ORDIN nr. 760 din 25 mai 2016

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI ADMINISTRATIEI PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 416 din 2 iunie 2016
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 26MODIFICAT DEORDIN 4316 18/12/2020
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEORDIN 760 25/05/2016
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 4316 18/12/2020
ART. 26MODIFICAT DEORDIN 4316 18/12/2020





Având în vedere prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare,<!–>în temeiul art. 12 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 1/2013 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, cu modificările și completările ulterioare,–>viceprim-ministrul, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice, emite următorul ordin: +
Capitolul IPrevederi generale +
Articolul 1(1)<!–>Prezentul ordin instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis aferentă finanțărilor acordate pentru sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor în cadrul Programului operațional regional 2014-2020, denumită în continuare schemă, prin axa prioritară 2 "Îmbunătățirea competitivității întreprinderilor mici și mijlocii", prioritatea de investiții 2.1. "Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice a ideilor noi și prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri" – 2.1.A Microîntreprinderi.(2)–>Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor următoarelor acte normative:a)<!–>Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24 decembrie 2013;b)–>Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 347 din 20 decembrie 2013;c)<!–>Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională și dispozițiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 347 din 20 decembrie 2013;d)–>Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare;e)<!–>Hotărârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european și Fondul de coeziune 2014-2020;f)–>Decizia de punere în aplicare a Comisiei C(2015) 4.272 final din 23 iunie 2015 de aprobare a anumitor elemente din programul operațional "Regional" pentru sprijinul din partea Fondului european de dezvoltare regională în temeiul obiectivului referitor la investițiile pentru creștere și locuri de muncă în România, cu modificările ulterioare.(3)Prezenta schemă este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile articolului 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.
+
Capitolul IIObiectivul schemei +
Articolul 2Obiectivul prezentei scheme constă în sprijinirea sectorului microîntreprinderilor în vederea consolidării poziției pe piață a microîntreprinderilor care desfășoară activități în domeniile competitive identificate în Strategia națională de competitivitate și în planurile de dezvoltare regională prin acordarea de fonduri nerambursabile pentru realizarea de investiții.
+
Capitolul IIIDefiniții +
Articolul 3În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:a)<!–>întreprindere – orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic și de modul în care este finanțată;b)–>întreprindere unică – în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:(i)<!–>o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii)–>o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii)<!–>o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;(iv)–>o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice;<!–>c)–>întreprinderi mici și mijlocii sunt acele întreprinderi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:(i)<!–>au un număr mediu anual de salariați mai mic de 250;(ii)–>realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau dețin active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situații financiare aprobate;d)<!–>microîntreprindere – este o întreprindere care are până la 9 salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deține active totale de până la 2 milioane euro, echivalent în lei;e)–>furnizorul ajutorului de minimis este Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, denumit în continuare MDRAP, prin intermediul Autorității de management pentru Programul operațional regional, denumită în continuare AMPOR;f)<!–>regiuni de dezvoltare sunt entități teritoriale specifice, fără statut administrativ și fără personalitate juridică, ce corespund diviziunilor de nivel NUTS-II în Nomenclatorul unităților statistice teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în baza Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările și completările ulterioare;g)–>Programul operațional regional 2014-2020, denumit în continuare POR, reprezintă un document strategic de programare elaborat de România, în calitate de stat membru și aprobat de Comisia Europeană, care își propune ca obiectiv general creșterea competitivității economice și îmbunătățirea condițiilor de viață ale comunităților locale și regionale prin sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri, a condițiilor infrastructurale și a serviciilor, pentru asigurarea unei dezvoltări sustenabile a regiunilor;h)Ghidul solicitantului – Condiții generale pentru accesarea fondurilor în cadrul Programului operațional regional 2014-2020, denumit în continuare ghidul general, reprezintă documentul aprobat prin Ordinul*) ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 1.021/2015;Notă
*) Ordinul ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 1.021/2015 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
i)Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor reprezintă un document ce cuprinde o detaliere tehnică și financiară a informațiilor necesare, potențialilor solicitanți, pentru pregătirea proiectelor și completarea corectă a cererilor de finanțare, document elaborat pentru fiecare apel de proiecte din cadrul POR 2014-2020 și aprobat prin ordin al ministrului dezvoltării regionale și administrației publice;j)<!–>contract de finanțare este actul juridic cu titlu oneros, încheiat între Autoritatea de management pentru Programul operațional regional, organismul intermediar din regiunea de dezvoltare în care a fost depusă cererea de finanțare și beneficiar, prin care se aprobă spre finanțare, în cadrul Programului operațional regional, un proiect ce a fost selectat ca urmare a procesului de evaluare și selecție, în anumite condiții.–>
+
Capitolul IVDomeniul de aplicare +
Articolul 4Prezenta schemă se aplică investițiilor realizate în următoarele regiuni de dezvoltare ale României: Nord-Est, Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest, Centru și Sud-Est, cu excepția investițiilor localizate pe teritoriul acoperit de instrumentul Investiției Teritoriale Integrate Delta Dunării, denumit în continuare ITI Delta Dunării, respectiv în municipiul Tulcea și în orașele Babadag, Isaccea, Măcin și Sulina.
+
Articolul 5Schema se adresează microîntreprinderilor care solicită finanțare pentru investiții în domeniile de activitate eligibile (clase CAEN) enumerate în anexa, care face parte integrantă din prezentul ordin, cu excepția investițiilor care vizează clasa CAEN 8690 "Alte activități referitoare la sănătatea umană", acestea fiind eligibile numai dacă sunt implementate într-o stațiune balneoclimaterică.
+
Articolul 6În cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru activitățile realizate de întreprinderile care își desfășoară activitatea în următoarele sectoare și/sau care vizează următoarele ajutoare:a)<!–>sectorul pescuitului și acvaculturii, astfel cum este reglementat de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354 din 28 decembrie 2013;b)–>domeniul producției primare de produse agricole;c)<!–>sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i)–>atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;(ii)<!–>atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;d)–>ajutoare destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoare direct legate de cantitățile exportate, ajutoare destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;e)<!–>ajutoare condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate.–>
+
Capitolul VBeneficiarii ajutorului de minimis și condiții de eligibilitate +
Articolul 7Beneficiarii ajutorului de minimis sunt societăți sau societăți cooperative care se încadrează în categoria microîntreprinderilor, cu respectarea următoarelor condiții:a)<!–>să fie constituite în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau a Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată;b)–>să fi desfășurat activitate pe o perioadă corespunzătoare cel puțin unui an fiscal integral, să nu fi avut activitatea suspendată temporar, oricând în anul curent depunerii cererii de finanțare și în anul fiscal anterior, și a înregistrat profit din exploatare (> 0 lei) în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare;c)<!–>(i) să fi înregistrat un număr mediu de salariați de cel puțin unu, în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare, și să mențină numărul mediu de salariați cel puțin la nivelul înregistrat în exercițiul financiar anterior depunerii cererii de finanțare pe tot parcursul perioadei de evaluare, selecție, contractare, precum și pe perioada de durabilitate a investiției, respectiv 3 ani de la plata finală în cadrul contractului de finanțare;sau–>(ii) la data depunerii cererii de finanțare, solicitantul are cel puțin un salariat cu normă întreagă pe perioadă nedeterminată, cu obligația menținerii a cel puțin unui salariat cu normă întreagă pe perioadă nedeterminată pe tot parcursul perioadei de evaluare, selecție, contractare, precum și pe perioada de durabilitate a investiției, respectiv 3 ani de la plata finală în cadrul contractului de finanțare;<!–>d)–>la data depunerii cererii de finanțare, solicitantul trebuie să aibă deja domeniul de activitate eligibil (clasa CAEN), vizat de investiție, înscris ca obiect de activitate, indiferent dacă acesta reprezintă activitatea principală sau secundară a întreprinderii;e)<!–>la data depunerii cererii de finanțare, solicitantul trebuie să aibă deja domeniul de activitate eligibil (clasa CAEN), vizat de investiție, autorizat la sediul (principal sau secundar) identificat ca loc de implementare a proiectului, cu excepția situației în care investiția pentru care se solicită finanțare presupune înființarea unui sediu secundar (punct de lucru) ori activarea într-un nou domeniu de activitate (clasa CAEN).–>
+
Articolul 8Solicitantul are capacitatea financiară de a asigura: contribuția proprie de minimum 10% din valoarea eligibilă a proiectului, finanțarea cheltuielilor neeligibile aferente proiectului (dacă este cazul), precum și resursele financiare necesare implementării optime a proiectului, în condițiile rambursării ulterioare a cheltuielilor eligibile, în conformitate cu prevederile legale aplicabile.
+
Articolul 9La data depunerii cererii de finanțare și pe perioada de evaluare, selecție și contractare solicitantul nu trebuie să se încadreze în vreuna dintre următoarele situații:a)<!–>se află în stare de faliment/insolvență sau face obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, a încheiat acorduri cu creditorii (în cadrul procedurilor anterior menționate), și-a suspendat activitatea economică sau face obiectul unei proceduri în urma acestor situații sau se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;b)–>face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa în una dintre situațiile enumerate la lit. a);c)<!–>pentru întreprinderile care au, la data declarației de eligibilitate, cel puțin 3 ani de la înființare, să fie în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26 iunie 2014;d)–>a fost găsit vinovat, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru comiterea unei fraude/infracțiuni referitoare la obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare.
+
Articolul 10Reprezentantul legal care își exercită atribuțiile de drept la data depunerii cererii de finanțare și pe perioada procesului de evaluare, selecție și contractare, nu se află în una dintre situațiile de mai jos:a)<!–>este subiectul unui conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naționale/comunitare în vigoare, sau se află într-o situație care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivității și imparțialității procesului de evaluare, selecție, contractare și implementare a proiectului;b)–>se află în situația de a induce grav în eroare Autoritatea de management, Organismul intermediar sau comisiile de evaluare și selecție, prin furnizarea de informații incorecte în cadrul apelurilor de proiecte derulate pentru finanțare prin POR;c)<!–>se află în situația de a încerca/de a fi încercat să obțină informații confidențiale sau să influențeze comisiile de evaluare și selecție sau Autoritatea de management/Organismul intermediar pe parcursul procesului de evaluare și selecție a prezentului apel de proiecte sau a altor apeluri de proiecte derulate în cadrul POR;d)–>a suferit condamnări definitive în cauze referitoare la obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora.
+
Articolul 11La data depunerii cererii de finanțare și pe perioada de evaluare, selecție și contractare, solicitantul:a)<!–>pentru investiții care includ lucrări de construcție ce se supun autorizării, conform actelor normative în vigoare, deține unul dintre următoarele drepturi asupra imobilului, teren și/sau clădiri: dreptul de proprietate privată, dreptul de concesiune sau dreptul de superficie (solicitantul trebuie să aibă, conform contractului de superficie, dreptul de a realiza investiția propusă prin cererea de finanțare); în plus, imobilul trebuie:(i)–>să fie liber de orice sarcini sau interdicții ce afectează implementarea proiectului;(ii)<!–>să nu facă obiectul unor litigii aflate în curs de soluționare la instanțele judecătorești, având ca obiect dreptul invocat de către solicitant pentru realizarea proiectului;(iii)–>să nu facă obiectul revendicărilor potrivit unor legi speciale în materie sau dreptului comun;b)<!–>pentru investiții care includ doar servicii și/sau dotări, precum și lucrări de construcție ce nu se supun autorizării, în conformitate cu actele normative în vigoare, deține unul din următoarele drepturi asupra imobilului, teren și/sau clădiri: dreptul de proprietate privată, dreptul de concesiune, dreptul de superficie, dreptul de uzufruct, dreptul de folosință cu titlu gratuit, împrumutul de folosință (comodat) sau dreptul de închiriere/locațiune. Spațiul destinat implementării proiectului este, de regulă, imobilul în care activele achiziționate prin proiect, precum utilaje, linii de producție etc., sunt instalate, montate și/sau în care aceste bunuri sunt utilizate. În cazul acelor domenii de activitate ce implică utilizarea echipamentelor, utilajelor în locuri diferite, precum activitatea de construcții și altele asemenea, spațiul destinat implementării proiectului va fi considerat spațiul în care echipamentele, utilajele sunt depozitate, garate. Spațiul trebuie să fie adecvat desfășurării activității pentru care sunt achiziționate activele;c)–>trebuie să demonstreze deținerea dreptului de concesiune/superficie/uzufruct/folosință cu titlu gratuit/comodat/ închiriere/locațiune, după caz, pe o perioadă care acoperă inclusiv perioada de durabilitate a investiției, respectiv 3 ani de la plata finală în cadrul contractului de finanțare.
+
Articolul 12Solicitantul trebuie să se regăsească în următoarele situații, la momentul contractării:a)<!–>în cazul solicitantului pentru care au fost stabilite debite în sarcina sa, ca urmare a măsurilor legale întreprinse de Autoritatea de management, acesta va putea încheia contractul de finanțare în următoarele situații:–>(i)<!–>recunoaște debitul stabilit în sarcina sa de AMPOR și îl achită integral, atașând dovezi în acest sens, cu excepția proiectelor aflate în implementare, pentru care recunoaște debitul stabilit și îl achită integral sau își exprimă acordul cu privire la stingerea acestuia din valoarea cererilor de rambursare ulterioare, aferente proiectului în cadrul căruia a fost constatat, cu excepția situației prevăzute la art. 13;(ii)–>a contestat în instanță notificările/procesele-verbale/notele de constatare a unor debite și, prin decizie a instanțelor de judecată, acestea au fost suspendate de la executare, anexând dovezi în acest sens.b)<!–>și-a achitat obligațiile de plată nete către bugetul de stat și, respectiv, bugetul local, în ultimul an calendaristic/în ultimele 6 luni, în cuantumul stabilit de legislația în vigoare;c)–>deține dreptul legal de a desfășura activitățile prevăzute în cadrul proiectului, cu excepția situației în care investiția pentru care se solicită finanțare presupune înființarea unui sediu secundar (punct de lucru) ori activarea într-un nou domeniu de activitate (clasa CAEN).
+
Articolul 13Solicitanții care sunt subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu a fost deja executată și creanța nu a fost integral recuperată nu sunt eligibili pentru a primi finanțare în cadrul schemei.
+
Articolul 14Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie să îndeplinească următoarele condiții cumulative:a)<!–>investiția să fie realizată pe teritoriul României, în mediul urban, în regiunea de dezvoltare în care a fost depusă cererea de finanțare. Nu sunt eligibile investițiile localizate în teritoriul acoperit de ITI Delta Dunării, respectiv în municipiul Tulcea și în orașele Babadag, Isaccea, Măcin și Sulina;b)–>activitățile propuse prin proiect, investiția, trebuie să vizeze un singur domeniu de activitate (clasă CAEN) care constituie obiectul proiectului;c)<!–>se referă la următoarele categorii de investiții care conduc la dezvoltarea microîntreprinderii:–>1.<!–>investiții în active corporale:(i)–>lucrări de construire/extindere/modernizare a spațiilor de producție/prestare de servicii ale microîntreprinderilor, inclusiv a utilităților generale aferente (alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI);(ii)<!–>achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, respectiv care se regăsesc în subgrupa 2.1. "Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru)", subgrupa 2.2. "Aparate și instalații de măsurare, control și reglare", clasa 2.3.6. "Utilaje și instalații de transportat și ridicat" sau grupa 3 "Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale" prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, și care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare la data depunerii cererii de finanțare;(iii)–>achiziționarea de instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanțare, în limita a 15% din valoarea eligibilă a proiectului. Surse regenerabile (alternative) de energie sunt considerate: energia solară (utilizată la producerea de căldură sau la furnizarea de energie electrică prin sisteme fotovoltaice), energia eoliană, hidroenergia, biomasa (biodiesel, bioetanol, biogaz), energia geotermală. Nu sunt eligibile proiecte care includ doar investiții din această categorie.2.<!–>investiții în active necorporale: brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi și active similare;3.–>investiții în realizarea de instrumente de comercializare on-line a serviciilor/produselor proprii ale solicitantului, pentru crearea unui magazin virtual (e-shop) în care vor fi implementate diferite funcționalități specifice comerțului electronic: publicarea cataloagelor de articole, prețuri și stocuri, preluarea comenzilor, instrumente de plată electronică. Nu sunt eligibile proiecte care includ doar investiții din această categorie.d)<!–>proiectul se referă la investiții pentru care nu au fost demarate procedurile de achiziție publică înainte de semnarea contractului de finanțare, cu excepția celor referitoare la cheltuielile stabilite prin art. 17 alin. (4);e)–>proiectul care implică execuția de lucrări de construcție, indiferent dacă acestea se supun sau nu autorizării în condițiile legislației în vigoare, trebuie să nu mai fi beneficiat de finanțare publică în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanțare, pentru același tip de activități – construcție/extindere/modernizare – realizate asupra aceleiași infrastructuri/aceluiași segment de infrastructură și nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanțare;f)<!–>proiectele care constau exclusiv în realizarea de lucrări de construcție ce nu se supun autorizării în condițiile legislației în vigoare, conform legii, nu sunt eligibile;g)–>valoarea eligibilă a proiectului este de minimum 25.000 euro, echivalent în lei la cursul de schimb InforEuro*1) valabil la data lansării apelului de proiecte;Notă
*1) A se vedea http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/index_en.cfm
h)perioada de implementare a activităților proiectului nu depășește data de 31 decembrie 2023.
+
Articolul 15Solicitantul și proiectul propus spre finanțare îndeplinesc toate condițiile menționate în Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia solicită finanțare și în Ghidul solicitantului. Condiții generale pentru accesarea fondurilor în cadrul Programului operațional regional 2014-2020, după caz.
+
Capitolul VICheltuieli eligibile +
Articolul 16Condițiile cumulative de eligibilitate a cheltuielilor sunt:a)<!–>să fie angajată de către beneficiar și plătită de acesta, în condițiile legii, începând cu data semnării contractului de finanțare și până la 31 decembrie 2023, cu respectarea perioadei de implementare stabilite prin contractul de finanțare, cu excepția cheltuielilor stabilite prin art. 17 alin. (4), cu condiția ca acestea să nu fie anterioare datei de 1 ianuarie 2014;b)–>să fie însoțită de facturi emise în conformitate cu prevederile legislației naționale sau a statului în care acestea au fost emise ori de alte documente contabile pe baza cărora se înregistrează obligația de plată, precum și de documente justificative privind efectuarea plății și realitatea cheltuielii efectuate, pe baza cărora cheltuielile să poată fi verificate/controlate/auditate;c)<!–>să fie în conformitate cu prevederile programului;d)–>să fie în conformitate cu contractul de finanțare;e)<!–>să fie rezonabilă și necesară realizării operațiunii;f)–>să respecte prevederile legislației Uniunii Europene și naționale aplicabile;g)<!–>să fie înregistrată în contabilitatea beneficiarului, cu respectarea prevederilor art. 67 din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013;h)–>să nu fie contrară prevederilor dreptului aplicabil al Uniunii Europene sau legislației naționale care vizează aplicarea dreptului relevant al Uniunii, în privința eligibilității, regularității, gestiunii sau controlului operațiunilor și cheltuielilor.
+
Articolul 17(1)<!–>Categoriile de cheltuieli eligibile, cu respectarea condițiilor menționate în Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanțare, sunt:a)–>cheltuieli pentru amenajarea terenului;b)<!–>cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului;c)–>cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică;d)<!–>cheltuieli pentru investiția de bază;e)–>cheltuieli cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului;f)<!–>cheltuieli cu activitatea de audit financiar extern;g)–>alte cheltuieli.(2)<!–>Cheltuielile pentru amenajarea terenului au în vedere următoarele categorii:a)–>amenajarea terenului – include cheltuielile efectuate la începutul lucrărilor pentru pregătirea amplasamentului și care constau în demolări, demontări, dezafectări, defrișări, evacuări de materiale rezultate, devieri rețele de utilități din amplasament, sistematizări pe verticală, drenaje, epuizmente (exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiția de bază), devieri de cursuri de apă;b)<!–>amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițială – se includ cheltuielile efectuate pentru lucrări și acțiuni de protecția mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, precum plantare de copaci, reamenajare spații verzi.(3)–>Cheltuielile pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului includ: alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicații care se execută pe amplasamentul delimitat, din punct de vedere juridic, ca aparținând obiectivului de investiție, precum și cheltuielile aferente racordării la rețelele de utilități.(4)<!–>Cheltuielile pentru proiectare și asistență tehnică au în vedere următoarele categorii:a)–>studii de teren, respectiv cheltuielile pentru studii geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice și de stabilitate ale terenului pe care se amplasează obiectivul de investiție;b)<!–>obținere avize, acorduri, autorizații – se includ cheltuielile pentru obținerea/prelungirea valabilității certificatului de urbanism, obținerea/prelungirea valabilității autorizației de construire/desființare, obținerea avizelor și acordurilor pentru racorduri și branșamente la rețele publice de apă, canalizare, gaze, termoficare, energie electrică, telefonie etc., obținerea certificatului de nomenclatură stradală și adresă, întocmirea documentației, obținerea numărului cadastral provizoriu și înregistrarea terenului în cartea funciară; obținerea acordului de mediu; obținerea avizului P.S.I.; alte avize, acorduri și autorizații;c)–>proiectare și inginerie, respectiv cheltuielile pentru elaborarea documentațiilor necesare obținerii acordurilor, avizelor și autorizațiilor aferente obiectivului de investiție (documentații ce stau la baza emiterii avizelor și acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentații urbanistice, studii de impact, studii/expertize de amplasament, studii de trafic etc.). Pentru lucrările de intervenții la construcții existente sau pentru continuarea lucrărilor la obiective începute și neterminate se includ cheltuielile efectuate pentru expertizarea tehnică. Pentru lucrările de creștere a performanței energetice a clădirilor ca urmare a modernizărilor/reabilitărilor se includ cheltuielile pentru efectuarea auditului energetic;d)<!–>consultanță – cheltuielile efectuate, după caz, pentru plata serviciilor de consultanță la elaborarea cererii de finanțare/a planului de afaceri, plata serviciilor de consultanță în domeniul managementului execuției investiției sau administrarea contractului de execuție, plata serviciilor de consultanță la elaborarea, organizarea și derularea procedurilor de achiziții;e)–>asistență tehnică – cheltuielile efectuate, după caz, pentru asistență tehnică din partea proiectantului pe perioada de execuție a lucrărilor (în cazul în care aceasta nu intră în tarifarea proiectului), plata diriginților de șantier, desemnați de autoritatea contractantă, autorizați conform prevederilor legale pentru verificarea execuției lucrărilor de construcții și instalații.(5)<!–>Cheltuielile pentru investiția de bază au în vedere următoarele categorii:a)–>construcții și instalații – cheltuieli aferente activităților de construire/extindere/modernizare a spațiilor de producție/ prestare de servicii ale microîntreprinderilor, respectiv cheltuielile aferente execuției tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiție, clădiri, construcții speciale, instalații aferente construcțiilor, precum instalații electrice, sanitare, instalații interioare de alimentare cu gaze naturale, instalații de încălzire, ventilare, climatizare, P.S.I., telecomunicații și alte tipuri de instalații impuse de destinația obiectivului;b)<!–>dotări (utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu și fără montaj, dotări) – cheltuielile pentru achiziționarea utilajelor și echipamentelor tehnologice, precum și a celor incluse în instalațiile funcționale, cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice și al utilajelor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv rețelele aferente necesare funcționării acestora. Se includ cheltuielile pentru achiziționarea utilajelor și echipamentelor care nu necesită montaj, precum și a echipamentelor de transport tehnologic;c)–>cheltuieli cu achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, respectiv care se regăsesc în subgrupa 2.1. "Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru)", subgrupa 2.2. "Aparate și instalații de măsurare, control și reglare", clasa 2.3.6. "Utilaje și instalații de transportat și ridicat", sau grupa 3 "Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale" prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, și care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare la data depunerii cererii de finanțare;d)<!–>cheltuieli cu achiziționarea de instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanțare, în limita a 15% din valoarea eligibilă a proiectului;e)–>active necorporale – cheltuieli cu achiziționarea de brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi și active similare; cheltuieli cu activități de realizare a instrumentelor de comercializare on-line.(6)<!–>Cheltuielile cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului sunt eligibile în conformitate cu prevederile contractului de finanțare, în limita a 5.000 lei, fără TVA.(7)–>Cheltuielile cu activitatea de audit financiar extern sunt eligibile în limita a 5.000 lei trimestrial – aferente activităților ce pot fi auditate în trimestrul respectiv. În cazul în care beneficiarii optează pentru încheierea unor contracte de audit, rapoartele de audit trebuie să confirme următoarele aspecte referitoare la cheltuieli:a)<!–>sumele cuprinse în cererile de rambursare au fost verificate și sunt necesare pentru realizarea proiectului;b)–>sumele sunt prevăzute în contractul de finanțare;c)<!–>sunt efectuate în conformitate cu principiile unui management financiar sănătos, respectiv utilizarea eficientă a fondurilor și un raport optim cost/beneficiu – rezonabilitatea prețurilor conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare;d)–>sunt efectuate și plătite de beneficiar sau partenerii săi;e)<!–>sunt plătite pe parcursul perioadei de eligibilitate;f)–>sunt înregistrate în contabilitatea beneficiarului/ partenerului, având la bază documente justificative, identificabile și verificabile, dovedite prin documente originale;g)<!–>sunt în conformitate cu propunerile tehnice și financiare ofertate.(8)–>Alte cheltuieli, prevăzute la alin. (1) lit. g), includ:a)<!–>organizarea de șantier – cheltuieli cu lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier, cheltuieli conexe organizării de șantier;b)–>comisioane, cote și taxe – cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcții pentru controlul calității lucrărilor de construcții, cota pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism și pentru autorizarea lucrărilor de construcții, cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor, taxe pentru acorduri, avize și autorizația de construire/desființare;c)<!–>cheltuieli diverse și neprevăzute – se consideră eligibile dacă sunt detaliate corespunzător prin documente justificative și doar în limita a 10% din valoarea eligibilă a cheltuielilor eligibile prevăzute la alin. (5) lit. a).(9)–>Este eligibilă taxa pe valoarea adăugată nedeductibilă aferentă cheltuielilor eligibile.
+
Articolul 18Sunt considerate neeligibile următoarele categorii de cheltuieli:a)<!–>cheltuielile prevăzute la art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 399/2015;b)–>achiziționarea de terenuri și/sau construcții;c)<!–>cheltuielile pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intră în categoria obiectelor de inventar;d)–>costurile operaționale, de funcționare, de testare și întreținere;e)<!–>costuri administrative: costuri de management care nu pot fi asociate producției ori vânzării (salariile personalului general de administrație); chiriile și reparații ale imobilizărilor de interes general în administrație; energie, combustibil și alte consumuri similare; cheltuieli administrativ-gospodărești; alte cheltuieli generale de administrație;f)–>costuri de personal;g)<!–>cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rate și dobânzi aferente creditelor;h)–>contribuția în natură;i)<!–>amortizarea;j)–>cheltuielile cu leasingul prevăzute la art. 9 din Hotărârea Guvernului nr. 399/2015;k)<!–>cheltuielile cu achiziționarea autovehiculelor și a mijloacelor de transport, așa cum sunt ele clasificate în subgrupa 2.3 "Mijloace de transport" prevăzută în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, indiferent de domeniul de activitate al solicitantului ori de domeniul de activitate în care se dorește realizarea investiției propuse prin proiect, cu excepția clasei 2.3.6 „Utilaje și instalații de transportat și ridicat”;l)–>cheltuieli cu elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate și a documentațiilor de avizare a lucrărilor de intervenții;m)<!–>cheltuielile efectuate înainte de semnarea contractului de finanțare, cu excepția celor stabilite prin art. 17 alin. (4).–>
+
Capitolul VIIModalități de acordare a ajutorului de minimis +
Articolul 19În cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis se acordă sub formă de finanțare nerambursabilă. Toate sumele utilizate sunt brute, înainte de orice deducere de impozite și taxe, cu respectarea următoarelor plafoane:a)<!–>valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate solicitantului, așa cum este definit la art. 3 lit. b), nu poate depăși echivalentul în lei a 200.000 euro, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau comunitare. Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate solicitantului care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost nu poate depăși echivalentul în lei a 100.000 euro pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi. Aceste ajutoare de minimis nu pot fi utilizate pentru achiziționarea de vehicule pentru transport rutier de mărfuri. În cazul în care solicitantul face parte dintr-o întreprindere unică, în sensul definiției prevăzute la art. 3 lit. b), pentru verificarea îndeplinirii acestui criteriu se vor lua în considerare ajutoarele de minimis acordate întreprinderii unice;b)–>atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terți sau contra cost desfășoară și alte activități pentru care se aplică plafonul de 200.000 euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 euro, echivalent în lei, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități sau distincția între costuri, pentru a dovedi că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depășește echivalentul în lei a 100.000 euro și că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri;c)<!–>plafoanele de minimis se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul acordat de statul membru este finanțat în totalitate sau parțial din resurse comunitare.–>
+
Articolul 20(1)<!–>Finanțarea nerambursabilă maximă acordată pentru un proiect de investiții în cadrul prezentei scheme nu poate depăși 90% din valoarea eligibilă a investiției, cu respectarea plafonului de minimis aferent tipului de investiție finanțat, respectiv echivalentul în lei a 200.000 euro sau 100.000 euro, după caz.(2)–>Contribuția beneficiarului trebuie să fie de minimum 10% din valoarea eligibilă a investiției pentru care primește ajutor de minimis.
+
Articolul 21Ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul în care dreptul legal de a beneficia de acesta este conferit întreprinderii, în temeiul legislației naționale aplicabile, indiferent de data la care ajutorul de minimis se plătește.
+
Articolul 22Pentru ajutoarele de minimis acordate eșalonat, în mai multe tranșe, acestea se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate, utilizând rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.
+
Articolul 23În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăși plafonul maxim menționat la art. 19 lit. a), solicitantul nu poate beneficia de prevederile prezentei scheme nici chiar pentru acea parte din finanțarea nerambursabilă solicitată care se încadrează în plafonul de minimis.
+
Articolul 24În cazul fuziunilor societăților sau al achizițiilor de părți sociale, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.
+
Articolul 25În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
+
Capitolul VIIIDurata și bugetul schemei +
Articolul 26Prezenta schemă se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2020, în limita bugetului alocat.
+
Articolul 27(1)<!–>Sursa de finanțare o reprezintă fondurile alocate POR 2014-2020, axa prioritară 2 «Îmbunătățirea competitivității întreprinderilor mici și mijlocii», prioritatea de investiții 2.1 «Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice a ideilor noi și prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri» – 2.1.A. Microîntreprinderi.(2)–>Valoarea totală estimată a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 527,65 milioane euro, aproximativ 2.454,63 milioane lei, respectiv 448,50 milioane euro, aproximativ 2.086,42 milioane lei, finanțare europeană prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR) și 79,15 milioane euro, aproximativ 368,21 milioane lei, contribuția națională prin bugetul de stat (BS).(3)<!–>Repartizarea anuală orientativă a sumelor alocate este următoarea: – milioane euro –>

Anul<!–> 2017–> 2018<!–> 2019–> 2020<!–> Total–>
Buget total, din care: <!–> 90,04–> 145,78<!–> 145,78–> 146,05<!–> 527,65–>
FEDR<!–> 76,53–> 123,90<!–> 123,90–> 124,17<!–> 448,50–>
Buget de stat<!–> 13,51–> 21,88<!–> 21,88–> 21,88<!–> 79,15–>

(la 12-03-2018,
Articolul 27 din Capitolul VIII a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 2.254 din 27 februarie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 221 din 12 martie 2018
)
+
Articolul 28Numărul estimat al beneficiarilor acestei scheme este de 2.640.(la 12-03-2018,
Articolul 28 din Capitolul VIII a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 2.254 din 27 februarie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 221 din 12 martie 2018
)
+
Capitolul IXReguli privind cumulul ajutoarelor +
Articolul 29(1)<!–>Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis, în limita plafonului relevant prevăzut la art. 19 lit. a).(2)–>Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană.(3)Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană.
+
Articolul 30Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis va prezenta o declarație de eligibilitate, pe propria răspundere, în care va menționa informațiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit în ultimii 2 ani fiscali anteriori datei de depunere a cererii de finanțare, precum și în anul fiscal curent, până la depunerea cererii de finanțare, respectiv încheierea contractului de finanțare, cu respectarea prevederilor referitoare la întreprinderea unică.
+
Capitolul XProcedura de implementare a schemei +
Articolul 31Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, prin Autoritatea de management pentru Programul operațional regional, este furnizorul ajutorului de minimis și instituția responsabilă cu implementarea prezentei scheme.
+
Articolul 32Pentru a beneficia de ajutorul de minimis prevăzut de această schemă, solicitanții vor depune o cerere standard de finanțare, împreună cu anexele aferente, urmând procedura de evaluare, selecție și contractare detaliată în Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanțare și în Ghidul solicitantului – Condiții generale pentru accesarea fondurilor în cadrul Programului operațional regional 2014-2020, după caz.
+
Articolul 33Un solicitant care își desfășoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât și în sectoare/domenii neeligibile, așa cum sunt definite conform prezentei scheme, poate beneficia de finanțare pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități.
+
Articolul 34Ajutorul de minimis se va acorda dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute în prezenta schemă și în Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanțare.
+
Articolul 35MDRAP își rezervă dreptul de a nu achita/acorda ajutorul de minimis sau de a solicita recuperarea ajutorului de minimis deja acordat în cazul în care documentele și informațiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false.
+
Articolul 36În cazul în care se acordă un ajutor de minimis, MDRAP va informa în scris, prin contractul de finanțare, microîntreprinderea beneficiară în legătură cu valoarea potențială a ajutorului (exprimată ca echivalent brut al finanțării nerambursabile) și în legătură cu caracterul de minimis al acestuia, cu referire expresă la prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
+
Capitolul XIReguli privind transparența, monitorizarea și raportarea +
Articolul 37MDRAP are obligația de a monitoriza permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, pentru a nu se depăși plafoanele și intensitatea maxime admise și de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor din prezenta schemă sau din legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
+
Articolul 38În vederea asigurării monitorizării ajutoarelor de stat la nivel european și național, MDRAP are obligația să păstreze evidența detaliată a ajutoarelor de minimis acordate pe o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimului ajutor individual în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat și de minimis.
+
Articolul 39(1)<!–>MDRAP, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de minimis, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat și de minimis la nivel național, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și de minimis și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.(2)–>Consiliul Concurenței poate solicita date și informații de la furnizorul de ajutor atunci când, din informațiile deținute rezultă că nu au fost respectate condițiile de acordare a ajutoarelor de minimis. În situația în care datele transmise de către furnizor nu clarifică aspectele sesizate, Consiliul Concurenței poate dispune o acțiune de control la întreprinderea beneficiară, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. În această acțiune, echipa de control a Consiliului Concurenței va fi însoțită de reprezentanți ai furnizorului.
+
Articolul 40În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, MDRAP va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor stabilite prin prezenta schemă de ajutor de minimis.
+
Articolul 41MDRAP va transmite spre informare Consiliului Concurenței prezenta schemă de ajutor de minimis, în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.
+
Articolul 42MDRAP va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.
+
Articolul 43(1)<!–>Beneficiarul are obligația de a pune la dispoziția MDRAP, în formatul și în termenul solicitate de către acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea respectării procedurilor de raportare și monitorizare a ajutoarelor de minimis ce îi revin ca responsabilitate.(2)–>Beneficiarul trebuie să păstreze, pe o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimei alocări specifice, toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit în cadrul schemei pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse de legislația comunitară în acest domeniu.
+
Capitolul XIIRecuperarea ajutorului de minimis +
Articolul 44(1)<!–>Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către MDRAP, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(2)–>Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 140 din 30 aprilie 2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24 septembrie 2015.
+
Capitolul XIIIDispoziții finale +
Articolul 45Textul prezentei scheme, precum și Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor aferent priorității de investiții 2.1 "Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice a ideilor noi și prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri"- 2.1. A. Microîntreprinderi vor fi publicate integral pe site-ul Programului operațional regional, la adresa www.inforegio.ro.
+
Articolul 46(1)<!–>Lista domeniilor de activitate pentru care se acordă ajutoare de minimis este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.(2)–>Enumerarea activităților eligibile este realizată în conformitate cu Ordinul președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN.
+
Articolul 47Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>

p. Viceprim ministru,–>
ministrul dezvoltării regionale<!–>
și administrației publice,–>
Mihai Busuioc,<!–>
secretar general–>
București, 25 mai 2016.<!–>Nr. 760.–> +
Anexa<!–>Lista domeniilor de activitate pentru care se acordă ajutoare de minimis

Clasa–>CAEN <!–> Descrierea clasei CAEN –>
1310 <!–> Pregătirea fibrelor și filarea fibrelor textile –>
1320 <!–> Producția de țesături –>
1330 <!–> Finisarea materialelor textile –>
1391 <!–> Fabricarea de metraje prin tricotare sau croșetare –>
1392 <!–> Fabricarea de articole confecționate din textile (cu excepția –>îmbrăcămintei și lenjeriei de corp) <!–>
1393 –> Fabricarea de covoare și mochete <!–>
1394 –> Fabricarea de odgoane, frânghii, sfori și plase <!–>
1395 –> Fabricarea de textile nețesute și articole din acestea, cu excepția <!–>confecțiilor de îmbrăcăminte –>
1396 <!–> Fabricarea de articole tehnice și industriale din textile –>
1399 <!–> Fabricarea altor articole textile n.c.a. –>
1411 <!–> Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte din piele –>
1412 <!–> Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte pentru lucru –>
1413 <!–> Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte (exclusiv lenjeria de corp) –>
1414 <!–> Fabricarea de articole de lenjerie de corp –>
1419 <!–> Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte și accesorii n.c.a. –>
1420 <!–> Fabricarea articolelor din blană –>
1431 <!–> Fabricarea prin tricotare sau croșetare a ciorapilor și articolelor de–>galanterie <!–>
1439 –> Fabricarea prin tricotare sau croșetare a altor articole de <!–>îmbrăcăminte –>
1511 <!–> Tăbăcirea și finisarea pieilor; prepararea și vopsirea blănurilor –>
1512 <!–> Fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie și a articolelor de –>harnașament <!–>
1520 –> Fabricarea încălțămintei <!–>
1610 –> Tăierea și rindeluirea lemnului <!–>
1621 –> Fabricarea de furnire și a panourilor de lemn <!–>
1622 –> Fabricarea parchetului asamblat în panouri <!–>
1623 –> Fabricarea altor elemente de dulgherie și tâmplărie, pentru <!–>construcții –>
1624 <!–> Fabricarea ambalajelor din lemn –>
1629 <!–> Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din plută, –>paie și din alte materiale vegetale împletite <!–>
1711 –> Fabricarea celulozei <!–>
1712 –> Fabricarea hârtiei și cartonului <!–>
1721 –> Fabricarea hârtiei și cartonului ondulat și a ambalajelor din hârtie <!–>și carton –>
1722 <!–> Fabricarea produselor de uz gospodăresc și sanitar, din hârtie sau –>carton <!–>
1723 –> Fabricarea articolelor de papetărie <!–>
1724 –> Fabricarea tapetului <!–>
1729 –> Fabricarea altor articole din hârtie și carton n.c.a. <!–>
2011 –> Fabricarea gazelor industriale <!–>
2012 –> Fabricarea coloranților și a pigmenților <!–>
2013 –> Fabricarea altor produse chimice anorganice, de bază <!–>
2014 –> Fabricarea altor produse chimice organice, de bază <!–>
2015 –> Fabricarea îngrășămintelor și produselor azotoase <!–>
2016 –> Fabricarea materialelor plastice în forme primare <!–>
2017 –> Fabricarea cauciucului sintetic în forme primare <!–>
2020 –> Fabricarea pesticidelor și a altor produse agrochimice <!–>
2030 –> Fabricarea vopselelor, lacurilor, cernelii tipografice și masticurilor<!–>
2041 –> Fabricarea săpunurilor, detergenților și a produselor de întreținere <!–>
2042 –> Fabricarea parfumurilor și a produselor cosmetice (de toaletă) <!–>
2052 –> Fabricarea cleiurilor <!–>
2053 –> Fabricarea uleiurilor esențiale <!–>
2059 –> Fabricarea altor produse chimice n.c.a. <!–>
2211 –> Fabricarea anvelopelor și a camerelor de aer; reșaparea și refacerea <!–>anvelopelor –>
2219 <!–> Fabricarea altor produse din cauciuc –>
2221 <!–> Fabricarea plăcilor, foliilor, tuburilor și profilelor din material –>plastic <!–>
2222 –> Fabricarea articolelor de ambalaj din material plastic <!–>
2223 –> Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcții <!–>
2229 –> Fabricarea altor produse din material plastic <!–>
2311 –> Fabricarea sticlei plate <!–>
2312 –> Prelucrarea și fasonarea sticlei plate <!–>
2313 –> Fabricarea articolelor din sticlă <!–>
2314 –> Fabricarea fibrelor din sticlă <!–>
2319 –> Fabricarea de sticlărie tehnică <!–>
2320 –> Fabricarea de produse refractare <!–>
2331 –> Fabricarea plăcilor și dalelor din ceramică <!–>
2332 –> Fabricarea cărămizilor, țiglelor și a altor produse pentru <!–>construcții, din argilă arsă –>
2341 <!–> Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodăresc și ornamental –>
2342 <!–> Fabricarea de obiecte sanitare din ceramică –>
2343 <!–> Fabricarea izolatorilor și pieselor izolante din ceramică –>
2344 <!–> Fabricarea altor produse tehnice din ceramică –>
2349 <!–> Fabricarea altor produse ceramice n.c.a. –>
2351 <!–> Fabricarea cimentului –>
2352 <!–> Fabricarea varului și ipsosului –>
2361 <!–> Fabricarea produselor din beton pentru construcții –>
2362 <!–> Fabricarea produselor din ipsos pentru construcții –>
2363 <!–> Fabricarea betonului –>
2364 <!–> Fabricarea mortarului –>
2365 <!–> Fabricarea produselor din azbociment –>
2369 <!–> Fabricarea altor articole din beton, ciment și ipsos –>
2370 <!–> Tăierea, fasonarea și finisarea pietrei –>
2391 <!–> Fabricarea de produse abrazive –>
2399 <!–> Fabricarea altor produse din minerale nemetalice, n.c.a. –>
2410 <!–> Producția de metale feroase sub forme primare și de feroaliaje –>
2420 <!–> Producția de tuburi, țevi, profile tubulare și accesorii pentru –>acestea, din oțel <!–>
2431 –> Tragere la rece a barelor <!–>
2432 –> Laminare la rece a benzilor înguste <!–>
2433 –> Producția de profiluri obținute la rece <!–>
2434 –> Trefilarea firelor la rece <!–>
2441 –> Producția metalelor prețioase <!–>
2442 –> Metalurgia aluminiului <!–>
2443 –> Producția plumbului, zincului și cositorului <!–>
2444 –> Metalurgia cuprului <!–>
2445 –> Producția altor metale neferoase <!–>
2451 –> Turnarea fontei <!–>
2452 –> Turnarea oțelului <!–>
2453 –> Turnarea metalelor neferoase ușoare <!–>
2454 –> Turnarea altor metale neferoase <!–>
2511 –> Fabricarea de construcții metalice și părți componente ale <!–>structurilor metalice –>
2512 <!–> Fabricarea de uși și ferestre din metal –>
2521 <!–> Producția de radiatoare și cazane pentru încălzire centrală –>
2529 <!–> Producția de rezervoare, cisterne și containere metalice –>
2530 <!–> Producția generatoarelor de aburi (cu excepția cazanelor pentru –>încălzire centrală) <!–>
2550 –> Fabricarea produselor metalice obținute prin deformare plastică; <!–>metalurgia pulberilor –>
2561 <!–> Tratarea și acoperirea metalelor –>
2562 <!–> Operațiuni de mecanică generală –>
2571 <!–> Fabricarea produselor de tăiat –>
2572 <!–> Fabricarea articolelor de feronerie –>
2573 <!–> Fabricarea uneltelor –>
2591 <!–> Fabricarea de recipienți, containere și alte produse similare din oțel–>
2592 <!–> Fabricarea ambalajelor ușoare din metal –>
2593 <!–> Fabricarea articolelor din fire metalice; fabricarea de lanțuri și –>arcuri <!–>
2594 –> Fabricarea de șuruburi, buloane și alte articole filetate; fabricarea <!–>de nituri și șaibe –>
2599 <!–> Fabricarea altor articole din metal n.c.a. –>
2611 <!–> Fabricarea subansamblurilor electronice (module) –>
2612 <!–> Fabricarea altor componente electronice –>
2620 <!–> Fabricarea calculatoarelor și a echipamentelor periferice –>
2630 <!–> Fabricarea echipamentelor de comunicații –>
2640 <!–> Fabricarea produselor electronice de larg consum –>
2651 <!–> Fabricarea de instrumente și dispozitive pentru măsură, verificare, –>control, navigație <!–>
2652 –> Producția de ceasuri <!–>
2660 –> Fabricarea de echipamente pentru radiologie, electrodiagnostic și <!–>electroterapie –>
2670 <!–> Fabricarea de instrumente optice și echipamente fotografice –>
2680 <!–> Fabricarea suporturilor magnetice și optice destinate înregistrărilor –>
2711 <!–> Fabricarea motoarelor, generatoarelor și transformatoarelor electrice –>și a aparatelor de distribuție și control a electricității <!–>
2712 –> Fabricarea aparatelor de control și distribuție a electricității <!–>
2720 –> Fabricarea de acumulatori și baterii <!–>
2731 –> Fabricarea de cabluri cu fibră optică <!–>
2732 –> Fabricarea altor fire și cabluri electrice și electrocasnice <!–>
2733 –> Fabricarea dispozitivelor de conexiune pentru fire și cabluri <!–>electrice și electronice –>
2740 <!–> Fabricarea de echipamente electrice de iluminat –>
2751 <!–> Fabricarea de aparate electrocasnice –>
2752 <!–> Fabricarea de echipamente casnice neelectrice –>
2790 <!–> Fabricarea altor echipamente electrice –>
2811 <!–> Fabricarea de motoare și turbine (cu excepția celor pentru avioane, –>autovehicule și motociclete) <!–>
2812 –> Fabricarea de motoare hidraulice <!–>
2813 –> Fabricarea de pompe și compresoare <!–>
2814 –> Fabricarea de articole de robinetărie <!–>
2815 –> Fabricarea lagărelor, angrenajelor, cutiilor de viteză și a <!–>elementelor mecanice de transmisie –>
2821 <!–> Fabricarea cuptoarelor, furnalelor și arzătoarelor –>
2822 <!–> Fabricarea echipamentelor de ridicat și manipulat –>
2823 <!–> Fabricarea mașinilor și echipamentelor de birou (exclusiv fabricarea –>calculatoarelor și a echipamentelor periferice) <!–>
2824 –> Fabricarea mașinilor-unelte portabile acționate electric <!–>
2825 –> Fabricarea echipamentelor de ventilație și frigorifice, exclusiv a <!–>echipamentelor de uz casnic –>
2829 <!–> Fabricarea altor mașini și utilaje de utilizare generală n.c.a. –>
2830 <!–> Fabricarea mașinilor și utilajelor pentru agricultură și exploatări –>forestiere <!–>
2841 –> Fabricarea utilajelor și a mașinilor-unelte pentru prelucrarea <!–>metalului –>
2849 <!–> Fabricarea altor mașini-unelte n.c.a. –>
2891 <!–> Fabricarea utilajelor pentru metalurgie –>
2892 <!–> Fabricarea utilajelor pentru extracție și construcții –>
2893 <!–> Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea produselor alimentare, –>băuturilor și tutunului <!–>
2894 –> Fabricarea utilajelor pentru industria textilă, a îmbrăcămintei și a <!–>pielăriei –>
2895 <!–> Fabricarea utilajelor pentru industria hârtiei și cartonului –>
2896 <!–> Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea maselor plastice și a –>cauciucului <!–>
2899 –> Fabricarea altor mașini și utilaje specifice n.c.a. <!–>
2910 –> Fabricarea autovehiculelor de transport rutier <!–>
2920 –> Producția de caroserii pentru autovehicule; fabricarea de remorci și <!–>semiremorci –>
2931 <!–> Fabricarea de echipamente electrice și electronice pentru autovehicule–>și pentru motoare de autovehicule <!–>
2932 –> Fabricarea altor piese și accesorii pentru autovehicule și pentru <!–>motoare de autovehicule –>
3011 <!–> Construcția de nave și structuri plutitoare –>
3012 <!–> Construcția de ambarcațiuni sportive și de agrement –>
3020 <!–> Fabricarea materialului rulant –>
3030 <!–> Fabricarea de aeronave și nave spațiale –>
3091 <!–> Fabricarea de motociclete –>
3092 <!–> Fabricarea de biciclete și de vehicule pentru invalizi –>
3099 <!–> Fabricarea altor mijloace de transport n.c.a. –>
3101 <!–> Fabricarea de mobilă pentru birouri și magazine –>
3102 <!–> Fabricarea de mobilă pentru bucătării –>
3103 <!–> Fabricarea de saltele și somiere –>
3109 <!–> Fabricarea de mobilă n.c.a. –>
3212 <!–> Fabricarea bijuteriilor și articolelor similare din metale și pietre –>prețioase <!–>
3213 –> Fabricarea imitațiilor de bijuterii și articole similare <!–>
3220 –> Fabricarea instrumentelor muzicale <!–>
3230 –> Fabricarea articolelor pentru sport <!–>
3240 –> Fabricarea jocurilor și jucăriilor <!–>
3250 –> Producția de dispozitive, aparate și instrumente medicale și de <!–>laborator –>
3291 <!–> Fabricarea măturilor și periilor –>
3299 <!–> Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a. –>
3311 <!–> Repararea articolelor fabricate din metal –>
3312 <!–> Repararea mașinilor –>
3313 <!–> Repararea echipamentelor electronice și optice –>
3314 <!–> Repararea echipamentelor electrice –>
3315 <!–> Repararea și întreținerea navelor și bărcilor –>
3316 <!–> Repararea și întreținerea aeronavelor și navelor spațiale –>
3317 <!–> Repararea și întreținerea altor echipamente de transport n.c.a. –>
3319 <!–> Repararea altor echipamente –>
3320 <!–> Instalarea mașinilor și echipamentelor industriale –>
3600 <!–> Captarea, tratarea și distribuția apei –>
3700 <!–> Colectarea și epurarea apelor uzate –>
3811 <!–> Colectarea deșeurilor nepericuloase –>
3812 <!–> Colectarea deșeurilor periculoase –>
3821 <!–> Tratarea și eliminarea deșeurilor nepericuloase –>
3822 <!–> Tratarea și eliminarea deșeurilor periculoase –>
3831 <!–> Demontarea (dezasamblarea) mașinilor și echipamentelor scoase din uz –>pentru recuperarea materialelor <!–>
3832 –> Recuperarea materialelor reciclabile sortate <!–>
3900 –> Activități și servicii de decontaminare <!–>
4120 –> Lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale <!–>
4211 –> Lucrări de construcții a drumurilor și autostrăzilor <!–>
4212 –> Lucrări de construcții a căilor ferate de suprafață și subterane <!–>
4213 –> Construcția de poduri și tuneluri <!–>
4221 –> Lucrări de construcții a proiectelor utilitare pentru fluide <!–>
4222 –> Lucrări de construcții a proiectelor utilitare pentru electricitate și<!–>telecomunicații –>
4291 <!–> Construcții hidrotehnice –>
4299 <!–> Lucrări de construcții a altor proiecte inginerești n.c.a. –>
4311 <!–> Lucrări de demolare a construcțiilor –>
4312 <!–> Lucrări de pregătire a terenului –>
4313 <!–> Lucrări de foraj și sondaj pentru construcții –>
4321 <!–> Lucrări de instalații electrice –>
4322 <!–> Lucrări de instalații sanitare, de încălzire și de aer condiționat –>
4329 <!–> Alte lucrări de instalații pentru construcții –>
4331 <!–> Lucrări de ipsoserie –>
4332 <!–> Lucrări de tâmplărie și dulgherie –>
4333 <!–> Lucrări de pardosire și placare a pereților –>
4334 <!–> Lucrări de vopsitorie, zugrăveli și montări de geamuri –>
4339 <!–> Alte lucrări de finisare –>
4391 <!–> Lucrări de învelitori, șarpante și terase la construcții –>
4399 <!–> Alte lucrări speciale de construcții n.c.a. –>
4520 <!–> Întreținerea și repararea autovehiculelor –>
5210 <!–> Depozitări –>
5221 <!–> Activități de servicii anexe pentru transporturi terestre –>
5222 <!–> Activități de servicii anexe transportului pe apă –>
5223 <!–> Activități de servicii anexe transporturilor aeriene –>
5224 <!–> Manipulări –>
5229 <!–> Alte activități anexe transporturilor –>
5510 <!–> Hoteluri și alte facilități de cazare similare –>
5520 <!–> Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată –>
5530 <!–> Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere –>
5590 <!–> Alte servicii de cazare –>
5811 <!–> Activități de editare a cărților –>
5812 <!–> Activități de editare de ghiduri, compendii, liste de adrese și –>similare <!–>
5813 –> Activități de editare a ziarelor <!–>
5814 –> Activități de editare a revistelor și periodicelor <!–>
5819 –> Alte activități de editare <!–>
5821 –> Activități de editare a jocurilor de calculator <!–>
5829 –> Activități de editare a altor produse software <!–>
5911 –> Activități de producție cinematografică, video și de programe de <!–>televiziune –>
5912 <!–> Activități de postproducție cinematografică, video și de programe de –>televiziune <!–>
5913 –> Activități de distribuție a filmelor cinematografice, video și a <!–>programelor de televiziune –>
5914 <!–> Proiecția de filme cinematografice –>
5920 <!–> Activități de realizare a înregistrărilor audio și activități de –>editare muzicală <!–>
6311 –> Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe <!–>
6312 –> Activități ale portalurilor web <!–>
7111 –> Activități de arhitectură <!–>
7112 –> Activități de inginerie și consultanță tehnică legate de acestea <!–>
7120 –> Activități de testare și analize tehnice <!–>
7311 –> Activități ale agențiilor de publicitate <!–>
7312 –> Servicii de reprezentare media <!–>
7410 –> Activități de design specializat <!–>
7420 –> Activități fotografice <!–>
8690 –> Alte activități referitoare la sănătatea umană <!–>Investițiile care vizează această clasă sunt eligibile doar dacă sunt –>implementate într-o stațiune balneoclimaterică. <!–>
9101 –> Activități ale bibliotecilor și arhivelor <!–>
9102 –> Activități ale muzeelor <!–>
9103 –> Gestionarea monumentelor, clădirilor istorice și a altor obiective de <!–>interes turistic –>
9311 <!–> Activități ale bazelor sportive –>
9312 <!–> Activități ale cluburilor sportive –>
9313 <!–> Activități ale centrelor de fitness –>
9319 <!–> Alte activități sportive –>
9321 <!–> Bâlciuri și parcuri de distracții –>
9329 <!–> Alte activități recreative și distractive n.c.a. –>
9511 <!–> Repararea calculatoarelor și a echipamentelor periferice –>
9512 <!–> Repararea echipamentelor de comunicații –>
9521 <!–> Repararea aparatelor electronice, de uz casnic –>
9522 <!–> Repararea dispozitivelor de uz gospodăresc și a echipamentelor pentru –>casă și grădină <!–>
9523 –> Repararea încălțămintei și a articolelor din piele <!–>
9524 –> Repararea mobilei și a furniturilor casnice <!–>
9525 –> Repararea ceasurilor și a bijuteriilor <!–>
9529 –> Repararea articolelor de uz personal și gospodăresc n.c.a. <!–>

–>–––-<!–>Lista domeniilor de activitate pentru care se acordă ajutoare de minimis din anexă a fost completată conform RECTIFICĂRII nr. 760 din 25 mai 2016, publicate în MONITORUL OFICIAL nr. 474 din 24 iunie 2016.–>––<!–>–><!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters