ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 136 din 28 decembrie 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1241 din 29 decembrie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PEOUG 196 22/12/2005 ANEXA 6
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 92 19/08/2021
ActulREFERIRE LALEGE 105 25/04/2006
ActulREFERIRE LAOUG 196 22/12/2005
ActulREFERIRE LAOUG 196 22/12/2005 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 196 22/12/2005 ART. 9
ActulREFERIRE LAOUG 196 22/12/2005 ANEXA 6
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 1REFERIRE LALEGE 105 25/04/2006
ART. 1MODIFICA PEOUG 196 22/12/2005 ANEXA 6
ART. 1REFERIRE LAOUG 196 22/12/2005
ART. 2REFERIRE LALEGE 105 25/04/2006
ART. 2REFERIRE LAOUG 196 22/12/2005 ART. 9
ART. 3REFERIRE LALEGE 105 25/04/2006
ART. 3PROPUNE REPUBLICAREAOUG 196 22/12/2005
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 196 22/12/2005
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 196 22/12/2005 ART. 9
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DELEGE 307 02/11/2023
ActulREFERIT DELEGE 307 02/11/2023
ActulREFERIT DEDECRET 1335 02/11/2023





Luând în considerare faptul că, potrivit art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, „Fondul pentru mediu este un instrument economico-financiar destinat susținerii și realizării proiectelor și programelor pentru protecția mediului și pentru atingerea obiectivelor Uniunii Europene în domeniul mediului și schimbărilor climatice, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare“,<!–>în vederea atingerii nivelului de pregătire pentru reutilizare și reciclare a deșeurilor municipale de minimum 55% din greutatea acestora, astfel cum este prevăzut în Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deșeurile și de abrogare a anumitor directive, transpusă în dreptul intern prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor,–>având în vedere că România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, trebuie să organizeze colectarea separată a fracțiunilor de deșeuri periculoase care provin din gospodării și să raporteze greutatea deșeurilor municipale generate și pregătite pentru reutilizare sau reciclate într-un an calendaristic, concomitent cu instituirea unui sistem eficace de control al calității și de trasabilitate a deșeurilor municipale,<!–>ca urmare a faptului că, în considerarea politicilor de gestionare a deșeurilor promovate la nivel european prin care se urmărește reducerea consumului de resurse și aplicarea ierarhiei deșeurilor, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, s-a reglementat contribuția prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. p), în scopul reducerii la minimum a efectelor negative ale generării și gestionării deșeurilor asupra sănătății populației și asupra mediului, concomitent cu atingerea obiectivelor asumate de România în domeniul gestionării deșeurilor,–>având în vedere necesitatea corelării obiectivelor aferente contribuției prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. p) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, cu obiectivele de gestionare a deșeurilor municipale stabilite prin Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deșeurile și de abrogare a anumitor directive,<!–>pentru a asigura cadrul legal necesar, prin reglementarea obiectivelor anuale de reducere a cantităților de deșeuri municipale eliminate prin depozitare, astfel cum sunt prevăzute în anexa nr. 6 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, la un nivel care să asigure continuarea aplicării măsurilor de conformare a contribuabililor potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, în vederea atingerii obiectivelor stabilite prin Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deșeurile și de abrogare a anumitor directive,–>întrucât efectul imediat al nepromovării prezentei ordonanțe de urgență ar conduce la imposibilitatea de aplicare a contribuției prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. p) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, ca efect al vidului legislativ generat de inexistența unor reglementări ale obiectivelor anuale de reducere a cantităților de deșeuri municipale eliminate prin depozitare, în funcție de care se calculează și se stabilește obligația datorată de unitățile administrativ-teritoriale la bugetul Fondului pentru mediu,<!–>în contextul în care această obligație fiscală a fost legiferată în considerarea rolului coercitiv al instrumentului financiar reprezentat de Fondul pentru mediu, precum și ca soluție de implementare a unor modalități eficiente de impunere în sarcina unităților administrativ-teritoriale, de natură să stimuleze îndeplinirea obiectivelor anuale de pregătire pentru utilizare și reciclare a deșeurilor, statuate prin directivele Uniunii Europene, și să evite avansarea procedurii de infringement și de impunere a unor sancțiuni pecuniare de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene pentru nerespectarea obligațiilor de stat membru al Uniunii Europene,–>luând în considerare faptul că, în absența reglementării obiectivelor corelative contribuției prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. p) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, s-ar anula eforturile depuse până în prezent în vederea stimulării colectării selective a deșeurilor municipale de către unitățile administrativ-teritoriale și direcționării acestora către industria de reciclare, efectul imediat al nereglementării fiind diminuarea considerabilă a activităților de conformare ale contribuabililor, iar cantități semnificative de deșeuri ar fi direcționate către depozite mai mult sau mai puțin conforme, în fapt anulându-se atât rolul coercitiv al instrumentului financiar reprezentat de Fondul pentru mediu, cât și finalitatea urmărită de legiuitor prin instituirea acestei obligații în sarcina unităților administrativ-teritoriale și responsabilizarea tuturor participanților la procesul de producere și gestionare a deșeurilor,<!–>având în vedere că prevederile art. 11 din Directiva (UE) 2018/851 a Parlamentului European și a Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Directivei 2008/98/CE privind deșeurile, transpuse în legislația națională în anul 2021, necesită un instrument de aplicare, sub riscul declanșării mecanismului de infringement cu asumarea costurilor aferente,–>având în vedere necesitatea asigurării măsurilor și sistemelor de urmărire a fluxurilor de deșeuri municipale de la sortare până la reciclare,<!–>având în vedere că România a decis amânarea cu până la cinci ani a termenelor stabilite pentru îndeplinirea obiectivelor prevăzute la art. 11 alin. (2) lit. (c)-(e) din Directiva (UE) 2018/851, amânare ce poate fi obținută doar dacă statul membru în cauză ia măsurile necesare pentru ca rata de pregătire pentru reutilizarea și reciclarea deșeurilor municipale să crească la minimum 55% până în 2025,–>având în vedere că lipsa măsurilor necesare pentru ca rata de pregătire pentru reutilizarea și reciclarea deșeurilor municipale să crească la minimum 55% până în 2025, în condițiile deciziei de amânare, va conduce la declanșarea mecanismului de infringement cu asumarea costurilor aferente,<!–>ținând cont de necesitatea asigurării atât a mecanismului de constrângere în vederea implementării politicilor de stimulare a reutilizării și reciclării deșeurilor municipale și asimilate, cât și a mecanismului de susținere a implementării principiilor „plătești cât arunci“ și „poluatorul plătește“, în lipsa aplicării cărora există riscul ca implicarea la nivelul unităților administrativ-teritoriale să fie scăzută,–>având în vedere că instrumentul economic stabilit la art. 9 alin. (1) lit. p) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, este singurul instrument de descurajare a creșterii cantităților de deșeuri municipale și asimilate eliminate prin depozitare,<!–>întrucât aceste elemente vizează interesul public și constituie o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,–>în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,<!–>Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.–> +
Articolul IAnexa nr. 6 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se înlocuiește cu anexa la prezenta ordonanță de urgență.
+
Articolul IIObiectivul anual aferent contribuției prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. p) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, se aplică începând cu anul 2022.
+
Articolul IIIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.<!–>

PRIM-MINISTRU–>
NICOLAE-IONEL CIUCĂ<!–>
Contrasemnează:–>
p. Viceprim-ministru,<!–>
Mihaela-Ioana Kaitor,–>
secretar de stat<!–>
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,–>
Tánczos Barna<!–>
Ministrul finanțelor,–>
Adrian Câciu<!–>
București, 28 decembrie 2021.–>Nr. 136. +
ANEXĂ<!–>(Anexa nr. 6 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005)–>
Obiectivul anual de reducere a cantităților de deșeuri municipale eliminate prin depozitare, prevăzut la art. 9 alin. (1) lit. p)<!–>–>

Obiectivul anual de reducere a cantităților de deșeuri municipale eliminate prin depozitare (procent)
Total din care:
Reciclare Alte forme de valorificare
60% minimum 50% 10%

<!–>–><!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters