privind separarea fluxurilor de pasageri în porturile din România, în conformitate cu recomandările şi cele mai bune practici cuprinse în catalogul Schengen
Având în vedere prevederile art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile art. 11 din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 445/2002,în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 604/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul administraţiei şi internelor şi ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emit următorul ordin: +
Articolul 1Prezentul ordin are ca scop separarea fluxurilor de pasageri în porturile din România, în conformitate cu recomandările şi cele mai bune practici cuprinse în catalogul Schengen. +
Articolul 2În sensul prezentului ordin, termenii utilizaţi au următorul înţeles:a) port – suprafaţă delimitată din teritoriul naţional, situată la malul mării sau al unei căi navigabile, protejată natural sau artificial împotriva valurilor, vânturilor, curenţilor şi gheţurilor, construită şi echipată astfel încât să permită, în principal, primirea şi adăpostirea navelor, încărcarea, descărcarea, transbordarea, depozitarea mărfurilor, primirea şi expedierea acestora cu mijloace de transport, îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor; … b) frontiera de stat – linia reală sau imaginară care trece, în linie dreaptă, de la un semn de frontieră la un altul ori, acolo unde frontiera nu este marcată în teren cu semne de frontieră, de la un punct de coordonate la altul; la fluviul Dunărea şi celelalte ape curgătoare, frontiera de stat este cea stabilită prin acordurile, convenţiile şi înţelegerile dintre România şi statele vecine, cu luarea în considerare a faptului că principiul general acceptat de dreptul internaţional fluvial este acela că frontiera trece pe mijlocul şenalului navigabil principal, iar la apele curgătoare nenavigabile, pe la mijlocul pânzei de apă; la Marea Neagră frontiera de stat trece pe la limita exterioară şi limitele laterale ale mării teritoriale a României; … c) frontieră internă – porturile maritime şi fluviale pentru liniile regulate de pasageri şi de mărfuri, care au ca punct de plecare sau ca destinaţie exclusivă alte porturi de pe teritoriile statelor sau comunităţilor de state cu care România a încheiat acorduri, convenţii sau alte înţelegeri internaţionale privind eliminarea controalelor la frontieră, fără escale în porturi din afara teritoriului acestora; … d) frontieră externă – porturile maritime şi fluviale, dacă acestea nu reprezintă frontiere interne; … e) regim de frontieră internă în porturi – reglementările cu privire la eliminarea controlului de frontieră în porturile deschise traficului internaţional de persoane, pentru cetăţenii români şi persoanele aparţinând statelor sau comunităţilor de state cu care România a încheiat acorduri, convenţii sau alte înţelegeri internaţionale privind eliminarea controalelor la frontieră; … f) stat contractant – statul sau comunitatea de state cu care România a încheiat acorduri, convenţii sau alte înţelegeri internaţionale privind eliminarea controalelor la frontieră şi România; … g) stat terţ – orice alt stat decât cele cu care România a încheiat acorduri, convenţii sau alte înţelegeri internaţionale privind eliminarea controalelor la frontieră; … h) voiaj intern – orice voiaj care are ca punct de plecare şi/sau ca destinaţie teritoriul României, precum şi orice voiaj care are ca punct de plecare sau ca destinaţie exclusivă teritoriile statelor sau comunităţilor de state cu care România a încheiat acorduri, convenţii sau alte înţelegeri internaţionale privind eliminarea controalelor la frontieră, fără a atinge un port de pe teritoriul unui stat terţ. … +
Articolul 3La data intrării în vigoare a unui acord, a unei convenţii sau înţelegeri bi – sau multilaterale privind eliminarea controalelor la frontieră, pentru introducerea regimului de frontieră internă se vor lua următoarele măsuri:1. Separarea fluxurilor de pasageri pentru voiajurile interne de cele pentru voiajurile internaţionale se va face printr-o infrastructură adecvată, atât la îmbarcare, cât şi la debarcare, după cum urmează:a) la îmbarcare, înainte de posturile de control ale poliţiei de frontieră şi va continua până la urcarea la bordul navei; … b) la debarcare, separarea va continua şi după posturile de control ale poliţiei de frontieră, până în zona publică a terminalului de pasageri. … 2. Pentru voiajurile internaţionale, controlul persoanelor aflate sub incidenţa legislaţiei privind frontiera internă se va face la ghişeele speciale, individualizate cu:a) însemnul drapelului României; … b) emblema Uniunii Europene, cu înscrisul "UE" într-un cerc format din stele; … c) însemnele drapelelor statelor contractante, altele decât statele membre ale Uniunii Europene şi România. … 3. Ghişeele la care se face controlul pentru cetăţenii oricărui stat terţ vor purta inscripţia "alte state", în limba română şi în limbi de circulaţie internaţională.4. În situaţia în care trecerea frontierei se efectuează temporar prin alte puncte de trecere portuare care nu sunt deschise traficului internaţional de persoane şi de mărfuri, solicitantul asigură, după aprobarea deschiderii temporare a punctului de trecere portuar, condiţii corespunzătoare de efectuare a controlului pentru trecerea frontierei, respectiv: punerea la dispoziţie a spaţiilor de lucru şi a utilităţilor, transportul personalului, spaţii de cazare şi indemnizaţii de deplasare, conform legii.5. În punctele de trecere portuare prevăzute la pct. 4 nu este obligatoriu să se ia măsuri de separare fizică a fluxurilor de pasageri în conformitate cu prezentul ordin. +
Articolul 4Prezentul ordin se aplică în toate porturile din România. +
Articolul 5Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Ministrul administraţiei şi internelor,Anghel Andreescu,secretar de statMinistrul transporturilor,construcţiilor şi turismului,Gheorghe Dobre––––