Având în vedere necesitatea asigurării facilităților la transport pentru persoanele care beneficiază de acest drept, potrivit legii, <!–>luând în considerare faptul că în cardul național de asigurări de sănătate nu a fost cuprinsă partiția pentru transport, –>ținând seama de faptul că nu toți beneficiarii facilităților la transport dețin un card de sănătate potrivit dispozițiilor art. 337 alin. (2) teza a 2-a din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, potrivit căreia „Pentru persoanele care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conștiință, primirea cardului național pentru dovedirea calității de asigurat, se emite adeverința de asigurat, prevăzută la art. 326 lit. c)“,<!–>ținând seama de faptul că persoanele îndreptățite mai pot beneficia de facilități la transport pe baza tichetelor de călătorie gratuite sau a taloanelor speciale de călătorie numai până la data de 31 decembrie 2024, –>constatând că situația actuală reclamă o intervenție imediată pentru asigurarea în continuare a facilităților la transport prin utilizarea în această perioadă a tichetelor de călătorie gratuite sau a taloanelor speciale de călătorie, <!–>ținând seama de faptul că neadoptarea acestei măsuri ar conduce, începând cu data de 1 ianuarie 2025, la imposibilitatea asigurării facilităților la transport pentru persoanele care beneficiază de acest drept, potrivit legii, pe baza tichetelor de călătorie gratuite sau a taloanelor speciale de călătorie, –>în scopul evitării apariției unor blocaje în furnizarea serviciilor sociale cauzate, pe de o parte, de dificultățile cu care se confruntă furnizorii de servicii sociale în avizarea planurilor de urgență de către serviciile publice de asistență socială de pe a căror rază administrativ-teritorială provin persoanele beneficiare și, pe de altă parte, de retragerea licenței de funcționare pentru serviciile sociale licențiate în perioada 21 aprilie-31 decembrie 2024 ori, după caz, de neobținerea unei noi licențe de funcționare pentru serviciile sociale a căror licență expiră în cursul anului 2025, ca urmare a dificultăților cu care se confruntă furnizorii de servicii sociale în obținerea autorizației de securitate la incendiu, conducând la creșterea situațiilor de încetare a acordării serviciilor sociale,<!–>ținând cont de îmbătrânirea populației, numărul în creștere al beneficiarilor, precum și de serviciile sociale insuficiente ca număr și capacitate, inegal dezvoltate și diversificate, transferul beneficiarilor spre alte servicii în vederea asigurării continuității activităților furnizate fiind practic imposibil,–>având în vedere faptul că, din totalul de 5.384 de servicii sociale licențiate la nivelul lunii octombrie 2024, 604 sunt servicii sociale licențiate cărora le expiră licența de funcționare în anul 2025, iar, din acest număr de 604 servicii sociale licențiate cărora le expiră licența de funcționare în anul 2025, 423 de servicii sociale se supun autorizării Inspectoratului pentru Situații de Urgență și doar 245 de servicii sociale licențiate (58%) dețin autorizația de securitate la incendiu,<!–>în considerarea faptului că un număr de 363 de servicii sociale rezidențiale și de zi trebuie să obțină autorizația de securitate la incendiu până la data de 31 decembrie 2024, astfel încât acestea să poată continua acordarea serviciilor sociale pentru un număr de peste 8.192 de beneficiari admiși în centre rezidențiale, aflați în situații de vulnerabilitate,–>având în vedere și capacitatea restrânsă de relocare a beneficiarilor, dar și costurile mari ale unor modernizări pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu, menținerea termenului de 31 decembrie 2024 ca termen-limită ce conferă și valabilitatea licenței conduce la apariția unui risc major ca aceste servicii de calitate să își înceteze activitatea și beneficiarii lor să fie privați, astfel, de găzduire, hrană, consiliere etc.<!–>Ținând cont că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 127/2024 privind unele măsuri în domeniul social prevede posibilitatea prelungirii termenului de implementare a planurilor de restructurare a centrelor rezidențiale destinate persoanelor adulte cu dizabilități până la data de 31 decembrie 2025, dat fiind faptul că transferul persoanelor cu dizabilități aflate în aceste centre rezidențiale presupune existența unei diversități de servicii în comunitate, care să răspundă nevoilor individuale ale acestora, existență care depinde de oportunitățile de finanțare programate în cadrul perioadei 2021-2027, precum și de faptul că finanțarea măsurilor cuprinse în planurile de restructurare este condiționată și de investițiile suportate din bugetele consiliilor județene, în complementaritatea fondurilor de la bugetul de stat,–>întrucât până la data de 31 decembrie 2024 un număr de 33 de centre rezidențiale destinate persoanelor adulte cu dizabilități aflate în subordinea unui număr de 20 de direcții generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale ale sectoarelor municipiului București, precum și structurile sociale nou-înființate în această perioadă, ca măsură de reducere a capacității centrelor menționate, nu vor reuși, din motive obiective, să finalizeze procesul de restructurare a centrelor rezidențiale cu capacitate mare, respectiv să finalizeze demersurile de autorizare la Inspectoratul pentru Situații de Urgență,<!–>luând în considerare faptul că autoritățile publice care emit autorizații administrative prealabile desfășurării activității de servicii sociale revizuiesc, în baza consultării cu furnizorii de servicii sociale, criteriile în baza cărora emit aceste autorizații, precum și ghidurile, instrucțiunile și procedurile de control aferente, cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (4) din Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare, –>întrucât inițierea prezentei ordonanțe de urgență nu impactează realizarea verificărilor autorităților cu atribuții de control în domeniul normelor de apărare împotriva incendiilor și nu este menită să încurajeze furnizorii de servicii sociale la nerespectarea condițiilor de funcționare din domeniul normelor de apărare împotriva incendiilor,<!–>având în vedere prevederile art. II din Legea nr. 163/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, cu modificările ulterioare, prin care se introduce un termen-limită de 18 luni de la data intrării în vigoare a acesteia, pentru îndeplinirea măsurilor prevăzute la art. 9 lit. m)-o) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, –>întrucât completarea sistemului calității în construcții cu cele trei componente atrage obligativitatea operatorilor economici care acționează pe piața construcțiilor de a obține, anterior desfășurării activității, certificarea în domeniu, fapt ce impune instituirea unui regulament de certificare, aprobat prin hotărâre a Guvernului, document ce nu a fost elaborat în contextul în care Guvernul a transmis spre dezbatere Parlamentului, conform Planului național de redresare și reziliență al României, un proiect de lege privind Codul amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor, cu soluții legislative diferite, <!–>întrucât în contextul alegerilor parlamentare dezbaterea cu privire la proiectul de lege privind Codul amenajării teritoriului aflat în dezbatere la Parlament nu poate fi finalizat înainte de data de 31 decembrie 2024, –>având în vedere faptul că menținerea în vigoare a termenului de 31 decembrie 2024 ca dată-limită pentru intrarea în vigoare a lit. m), n) și o) ale art. 9 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ar însemna că toate societățile care au ca obiect de activitate proiectarea, consultanța și execuția în domeniul construcțiilor, atât clădiri, cât și construcții inginerești, ar trebui să solicite autorității competente certificarea, astfel cum urmează să fie definită, fapt ce poate duce, prin impunerea condiției de acces pe piața construcțiilor numai operatorilor economici din construcții având certificarea calificării tehnico-profesionale, la un blocaj în domeniul investițiilor în construcții, indiferent de sursele de finanțare ale acestora, fonduri private sau fonduri publice, naționale sau europene.<!–>Dat fiind că dispozițiile legale privind, în general, reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții și în fața altor instanțe judiciare și arbitrale internaționale reprezentate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 126/2005, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările și completările ulterioare, au suferit recent mai multe intervenții legislative, cu scopul de a consolida pozițiile procesuale ale statului în litigiile din fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții sau din fața tribunalelor arbitrale internaționale, precum și în litigiile judiciare, aflate pe rolul unor instanțe din alte state membre ale Uniunii Europene sau state terțe, și arbitrale internaționale, altele decât cele anterior menționate, și acest deziderat nu se atinge, practic, atâta vreme cât normele intrate în vigoare sunt necorelate,–>având în vedere că Guvernul, în general, și Ministerul Finanțelor, în special, în calitate de reprezentant al statului în toate aceste litigii, au urmărit diminuarea riscurilor de pierdere ale statului, prin consolidarea apărărilor, atât prin angajarea de consultanță specializată, cât și prin instituirea de temeiuri legale pentru valorificarea tuturor informațiilor utile în susținerea poziției României, indiferent de instituția care le deține, precum și prin consolidarea instituțională, implicând după 20 aprilie 2024, data intrării în vigoare a Legii nr. 101/2024 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții, și reprezentanți ai Ministerului Justiției, inclus prin decizia legiuitorului primar – Parlamentul României – în efortul instituțional și profesional de la nivelul Guvernului în scopul susținerii pozițiilor procesuale ale României, și că la acest moment susținerea profesională și practică a acestor demersuri este imposibilă pe baza unor norme inaplicabile, insuficient corelate, ale cadrului legal incident,<!–>având în vedere necesitatea asigurării unei bune reprezentări a României sau a instituțiilor publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții sau în fața tribunalelor arbitrale internaționale, prin formarea unei echipe de specialiști din administrația publică centrală în vederea întăririi capacității statului român de a gestiona problematica ce face obiectul litigiilor internaționale, pentru a preîntâmpina riscul unor pierderi,–>luând în considerare prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, care oferă soluții limitative de ocupare a funcției publice de conducere temporar vacante, se impune claritatea normei prin raportare la calitatea postului, și nu la situația titularului funcției publice, nevoia conducătorului instituției publice de asigurare a continuității actului de management al unei structuri fiind similară în toate cazurile,<!–>având în vedere că Agenția de Cooperare Internațională pentru Dezvoltare este o instituție publică cu personalitate juridică aflată în subordinea Ministerului Afacerilor Externe, cu atribuții în domeniul cooperării internaționale pentru dezvoltare și al asistenței umanitare și în implementarea proiectelor de asistență oficială pentru dezvoltare, și participă la creșterea vizibilității noastre pe plan extern, precum și faptul că funcționarea la capacitate redusă a Agenției de Cooperare Internațională pentru Dezvoltare poate impieta asupra eforturilor României în domeniul cooperării internaționale pentru dezvoltare,–>în considerarea faptului că toate aceste elemente vizează interesul public și constituie situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, <!–>în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,–>Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Articolul ITermenul prevăzut la art. V și VII din Ordonanța Guvernului nr. 8/2011 pentru modificarea și completarea legislației cu privire la eliberarea, gestionarea și monitorizarea documentelor de călătorie acordate pensionarilor, veteranilor de război și văduvelor de război, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 78 din 31 ianuarie 2011, aprobată cu modificări prin Legea nr. 211/2012, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 31 decembrie 2025. +
Articolul IITermenul prevăzut la alin. (2) al articolului unic din Ordonanța Guvernului nr. 4/2013 pentru abrogarea unor prevederi din Legea nr. 211/2012 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 8/2011 pentru modificarea și completarea legislației cu privire la eliberarea, gestionarea și monitorizarea documentelor de călătorie acordate pensionarilor, veteranilor de război și văduvelor de război, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 19 ianuarie 2013, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2013, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 1 ianuarie 2026. +
Articolul IIITermenul prevăzut la art. II din Legea nr. 163/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 561 din 25 iulie 2016, cu modificările ulterioare, referitor la intrarea în vigoare a măsurilor prevăzute la art. 9 lit. m), n) și o) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se prorogă până la data de 31 decembrie 2026. +
Articolul IVArticolul 12 din Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 754 din 9 noiembrie 2012, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1.<!–>La alineatul (2), litera k) va avea următorul cuprins:k)–>orice alte documente prevăzute în legi speciale cu privire la autorizarea de funcționare a clădirilor în care se va desfășura activitatea supusă licențierii; nominalizarea acestor documente, precum și termenul de depunere al acestora se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei legi, în funcție de tipul de serviciu social pentru care se solicită licențierea; … … 2.<!–>Alineatul (4) va avea următorul cuprins:(4)–>Planul de urgență prevăzut la alin. (2) lit. m) este avizat și asumat prin semnătură de serviciul public de asistență socială pe a cărui rază administrativ-teritorială urmează să funcționeze serviciul social, cu informarea serviciului public de asistență socială de pe a cărui rază administrativ-teritorială provin persoanele beneficiare, în funcție de criteriile de admitere aprobate de furnizorul de servicii sociale, potrivit standardului minim de calitate, după caz, și de direcția generală de asistență socială și protecția copilului care asigură managementul de caz și/sau care a făcut, în planul de intervenție/planul de servicii sociale, recomandarea de asigurare de servicii de tip rezidențial, astfel ca, în situația suspendării/retragerii/încetării licenței de funcționare/desființării serviciului social, planul de urgență să poată fi implementat într-un termen de maximum 30 de zile. … +
Articolul V(1)<!–>Cererile de licențiere/relicențiere a serviciilor sociale, depuse conform Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare, aflate în curs de soluționare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cererile de licențiere a serviciilor sociale publice destinate persoanelor adulte cu dizabilități, precum și cererile de relicențiere a serviciilor sociale depuse până la data de 31 decembrie 2025 inclusiv se pot soluționa fără depunerea documentelor justificative prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. k) din Legea nr. 197/2012, cu modificările și completările ulterioare.(2)–>Furnizorii de servicii sociale au obligația de a continua demersurile de obținere a autorizației de securitate la incendiu pentru dosarele de licențiere sau, după caz, de relicențiere prevăzute la alin. (1) și de a transmite documentul compartimentului de specialitate prevăzut la art. 3 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 118/2014, cu modificările și completările ulterioare, până la data de 31 decembrie 2025, sub sancțiunea retragerii licenței de funcționare. +
Articolul VILa articolul 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții și în fața altor instanțe judiciare și arbitrale internaționale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 842 din 19 septembrie 2005, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 3(1)<!–>Prin derogare de la prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, personalul de specialitate juridică din cadrul Direcției generale juridice a Ministerului Finanțelor, care are în fișa postului atribuții în legătură cu asigurarea asistenței și reprezentării juridice în litigiile prevăzute la art. 1, personalul din cadrul Secretariatului General al Guvernului cu atribuții în asigurarea suportului documentar și arhivistic, respectiv a asistenței juridice de specialitate, precum și personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor din cadrul Ministerului Justiției cu atribuții în asigurarea asistenței juridice de specialitate beneficiază de o majorare salarială de 50% aplicată la salariul de bază brut. Fișa postului trebuie să cuprindă atribuții obiective cuantificabile în mod individual.–> +
Articolul VIIArticolul XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul XXVIIIÎncepând cu data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență până la data de 31 decembrie 2024 se suspendă prevederile art. VII alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1139 din 15 decembrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția serviciilor publice din domeniul educației, sănătății și asistenței sociale, precum și din domeniul apărării, posturilor din cadrul autorităților nou-înființate, autorităților cu atribuții în domeniul relațiilor internaționale sau rezultate în urma reorganizării și comasării în anul 2024, a posturilor aferente proiectelor ce derivă din obligații internaționale în ceea ce privește implementarea Foii de parcurs a Uniunii Europene cu măsuri de combatere a traficului de droguri și a criminalității organizate, din programele de interes național antidrog, din combaterea fenomenului migrației ilegale, din aderarea la spațiul Schengen, din măsuri de protecție civilă și asistență tehnică și/sau umanitară internațională și din implementarea sarcinilor stabilite prin hotărâri ale Consiliului Suprem de Apărare a Țării, precum și pentru cheltuielile din domeniul afacerilor interne aferente obținerii finanțării și implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, rambursabile și PNRR, precum și cu excepția concursului de admitere în magistratură, organizat de Consiliul Superior al Magistraturii, aflat în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.<!–>–> +
Articolul VIIILa articolul 511 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1)<!–>Dacă funcția publică este temporar vacantă, măsura prevăzută la art. 509 alin. (1) și (3) se dispune de către persoana care are competența legală de numire în funcția publică, până la data încetării suspendării din funcția publică, a detașării titularului funcției publice, până la radierea de drept a sancțiunii disciplinare prevăzute la art. 492 alin. (3) lit. e), pe perioada mutării temporare a titularului funcției publice de conducere sau, după caz, în situația în care funcționarul public de conducere exercită cu caracter temporar o altă funcție publică de conducere vacantă sau temporar vacantă ori din categoria înalților funcționari publici, până la expirarea perioadei pentru care s-a dispus exercitarea cu caracter temporar, în condițiile legii.–>
PRIM-MINISTRU<!–>
ION-MARCEL CIOLACU–>
Contrasemnează:<!–>
Viceprim-ministru,–>
Marian Neacșu<!–>
Ministrul transporturilor și infrastructurii,–>
Sorin-Mihai Grindeanu<!–>
Ministrul muncii și solidarității sociale,–>
Simona Bucura-Oprescu<!–>
Ministrul sănătății,–>
Alexandru Rafila<!–>
Ministrul finanțelor,–>
Marcel-Ioan Boloș<!–>București, 12 decembrie 2024.–>Nr. 148.<!–>–>