PLANUL DE ACŢIUNE*) din 30 martie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 273 din 1 aprilie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 302 28/06/2004
ActulREFERIRE LALEGE 211 27/05/2004
ActulREFERIRE LALEGE 129 18/03/2002
ActulREFERIRE LALEGE 188 01/10/2000
ActulREFERIRE LALEGE 36 12/05/1995
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHG 232 30/03/2005
ActulCONTINUT DEHG 232 30/03/2005

pentru implementarea Strategiei de reformă a sistemului judiciar pe perioada 2005-2007



–––Notă *) Sumele necesare realizării măsurilor prevăzute în Planul de Acţiune, aferente anului 2005, sunt asigurate fie prin includerea acestora în bugetul sistemului judiciar, fie prin atragerea unor surse de finanţare externe. În ceea ce priveşte măsurile cu termen de realizare în anul 2005 pentru care Planul nu specifică o sumă, finanţarea este inclusă în bugetul existent. Sumele însoţite de menţiunea "Necesar Buget 2005" vor fi alocate prin rectificările bugetare din cursul anului 2005.Resursele aferente realizării măsurilor cu termen 2006 sau 2007, care nu sunt asigurate din surse extrabugetare, vor fi incluse în bugetul de stat pentru anii respectivi.

1. GARANTAREA INDEPENDENŢEI EFECTIVE A SISTEMULUI JUDICIAR
I. COMPLETAREA CADRULUI LEGISLATIV PRIVIND REFORMA JUSTIŢIEI ŞI MONITORIZAREA IMPLEMENTĂRII ACESTUIA
Nr. crt. Obiectiv Măsură Termen de realizare Resurse Responsabili Indicatori de evaluare a stadiului realizării măsurii
1. Crearea unui mecanism eficient pentru monitorizarea aplicării celor trei legi privind reforma justiţiei – Angajament EUCP 1.1. Reorganizarea grupului de lucru pentru monitorizarea aplicării pachetului legislativ, prin implicarea instituţiilor responsabile (CSM, INM, SNG, MJ, ÎCCJ, MP) Aprilie 2005 Bugete CSM şi MJ 2005 existente CSM Aprobare metodologie de lucru
MJ
1.2. Stabilirea unei metodologii de lucru Aprilie 2005
1.3. Elaborarea unor rapoarte de evaluare şi identificarea unor măsuri concrete pentru rectificarea deficienţelor constatate Trimestrial, începând cu mai 2005 Bugete CSM şi MJ 2005 existente CSM Prezentarea rapoartelor către CSM şi ministrul justiţiei
MJ
2. Consolidarea cadrului legislativ privind sistemul judiciar pentru consolidarea independenţei magistraţilor 2.1. Elaborarea proiectului de modificare şi completare a celor 3 legi privind reforma justiţiei (ex. schimbarea procedurii de numire în funcţiile de conducere la instanţe şi parchete, stabilirea incompatibilităţii între calitatea de membru CSM şi funcţiile de conducere la instanţe şi parchete, transparenţa procesului de evaluare a magistraţilor, schimbarea componenţei colegiului de conducere şi stabilirea de către acesta a componenţei secţiilor şi completelor pe baza principiului specializării, stabilirea limitativă a cazurilor de modificare a componenţei secţiilor şi completelor, reconsiderarea rolului inspectorilor, prezentarea de către CSM a unui raport privind activitatea proprie – ex. publicarea pe web-site, prezentarea în adunările generale ale magistraţilor, etc., stabilirea răspunderii membrilor CSM, reducerea numărului instanţelor militare corespunzător reducerii competenţelor etc. – angajament EUCP) Aprilie 2005 Buget 2005 MJ existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
2.2. Elaborarea proiectului de lege privind garanţiile procedurale pentru aplicarea prevederilor art. 52 din Constituţia României, referitor la răspunderea judecătorilor şi procurorilor – angajament EUCP Octombrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
3. Asigurarea independenţei procurorilor şi creşterea performanţelor în activitatea de urmărire penală 3.1. Modificarea legislaţiei în sensul sporirii garanţiilor de independenţă procurorului şi aplicarea principiului continuităţii şi în faza de urmărire penală: – Stabilirea unor criterii obiective pentru repartizarea cauzelor către procurori; – Restricţionarea posibilităţilor de redistribuire a dosarelor sau de preluare a acestora pe linie ierarhică la cazuri expres şi limitativ prevăzute de lege, cu introducerea unor prevederi sancţionatoare în cazul nerespectării prevederilor legale. Introducerea posibilităţii procurorului de a contesta la CSM măsura de redistribuire dispusă de procurorul ierarhic superior; – Introducerea controlului judecătoresc cu privire la actele de infirmare adoptate de procurorul ierarhic superior, la cererea procurorului care efectuează cercetările în cauză; – Reglementarea expresă a posibilităţii procurorului de a contesta la CSM acţiunea procurorului ierarhic superior în cazul intervenţiei acestuia în orice formă în desfăşurarea urmăririi penale sau în adoptarea soluţiei. Septembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
CSM
MP
4. Consolidarea capacităţii administrative a CSM CSM funcţionează de la 1 ianuarie cu un personal tehnic – administrativ de 80 persoane care a permis îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege. Angajament EUCP 4.1. Concursuri pentru ocuparea posturilor rămase vacante (consilieri juridici, funcţionari publici, personal contractual) Septembrie 2005 Bugetul CSM 2005 existent CSM Ocuparea celor 59 de posturi vacante
4.2. Completarea dotărilor pentru CSM (computere, scanere, imprimante, telefoane/fax, reţea internet, documentaţie de specialitate). Decembrie 2005 – octombrie 2006 (conform calendarului de contractare a Programului Phare) Buget CSM 2005 existent CSM Livrare echipament
Finanţare Banca Mondială 2005
Phare 2004 (600.000 Euro fonduri CE plus 200.000 Euro cofinanţare România)
Buget CSM 2006
5. Implementarea Codului deontologic actualizat al magistraţilor Angajament EUCP 5.1. Adoptarea Codului deontologic actualizat al magistraţilor Aprilie 2005 Buget CSM 2005 existent CSM Publicare în Monitorul Oficial
Phare 2002
5.2. Campanii de informare privind Codul Deontologic actualizat organizate în cele 15 curţi de apel, cu participarea unor magistraţi din alte state Mai- Octombrie 2005 Buget CSM 2005 existent şi Program Phare 2002 CSM Informări în cele 15 curţi de apel şi distribuirea de broşuri cuprinzând prevederile Codului deontologic
II. DISTRIBUIREA ALEATORIE A CAUZELOR
1. Asigurarea funcţionării sistemului de distribuire aleatorie a cauzelor la toate instanţele Angajament EUCP 1.1. Monitorizarea distribuirii aleatorii a cauzelor de către instanţe, inclusiv a aplicării principiului continuităţii completului/judecătorului în soluţionarea cauzelor Permanent, începând cu aprilie 2005 Bugete CSM şi MJ 2005 existente CSM şi toate instanţele – aplicarea sistemului de distribuire aleatorie MJ – funcţionarea sistemului din punct de vedere tehnic Elaborarea de către CSM a unui raport la fiecare 3 luni. Primul raport – 25 aprilie 2005. Începând cu ianuarie 2006 – raport semestrial.
Bugete CSM şi MJ 2006, 2007
1.2. Menţinerea unei legături (helpline) cu instanţele pentru rezolvarea problemelor legate de funcţionarea sistemului IT destinat distribuirii aleatorii Permanent, începând cu martie 2005 Bugetul MJ 2005 existent şi Buget MJ 2006, 2007 MJ Disponibilitatea permanentă a legăturii
1.3. Stabilirea unor criterii obiective pentru repartizarea cauzelor către procurori şi restricţionarea posibilităţilor de redistribuire a dosarelor sau de preluare a acestora pe linie ierarhică la cazuri expres şi limitativ prevăzute de lege, cu introducerea unor prevederi sancţionatoare în cazul nerespectării prevederilor legale. Introducerea posibilităţii procurorului de a contesta la CSM măsura de redistribuire dispusă de procurorul ierarhic superior Septembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Aprobarea de către Guvern a proiectului de modificare a art. 209 alin. 6 Cpp. Hotărâre CSM
CSM
MP
2. ASIGURAREA TRANSPARENŢEI ACTULUI DE JUSTIŢIE – Angajament EUCP
I. Îmbunătăţirea comunicării între cetăţeni şi justiţie 1.1. Dotarea cu echipamente de comunicaţii (fax, copiator, conexiune Internet) a Birourilor de informaţii şi relaţii publice din cadrul curţilor de apel, tribunalelor şi judecătoriilor cu volum mare de activitate Septembrie 2006 Buget MJ 2006 MJ Birouri funcţionale sub aspectul informării cetăţenilor şi a presei
1.2. Pregătirea personalului Birourilor de informaţii şi relaţii publice Începând cu ianuarie 2006 Buget INM şi SNG 2006 INM Minim 4 sesiuni de pregătire
SNG
1.3. Furnizarea informaţiilor de interes public şi actualizarea acestora pe site-urile MJ, ICCJ, curţilor de apel, parchetelor de pe lângă curţile de apel, PNA, PICCJ, CSM, INM, SNG Permanent, începând cu iulie 2005 Bugetele instituţiilor vizate MJ Publicarea informaţiilor pe site-urile instituţiilor respective
ICCJ
Curţile de apel
Parchetele de pe lângă curţile de apel
PNA
PICCJ
CSM
INM
SNG
1.4. Crearea unei secţiuni interactive pe site-ul CSM, care să faciliteze dialogul direct al magistraţilor cu membrii CSM Ianuarie 2006 Buget CSM 2006 CSM Funcţionarea secţiunii interactive
1.5. Realizarea şi distribuirea unor ghiduri de orientare pentru justiţiabili Anual, începând cu 2005 10.000 euro CSM Distribuirea unui număr de aproximativ 650 de ghiduri/an pentru fiecare curte de apel şi la parchetele de pe lângă curţile de apel
Necesar MJ
Buget CSM 2005 MP
Bugete CSM 2006 şi 2007 Curţile de apel
Parchetele de pe lângă curţile de apel
1.6. Realizarea anuală, de către un organism independent, a unor studii privind percepţia magistraţilor asupra independenţei sistemului judiciar Angajament EUCP Anual, începând cu septembrie 2005 20.000 euro Necesar Buget CSM 2005 CSM Publicarea raportului
1.7. Organizarea manifestărilor de tipul "uşilor deschise", prin invitarea cetăţenilor la sediul instanţelor Anual, începând cu 25 octombrie 2005 Bugetele instanţelor şi parchetelor Toate instanţele Minim 56 acţiuni
CSM
II. Asigurarea accesului la informaţiile de interes public din sistemul judiciar, cu respectarea normelor privind protecţia datelor personale 2.1. Furnizarea informaţiilor de interes public şi actualizarea acestora pe site-urile MJ, ICCJ, curţilor de apel, parchetelor de pe lângă curţile de apel, PNA, PICCJ, CSM, INM, SNG Permanent, începând cu iulie 2005 Bugetele instituţiilor implicate MJ Publicarea informaţiilor pe site-urile instituţiilor respective
ICCJ
Curţile de apel
Parchetele de pe lângă curţile de apel
PNA
PICCJ
CSM
INM
SNG
2.2. Nominalizarea compartimentelor interne/persoanelor responsabile cu monitorizarea aplicării legislaţiei privind protecţia datelor personale Iunie 2005 Bugetele instituţiilor implicate CSM Activitate efectivă a departamentelor/ persoanelor responsabile
MJ
MP
Toate instanţele şi parchetele
2.3. Evaluarea modului de îndeplinire a obligaţiilor stabilite de lege. Instanţele vor comunica concluziile la CSM Trimestrial, începând cu septembrie 2005 Bugetele instituţiilor implicate CSM Rapoarte ale compartimentelor/ persoanelor responsabile
MJ
MP
3. ÎMBUNĂTĂŢIREA CALITĂŢII ACTULUI DE JUSTIŢIE
I. REALIZAREA UNUI CADRU LEGISLATIV COERENT
1. Modernizarea şi corelarea unor acte normative de importanţă majoră 1.1. Elaborarea proiectului de modificare şi completare a celor 3 legi privind reforma justiţiei (ex. reducerea condiţiilor de vechime pentru promovare, modificarea condiţiilor de pensionare, permanentizarea activităţii membrilor CSM, eliminarea obligativităţii înfiinţării instanţelor specializate, etc.) Aprilie 2005 Bugetul MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
1.2. Elaborarea unui nou Cod de procedură civilă Ianuarie 2005 – Martie 2007 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
1.3. Modificarea Codului de procedură penală pentru asigurarea concordanţei cu noul Cod penal Februarie 2005 – Mai 2006 Buget MJ 2005 existent Buget MJ 2006 MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
Bugete MJ 2006, 2007
II. UNIFICAREA PRACTICII JUDICIARE
1. Unificarea practicii judiciare la nivelul ICCJ şi armonizarea jurisprudenţei tuturor instanţelor cu jurisprudenţa ICCJ 1.1. Identificarea problemelor de drept care au determinat o practică judiciară neunitară la nivelul curţilor de apel, tribunalelor şi judecătoriilor Începând cu Aprilie 2005 Bugetul curţilor de apel Curţile de apel Prezentarea Ministerului Justiţiei şi Ministerului Public, de către curţile de apel, tribunale şi parchetele de pe lângă acestea, a unor materiale privind problemele de drept în legătură cu care s-au pronunţat soluţii contradictorii
1.2. Utilizarea recursului în interesul legii pentru remedierea situaţiilor în care s-a constatat existenţa unei practici neunitare 2005 – 2006 Nu necesită resurse financiare MP Număr sesizări ICCJ
MJ
1.3. Elaborarea unui proiect de lege pentru instituirea unui mecanism de unificare a practicii instanţei supreme şi de sesizare a ICCJ de către instanţele judecătoreşti pentru exprimarea de către aceasta a opiniei asupra anumitor probleme de drept Martie 2006 Bugete ICCJ şi MJ 2005, 2006 CSM Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
ICCJ
MJ
2. Asigurarea unei distribuiri largi a Monitorului Oficial – Angajament EUCP 2.1. Instituirea pentru instanţe şi parchete a obligaţiei de a pune la dispoziţia fiecărui judecător şi procuror lista actelor normative publicate în Monitorul Oficial Zilnic, începând cu aprilie 2005 Bugetele instanţelor şi parchetelor CSM Fiecare instanţă şi parchet Modificarea Regulamentelor de ordine interioară ale instanţelor şi parchetelor
2.2. Extinderea accesului instanţelor şi parchetelor la forma electronică a Monitorului Oficial Ianuarie 2006 – iunie 2007 Bugete MJ şi MP 2006, 2007 MJ Instalarea programelor la toate tribunalele, curţile de apel şi la parchetele de pe lângă acestea
MP
2.3. Accesul la Internet al tuturor instanţelor şi parchetelor Iunie 2007 Bugete MJ şi MP 2007 MJ Existenţa conexiunii la internet pentru toate instanţele şi parchetele
MP
3. Accesul magistraţilor la jurisprudenţă – Angajament EUCP 3.1. Asigurarea accesului la jurisprudenţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (format pe suport hârtie şi electronic)
3.1.1. Elaborarea anuală a Buletinului Jurisprudenţei Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie Decembrie 2005 şi Octombrie al fiecărui an ulterior Buget ICCJ 2005 existent şi bugete ICCJ 2006 şi 2007 ICCJ Distribuirea buletinelor la instanţe şi parchete
3.1.2. Elaborarea Buletinului Casaţiei, revista oficială a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cuprinzând jurisprudenţa, doctrină şi comunicări Trimestrial, începând cu aprilie 2005 Buget ICCJ 2005 existent şi buget ICCJ 2006, 2007 ICCJ
3.1.3. Selectarea hotărârilor relevante ale ICCJ în diferite domenii ale dreptului şi publicarea pe site-ul ICCJ Permanent, pe măsura redactării hotărârilor Buget ICCJ ICCJ Publicarea pe pagina de Internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie
3.2. Asigurarea accesului la jurisprudenţa celorlalte instanţe (în format electronic sau pe suport hârtie), inclusiv pentru procurori
3.2.1. Elaborarea la nivelul fiecărei curţi de apel a buletinului jurisprudenţei 1 iunie a fiecărui an pentru anul precedent, începând cu 2005 Bugetul fiecărei curţi de apel Curţile de apel Publicarea şi distribuirea buletinului la instanţele din jurisdicţia curţilor de apel
3.2.2. Realizarea de către curţile de apel a unui material (leaflet) cu deciziile relevante Trimestrial, începând cu septembrie 2005 Bugetul fiecărei curţi de apel Curţile de apel Distribuirea materialului celorlalte curţi de apel şi Înaltei Curte de Casaţie şi Justiţie, precum şi parchetelor de pe lângă acestea
3.2.3. Crearea de website-uri pentru toate curţile de apel August 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Existenţa website-urilor pentru fiecare curte de apel
3.2.4. Dezvoltarea unui portal web pe care să fie publicate informaţiile de interes public, inclusiv jurisprudenţa relevantă a curţilor de apel şi tribunalelor Decembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Portal funcţional pentru cele 30 de instanţe la care este instalat programul ECRIS – 1 septembrie 2005 Extinderea portalului la toate curţile de apel şi tribunalele – 1 decembrie 2005
CSM
3.2.5. Elaborarea de buletine ale jurisprudenţei naţionale şi comunitare Semestrial, începând cu decembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Distribuirea buletinului la instanţe şi parchete
MP
Bugete MJ 2006, 2007 INM
CSM
4. Aplicarea principiului specializării judecătorilor Angajament EUCP 4.1. Modificarea Legii de organizare judiciară în sensul înfiinţării de complete sau secţii specializate, cu stabilirea domeniilor de specializare (ex. concurenţă, drept comercial, financiar bancar, proprietate intelectuală, dreptul familiei, etc). Această modificare implică eliminarea obligativităţii înfiinţării instanţelor specializate – Angajament EUCP Aprilie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
5. Pregătirea judecătorilor care funcţionează în cadrul secţiilor şi completelor specializate, precum şi a procurorilor specializaţi 5.1. Organizarea de către INM a unor seminarii pentru pregătirea judecătorilor care funcţionează în cadrul secţiilor/completelor specializate, precum şi a procurorilor specializaţi Începând cu octombrie 2005, potrivit programului de pregătire elaborat de INM Buget INM 2005 existent INM 6 seminarii în 2005
25 seminarii/an începând cu ianuarie 2006, pentru grupe a câte aproximativ 30 magistraţi
Bugete INM 2006, 2007 plus Phare 2004 (valoare totală proiect 1,1 milioane Euro fonduri CE plus 100.000 Euro cofinanţare România)
5.2. Organizarea de către curţile de apel şi parchetele de pe lângă acestea a unor sesiuni de pregătire a judecătorilor care funcţionează în cadrul secţiilor/completelor specializate, precum şi a procurorilor specializaţi Începând cu ianuarie 2006 Buget curţi de apel şi parchete 2006 Curţile de apel şi Parchetele de pe lângă acestea 2 sesiuni de pregătire/an la fiecare curte de apel şi parchet, pe domenii de specializare
III. PREGĂTIREA MAGISTRAŢILOR ŞI A ALTOR CATEGORII DE PERSONAL DIN CADRUL SISTEMULUI JUDICIAR
Institutul Naţional al Magistraturii
1. Consolidarea capacităţii administrative a INM inclusiv prin alocarea resurselor bugetare necesare – Angajament EUCP 1.1. Alocarea de spaţiu suplimentar Institutului Naţional al Magistraturii Ianuarie 2006 Buget MJ 2006 MJ Intrarea în posesia spaţiului suplimentar
1.2. Alocarea spaţiilor de cazare pentru centrul regional de la Timişoara Mai 2005 Buget de stat 2005 MJ Hotărâre de Guvern pentru trecerea unui imobil în folosinţa CSM
SGG
1.3. Dotarea spaţiilor de cazare pentru centrul regional de pregătire a magistraţilor şi personalului auxiliar de la Timişoara Decembrie 2006 Phare 2004 (90.000 Euro fonduri CE plus cofinanţare România 30.000 Euro pentru dotare în 2006) CSM Preluarea spaţiilor dotate
INM
SNG
1.4. Dotarea cu echipament IT a centrelor regionale şi a căminului auditorilor de justiţie şi conectarea la internet a acestora Decembrie 2006 Buget INM 2006 Phare 2004 (75.000 Euro fonduri CE plus cofinanţare România 25.000 Euro în 2006) INM Livrarea echipamentelor şi stabilirea conexiunii
1.5. Crearea unei baze de date cu privire la pregătirea organizată de INM care să permită monitorizarea accesului tuturor magistraţilor la formarea continuă pe baza principiului specializării Octombrie 2005 Buget INM 2005 existent INM Existenţa unei evidenţe a participanţilor
1.6. Reorganizarea bibliotecii INM într-un centru de resurse juridice accesibil magistraţilor Decembrie 2005 Finanţare Banca Mondială Program de asistenţă PAL II INM Existenţa unui centru de resurse juridice la nivelul INM
1.7. Suplimentarea schemei de personal a INM cu 22 posturi, din care 13 posturi pentru personalul de specialitate şi 9 posturi pentru personalul administrativ Octombrie 2005 85.000 Euro Necesar buget INM 2005 INM Hotărâre CSM Hotărâre de Guvern pentru rectificare bugetară
1.8. Suplimentarea schemei de personal cu 3 posturi de experţi şi 9 posturi de personal administrativ pentru centrele regionale Septembrie 2006 Buget INM 2006 INM Hotărâre CSM
1.9. Ocuparea a 12 posturi de formatori cu normă întreagă Octombrie 2006- Octombrie 2007 Bugete INM 2006, 2007 INM Angajarea a unui număr de 8 formatori până în octombrie 2006 şi a altor 4 formatori până în octombrie 2007
CSM
1.10. Organizarea de sesiuni de formare a formatorilor, atât pentru pregătirea iniţială, cât şi pentru pregătirea continuă 2005-2007 Finanţare Banca Mondială prin programul de asistenţă PAL II INM 200 de formatori pregătiţi
Buget INM 2005 existent şi Bugete INM 2006, 2007
Expertiză program Phare 2002 (până în august 2005)
2. Reformarea sistemului de selecţie a magistraţilor Angajament EUCP 2.1. Elaborarea unui studiu privind profilul profesional, moral şi psihosocial al magistratului în vederea stabilirii condiţiilor de admitere în magistratură Aprilie 2005 – Februarie 2006 Bugete CSM, INM 2006 INM Prezentarea în CSM a concluziilor studiului Decembrie 2005
Expertiză program Phare 2002 (până în august 2005) CSM
Hotărâre CSM de stabilire a condiţiilor de admitere în magistratură – Februarie 2006
2.2. Introducerea unui test de logică ca probă la concursul de admitere în magistratură: August 2005 Finanţare Banca Mondială Program de asistenţă PAL II Buget INM 2005 existent Bugete INM 2006, 2007 INM Hotărâre CSM
CSM
▪ preluare test LSAT
▪ crearea unui test propriu Ianuarie 2007
2.3. Revizuirea conţinutului probelor teoretice de admitere în magistratură Decembrie 2005 Bugetul INM 2005 existent INM Hotărâre CSM
CSM
3. Îmbunătăţirea programelor de formare iniţială – Angajament EUCP 3.1. Actualizarea periodică a programului de formare iniţială având în vedere propunerile absolvenţilor INM, aprecierile de la instanţele şi parchetele la care aceştia au fost repartizaţi şi evoluţia legislaţiei şi jurisprudenţei Anual, începând cu iulie 2005 Buget INM 2005 existent şi bugete INM, 2006, 2007 INM Hotărâre CSM
CSM
3.2. Descentralizarea şi diversificarea stagiilor de practică pentru auditorii de justiţie Mai 2006 Buget INM 2006 INM Hotărâre CSM
CSM
3.3. Elaborarea de ghiduri practice cuprinzând modele de acte procedurale Octombrie 2005 Buget INM 2005 existent INM Distribuirea ghidurilor la auditorii de justiţie
3.4. Organizarea unor vizite de studiu la Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene şi la Curtea Europeană a Drepturilor Omului pentru auditorii de justiţie Anual, începând cu 2006 Buget INM 2006 şi programe de finanţare externă INM 10 auditori de justiţie/an
CSM
4. Îmbunătăţirea programelor de formare continuă – Angajament EUCP 4.1. Actualizarea periodică a programului de formare continuă potrivit evoluţiilor practicii judiciare naţionale şi europene Anual, începând cu noiembrie 2005 Buget INM 2005 existent INM Hotărâre CSM
CSM
4.2. Informarea tuturor magistraţilor cu privire la programul de pregătire continuă Anual, începând cu decembrie 2005 Buget INM 2005 existent INM Afişarea pe site-ul INM Transmiterea la instanţe şi parchete a programului de pregătire
4.3. Pregătirea magistraţilor admişi prin concurs Septembrie 2005 Buget INM 2005 existent INM Număr sesiuni de pregătire
CSM
4.4. Organizarea de sesiuni de pregătire pentru magistraţi în domeniul dreptului comunitar la nivelul curţilor de apel Începând cu ianuarie 2006 Bugetele instanţelor 2006 INM Curţile de apel Număr de magistraţi instruiţi
Şcoala Naţională de Grefieri
5. Consolidarea capacităţii administrative a Şcolii Naţionale de Grefieri inclusiv prin alocarea resurselor bugetare necesare – Angajament EUCP 5.1. Extinderea spaţiului necesar desfăşurării activităţii SNG Ianuarie 2006 Buget MJ 2006 MJ Intrarea în posesia spaţiului suplimentar
5.2. Continuarea dotării logistice a SNG (echipament informatic, birotică, etc.) Decembrie 2006 Buget SNG 2006 CSM Achiziţionarea logisticii necesare
Phare 2004 (135.000 Euro fonduri CE plus co-finanţare România 45.000 Euro în 2006)
SNG
5.3. Suplimentarea schemei de personal a SNG cu 23 posturi Octombrie 2005 80.000 Euro Necesar buget SNG 2005 CSM Hotărâre CSM
Hotărâre de Guvern pentru rectificare bugetară
SNG
5.4. Completarea şi pregătirea reţelei de formatori a SNG la nivelul fiecărei curţi de apel 2006-2007 Buget SNG 2006 plus Program Phare 2004 (1,1 milioane Euro fonduri CE plus co-finanţare România 100.000 Euro 2006-2007) SNG Existenţa cel puţin a unui formator la nivelul fiecărei curţi de apel
6. Îmbunătăţirea programelor de formare iniţială – Angajament EUCP 6.1. Actualizarea periodică a programului de formare iniţială, având în vedere propunerile absolvenţilor SNG, aprecierile de la instanţele şi parchetele la care au fost repartizaţi şi evoluţia legislaţiei şi jurisprudenţei Anual, începând cu iulie 2005 Buget SNG 2005 existent şi bugete SNG 2006, 2007 SNG Hotărâre CSM
CSM
6.2. Elaborarea de ghiduri practice cuprinzând modele de acte procedurale Aprilie 2006 Buget SNG 2006 SNG Distribuirea ghidurilor cursanţilor şcolii, instanţelor şi parchetelor
CSM
7. Îmbunătăţirea programelor de formare continuă – Angajament EUCP 7.1. Actualizarea periodică a programului de formare continuă, potrivit evoluţiilor practicii judiciare naţionale şi europene Anual, începând cu noiembrie 2005 Buget SNG existent şi bugete SNG 2006, 2007 INM Hotărâre CSM
CSM
7.2. Organizarea de sesiuni de pregătire continuă a grefierilor de la instanţe şi parchete Ianuarie 2005- Decembrie 2007 80.000 Euro Necesar buget SNG 2005 SNG 32 de sesiuni de pregătire/an pentru grefierii debutanţi în 2005 şi 50 sesiuni de pregătire/an pentru grefierii din instanţe şi parchete
CSM
Bugete SNG 2006, 2007 plus Program Phare 2004 (1,1 milioane Euro fonduri CE plus cofinanţare România 100.000 Euro în 2006- 2007)
4. SPORIREA EFICIENŢEI ŞI RESPONSABILIZĂRII SISTEMULUI JUDICIAR
I. REDUCEREA DURATEI PROCEDURILOR JUDICIARE – Angajament EUCP
1. Optimizarea modului de alocare a resurselor umane din sistemul judiciar 1.1. Stabilirea gradelor de complexitate a cauzelor, a perioadelor de timp alocate acestora şi a volumului de activitate optimă a magistratului Aprilie 2005 – Aprilie 2006 Buget CSM 2005 existent CSM Hotărâre CSM Aplicarea hotărârii CSM începând cu aprilie 2006
Buget CSM 2006
Expertiză Banca Mondială 2005, prin programul PAL II
2. Asigurarea controlului judecătorului/ completului/ procurorului asupra propriului volum de dosare rulate 2.1. Întocmirea de către colegiile de conducere a situaţiei pentru fiecare judecător/complet/procuror care să indice numărul de noi cauze înregistrate, numărul cauzelor aflate pe rol şi perioada de când se află în sistem Trimestrial, începând cu noiembrie 2005 Bugete instanţe şi parchet existente în 2005 Fiecare instanţă şi parchet Rapoarte trimestriale începând cu noiembrie 2005
2.2. Elaborarea unor ghiduri care să cuprindă: Iunie 2006 Buget CSM 2006 plus program Phare 2004 (1,2 milioane Euro fonduri CE plus cofinanţare România 300.000 Euro) CSM Distribuire a 4.000 de exemplare judecătorilor şi procurorilor
– cele mai bune practici de gestionare optimă a volumului individual de activitate;
– prevederile ce au drept scop realizarea procedurilor în termene mai scurte
3. Optimizarea repartizării sarcinilor la nivelul instanţelor şi parchetelor 3.1. Transferul unor atribuţii administrative (nejudiciare) de la magistraţi la personalul auxiliar A se vedea secţiunea D.III.2.
4. Măsuri legislative 4.1. Elaborarea unei propuneri legislative privind reducerea duratei procedurilor civilă şi penală (reducerea numărului căilor de atac pentru anumite cauze şi a motivelor de amânare, stabilirea unor condiţii stricte pentru solicitarea strămutării şi recuzării, obligarea instanţelor de a comunica motivele de apel/recurs tuturor părţilor înaintea trimiterii dosarului la instanţa de apel/recurs etc.) Angajament EUCP Iulie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
5. Utilizarea metodelor de soluţionare alternativă a litigiilor A se vedea secţiunea D.II.3.
II. REDUCEREA VOLUMULUI DE ACTIVITATE
1. Reducerea numărului de dosare la judecătorii, tribunale, curţi de apel şi la parchetele de pe lângă acestea – Angajament EUCP 1.1. Identificarea stocului de dosare la nivelul fiecărei instanţe (dosare mai vechi de 1 an la fond şi apel, respectiv 6 luni în recurs) şi al fiecărui parchet (dosare mai vechi de 6 luni de la sesizare) şi stabilirea măsurilor administrative pentru reducerea stocului la un nivel rezonabil Iunie 2005 Bugete instanţe şi parchete 2005 existente Buget CSM 2005 existent CSM Centralizarea tuturor datelor de către CSM şi MJ
Hotărâre CSM
Toate instanţele şi parchetele
1.2. Aplicarea riguroasă a normelor de procedură privind sancţionarea faptelor care împiedică desfăşurarea în bune condiţii a proceselor, inclusiv întârzierea nejustificată a soluţionării cauzelor datorată părţilor, apărătorilor, martorilor, experţilor sau altor persoane care contribuie la realizarea actului de justiţie. Permanent Bugetele instanţelor Fiecare instanţă Verificare şi raport CSM, semestrial începând cu 15 mai 2005
CSM
1.3. Elaborarea unei propuneri legislative privind reducerea stocului de dosare (ex. reducerea numărului căilor de atac pentru anumite cauze şi a motivelor de amânare, stabilirea unor condiţii stricte pentru solicitarea strămutării şi recuzării, schimbarea competenţei materiale în primă instanţă) A se vedea supra I.4.1.
1.4. Ocuparea progresivă a posturilor vacante de magistraţi – Angajament EUCP 2005 – 2006 Bugetul MJ 2005 existent şi bugetul MJ 2006 (pentru instanţe) şi bugetul MP CSM Ocuparea a 250 posturi judecător şi a 100 posturi de procuror până în decembrie 2005
1.5. Suplimentarea numărului de posturi de personal auxiliar Decembrie 2005 Buget MJ 2006 CSM Număr suplimentar 200 grefieri
MJ
MP
1.6. Ocuparea posturilor vacante de personal auxiliar alocate suplimentar Decembrie 2006 Buget MJ 2006 CSM Ocuparea a 200 posturi grefier
2. Reducerea numărului de dosare restante la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – PLAN 2.1. Accelerarea soluţionării cauzelor civile prin măsuri administrative: Începând cu aprilie 2005 Buget ICCJ 2005 existent ICCJ Raport la fiecare 2 luni către CSM privind aplicarea măsurilor administrative, începând cu iunie 2005
– constituirea a două complete paralele pe săptămână la Secţia civilă cu judecători de la alte secţii. Repartizarea dosarelor vechi la aceste complete se va realiza prin preschimbarea administrativă a termenului;
Angajament EUCP
În iunie 2004 erau pe rol 38.759 doar la Secţia civilă a ICCJ. – reducerea termenelor între şedinţele de judecată de la 1 an la 6 luni pentru cauzele noi;
– continuarea activităţii de judecată pe perioada vacanţei judecătoreşti, asigurându-se 10-12 şedinţe lunar la Secţia civilă; 1 iulie – 31 august 2005
În perioada 1 iunie – 24 martie 2005 au mai fost înregistrate 16.835 dosare.
– formarea a patru complete paralele pe săptămână la Secţia civilă Începând cu septembrie 2005
La 24 martie 2005 sunt înregistrate aproximativ 16.500 dosare, restul fiind soluţionate. 2.2. Ocuparea posturilor vacante de judecători şi magistraţi asistenţi, precum şi repartizarea acestora la Secţia civilă. Octombrie 2005 Buget ICCJ 2005 existent CSM Ocuparea a 6 posturi de judecător – iunie 2005 şi a 4 posturi de judecător şi a 5 posturi magistrat asistent – octombrie 2005
2.3. Aplicarea riguroasă a normelor de procedură privind sancţionarea faptelor care determină întârzierea nejustificată a soluţionării cauzelor, datorate părţilor, apărătorilor, martorilor, experţilor şi altor persoane care contribuie la realizarea actului de justiţie Permanent, începând cu aprilie 2005 Bugetul ICCJ 2005 existent ICCJ Verificare şi raport CSM, semestrial, începând cu 15 mai 2005
CSM
2.4. Elaborarea unui act normativ pentru: Iulie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice
– judecarea recursului de către instanţa ierarhic imediat superioară; ICCJ
– extinderea categoriilor de cauze care au o singură cale de atac; Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
– creşterea competenţei de judecată în primă instanţă a judecătoriilor;
– trimiterea dosarelor instanţelor competente, imediat după intrarea în vigoare a noilor norme;
– stabilirea unor condiţii stricte pentru solicitarea strămutării şi recuzării;
– reducerea motivelor de recurs numai la aspecte de drept, în cauzele pentru care există 2 căi de atac;
– obligarea instanţelor de apel de a îndeplini procedurile de comunicare a motivelor de recurs tuturor părţilor înaintea trimiterii dosarelor la ICCJ pentru judecarea recursurilor.
2.5. Evaluarea progreselor realizate în reducerea numărului de dosare restante Semestrial, începând cu 1 septembrie 2005 Bugetul ICCJ 2005 existent ICCJ Raport semestrial la CSM
3. Utilizarea metodelor de soluţionare alternativă a litigiilor 3.1. Elaborarea unui proiect de act normativ pentru introducerea medierii Mai 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
3.2. Continuarea activităţilor în cadrul centrului pilot de mediere de pe lângă Tribunalul Dolj şi Judecătoria Craiova Martie – Decembrie 2005 Fonduri ale Departamentului de Stat SUA plus MJ 12.000 USD MJ Raport privind numărul de cauze soluţionate prin mediere şi propuneri Numărul de persoane formate
3.3. Pregătirea unui corp de formatori 2006-2007 Program Phare 2004 (1 milion Euro fonduri CE plus 150.000 cofinanţare România 2006-2007) MJ (ca autoritate de implementare a programului Phare 2004) Număr de formatori pregătiţi
III. STABILIREA UNEI POLITICI PRIVIND RESURSELE UMANE ÎN CADRUL SISTEMULUI JUDICIAR
1. Alocarea eficientă a posturilor de magistrat 1.1. Compararea volumului de activitate al fiecărei instanţe/parchet cu media naţională pentru identificarea instanţelor/parchetelor cu deficit important de personal şi monitorizarea periodică a fluctuaţiilor în volumul de activitate Începând cu Mai 2005 Bugete MJ şi MP 2005 existente CSM Hotărâre CSM
MJ
Curţile de apel
MP
1.2. Ocuparea posturilor vacante începând cu instanţele/parchetele care au cel mai mare deficit de personal Începând cu Septembrie 2005 Bugete MJ şi MP 2005 existente Posturi vacante ocupate
1.3. Stabilirea de către un grup de lucru la nivelul CSM a gradelor de complexitate a cauzelor, a perioadelor de timp alocate acestora pentru soluţionare şi a volumului de activitate optimă a magistratului. A se vedea supra, măsura I.1.1.
2. Alocarea eficientă a posturilor de personal auxiliar având în vedere şi preluarea atribuţiilor administrative (nejudiciare) de la magistraţi 2.1. Elaborarea unui studiu de identificare a sarcinilor administrative (nejudiciare) ce pot fi preluate de personalul auxiliar şi a raportului optim magistrat/personal auxiliar Decembrie 2005 Buget CSM 2005 existent CSM Hotărâre CSM
2.2. Angajarea unui număr suplimentar de personal auxiliar potrivit concluziilor studiului şi a necesităţilor instanţelor şi parchetelor Decembrie 2006 Bugete MJ şi MP 2006 CSM Angajarea a unui număr minim de 200 personal auxiliar în 2006. Restul necesarului de personal, rezultat în urma studiului va fi angajat în 2007
MJ
MP
3. Raţionalizarea instanţelor şi parchetelor 3.1. Elaborarea unui studiu privind reorganizarea instanţelor şi a parchetelor cu volum mic de activitate. Se vor lua în considerare şi concluziile studiului privind raţionalizarea instanţelor finanţat de Banca Mondială, care va fi finalizat şi dezbătut în aprilie 2005 Ianuarie 2006 Buget CSM 2005 existent CSM Propunere CSM cuprinzând schimbările necesare privind raţionalizarea instanţelor şi parchetelor
MJ
3.2. Elaborarea unui proiect de act normativ privind reorganizarea instanţelor şi parchetelor Martie 2006 Buget MJ 2006 MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
4. Eficientizarea activităţii Ministerului Public 4.1. Evaluarea structurii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie din perspectiva eficienţei activităţii şi formularea de propuneri Septembrie 2005 Buget CSM 2005 existent CSM Raport de evaluare Propuneri adoptate
4.2. Elaborarea unui proiect de act normativ privind reorganizarea Ministerului Public pe criterii de eficienţă şi reglementarea statutului procurorului Decembrie 2005 Bugete MJ şi MP 2005 existente MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
MP
5. Crearea unui sistem unitar şi fiabil de date statistice – Angajament EUCP 5.1. Actualizarea şi uniformizarea indicatorilor statistici Decembrie 2005 Bugetele instituţiilor implicate CSM Stabilirea unor noi formulare statistice
MJ
MP
5.2. Pregătirea de specialitate a grefierilor statisticieni Ianuarie – Iunie 2006 Buget SNG 2006 SNG 480 statisticieni instruiţi (1 statistician pentru fiecare instanţă şi parchet)
5.3. Achiziţionarea şi conectarea în reţea a echipamentului IT pentru gestionarea datelor statistice şi pregătirea personalului de specialitate pentru utilizarea echipamentului Septembrie 2006 1. 22 milioane USD cofinanţare România pentru programul Phare 2000 (din care 12 mil. USD pentru MJ şi 10 mil. USD pentru MP) MJ Dotarea tuturor tribunalelor şi curţilor de apel şi a parchetelor de pe lângă acestea
MP
Pregătirea unui număr de 120 de grefieri şi informaticieni
2. Finanţare Banca Mondială PIBL
3. Programului Phare 2004 (11,5 milioane Euro fonduri CE plus
4 milioane Euro cofinanţare România 2006-2007)
6. Reorganizarea activităţii de expertiză judiciară şi responsabilizarea experţilor judiciari 6.1. Modificarea cadrului legislativ Octombrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice
Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
7. Restrângerea competenţei procurorului potrivit rolului constituţional 7.1. Modificarea cadrului legislativ în vederea reducerii participării procurorului în litigiile civile (ex. legea contenciosului administrativ) Iunie 2006 Bugete MJ şi MP 2005 existente MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice
MP
Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
IV. CONSOLIDAREA CAPACITĂŢII ADMINISTRATIVE A INSTANŢELOR ŞI PARCHETELOR
1. Realizarea unui program susţinut de investiţii, reparaţii capitale şi curente – Angajament EUCP 1.1. Stabilirea unor standarde cu privire la sediile necesare funcţionării optime a instanţelor şi parchetelor, în funcţie de fiecare grad de jurisdicţie Noiembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Ordin al ministrului justiţiei
MP
1.2. Evaluarea conformităţii sediilor existente cu standardele de funcţionare optimă, în scopul stabilirii priorităţilor şi acoperirii necesităţilor pe termen mediu/lung Septembrie 2006 Buget MJ 2006 MJ Plan de investiţii actualizat
MP
1.3. Finalizarea lucrărilor de investiţii pentru 15 sedii de instanţă şi 7 sedii de parchet, precum şi executarea de reparaţii capitale pentru 32 instanţe şi 34 de parchete, lucrări deja aprobate MJ Recepţia lucrărilor finalizate în proporţie de 100%
a) lucrări de investiţii 2 sedii instanţă 2 sedii instanţă Decembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MP
2 sedii parchet Decembrie 2005 Buget MP 2005 existent
13 sedii instanţă Decembrie 2007 Buget MJ 2007
3 sedii parchet Decembrie 2006 Buget MP 2006
2 sedii parchet Decembrie 2007 Buget MP 2007
b) lucrări de reparaţii capitale 6 sedii instanţă Decembrie 2005 Buget MJ 2005 existent 8,4 milioane Euro Necesar buget MJ 2005
6 sedii parchet
15 sedii parchet Decembrie 2005 Buget MP 2005 existent
19 sedii parchet Decembrie 2006 Buget MP 2006
27 sedii instanţă Decembrie 2007 Buget MJ 2007
1.4. Finalizarea lucrărilor de reparaţii capitale şi de restaurare a Palatului de Justiţie din Bucureşti Decembrie 2005 Buget MJ 2005 existent 3 milioane Euro Necesar buget MJ 2005
2. Dotarea sediilor instanţelor, parchetelor şi unităţilor Ministerului Justiţiei – Angajament EUCP 2.1. Achiziţionarea de bunuri necesare desfăşurării activităţii instanţelor, parchetelor şi unităţilor subordonate Ministerului Justiţiei (mobilier de birou, faxuri, copiatoare, mijloace de transport etc.) Decembrie 2005 Bugete MJ şi MP 2005 existente MJ Livrarea echipamentelor
Decembrie 2006 Bugete MJ, MP 2006
Propunere Banca Mondială 2006-2007
Decembrie 2007 Buget MJ 2006
Propunere Banca Mondială (derulare credit 2006-2007) şi
Buget MP 2007 MP
2.2. Dotarea instanţelor cu echipament pentru înregistrarea şedinţelor de judecată, instalaţii de distorsionare a vocii, birotică Curţi de apel – Septembrie 2005 6,9 milioane Euro Necesar buget MJ 2005 MJ Achiziţionare echipamente
Tribunale şi judecătorii- Decembrie 2006 Buget MJ 2006
V. CONTINUAREA PROCESULUI DE INFORMATIZARE A SISTEMULUI JUDICIAR – Angajament EUCP
1. Dotarea sistemului judiciar cu aparatura informatică necesară şi cu licenţe software 1.1. Elaborarea unei noi Strategii de informatizare a sistemului judiciar Mai 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Hotărâre de Guvern
1.2. Continuarea dotării instanţelor, parchetelor, penitenciarelor şi a celorlalte instituţii ale sistemului judiciar cu echipamente IT şi aplicaţii software, conform strategiei de informatizare a sistemului judiciar Septembrie 2005 – Decembrie 2007 1. 22 milioane USD cofinanţare România pentru programul Phare 2000 (din care 12 mil. USD pentru MJ şi 10 mil. USD pentru MP) MJ Livrarea echipamentelor şi instalarea aplicaţiilor software
MP
ANP
2. Programul Phare 2004 11,5 milioane Euro fonduri CE plus 4 milioane Euro cofinanţare România 2006-2007
3. Propunere finanţare Phare multianual 2005- 2006
4. Propunere de finanţare Bancă Mondială 5. Bugete MJ, MP 2006,2007
2. Dezvoltarea infrastructurii de comunicaţii în cadrul sistemului judiciar 2.1. Realizarea/dezvoltarea reţelelor de comunicaţii LAN în sediile MJ, instanţe, parchete şi penitenciare şi în celelalte instituţii ale sistemului judiciar Septembrie 2005 – Decembrie 2007 1. 22 milioane USD co-finanţare România pentru programul Phare 2000 (din care 12 mil. USD pentru MJ şi 10 mil. USD pentru MP) MJ Funcţionarea sistemului integrat pentru locaţiile stabilite
MP
ANP
ONRC
2. Programul Phare 2004 11,5 milioane Euro fonduri CE plus 4 milioane Euro co-finanţare România 2006-2007
3. Propunere finanţare Phare multianual 2005-2006
4. Propunere finanţare Bancă Mondială
5. Bugete instituţii implicate
6. Venituri proprii ONRC
2.2. Asigurarea serviciilor de comunicaţii WAN pentru MJ, 96 de instanţe situate în oraşele reşedinţă de judeţ, 37 de parchete şi 46 unităţi penitenciare Decembrie 2005 Bugete MJ şi MP existente şi 315.000 Euro MJ
Necesar buget MJ 2005
MP
ANP
2.3. Extinderea serviciilor de comunicaţii WAN pentru toate instanţele, parchetele, penitenciarele şi celelalte instituţii din sistemul judiciar Ianuarie 2006 – Decembrie 2007 Bugete instituţii responsabile 2006-2007 MJ
MP
ANP
2.4. Dezvoltarea de aplicaţii software pentru gestionarea diverselor activităţi nejudiciare din sistem (resurse umane, aspecte financiare, etc.) Septembrie 2007 Propunere finanţare Phare 2006 MJ Instalarea aplicaţiilor software
MP
PNA
Fonduri bugetare şi extrabugetare ANP
ONRC
3. Extinderea implementării sistemului ECRIS (CDMS LLDS) 3.1. Actualizarea bazelor de date legislative şi de jurisprudenţă Ianuarie 2005 – Decembrie 2007 Bugete MJ şi MP 2005 existente MJ Interoperabilitatea sistemelor şi disponibilitatea datelor actualizate. Accesul magistraţilor la bazele de date actualizate
Bugete MJ şi MP 2006, 2007 MP
3.2. Completarea şi extinderea ECRIS conform necesităţilor beneficiarilor, şi interoperabilitatea cu alte sisteme informatice Ianuarie 2005 – Decembrie 2007 Bugete instituţii responsabile 2005 existente MJ
Bugete instituţii responsabile 2006, 2007
MP
PNA
ANP
ONRC
3.3. Crearea şi administrarea unei structuri web tip portal prin intermediul căreia să fie extrase din sistemul ECRIS date de interes public privind activitatea instanţelor şi parchetelor, inclusiv jurisprudenţă relevantă Septembrie 2005 – Decembrie 2007 Buget MJ 2005 existent MJ Portal funcţional pentru cele 30 de instanţe la care este instalat programul ECRIS – 1 septembrie 2005 Extinderea portalului la toate curţile de apel şi tribunalele – 1 decembrie 2005 Accesul magistraţilor la baze de date actualizate
4. Asigurarea resurselor umane necesare şi pregătirea personalului în domeniul informatic 4.1. Suplimentarea schemei de personal cu 10 posturi în minister Ianuarie 2006 – Ianuarie 2007 Buget MJ 2006, 2007 MJ Hotărâre de Guvern
4.2. Suplimentarea schemei de personal cu 140 posturi la parchete şi crearea unei Direcţii de Exploatare a Tehnologiei Informaţiei în cadrul PICCJ Ianuarie 2006 – Ianuarie 2007 Buget MP 2006, 2007 MP Hotărâre de Guvern – ianuarie 2006 pentru crearea Direcţiei şi suplimentarea cu 70 de posturi Hotărâre de Guvern – ianuarie 2007 pentru suplimentarea cu 70 de posturi
4.3. Pregătirea personalului din sistemul judiciar în domeniul IT Septembrie – Decembrie 22 milioane USD, co-finanţare România program Phare 2000 (din care 12 mil. USD pentru MJ şi 10 mil. USD pentru MP) INM 4 sesiuni de pregătire 7 sesiuni/an
2005 SNG
2006
2007 MJ
1. Programul Phare 2004 (11,5 milioane Euro fonduri CE plus 4 milioane Euro co-finanţare România 2006-2007).
2. Propunere de finanţare Phare multianual 2005-2006 MP
3. Propunere de finanţare Banca Mondială PNA
4. Bugetul de stat ANP
5. Venituri proprii ONRC ONRC
VI. ADMINISTRAREA ECONOMICO-FINANCIARĂ A INSTANŢELOR ŞI PARCHETELOR
1. Aplicarea noilor prevederi legislative (Legea nr. 304/2004, titlul VIII) cu privire la gestiunea economico- financiară şi administrativă a instanţelor şi parchetelor 1.1. Recrutarea în mod transparent, prin concurs, a managerilor economici la nivelul curţilor de apel şi parchetelor de pe lângă acestea şi reorganizarea funcţiei de director economic la nivelul tribunalelor (personal deja existent) – Angajament EUCP Aprilie – Iunie 2005 56.000 Euro Necesar buget MJ 2005 MJ MP Curţile de apel Parchetele de pe lângă curţile de apel 1 iulie 2005 – toate posturile de manageri economici sunt ocupate
56.000 Euro Necesar buget MP 2005
1.2. Înfiinţarea la nivelul curţilor de apel şi a parchetelor de pe lângă acestea a departamentelor economico-financiare şi administrative Aprilie – Iunie 2005 90.000 Euro Necesar buget MJ 2005 Curţile de apel Funcţionarea – prin înfiinţare sau reorganizare – a unui număr total de 115 departamente economico-financiare la nivelul întregului sistem judiciar
90.000 Euro Necesar buget MP 2005
Parchetele de pe lângă curţile de apel
2. Reglementarea statutului managerilor economici 2.1. Stabilirea atribuţiilor pentru managerii economici, precum şi a procedurilor disciplinare, cu garanţii procedurale adecvate, şi asigurarea unei salarizări corespunzătoare – Angajament EUCP Iunie 2005 Bugetul MJ 2005 MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
CSM
3. Plata drepturilor salariale restante (Angajament EUCP) şi asigurarea salarizării adecvate şi nediscriminatorii a magistraţilor şi personalului auxiliar – 3.1. Plata sumelor datorate magistraţilor şi personalului auxiliar de specialitate în baza titlurilor executorii existente la data de 1 martie 2005 Mai 2005 Necesar 16 milioane Euro Buget MJ 2005 MJ Efectuarea plăţilor
MFP
3.2. Plata sumelor datorate ca drepturi salariale magistraţilor şi personalului auxiliar de specialitate, pentru care nu există hotărâri judecătoreşti aferente perioadei 2000-2004 Decembrie 2005 Necesar 14 milioane Euro Buget MJ 2005 MJ Efectuarea plăţilor
MFP
3.3. Eliminarea discriminării cauzate de acordarea sporului salarial de 40% pentru anumite categorii de magistraţi Decembrie 2005 Buget MJ 2006, potrivit nivelului de salarizare care va fi aprobat MJ Legea de aprobare a bugetului pentru anul 2006
MP
MFP
VII. ÎMBUNĂTĂŢIREA ACTIVITĂŢII DE EXECUTARE A HOTĂRÂRILOR JUDECĂTOREŞTI – Angajament EUCP
1. Îmbunătăţirea sistemului de executare a hotărârilor judecătoreşti în materie civilă lato sensu 1.1. Elaborarea unui proiect de act normativ pentru eliminarea condiţiei de plată în avans a onorariilor executorilor judecătoreşti pentru persoanele cu venit redus Septembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
1.2. Evaluarea sistemului de executare silită din punct de vedere al volumului de activitate şi al calităţii actelor efectuate de executorii judecătoreşti Mai – Septembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Raport al inspecţiei MJ cu propuneri de îmbunătăţire a activităţii de executare, inclusiv privind creşterea numărului executorilor
1.3. Eliminarea prevederilor care împiedică executarea creanţelor cetăţenilor şi persoanelor juridice de drept privat împotriva statului şi instituţiilor publice Noiembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Aprobarea de către Guvern a proiectului de act normativ de abrogare a O.G.nr. 22/2002
MFP
1.4. Elaborarea unui proiect de act normativ în vederea reducerii duratei, a simplificării şi a creşterii transparenţei procedurilor de executare a hotărârilor judecătoreşti Decembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
5. GARANTAREA ACCESULUI LIBER LA JUSTIŢIE
I. CONSOLIDAREA CADRULUI LEGISLATIV
1. Asigurarea accesului efectiv la justiţie pentru toţi cetăţenii – Angajament EUCP 1.1. Efectuarea unui studiu de drept comparat cu privire la reglementarea taxei de timbru Iunie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Agent guvernamen- tal pentru CEDO Prezentare studiu
1.2. Modificarea cadrului legislativ cu privire la cuantum, mecanismul de calculare a taxelor de timbru, scutiri, amânări, eşalonări Decembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
MFP
1.3. Efectuarea unui studiu în scopul stabilirii de criterii obiective pentru acordarea asistenţei juridice gratuite în materie civilă şi de măsuri pentru îmbunătăţirea calităţii asistenţei juridice gratuite în toate cauzele Iulie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Prezentare concluzii studiu
Agent guvernamen- tal pentru CEDO
1.4. Elaborarea, pe baza studiului efectuat, a unui proiect de act normativ Decembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
1.5. Elaborarea unui proiect de act normativ pentru acordarea de facilităţi la plata cauţiunii în materie civilă şi comercială Mai 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
1.6. Elaborarea unui studiu de fezabilitate privind impactul socio-economic, financiar, instituţional şi statistic al introducerii de noi prevederi cu privire la asistenţa juridică gratuită Octombrie 2006 Buget MJ 2006 plus program Phare 2004 (1,2 milioane Euro fonduri CE plus cofinanţare România 50.000 Euro 2006-2007) MJ Prezentare concluzii studiu
II. ASIGURAREA ÎN PRACTICĂ A ACCESULUI LIBER LA JUSTIŢIE – Angajament EUCP
1. Informarea cetăţenilor cu privire la formele şi condiţiile de obţinere a asistenţei juridice gratuite 1.1. Iniţierea de campanii de informare Ianuarie 2006 – Decembrie 2006 Phare 2004 (1,2 milioane Euro fonduri CE plus cofinanţare România 50.000 Euro) MJ Număr de acţiuni de informare
1.2. Elaborarea de broşuri în materia acordării asistenţei juridice Publicarea broşurilor şi punerea acestora la dispoziţia publicului
2. Asigurarea accesului la justiţie şi a dreptului la apărare 2.1. Majorarea tarifelor aferente onorariilor avocaţilor numiţi din oficiu Decembrie 2005 1,4 milioane Euro necesar buget MJ 2005 Buget MJ 2006, 2007 MJ Plata onorariilor majorate
2.2. Asigurarea interpreţilor în cadrul procedurilor judiciare pentru persoanele care nu înţeleg sau nu vorbesc limba română Permanent, începând cu ianuarie 2005 Bugete MJ şi MP 2005 existente Bugete MJ şi MP 2006, 2007 MJ Numărul cauzelor în care a fost asigurată interpretarea
MP
2.3. Asigurarea accesului la consultanţă juridică a condamnaţilor definitiv Octombrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Protocol între MJ şi barouri
ANP
Barouri
3. Îmbunătăţirea bazei de date statistice privind acordarea asistenţei juridice gratuite 3.1. Colectarea datelor statistice privind acordarea asistenţei juridice gratuite (număr de cauze, număr de avocaţi şi interpreţi implicaţi, precum şi calificarea acestora, etc.) Octombrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Existenţa unei baze de date actualizate
UNBR
6. JUSTIŢIA PENTRU MINORI – Angajament EUCP
1. Evaluarea sistemului justiţiei pentru minori (necesităţi de personal şi spaţii), în vederea instrumentării şi judecării în bune condiţii a cauzelor cu minori, precum şi pentru executarea măsurilor educative sau a pedepselor pronunţate 1.1. Obţinere date statistice privind minorii implicaţi în proceduri judiciare Iunie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ MP Obţinere date statistice
1.2. Analiza datelor statistice referitoare la minorii implicaţi în proceduri judiciare (cercetaţi, condamnaţi şi victime), defalcat pe judeţe Septembrie 2005 4.000 Euro Necesar buget MJ 2005 MJ Stabilire:
MP – număr judecători, procurori, personal auxiliar care să facă parte din secţiile şi completele specializate;
– număr personal educativ implicat în protecţia judiciară a minorilor;
– spaţii necesare pentru funcţionarea secţiilor şi completelor specializate
1.3. Asigurarea numărului optim de personal implicat în domeniul justiţiei pentru minori (judecători, procurori, personal auxiliar, personal educativ), pe baza analizei statistice Decembrie 2006 Bugete MJ şi MP 2006 MJ Alocarea către secţiile şi completele specializate a numărului optim de judecători, procurori şi personal auxiliar
MP
2. Îmbunătăţirea cadrului legislativ 2.1. Elaborarea unor propuneri de reglementare unitară pentru simplificarea procedurilor şi sporirea garanţiilor procedurale acordate minorilor Iunie 2006 Buget MJ 2006 MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice
Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
3. Specializarea magistraţilor şi a altor categorii de personal din sistemul judiciar 3.1. Pregătirea profesională a magistraţilor şi a altor categorii de personal cu atribuţii în domeniu Ianuarie 2005 – Decembrie 2007 Program Phare 2003 (1,1 milioane Euro fonduri CE plus 223.000 Euro cofinanţare România) Bugete INM şi SNG 2006-2007 CSM 10 seminarii pentru 700 de profesionişti specializaţi – octombrie 2006
20 sesiuni de pregătire- decembrie 2007 sesiuni de pregătire organizate de INM, SNG şi curţile de apel
INM
SNG
MJ
MP
4. Crearea infrastructurii pentru funcţionarea în bune condiţii a justiţiei pentru minori – Angajament EUCP 4.1. Crearea unor servicii educative specializate pentru minori Decembrie 2006 Program Phare 2003 (1,1 milioane Euro fonduri CE plus 223.000 Euro cofinanţare România) Buget MJ 2006 MJ Servicii educative specializate funcţionale
4.2. Înfiinţarea secţiilor şi completelor specializate Septembrie 2005 – septembrie 2007 Buget MJ 2005 existent Bugete MJ 2006, 2007 MJ Număr secţii şi complete specializate
4.3. Crearea unui centru de documentare şi informare accesibil profesioniştilor în domeniu Octombrie 2006 Program Phare 2003 (1,1 milioane Euro fonduri CE plus 223.000 Euro cofinanţare România) MJ Centru de documentare operaţional
MP
Buget MJ 2006
4.4. Dotarea spaţiilor special destinate audierii şi judecării cauzelor cu minori (mobilier şi aparatură audio-video) Decembrie 2007 Buget MJ şi MP 2007 MJ Livrarea mobilierului şi aparaturii
MP
Propunere finanţare Phare 2005
7. CONSOLIDAREA MEDIULUI DE AFACERI
1. Accelerarea şi simplificarea procedurilor de insolvenţă 1.1. Îmbunătăţirea cadrului legislativ şi instituţional pentru stabilirea unor proceduri unitare şi eficiente şi pentru eliminarea barierele la ieşirea de pe piaţă Iulie 2005 Buget MJ 2005 plus Program Phare 2002 privind insolvenţa (1,55 milioane Euro fonduri CE) MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
1.2. Crearea unei aplicaţii pentru secţiile/completele specializate în acest domeniu care să permită evidenţa informatizată a dosarelor de faliment şi a unui web-site, care să ofere accesul la informaţii de interes public şi formulare standardizate Martie 2006 MJ Instalare program informatic şi web-site
1.3. Crearea unui manual de bune practici privind procedurile de faliment care va cuprinde formulare standardizate, practica judiciară relevantă la nivel european, precum şi un ghid de folosire a aplicaţiei informatice MJ Publicarea manualului
1.4. Pregătirea practicienilor – judecători sindici, lichidatori, personal auxiliar INM Pregătirea a 500 de practicieni
SNG
2. Pregătirea magistraţilor şi îmbunătăţirea procedurilor judiciare pentru rezolvarea cauzelor privind mediul de afaceri 2.1. Specializarea judecătorilor şi procurorilor (societăţi comerciale, concurenţă, alte domenii economice) Ianuarie 2005 – Decembrie 2007 Bugete INM şi MP 2005 existente INM A se vedea subsecţiunea "Specializarea activităţii de judecată"
Bugete INM şi MP 2006, 2007 MP
Program Phare 2002
2.2. Unificarea practicii judiciare în materie comercială A se vedea secţiunea C.II.
2.3. Reducerea duratei procedurilor judiciare în materie comercială A se vedea secţiunea D.I.
8. CONSOLIDAREA CADRULUI INSTITUŢIONAL ŞI LEGISLATIV ÎN DOMENIUL COOPERĂRII JUDICIARE INTERNAŢIONALE
1. Armonizarea legislaţiei române în domeniul cooperării judiciare internaţionale cu legislaţia comunitară 1.1. Modificarea şi completarea Legii nr. 302/2004privind cooperarea judiciară în materie penală Decembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
2. Asigurarea compatibilităţii reţelelor judiciare române în materie penală, civilă şi comercială, cu reţelele judiciare europene similare Angajament EUCP 2.1. Specializarea membrilor reţelelor Ianuarie – Decembrie 2005 Program bilateral EIPA Luxemburg plus cofinanţare România 24.000 Euro MJ 12 sesiuni de pregătire
CSM
6.000 Euro Fundaţia Hans Seidel
Buget MJ 2005 existent
2.2. Actualizarea Ghidurilor electronice de cooperare judiciară internaţională Trimestrial, începând cu aprilie 2005 Buget MJ 2005 existent Bugete MJ şi MP 2006, 2007 MJ Publicare informaţie actualizată
2.3. Achiziţionarea de documentaţie juridică de specialitate în domeniul dreptului comunitar Ianuarie 2006 – Octombrie 2007 Propunere Phare 2005 MJ Achiziţionare documentaţie
Bugete MJ şi MP 2006, 2007 MP
2.4. Crearea şi administrarea paginilor WEB pentru reţelele judiciare şi elaborarea Atlasului judiciar român Ianuarie 2006 – Octombrie 2007 Propunere Phare 2005 plus Bugete MJ 2006, 2007 MJ Publicare informaţie pe web-site
3. Pregătirea reţelei judecărilor specializaţi în soluţionarea cauzelor de trafic de fiinţe umane Angajament EUCP 3.1. Pregătirea specializată a membrilor reţelei Decembrie 2006 Programe internaţionale, regionale şi comunitare de finanţare, TAIEX, Ambasada SUA, OIM MJ 8 sesiuni de pregătire
4. Aplicarea dispoziţiilor referitoare la efectuarea audierilor prin video-conferinţă cuprinse în Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală 4.1. Achiziţionarea aparaturii necesare pentru Curtea de Apel Bucureşti Martie 2006 Buget MJ 2006 MJ Livrare echipament
4.2. Dotarea celorlalte curţi de apel Octombrie 2007 Propunere Phare 2005 MJ Livrare echipament
5. Dezvoltarea cooperării cu EUROJUST – Angajament EUCP 5.1. Încheierea unui acord de colaborare între România şi EUROJUST Iunie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Semnare acord
5.2. Detaşarea unui magistrat de legătură la EUROJUST (perioadă preaderare) Decembrie 2005 – Decembrie 2006 Buget MP 2006 MP Ocuparea postului
CSM
MJ
9. CONSOLIDAREA SISTEMULUI PENITENCIAR POTRIVIT STANDARDELOR EUROPENE
1. Continuarea procesului de demilitarizare a sistemului administraţiei penitenciare 1.1. Finanţarea celor 3.000 de posturi vacante şi suplimentarea numărului de personal cu 1.600 posturi 2006-2007 Buget ANP 2006, 2007 MJ Raport de 1/3 între personalul de supraveghere şi deţinut, potrivit standardelor europene
ANP
1.2. Pregătirea iniţială şi specializarea personalului, în concordanţă cu noul statut Semestrial, începând cu iulie 2005 Buget ANP 2005 existent Buget ANP 2006 ANP Numărul persoane instruite
2. Îmbunătăţirea condiţiilor de detenţie la nivelul normelor europene – Angajament EUCP 2.1. Elaborarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate pentru construirea a 4 noi penitenciare cu o capacitate de 1.000 locuri fiecare, precum şi pentru contractarea lucrărilor şi modernizarea spaţiilor de detenţie la 6 penitenciare 2005-2006 Buget ANP 2005 existent ANP Elaborarea studiilor şi începerea lucrărilor de execuţie
Buget ANP 2006
2.2. Asigurarea condiţiilor necesare pentru desfăşurarea activităţilor educaţionale şi sportive 2006-2007 Buget ANP 2006 ANP Număr de spaţii dotate şi amenajate
3. Consolidarea strategiei în domeniul reinserţiei sociale a deţinuţilor 3.1. Elaborarea unui nou sistem de evaluare şi planificare a executării pedepsei. Constituirea şi funcţionarea unor echipe inter-disciplinare pentru planificarea executării pedepsei, în toate penitenciarele Iunie 2005 Buget ANP 2005 existent ANP Număr echipe interdisciplinare constituite
3.2. Dotarea centrelor de reeducare de la Găeşti, Buziaş şi Tg. Ocna, Decembrie 2005 – Decembrie 2006 Program Phare 2003 (500.000 ANP Livrare echipament
Euro fonduri CE plus 150.000
Euro cofinanţare România)
4. Îmbunătăţirea asistenţei medicale, prevenirea şi combaterea drogurilor în penitenciare 4.1. Educaţie medicală preventivă şi testare/tratament consimţite al deţinuţilor privind bolile cu transmitere sexuală şi infecţia HIV/SIDA, oarecum şi derularea proiectelor în domeniul TBC Decembrie 2005 664.146 USD + 963.900 USD finanţare Fondul Global ANP Număr deţinuţi testaţi/ trataţi şi instruiţi
Număr de camere speciale amenajate
4.2. Dotarea penitenciarelor cu echipamente pentru detectarea consumului de droguri de către deţinuţi Octombrie 2006 Program Phare 2003 (1,5 milioane fonduri CE plus 500.000 Euro cofinanţare România) ANP Număr penitenciare dotate
10. PROTECŢIA VICTIMELOR ŞI REINTEGRAREA SOCIALĂ A INFRACTORILOR (P.V.R.S.I.)
1. Reorganizarea eficientă a sistemului naţional de protecţie a victimelor şi reintegrare socială a infractorilor (P.V.R.S.I) 1.1. Elaborarea unui proiect privind modificarea şi completarea Legii nr. 129/2002 de organizare şi funcţionare a serviciilor de reintegrare şi supraveghere şi a regulamentului de aplicare a acestei legi Decembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
1.2. Elaborarea unui proiect de lege privind statutul personalului P.V.R.S.I. Iunie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
2. Asigurarea funcţionării eficiente a sistemului P.V.R.S.I. 2.1. Măsuri legislative în vederea suplimentării numărului de posturi pentru sistemul P.V.R.S.I. Decembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Mărirea schemei de personal cu 40 posturi la nivel central şi 369 posturi la nivel local
2.2. Asigurarea finanţării posturilor suplimentare de la bugetul de stat; Ianuarie 2006 Buget MJ 2006 Număr de personal nou angajat în sistem
2.3. Asigurarea de spaţii funcţionale pentru desfăşurarea activităţilor specifice şi dotarea corespunzătoare a acestora. 2006-2007 Buget MJ 2006, 2007 MJ Alocarea spaţiilor şi livrarea echipamentelor
3. Asigurarea în practică a compensării victimelor infracţiunilor Asigurarea fondurilor pentru compensarea victimelor infracţiunilor, potrivit Legii nr. 211/2004 Decembrie 2005 6,4 milioane Euro Necesar Buget MJ 2005 MJ Acordarea fondurilor pentru compensarea victimelor
4. Consolidarea coordonării şi controlului efectiv al serviciilor P.V.R.S.I. 4.1. Elaborarea Modelului românesc de Excelenţă pentru evaluarea performanţelor serviciilor P.V.R.S.I. Decembrie 2005 Global Opportunity Fund, Marea Britanie MJ Serviciile locale PVRSI Utilizarea modelului de excelenţă de către serviciile PVRSI
4.2. Elaborarea şi aplicarea unor standarde naţionale de performanţă corespunzătoare principalelor categorii de activităţi în domeniul P.V.R.S.I. Decembrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Serviciile locale PVRSI Statistici şi rapoarte lunare şi anuale, începând cu decembrie 2005
4.3. Îmbunătăţirea strategiei de inspecţie a serviciilor P.V.R.S.I. locale în raport cu Modelul românesc de Excelenţă. 2006 Buget MJ 2006 MJ Strategia de inspecţie revizuită Inspecţii efectuate în cele 41 servicii locale
5. Pregătirea profesională a personalului de protecţie a victimelor şi reintegrare socială a infractorilor 5.1. Elaborarea şi implementarea unei strategii pentru formarea formatorilor în vederea pregătirii personalului P.V.R.S.I. Decembrie 2006 Buget MJ 2006 MJ Recrutarea formatorilor Stabilirea unui program de pregătire
5.2. Organizarea sistematică a unor sesiuni de pregătire iniţială şi continuă a personalului Decembrie 2006 – decembrie 2007 Buget MJ 2006, 2007 plus propunere Phare 2005 MJ Minim 10 sesiuni de pregătire Număr beneficiari ai cursurilor de pregătire
6. Extinderea şi operaţionalizarea sistemului informatic în domeniul P.V.R.S.I. şi pregătirea personalului de specialitate 6.1. Achiziţionarea de echipamente IT Decembrie 2007 Buget MJ 2007 MJ Livrarea echipamentelor IT în cele 41 servicii
6.2. Dezvoltarea unui program software statistic pentru colectarea şi generarea datelor referitoare la persoanele aflate în evidenţa serviciilor P.V.R.S.I. locale Utilizarea programului statistic în fiecare serviciu
6.3. Pregătirea personalului serviciilor P.V.R.S.I. pentru utilizarea noului pachet informatic 41 consilieri pregătiţi
6.4. Conectarea serviciilor locale la reţeaua LAN şi INTERNET Reţea P.V.R.S.I. funcţională
11. PREVENIREA ŞI COMBATEREA CORUPŢIEI DIN SISTEMUL JUDICIAR – Angajament EUCP
1. Asigurarea transparenţei în exercitarea funcţiei de magistrat şi prevenirea corupţiei 1.1. Monitorizarea publicării declaraţiilor de avere şi interese pentru magistraţi Mai 2005 Bugetul CSM 2005 existent CSM Raport de monitorizare
1.2. Desemnarea unui organism abilitat să verifice declaraţiile de avere, declaraţiile de interese şi stările de incompatibilitate – Angajament EUCP Iunie 2005 Bugetul MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
1.3. Asigurarea funcţionării sistemului de distribuire aleatorie a cauzelor la toate instanţele Angajament EUCP A se vedea supra A.II.1.
1.4. Asigurarea independenţei procurorilor şi creşterea performanţelor în activitatea de urmărire penală A se vedea supra A.I.3.
1.5. Implementarea Codului deontologic actualizat al magistraţilor A se vedea supra A.I.5.
2. Transpunerea standardelor anticorupţie ale UE, ONU, CoE şi OECD privind regimul imunităţilor 2.1. Elaborarea unui proiect de modificare a Legiinr. 36/1995 a notarilor publici şi activităţii notariale în sensul eliminării imunităţii notarilor – Angajament EUCP Mai 2005 Bugetul MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern
2.2. Modificarea Legii nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti, în sensul eliminării imunităţii executorilor judecătoreşti – Angajament EUCP Mai 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Prezentare amendamente în Comisia Juridică a Camerei Deputaţilor
3. Creşterea integrităţii şi a rezistenţei la corupţie a sistemului judiciar conform standardelor europene 3.1. Reformarea Direcţiei Generale de Protecţie şi Anticorupţie, pentru a fi transformată într-o unitate modernă şi responsabilă, în vederea eliminării suspiciunilor cu privire la supravegherea magistraţilor (reglementarea clară a rolului şi competenţelor; responsabilizarea acestei structuri) – Angajament EUCP Octombrie 2005 Buget MJ 2005 existent MJ Proiect de act normativ supus dezbaterii publice Proiect de act normativ aprobat de către Guvern

TOTAL NECESAR 2005: 56.986.000 Euro + 22 milioane USD componentă cofinanţare Phare 2000 (12 milioane USD pentru MJ şi 10 milioane USD pentru MP)LISTĂ ABREVIERIANP Administraţia Naţională a PenitenciarelorCEDO Curtea Europeană a Drepturilor OmuluiCSM Consiliul Superior al MagistraturiiEUCP Document de Poziţie Comună a Uniunii Europene (European Union Common Position)ICCJ Înalta Curte de Casaţie şi JustiţieINM Institutul Naţional al MagistraturiiLAN Local Area NetworkMFP Ministerul Finanţelor PubliceMJ Ministerul JustiţieiMP Ministerul PublicONRC Oficiul Naţional al Registrului ComerţuluiPÎCCJ Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi JustiţiePNA Parchetul Naţional AnticorupţiePVRSI Protecţia Victimelor şi Reintegrare Socială a InfractorilorSGG Secretariatul General al GuvernuluiSNG Şcoala Naţională de GrefieriUNBR Uniunea Naţională a Barourilor din RomâniaWAN Wide Area Network––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters