În virtutea funcțiilor consulare reglementate de art. 5 din Convenția de la Viena cu privire la relațiile consulare, semnată la 24 aprilie 1963,<!–>în lumina prevederilor art. 17 din Constituția României, republicată,–>în baza art. 50 și 52 din Legea nr. 62/2019 privind activitatea consulară, cu modificările ulterioare,<!–>în considerarea dispozițiilor Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare,–>având în vedere dispozițiile art. 2 pct. 49 din Hotărârea Guvernului nr. 16/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările și completările ulterioare,<!–>în temeiul art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 16/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările și completările ulterioare,–>ministrul afacerilor externe emite următorul ordin: +
Articolul 1În sensul prezentului ordin, termenii de mai jos au următorul înțeles:<!–>1.–>criză consulară – situațiile prevăzute la art. 41 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 62/2019 privind activitatea consulară, cu modificările ulterioare; … 2.<!–>alertă consulară – instrumentele de comunicare prin care Ministerul Afacerilor Externe previne cetățenii români care călătoresc în străinătate asupra unor situații cu potențial de risc major, specific crizelor consulare; … 3.–>reacție rapidă – mecanismul de coordonare și gestionare a unei crize consulare și alte demersuri specifice de protecție consulară; … 4.membru de familie – persoana sau persoanele prevăzute la art. 41 alin. (3) din Legea nr. 62/2019 privind activitatea consulară, cu modificările ulterioare. … +
Articolul 2(1)<!–>Anual, în funcție de bugetul alocat Ministerului Afacerilor Externe, se fundamentează, se repartizează și se aprobă credite bugetare pentru cheltuielile generate de acțiunile de reacție rapidă și de alte operațiuni necesare în vederea gestionării crizelor și alertelor consulare. Fundamentarea cuantumului creditelor bugetare se realizează de către Departamentul consular. (2)–>În situația în care, pe parcursul exercițiului financiar, creditele bugetare repartizate și aprobate pentru acțiunile și operațiunile menționate la alin. (1) vor fi epuizate, la propunerea Departamentului consular, cu aprobarea ministrului afacerilor externe, Direcția planificare bugetară, contabilitate și salarizare va iniția demersuri pentru suplimentarea și alocarea creditelor bugetare necesare, în condițiile legii. +
Articolul 3(1)<!–>Creditele bugetare aprobate în condițiile stabilite la art. 2 vor fi utilizate pentru finanțarea acțiunilor de reacție rapidă și a altor operațiuni necesare în vederea asigurării protecției consulare pentru cetățenii români și pentru membrii de familie străini ai acestora, aflați pe teritoriul unui stat unde se înregistrează o criză consulară, precum și pentru gestionarea alertelor consulare.(2)–>După caz, creditele bugetare vor putea fi utilizate în condițiile prevăzute de prezentul ordin și pentru acordarea de protecție consulară în beneficiul cetățenilor celorlalte state membre ale Uniunii Europene nereprezentați în state terțe și al membrilor de familie însoțitori ai acestora, care nu sunt ei înșiși cetățeni ai Uniunii Europene, în situații de criză consulară, potrivit art. 52-55 din Legea nr. 62/2019 privind activitatea consulară, cu modificările ulterioare. +
Articolul 4(1)<!–>Creditele bugetare aprobate în condițiile stabilite la art. 2 pot fi utilizate în vederea acoperirii următoarelor categorii de cheltuieli aferente acțiunilor de reacție rapidă:a)–>cheltuieli aferente evacuării sau repatrierii persoanelor menționate la art. 3; … b)<!–>cheltuieli pentru asigurarea asistenței umanitare în favoarea persoanelor menționate la art. 3, precum cele privind cazarea provizorie, achiziționarea de alimente, apă, medicamente, alte bunuri sau utilități de primă necesitate ori pentru îngrijiri medicale de urgență; … c)–>cheltuieli pentru deplasarea reprezentanților structurilor din cadrul Ministerului Afacerilor Externe cu atribuții în gestionarea crizelor și alertelor consulare pe teritoriul statelor afectate de o criză consulară sau cu privire la care a fost instituită o alertă consulară. … (2)Creditele bugetare aprobate în condițiile stabilite la art. 2 pot fi utilizate și pentru acoperirea altor categorii de cheltuieli necesare gestionării crizelor și alertelor consulare sau conexe acțiunilor de reacție rapidă, precum cheltuielile necesare pentru asigurarea serviciilor de comunicații, inclusiv pentru difuzarea alertelor de călătorie prin mesaje de telefonie mobilă, achiziționarea de echipamente, plata interpreților și orice alte cheltuieli impuse de situațiile gestionate, în condițiile legii. +
Articolul 5În cazul în care un cetățean român și membrii săi de familie străini care îl însoțesc beneficiază de asistență financiară din partea unei misiuni diplomatice sau a unui oficiu consular al altui stat membru al Uniunii Europene, în cadrul protecției consulare acordate într-o situație de criză consulară survenită pe teritoriul unui stat terț unde cetățeanul român nu este reprezentat, iar statul membru în cauză solicită Ministerului Afacerilor Externe rambursarea cheltuielilor aferente, plata acestora către statul membru solicitant va fi efectuată din creditele bugetare aprobate în condițiile stabilite la art. 2. +
Articolul 6(1)<!–>Structurile din cadrul Ministerului Afacerilor Externe cu atribuții în gestionarea crizelor și alertelor consulare identifică, verifică și evaluează situațiile de criză sau cele cu potențial de risc major, tipurile și factorii de risc și, în urma analizei, procedează la informarea conducerii ministerului cu privire la situațiile survenite și propun, după caz, angajarea cheltuielilor prevăzute la art. 4 în vederea înlăturării, respectiv diminuării efectelor negative ale impactului deja produs sau ale celui potențial.(2)–>Distribuirea creditelor bugetare necesare pentru gestionarea crizelor și alertelor consulare, inclusiv transferul către misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din străinătate, se realizează în regim de urgență, la propunerea Departamentului consular, cu aprobarea ordonatorului principal de credite sau a ordonatorului principal de credite delegat. +
Articolul 7Structurile din cadrul Ministerului Afacerilor Externe cu atribuții în gestionarea crizelor și alertelor consulare prezintă ministrului afacerilor externe, la începutul fiecărui an, o dare de seamă despre utilizarea fondului prevăzut la art. 2. +
Articolul 8Departamentul financiar și administrativ, Departamentul consular, misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din străinătate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin, cu sprijinul celorlalte structuri ale Ministerului Afacerilor Externe. +
Articolul 9La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 813/2015*) se abrogă.*) Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 813/2015 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>–> +
Articolul 10Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>
Ministrul afacerilor externe,–>
Bogdan Lucian Aurescu<!–>București, 27 martie 2023.–>Nr. 530.<!–>–>