Având în vedere că în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 12/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat individuale de salvare, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 108/2021, și a Deciziei Comisiei Europene nr. C (2020) 1.160/24.02.2020 Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM – S.A., denumită în continuare TAROM, a beneficiat de un ajutor de stat individual de salvare care i-a permis să funcționeze și să elaboreze un plan de restructurare care să îi asigure rentabilizarea pe termen mediu și lung,<!–>luând în considerare faptul că în contextul actual în care se găsește transportul aerian implementarea planului de restructurare de către TAROM este condiționată de acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare, în conformitate cu Comunicarea Comisiei (2014/C 249/01) – Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate,–>ținând cont de faptul că, în conformitate cu prevederile art. 108 alin. (3) din Tratatul de funcționare a Uniunii Europene, România a prenotificat la Comisia Europeană planul de restructurare a TAROM și măsura de ajutor de stat individual de restructurare,<!–>întrucât acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare este singura soluție pentru succesul restructurării TAROM și rentabilizarea companiei pe termen mediu și lung, iar pentru aceasta este necesară crearea în regim de urgență a cadrului legal necesar,–>ținând cont de faptul că neadoptarea acestor măsuri imediate, prin utilizarea de proceduri de legiferare pe calea ordonanței de urgență, ar avea consecințe negative imediate asupra activității TAROM, prin blocarea sau întârzierea nejustificată a accesării de către TAROM a ajutoarelor de stat individuale autorizate de către Comisia Europeană și, implicit, intrarea companiei în incapacitate de plată și ieșirea din piață,<!–>fapt ce: (i) poate avea implicații negative asupra asigurării continuității în condiții de siguranță a serviciilor de transport aerian, (ii) poate afecta conectivitatea aeriană a României, cu implicațiile economice aferente atât asupra industriei de transport aerian, dar și asupra altor domenii ale economiei naționale, (iii) poate afecta un număr mare de pasageri care au achiziționat servicii de transport aerian de la TAROM, (iv) poate conduce la un impact social negativ asupra angajaților proprii, prin posibilitatea pierderii locurilor de muncă, dar și asupra celor ce desfășoară activități în cadrul operatorilor economici care colaborează cu compania TAROM, (v) poate afecta implementarea măsurilor prevăzute pentru TAROM în Programul de guvernare 2020-2024,–>în considerarea faptului că elementele de mai sus se constituie într-o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,<!–>în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,–>Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
ARTICOL UNICDupă articolul 20 din Ordonanța Guvernului nr. 45/1997 privind înființarea Societății Comerciale „Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM“ – S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 223 din 29 august 1997, aprobată cu modificări prin Legea nr. 136/1998, cu modificările și completările ulterioare, se introducdouă noi articole, articolele 20^1 și 20^2, cu următorul cuprins: +
Articolul 20^1(1)<!–>În situația în care Societatea Comercială «Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM» – S.A. beneficiază de un ajutor de stat individual de restructurare, sub formă de finanțare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, garanție de stat și/sau împrumut cu sau fără dobândă subvenționată, forma ajutorului de stat, valoarea acestuia și condițiile de acordare se aprobă prin hotărâre a Guvernului, emisă după obținerea deciziei Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat individual de restructurare, cu respectarea condițiilor stabilite prin decizie și în limita prevederilor bugetare aprobate în buget cu această destinație, cu excepția ajutorului de stat finanțat prin instrumente de datorie publică, ale cărui formă, valoare și condiții de acordare se aprobă prin act normativ cu putere de lege, emis după obținerea deciziei Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat individual de restructurare.(2)–>În măsura în care nu contravine deciziei Comisiei Europene prevăzute la alin. (1), în situația în care prin ajutorul de stat individual de restructurare sunt finanțate programe de achiziționare de aeronave, sumele achitate de la bugetul de stat și nerecuperate se transformă la finele fiecărui an în capital și vor majora capitalul social deținut de statul român la Societatea Comercială «Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM» – S.A. +
Articolul 20^2În situația în care Societatea Comercială «Compania națională de transporturi aeriene române TAROM» – S.A. beneficiază de ajutoare de stat pentru acoperirea pagubei, respectiv a deficitului de lichiditate rezultat în urma unor evenimente extraordinare, care intră sub incidența art. 107 alin. (2) lit. b), respectiv art. 107 alin. (3) lit. b) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, care sunt finanțate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, valoarea fiecărui ajutor de stat, forma și metodologia privind acordarea acestuia se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, emis după obținerea deciziei Comisiei Europene de autorizare a respectivului ajutor de stat, cu respectarea condițiilor stabilite prin decizie și în limita prevederilor bugetare aprobate în buget cu această destinație.<!–>–>
PRIM-MINISTRU<!–>
FLORIN-VASILE CÎȚU–>
Contrasemnează:<!–>
p. Ministrul transporturilor și infrastructurii, interimar,–>
Ionel Scrioșteanu,<!–>
secretar de stat–>
Ministrul finanțelor,<!–>
Dan Vîlceanu–>București, 4 octombrie 2021.<!–>Nr. 113.–>–-<!–>–>