ORDIN nr. 6.481 din 30 august 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 898 din 5 septembrie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 731 28/06/2024 ART. 13
ActulREFERIRE LAORDIN 6072 31/08/2023 ART. 1
ActulREFERIRE LAORDIN 6072 31/08/2023 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE 198 04/07/2023 ART. 102
ActulREFERIRE LALEGE 198 04/07/2023 ART. 115
ActulREFERIRE LALEGE 198 04/07/2023 ART. 250
ART. 2REFERIRE LAORDIN 4812 30/07/2020
ART. 2REFERIRE LAREGULAMENT 30/07/2020 ART. 7
ART. 2REFERIRE LAORDIN 3124 20/01/2017
ART. 2REFERIRE LAMETODOLOGIE 20/01/2017 ART. 27
ART. 2REFERIRE LAORDIN 4800 31/08/2010
ART. 2REFERIRE LAORDIN 4799 31/08/2010
ART. 2DEROGARE DE LAMETODOLOGIE 31/08/2010 ART. 8
ART. 2DEROGARE DE LAMETODOLOGIE 31/08/2010 ART. 10
ART. 2DEROGARE DE LAMETODOLOGIE 31/08/2010 ART. 12
ART. 2REFERIRE LAMETODOLOGIE 31/08/2010
ART. 3REFERIRE LAORDIN 6177 22/08/2024 ANEXA 1
ART. 3REFERIRE LAORDIN 6177 22/08/2024 ANEXA 2
ART. 3REFERIRE LAORDIN 6177 22/08/2024 ANEXA 3
ART. 3REFERIRE LAORDIN 4950 27/08/2019 ANEXA 2
ART. 3REFERIRE LAORDIN 5070 31/08/2016 ANEXA 2
ART. 3REFERIRE LAORDIN 4430 29/08/2014
ART. 3REFERIRE LAORDIN 4923 29/08/2013 ANEXA 2
ART. 3REFERIRE LAORDIN 5610 31/08/2012 ANEXA 2
ART. 3REFERIRE LAORDIN 4800 31/08/2010
ART. 4REFERIRE LAORDIN 5219 09/09/2010
ART. 5REFERIRE LAORDIN 5756 18/09/2012
ART. 5REFERIRE LAORDIN 5720 10/09/2012
ART. 5REFERIRE LAMETODOLOGIE 18/09/2012
ART. 5REFERIRE LAORDIN 5262 24/09/2009
ART. 14REFERIRE LAMETODOLOGIE 31/08/2010 ART. 15
ART. 15REFERIRE LAMETODOLOGIE 31/08/2010 ART. 8
ART. 15REFERIRE LAMETODOLOGIE 31/08/2010 ART. 11
ART. 16REFERIRE LAORDIN 4634 10/06/2024
ART. 16REFERIRE LAREGULAMENT 10/06/2024
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere:prevederile art. 102 alin. (2) și (7), art. 115 alin. (2) lit. h) și ale art. 250 alin. (1) lit. a) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;prevederile art. 1 alin. (3) și ale art. 3 din Ordinul ministrului educației nr. 6.072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior, cu modificările ulterioare;prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor);Referatul de aprobare nr. 2.682 din 8.08.2024 referitor la proiectul de ordin privind organizarea și desfășurarea examenului național de bacalaureat – 2025,<!–>în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației,–>ministrul educației emite prezentul ordin. +
Articolul 1Se aprobă Calendarul examenului național de bacalaureat – 2025, prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
+
Articolul 2(1)<!–>Examenul național de bacalaureat – 2025 se desfășoară în conformitate cu prevederile Metodologiei de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat – 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.799/2010 privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat – 2011, cu modificările ulterioare, și cu prevederile prezentului ordin.(2)–>Comisiile de bacalaureat își desfășoară activitatea în conformitate cu atribuțiile membrilor comisiilor de bacalaureat aprobate prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.799/2010, cu modificările ulterioare, și cu prevederile prezentului ordin.(3)<!–>Comisia Națională de Bacalaureat poate aproba, la solicitarea comisiilor județene de bacalaureat/Comisiei de bacalaureat a municipiului București, în situații justificate, prin derogare de la prevederile art. 8 din Metodologia de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat – 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.799/2010 privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat – 2011, cu modificările ulterioare, numirea, în calitate de președinte al comisiei de bacalaureat județene/Comisiei de bacalaureat a municipiului București, a unui membru al consiliului de administrație al inspectoratului școlar.(4)–>În componența comisiei județene de bacalaureat/a municipiului București sunt prevăzuți 2-3 secretari, inspectori școlari de specialitate, directori sau informaticieni/cadre didactice cu abilități în operarea pe calculator.(5)<!–>Doi dintre secretarii sau membrii comisiei de bacalaureat județene/a municipiului București sunt operatori județeni, responsabili cu activitatea pe platforma destinată evaluării digitalizate.(6)–>În situații justificate, la solicitarea inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, Comisia Națională de Bacalaureat poate aproba, prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (1) din Metodologia de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat – 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.799/2010 privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat – 2011, cu modificările ulterioare, un număr mai mare de vicepreședinți/secretari/membri în comisia de bacalaureat județeană/Comisia de bacalaureat a municipiului București.(7)<!–>Membrii comisiei de bacalaureat județene/a municipiului București nu pot desfășura activități în calitate de profesori evaluatori la nivelul centrelor zonale de evaluare. (8)–>Comisia Națională de Bacalaureat poate aproba, la solicitarea comisiilor județene de bacalaureat/Comisiei de bacalaureat a municipiului București, în situații justificate, prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) din Metodologia de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat – 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.799/2010 privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat – 2011, cu modificările ulterioare, numirea unui membru al consiliului de administrație al unității de învățământ liceal în calitate de președinte al comisiei de bacalaureat de evaluare a competențelor lingvistice și digitale. (9)<!–>În componența comisiei de bacalaureat din centrul de examen, respectiv a comisiei de bacalaureat din centrul zonal de evaluare sunt prevăzuți 2 secretari – cadre didactice cu atribuții în operarea pe calculator/informatician/secretar unitate de învățământ preuniversitar, din care unul este operator responsabil cu activitatea pe platforma destinată evaluării digitalizate.(10)–>În centrele de examen pot fi desemnați/numiți în calitate de asistent și informaticieni/cadre didactice cu abilități în operarea pe calculator. (11)<!–>În centrele zonale de evaluare de la nivelul fiecărui județ/al municipiului București, pentru evaluarea lucrărilor scrise utilizând platforma destinată evaluării digitalizate, se pot organiza subcomisii care își desfășoară activitatea în alte locații sau în altă localitate decât cea în care își are sediul centrul zonal de evaluare, în conformitate cu prevederile procedurii stabilite de către Comisia Națională de Bacalaureat. (12)–>Lista disciplinelor la care candidații susțin examenul național de bacalaureat în sesiunile anului 2025 este cea aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.800/2010 privind aprobarea listei disciplinelor și a programelor pentru examenul de bacalaureat – 2011.(13)<!–>Pentru specializările învățător-educatoare și educator-puericultor din cadrul filierei vocaționale, profil pedagogic, disciplinele la care candidații susțin probele scrise ale examenului național de bacalaureat sunt cele prevăzute la art. 7 alin. (5) din Regulamentul-cadru pentru organizarea și funcționarea învățământului pedagogic în sistemul de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr . 4.812/2020.(14)–>Pentru elevii cu cerințe educaționale speciale se asigură susținerea probelor de examen adaptate în conformitate cu prevederile procedurii privind asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere/deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale: evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și examenul național de bacalaureat, elaborată de Ministerul Educației până la data de 1 noiembrie 2024, și ale art. 27 din Metodologia pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări de învățare, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale nr. 3.124/2017.
+
Articolul 3(1)<!–>Programele de bacalaureat pentru disciplinele limba și literatura italiană maternă și matematică sunt cele prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educației naționale nr. 4.430/2014 privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat național – 2015, cu modificările și completările ulterioare. (2)–>Programele de bacalaureat pentru disciplinele fizică, logică, argumentare și comunicare, economie sunt cele prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.610/2012 privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat național – 2013. (3)<!–>Programa de bacalaureat pentru disciplina chimie este cea prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 5.070/2016 privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat național – 2017. (4)–>Programa de bacalaureat pentru limba și literatura română și pentru limba și literatura slovacă maternă este prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educației naționale nr. 4.923/2013 privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat național – 2014.(5)<!–>Programa de bacalaureat pentru disciplina Limba și literatura română pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară, filiera tehnologică, este prevăzută în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului educației nr. 6.177/2024 privind aprobarea unor programe pentru susținerea examenului național de bacalaureat. (6)–>Programa de bacalaureat pentru disciplina Limba și literatura română pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară, filiera teoretică – profil real, filiera vocațională – toate profilurile și specializările, cu excepția profilului pedagogic, este prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educației nr. 6.177/2024 privind aprobarea unor programe pentru susținerea examenului național de bacalaureat.(7)<!–>Programa de bacalaureat pentru disciplina Limba și literatura română pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară, filiera teoretică – profil umanist, filiera vocațională – profil pedagogic, este prevăzută în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului educației nr. 6.177/2024 privind aprobarea unor programe pentru susținerea examenului național de bacalaureat.(8)–>Programa de bacalaureat pentru evaluarea competențelor digitale, valabilă în sesiunile examenului național de bacalaureat din anul 2025, este prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educației naționale nr. 4.923/2013 privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat național – 2014.(9)<!–>Programa de examen pentru proba C de evaluare a competențelor lingvistice în limba chineză, valabilă în sesiunile examenului național de bacalaureat – 2025, este cea prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educației naționale, interimar, nr. 4.950/2019 privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat național – 2020, cu modificările și completările ulterioare.(10)–>Programele pentru disciplinele examenului național de bacalaureat, altele decât cele menționate la alin. (1)-(9), valabile în sesiunile anului 2025, sunt cele aprobate prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.800/2010 privind aprobarea listei disciplinelor și a programelor pentru examenul de bacalaureat – 2011.
+
Articolul 4Recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute la examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine și la examene cu recunoaștere europeană pentru certificarea competențelor digitale se fac în conformitate cu metodologiile de recunoaștere și echivalare și cu lista examenelor aprobate prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.219/2010 privind recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute la examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine și la examene cu recunoaștere europeană pentru certificarea competențelor digitale cu probele de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională studiate pe parcursul învățământului liceal, respectiv de evaluare a competențelor digitale, din cadrul examenului de bacalaureat, cu modificările ulterioare.
+
Articolul 5(1)<!–>Probele specifice susținute de elevii claselor a XII-a din secțiile speciale de învățământ din România, care funcționează în baza Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Federale Germania cu privire la colaborarea în domeniul școlar, se desfășoară în conformitate cu Regulamentul de desfășurare a examenului în vederea obținerii Diplomei de acces general în învățământul superior german și a Diplomei de bacalaureat de către absolvenții secțiilor/școlilor speciale germane din România, aprobat prin Ordinul ministrului educației, cercetării și inovării nr. 5.262/2009 privind secțiile/școlile speciale germane din România, finalizate cu Diplomă de acces general în învățământul superior german și Diplomă de bacalaureat. (2)–>Probele specifice susținute de elevii claselor a XII-a din secțiile bilingve francofone care funcționează în baza Acordului interguvernamental franco-român se desfășoară în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.720/2012 privind organizarea și desfășurarea probelor specifice susținute de elevii secțiilor bilingve francofone în vederea obținerii mențiunii speciale „secție bilingvă francofonă“ pe diploma de bacalaureat, cu modificările ulterioare, și ale prezentului ordin.(3)Probele specifice susținute de elevii claselor a XII-a din secțiile bilingve româno-spaniole care funcționează în baza Acordului dintre Ministerul Educației și Cercetării din România și Ministerul Educației și Științei din Regatul Spaniei cu privire la înființarea și funcționarea secțiilor bilingve româno-spaniole în liceele din România și la organizarea examenului de bacalaureat în aceste licee se desfășoară în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.756/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a probelor specifice din cadrul examenului de bacalaureat, susținute de absolvenții secțiilor bilingve româno-spaniole, cu completările ulterioare, și ale prezentului ordin.
+
Articolul 6(1)<!–>Comisia de bacalaureat județeană/a municipiului București va aronda elevii din clasele terminale cu specializări/calificări autorizate să funcționeze provizoriu la o unitate de învățământ liceal de stat/particular din localitate/județ/ sector al municipiului București/municipiul București în care funcționează specializări/calificări acreditate identice cu cele ale elevilor arondați.(2)–>În cazul în care la nivelul unui județ există unități de învățământ liceal în care funcționează clase cu specializări/ calificări autorizate să funcționeze provizoriu și la nivelul județului respectiv nu există nicio altă unitate de învățământ liceal de stat/particular care să aibă specializări/calificări identice acreditate, elevii din clasele autorizate să funcționeze provizoriu vor fi arondați de către inspectoratul școlar, cu acordul Comisiei Naționale de Bacalaureat, la unități de învățământ liceal din alte județe/municipiul București care au acreditate specializările/calificările respective.(3)<!–>În cazul în care există unități de învățământ liceal în cadrul cărora funcționează clase cu specializări/calificări autorizate să funcționeze provizoriu, unice la nivel național, elevii din aceste clase vor fi arondați de către inspectoratul școlar, cu acordul Comisiei Naționale de Bacalaureat, la unități de învățământ liceal care au acreditat profilul/domeniul de pregătire pentru specializările/calificările respective, din județ sau din alte județe/municipiul București, după caz.(4)–>Pentru a permite candidaților arondați să susțină probele de evaluare a competențelor lingvistice și digitale în unitățile de învățământ ai căror elevi sunt, în cadrul comisiei de bacalaureat pentru evaluarea competențelor lingvistice și digitale de la nivelul unității de învățământ în care sunt arondați elevii de la specializările/calificările autorizate provizoriu se va constitui o subcomisie care își va desfășura activitatea în unitatea de învățământ de unde provin acești elevi, în care vor fi incluși, obligatoriu, profesori examinatori din această unitate.(5)Candidații care au finalizat specializări/calificări autorizate să funcționeze provizoriu vor susține probele scrise în centrele de examen la care sunt arondate unitățile de învățământ de proveniență ale acestora sau chiar la unitățile de învățământ de proveniență, dacă acestea au fost desemnate centre de examen, fiind repartizați în săli separate de ceilalți candidați din centru. La nivelul fiecărui centru de examen în care susțin probe scrise, pentru candidații care au finalizat specializări/calificări autorizate să funcționeze provizoriu, se constituie câte o subcomisie care va fi inclusă în decizia centrului de examen la care acești candidați sunt arondați.
+
Articolul 7(1)<!–>Comisiile de bacalaureat județene/Comisia de bacalaureat a municipiului București asigură dotarea cu camere de supraveghere video și audio funcționale a sălilor în care se desfășoară activități specifice examenului de bacalaureat: instruirea membrilor comisiilor de bacalaureat, susținerea probelor, descărcarea și multiplicarea subiectelor, predarea și preluarea lucrărilor scrise, evaluarea lucrărilor scrise, depozitarea bagajelor.(2)–>Până la începerea probelor de examen, comisiile de bacalaureat județene/Comisia de bacalaureat a municipiului București iau/ia toate măsurile, în colaborare cu autoritățile administrației publice locale, pentru asigurarea dotării tuturor sălilor de examen cu camere funcționale de supraveghere video și audio.(3)<!–>Activitatea de monitorizare a desfășurării examenului național de bacalaureat prin intermediul camerelor de supraveghere se va desfășura în conformitate cu o procedură stabilită de Comisia Națională de Bacalaureat.(4)–>În vederea asigurării desfășurării corecte a examenului național de bacalaureat, în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare, comisiile de bacalaureat din centrele de examen și comisiile de bacalaureat județene/Comisia de bacalaureat a municipiului București verifică, prin sondaj, înregistrările audio-video din sălile de examen, după încheierea probei scrise. În cazul în care la verificarea prin sondaj se constată nereguli, fraude, tentative de fraudă sau în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude, tentative de fraude, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile de examen menționate la alin. (1), din centrul respectiv.(5)Dacă în urma verificărilor menționate la alin. (4) se constată existența unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat, comisia de bacalaureat din centrul de examen ia măsurile ce se impun, care pot merge până la eliminarea candidaților din examen. Comisia de bacalaureat din centrul de examen anunță comisia de bacalaureat județeană/Comisia de bacalaureat a municipiului București, care propune eventualele măsuri de sancționare și informează Comisia Națională de Bacalaureat.
+
Articolul 8(1)<!–>Președinții comisiilor de bacalaureat din centrele de examen și din centrele zonale de evaluare sunt cadre didactice din învățământul preuniversitar. Comisia Națională de Bacalaureat elaborează procedura de selecție și numire a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar în calitate de președinți ai comisiilor de bacalaureat din centrele de examen și din centrele zonale de evaluare.(2)–>Președintele comisiei regionale/județene/a municipiului București de contestații este numit de către comisia de bacalaureat județeană/a municipiului București.(3)Comisia Națională de Bacalaureat poate elabora și alte instrucțiuni/proceduri în vederea bunei organizări și desfășurări a examenului național de bacalaureat – 2025.
+
Articolul 9(1)<!–>Comisiile de bacalaureat județene/Comisia de bacalaureat a municipiului București răspund/răspunde pentru buna organizare și desfășurare a examenului național de bacalaureat.(2)–>Comisiile de bacalaureat județene/Comisia de bacalaureat a municipiului București stabilesc/stabilește componența comisiilor din centrele de examen cu cel mult patru zile lucrătoare înainte de începerea probelor scrise, prin tragere la sorți, în ședință publică, la care sunt invitați în scris, în mod obligatoriu, reprezentanți ai consiliului județean/al municipiului București al elevilor, ai asociațiilor reprezentative ale elevilor, ai organizațiilor părinților reprezentative la nivel național și reprezentanți ai sindicatelor afiliate la federațiile sindicale reprezentative din învățământ, ai presei scrise și audiovizuale.(3)<!–>Cadrele didactice, care fac parte din comisiile din centrele de examen, inclusiv persoanele de contact/informaticienii, sunt selectate din alte unități de învățământ decât cele din care provin candidații arondați centrelor, în conformitate cu prevederile alin. (2).(4)–>Cadrele didactice nominalizate ca profesori evaluatori sunt selectate, de regulă, din rândul cadrelor didactice care fac parte din Corpul de profesori evaluatori pentru examenele și concursurile naționale.(5)Nu vor fi nominalizate în comisiile de bacalaureat persoane care în sesiunile anterioare ale examenelor naționale sau ale simulării examenelor naționale nu și-au îndeplinit corespunzător atribuțiile, care au săvârșit abateri, respectiv au fost sancționate.
+
Articolul 10(1)<!–>Comisia Națională de Bacalaureat stabilește, prin procedură specifică, modalitatea de evaluare a lucrărilor, de soluționare a contestațiilor și de transmitere a lucrărilor, precum și componența, atribuțiile membrilor comisiilor din centrele de examen, din centrele zonale de evaluare și din centrele regionale/județene/ale municipiului București de contestații, modelul tipizatului de examen, modalitatea de secretizare și securizare a lucrărilor scrise și consemnarea în documentele de examen a rezultatelor obținute de candidați la examenul de bacalaureat.(2)–>În sesiunile anului 2025, activitățile din cadrul examenului național de bacalaureat se realizează utilizând platforma dedicată evaluării digitalizate.(3)În situația menționată la alin. (2) Comisia Națională de Bacalaureat poate decide organizarea unui centru zonal de evaluare și la nivelul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE). Președintele centrului zonal de evaluare constituit în cadrul CNPEE este directorul general sau directorul general adjunct al CNPEE.
+
Articolul 11(1)<!–>Se interzice candidaților la examenul de bacalaureat să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoșe, poșete și altele asemenea, candidații având obligația de a lăsa obiectele menționate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop.(2)–>Candidații care refuză depozitarea obiectelor menționate la alin. (1) în sala stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop nu sunt primiți în examen.(3)<!–>Se interzice candidaților la examenul național de bacalaureat să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălțăminte, în penare și în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt așezați în sălile de examen, orice fel de lucrări: manuale, cărți, dicționare, culegeri, formulare, memoratoare, notițe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidați etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.(4)–>Se interzice candidaților să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălțăminte, în penare și în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt așezați în sălile de examen, telefoane mobile, căști audio, dispozitive tip IoT, precum și orice alte mijloace electronice de calcul sau de comunicare/care permit conectarea la internet/la rețele de socializare, ce ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicarea cu alți candidați/asistenți din centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.(5)<!–>Se interzice candidaților la examenul național de bacalaureat să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notițe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.(6)–>Candidații care încalcă regulile menționate la alin. (3)-(5) sunt eliminați din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, dacă au fost introduse de aceștia sau de alți candidați, de către cadrele didactice din comisie sau de alte persoane și indiferent dacă ei au primit sau au transmis materialele interzise.(7)<!–>Încălcarea regulilor menționate la alin. (3)-(5) va fi considerată tentativă de fraudă, iar candidații respectivi nu mai pot participa la probele următoare și sunt declarați „eliminați din examen“, fără posibilitatea recunoașterii, în sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării, inclusiv a probelor de evaluare a competențelor lingvistice și digitale. Acești candidați nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului național de bacalaureat. Calculul celor două sesiuni la care candidații „eliminați din examen“ nu mai au dreptul de a participa se face fără luarea în considerare a sesiunii speciale a examenului național de bacalaureat.(8)–>În situații obiective, neimputabile candidatului, în care se decide anularea/rescrierea lucrării în centrul de examen, timpul destinat redactării lucrării scrise se poate prelungi, cu cel mult 1 oră, conform unei proceduri elaborate de către Comisia Națională de Bacalaureat.(9)<!–>Candidații care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim pot părăsi sala de examen fără a primi subiectele. Candidații primesc subiectele numai dacă părăsesc sala de examen după expirarea timpului maxim destinat desfășurării probelor scrise.(10)–>Înainte de începerea probelor, asistenții prezintă candidaților prevederile metodologice care vizează organizarea și desfășurarea corectă a examenului național de bacalaureat și prevederile alin. (1)-(7) și le solicită să predea toate eventualele materiale și obiecte/dispozitive tip IoT care, potrivit reglementărilor în vigoare pentru examenul de bacalaureat, sunt interzise în sala de examen.(11)După parcurgerea etapelor menționate la alin. (9), candidații vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile alin. (1)-(7) și mențiunea că au luat cunoștință de faptul că nerespectarea regulilor menționate la alin. (3)-(5) are drept consecință măsurile menționate la alin. (6) și (7).
+
Articolul 12(1)<!–>În procesul de evaluare inițială a lucrărilor scrise și de rezolvare a contestațiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferența dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu un punct, este calculată nota finală ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul de bacalaureat.(2)–>În cazul în care diferența dintre notele acordate de cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct se procedează astfel:se nominalizează alți doi profesori evaluatori pentru reevaluarea lucrării;după finalizarea reevaluării lucrării, notele acordate de fiecare din cei patru evaluatori se înregistrează conform prevederilor procedurii menționate la art. 10 alin. (1);se calculează nota finală din cele 4 (patru) note, după eliminarea celor două note – valori extreme, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note – valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală care se înregistrează conform prevederilor procedurii menționate la art. 10 alin. (1). (3)<!–>În cadrul etapei de soluționare a contestațiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, nota finală se calculează cu respectarea prevederilor alin. (1) și (2). În situația în care se constată o diferență de notare mai mare de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea inițială și cea de la contestații, lucrarea este reevaluată de către alți doi profesori evaluatori. Nota finală, ca urmare a reevaluării în etapa de soluționare a contestației, este calculată cu respectarea prevederilor alin. (1) și (2).(4)–>Nota definitivă, acordată în conformitate cu procedura menționată la alin. (1)-(3), nu mai poate fi modificată și reprezintă nota obținută de candidat la proba respectivă.
+
Articolul 13(1)<!–>Candidații care depun contestații completează și semnează o declarație-tip în care menționează faptul că au luat cunoștință de faptul că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica nota inițială prin creștere sau descreștere, după caz.(2)–>Comisia Națională de Bacalaureat va transmite comisiei de bacalaureat județene/Comisiei de bacalaureat a municipiului București modelul cererii-tip pentru depunerea contestației, care include și declarația-tip menționată la alin. (1).
+
Articolul 14(1)<!–>Comunicarea rezultatelor obținute la examenul național de bacalaureat se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost distribuite candidaților, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută de aceștia.(2)–>Pentru comunicarea notelor obținute la examenul național de bacalaureat, înainte de etapa de depunere și soluționare a contestațiilor, comisiile din unitățile de învățământ/centrele de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de bacalaureat, care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învățământ de proveniență, județul, promoția, forma de învățământ absolvită, specializarea, notele obținute la fiecare probă scrisă, media sau mențiunile „reușit“/„respins“/„neprezentat“/„eliminat din examen“, după caz. (3)<!–>În baza prevederilor art. 15 alin. (20) din Metodologia de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat – 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.799/2010, cu modificările ulterioare, și ale Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), comisiile din unitățile de învățământ/centrele de examen afișează/postează, utilizând codurile individuale ale candidaților care au depus contestații, notele obținute în urma rezolvării contestațiilor, la loc vizibil, la avizier și pe website-ul unității de învățământ.(4)–>Comisiile din unitățile de învățământ – centre de examen tipăresc lista rezultatelor finale după contestații ale candidaților anonimizați și o afișează, conform calendarului, cu semnătura președintelui și a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unității de învățământ și pe website-ul acesteia. (5)Rezultatele examenului național de bacalaureat ale candidaților anonimizați sunt afișate și pe pagina de internet a Ministerului Educației și a inspectoratelor școlare pentru o perioadă de 2 ani.
+
Articolul 15(1)<!–>Candidatul poate solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor proprii după afișarea rezultatelor inițiale, în conformitate cu prevederile procedurii stabilite de către Comisia Națională de Bacalaureat. La vizualizarea lucrării/lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoțit obligatoriu de un părinte/reprezentant legal.(2)–>Membrii comisiei de bacalaureat județene/Comisiei de bacalaureat a municipiului București sau membrii Comisiei Naționale de Bacalaureat pot solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor și a borderourilor de evaluare în scopul verificării/reevaluării acesteia/acestora, conform prevederilor art. 8 alin. (13) și ale art. 11 alin. (13) din Metodologia de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat – 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.799/2010, cu modificările ulterioare.
+
Articolul 16Completarea și eliberarea actelor de studii se realizează în conformitate cu prevederile Regulamentului privind regimul actelor de studii și al documentelor școlare gestionate de unitățile de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 4.634/2024.
+
Articolul 17(1)<!–>În vederea optimizării rezultatelor elevilor la examenul național de bacalaureat – 2025, a familiarizării acestora cu respectarea condițiilor de susținere a unui examen național și în vederea simulării condițiilor de organizare și desfășurare a examenului, Ministerul Educației organizează în anul școlar 2024-2025 simularea probelor scrise ale examenului național de bacalaureat – 2025, conform calendarului prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.(2)–>Modul de organizare și desfășurare a simulării probelor examenului național de bacalaureat – 2025, lista conținuturilor aferente disciplinelor de examen, precum și modalitatea de valorificare a rezultatelor se stabilesc prin procedură elaborată de Comisia Națională de Bacalaureat.
+
Articolul 18(1)<!–>Înscrierea candidaților la probele A, B, C și D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025 se realizează în perioada 16-20 decembrie 2024, conform prevederilor legale în vigoare.(2)–>Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A, evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B, evaluarea competențelor digitale – proba D și evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C se organizează la nivelul unității de învățământ, astfel încât fiecărei probe de evaluare a competențelor să i se aloce un interval de maximum 3 zile lucrătoare. (3)<!–>Elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate, care nu pot participa la probele A, B, C și D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025 în perioada 27 ianuarie-7 februarie 2025, le pot susține în perioada 30 mai – 4 iunie 2025.(4)–>În cazul în care elevii au promovat examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine și examene cu recunoaștere europeană pentru certificarea competențelor digitale, acestea se pot recunoaște și echivala cu probele de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională studiată pe parcursul învățământului liceal, respectiv de evaluare a competențelor digitale, din cadrul examenului de bacalaureat, până în data de 6 iunie 2025.
+
Articolul 19La data intrării în vigoare a prezentului ordin, orice alte prevederi contrare se abrogă.
+
Articolul 20Direcția generală învățământ preuniversitar, Direcția generală management resurse umane și rețea școlară, Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul – Direcția minorități, Direcția generală economică, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București și unitățile de învățământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
+
Articolul 21Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>

p. Ministrul educației,–>
Gigel Paraschiv,<!–>
secretar de stat–>
București, 30 august 2024.<!–>Nr. 6.481.–> +
Anexa nr. 1<!–>
CALENDARUL–>
examenului național de bacalaureat – 2025 <!–>–>
+
Sesiunea iunie 2025<!–>

16-20 decembrie 2024 Înscrierea candidaților pentru susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025
27-29 ianuarie 2025 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
29-31 ianuarie 2025 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
3-5 februarie 2025 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
5-7 februarie 2025 Evaluarea competențelor digitale – proba D
30 mai – 4 iunie 2025 Susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025 pentru elevii prevăzuți la art. 18 alin. (3) din ordin
2-6 iunie 2025 Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
6 iunie 2025 Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
10 iunie 2025 Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
11 iunie 2025 Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
13 iunie 2025 Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
16 iunie 2025 Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă
20 iunie 2025 Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12.00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14.00-18.00)
23-24 iunie 2025 Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
30 iunie 2025 Afișarea rezultatelor finale

–> +
Sesiunea iulie-august 2025<!–>

14-21 iulie 2025 Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
4-5 august 2025 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
5 august 2025 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
6 august 2025 Evaluarea competențelor digitale – proba D
7-8 august 2025 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
11 august 2025 Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
12 august 2025 Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
13 august 2025 Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
14 august 2025 Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă
18 august 2025 Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12.00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14.00-18.00)
19-20 august 2025 Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
26 august 2025 Afișarea rezultatelor finale

–>NOTĂ: La solicitarea comisiilor de bacalaureat județene/Comisiei de bacalaureat a municipiului București sau din proprie inițiativă, Comisia Națională de Bacalaureat poate aproba, în situații justificate și dovedite, înscrierea candidaților în afara perioadei prevăzute, precum și prelungirea perioadelor de susținere a probelor de evaluare a competențelor lingvistice sau digitale, de evaluare/reevaluare a lucrărilor scrise ori de afișare a rezultatelor și reducerea perioadei de afișare a rezultatelor.<!–>–><!–>–> +
Anexa nr. 2<!–>
CALENDARUL–>
privind simularea probelor scrise ale examenului național de bacalaureat – 2025<!–>–>

24 martie 2025 Proba E.a) – probă scrisă – Limba și literatura română
25 martie 2025 Proba E.c) – probă scrisă – proba obligatorie a profilului
26 martie 2025 Proba E.d) – probă scrisă – proba la alegere a profilului și specializării
27 martie 2025 Proba E.b) – probă scrisă – Limba și literatura maternă
8 aprilie 2025 Comunicarea rezultatelor

<!–>–><!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters