ORDIN nr. 47 din 12 februarie 2025

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/06/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 133 din 14 februarie 2025
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 420 18/11/2024
ActulREFERIRE LAORDIN 107 19/03/2024
ActulREFERIRE LAORDIN 106 19/03/2024
ActulREFERIRE LASISTEM 18/11/2024
ActulREFERIRE LAORDIN 54 09/02/2023
ActulREFERIRE LAHOTARARE 1571 28/12/2022
ActulREFERIRE LAHOTARARE 1571 28/12/2022 ART. 1
ActulREFERIRE LAHOTARARE 1570 28/12/2022
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 57
ActulREFERIRE LAHG 30 18/01/2017 ART. 9
ActulREFERIRE LAHG 1186 29/12/2014 ART. 6
ART. 1REFERIRE LAORDIN 420 18/11/2024
ART. 1REFERIRE LAORDIN 286 11/07/2024
ART. 1ABROGA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 9
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 10
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 19
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 20
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 107 19/03/2024 CAP. 4
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 107 19/03/2024 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 8
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 12
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 15
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 16
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 17
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 18
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 19
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 20
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 21
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 24
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 25
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 28
ART. 1MODIFICA PEORDIN 107 19/03/2024 ART. 35
ART. 1REFERIRE LAORDIN 107 19/03/2024
ART. 1REFERIRE LAANEXA 11/07/2024
ART. 1REFERIRE LASISTEM 18/11/2024
ART. 1REFERIRE LAORDIN 54 09/02/2023
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 1570 28/12/2022 ART. 29
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEGHID 21/03/2025





Având în vedere Referatul de aprobare nr. 190.810 din 12.02.2025 întocmit de Direcția generală dezvoltare rurală – Autoritate de management pentru Programul Național de Dezvoltare Rurală, în calitate de Autoritate de management pentru Planul strategic PAC 2023-2027,<!–>în baza prevederilor:Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013, cu modificările și completările ulterioare;Regulamentului (UE) 2022/1.173 al Comisiei Europene din 31 mai 2022 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul integrat de administrare și control din cadrul politicii agricole comune, cu modificările și completările ulterioare; Planului strategic PAC 2023-2027 al României, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C(2022) 8.783 din 7 decembrie 2022, cu modificările și completările ulterioare;Hotărârii Guvernului nr. 1.570/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor specifice dezvoltării rurale cuprinse în Planul strategic PAC 2023-2027, cu modificările și completările ulterioare; Hotărârii Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, cu modificările și completările ulterioare;Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 420/2024 privind aprobarea sistemelor de sancțiuni aplicabile cererilor de plată depuse începând cu anul 2024 pentru măsurile 10 „Agromediu și climă“ și 11 „Agricultura ecologică“ prevăzute în Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020;Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 54/570/32/2023 pentru punerea în aplicare a normelor privind condiționalitatea în cadrul intervențiilor sub formă de plăți directe și al unor intervenții și măsuri pentru dezvoltare rurală, începând cu anul de cerere 2023, cu modificările și completările ulterioare;Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condițiilor și altor cerințe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervențiile aferente sectoarelor vegetal și zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, începând cu anul 2024, cu modificările și completările ulterioare;Acordului de delegare al Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale nr. P295 din 9.10.2024, al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură nr. A306 din 15.10.2024 și al Agenției Naționale pentru Zootehnie nr. 11.910 din 15.10.2024 pentru implementarea intervenției DR-03 – Agromediu și climă – Creșterea animalelor de fermă din rase locale în pericol de abandon din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027;Acordului de delegare al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură nr. 276 din 7.07.2023 și al Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) nr. 9.910 din 4.07.2023 pentru delegarea atribuțiilor privind verificarea respectării de către fermieri a cerințelor legale în materie de gestionare SMR 5-6 și SMR 9-11;Acordului de delegare al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură nr. 275 din 28.06.2023 și al Autorității Naționale Fitosanitare (ANF) nr. 8.400 din 28.06.2023 pentru delegarea atribuțiilor privind verificarea respectării de către fermieri a cerințelor legale în materie de gestionare SMR 7 și SMR 8,–>în temeiul prevederilor:art. 57 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;art. 9 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea și funcționarea Autorității pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor, cu modificările și completările ulterioare,<!–>ministrul agriculturii și dezvoltării rurale emite prezentul ordin.–> +
Articolul IOrdinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 107/2024 privind implementarea măsurilor și intervențiilor compensatorii de mediu și climă din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 și din Planul strategic PAC 2023-2027, începând cu anul 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 21 martie 2024, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.<!–>La articolul 1, literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins:a)–>măsura 10 «Agromediu și climă» din PNDR 2014-2020, denumită în continuare măsura 10:(i)<!–>pachetul 7 – terenuri arabile importante ca zone de hrănire pentru gâsca cu gât roșu (Branta ruficollis);(ii)–>pachetul 8 – creșterea animalelor de fermă din rase locale în pericol de abandon;(iii)<!–>pachetul 10 – refugii ecologice pe terenuri arabile pentru speciile de păsări comune asociate terenurilor agricole;b)–>măsura 11 «Agricultură ecologică», denumită în continuare măsura 11, submăsura 11.1 «Sprijin pentru conversia la metodele de agricultură ecologică»;2.Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 8(1)<!–>Angajamentele se urmăresc:a)–>la nivel de parcelă agricolă în cazul pachetelor 7 și 10 din cadrul măsurii 10 și al pachetelor 1, 2, 3, 4, 5 și 6 ale submăsurii 11.1 din cadrul măsurii 11;b)<!–>la nivelul efectivelor de animale femele adulte de reproducție din rase locale în pericol de abandon prevăzut la începerea angajamentului, în cazul pachetului 8 din măsura 10.(2)–>Pe parcursul anilor de angajament se mențin suprafețele sau efectivele, după caz, determinate la plată în primul an de angajament.(3)<!–>Parcelele aflate sub angajament în cadrul măsurii 10 și/sau submăsurii 11.1 nu se comasează. (4)–>Pachetele măsurii 10 și submăsurii 11.1 nu se accesează pe subparcelă agricolă. Fac excepție declararea pachetului 10 al măsurii 10 în combinație cu pachetele 1, 2 sau 5 ale submăsurii 11.1, respectiv ale intervenției DR-04 sau DR-05, pachetul declarat al măsurii 10 limitând suplimentar suprafața care poate fi angajată pentru submăsura 11.1 și pentru intervențiile DR-04 și DR-05, fără a aduce atingere cerinței privind suprafața minimă a parcelei agricole pe pachet și, respectiv, condițiilor de eligibilitate, de bază și specifice fiecărei măsuri.(5)<!–>În cazul combinării submăsurii 11.1 cu ecoschema PD-05 – Practicarea unei agriculturi prietenoase cu mediul în fermele mici (gospodăriile tradiționale) sau cu ecoschema PD-28 – Menținerea de zone neproductive și/sau înființarea de elemente noi de peisaj pe terenurile arabile din PS 2023-2027, suprafețele ocupate de zonele și elementele neproductive sunt excluse din suprafața determinată a parcelei pentru submăsura 11.1, fără aplicarea sancțiunilor aferente reducerii suprafeței angajate.(6)–>Anul de angajament pentru măsura 10 – pachetul 7 se consideră încheiat atunci când au fost îndeplinite toate obiectivele angajamentului pentru pachetul respectiv, inclusiv cerințele specifice privind încorporarea culturilor în anul următor anului de cerere.
3.<!–>Articolul 9 se abrogă.4.–>La articolul 10, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1)<!–>Pentru submăsura 11.1, extinderea suprafeței, potrivit alin. (1), se acceptă dacă noua suprafață are același statut de suprafață ecologică cu suprafața aflată sub angajament.5.–>La articolul 12, alineatele (1) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 12(1)<!–>Angajamentele aferente măsurii 11 se aplică la nivel de parcelă agricolă, neexistând posibilitatea schimbării parcelelor pe perioada angajamentelor. Parcela pe care s-a accesat măsura 11 trebuie să rămână parcelă de sine stătătoare pe toată perioada angajamentului.………………………………………………………………………………….–>(4)<!–>Plățile din cadrul submăsurii 11.1 se acordă numai pentru limitele perioadelor de conversie, prevăzute în PNDR 2014-2020, pentru fiecare categorie de producție vegetală, și nu în cazul repetării anului de conversie sau al prelungirii perioadei de conversie. În cazul constatării repetării anului de conversie sau a prelungirii perioadei de conversie, se consideră angajament nerespectat și se aplică sancțiuni potrivit prevederilor Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 420/2024 privind aprobarea sistemelor de sancțiuni aplicabile cererilor de plată depuse începând cu anul 2024 pentru măsurile 10 «Agromediu și climă» și 11 «Agricultura ecologică» prevăzute în Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020, denumit în continuare Ordinul MADR nr. 420/2024.
6.–>La articolul 15, alineatele (1)-(3) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 15(1)<!–>În situația în care pe parcursul implementării angajamentului măsurii 11 beneficiarul schimbă categoria de folosință a terenului sau, în cazul culturilor permanente, schimbă cultura, pentru parcelele respective nu i se vor aplica sancțiuni administrative dacă face dovada continuării practicilor agriculturii ecologice pe suprafețele angajate, prin depunerea certificatului, și a respectării celorlalte condiții specifice menținerii suprafeței în sistem ecologic de agricultură pe perioada de angajament rămasă. (2)–>Beneficiarul nu va putea obține pentru anul în curs plata compensatorie pentru parcelele la care a schimbat categoria de folosință, pentru pachetul pentru care are angajamentul în derulare, dacă schimbarea categoriei de folosință a fost făcută între momentul depunerii cererii de plată și emiterea certificatului care confirmă statutul suprafeței înregistrate în sistemul ecologic. În cazul schimbării culturii în cadrul categoriei de folosință culturi permanente, beneficiarul nu va putea obține pentru anul în curs plata compensatorie pentru parcelele la care a schimbat cultura pentru pachetul pentru care are angajamentul în derulare, dacă schimbarea culturii a fost făcută între momentul depunerii cererii de plată și emiterea certificatului care confirmă statutul suprafeței înregistrate în sistemul ecologic.(3)<!–>Beneficiarul va putea obține plata compensatorie pentru parcelele la care a schimbat categoria de folosință pentru pachetul care corespunde noii categorii de folosință numai dacă solicită, în perioada de depunere a cererilor de plată, adaptarea angajamentului aflat în derulare pentru agricultura ecologică pentru restul duratei rămase pentru implementarea angajamentului inițial. În cazul schimbării culturii în cadrul categoriei de folosință culturi permanente, beneficiarul va putea obține plata compensatorie pentru parcelele la care a schimbat cultura pentru pachetul care corespunde noii culturi numai dacă solicită, în perioada de depunere a cererilor de plată, adaptarea angajamentului aflat în derulare pentru agricultura ecologică pentru restul duratei rămase pentru implementarea angajamentului inițial.
7.–>La articolul 16, alineatele (1) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 16(1)<!–>Apariția cazurilor de forță majoră și circumstanțele excepționale în implementarea măsurilor prevăzute la art. 1 lit. a) și b) se analizează potrivit prevederilor Ordinului MADR nr. 420/2024.………………………………………………………………………………….–>(4)<!–>În cazul apariției în anul curent de cerere a unui caz de forță majoră pentru care fermierul a depus la APIA în termen documentele stabilite prin legislație, anul respectiv se va lua în considerare în calcularea duratei angajamentului aferent submăsurii 11.1, pentru respectarea obligației de menținere a certificării pentru o durată de 5 ani, chiar dacă suprafața afectată de forța majoră nu va fi certificată pentru anul în cauză.
8.–>Articolul 17 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 17Controalele la fața locului pot fi anunțate cu condiția ca acest lucru să nu aducă atingere scopului sau eficacității acestora. Orice preaviz nu poate depăși 14 zile. Cu toate acestea, în cazul controalelor la fața locului ale cererilor de plată pentru animale în cadrul pachetului 8 din măsura 10, preavizul nu poate depăși 48 de ore. În cazul în care legislația aplicabilă actelor și standardelor relevante în materie de condiționalitate impune efectuarea controalelor la fața locului în mod inopinat, preavizul de maximum 48 de ore se aplică în cazul controalelor la fața locului referitoare la condiționalitate, pentru sectorul zootehnic.<!–>
9.–>La articolul 18, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)<!–>Solicitanții de plăți compensatorii în cadrul intervențiilor prevăzute la art. 1 lit. c)-j) trebuie să respecte normele de condiționalitate la nivelul întregii exploatații agricole și pe întregul an calendaristic, prevăzute de Ordinul MADR/MMAP/ANSVSA nr. 54/570/32/2023.10.–>La articolul 19, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3)<!–>Pachetele intervențiilor DR-01, DR-02, DR-04 și DR-05 nu se accesează pe subparcelă agricolă. Face excepție declararea pachetelor 9.1 și 10 ale intervenției DR-02 în combinație cu pachetele 1, 2 sau 5 ale intervențiilor DR-04 și DR-05 sau ale submăsurii 11.1, pachetul declarat al intervenției DR-02 limitând suplimentar suprafața care poate fi angajată pentru intervențiile DR-04 și DR-05 sau pentru submăsura 11.1, fără a aduce atingere cerinței privind suprafața minimă a parcelei agricole pe pachet și, respectiv, condițiilor de eligibilitate, de bază și specifice fiecărei intervenții.(4)–>Anul de angajament pentru pachetele 4 și 7 ale intervenției DR-02 se consideră încheiat atunci când au fost îndeplinite toate obiectivele angajamentului, inclusiv cerințele specifice privind distrugerea mecanică a culturilor și interzicerea lucrărilor agricole, a pășunatului și a metodelor de alungare a păsărilor în anul următor anului de cerere.11.<!–>La articolul 19, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:(3^1)–>În cazul combinării intervenției DR-04 sau intervenției DR-05 cu ecoschema PD-05 – Practicarea unei agriculturi prietenoase cu mediul în fermele mici (gospodăriile tradiționale) sau cu ecoschema PD-28 – Menținerea de zone neproductive și/sau înființarea de elemente noi de peisaj pe terenurile arabile din PS 2023-2027, suprafețele ocupate de zonele și elementele neproductive sunt excluse din suprafața determinată a parcelei pentru intervențiile DR-04 și DR-05, fără aplicarea sancțiunilor aferente reducerii suprafeței angajate.12.<!–>La articolul 20, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)–>Pentru intervenția DR-03, extinderea numărului de animale aflat sub angajament se poate realiza potrivit prevederilor art. 29 alin. (3) și (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.570/2022. Pe parcursul anilor de angajament se mențin efectivele determinate la plată în primul an de angajament, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 29 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.570/2022.13.<!–>La articolul 20, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3)–>Pentru intervențiile DR-01, DR-02, DR-04 și DR-05, pe parcursul anilor de angajament se mențin aceleași suprafețe determinate la plată în primul an de angajament, cu excepția situațiilor prevăzute la alin. (1) lit. b) și la art. 29 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.570/2022.14.La articolul 21, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 21(1)<!–>Angajamentele aferente intervențiilor DR-04 și DR-05 se aplică la nivel de parcelă agricolă, neexistând posibilitatea schimbării parcelei pe perioada angajamentului. Parcela angajată trebuie să rămână parcelă de sine stătătoare pe toată perioada angajamentului.………………………………………………………………………………….–>(3)<!–>Plățile aferente intervenției DR-04 se acordă numai pentru limitele perioadelor de conversie prevăzute în PS 2023-2027, pentru fiecare categorie de producție vegetală, și nu în cazul repetării anului de conversie sau al prelungirii perioadei de conversie. În cazul constatării repetării anului de conversie sau a prelungirii perioadei de conversie se consideră că angajamentul este nerespectat și se aplică sancțiuni, potrivit Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 286/2024 privind aprobarea sistemelor de sancțiuni aferente intervențiilor cu caracter compensatoriu din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, gestionate prin Sistemul integrat de administrare și control, aplicabile cererilor de plată depuse începând cu anul 2024, denumit în continuare Ordinul MADR nr. 286/2024.
15.–>La articolul 24, alineatele (1)-(3) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 24(1)<!–>În situația în care pe parcursul implementării angajamentelor aferente intervențiilor DR-04 și DR-05 beneficiarul schimbă categoria de folosință a terenului sau, în cazul culturilor permanente, schimbă cultura, pentru parcelele respective nu i se vor aplica sancțiuni administrative dacă face dovada continuării practicilor agriculturii ecologice pe suprafețele angajate, prin depunerea certificatului, și a respectării celorlalte condiții specifice menținerii suprafeței în sistem de agricultură ecologică pe perioada de angajament rămasă.(2)–>Beneficiarul nu va putea obține pentru anul în curs plata compensatorie pentru parcelele la care a schimbat categoria de folosință, pentru pachetul pentru care are angajamentul în derulare, dacă schimbarea categoriei de folosință a fost făcută între momentul depunerii cererii de plată și emiterea certificatului care confirmă statutul suprafeței înregistrate în sistemul ecologic. În cazul schimbării culturii în cadrul categoriei de folosință culturi permanente, beneficiarul nu va putea obține pentru anul în curs plata compensatorie pentru parcelele la care a schimbat cultura pentru pachetul pentru care are angajamentul în derulare, dacă schimbarea culturii a fost făcută între momentul depunerii cererii de plată și emiterea certificatului care confirmă statutul suprafeței înregistrate în sistemul ecologic.(3)<!–>Beneficiarul va putea obține plata compensatorie pentru parcelele la care a schimbat categoria de folosință pentru pachetul care corespunde noii categorii de folosință numai dacă solicită, în perioada de depunere a cererilor de plată, adaptarea angajamentului aflat în derulare pentru agricultura ecologică pentru restul duratei rămase pentru implementarea angajamentului inițial. În cazul schimbării culturii în cadrul categoriei de folosință culturi permanente, beneficiarul va putea obține plata compensatorie pentru parcelele la care a schimbat cultura pentru pachetul care corespunde noii culturi numai dacă solicită, în perioada de depunere a cererilor de plată, adaptarea angajamentului aflat în derulare pentru agricultura ecologică pentru restul duratei rămase pentru implementarea angajamentului inițial.
16.–>La articolul 25, alineatele (1) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 25(1)<!–>Apariția cazurilor de forță majoră și circumstanțele excepționale în implementarea intervențiilor prevăzute la art. 1 lit. c)-j) se analizează potrivit prevederilor Ordinului MADR nr. 286/2024.………………………………………………………………………………….–>(4)<!–>În cazul apariției în anul curent de cerere a unui caz de forță majoră pentru care fermierul a depus la APIA în termen documentele stabilite prin legislație, anul respectiv se va lua în considerare în calcularea duratei angajamentului aferent intervențiilor DR-04 și DR-05 pentru respectarea obligației de menținere a certificării pentru o durată de 5 ani, cu excepția cazurilor de contaminare accidentală, cazuri în care angajamentele vor fi închise fără recuperarea sumelor primite anterior.
17.–>După articolul 26 se introduce un nou articol, art. 26^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 26^1Angajamentele aflate în derulare aferente pachetului 3.1 din intervenția DR-01 și pachetului 4 din intervenția DR-02 se adaptează în perioada de depunere a cererii de plată la condițiile prevăzute de versiunea PS 2023-2027 aplicabilă începând din anul 2025. Angajamentele adaptate țin seama de îndeplinirea obiectivelor angajamentului inițial și prezintă cerințe superioare în domeniul mediului și al climei. Beneficiarul trebuie să îndeplinească angajamentul adaptat pentru restul duratei angajamentului inițial.<!–>
18.–>După articolul 27 se introduce un nou articol, art. 27^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 27^1(1)<!–>În cazul intervenției DR-03, asociațiile crescătorilor de animale acreditate/societățile de ameliorare recunoscute de Agenția Națională pentru Zootehnie sau, după caz, Agenția Națională pentru Zootehnie sunt obligate să introducă în modulul informatic al APIA, începând cu anul 2026, date aferente efectivelor de animale de rasă pură în pericol de abandon, inclusiv descendenții acestora, conform înscrisurilor din registrul genealogic al rasei/evidențelor exploatației.(2)–>Responsabilitatea privind valabilitatea datelor prevăzute la alin. (1) aparține asociației crescătorilor de animale acreditate/ societății de ameliorare recunoscute de Agenția Națională pentru Zootehnie, respectiv Agenției Naționale pentru Zootehnie.
19.Articolul 28 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 28Implementarea angajamentelor de către fermierii care solicită plăți compensatorii pentru schemele de sprijin compensatoriu de mediu și climă prevăzute la art. 1 implică desfășurarea unei activități agricole, respectarea normelor de condiționalitate la nivelul întregii exploatații agricole și pe întregul an calendaristic, respectarea condițiilor de eligibilitate, de bază și specifice, ale fiecărei scheme de sprijin compensatoriu de mediu și climă, astfel cum sunt prevăzute în PNDR 2014-2020 și în PS 2023-2027.<!–>
20.–>La articolul 35 alineatul (1), lit. a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)<!–>transferul de exploatație, oricând pe parcursul anului de cerere, până la emiterea primei decizii de plată. Pe parcursul unui an de cerere de plată se poate efectua un singur transfer pentru aceeași exploatație. În cazul schimbării formei de organizare și în cazul echivalării de entitate, preluarea angajamentelor este obligatorie. În cazul în care întreaga exploatație este transferată altei persoane în cursul perioadei angajamentului respectiv, angajamentul pentru suprafețele/ animalele preluate poate înceta și rambursarea nu este solicitată în ceea ce privește perioada în care angajamentul a produs efecte, dacă cesionarul nu preia și angajamentele asumate de cedent. În cazul transferului de exploatație, opțiunea privind preluarea sau nepreluarea de către cesionar se aplică tuturor angajamentelor aflate în derulare pentru suprafețele/animalele preluate, indiferent de pachet sau de schemă;21.–>După articolul 35 se introduc trei noi articole, art. 35^1-35^3, cu următorul cuprins: +
Articolul 35^1Pentru angajamentele aferente pachetelor 4, 5 și 7 din intervenția DR-02, care se aplică la nivel de suprafață totală angajată, transferul de angajament poate fi numai total. Cedentul cedează întreaga suprafață angajată cu acel pachet. Cesionarul are următoarele posibilități:a)<!–>să preia angajamentul pe acel pachet pentru întreaga suprafață preluată pentru care există acel angajament în derulare și să mențină întreaga suprafață asumată prin angajamentul inițial al cedentului;b)–>să nu preia angajamentul pe acel pachet.
+
Articolul 35^2(1)<!–>Pentru angajamentele aferente pachetelor 1, 3.1, 3.2, 6 și 9.2 din intervenția DR-01, pachetelor 9.1 și 10 din intervenția DR-02, pachetelor 1-6 din intervențiile DR-04 și DR-05, pachetelor 7 și 10 din măsura 10 și pachetelor 1-6 din submăsura 11.1, care se aplică la nivel de parcelă agricolă, transferul de angajament poate fi total sau parțial. (2)–>În situația transferului total de angajament, cedentul cedează toate parcelele angajate cu acel/acea pachet/variantă, iar cesionarul are următoarele posibilități:a)<!–>să preia angajamentul pe acel/acea pachet/variantă pentru toate parcelele pentru care există acel angajament în derulare și să mențină angajamentul pe toate parcelele preluate pentru care există un angajament în derulare;b)–>să nu preia angajamentul pe acel/acea pachet/variantă pe niciuna dintre parcelele preluate pentru care există acel angajament în derulare.(3)<!–>În situația transferului parțial de angajament, cedentul cedează numai o parte din parcelele angajate cu un anumit/o anumită pachet/variantă, iar cesionarul are următoarele posibilități:a)–>să preia angajamentul pe un anumit/o anumită pachet/variantă pentru toate parcelele preluate pentru care există acel angajament în derulare;b)să nu preia angajamentul pe un anumit/o anumită pachet/variantă pe niciuna dintre parcelele preluate pentru care există acel angajament în derulare.
+
Articolul 35^3În cazul intervenției DR-03, preluarea angajamentului poate fi numai la nivel de rasă angajată, cu condiția preluării de către cesionar a întregului număr de animale din rasa respectivă asumat prin angajamentul inițial.<!–>
–>
+
Articolul IICererile de plată depuse înainte de intrarea în vigoare a prezentului ordin, aferente măsurilor și intervențiilor compensatorii de mediu și climă din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 și din Planul strategic PAC 2023-2027, se soluționează potrivit legislației aplicabile la data depunerii acestora, inclusiv efectuarea plăților.
+
Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>

p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, –>
Violeta Mușat,<!–>
secretar de stat–>
București, 12 februarie 2025.<!–>Nr. 47.–>––<!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters