ORDONANȚĂ nr. 6 din 31 ianuarie 2025

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/06/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2025
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CULEGE 55 08/05/2025
ActulACTUALIZEAZA PEORDONANTA 6 31/01/2025
 Nu exista acte care fac referire la acest act





(la 15-05-2025,
Titlul actului normativ a fost modificat de Punctul 1. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 55 din 8 mai 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 436 din 12 mai 2025
)
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 1 pct. II.1 din Legea nr. 332/2024 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță. +
Articolul 1(1)Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se aprobă includerea în Programul național de dezvoltare locală etapa a II-a, denumit în continuare program, a unor obiective de investiții, la cererea Ministerului Apărării Naționale, justificată de realizarea unor lucrări pentru buna desfășurare a exercițiilor multinaționale/naționale planificate a se desfășura în zonele solicitate pentru realizarea/ modernizarea/reabilitarea căilor de comunicații, inclusiv pentru realizarea/modernizarea/reabilitarea căilor de comunicații care deservesc bazele militare folosite de Forțele Aliate din Europa în România, cerere care este depusă la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.(la 15-05-2025,
Alineatul (1), Articolul 1 a fost modificat de Punctul 2., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 55 din 8 mai 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 436 din 12 mai 2025
)
(2)Ministerul Apărării Naționale trebuie să justifice, prin cererea prevăzută la alin. (1), modul în care realizarea obiectivelor de investiții solicitate contribuie la îndeplinirea obligațiilor stabilite în conformitate cu prevederile Legii nr. 291/2007 privind intrarea, staționarea, desfășurarea de operațiuni sau tranzitul forțelor armate străine pe teritoriul României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și a celor stabilite prin tratate internaționale și memorandumuri de înțelegere încheiate conform legii.(3)<!–>Cererea prevăzută la alin. (1) se poate depune până la expirarea duratei programului. În situația în care se depun cereri în ultimul an de derulare a programului, iar realizarea obiectivelor de investiții nu se poate face până la finalizarea programului, durata programului și durata contractelor de finanțare încheiate pentru realizarea obiectivelor de investiții potrivit prezentei ordonanțe se prelungesc cu maximum 2 ani.(4)–>Obiectivele de investiții prevăzute la alin. (1) pot fi din domeniile prevăzute la art. 7 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală, aprobată prin Legea nr. 89/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și din categoria drumurilor de utilitate privată sau a drumurilor neclasificate, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
+
Articolul 2(1)<!–>Finanțarea realizării obiectivelor de investiții prevăzute la art. 1 alin. (1) se face în limita creditelor de angajament și a creditelor bugetare aprobate prin legile bugetare anuale pentru program, cu respectarea numărului obiectivelor de investiții și cu încadrarea în valoarea totală a programului, stabilite potrivit art. III și IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri privind realizarea investițiilor finanțate din fonduri publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 250/2017, cu modificările ulterioare.(2)–>În aplicarea alin. (1), în perioada de derulare a programului, creditele de angajament disponibile în orice moment, în cursul unui exercițiu bugetar, în anexa Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației la bugetul de stat, la programul bugetar cod 1725 „Programul național de dezvoltare locală – etapa II“, se utilizează cu prioritate pentru alocarea către obiectivele de investiții care se realizează conform prezentei ordonanțe.(3)Prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/2013, aprobată prin Legea nr. 89/2015, cu modificările și completările ulterioare, creditele bugetare aferente contractelor de finanțare prevăzute la art. 6 se transferă beneficiarilor cu prioritate, în limita bugetului anual aprobat pentru Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
+
Articolul 3(1)<!–>În vederea includerii obiectivelor de investiții în program, în termen de 10 zile calendaristice de la primirea cererii prevăzute la art. 1 alin. (1), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației solicită beneficiarilor prevăzuți la art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/2013, aprobată prin Legea nr. 89/2015, cu modificările și completările ulterioare, aprobarea privind includerea obiectivului de investiții în program.(2)–>Includerea obiectivelor de investiții în program se aprobă de către autoritățile deliberative ale beneficiarilor acestora, prin hotărâre. Hotărârea se emite în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării prevăzute la alin. (1) și se transmite Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în termen de 3 zile calendaristice de la emitere, însoțită de solicitarea de finanțare prevăzută în anexa nr. 3 la Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice, nr. 1.851/2013, republicat, cu modificările și completările ulterioare.(3)<!–>În cazul în care beneficiarii obiectivelor de investiții nu sunt de acord cu realizarea acestora prin program, aceștia comunică refuzul lor Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în termen de 5 zile calendaristice de la primirea solicitării prevăzute la alin. (1).(4)–>Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației comunică Ministerului Apărării Naționale aprobarea sau refuzul beneficiarilor privind realizarea obiectivelor de investiții prin program, în termen de 3 zile calendaristice de la primirea acestora.
+
Articolul 4(1)<!–>În termen de 15 zile de la primirea documentelor prevăzute la art. 3 alin. (2), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației aprobă prin ordin al ministrului lista obiectivelor de investiții care se realizează potrivit prevederilor prezentei ordonanțe. Lista se poate modifica sau completa cu alte obiective de investiții, prin ordin al ministrului, pe toată durata de derulare a programului, astfel cum aceasta poate fi prelungită potrivit art. 1 alin. (3), în baza depunerii de către beneficiari a documentelor prevăzute la art. 3 alin. (2).(2)–>Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) teza a II-a din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, includerea în lista prevăzută la alin. (1) se face fără aplicarea unor criterii de prioritizare.
+
Articolul 5(1)<!–>După aprobarea listei potrivit art. 4 alin. (1), în vederea încheierii contractelor de finanțare beneficiarii transmit Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației următoarele documente:a)–>devizul general estimativ al obiectivului de investiții;b)<!–>hotărârea consiliului local/hotărârea consiliului județean pentru aprobarea studiului de fezabilitate/documentației de avizare a lucrărilor de intervenții, a indicatorilor tehnico-economici inițiali și actualizați, dacă este cazul;c)–>hotărârea consiliului local/hotărârea consiliului județean pentru aprobarea suportării din bugetul local/județean al beneficiarilor a cheltuielilor care nu sunt eligibile prin program;d)<!–>extrasul de carte funciară pentru terenurile și/sau construcțiile pe care se realizează obiectivele de investiții sau, în lipsa acestora, hotărârea consiliului local/hotărârea consiliului județean/hotărârea Guvernului de atestare a domeniului public/de trecere a unui bun în domeniul public al unităților administrativ-teritoriale beneficiare, după caz;e)–>certificatul de urbanism însoțit de avizele și acordurile stabilite prin acesta;f)<!–>studiul topografic pe baza căruia a fost întocmit studiul de fezabilitate/documentația de avizare a lucrărilor de intervenție, în format electronic editabil, inclusiv seturile de date spațiale vizând localizarea în teren a obiectivelor finanțate, georeferențiate și în format vectorial. Geometria localizării obiectivelor va fi reprezentată ca (multi)poligon, cu câte un element unic pentru fiecare obiectiv de investiții, în sistemul național de coordonate Stereografic 1970.(2)–>Cheltuielile eligibile a fi finanțate de la bugetul de stat prin program, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, sunt cele prevăzute în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția următoarelor capitole/subcapitole de cheltuieli: 1.1, 3.1, 3.2, 3.5.1, 3.5.2, 3.5.3, 3.6, 3.7, 3.8, 4.6, 5.1.2, 5.2.1, 5.2.5, 5.4, 6.1.
+
Articolul 6(1)<!–>Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) lit. e) și h) și alin. (3) din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, în baza ordinului prevăzut la art. 4 alin. (1), se încheie contracte de finanțare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și beneficiari, pe o perioadă de maximum 2 ani, în limita creditelor de angajament disponibile potrivit art. 2, aprobate anual cu această destinație, fără eșalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanțare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanțare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.(2)–>Pot fi finanțate prin program, în baza contractului de finanțare prevăzut la alin. (1), cheltuielile eligibile a fi finanțate de la bugetul de stat prin program, prevăzute la art. 5 alin. (2), efectuate după primirea de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a cererilor prevăzute la art. 1 alin. (1).(3)Cheltuielile prevăzute la cap. 7 din anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare, pot fi transferate de la bugetul de stat numai după încheierea unui act adițional la contractul de finanțare.
+
Articolul 7(1)<!–>Solicitările privind transferul sumelor prevăzute în contractele de finanțare se depun conform prevederilor art. 13 alin. (1) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrului dezvoltării regionale și administrației publice, nr. 1.851/2013, republicat, cu modificările și completările ulterioare.(2)–>După onorarea tuturor solicitărilor de transfer depuse în decursul unei luni potrivit alin. (1) și art. 2 alin (3), creditele bugetare aprobate anual prin legile bugetare se transferă celorlalți beneficiari ai programului, în condițiile art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/2013, aprobată prin Legea nr. 89/2015, cu modificările și completările ulterioare.
+
Articolul 8Dispozițiile art. 6, art. 10 alin. (3^2)(8) și ale art. 10^113 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/2013, aprobată prin Legea nr. 89/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 1219 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrului dezvoltării regionale și administrației publice, nr. 1.851/2013, republicat, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător și obiectivelor de investiții care intră sub incidența prezentei ordonanțe.
+
Articolul 9Legea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 14 iulie 2022, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.<!–>La articolul 14, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)–>Beneficiarii subprogramului proiectarea și execuția lucrărilor de intervenții pentru clădirile de interes și utilitate publică sunt autoritățile administrației publice centrale sau locale, inclusiv unitățile aflate în subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, unitățile de cult ce aparțin cultelor recunoscute în conformitate cu prevederile Legii nr. 489/2006, republicată, precum și organizațiile, asociațiile, fundațiile și federațiile de utilitate publică recunoscute în conformitate cu prevederile art. 8 din Legea Societății Naționale de Cruce Roșie din România nr. 139/1995, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, cu modificările și completările ulterioare, pentru clădirile definite la art. 2 lit. b), aflate în proprietatea sau în administrarea acestora.2.<!–>La articolul 15 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b)–>sunt situate în unități administrativ-teritoriale al căror teritoriu se află, parțial sau integral, în zone în care valoarea de vârf a accelerației terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hărții de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1, este mai mare sau egală cu 0,15 g.3.<!–>La articolul 15 alineatul (2), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b)–>sunt situate în unități administrativ-teritoriale al căror teritoriu se află, parțial sau integral, în zone în care valoarea de vârf a accelerației terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hărții de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1, este mai mare sau egală cu 0,15 g;4.<!–>La articolul 15, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (3) și (4), cu următorul cuprins:(3)–>Clădirile care fac obiectul celor două subprograme prevăzute la art. 12 lit. a) și b) vor fi incluse în program numai dacă valoarea lucrărilor de intervenții prevăzute la art. 7 alin. (4) reprezintă cel puțin 50% din valoarea totală a obiectivului de investiții, iar pentru clădirile care fac obiectul subprogramului prevăzut la art. 12 lit. a), după efectuarea lucrărilor de intervenții pentru clădirile încadrate în clasa de risc seismic RsI, acestea să poată fi încadrate cel puțin în clasa de risc seismic RsIII, iar cele încadrate în clasa de risc seismic RsII în RsIV.(4)<!–>Pot fi introduse în subprogramul proiectarea și execuția lucrărilor de intervenții pentru clădirile de interes și utilitate publică și clădirile care cuprind spații aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, care reprezintă mai mult de jumătate din suprafața desfășurată a clădirii, dacă în aceste spații se desfășoară activități în domenii de interes public general și/sau comunitar și social, care implică prezența publicului temporar sau permanent în aria totală expusă, prevăzute la art. 2 lit. b).5.–>La articolul 16 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)<!–>sume din transferuri de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației anual cu această destinație, pentru lucrările necesare consolidării clădirilor cu destinația principală de locuință sau a clădirilor de interes și utilitate publică aflate în proprietatea sau în administrarea autorităților administrației publice locale, instituțiilor aflate în coordonarea, subordonarea sau sub autoritatea acestora, unităților de cult recunoscute potrivit legii sau a organizațiilor, asociațiilor, fundațiilor și federațiilor de utilitate publică recunoscute potrivit legii, și din bugetele locale sau fondurile proprii ale beneficiarilor, pentru cofinanțarea lucrărilor neeligibile în cadrul programului;6.–>La articolul 16 alineatul (2), litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:e)<!–>clădiri cu destinația de lăcașuri de cult, anexele acestora cu destinația de locuință, precum și clădirile de interes și utilitate publică aflate în proprietatea unităților de cult recunoscute potrivit legii, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. b);7.–>La articolul 16 alineatul (2), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:f)<!–>clădiri de interes și utilitate publică, precum și anexele acestora cu destinația de locuință, aflate în proprietatea organizațiilor, asociațiilor, fundațiilor și federațiilor de utilitate publică recunoscute potrivit legii, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. b).8.–>La articolul 18, alineatele (6) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:(6)<!–>Înstrăinarea, în decurs de 5 ani de la data recepției la terminarea lucrărilor, a spațiilor cu destinația de locuință din clădirile incluse în program și la care proiectarea și execuția lucrărilor de intervenții au fost finanțate prin transferuri de la bugetul de stat prin program este condiționată de rambursarea integrală a sumelor alocate de la bugetul de stat, precum și a celor de la bugetele locale, calculate ca fiind cotă-parte din valoarea totală a investiției.(7)–>Înstrăinarea, în decurs de 10 ani de la data recepției la terminarea lucrărilor, a spațiilor cu altă destinație din clădirile incluse în program și la care proiectarea și execuția lucrărilor de intervenții au fost finanțate prin transferuri de la bugetul de stat prin program este condiționată de rambursarea integrală a sumelor alocate de la bugetul de stat, precum și a celor de la bugetele locale, calculate ca fiind cotă-parte din valoarea totală a investiției.9.<!–>La articolul 20, partea introductivă a alineatului (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)–>După includerea în lista-sinteză, pentru clădirile eligibile a intra în subprogramul proiectarea și execuția lucrărilor de intervenții pentru clădirile de interes și utilitate publică, încadrate în clasa de risc seismic RsI sau RsII prin raport de expertiză tehnică, ordonatorii principali de credite, unitățile de cult recunoscute potrivit legii și organizațiile, asociațiile, fundațiile și federațiile de utilitate publică recunoscute potrivit legii vor lua măsurile necesare pentru:10.La articolul 22, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 22Pentru clădirile incluse în subprogramul proiectarea și execuția lucrărilor de intervenții pentru clădirile de interes și utilitate publică, ordonatorii principali de credite, unitățile de cult recunoscute potrivit legii și organizațiile, asociațiile, fundațiile și federațiile de utilitate publică recunoscute potrivit legii vor lua măsurile necesare pentru:<!–>
11.–>După articolul 23 se introduce un nou articol, art. 23^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 23^1(1)<!–>Prin derogare de la prevederile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru obiectivele de investiții incluse în listele-sinteză prevăzute la art. 19 alin. (2), încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI, termenul pentru eliberarea certificatului de urbanism de către autoritățile competente este de 7 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii.(2)–>Pentru obiectivele de investiții prevăzute la alin. (1), avizele și acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, inclusiv avizul autorității administrației publice centrale competente în domeniul protejării patrimoniului cultural sau al structurilor deconcentrate ale acesteia, împreună cu punctul de vedere al autorității competente pentru protecția mediului, se emit de entitățile competente în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării acestora/depunerii documentației specifice complete.(3)<!–>Autorizațiile de construire pentru obiectivele de investiții prevăzute la alin. (1) se emit în regim de urgență, în termenul prevăzut la art. 7 alin. (1^6) din Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4)–>În conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 486/2003, cu modificările și completările ulterioare, avizele prevăzute la alin. (2) se consideră acordate dacă acestea nu au fost emise în termenul prevăzut la același alineat sau nu au fost transmise observații sau un refuz motivat, fără îndeplinirea vreunei alte formalități de către solicitant. În cazul aprobării tacite a avizelor, entitățile competente sunt obligate să emită documentul oficial în termen de 5 zile lucrătoare de la data aprobării tacite și să îl comunice solicitantului în termen de 2 zile de la data emiterii.
12.<!–>La articolul 24, după alineatul (2^1) se introduce un nou alineat, alin. (2^2), cu următorul cuprins:(2^2)–>În baza ordinului prevăzut la art. 19 alin. (2), în conformitate cu prevederile art. 8 din Legea nr. 139/1995, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 46 alin. (1) lit. f) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2000, cu modificările și completările ulterioare, se încheie contracte de finanțare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și organizațiile, asociațiile, fundațiile și federațiile de utilitate publică recunoscute potrivit legii, pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire cu încă 2 ani în cazuri justificate, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinație, fără eșalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanțare.13.La articolul 27, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 27(1)<!–>În perioada de valabilitate a contractelor de finanțare multianuală, în situația în care beneficiarii, unitățile și subdiviziunile administrativ-teritoriale, unitățile de cult recunoscute conform legii și organizațiile, asociațiile, fundațiile și federațiile de utilitate publică recunoscute potrivit legii decontează sumele aferente contribuției de la bugetul de stat din surse proprii sau alte surse legal constituite, au dreptul să solicite recuperarea acestora la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, care transferă aceste sume în limita creditelor bugetare aprobate în buget cu această destinație, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitării de transfer al sumelor necesare pentru decontarea serviciilor/lucrărilor executate depuse până în ultima zi lucrătoare a lunii noiembrie a fiecărui an.
14.–>La articolul 28, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 28(1)<!–>Pe perioada de derulare a contractelor de finanțare multianuală încheiate conform art. 24 alin. (2)-(2^2), în situația în care solicitările de transfer depuse depășesc nivelul creditelor bugetare aprobat prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, sumele aferente acestora se transferă de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, cu prioritate, în anul bugetar următor, în ordinea cronologică de înregistrare în anul anterior a solicitării de transfer al sumelor necesare pentru decontarea serviciilor/lucrărilor executate.
15.–>După articolul 31 se introduce un nou articol, art. 31^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 31^1(1)<!–>Beneficiarii subprogramului proiectarea și execuția lucrărilor de intervenții pentru clădirile de interes și utilitate publică, prevăzut la art. 12 lit. b), au obligația ca pe o perioadă de 5 ani de la încheierea procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor pentru obiectivele de investiții finanțate prin program să le mențină destinația și să asigure întreținerea acestora, sub sancțiunea restituirii sumelor transferate de la bugetul de stat prin program.(2)–>În situația în care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației constată că nu au fost respectate obligațiile prevăzute la alin. (1), acesta inițiază procedurile de recuperare a sumelor transferate de la bugetul de stat, conform prevederilor art. 30, în termen de 30 de zile de la constatare.
(la 15-05-2025,
Actul a fost completat de Punctul 3. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 55 din 8 mai 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 436 din 12 mai 2025
)
+
Articolul 10Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului național de investiții «Anghel Saligny», publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 849 din 6 septembrie 2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 183/2022, cu modificările ulterioare, se completează după cum urmează:După articolul 6 se introduc patru noi articole, art. 6^1-6^4, cu următorul cuprins: +
Articolul 6^1(1)<!–>Beneficiarii programului care au două sau mai multe obiective de investiții cuprinse în lista aprobată prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, prevăzută la art. 6 alin. (3), în situații justificate, pot decide renunțarea la unul sau mai multe obiective de investiții în vederea redistribuirii sumei aferente pentru alt/alte obiectiv/obiective de investiții din cele prevăzute în lista aprobată, în limita sumei solicitate prin cererea/cererile depusă/depuse inițial, în vederea asigurării resurselor financiare pentru finalizarea a cel puțin un obiectiv de investiții.(2)–>Decizia prevăzută la alin. (1) se ia prin hotărâre a autorităților deliberative ale beneficiarilor și în baza acesteia se solicită Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației modificarea în mod corespunzător a listei aprobate prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.(3)<!–>În aplicarea prevederilor alin. (1), o unitate administrativ-teritorială nu poate renunța la unul sau mai multe obiective de investiții deținute pentru redistribuirea sumelor către o altă unitate administrativ-teritorială.(4)–>Redistribuirea fondurilor alocate prevăzute la alin. (1) se face cu respectarea limitelor maxime prevăzute la art. 1 alin. (2), exclusiv între categoriile de investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) și b), precum și exclusiv între cele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) și d).(5)Beneficiarii programului pot să renunțe la anumite obiective de investiții doar în situația în care nu s-au decontat fonduri de la bugetul de stat și nu au încheiate contracte de achiziție publică de lucrări pentru realizarea acestora.
+
Articolul 6^2(1)<!–>Beneficiarii programului care au două sau mai multe obiective de investiții cuprinse în lista aprobată prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, prevăzută la art. 6 alin. (3), pot solicita comasarea obiectivelor de investiții într-un singur obiectiv de investiții din cadrul aceleiași categorii de investiții prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. a)-d), pentru a elabora o singură documentație tehnico-economică, anterior încheierii contractelor de finanțare, cu respectarea indicatorilor tehnico-economici și a valorii cumulate pentru toate obiectivele de investiții alocate inițial.(2)–>Prin excepție de la alin. (1), solicitarea se poate depune și de beneficiarii care au încheiate contracte de finanțare la data solicitării, în situația în care restricții de ordin tehnic, cerințe impuse de avizatori sau alte motive de aceeași natură impun modificarea soluțiilor tehnice și realizarea unui singur obiectiv de investiții, care integrează toate obiectivele de investiții. În această situație, toate contractele de finanțare încetează prin acordul părților, urmând a se încheia un nou contract de finanțare pentru realizarea obiectivului de investiții, cu respectarea indicatorilor tehnico-economici și a valorii cumulate alocate inițial pentru toate obiectivele de investiții.(3)În situația în care beneficiarii prevăzuți la alin. (2) au încheiate contracte de achiziție publică la data solicitării, aceștia trebuie să facă dovada că prin comasarea obiectivelor de investiții într-unul singur nu se aduce atingere regulilor/condițiilor inițiale în baza cărora au fost atribuite respectivele contracte, respectiv faptul că modificarea nu vizează elemente care au stat la baza întocmirii propunerilor tehnice și financiare prezentate în procedurile de atribuire a contractelor, în caz contrar Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației având dreptul să refuze să dea curs solicitării.
+
Articolul 6^3(1)<!–>Două sau mai multe unități administrativ-teritoriale care au aprobate individual obiective de investiții în lista prevăzută la art. 6 alin. (3) pot decide constituirea unei asociații de dezvoltare intercomunitară, potrivit art. 89 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, în scopul realizării în comun a obiectivelor de investiții aprobate individual fiecăreia, și pot solicita Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației modificarea în acest sens a listei, în limita valorii aprobate cumulate a obiectivelor de investiții.(2)–>Solicitarea prevăzută la alin. (1) se poate depune numai dacă toate obiectivele de investiții sunt la faza de proiectare studiu de fezabilitate/documentație de avizare a lucrărilor de intervenții sau proiect tehnic la data constituirii asociației de dezvoltare intercomunitară și numai dacă acestea sunt fie exclusiv din categoria de investiții prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. e), fie din categoria proiectelor de investiții integrate eligibile, respectiv care fac parte din categoriile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) și b) sau cele care fac parte din categoriile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) și d).(3)<!–>În aplicarea prevederilor alin. (1), fiecare beneficiar aprobă, prin hotărâre emisă de către autoritatea deliberativă, realizarea obiectivului de investiții propriu ca parte a unui obiectiv de investiții integrat, realizat prin asociația de dezvoltare intercomunitară.(4)–>Solicitarea prevăzută la alin. (1) se depune de către unitatea administrativ-teritorială desemnată lider, potrivit prevederilor art. 11 din Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului național de investiții „Anghel Saligny“, pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a)d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2021, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației nr. 1.333/2021, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale art. 12 din Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului național de investiții „Anghel Saligny“, pentru categoria de investiții prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. e) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2021, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației și al ministrului energiei nr. 278/167/2022, cu modificările și completările ulterioare, însoțită de o notă prin care se fundamentează temeinic beneficiile tehnice, economice și de orice altă natură ale realizării obiectivelor de investiții prin asociația de dezvoltare intercomunitară, ca obiectiv integrat.(5)În situația în care, anterior transmiterii solicitării prevăzute la alin. (1), au fost încheiate contracte de finanțare între unul sau mai mulți beneficiari, membri ai asociației de dezvoltare intercomunitară, și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, acestea încetează prin acordul părților, urmând a se încheia un nou contract de finanțare cu liderul desemnat.
+
Articolul 6^4(1)<!–>Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației centralizează propunerile transmise și utilizează creditele de angajament dezangajate ca urmare a renunțării, în baza propunerilor primite de la beneficiari cu respectarea prevederilor art. 6^1-6^3, și actualizează lista de obiective aprobată prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, prevăzută la art. 6 alin. (3), cu încadrarea în limitele creditelor de angajament aprobate anual în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației cu această destinație.(2)–>În situația în care după realocarea prevăzută la alin. (1) rămân credite de angajament disponibile, acestea se utilizează în condițiile prevăzute la art. 1 alin. (3), (6) și (7) și art. 6 alin. (8).
(la 15-05-2025,
Actul a fost completat de Punctul 3. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 55 din 8 mai 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 436 din 12 mai 2025
)

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU<!–>
Contrasemnează:–>
Viceprim-ministru,<!–>
Marian Neacșu–>
Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,<!–>
Tánczos Barna–>
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,<!–>
Cseke Attila-Zoltan–>
Ministrul apărării naționale,<!–>
Angel Tîlvăr–>
București, 31 ianuarie 2025.<!–>Nr. 6.–>––<!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters