ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 149 din 9 noiembrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 10 noiembrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 22 30/06/2020
ActulREFERIRE LASTRATEGIE 30/06/2020
ActulREFERIRE LALEGE 22 01/03/2004
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LATRATAT 04/04/1949
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DELEGE 127 19/05/2023
ActulREFERIT DELEGE 127 19/05/2023
ActulREFERIT DEDECRET 720 19/05/2023





Având în vedere că Fondul Alianței Nord-Atlantice de Inovare, denumit în continuare Fondul NATO de Inovare, este instrumentul pe care statele membre NATO îl constituie pentru a identifica cele mai noi tehnologii, indiferent de natura acestora, pentru a consolida sistemul de securitate și apărare națională în fața amenințărilor, dar și de a crea tehnologii emergente incipiente cu dublă utilizare, prin finanțarea activităților de cercetare și dezvoltare aferente, pentru asigurarea accesului prioritar la aceste tehnologii, în condițiile accelerării competiției geopolitice la nivel global, și pentru păstrarea avansului tehnologic al NATO necesar în vederea menținerii păcii și a asigurării securității și apărării colective,având în vedere că resursele Fondului NATO de Inovare se formează prin contribuția voluntară a statelor membre și că, prin intermediul acestei societăți, România își poate consolida capacitatea de inovare și moderniza tehnologiile de securitate și apărare națională, în contextul tehnologiilor inovative dezvoltate și implementate prin intermediul societății,ținând cont de faptul că pentru a accesa resursele Fondului NATO de Inovare este necesar ca în România să fie dezvoltate infrastructuri de excelență în cercetare, sub forma unor centre de excelență care să fie dotate cu echipamente specifice astfel încât mediul de afaceri să poată dezvolta, testa și implementa tehnologii, care ulterior să fie selectate pentru finanțare și în acest mod să fie accesate resursele Fondului, iar tehnologiile inovative implementate să fie transferate astfel și în sistemul de securitate și apărare națională,ținând cont că în cadrul Reuniunii la nivel înalt a NATO de la Madrid din 29-30 iunie 2022 a fost semnat Angajamentul de participare de către Președintele României, este imperativă desemnarea instituției responsabile, până la sfârșitul trimestrului I al anului 2023, și crearea cadrului legislativ pentru participarea României la Fondul NATO de inovare.Având în vedere că este necesară elaborarea planificării bugetare pentru anul viitor pentru a include contribuția României la Fondul NATO de Inovare, proces ce va fi demarat de alte țări aliate încă din 2022, dar și necesitatea elaborării procedurilor interne de gestiune a societății, inclusiv proceduri referitoare la selecția reprezentantului României la Fondul de Inovare NATO, proceduri ce necesită să fie stabilite în perioada imediat următoare, având în vedere că, pe fondul crizei energetice și al presiunilor generate de schimbările climatice, țările europene, inclusiv România, sunt nevoite să accelereze tranziția industriei de energie către surse regenerabile, către optimizarea infrastructurilor energetice existente și către localizarea acestor industrii la nivel național și european, iar prin participarea la Fondul NATO de Inovare, România poate dezvolta inițiative locale cu un înalt nivel de sofisticare tehnologică,Considerând că, pe fondul tendinței de relocalizare și de transformare a industriilor strategice, al dezvoltării tehnologiilor avansate, dar și al unor presiuni precum criza semiconductoarelor, România trebuie să dezvolte un sistem național de cercetare, dezvoltare și implementare de proiecte tehnologice ce va susține accelerarea atingerii standardelor tehnologice ale statelor NATO,date fiind amenințările digitale și de securitate cibernetică atât ale actorilor statali ostili, cât și ale unei game crescânde de actori nonstatali, care acoperă o arie crescândă de tehnologii emergente, accesul României la resursele Fondului NATO de Inovare poate avea potențialul de a întări capacitatea de apărare a țării în fața acestor noi provocări prin dezvoltarea ecosistemului de cercetare și producție în cadrul granițelor României, în colaborare cu aliații și partenerii NATO și ai Uniunii Europene,având în vedere faptul că, în lipsa promovării prin legislație primară a obiectului prezentei ordonanțe de urgență, nu se pot angaja fonduri la Fondul de Inovare NATO și astfel nu s-ar putea onora angajamentele asumate de România,având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și strategic, constituie o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Articolul 1(1)În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)acțiune – titlu de valoare deținut de România în cadrul Fondului NATO și care îi dă dreptul la o anumită parte din capitalul Fondului, precum și la dreptul de a obține dividende;c)capital de risc – capitalul financiar oferit societăților aflate în stadiul incipient, atât cu risc ridicat, cât și cu potențial ridicat pentru a se putea dezvolta. Fondul de investiții constituit din capital de risc realizează profit deținând o parte din capitalul propriu al firmei în care investește, care de obicei are o tehnologie nouă sau un model de afacere în industriile de înaltă tehnologie cu impact major asupra securității și apărării naționale, cum ar fi biotehnologia, IT și software;e)Comitetul consultativ al partenerilor subfondului 1 – structura de guvernanță a subfondului 1, aflat sub coordonarea juridică și strategică a Comitetului consultativ al partenerilor Fondului, fără personalitate juridică, compus din câte un reprezentant al fiecărui partener al subfondului, care supraveghează implementarea strategiei de investiții a subfondului 1 de către managerul de investiții și asigură coordonarea strategică a acestuia;g)managerul de investiții al Fondului – numit și partener general, se referă la o societate privată cu răspundere limitată constituită și existentă în conformitate cu legile Marelui Ducat al Luxemburgului, cu personalitate juridică distinctă față de Fond și care va avea calitatea de asociat necomanditar și administrator unic al parteneriatului și/sau orice succesor al acestuia sau cesionar al acestuia;i)participația la Fond – acțiunile deținute de România la Fondul NATO de Inovare în schimbul contribuției financiare;k)solicitare extraordinară de finanțare – managerul de investiții poate solicita unui partener al Fondului o contribuție financiară care nu e prevăzută în graficul de plăți, dar care nu modifică contribuția totală a partenerului, cu o notificare scrisă prealabilă cu cel puțin 20 de zile lucrătoare, care specifica scopul pentru care se face această plată;m)DIANA – acceleratorul NATO pentru inovare în domeniul apărării, lansat la Reuniunea la nivel înalt NATO din 14 iunie 2021, Bruxelles;o)tehnologii emergente și disruptive – acele tehnologii care aduc transformări ce rezolvă provocări importante utilizând convergența dintre știință și inginerie inovatoare. Au un potențial semnificativ atât pentru securitatea națională, cât și pentru comercializare în piață.
+
Articolul 2(1)Contribuția financiară la Fond se achită anual, începând cu anul 2023, conform anexei nr. 1. Contribuția este prevăzută în bugetul anual al Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, denumit în continuare MCID, prin credite destinate unor acțiuni multianuale având sumele prevăzute cu această destinație, întrun titlu special.(3)În cazul unor solicitări extraordinare de finanțare, primite de la managerul de investiții al Fondului în afara graficului de plăți prevăzut în anexa nr. 1 și asupra cărora a existat consens între partenerii Fondului, care nu modifică contribuția totală a României, MCID efectuează plata conform solicitării, în limita bugetului aprobat, pentru asigurarea finanțării de la bugetul de stat conform obligațiilor asumate, prin hotărâre a Guvernului României.
+
Articolul 3(1)MCID exercită drepturile și obligațiile prevăzute în Acordul pentru un parteneriat limitat, în calitate de reprezentant al statului român, proporțional cu numărul de acțiuni deținute.
+
Articolul 4(1)MCID poate propune, printr-un proiect de hotărâre a Guvernului, reinvestirea profiturilor obținute cu scopul îndeplinirii obiectivelor strategice ale Fondului și inclusiv finanțarea altor subfonduri, la solicitarea managerului de investiții al Fondului.
+
Articolul 5(1)Funcția de reprezentant național al României în CCP și CCSF1 este o funcție neremunerată.
+
Articolul 6MCID, în calitate de reprezentant legal al României la Fondul NATO de Inovare, exercită următoarele drepturi și va îndeplini următoarele obligații:a)prezintă anual Cancelariei Prim-Ministrului, Ministerului Afacerilor Externe, denumit în continuare MAE, Ministerului Apărării Naționale, denumit în continuare MApN, un raport privind activitatea desfășurată în cadrul Fondului până la data de 25 martie a fiecărui an pentru anul precedent;c)reprezintă România în relația cu managerul Fondului;e)dezvoltă parteneriate internaționale cu alte centre de excelență în cercetare în vederea implementării de tehnologii emergente și disruptive;g) +
Articolul 7MCID, în conformitate cu atribuțiile ce îi revin, asigură diseminarea informațiilor referitoare la programele și societățile finanțate de Fond către MApN, MAE, Serviciul Român de Informații, denumit în continuare SRI, și Serviciul de Informații Externe, denumit în continuare SIE.
+
Articolul 8(1)Reprezentantul național în CCP și CCSF1 asigură, în termen de 15 zile, transmiterea acestor informații către managerul de investiții.
+
Articolul 9MCID, în conformitate cu atribuțiile ce îi revin, asigură sesiuni de informare a societăților din România care dezvoltă tehnologii inovative, cu privire la oportunitățile oferite de Fond și, atunci când este cazul, transmite informații despre societățile în cauză managerului de investiții al Fondului pentru a fi evaluate în scopul efectuării de investiții din Fond.
+
Articolul 10MCID coordonează și asigură colaborarea și comunicarea dintre activitățile Fondului NATO de Inovare și DIANA, conform strategiei de investiții a Fondului, parte a Acordului pentru un parteneriat limitat.
+
Articolul 11(1)centru de excelență în cercetare pentru inteligență artificială;b)centru de excelență în cercetare pentru nanosateliți și tehnologii satelitare;d)Pentru operaționalizarea centrelor de excelență în cercetare în vederea testării, dezvoltării, implementării de tehnologii emergente și disruptive, stabilite potrivit alin. (1), MCID poate aloca fonduri pentru finanțarea cheltuielilor cu reabilitarea, modernizarea, consolidarea infrastructurii tehnico-utilitare, construcțiilor centrelor de excelență în cercetare, precum și a categoriilor de cheltuieli care privesc dotarea cu echipamente, tehnologii, dotări și utilaje specifice tehnologiilor emergente și disruptive, în limita bugetului aprobat.
+
Articolul 12(1)Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.

PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Sebastian-Ioan Burduja
Angel Tîlvăr
Bogdan Lucian Aurescu
Adrian CâciuNr. 149. +
Anexa nr. 1
a României la Fondul NATO de InovareContribuția financiară a României la Fondul NATO de Inovare, în valoare de 34,04 milioane de euro, se achită anual, începând cu anul 2023, astfel:

An 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
Valoarea contribuției 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro
An 2031 2032 2033 2034 2035 2036 2037
Valoarea contribuției 0,97 mil. euro 0,97 mil. euro 0,97 mil. euro 0,97 mil. euro 0,97 mil. euro 0,97 mil. euro 0,97 mil. euro

+
Anexa nr. 2
de selecție a reprezentantului României la Fondul NATO de InovareReprezentantul României la Fondul NATO de Inovare va îndeplini următoarele condiții:A.Condiții specifice (reprezentantul va îndeplini minimum 3 din cele 4 condiții de selecție specifice):să aibă experiență de minimum 5 ani în domeniul piețelor de capital, cu instrumente financiare de tipul fondurilor de investiții cu capital de risc sau al fondurilor mutuale, în cadrul unei instituții publice sau al unei societăți de administrare a investițiilor naționale sau internaționale; să aibă experiență de minimum 3 ani în implementarea de proiecte din domeniul incubatoarelor și acceleratoarelor de afaceri, al entităților de tip cluster de inovare, digital innovation hub (DIH) sau în dezvoltarea unor entități de tip start-up și spinoff ca acționar sau investitor;să aibă experiență de minimum 3 ani în cadrul unei instituții naționale sau internaționale în domeniul cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) sau în domeniul implementării de programe și proiecte multianuale de achiziții de tehnologie civilă și/sau militară;să aibă experiență în domeniul relațiilor internaționale, al securității și apărării și al cooperării transatlantice, obținută prin participarea la programe, proiecte, conferințe organizate de instituții publice și private naționale și internaționale.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters