Având în vedere:– prevederile art. 77 alin. (6)-(8) și ale art. 94 alin. (2) lit. e) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare; … – prevederile art. 42 din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19; … – prevederile art. 1 pct. 6 lit. p) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea stării de alertă și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, aprobată cu modificări și completări prin Hotărârea Parlamentului României nr. 5/2020, cu modificările și completările ulterioare; … – prevederile Ordinului ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății nr. 4.267/841/2020 pentru stabilirea unor măsuri de prevenire și combatere a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 în unitățile/instituțiile de învățământ, instituțiile publice și toate structurile aflate în subordonarea sau coordonarea Ministerului Educației și Cercetării, … <!–>în temeiul prevederilor art. 15 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării,–>ministrul educației și cercetării emite prezentul ordin. +
Articolul IMetodologia de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale nr. 4.433/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 683 din 18 septembrie 2014, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.<!–>La articolul 10, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins: (3)–>Pentru sesiunea de examen 2020, graficul de acțiuni privind organizarea și desfășurarea examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, prevăzut la alin. (1) lit. a), se întocmește și se afișează cu cel puțin două zile înainte de începerea examenului. … 2.După articolul 23 se introduce un nou articol, articolul 23^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 23^1Prin derogare de la prevederile art. 23, pentru sesiunea 2020 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, structura probelor de examen constă în:a)<!–>la liceele de artă, specializările: arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, conservare-restaurare bunuri culturale:– susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … – proba practică în specializarea certificată; … … b)–>la liceele de artă, specializarea muzică, structura probelor de examen constă în:(i)<!–>instrumente:– susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … – proba practică în specializarea certificată; … … (ii)–>artă vocală interpretativă:– susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … – proba practică în specializarea certificată; … … (iii)<!–>muzică vocală de jazz și muzică ușoară:– susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … – proba practică în specializarea certificată. … … (iv)–>muzică tradițională românească:– susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … – proba practică în specializarea certificată; … … (v)<!–>teorie-solfegiu-dicteu:– susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … – proba practică în specializarea certificată; … … … c)–>la liceele de artă, specializarea coregrafie, structura probelor de examen constă în:– susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … – proba practică în specializarea certificată; … … d)<!–>la liceele de artă, specializarea arta actorului, structura probelor de examen constă în:– susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … – proba practică în specializarea certificată; … … e)–>la seminarele/liceele teologice ortodoxe, specializarea pastorală, structura probelor de examen constă în:– susținerea online a proiectului/lucrării de specialitate din dogmatică și din studiul biblic al Vechiului și Noului Testament; … – proba practică de specialitate din tipic și liturgică, muzică bisericească, catehetică și omiletică; … … f)<!–>la seminarele/liceele teologice ortodoxe, specializarea patrimoniu cultural, structura probelor de examen constă în:– susținerea online a proiectului/lucrării de specialitate din dogmatică și din studiul biblic al Vechiului și Noului Testament; … – proba practică de specialitate realizată în timpul anului școlar; … … g)–>la liceele teologice penticostale, structura probelor de examen constă în:– susținerea online a proiectului/lucrării de specialitate din doctrine biblice, clasa a XI-a și clasa a XII-a; … – proba practică de specialitate la disciplina pneumatologie; … … h)<!–>la seminarele/liceele/colegiile teologice ortodoxe, romano-catolice și greco-catolice, specializarea ghid turism religios, structura probelor de examen constă în:– susținerea online a proiectului/lucrării de specialitate; … – proba practică de specialitate; … … i)–>la liceele pedagogice, specializarea învățător – educatoare, structura probelor de examen constă în:– prezentarea strategiei didactice a lecției/lecțiilor demonstrative – proiecte de activitate didactică și o scurtă analiză a resurselor didactice utilizate, elaborate și transmise, prin intermediul poștei electronice, comisiei de la nivelul unității de învățământ; … – proba practică – activitate didactică – susținerea a doua lecții demonstrative – una în învățământul preșcolar și cealaltă în învățământul primar, în conformitate cu programa de practică pedagogică specifică specializării și cu planurile de învățământ pentru cele două niveluri; … … j)<!–>la liceele pedagogice, specializarea educator – puericultor, structura probelor de examen constă în:– prezentarea strategiei didactice a lecției demonstrative – proiect de activitate didactică și o scurtă analiză a resurselor didactice utilizate, elaborate și transmise, prin intermediul poștei electronice, comisiei de la nivelul unității de învățământ; … – proba practică – activitate didactică – susținerea unei activități finale în învățământul antepreșcolar, conform programei de practică pedagogică specifică specializării și curriculumului pentru educație timpurie; … … k)–>la liceele pedagogice, specializările instructor de educație extrașcolară și mediator școlar, structura probelor de examen constă în:– prezentarea proiectului/lucrării de specialitate elaborate și transmise, prin intermediul poștei electronice, comisiei de la nivelul unității de învățământ; … – proba practică – prezentarea complexă (proiectare, organizare, desfășurare) a unei activități educative de timp liber/ a unui caz supus medierii, pe o temă la alegere; … … l)<!–>la liceele pedagogice, specializările bibliotecar – documentarist și pedagog școlar, structura probelor de examen constă în:– prezentarea proiectului/lucrării de specialitate elaborate și transmise, prin intermediul poștei electronice, comisiei de la nivelul unității de învățământ; … – proba practică – prezentarea complexă (organizare și desfășurare) a unei activități de bibliotecă – inventariere, clasificare, îndrumare metodico-științifică/a unei activități educative, pe o temă la alegere; … … m)–>la liceele/clasele cu program sportiv, structura probelor de examen constă în:– susținerea online a proiectului/lucrării de specialitate din pregătirea sportivă teoretică; … – proba practică de specialitate. … … <!–> … 3.–>La articolul 33, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins: (3)<!–>Prin derogare de la prevederile alin. (1), pentru sesiunea 2020 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, probele de examen vor fi planificate în perioada 9-12 iunie 2020. … 4.–>După articolul 34 se introduc două noi articole, articolele 34^1 și 34^2, cu următorul cuprins: +
Articolul 34^1Pentru sesiunea 2020 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, la profilurile la care nu este prevăzută susținerea proiectelor/lucrărilor de specialitate și la profilurile la care este prevăzută transmiterea susținerii proiectelor/lucrărilor de specialitate pe suport electronic, comisia de examinare din unitatea de învățământ evaluează numai proiectele/lucrările de specialitate care au obținut calificativul admis, confirmat prin referatul de evaluare elaborat de profesorul coordonator al proiectului/lucrării de specialitate. +
Articolul 34^2Pentru sesiunea 2020 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, la seminarele/liceele teologice și la liceele/clasele cu program sportiv se susțin online numai proiectele/lucrările de specialitate care au obținut calificativul admis, confirmat prin referatul de evaluare elaborat de profesorul coordonator al proiectului/lucrării de specialitate. Candidații intră online în examen în ordinea și la ora stabilite de comisie. Președintele, vicepreședintele și membrii comisiei/subcomisiei de examinare verifică online identitatea fiecărui candidat.<!–> … 5.–>La articolul 37, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins: (4)<!–>Prin derogare de la prevederile alin. (2), pentru sesiunea 2020 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, în cazul susținerii online a proiectului/lucrării de specialitate, membrii comisiei/ subcomisiei de examinare, cu drept de notare, pot adresa candidatului întrebări asupra conținutului, rezultatelor obținute etc., fără a depăși un timp maxim de 15 minute pentru fiecare candidat (prezentare și răspuns la întrebări). … 6.–>La articolul 39, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu următorul cuprins: (8)<!–>Pentru sesiunea 2020 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, la profilul pedagogic, proba practică se poate realiza ca: lecție, activitate didactică, activitate de timp liber/de mediere etc. Calendarul de organizare și desfășurare a probei cuprinde:a)–>programarea pe zile și ore a candidaților, în ordine alfabetică, pe clase (grupe) și specializări; … b)<!–>unitatea de învățământ/clasa, cadrul didactic metodist și disciplina la care se susține/echivalează lecția/activitatea educativă. … … 7.–>După articolul 40 se introduce un nou articol, articolul 40^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 40^1Pentru sesiunea 2020 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, proba practică se echivalează după cum urmează:a)<!–>la profilul artistic, specializări în arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, conservare-restaurare bunuri culturale, muzică, arta actorului, proba practică se echivalează cu media generală la disciplina principală de specialitate din clasa a XII-a. Pentru specializarea conservare-restaurare bunuri culturale, disciplina principală de specialitate este disciplina Atelier de specialitate (teorie și tehnici de conservare – restaurare); … b)–>la profilul artistic specializarea coregrafie, proba practică se echivalează cu media aritmetică, calculată cu două zecimale, fără rotunjire, a mediilor obținute în clasa a XII-a la disciplinele Dans clasic sau Dans contemporan, în funcție de specializare și Repertoriu individual; … c)<!–>la liceele pedagogice, în cazul în care susținerea probei practice nu s-a realizat sau s-a realizat parțial până la data suspendării cursurilor, pentru lecția/activitatea didactică/ activitatea de timp liber/activitatea finală, cu caracter demonstrativ, nesusținută, prin recunoaștere și echivalare, se va acorda o notă obținută din media notelor obținute de candidat la lecțiile demonstrative/activitățile cu caracter demonstrativ susținute în cadrul practicii pedagogice în anul școlar 2019-2020, până la suspendarea cursurilor; … d)–>la seminarele/liceele teologice ortodoxe, specializarea pastorală, proba practică se echivalează cu media aritmetică, calculată cu două zecimale, fără rotunjire, a mediilor obținute la disciplinele tipic și liturgică (clasa a XII-a), muzică bisericească (clasa a XII-a), catehetică și omiletică (clasa a XI-a), catehetică și omiletică (clasa a XII-a); … e)<!–>la seminarele/liceele teologice ortodoxe, specializarea patrimoniu cultural, proba practică va consta din prezentarea online a unei lucrări practice în specialitate (patrimoniu cultural), realizată în acest scop, în timpul anului școlar; … f)–>la liceele teologice penticostale, proba practică se echivalează cu media generală la disciplina pneumatologie, clasa a XII-a; … g)<!–>la seminarele/liceele/colegiile teologice ortodoxe, romano-catolice și greco-catolice, specializarea ghid turism religios, proba practică se echivalează cu media aritmetică, calculată cu două zecimale, fără rotunjire, a mediilor obținute la disciplina practica de specialitate, clasa a XI-a și la disciplina practica de specialitate, clasa a XII-a; … h)–>la liceele/clasele cu program sportiv, proba practică de specialitate se echivalează cu media generală la disciplina Pregătire sportivă practică, clasa a XII-a. … <!–> … 8.–>La articolul 43, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) și (6), cu următorul cuprins: (5)<!–>Pentru sesiunea 2020 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, la profilul artistic, specializări în arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, conservare-restaurare bunuri culturale, muzică, coregrafie, arta actorului, se consideră «neprezentat» un elev care nu a predat/transmis profesorului coordonator/unității de învățământ proiectul/lucrarea de specialitate pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare, până la data stabilită de unitatea de învățământ.(6)–>Pentru sesiunea 2020 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, la seminarele/liceele teologice și la liceele/clasele cu program sportiv se consideră «neprezentat» un elev care a absentat de la susținerea online a proiectului/lucrării de specialitate. … +
Articolul IIPentru sesiunea 2020 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, se suspendă aplicarea prevederilor art. 7 alin. (5) lit. j), art. 10 alin. (1) lit. f), art. 18 alin. (4), art. 22 alin. (2), art. 32, art. 33 alin. (2), art. 36, art. 37 alin. (1), art. 39 alin. (2)-(7), art. 40 alin. (2), art. 43 alin. (3), art. 44 din Metodologia de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale nr. 4.433/2014, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezentul ordin. +
Articolul IIIDirecția generală învățământ preuniversitar, Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul, inspectoratele școlare județene/al municipiului București și unitățile de învățământ care organizează examen de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul IVPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>
Ministrul educației și cercetării,–>
Cristina Monica Anisie <!–>București, 3 iunie 2020.–>Nr. 4.450.<!–>–>