ORDIN nr. 3.779 din 3 martie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 234 din 22 martie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 3239 05/02/2021
ActulREFERIRE LAORDIN 3238 05/02/2021
ActulREFERIRE LAHOTARARE 369 29/03/2021 ART. 13
ActulREFERIRE LAANEXA 05/02/2021
ActulREFERIRE LAMETODOLOGIE 05/02/2021
ActulREFERIRE LAHOTARARE 277 02/04/2020 ART. 4
ActulREFERIRE LAORDIN 3593 18/06/2014
ActulREFERIRE LAMETODOLOGIE 18/06/2014
ActulREFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 65
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 3239 05/02/2021
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 3238 05/02/2021
ANEXA 1REFERIRE LAANEXA 05/02/2021
ANEXA 1REFERIRE LAMETODOLOGIE 05/02/2021
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 3393 28/02/2017
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În conformitate cu prevederile art. 65 alin. (3) și (4) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,<!–>având în vedere prevederile art. 4 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 277/2020 privind organizarea și funcționarea Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, –>în baza Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.593/2014 pentru aprobarea Metodologiei privind elaborarea și aprobarea curriculumului școlar – planuri-cadru de învățământ și programe școlare, <!–>în baza Ordinului ministrului educației nr. 3.239/2021 privind aprobarea documentului de politici educaționale Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului național. Cadrul de referință al Curriculumului național,–>în baza Ordinului ministrului educației nr. 3.238/2021 pentru aprobarea Metodologiei privind dezvoltarea curriculumului la decizia școlii,<!–>având în vedere Referatul de aprobare nr. 306 din 16.02.2023,–>în temeiul art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, cu modificările și completările ulterioare,<!–>ministrul educației emite prezentul ordin. –> +
Articolul 1Se aprobă programa școlară pentru disciplina de tip opțional integrat „Educație privind schimbările climatice“, nivel gimnazial, clasele a VII-a-a VIII-a, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
+
Articolul 2Programa școlară prevăzută la art. 1 se aplică începând cu anul școlar 2023-2024.
+
Articolul 3Direcția generală învățământ preuniversitar, Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul din cadrul Ministerului Educației, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, inspectoratele școlare și unitățile de învățământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
+
Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>

Ministrul educației,–>
Ligia Deca<!–>
București, 3 martie 2023.–>Nr. 3.779. +
ANEXĂ<!–>
PROGRAMA ȘCOLARĂ–>
pentru disciplina opțională „Educație privind schimbările climatice“,<!–>
nivel gimnazial, clasele a VII-a-a VIII-a–>
+
NOTĂ DE PREZENTARE<!–>Provocările globale ale lumii contemporane se întâlnesc la nivelul tuturor dimensiunilor acesteia: socială, economică, politică, demografică, tehnologică, dar sunt vizibile, mai cu seamă, în mediul planetar. Dintre toate componentele acestuia, sistemul climatic al Terrei este cel mai intens afectat de influența antropică, iar schimbările produse în cadrul acestuia se răsfrâng asupra tuturor aspectelor vieții.–>Aceste transformări globale presupun și o dinamică deosebită a politicilor și a tendințelor educaționale, care trebuie să aibă în vedere o învățare centrată pe noile nevoi ale beneficiarilor. Din această perspectivă, programa școlară pentru disciplina „Educație privind schimbările climatice“, de tip opțional integrat, vine în întâmpinarea nevoilor reale ale elevilor și ale comunității, prin particularizarea traseului de învățare al acestora, ținând cont de resursele umane și materiale ale școlii.<!–>Disciplina opțională „Educație privind schimbările climatice“ contribuie la profilul de formare al absolventului învățământului gimnazial, structurat pe baza competențelor-cheie, prin: relaționarea pozitivă cu ceilalți în contexte școlare și extrașcolare, asumarea de drepturi și responsabilități, participarea civică, identificarea și rezolvarea unor probleme ale comunității, proiectarea și derularea unui demers investigativ, promovarea unui stil de viață sănătos și a unui mediu curat.–>Noutatea abordării constă nu numai în cunoașterea cauzelor și a impactului schimbărilor climatice, ci și în îndemnul la acțiuni în domeniul combaterii acestora și al rezilienței la schimbările climatice, preocupări centrale ale comunității internaționale. <!–>În elaborarea acestei programe școlare au fost luate în considerare preocupările naționale și internaționale de tipul politicilor, programelor, strategiilor și al rapoartelor privind schimbările climatice și dezvoltarea durabilă, precum și recomandările modificărilor de ordin curricular din componentele politicilor educaționale ale acestora, aceasta fiind una dintre trăsăturile definitorii ale acestei oferte curriculare:Strategia națională pentru dezvoltarea durabilă a României 2030;Strategia națională a României privind schimbările climatice și creșterea economică bazată pe emisii reduse de carbon (CRESC);Planul național de redresare și reziliență al României (PNRR);Planul național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice 2021-2030;Raportul Administrației Prezidențiale „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile“;Proiectul de raport al Administrației Prezidențiale „Limitarea schimbărilor climatice și a impactului lor: o abordare integrată pentru România“;Pactul ecologic european.–>Programa școlară „Educație privind schimbările climatice“ este o ofertă curriculară națională de tip opțional, ca disciplină nouă, cu caracter interdisciplinar, pentru ciclul gimnazial, clasele a VII-a și a VIII-a, fiind proiectată pentru o oră pe săptămână, pe parcursul a doi ani școlari. <!–>Structura programei școlare este următoarea:Notă de prezentare;Competențe generale;Competențe specifice și exemple de activități de învățare;Conținuturi;Sugestii metodologice;Referințe bibliografice.–>Competențele generale, în număr de trei, se formează pe parcursul celor doi ani de studiu, reprezintă achizițiile finale și contribuie la dezvoltarea competențelor-cheie ale elevilor.<!–>Competențele specifice sunt derivate din competențele generale și reprezintă etape progresive în atingerea celor generale, fiind formulate diferit pentru cei doi ani de studiu.–>Activitățile de învățare menționate în programă au rol orientativ și de recomandare, fiecare cadru didactic putând să își particularizeze demersul la diferite situații de învățare. <!–>Conținuturile învățării sunt organizate în patru domenii și mijlocesc, informațional, formarea competențelor specifice.–>Sugestiile metodologice includ recomandări privind desfășurarea activităților de predare-învățare-evaluare, precum și de proiectare a demersului didactic. Sunt făcute precizări asupra strategiilor didactice, cu evidențierea metodelor adecvate unei abordări interdisciplinare și integrate.
+
COMPETENȚE GENERALE<!–>1.–>Identificarea unor fenomene și procese privind schimbările climatice cu impact asupra vieții cotidiene 2.<!–>Utilizarea metodelor de investigare a cauzelor și efectelor schimbărilor climatice în diferite contexte 3.–>Demonstrarea unor comportamente adecvate din perspectiva respectării principiilor dezvoltării durabile

Competențe generale Competențe specifice
Clasa a VII-a Clasa a VIII-a
1. Identificarea unor fenomene și procese privind schimbările climatice cu impact asupra vieții cotidiene 1.1. Descrierea unor fenomene și procese întâlnite în natură și determinate de schimbările climatice 1.1. Identificarea de cauze și efecte în contextul schimbărilor climatice (de exemplu, poluarea și efectul de seră)
1.2. Identificarea diferențelor privind adaptarea la schimbările climatice, la nivel global 1.2. Analiza impactului schimbărilor climatice la nivel local, regional, global
2. Utilizarea metodelor de investigare a cauzelor și efectelor schimbărilor climatice în diferite contexte 2.1. Formularea unor ipoteze cu privire la cauzele schimbărilor climatice 2.1. Prezentarea efectelor schimbărilor climatice la nivel local, regional, global
2.2. Monitorizarea activităților cotidiene care contribuie la creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră (energie, transporturi, deșeuri, agricultură etc.) 2.2. Utilizarea echipamentelor și tehnologiilor informatice pentru a studia efectul de seră și schimbările climatice
3. Demonstrarea unor comportamente adecvate din perspectiva respectării principiilor dezvoltării durabile 3.1. Dezvoltarea abilităților de comunicare, de lucru în echipă, de negociere și a gândirii critice, care conduc la crearea unui mediu social mai sigur 3.1. Stimularea abilităților de susținere a unor idei creative prin folosirea diverselor surse de informații
3.2. Formarea spiritului civic, prin implicarea în comunitate 3.2. Promovarea interculturalității, a echității sociale și a justiției climatice

+
COMPETENȚE SPECIFICE ȘI EXEMPLE DE ACTIVITĂȚI DE ÎNVĂȚARE +
Clasa a VII-a<!–>1.–>Identificarea unor fenomene și procese privind schimbările climatice cu impact asupra vieții cotidiene

1.1. Descrierea unor fenomene și procese întâlnite în natură și determinate de schimbările climatice<!–>
– descrierea fenomenelor din natură influențate de schimbările climatice, pe baza observării directe/indirecte, folosind fișe de observație–>
1.2. Identificarea diferențelor privind adaptarea la schimbările climatice, la nivel global<!–>
– evaluarea consecințelor schimbărilor climatice asupra propriei persoane și a comunității, printr-un studiu de impact –>– identificarea unor soluții de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, prin tehnici de gândire critică <!–>– identificarea unor soluții de reziliență climatică, la nivel local și global, prin tehnici de gândire prospectivă–>

<!–>–>2.<!–>Utilizarea metodelor de investigare a cauzelor și efectelor schimbărilor climatice în diferite contexte

2.1. Formularea unor ipoteze cu privire la cauzele schimbărilor climatice
– prezentarea unor situații-problemă generate de schimbările climatice –>– elaborarea unor scenarii climatice<!–>
2.2. Monitorizarea activităților cotidiene care contribuie la creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră (energie, transporturi, deșeuri, agricultură etc.)
– inventarierea activităților care generează gaze cu efect de seră, prin observare directă și indirectă –>– elaborarea unui model/algoritm de investigare pentru activitățile care sunt însoțite de emiterea de gaze cu efect de seră<!–>

–>3.<!–>Demonstrarea unor comportamente adecvate din perspectiva respectării principiilor dezvoltării durabile

3.1. Dezvoltarea abilităților de comunicare, de lucru în echipă, de negociere și a gândirii critice, care conduc la crearea unui mediu social mai sigur
– expunerea argumentată a unui demers investigativ –>– transpunerea mesajului simbolic, științific, într-un limbaj comun <!–>– realizarea unor prezentări ale fenomenelor investigate, sub diferite forme: referate științifice, prezentări media/digitale –>– elaborarea, în echipă, a unor proiecte <!–>– reflecția asupra rolurilor din cadrul echipei –>– conceperea unor grile de evaluare a rezultatelor cercetărilor, precum și a modului de lucru<!–>
3.2. Formarea spiritului civic, prin implicarea în comunitate
– aplicarea de chestionare/desfășurarea unor anchete în școală și în comunitate pentru identificarea nivelului de cunoaștere a schimbărilor climatice –>– vizite la operatorii economici pentru cunoașterea tehnologiilor verzi <!–>– participarea la acțiuni de plantare în orizontul local/de sensibilizare a membrilor comunității cu privire la cauzele și efectele schimbărilor climatice–>

+
CONȚINUTURI ALE ÎNVĂȚĂRII +
Clasa a VII-a<!–>

Domenii de conținut Conținuturi*
1. Sistemul climatic al Terrei – sistemul climatic –>– efectul de seră <!–>– caracteristicile schimbărilor climatice–>
2. Cauzele schimbărilor climatice – cauzele naturale ale schimbărilor climatice <!–>– omul – factor al schimbărilor climatice –>– dezvoltarea pre- și postindustrială a societății <!–>– amprenta de carbon –>
3. Efectele schimbărilor climatice și implicațiile ecologice, sociale, economice ale acestora – impactul schimbărilor climatice asupra biodiversității <!–>– pădurile și schimbările climatice –>– deșertificarea <!–>– anxietatea climatică –>– migrația climatică <!–>– sectoare economice afectate de efectele schimbărilor climatice–>
4. Dezvoltarea durabilă și acțiunea climatică – obiectivele dezvoltării durabile, cu accent pe ODD 13: Acțiune climatică <!–>– reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră –>1. economie circulară – economia verde <!–>2. producția și consumul locale –>3. eficiență energetică <!–>4. transport durabil –>5. agricultură sustenabilă<!–>

–>* Conținuturile vor fi abordate din perspectiva competențelor specifice.

+
Clasa a VIII-a<!–>1.–>Identificarea unor fenomene și procese privind schimbările climatice cu impact asupra vieții cotidiene

1.1. Identificarea de cauze și efecte în contextul schimbărilor climatice (de exemplu, poluarea și efectul de seră)
– utilizarea aplicațiilor informatice (simulări, animații, VR ș.a.) pentru înțelegerea efectului de seră și a schimbărilor climatice <!–>– analizarea evoluției unor parametri climatici relevanți în producerea efectului de seră, cu ajutorul unor grafice (de exemplu, rapoarte IPCC) –>– realizarea de corelații între efectul de seră și schimbările climatice, utilizând diferite reprezentări grafice<!–>
1.2. Analiza impactului schimbărilor climatice la nivel local, regional, global
– documentarea asupra impactului schimbărilor climatice la nivelul componentelor mediului, folosind diferite surse de informare –>– analizarea efectelor schimbărilor climatice la nivel local, regional și planetar, utilizând exemple concrete<!–>

–>

2.<!–>Utilizarea metodelor de investigare a cauzelor și efectelor schimbărilor climatice în diferite contexte

2.1. Înțelegerea efectelor schimbărilor climatice la nivel local, regional, global–>
– calcularea amprentei de carbon/amprentei ecologice <!–>– studii de caz ce prezintă efectele schimbărilor climatice la diferite scări –>– jocuri de rol<!–>
2.2. Utilizarea echipamentelor și tehnologiilor informatice pentru a studia efectul de seră și schimbările climatice–>
– colectarea unor probe de apă, sol, aer, folosind instrumente specifice <!–>– determinarea calității elementelor de mediu, prin analizarea probelor –>– aprecierea stării de degradare a unor ecosisteme, prin observare directă <!–>– identificarea unor surse de date autorizate –>– folosirea TIC pentru stocarea și prelucrarea datelor <!–>– prezentarea concluziilor investigațiilor realizate–>

<!–>–>3.<!–>Demonstrarea unor comportamente adecvate din perspectiva respectării principiilor dezvoltării durabile

3.1. Stimularea abilităților de susținere a unor idei creative prin folosirea diverselor surse de informații–>
– familiarizarea cu noile tehnici de cunoaștere și comunicare a informației și utilizarea acestora în realizarea unor materiale/produse <!–>– identificarea surselor de date autorizate la diferite niveluri (local, național, internațional) –>– selectarea unor site-uri cu informații utile pentru desfășurarea unor activități cotidiene <!–>– utilizarea, prin jocuri de rol, a unor tehnici de stimulare a expresivității și imaginației–>
3.2. Promovarea interculturalității, a echității sociale și a justiției climatice<!–>
– identificarea inechităților sociale cauzate de schimbările climatice, prin studii de caz din diferite comunități –>– identificarea unor tradiții și obiceiuri comune legate de caracteristicile climatice, în cultura diferitelor popoare <!–>– selectarea unor opere literare, muzicale, plastice etc. ce vizează caracteristici climatice –>– dezbateri privind inegalitățile dintre generații, națiuni și sexe, generate de schimbările climatice <!–>– formularea unor propuneri legislative pentru o justiție climatică –>– identificarea unor soluții de acțiune pentru climă<!–>

–>

+
CONȚINUTURI ALE ÎNVĂȚĂRII +
Clasa a VIII-a<!–>

Domenii de conținut–> Conținuturi*<!–>
1. Sistemul climatic al Terrei–> – încălzirea globală <!–>– fenomenele meteorologice extreme–>
2. Cauzele schimbărilor climatice<!–> – impactul sectoarelor economice asupra schimbărilor climatice –>1. industria <!–>2. energia –>3. transportul <!–>4. agricultura –>– risipa alimentară <!–>– deșeurile–>
3. Efectele schimbărilor climatice și implicațiile ecologice, sociale, economice ale acestora<!–> – criza apei și criza alimentară –>– impactul schimbărilor climatice asupra copiilor și tinerilor <!–>– impactul schimbărilor climatice asupra economiei–>
4. Dezvoltarea durabilă și acțiunea climatică<!–> – adaptarea la schimbările climatice –>– comunități reziliente <!–>– instituții și organizații implicate în politicile privind schimbările climatice –>– justiție climatică și echitate între țări <!–>– acțiunile tinerilor pentru climă–>

<!–>* Conținuturile vor fi abordate din perspectiva competențelor specifice.–> +
SUGESTII METODOLOGICE<!–>Programa școlară pentru disciplina opțională „Educație privind schimbările climatice“ propune un demers interdisciplinar asupra realității.–>Demersul didactic al programei școlare este axat pe competențe și presupune construirea unor situații de învățare în care elevul este artizan al propriei învățări, profesorul fiind cel care doar îl ghidează și îl sprijină. Aceste situații de învățare cuprind activități de învățare ce vizează: observații directe și indirecte, întrebări-problemă, situații-problemă, studii de caz, investigații, simulări, animații, proiecte, jocuri de rol. Contextul în care se desfășoară învățarea este atât unul care valorizează experiența proprie a elevului, din orizontul local, cât și unul mijlocit prin observarea indirectă a unor spații îndepărtate, mediată de tehnologie, sau chiar un context imaginat, printr-o gândire prospectivă. Resursele antrenate de elev sunt: experiența de viață; abilitățile de a căuta informații, de a prelucra date, de a elabora modele/algoritmi de investigare, de a identifica soluții; deprinderile de a determina calitatea unor elemente ale mediului ș.a.<!–>Activitățile de învățare exemplificate pentru clasa a VII-a susțin formarea competențelor specifice care vizează descrierea unor fenomene și procese, observarea directă și indirectă, deprinderea stilului de lucru în echipă și implicarea în comunitate. Acestea valorifică conținuturi care fac trimitere la orizontul local și național. –>În domeniile de conținut ale clasei a VIII-a se regăsesc conținuturi care sunt valorificate în activități ce conduc la competențe precum selectarea unor informații sau prelucrarea unor date, analizarea evoluției unor parametri climatici, evaluarea impactului schimbărilor climatice, identificarea unor soluții de reziliență climatică, implicarea în combaterea schimbărilor climatice, toate la nivel planetar.<!–>Dintre metodele didactice folosite pentru atingerea competențelor se recomandă: studiul de caz, problematizarea, experimentul, brainstormingul, explicația, conversația inductivă și deductivă.–>Programa școlară pentru disciplina opțională „Educație privind schimbările climatice“ contribuie la: învățarea eficientă, bazată pe motivație, dezvoltarea gândirii critice și creative, a abilităților analitice, exprimarea cu ușurință a opiniilor personale, inițiativă personală, implicarea în comunitate, adoptarea unor valori și atitudini pentru protejarea mediului, echitate și toleranță.<!–>Evaluarea este susținută în principal de modalități complementare, precum referatul, proiectul, portofoliul, investigația, autoevaluarea și interevaluarea ș.a., dar și de utilizarea metodelor, tehnicilor și a instrumentelor TIC. O evaluare autentică este cea care este integrată în fiecare secvență de învățare, facilitând autoevaluarea.–>
+
REFERINȚE BIBLIOGRAFICE<!–>1.–>Anca Popovici Borzea, Integrarea curriculară și dezvoltarea capacităților cognitive, Collegium, Științele Educației, Ed. Polirom, 20172.<!–>Lucian Ciolan, Învățarea integrată – Fundamente pentru un curriculum transdisciplinar, Ed. Polirom, 20083.–>Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educației naționale nr. 3.393/2017 privind aprobarea programelor școlare pentru învățământul gimnazial4.<!–>Doinea Giurgea, Ghid metodologic pentru disciplinele opționale, D G EDITUR, București, 20075.–>Institutul de Științe ale Educației, Descriptivul competențelor-cheie europene, traducere și adaptare după Recomandarea Parlamentului European și a Consiliului privind competențele-cheie pentru învățarea pe parcursul întregii vieți (2006/962/EC1)6.<!–>Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare7.–>Ordinul ministrului educației nr. 3.238/2021 pentru aprobarea Metodologiei privind dezvoltarea curriculumului la decizia școlii8.<!–>Anexa la Ordinul ministrului educației nr. 3.239/2021 privind aprobarea documentului de politici educaționale Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului național. Cadrul de referință al Curriculumului național9.–>Aurel Ardelean, Octavian Mândruț, Didactica formării competențelor, „Vasile Goldiș“ University Press ARAD – 201210.<!–>Curriculum | Climate Change Education | Stanford Doerr School of Sustainability11.–>What is Climate Education? – Teachers Climate Guide (teachers-climate-guide.fi)12.<!–>Education for climate change and a real-world curriculum | SpringerLink13.–>Climate change education | UNESCO14.<!–>Home | Office for Climate Education (oce.global)15.–>Is Italy the first country to require Climate Change Education in all schools? | International Bureau of Education (unesco.org)16.<!–>Curriculum Resources – Climate Change Education Solutions Network – Grand Valley State University (gvsu.edu)17.–>Climate | National Oceanic and Atmospheric Administration (noaa.gov)18.<!–>Home | NASA Climate Kids19.–>Integrate Climate Education into NYS School Curriculum! – Action Network20.<!–>Climate Curriculum (ucsd.edu)21.–>UNESCO – Action for Climate Empowerment – Guidelines for accelerating solutions through education, training and public awareness – https://bangkok.unesco.org/content/action-climate-empowerment22.<!–>Educație pentru mediu în contextul schimbărilor climatice: Ghidul Profesorului și Manual de Aplicații – TERRA Mileniul III – https://angajamentpentruclima.ro/resurse-educationale/23.–>Ghid pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră la școală – TERRA Mileniul III – https://angajamentpentruclima.ro/ resurse-educationale/24.<!–>Ghid pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră acasă – TERRA Mileniul III – https://angajamentpentruclima.ro/resurse-educationale/25.–>Ghid pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în comunitate – TERRA Mileniul III – https://angajamentpentruclima.ro/resurse-educationale/26.<!–>Manual UNESCO – Educație pentru obiectivele dezvoltării durabile – https://www.edu.ro/sites/ default/files/manual%20UNESCO%20-%20Educatie%20pentru%20Obiectivele%20de%20Dezvoltare%20Durabila.pdf27.–>Criterii de calitate ale școlilor dezvoltării Durabile – https://www.edu.ro/sites/default/files/Criterii_de_calitate_ale_ scolilor_dezvoltarii_durabile.pdf28.<!–>UNESCO Education for Climate Action – https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development/cce29.–>Education for Climate Coalition – https://education-for-climate.ec.europa.eu/_en30.<!–>Raportul privind Educația pentru mediu și climă al Administrației Prezidențiale – https://www.presidency.ro/ro/presa/ clima-si-sustenabilitate/raportul-educatia-privind-schimbarile-climatice-si-mediul-in-scoli-sustenabile31.–>Education for Climate – https://education-for-climate.ec.europa.eu/sites/default/files/EducationForClimate_ about_RO.pdf32.<!–>GreenComp – The European sustainability competence framework – https://publications.jrc.ec.europa.eu/ repository/handle/JRC12804033.–>Council Recommendation on learning for environmental sustainability – COM(2022) 11 final – https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022DC001134.<!–>Raport de cercetare privind percepția tinerilor din România față de educația climatică – https://angajamentpentruclima.ro/wp-content/uploads/2021/09/Raport-Perceptii-Tineri.pdf35.–>UNICEF – Riscul climatic la care sunt expuși copiii – https://www.unicef.org/romania/ro/comunicate-de-pres%C4%83/ast%C4%83zi-1-miliard-dintre-cei-mai-vulnerabili-copii-din-lume-sunt-expu%C8%99i-unui36.<!–>UNICEF – Ce impact au schimbările climatice asupra copiilor și tinerilor – https://www.unicef.org/romania/ro/ pove%C8%99ti/sondaj-u-report-ce-impact-au-schimb%C4%83rile-climatice-asupra-copiilor-%C8%99i-tinerilor37.–>Standford Center for Innovation în Global Health – Anxietatea climatică în rândul tinerilor – https://globalhealth.stanford.edu/beyond-stanford/new-study-finds-high-levels-of-climate-anxiety-in-youth.html/
+
Colectivul de autori<!–>(în ordine alfabetică)–>1.<!–>Babă Liliana – Palatul Copiilor, Timișoara, Timiș2.–>Bălăuță Dana – Colegiul Național „Mihail Kogălniceanu“, Galați3.<!–>Florea Maria-Cristina – Colegiul Național „Ion Luca Caragiale“, Moreni, Dâmbovița4.–>Ganea Mariana – Colegiul Național „Mihail Kogălniceanu“, Galați5.<!–>Neagu Suzana Beatrice – Colegiul Național „Roman Vodă“, Roman, Neamț6.–>Pîntea Dumitrița-Cătălina – Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi“, Iași7.<!–>Pîntea Otilia – Școala Profesională Holboca, Iași8.–>Puișor Luiza-Corina – Școala Gimnazială „Mihai Viteazul“, Călărași – coordonator9.<!–>Răcășanu Rodica – Colegiul Național „Ion Luca Caragiale“, Moreni, Dâmbovița10.–>Rolea Cristian – Colegiul Național „Mihail Kogălniceanu“, Galați11.<!–>Tănase Roxana – Colegiul Național Pedagogic „Constantin Cantacuzino“, Târgoviște, Dâmbovița12.–>Zăloagă Ana-Maria – Colegiul Național „Roman Vodă“, Roman, Neamț13.<!–>Zuga Niculina – Colegiul Național Pedagogic „Constantin Cantacuzino“, Târgoviște, Dâmbovița14.–>Barbu Mirela-Georgeta – Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație – referent
Document realizat cu sprijinul Fundației TERRA Mileniul III, în cadrul proiectului „Angajament pentru Climă“ – www.angajamentpentruclima.ro, având drept motto: „Lucrăm împreună pentru o Europă verde!“<!–>–><!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters