Având în vedere prevederile art. 9 alin. (6) lit. l) și alin. (10) din Regulamentul (UE) 2015/1.222 al Comisiei din 24 iulie 2015 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităților și gestionarea congestiilor și ale art. 36 alin. (7) lit. n) din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare,<!–>în considerarea opiniei tuturor autorităților de reglementare, agreată de Forumul Reglementatorilor în Energie, din data de 15 mai 2017, de aprobare a propunerii tuturor operatorilor de transport și de sistem referitoare la Termenul pentru fermitatea din ziua următoare conform articolului 69 din Regulamentul (UE) 2015/1.222 al Comisiei din 24 iulie 2015 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităților și gestionarea congestiilor,–>în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. c) și d) și ale art. 9 alin. (1) lit. h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 160/2012,<!–>președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:–> +
Articolul 1Se aprobă documentul „Propunerea tuturor operatorilor de transport și de sistem (OTS) referitor la Termenul pentru fermitatea din ziua următoare (TFZU) conform articolului 69 din Regulamentul (UE) 2015/1.222 al Comisiei din 24 iulie 2015, care stabilește liniile directoare privind alocarea capacităților și gestionarea congestiilor“, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Compania Națională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica“ – S.A. publică pe pagina proprie de internet Termenul pentru fermitatea din ziua următoare cuprins în documentul prevăzut la art. 1. +
Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>
Președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei,–>
Niculae Havrileț<!–>București, 13 iunie 2017.–>Nr. 47. +
ANEXĂ<!–>REȚEAUA EUROPEANĂ A OPERATORILOR DE TRANSPORT ȘI SISTEM PENTRU ENERGIE ELECTRICĂ–>
PROPUNEREA<!–> tuturor operatorilor de transport și sistem (OTS) referitor la Termenul pentru fermitatea din ziua următoare (TFZU) conform articolului 69 din Regulamentul (UE) 2015/1.222 al Comisiei din 24 iulie 2015 care stabilește liniile directoare privind alocarea capacităților și gestionarea congestiilor–>27 octombrie 2016<!–>Toate OTS-urile iau în calcul următoarele,–>
ÎNTRUCÂT:<!–>–>(1)<!–>Acest document reprezintă o propunere comună elaborată de toți operatorii de transport și sistem (denumiți în continuare OTS-uri) referitor la dezvoltarea unui termen pentru fermitatea din ziua următoare (denumit în continuare TFZU), conform articolului 69 din Regulamentul (UE) 2015/1.222 al Comisiei din 24 iulie 2015, care stabilește liniile directoare privind alocarea capacităților și gestionarea congestiilor (denumit în continuare Regulamentul ACGC). Această propunere este numită în continuare Propunerea TFZU.(2)–>Propunerea TFZU ia în calcul principiile generale și obiectivele din cadrul Regulamentului ACGC, precum și Regulamentul (CE) nr. 714/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iulie 2009 privind condițiile de acces la rețea pentru schimburile transfrontaliere de energie electrică [denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 714/2009]. Scopul Regulamentului ACGC este de a coordona și armoniza calcularea și alocarea capacității în cadrul piețelor pentru ziua următoare și a piețelor intrazilnice. Își propune pentru cerințele acestui obiectiv să determine când capacitatea interzonală pentru ziua următoare trebuie să devină fermă, respectiv TFZU.(3)<!–>Articolul 2(35) din Regulamentul ACGC definește TFZU ca „ora după care capacitatea interzonală devine fermă“.(4)–>Un singur TFZU permite existența unui principiu comun de fermitate pentru întreaga Uniune Europeană. În acest scop, articolul 69 din Regulamentul ACGC solicită tuturor OTS-urilor să stabilească un TFZU paneuropean unic.(5)<!–>Propunerea TFZU stabilește ora după care capacitatea interzonală pentru alocarea zilei următoare devine fermă, conform articolului 69 din Regulamentul ACGC. Nu determină ora la care capacitatea interzonală și restricțiile de alocare trebuie transmise de calculatorii capacității coordonate (denumiți în continuare CCC-uri) către operatorii pieței de energie electrică desemnați (denumiți în continuare OPEED-uri) sau publicate.(6)–>Conform art. 9 (9) din Regulamentul ACGC, impactul preconizat al Propunerii TFZU asupra obiectivelor Regulamentului ACGC trebuie descris și este prezentat în continuare. TFZU-ul propus în general contribuie la îndeplinirea obiectivelor din articolul 3 al Regulamentului ACGC.(7)<!–>TFZU-ul propus susține obiectivul de promovare a concurenței efective în generarea, comercializarea și furnizarea energiei electrice [articolul 3(a) din Regulamentul ACGC], întrucât același TFZU se va aplica pentru toți participanții la piață din toate regiunile de calcul al capacităților, astfel asigurându-se condiții de concurență echitabile pentru participanții la piață. Participanții la piață vor avea acces la aceleași informații sigure, referitoare la capacitățile interzonale și restricțiile de alocare, pentru alocarea zilei următoare, în același timp și în mod transparent. În plus, vor dispune de același interval de timp pentru ajustarea ofertelor și pozițiilor nete în caz de reducere.(8)–>TFZU-ul propus contribuie la utilizarea optimă a infrastructurii de transport și siguranța în funcționare [articolul 3(b) și (c) din Regulamentul ACGC], având în vedere că permite: (i) CCC-urilor să introducă cele mai recente informații (de exemplu, informații privind energiile regenerabile, starea rețelei etc.) în calculul capacității, astfel reducând gradul de nesiguranță cu privire la capacitățile calculate, prin respectarea celei mai recente ore la care CCC-urile trebuie să transmită capacitățile interzonale și restricțiile de alocare, pentru alocarea zilei următoare, către OPEED-uri; și (ii) OTS-urilor să adapteze restricțiile referitoare la capacitățile interzonale și alocare, pentru alocarea zilei următoare, până la cea mai recentă oră în care CCCurile trebuie să transmită aceste informații către OPEED-urile relevante. Acest aspect permite OTS-urilor să dețină mijloacele necesare disponibile pentru ajustarea capacităților interzonale înainte de alocarea zilei următoare.(9)<!–>TFZU-ul propus susține obiectivul de optimizare a calculării și alocării capacității interzonale și contribuția la funcționarea și dezvoltarea eficientă și pe termen lung a sistemelor de transport al energiei electrice și a sectorului energiei electrice din Uniune, în conformitate cu articolul 3(d) și (g) din Regulamentul ACGC, deoarece pune bazele pentru dezvoltarea unui regim de fermitate paneuropean aferent pieței pentru ziua următoare. De asemenea, contribuie și la îndeplinirea modelului-țintă stabilit de Regulamentul ACGC, prin aplicarea unui TFZU paneuropean piețelor pentru ziua următoare cuplate. TFZU-ul propus permite OTS-urilor și CCC-urilor să introducă cele mai recente informații pentru calculul capacității și le oferă suficient timp pentru ajustarea și confirmarea capacităților interzonale oferite. Oferă participanților la piață suficient timp pentru ajustarea ofertelor și pozițiilor acestora în mod eficient în cazul reducerii capacității interzonale.(10)–>Referitor la obiectivul cu privire la asigurarea și îmbunătățirea transparenței și fiabilității informațiilor [articolul 3(f) din Regulamentul ACGC], Propunerea TFZU stabilește un termen după care capacitatea interzonală devine fermă. TFZU-ul propus permite furnizarea către participanții la piață a acelorași informații sigure despre capacitățile interzonale și restricțiile de alocare, pentru alocarea zilei următoare, în mod transparent și în același timp. Această oră respectă termenul în care CCC-urile transmit aceste informații către OPEED-urile relevante, mărind nivelul de transparență.(11)<!–>TFZU-ul propus contribuie și la obiectivul referitor la respectarea necesității unei piețe echitabile și ordonate și a unei formări a prețurilor echitabile și ordonate [articolul 3(h) din Regulamentul ACGC], prin reducerea gradului de nesiguranță față de capacitatea interzonală ce va fi lansată pe piață. TFZU-ul propus respectă cerința minimă stabilită în articolul 69 din Regulamentul ACGC și nu interferează cu procesele prevăzute pentru prevederea capacităților interzonale și restricțiilor de alocare pentru OPEED-urile relevante, în conformitate cu articolul 46 din Regulamentul ACGC. Prin urmare, TFZU-ul propus nu interferează cu desfășurarea funcției de operator de cuplare a piețelor.(12)–>La elaborarea Propunerii TFZU, OTS-urile au acordat o atenție deosebită obiectivului referitor la crearea unor condiții de concurență echitabile pentru OPEED-uri [Articolul 3(i) din Regulamentul ACGC]. În momentul elaborării propunerii se aplică mai multe situații provizorii în piața pentru ziua următoare. Regulamentul ACGC stabilește ora de închidere a porții pieței pentru ziua următoare [definită în Articolul 2(36) din Regulamentul ACGC ca „ora până la care sunt acceptate oferte pe piața pentru ziua următoare“] la ora 12:00 AM ora Europei Centrale. De asemenea, permite provizoriu OTS-urilor și OPEED-urilor, din regiunea Central-Est Europeană sau din țările învecinate cu aceasta, să stabilească o oră diferită de închidere a porții pieței pentru ziua următoare, până la implementarea funcției de operator de cuplare a piețelor [în conformitate cu articolele 47(2) și 7(3) din Regulamentul ACGC]. Propunerea TFZU ia în calcul toate situațiile provizorii prin stabilirea TFZU, raportat la ora de închidere a porții pieței pentru ziua următoare, asigurând astfel un principiu general și armonizat pentru TFZU, suficient de flexibil pentru a suporta convergența progresivă a acestor situații provizorii către o singură valoare paneuropeană pentru toate OPEED-urile.(13)<!–>În cele din urmă, Propunerea TFZU contribuie la obiectivul referitor la accesul nediscriminatoriu la capacitatea interzonală [articolul 3(j) din Regulamentul ACGC], oferind participanților la piață condiții de concurență echitabile pe întreg spațiul Uniunii Europene, cu un cadru clar și armonizat pentru fermitate.(14)–>În concluzie, Propunerea TFZU contribuie la obiectivele generale din Regulamentul ACGC în beneficiul tuturor participanților la piață și consumatorilor finali de energie electrică.TRIMIT URMĂTOAREA PROPUNERE TFZU CĂTRE TOATE AUTORITĂȚILE DE REGLEMENTARE: +
Articolul 1Subiectul și scopulTFZU-ul, așa cum este stabilit în Propunerea TFZU, va fi considerat ca o propunere comună a tuturor OTS-urilor, în conformitate cu articolul 69 din Regulamentul ACGC, și va acoperi TFZU-ul pentru:a.<!–>toate granițele zonei de ofertare și interconexiunile existente și viitoare, în cadrul și între statele membre, în care se aplică Regulamentul ACGC; și … b.–>interconexiunile care sunt deținute de OTS-uri sau alte entități legale. … +
Articolul 2Definiții și interpretare1.<!–>În scopul Propunerii TFZU, termenii folosiți în acest document vor avea semnificația stabilită în definițiile incluse în art. 2 din Regulamentul ACGC, Regulamentul (CE) nr. 714/2009, Directiva 2009/72/CE și Regulamentul (UE) nr. 543/2013 al Comisiei. … 2.–>În această propunere TFZU, cu excepția cazului în care contextul impune altfel:a.<!–>termenii ce indică singularul includ și pluralul și viceversa; … b.–>cuprinsul și titlurile sunt inserate doar pentru facilitarea referinței și nu afectează interpretarea acestei Propuneri TFZU; și … c.orice referire la legislație, regulament, directivă, ordin, instrument, cod sau orice altă legiferare va include orice modificare, extindere sau relegiferare a acesteia când intră în vigoare. … … +
Articolul 3Termenul pentru fermitatea din ziua următoareTFZU va reprezenta intervalul de șaizeci (60) de minute înainte de ora de închidere a porții pieței pentru ziua următoare, fără a afecta aplicarea articolului 70(2) din Regulamentul ACGC. +
Articolul 4Publicarea și implementarea Propunerii TFZU1.<!–>OTS-urile vor publica Propunerea TFZU, fără întârziere nejustificată, după ce toate ANR-urile aprobă TFZU-ul propus sau s-a luat o decizie de către Agenția pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare din Domeniul Energiei, în conformitate cu articolul 9(11) și 9(12) din Regulamentul ACGC. … 2.–>OTS-urile vor implementa imediat TFZU-ul la granița zonei de ofertare când atât metodologia de calcul al capacității, dezvoltată în conformitate cu articolul 20 din Regulamentul ACGC, cât și funcția de operator de cuplare a piețelor pentru ziua următoare, dezvoltată în conformitate cu articolul 7(3) din Regulamentul ACGC, sunt implementate la granița unei zone de ofertare. … +
Articolul 5LimbaLimba de referință pentru această propunere TFZU va fi engleza. Pentru a evita orice dubiu, acolo unde OTS-urile trebuie să traducă această propunere TFZU în limba/limbile lor națională(e), în cazul unor neconcordanțe între versiunea în limba engleză publicată de OTS-uri, în conformitate cu articolul 9(14) din Regulamentul ACGC, și orice versiune în altă limbă, OTS-urile relevante, în conformitate cu legislația națională, vor furniza autorităților naționale de reglementare relevante o traducere actualizată a Propunerii TFZU.<!–>–><!–>–>