţei specifice 4.3; ││ │● autorii canonici: G. Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Camil Petrescu, ││ │ Liviu Rebreanu, G. Călinescu, E. Lovinescu, Marin Preda, Nichita Stănescu, Marin Sorescu. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora, corespunzătoare claselor a IX-a, ││programa M_mate-info │a X-a şi a XI-a, sunt cele prevăzute în programa pentru Examenul de bacalaureat naţional – 2015, ││ │aprobată prin OMEN nr. 4430/29.08.2014, M_mate-info. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: ││ │● din capitolul Sisteme de ecuaţii liniare ││ │ – Sisteme liniare cu cel mult 4 necunoscute, sisteme de tip Cramer, rangul unei matrice ││ │ – Studiul compatibilităţii şi rezolvarea sistemelor: proprietatea Kroneker-Capelli, proprietatea││ │ Rouche, metoda Gauss ││ │● capitolul Derivabilitate ││ │● capitolul Reprezentarea grafică a funcţiilor │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora, corespunzătoare claselor a IX-a, ││programa M_şt-nat │a X-a şi a XI-a, sunt cele prevăzute în programa pentru Examenul de bacalaureat naţional – 2015, ││ │aprobată prin OMEN nr. 4430/29.08.2014, M_şt-nat. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: ││ │● din capitolul Sisteme de ecuaţii liniare ││ │ – Sisteme liniare cu cel mult 3 necunoscute; forma matriceală a unui sistem liniar ││ │ – Metoda Cramer de rezolvare a sistemelor liniare ││ │● capitolul Funcţii derivabile ││ │● capitolul Studiul funcţiilor cu ajutorul derivatelor │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora, corespunzătoare claselor a IX-a, ││programa M_tehnologic │a X-a şi a XI-a, sunt cele prevăzute în programa pentru Examenul de bacalaureat naţional – 2015, ││ │aprobată prin OMEN nr. 4430/29.08.2014, M_tehnologic. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: ││ │● din capitolul Sisteme de ecuaţii liniare ││ │ – Sisteme liniare cu cel mult 3 necunoscute: forma matriceală a unui sistem liniar ││ │ – Metoda Cramer de rezolvare a sistemelor liniare ││ │● capitolul Funcţii derivabile ││ │● capitolul Studiul funcţiilor cu ajutorul derivatelor │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora, corespunzătoare claselor a IX-a, ││programa M_pedagogic │a X-a şi a XI-a, sunt cele prevăzute în programa pentru Examenul de bacalaureat naţional – 2015, ││ │aprobată prin OMEN nr. 4430/29.08.2014, M_pedagogic. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: ││ │● din capitolul Structuri algebrice ││ │ – Structuri algebrice: inel, corp │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ISTORIE │POPOARE ŞI SPAŢII ISTORICE ││ │● Europa şi lumea în secolul XX ││ │Probleme de atins: Europa contemporană (unitate, diversitate, integrare); Cultura română – cultură││ │europeană; România şi Europa în secolul al XX-lea ││ │OAMENII, SOCIETATEA ŞI LUMEA IDEILOR ││ │● Economie şi societate în lumea postbelică ││ │Probleme de atins: Ocupaţii şi statute profesionale; Viaţa privată şi viaţa publică, Economie ││ │rurală – economie urbană în România. ││ │● Ştiinţa şi societatea ││ │Probleme de atins: Impactul tehnologiei asupra vieţii cotidiene şi a mediului; Noile tehnologii şi││ │timpul liber. ││ │STATUL ŞI POLITICA ││ │● Statele în perioada contemporană ││ │Probleme de atins: Forme de organizare statală; Idei şi regimuri politice. ││ │Notă: ││ │Conţinuturile de mai sus fac parte din Programa şcolară pentru istorie – clasa a XI-a, fără a fi ││ │incluse în programa pentru examenul de bacalaureat naţional. ││ │Competenţele evaluate sunt cele prevăzute în programa pentru examenul de bacalaureat naţional, ││ │formate/dezvoltate până la data susţinerii simulării. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │I. Kommunikacios kepessegek ││MAGHIARĂ MATERNĂ │Tartalmak ││ │1.1 A nyelvi kozles tenyezoi (ado, vevo, csatorna, kod, uzenet, kontextus), funkcioi ││ │(ismeretkozlo, erzelemkifejezo, felhivo, kapcsolatteremto, metanyelvi, stilisztikai). ││ │1.2 Mindennapi kommunikacio (parbeszed, monolog); nyilvanos kommunikacio; tomegkommunikacio. ││ │1.3 Retegzettseg es norma a nyelvhasznalatban (koznyelv, irodalmi nyelv; csoportnyelvek; ││ │tajnyelvi valtozatok); a nyelvvaltozatok eltero kifejezesi formai. ││ │1.4 Stilusretegek, stilusarnyalatok (tarsalgasi, tudomanyos-szakmai, publicisztikai, hivatalos, ││ │szepirodalmi). ││ │2.1 A szoveg. Szovegszervezo eljarasok. Szovegszerkezet, szovegosszefugges, grammatikai ││ │kapcsoloelemek, szovegjelentes (tetelmondat, kulcsszo, temahalozat). ││ │2.2 Szovegtipusok, szovegmufajok (elbeszelo, leiro, ervelo; hivatalos irasmuvek: hivatalos level, ││ │szakmai oneletrajz; level). ││ │3.1 Ervelo-meggyozo, ertekezo szovegek (szonoklat, ertekezes). ││ │3.2 Az ervelo-meggyozo, ertekezo szoveg jellemzoi, szokincs, terminologia, az erveles technikaja ││ │(ervek, ellenervek; deduktiv, induktiv erveles; bizonyitas, cafolat). ││ │4.1 Szobeli es irott szovegek jellemzoi. ││ │4.2 A kommunikacios helyzethez es a targvnoz igazodo megnyilatkozas. ││ │4.3 A magyar helyesiras alapelvei (a kiejtes, a szoelemzes, a hagyomany es az egyszerusites elve);││ │az egybeiras es kuloniras szabalyai; a tulajdonnevek irasanak szabalyai: az idegen szavak ││ │helyesirasa. ││ │5.1 Velemeny, magyarazat; informaciok kiemelese, osszefuggesek megragadasa, elfogadas, elutasitas ││ │megfogalmazasa. ││ │6.1 Konyv- es konyvtarhasznalat; a forrashasznalat etikai normai es formai kotottsegei; idezes ││ │hivatkozas. ││ │II-III. A szovegolvasas es a torteneti latas kepessegei ││ │Tartalmak ││ │1.1 Esztetikai tapasztalat, esztetikai ertek, megjelenitett ertekek, ertekrend, ertekszerkezet. ││ │1.2 Esztetikai minosegek: fenseges, alantas, tragikus, elegikus, idilli, komikus, ironikus, ││ │szatirikus. ││ │1.3 Hangnemek: unnepelyes, patetikus, humoros, szatirikus, nosztalgikus, elegikus. ││ │2.1 Irodalmi kanon, korstilus, stilusjegyek (kozepkor, reneszansz, barolk, klasszicizmus, ││ │romantika). ││ │3.1 Szokepek: metafora, megszemelyesites, szinesztezia, allegoria, metonimia, szimbolum. Hasonlat.││ │Vandormotivum, archetipus. Alakzatok: ismetles, ellentet, kihagyas, felcsereles, gondolatparhuzam.││ │3.2 Verstani fogalmak: ritmus, hangsulyos ritmus, idomertekes ritmus, rim es rimfajtak. ││ │Balassi-strofa, szonett. ││ │3.3 Ter-es idoszerkezet az epikai, lirai, dramai alkotasokban. ││ │3.4 Epikai mufajok: eposz, ballada, legenda, novella, regeny, naplo, irodalmi level. ││ │3.5 Lirai mufajok: dal, epigramma, oda, himnusz, koltoi level, eletkep, elegia, leiro koltemeny. ││ │3.6 Dramai mufajok: tragedia, dramai koltemeny. ││ │4.1 Elbeszeles es tanitas a legendaban. ││ │4.2 Hosteremtes a torteneti targyu epikaban (barokk eposz, torteneti targyu muballada, tortenelmi ││ │regeny). ││ │4.3 Az enelbeszeles valtozatai (level, naplo, irodalmi level, szentimentalista enregeny). Az ││ │elbeszeloi ent letrehozo narracios eljarasok. ││ │4.4 Tortenetalakitas es idokezeles a romantikus epikus alkotasokban. ││ │4.5 Romantikus emberkep az epikus alkotasokban. ││ │5.1 Imitacio a barokk eposzban. ││ │6.1 A kozossegi en megnyilatkozasformai; a himnusz valtozatai (kereszteny, kozossegi), az oda ││ │torteneti valtozatai (klasszicista, romantikus). ││ │6.2 Lirai en a romantikaban (teremto zseni, latnok, hasonmas). ││ │7.1 Szemelyesseg, szemelytelenseg; kozvetlenseg, kozvetettseg. ││ │7.2 Allegorikussag. ││ │8.1 Imitacio, antik minta, imitacio es versszerkezet (piktura, szentencia), imitacio es verseles ││ │(klasszikus idomertekes veseles: hexameter, pentameter, disztichon), imitacio es mufajok (oda, ││ │elegia, epigramma). ││ │8.2 Imitacio a humanista es klasszicista liraban. ││ │9.1 Cselekmeny, konfliktus, szereplok rendszere, dramai hos, szerkezet, beszedfajtak. ││ │10.1 A romantikus drama. ││ │10.2 Eszmetorteneti osszefuggesek a dramai koltemenyben. ││ │ ││ │Ajanlott szerzok listaja: ││ │Arany Janos, Balassi Balint, Berzsenyi Daniel, Csokonai Vitez Mihaly, Jokai Mor, Karman Jozsef, ││ │Katona Jozsef, Kazinczy Ferenc, Kos Karoly, Kolcsey Ferenc, Madach Imre, Mikes Kelemen, Mikszath ││ │Kalman, Moricz Zsigmond, Janus Pannonius, Petofi Sandor, Vajda Janos, Vorosmarty Mihaly, Zrinyi ││ │Miklos. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │Literatur: ││GERMANĂ MATERNĂ │Aufklarung: Wesenszuge und Menschenbild anhand von literarischen und ││ │nichtliterarischen Texten; ││ │G.E.Lessing als Vetreter der Aufklarung. G. E. Lessing: Nathan der Weise. ││ │Sturm und Drang: Lebensgefuhl und Kunstauffassung anhand von literarischen und nichtliterarischen ││ │Texten. ││ │Klassik: Lebensgefuhl, Kunstauffassung, Menschenbild anhand von literarischen ││ │und nichtliterarischen Texten. ││ │Romantik: Lebensgefuhl, Kunstauffassung und Menschenbild anhand von literarischen und ││ │nichtliterarischen Texten. ││ │Realismus: Wesenszuge und Problematik anhand von literarischen und nichtliterarischen Texten. ││ │Lyrik: Strukturen, Themen und Motive von der Aufklarung bis zum Realismus. ││ │ ││ │Grammatik/Sprachbetrachtung: ││ │Gesicherte Kenntnisse zur Rechtschreibung, Zeichensetzung, und zum Wortschatz. ││ │Gepflegter, dem Sachverhalt angemessener Ausdruck. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │I. LITERATURA CROATĂ ││CROATĂ MATERNĂ │autori canonici – Ivan Mazuranic (Smrt Smail-age Cengica), Stanko Vraz (Dulabije), ││ │Petar Preradovic (Mrtva ljubav) August Senoa (Seljacka buna), Ante Kovacic (U registraturi), ││ │Vjenceslav Novak (Posljednji Stipancici), Josip Kozarac (Slavonska suma), A.G.Matos (Utjeha kose, ││ │Jesenje vece) ││ │II. LIMBĂ ŞI COMUNICARE ││ │III. LEXICOLOGIE ││ │IV. STILISTICĂ │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │I. Literatura sârbă (texte literare): ││SÂRBĂ MATERNĂ │Narodna knjizevnost: ││ │Lirsko – epske pesme (Hasanaginica) ││ │Epske pesme (Car Lazar i carica Milica) ││ │Pripovetke (U cara Trojana kozje usi) ││ │Srednjevekovna knjizevnost: Dositej Obradovic (Zivot i prosvetiteljsko delo) ││ │ ││ │Romantizam: ││ │Branko Radicevic (Dacki rastanak, Kad mlidijah umreti) ││ │Laza Kostic (Santa Maria della Salute) ││ │ ││ │Realizam: Laza Lazarevic (Sve ce to narod pozlatiti) ││ │ ││ │Knjizevnost XX veka: ││ │Ivo Andric (Most na Zepi, Na Drini cuprija) ││ │Milos Crnjanski (Seobe) ││ │Desanka Maksimovic (Krvava bajka) ││ │Dobrica Cosic (Koreni) ││ │II. Limbă şi comunicare ││ │III. Lexicologie ││ │IV. Compunere │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │I. LITERATURA SLOVACĂ ││SLOVACĂ MATERNĂ │autori canonici – Jan Kollar (Slavy dcera), Jan Holly (Svatopluk), Andrej Sladkovic (Detvan), ││ │Samo Chalupka (Mor ho!), Janko Kral' (Zakliata panna vo Vahu a divny Janko), Jan Chalupka ││ │(Kocurkovo), Jan Botto (Smrt' Janosikova), Pavol Orszagh Hviezdoslav (Hajnikova zena), ││ │Martin Kukucin (Neprebudeny), Bozena Slancikova Timrava (Tapakovci), Jozef Gregor Tajovsky ││ │(Do konca) ││ │II. LIMBĂ ŞI COMUNICARE ││ │III. LEXICOLOGIE ││ │IV. STILISTICĂ │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │I. LITERATURA UCRAINEANĂ ││UCRAINEANĂ MATERNĂ │Clasa a IX-a:*)(text în limba ucraineană) ││ │Clasa a X-a:*) (text în limba ucraineană) ││ │Clasa a XI-a:*)(text în limba ucraineană) ││ │II. LIMBĂ ŞI COMUNICARE ││ │III. LEXICOLOGIE ││ │IV. STILISTICĂ │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │I. LITERATURA TURCĂ ││TURCĂ MATERNĂ │(Yaz ile Kişin Tartişmasi), Nasrettin Hoca (Fikra), Yunus Emre (Ilahi), Kadi Burhanettin (Tuyug), ││ │Koroglu (Kogaklama), Karacaoglan (Guzelleme), Gevheri (Guzelleme), (Kerem ile Asli Hikayesi), ││ │Evliya Celebi (Seyahatname), Halide Edip Adivar (Hikmet Cocuk), Ruşen Eşref Unaydin (Mustafa ││ │Kemal Ile Mulakat), Suleyman Nazif (Kara Bir Gun), Yahya Kemal Beyatli (Hatirat), Omer Seyfettin ││ │(Topuz), Ahmet Hikmet Muftuoglu (Caglayanlar), Mehmet Akif Canakkale Şehitlerine), Yahya Kemal ││ │Beyatli (Akincilar), Ziya Gokalp (Turkgulugun Esaslari), Reşat Nuri Guntekin (Tanri Misafiri), ││ │Sami Paşa-Sezai (Esirlikte Ilk Gun), Huseyin Rahmi Gurpinar (Tovbeler Tovbesi), Halit Ziya ││ │Uşakligil (Koy Hatirasi), Yakup Kadri Karaosmanoglu (Koy Hatirasi), Ziya Gokalp (Umit), Sait Faik ││ │Abasiyanik (Yani Usta), Sabahattin Ali (Apartman), Aziz Nesin (Damda Deli Var), Fakir Baykurt ││ │(Cilli), Fazil Husnu Daglarca (Mustafa Kemal'in Kagnisi), Mehmet Akif Ersoy (Kufe), Celaleddin ││ │Rumi (Soylenmemiş Bir Soz), Yunus Emre (Ey Dost Aşkin Denizine), Fuzulî (Gazel), Bakî (Gazel), ││ │Nefî (Gazel), Nedim (Gazel), Şeyh Galip (Rubaî), Aşik Veysel (Hayat Hikayesi), Namik Kemal (Vatan ││ │Turkusu), Recaizade Mahmut Ekrem (Yakişmadin), Mehmet Akif Ersoy (Canakkale Şehitleri), Mehmet ││ │Emin Yurdakul (Anadolu), Ziya Gokalp (Koyun), Tevfik Fikret (Kuşlar), Ahmet Muhip Dranas ││ │(Şehrin Ustunden Gegen Bulutlar), Cahit Sitki Taranci (Otuz Beş Yaş Şiiri), Yahya Kemal Beyatli ││ │(Agik Deniz), Orhan Veli Kanik (Oktay'a Mektuplar), Halide Edip Adivar (Ateşten Gomlek), Reşat ││ │Nuri Guntekim (Calikuşu, Yaprak Dokumu), Yaşar Kemal (Ince Memed), (Araba Sevdasi). ││ │II. LIMBĂ ŞI COMUNICARE ││ │III. LEXICOLOGIE ││ │IV. STILISTICĂ │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │Conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. ││ITALIANĂ MATERNĂ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele conţinuturi: ││ │- Repere moderne ale spaţiului italian: Verismul. Decadentismul. Crepuscularismul. Futurismul ││ │ Ermetismul. Neorealismul. Modernismul. Postmodernismul. ││ │- Giovanni Pascoli "La mia sera" ││ │- Gabriele D'Annunzio "La pioggia nel pineto" ││ │- Giovanni Verga "La lupa" ││ │- Luigi Pirandello "Il freno ha fischiato" ││ │- Guido Gozzano "L'amica di nonna Speranza" ││ │- Giuseppe Ungaretti "San Martino del Carso" ││ │- Umberto Saba "A mia moglie" ││ │- Eugenio Montale "Meriggiare pallido e assorto" ││ │- Eugenio Montale "Felicita raggiunta" ││ │- Eugenio Montale "Non chiederci la parola" ││ │- Salvatore Quasimodo "Ed e subito sera" ││ │- Salvatore Quasimodo "Alle fronde dei salici" ││ │- Cesare Pavese "Verra la morte e avra i tuoi occhi" ││ │- Alberto Moravia "Agostino" (frammenti) ││ │- Dino Buzzati "îl colombre" da Racconti. │└──────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
+
Anexa 4LISTA CONŢINUTURILORpentru simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureatnaţional pentru elevii clasei a XII-a în anul şcolar 2015-2016*Font 7*┌──────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ DISCIPLINA │ CONŢINUTURI │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ│Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa ││ │pentru Examenul de bacalaureat naţional, în vigoare. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele conţinuturi: ││ │ reguli ale monologului, reguli şi tehnici de construire a dialogului, stiluri funcţionale ││ │ adecvate situaţiei de comunicare, rolul elementelor verbale, paraverbale şi nonverbale în ││ │ comunicarea orală – conţinuturi asociate competenţei specifice 1.1; ││ │ textul dramatic postbelic – conţinut asociat competenţei specifice 2.3; ││ │ limbajul literaturii, limbajul cinematografic, limbajul picturii, limbajul muzicii – conţinut ││ │ asociat competenţei specifice 2.5; ││ │ perioada postbelică – conţinut asociat competenţei specifice 3.2; ││ │ autorii canonici: Marin Preda, Nichita Stănescu, Marin Sorescu. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa ││programa M_mate-info │pentru Examenul de bacalaureat naţional – 2015, aprobată prin OMEN 4430/29.08.2014, M_mate-info. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: ││ │ capitolul Inele de polinoame cu coeficienţi într-un corp comutativ (Q, R, C, Z(p), p prim) ││ │ capitolul Aplicaţii ale integralei definite │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa ││programa M_st-nat │pentru Examenul de bacalaureat naţional – 2015, aprobată prin OMEN 4430/29.08.2014, M_st-nat. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: ││ │ capitolul Inele de polinoame cu coeficienţi într-un corp comutativ (Q, R, C, Z(p), p prim) ││ │ capitolul Aplicaţii ale integralei definite │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa ││programa M tehnologic │pentru Examenul de bacalaureat naţional – 2015, aprobată prin OMEN 4430/29.08.2014, M tehnologic. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: ││ │ capitolul Inele de polinoame cu coeficienţi într-un corp comutativ (Q, R, C, Z(p) ,p prim) ││ │ capitolul Aplicaţii ale integralei definite │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa ││programa M_pedagogic │pentru Examenul de bacalaureat naţional – 2015, aprobată prin OMEN 4430/29.08.2014, M_pedagogic. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: ││ │ din capitolul Sisteme de ecuaţii liniare ││ │ – Sisteme de ecuaţii liniare cu cel mult 3 necunoscute; forma matriceală a unui sistem liniar ││ │ – Metoda Cramer de rezolvare a sistemelor liniare ││ │ – Aplicaţii: ecuaţia unei drepte determinate de două puncte distincte, aria unui triunghi şi ││ │ caracterizarea coliniarităţii a trei puncte în plan │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ISTORIE │DOMENII DE CONŢINUT / CONŢINUTURI (clasa a XII-a) ││ │A. POPOARE ŞI SPAŢII ISTORICE ││ │ 1. Romanitatea românilor în viziunea istoricilor. ││ │B. OAMENII, SOCIETATEA ŞI LUMEA IDEILOR ││ │ 1. Secolul XX – între democraţie şi totalitarism. Ideologii şi practici politice în România ││ │ şi în Europa. ││ │ 2. Constituţiile din România. ││ │C. STATUL ŞI POLITICA ││ │ 1. Autonomii locale şi instituţii centrale şi în spaţiul românesc (secolele IX-XVIII). ││ │ 2. Statul român modern: de la proiect politic la realizarea României Mari (secolele XVIII-XX). │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │I. Kommunikacios kepessegek ││MAGHIARĂ MATERNĂ │Tartalmak ││ │1.1. A nyelvi kozles tenyezoi (ado, vevo, csatorna, kod, uzenet, kontextus), funkcioi ││ │(ismeretkozlo, erzelemkifejezo, felhivo, kapcsolatteremto, metanyelvi, stilisztikai). ││ │1.2. Mindennapi kommunikacio (parbeszed, monolog); nyilvanos kommunikacio; tomegkommunikacio. ││ │1.3. Retegzettseg es norma a nyelvhasznalatban (koznyelv, irodalmi nyelv, csoportnyelvek; ││ │tajnyelvi valtozatok); a nyelvvaltozatok eltero kirojezesi formai. ││ │1.4. Stilusretegek, stilusarnyalatok (tarsalgasi, tudomanyos-szakmai, publicisztikai, hivatalos, ││ │szepirodalmi). ││ │1.5. Stiluselem, stilushatas; allando es alkalmi stilusertek; denotativ es konnotativ jelentes. ││ │2.1. A szoveg. Szovegszervezo eljarasok. Szovegszerkezet, szovegosszefugges, grammatikai ││ │kapcsoloelemek, szovegjelentes (tetelmondat, kulcsszo, temahalozat). ││ │2.2. Szovegtipusok, szovegmufajok (elbeszelo, leiro, ervelo; hivatalos irasmuvek: hivatalos level,││ │szakmai oneletrajz; level). ││ │3.1. Ervelo-meggyozo, ertekezo szovegek (szonoklat, ertekezes). ││ │3.2. Az ervelo-meggyozo, ertekezo szoveg jellemzoi: szokincs, terminologia, az erveles technikaja ││ │(ervek, ellenervek; deduktiv, induktiv erveles; bizonyitas, cafolat). ││ │4.1. Szobeli es irott szovegek jellemzoi. ││ │4.2. A kommunikacios helyzethez es a targyhoz igazodo megnyilatkozas. ││ │4.3. A magyar helyesiras alapelvei (a kiejtes, a szoelemzes, a hagyomany es az egyszerusites ││ │elve); az egybeiras es kuloniras szabalyai; a tulajdonnevek irasanak szabalyai; az idegen szavak ││ │helyesirasa; a kozpontozas szabalyai. ││ │5.1. Velemeny, magyarazat; informaciok kiemelese, osszefuggesek megragadasa, elfogadas, elutasitas││ │megfogalmazasa. ││ │6.1. Konyv- es konyvtarhasznalat; a forrashasznalat etikai normai es formai kotottsegei; idezes, ││ │hivatkozas. ││ │II-III. A szovegolvasas es a torteneti latas kepessegei ││ │Tartalmak ││ │1.1. Esztetikai tapasztalat, esztetikai ertek, megjelenitett ertekek, ertekrend, ertekszerkezet. ││ │1.2. Esztetikai minosegek: fenseges, alantas tragikus, elegikus, idilli, komikus, ironikus, ││ │szatirikus. ││ │1.3. Hangnemek: unnepelyes, patetikus, humoros, szatirikus, nosztalgikus, elegikus, targyilagos. ││ │2.1. Irodalmi kanon, korstilus, stilusiegyek. ││ │3.1. Szokepek: metafora, megszemelvesites, szinesztezia, allegoria, metonimia, szimbolum. ││ │Hasonlat. Vandermotivum, archetipus. Alakzatok: ismetles, ellentet, kihagyas, felcsereles, ││ │gondolatparhuzam. ││ │3.2. Verstani fogalmak: ritmus, hangsulyos ritmus, idomertekes ritmus, rim es rimfajtak. ││ │Balassi-strofa, szonett. ││ │3.3. Ter- es idoszerkezet az epikai, lirai, dramai alkotasokban. ││ │3.4. Epikai mufajok: eposz, ballada, legenda, novella, regeny, naplo, irodalmi level. ││ │3.5. Lirai mufajok: dal, epigramma, oda, himnusz, koltoi level, eletkep, elegia, leiro koltemeny. ││ │3.6. Dramai mufajok: tragedia, dramai koltemeny. ││ │4.1. Elbeszetes es tanitas a legendaban. ││ │4.2. Hosteremtes a torteneti targyu epikaban (barokk eposz, torteneti targyu muballada, ││ │tortenelmi regeny). ││ │4.3. Az enelbeszeles valtozatai (level, naplo, irodalmi level, szentimentalista enregeny). ││ │Az elbeszeloi ent letrehozo narracios eljarasok. ││ │4.4. Tortenetalakitzs es idokezeles a romantikus, realista, klasszikus modem epikus alkotasokban. ││ │4.5. Romantikus, realista, naturalista, modem emberkep az epikus alkotasokban. ││ │5.1. Elbeszeloi formak jateka: elbeszeloi modalitas. ││ │5.2. Imitacio a barokk eposzban. ││ │6.1. A kozossegi en megnyilatkozasformai; a himnusz valtozatai (kereszteny, kozossegi), az oda ││ │torteneti valtozatai (klasszicista, romantikus, modem). ││ │6.2. Lirai en a romantikaban (teremto zseni, latnok, hasonmas), a klasszikus modemsegben (az en ││ │felnovesztese, az en megsokszorozodasa). ││ │7.1. Szemelyesseg, szemelytelenseg; kozvetlenseg, kozvetettseg. ││ │7.2. Egyszolamusag, tobbszolamusag, onmegszolitas. ││ │7.3. Allegorikussag, szimbolikussag, targyiassag. ││ │8.1. Imitacio, antik minta, imitacio es versszerkezet (piktura, szentencia), imitacio es verseles ││ │(klasszikus idomertekes verseles: hexameter, pentameter, disztichon), imitacio es mufajok (oda, ││ │elegia, epigramma). ││ │8.2. Imitacio a humanista es klasszicista liraban. ││ │9.1. Cselekmeny, konfliktus, szereplok rendszere, dramai hos, szerkezet, beszedfajtak. ││ │10.1. A romantikus drama. ││ │10.2. Eszmetorteneti osszefuggesek a dramai koltemenyben. ││ │Ajanlott szerzok listaja: ││ │Ady Endre, Aprily Lajos, Arany Janos, Babits Mihaly, Balassi Balint, Berzsenyi Daniel, ││ │Csokonai Vitez Mihaly, Jokai Mor, Karman Jozsef, Katona Jozsef, Kazinczy Ferenc, Kos Karoly, ││ │Kosztolanyi Dezso, Kolcsey Ferenc, Krudy Gyula, Kuncz Aladar, Madach Imre, Mikes Kelemen, ││ │Mikszath Kalman, Moricz Zsigmond, Kometh Laszlo, Janus Pannonius, Petofi Sandor, Radnoti Miklos, ││ │Szabo Lorinc, Tamaşi Aron, Toth Arpad, Vajda Janos, Vorosmarty Mihaly, Zrinyi Miklos. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │Conţinuturile pentru simulare sunt cele Prevăzute în programa de bacalaureat. ││ITALIANĂ MATERNĂ │Pentru simulare sunt exceptate următoare conţinuturi: ││ │- Repere moderne ale spaţiului italian: Crepuscularismul. Futurismul. Ermetismul. Neorealismul. ││ │ Modernismul. Postmodernismul ││ │- Guido Gozzano "L'amica di nonna Speranza" ││ │- Giuseppe Ungaretti "San Martino del Carso" ││ │- Umberto Saba "A mia moglie" ││ │- Eugenio Montale "Meriggiare pallido e assorto" ││ │- Eugenio Montale "Felicită raggiunta" ││ │- Eugenio Montale "Non chiederci la parola" ││ │- Salvatore Quasimodo "Ed e subito sera" ││ │- Salvatore Quasimodo "Alle fronde dei salici" ││ │- Cesare Pavese "Verra la morte e avra i tuoi occhi" ││ │- Alberto Moravia "Agostino" (frammenti) ││ │- Dino Buzzeti "Il colombre" da Racconti │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. ││GERMANĂ MATERNĂ │ │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. ││CROATĂ MATERNĂ │ │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. ││SÂRBĂ MATERNĂ │ │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. ││SLOVACĂ MATERNĂ │ │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. ││UCRAINEANĂ MATERNĂ │ │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LIMBA ŞI LITERATURA │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. ││TURCĂ MATERNĂ │ │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│BIOLOGIE │varianta B1. BIOLOGIE VEGETALĂ ŞI ANIMALĂ – clasele a IX-a şi a X-a: toate conţinuturile pentru ││ │simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat; ││ │varianta B2. ANATOMIE ŞI FIZIOLOGIE UMANĂ, GENETICĂ ŞI ECOLOGIE UMANĂ – clasele a XI-a şi a XII-a:││ │toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. ││ │Pentru simulare este exceptată tema Ecologie umană. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│FIZICĂ │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│CHIMIE │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│INFORMATICĂ │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│GEOGRAFIE │A. EUROPA ŞI ROMÂNIA – ELEMENTE GEOGRAFICE DE BAZĂ ││ │1. Spaţiul românesc şi spaţiul european ││ │2. Elemente fizico-geografice definitorii ale Europei şi ale României: ││ │ – relieful major (trepte, tipuri şi unităţi majore de relief) ││ │ – clima (factorii genetici, elementele climatice, regionarea climatică) ││ │ – hidrografia – aspecte generale; Dunărea şi Marea Neagră ││ │ – învelişul biopedogeografic ││ │ – resursele naturale ││ │3. Elemente de geografie umană ale Europei şi ale României ││ │ – harta politică a Europei; România ca stat al Europei ││ │ – populaţia şi caracteristicile ei geodemografice ││ │ – sistemul de oraşe al Europei ││ │ – activităţile economice – caracteristici generale ││ │ – sisteme de transport ││ │4. Mediu înconjurător şi peisaje ││ │5. Regiuni geografice în Europa şi în România: ││ │ – caracteristici ale unor regiuni geografice din Europa şi din România ││ │ – studiu de caz al unei regiuni geografice – Carpaţii ││ │6. Ţările vecine României │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│LOGICĂ, ARGUMENTARE ŞI │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. ││COMUNICARE │ │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│PSIHOLOGIE │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│SOCIOLOGIE │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ECONOMIE │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│FILOSOFIE │Conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. ││ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele conţinuturi: ││ │ Teorii politice moderne şi contemporane; Drepturile omului ││ │ 4. Cunoaşterea ││ │ 5. Filosofia │└──────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘––-