PROCEDURĂ DE ACREDITARE din 3 iulie 2007

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 16 august 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 1100 03/07/2007 ART. 1
ActulACTUALIZEAZA PEPROCEDURA 03/07/2007
ART. 2REFERIRE LAORDIN 50 14/01/2004 ART. 11
ANEXA 6ARE LEGATURA CUORDIN 890 16/06/2009 ART. 5
ANEXA 6ARE LEGATURA CUORDIN 890 16/06/2009 ANEXA 5
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Conținută de ORDINUL nr. 1.100 din 3 iulie 2007, publicat în Monitorul Oficial nr. 565 din 16 august 2007.
+
Capitolul IPrevederi generale +
Secţiunea 1Obiectivul procedurii de acreditare și organismul competent +
Articolul 1Scopul prezentei proceduri este de a stabili principiile și criteriile pentru evaluarea persoanelor fizice și juridice care solicită acreditarea ca verificatori de mediu, potrivit prevederilor anexei V la Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului nr. 761/2001/CE din 19 martie 2001 , care permite participarea voluntară a organizațiilor la schema comunitară de management și audit de mediu (EMAS), publicat în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene nr. L114 din 24 aprilie 2001, denumit în continuare Regulamentul european EMAS.
+
Articolul 2Organismul național competent pentru aplicarea prezentei proceduri este Comisia pentru acreditarea persoanelor fizice și juridice ca verificatori de mediu și de supraveghere a activității acestora, denumită în continuare Comisia de acreditare, constituită conform prevederilor art. 11 alin. (3) din Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor și mediului nr. 50/2004 privind Stabilirea procedurii de organizare și coordonare a schemelor de management de mediu și audit (EMAS) în vederea participării voluntare a organizațiilor la aceste scheme, cu modificările și completările ulterioare.
+
Secţiunea a 2-aPrincipiile și criteriile pentru evaluarea persoanelor fizice și juridice care solicită acreditarea ca verificatori de mediu +
Articolul 3(1)<!–>Prezenta procedură se aplică tuturor persoanelor fizice și juridice care solicită acreditarea ca verificatori de mediu și care îndeplinesc cerințele prevăzute la pct. 5.2 din anexa V la Regulamentul european EMAS și cerințele minime de competență prevăzute în anexa nr. 1.(2)–>Persoanele juridice trebuie să fie organisme acreditate pentru certificarea sistemelor de management de mediu.(3)Persoanele fizice trebuie să fie recunoscute de către un organism acreditat pentru certificarea sistemelor de management de mediu.
+
Articolul 4(1)<!–>Comisia de acreditare decide prin vot acordarea acreditării ca verificator de mediu, în baza:a)–>evaluării documentelor de susținere a solicitării de acreditare a persoanelor fizice și juridice ca verificatori de mediu, denumită în continuare solicitare de acreditare;b)<!–>punctajului obținut în etapa de precalificare, calculat conform sistemului de punctaj prevăzut în anexa nr. 2, și a rezultatelor obținute de solicitant în urma susținerii interviului.(2)–>În procesul de luare a deciziei de acordare a acreditării ca verificator de mediu, Comisia de acreditare se bazează pe respectarea principiului imparțialității în luarea deciziilor și pe acordarea acreditării conform nivelului dovedit de competență a solicitantului.
+
Articolul 5Domeniul de acreditare a verificatorilor de mediu este definit în conformitate cu clasificarea activităților economice conform Codului activităților economice naționale (CAEN) și este stabilit în funcție de competența verificatorului de mediu, corelată cu amploarea și complexitatea domeniului de activitate pentru care se solicită acreditarea.
+
Articolul 6(1)<!–>În procesul de evaluare, Comisia de acreditare ia în considerare nivelul dovedit de competență a persoanelor fizice și juridice care solicită acreditarea ca verificatori de mediu cu privire la: pregătirea profesională, experiența în domeniul de acreditare solicitat, cunoștințele demonstrate în practică, instruirea și experiența în domeniul protecției mediului și al auditului de mediu, cunoașterea adecvată a procedurilor de audit, cunoștințe și abilități referitoare la tehnici și metode din domeniul managementului de mediu, evaluarea performanței de mediu, abilitățile de comunicare interpersonale, abilitățile de audit.(2)–>Cunoștințele și abilitățile de înțelegere a metodelor privind evaluarea performanței de mediu a organizațiilor trebuie să acopere:a)<!–>terminologia în domeniul mediului;b)–>principiile de management de mediu și aplicarea acestora;c)<!–>instrumentele managementului de mediu și aplicarea lor;d)–>științe și tehnologii de mediu;e)<!–>abilitatea de a înțelege modul în care măsurile de prevenire, reducere și de control al poluării utilizate de organizație tratează aspectele de mediu semnificative ale organizației;f)–>legislația în domeniul protecției mediului.
+
Articolul 7(1)<!–>În certificatul de acreditare se înscriu următoarele:a)–>numele persoanei fizice/denumirea persoanei juridice;b)<!–>adresa/adresa sediului;c)–>domeniile de acreditare a persoanei fizice/persoanei juridice;d)<!–>data eliberării/expirării certificatului de acreditare.(2)–>Certificatul de acreditare se semnează de către președintele Comisiei de acreditare.(3)Certificatul de acreditare este valabil 3 ani de la data emiterii.
+
Capitolul IIEtapele acordării acreditării persoanelor fizice și juridice ca verificator de mediu +
Secţiunea 1Depunerea și conținutul documentelor de susținere a solicitării de acreditare +
Articolul 8(1)<!–>Solicitarea de acreditare trebuie să conțină cererea de acreditare ca verificator de mediu, conform modelelor prevăzute în anexa nr. 3, precum și următoarele documente de susținere a solicitării de acreditare:a)–>formularul privind instruirea și experiența în domeniul protecției mediului și al auditului de mediu, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 4;b)<!–>copie a actului de identitate;c)–>copii ale actelor doveditoare privind statutul persoanei juridice solicitante (certificatul de înregistrare eliberat de oficiul registrului comerțului, care să conțină și codul unic de înregistrare, certificatul constatator, actul constitutiv, organigrama);d)<!–>acte doveditoare privind statutul de angajat, pentru membrii colectivului de lucru al persoanei juridice solicitante (copie a cărții/contractului de muncă sau contractului de colaborare);e)–>copii ale diplomelor de studii care atestă pregătirea profesională;f)<!–>copii ale certificatelor/actelor doveditoare care atestă absolvirea cursurilor de instruire/programelor de formare profesională urmate în domeniul protecției mediului, respectiv al auditului de mediu, precum și apartenența la organisme profesionale în domeniul protecției mediului, respectiv al auditului de mediu;g)–>documente care să dovedească experiența în domeniul auditului (dovada auditului), precum și în domeniul protecției mediului;h)<!–>declarație pe propria răspundere că îndeplinește cerințele prevăzute în anexa V la Regulamentul european EMAS;i)–>dovada achitării tarifului pentru acreditarea/extinderea domeniului de acreditare/reînnoire a acreditării ca verificator de mediu, conform anexei nr. 5.(2)Documentele prevăzute la alin. (1) se înaintează Secretariatului tehnic al Comisiei de acreditare, constituit în cadrul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, în 3 exemplare pe suport hârtie și pe suport electronic.
+
Articolul 9(1)<!–>În termen de 20 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării de acreditare, Secretariatul tehnic verifică îndeplinirea condițiilor minime necesare de studii, instruire și experiență profesională, pentru a stabili dacă solicitanții se pot precalifica sau nu pentru domeniul de acreditare solicitat.(2)–>Secretariatul tehnic analizează documentele specificate la art. 8 alin. (1) și verifică dacă sunt îndeplinite următoarele cerințe:a)<!–>toate secțiunile relevante din cererea privind solicitarea de acreditare sunt completate corect;b)–>au fost depuse toate documentele de susținere a solicitării de acreditare;c)toate cerințele minime necesare de studii, instruire și experiență profesională, menționate în anexa nr. 1, sunt îndeplinite.
+
Articolul 10Dacă cerințele prevăzute la art. 9 alin. (2) sunt îndeplinite, Secretariatul tehnic realizează, în termen de 5 zile, următoarele:<!–>a)–>înregistrează cererea de acreditare ca verificator de mediu în baza de date, precum și într-un registru special constituit și atribuie solicitantului un număr de înregistrare;b)<!–>comunică în scris Comisiei de acreditare și solicitantului începerea procedurii de acreditare;c)–>contactează președintele Comisiei de acreditare în vederea stabilirii datei de întrunire a Comisiei de acreditare. Termenul de întrunire a Comisiei de acreditare nu trebuie să depășească 30 de zile de la data înștiințării cu privire la începerea procedurii de acreditare.
+
Articolul 11(1)<!–>Dacă cerințele prevăzute la art. 9 alin. (2) nu sunt îndeplinite, Secretariatul tehnic realizează, în termen de 5 zile, după caz, următoarele:a)–>comunică în scris solicitantului respingerea motivată a solicitării, concomitent cu returnarea documentelor depuse;b)<!–>cere în scris solicitantului completări la documentele depuse.(2)–>Solicitantul are obligația să transmită completările la documentele depuse, în termen de 15 zile de la data înștiințării. Nerespectarea termenului și/sau transmiterea incompletă și/sau incorectă a documentelor solicitate atrag respingerea solicitării și returnarea documentației depuse.(3)În cazul respectării prevederilor alin. (2), se aplică prevederile art. 10.
+
Secţiunea a 2-aEvaluarea solicitării de acreditare +
Articolul 12Începerea procedurii de acreditare, denumită etapa de precalificare, constă în analiza detaliată efectuată de către Comisia de acreditare a tuturor documentelor cuprinse în solicitarea de acreditare, care au trecut de analiza preliminară efectuată de Secretariatul tehnic.
+
Articolul 13(1)<!–>Documentele de susținere a solicitării de acreditare trebuie să fie complete și corect întocmite de către solicitant și să prezinte Comisiei de acreditare toate informațiile necesare pentru luarea deciziei în cadrul etapei de precalificare.(2)–>Dacă în etapa de precalificare se constată că:a)<!–>există neclarități privind informațiile furnizate prin documentele de susținere a solicitării de acreditare, Comisia de acreditare, prin Secretariatul tehnic, solicită informații suplimentare asupra secțiunilor respective;b)–>este necesară consultarea experților colaboratori, care să sprijine Comisia de acreditare în procesul de acreditare, Comisia de acreditare amână luarea deciziei privind precalificarea. În acest caz, întrunirea Comisiei de acreditare se reprogramează în termen de 15 zile, timp în care realizează consultarea cu experții colaboratori;c)<!–>solicitantul nu îndeplinește toate cerințele pentru precalificare, Comisia de acreditare, prin Secretariatul tehnic, procedează la respingerea solicitării de acreditare;d)–>documentele de susținere a solicitării de acreditare sunt complete și corect întocmite de către solicitant și prezintă toate informațiile necesare precalificării, Comisia de acreditare, împreună cu Secretariatul tehnic, stabilește opțiunile pentru datele de susținere a interviurilor.(3)<!–>Comisia de acreditare fixează un termen de 15 zile de la data înștiințării pentru primirea informațiilor suplimentare prevăzute la alin. (2) lit. a). În acest caz, întrunirea Comisiei de acreditare se reprogramează în termen de 10 zile de la termenul de primire a informațiilor solicitate.(4)–>Secretariatul tehnic înștiințează în scris solicitantul în legătură cu decizia și motivele luării deciziei în etapa de precalificare. În caz favorabil, comunică solicitantului datele de susținere a interviurilor, în termen de 5 zile de la luarea deciziei.
+
Secţiunea a 3-aSusținerea interviului +
Articolul 14(1)<!–>După promovarea etapei de precalificare, solicitantul susține un interviu al cărui conținut are la bază testarea nivelului de competență privind:a)–>cunoașterea legislației europene și naționale privind schema comunitară de ecomanagement și audit EMAS;b)<!–>cunoașterea și înțelegerea cerințelor legislative, de reglementare și administrative relevante pentru domeniul de activitate pentru care se solicită acreditarea ca verificator de mediu;c)–>cunoașterea și înțelegerea aspectelor de mediu/aspectelor tehnice relevante de mediu pentru domeniul de activitate pentru care se solicită acreditarea ca verificator de mediu;d)<!–>cunoașterea și înțelegerea funcționării generale a sistemelor de management de mediu, a cerințelor și metodologiei de audit de mediu, a standardelor relevante și a verificării informațiilor incluse în declarația de mediu;e)–>abilitățile de comunicare interpersonale și abilitățile de audit.(2)Testarea nivelului de competență al solicitantului în cadrul interviului se realizează printr-un chestionar elaborat de Comisia de acreditare. Punctajul maxim este de 100 de puncte, iar pentru promovarea interviului este necesară obținerea a minimum 75 de puncte.
+
Secţiunea a 4-aRespingerea solicitării de acreditare +
Articolul 15(1)<!–>Comisia de acreditare decide respingerea solicitării de acreditare ca verificator de mediu, în următoarele cazuri:a)–>transmiterea incompletă și/sau incorectă a informațiilor suplimentare solicitate la art. 13 alin. (2) lit. a) sau nerespectarea termenului prevăzut la art. 13 alin. (3), din etapa de precalificare;b)<!–>solicitantul nu a promovat interviul.(2)–>Secretariatul tehnic informează în scris solicitantul, în termen de două zile lucrătoare de la data susținerii interviului, despre motivele respingerii solicitării de acreditare, odată cu returnarea documentelor depuse.(3)În cazul respingerii solicitării de acreditare, solicitantul poate depune o nouă solicitare de acreditare ca verificator de mediu.
+
Secţiunea a 5-aAcordarea acreditării ca verificator de mediu +
Articolul 16(1)<!–>Dacă în urma parcurgerii etapei de precalificare, precum și în urma susținerii interviului se constată că solicitantul îndeplinește toate cerințele pentru obținerea acreditării, se decide acordarea acreditării ca verificator de mediu, prin votul majorității membrilor Comisiei de acreditare.(2)–>În termen de două zile lucrătoare de la luarea deciziei de acordare a acreditării ca verificator de mediu, Secretariatul tehnic realizează următoarele:a)<!–>întocmește certificatul de acreditare și îl înaintează președintelui Comisiei de acreditare spre semnare;b)–>informează solicitantul despre eliberarea certificatului de acreditare ca verificator de mediu;c)include verificatorul de mediu acreditat în Lista verificatorilor de mediu.
+
Capitolul IIISuspendarea și anularea acreditării +
Articolul 17(1)<!–>Prin votul majorității membrilor săi, Comisia de acreditare decide suspendarea sau anularea, după caz, a certificatului de acreditare ca verificator de mediu, în situația în care:a)–>Secretariatul tehnic înștiințează Comisia de acreditare despre sesizările motivate, primite de la agențiile teritoriale pentru protecția mediului, de la comisariatele teritoriale ale Gărzii Naționale de Mediu, în a căror rază de competență se află organizația, de la organizațiile implicate sau alte părți interesate, prin care se demonstrează că activitățile verificatorului de mediu nu s-au realizat într-o manieră corespunzătoare, conform atribuțiilor verificatorilor de mediu specificate la pct. 5.4 și 5.5 din anexa V la Regulamentul european EMAS;b)<!–>Secretariatul tehnic înștiințează Comisia de acreditare cu privire la primirea unei declarații de retragere a acreditării, semnată de verificatorul de mediu, prin care se solicită anularea certificatului de acreditare;c)–>în urma activităților de supraveghere a activității verificatorului de mediu, desfășurate de Comisia de acreditare, se constată că activitatea verificatorului de mediu nu s-a realizat într-o manieră suficientă care să garanteze că organizația îndeplinește cerințele necesare obținerii sau menținerii înregistrării EMAS.(2)<!–>Secretariatul tehnic informează în scris verificatorul de mediu despre începerea motivată a procedurii de suspendare sau de anulare a acreditării.(3)–>Comisia de acreditare se întrunește în termen de 15 zile de la data primirii informațiilor prevăzute la alin. (1), în vederea analizării lor. În funcție de natura și de amploarea nerespectării condițiilor legale necesare menținerii acreditării ca verificator de mediu, Comisia de acreditare suspendă sau anulează certificatul de acreditare.
+
Articolul 18(1)<!–>Suspendarea certificatului de acreditare se realizează pe o perioadă de timp determinată, dar nu mai mare de 6 luni.(2)–>Verificatorul de mediu trebuie să facă dovada luării acțiunilor corective și să solicite, în scris, Comisiei de acreditare ridicarea suspendării certificatului de acreditare, dar nu mai târziu decât termenul limită pentru care s-a dispus suspendarea.(3)Comisia de acreditare poate să solicite punctul de vedere al părților interesate care au sesizat sau au constatat neconformitățile care au condus la suspendarea certificatului de acreditare și, în urma analizării documentelor de susținere a solicitării de ridicare a suspendării, să decidă în consecință.
+
Articolul 19La data expirării termenului limită pentru care s-a decis suspendarea, Comisia de acreditare decide, cu votul majorității membrilor săi, anularea acreditării, dacă titularul în cauză nu a înlăturat neconformitățile.
+
Articolul 20Secretariatul tehnic informează verificatorul de mediu în cauză, în scris, în termen de 5 zile de la luarea deciziei de suspendare sau de anulare a certificatului de acreditare, despre motivele și dovezile pe baza cărora s-a luat decizia.
+
Articolul 21Titularul căruia i s-a anulat acreditarea ca verificator de mediu poate să solicite o nouă acreditare în condițiile respectării cerințelor legale necesare obținerii acreditării.
+
Capitolul IVReînnoirea acreditării și extinderea domeniului de acreditare +
Articolul 22(1)<!–>Procedura de reînnoire a acreditării presupune parcurgerea procedurii de acreditare inițială.(2)–>Solicitarea de reînnoire a acreditării se depune cu cel puțin 60 de zile înainte de data expirării certificatului de acreditare existent.(3)În cazul în care Comisia de acreditare decide reînnoirea acreditării, Secretariatul tehnic emite un nou certificat de acreditare, valabil 3 ani de la data emiterii.
+
Articolul 23(1)<!–>Solicitarea altor domenii de acreditare, prin extinderea acreditării, implică reluarea procedurii de acreditare de la etapa inițială.(2)–>Extinderea domeniului de acreditare pentru persoanele fizice și juridice este limitată de competența necesară pentru executarea verificărilor în domeniile solicitate.(3)<!–>Persoana juridică trebuie să aibă în colectivul de lucru specialiști cu calificarea și experiența corespunzătoare domeniilor pentru care se solicită extinderea domeniului de acreditare.(4)–>Valabilitatea certificatului de acreditare emis inițial rămâne neschimbată în cazul extinderii domeniului de acreditare.
+
Capitolul VSoluționarea contestațiilor +
Articolul 24(1)<!–>Împotriva deciziei Comisiei de acreditare privind respingerea solicitării de acreditare, împotriva deciziei de suspendare sau de anulare a certificatului de acreditare solicitantul/verificatorul de mediu în cauză poate să depună contestație.(2)–>Contestația se motivează în scris și se înaintează Secretariatului tehnic în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei.(3)<!–>Comisia de acreditare se întrunește în vederea analizării contestației în termen de 10 zile de la depunerea acesteia.(4)–>În urma analizării contestației, Comisia de acreditare decide, cu votul majorității membrilor săi, admiterea sau respingerea acesteia.
+
Articolul 25(1)<!–>În termen de 5 zile lucrătoare de la data luării deciziei, Secretariatul tehnic informează contestatarul, în scris, asupra deciziei motivate de admitere sau de respingere a contestației.(2)–>În cazul admiterii contestației, Comisia de acreditare dispune, după caz, acordarea acreditării, anularea suspendării, respectiv revocarea deciziei de anulare a certificatului de acreditare.(3)Împotriva deciziei de respingere a contestației contestatarul poate depune o contestație finală adresată Comisiei pentru contestații.
+
Articolul 26(1)<!–>Comisia pentru contestații se constituie la nivelul autorității publice centrale pentru protecția mediului și este alcătuită din 3 membri, independenți de Comisia de acreditare.(2)–>Componența nominală a Comisiei pentru contestații se aprobă prin ordin al ministrului mediului și dezvoltării durabile.(3)Deciziile Comisiei pentru contestații se iau prin votul unanim al membrilor săi.
+
Articolul 27(1)<!–>În cazul în care Comisia pentru contestații este de acord cu decizia Comisiei de acreditare, contestația se consideră respinsă. Secretariatul tehnic informează contestatarul, în termen de 5 zile lucrătoare, asupra respingerii definitive a contestației.(2)–>În cazul în care Comisia pentru contestații admite contestația, această decizie este finală și obligatorie pentru toate părțile implicate.
+
Capitolul VISupravegherea verificatorilor de mediu acreditați.<!–>Supravegherea verificatorilor de mediu acreditați în alte state membre care desfășoară activități de verificare pe teritoriul României–> +
Secţiunea 1Supravegherea verificatorilor de mediu acreditați +
Articolul 28(1)<!–>Comisia de acreditare asigură respectarea continuă a cerințelor de acreditare a verificatorilor de mediu.(2)–>Comisia de acreditare instituie modalități de supraveghere a verificatorilor de mediu acreditați pentru a monitoriza calitatea verificărilor efectuate de către aceștia, la intervale regulate, care nu trebuie să depășească 24 de luni.
+
Articolul 29În vederea derulării modalităților de supraveghere, verificatorul de mediu acreditat are obligația să informeze Comisia de acreditare cu privire la:<!–>a)–>orice schimbare care ar putea influența respectarea cerințelor de acreditare sau domeniul de acreditare;b)începerea activităților de verificare în cadrul organizației, date privind organizația verificată, precum și perioada de desfășurare a verificării.
+
Articolul 30Verificatorul de mediu transmite Secretariatului tehnic, în termen de 10 zile de la începerea activităților de verificare, în copie, următoarele documente:<!–>a)–>proiectul de declarație de mediu întocmit de organizație;b)<!–>raportul privind rezultatul analizei preliminare a documentelor prezentate de către organizație, a modului de realizare a auditului, situația implementării sistemului de management de mediu;c)–>neconformitățile identificate în respectarea de către organizație a cerințelor legale;d)<!–>programul privind frecvența verificărilor, stabilit în urma consultării cu organizația;e)–>declarația reprezentantului legal al organizației pentru care se desfășoară verificarea privind acordul ca activitatea verificatorului de mediu să fie supravegheată de către Comisia de acreditare.
+
Articolul 31(1)<!–>Modalitățile de supraveghere constau în:a)–>analiza documentelor prevăzute la art. 30;b)<!–>analiza prin sondaj a rapoartelor de verificare întocmite de către verificator;c)–>verificări din punct de vedere al respectării reglementărilor de mediu, realizate la nivelul organizațiilor, prin reprezentanți ai agențiilor teritoriale pentru protecția mediului și ai comisariatelor teritoriale ale Gărzii Naționale de Mediu, la solicitarea Comisiei de acreditare. Reprezentanții agențiilor teritoriale pentru protecția mediului și ai comisariatelor teritoriale ale Gărzii Naționale de Mediu întocmesc un raport privind rezultatul supravegherii verificatorului de mediu, denumit raport de supraveghere, pe care îl transmit pe suport de hârtie și pe suport electronic Secretariatul tehnic al Comisiei de acreditare;d)<!–>elaborarea și transmiterea la nivelul organizațiilor de chestionare cu privire la activitatea de verificare desfășurată de verificatorul de mediu;e)–>urmărirea respectării programului de verificare planificat în urma consultării cu organizația;f)<!–>solicitarea prin sondaj a actelor doveditoare privind statutul de angajat permanent, pentru membrii colectivului de lucru al persoanei juridice acreditate ca verificator de mediu, și a actelor doveditoare privind statutul persoanei juridice acreditate ca verificator de mediu (certificatul de înregistrare eliberat de oficiul registrului comerțului, care să conțină și codul unic de înregistrare, certificatul constatator, actul constitutiv, organigrama).(2)–>Modalitățile de supraveghere depind de complexitatea informațiilor primite conform alin. (1) și de rezultatul altor supravegheri ulterioare desfășurate asupra verificatorului de mediu.
+
Articolul 32(1)<!–>Dacă în urma activităților de supraveghere se constată că activitatea verificatorului de mediu nu s-a realizat într-o manieră suficientă care să garanteze desfășurarea activităților sale într-un mod obiectiv și imparțial, astfel încât organizația să îndeplinească cerințele necesare obținerii sau menținerii înregistrării EMAS, Comisia de acreditare înaintează raportul de supraveghere:a)–>Comitetului Consultativ EMAS;b)<!–>verificatorului de mediu în cauză.(2)–>În urma rezultatelor activității de supraveghere și a consultării cu Comitetul Consultativ EMAS, Comisia de acreditare poate iniția procedura de suspendare sau de anulare a certificatului de acreditare a verificatorului de mediu în cauză.
+
Secţiunea a 2-aSupravegherea verificatorilor de mediu acreditați în alte state membre care desfășoară activități de verificare pe teritoriul României +
Articolul 33(1)<!–>Verificatorii de mediu din alte state membre care desfășoară activități de verificare în cadrul organizațiilor de pe teritoriul României trebuie să notifice, în scris, Secretariatului tehnic, cu cel puțin 4 săptămâni înainte, intenția lor de realizare a activităților de verificare pe care urmează să le desfășoare în cadrul organizațiilor de pe teritoriul României.(2)–>Notificarea trebuie să fie însoțită de următoarele documente:a)<!–>formularul completat al cărui model este prezentat în anexa nr. 6;b)–>declarație pe propria răspundere că îndeplinește cerințele prevăzute în anexa V la Regulamentul european EMAS;c)dovada achitării tarifului pentru supravegherea activității ca verificator de mediu, conform anexei nr. 5.
+
Articolul 34(1)<!–>Prima supraveghere a verificatorului de mediu poate include prezența, pe durata desfășurării activității de verificare efectuate de către verificatorul de mediu, a reprezentanților agenției teritoriale pentru protecția mediului și ai comisariatului teritorial al Gărzii Naționale de Mediu, în a căror rază de competență se află organizația.(2)–>Reprezentanții agenției teritoriale pentru protecția mediului și cei ai comisariatului teritorial al Gărzii Naționale de Mediu urmăresc:a)<!–>corectitudinea realizării activității de verificare desfășurate de verificatorul de mediu, din punct de vedere al respectării de către organizație a reglementărilor de mediu;b)–>cunoașterea de către verificatorul de mediu a legislației din domeniul protecției mediului;c)<!–>modul de soluționare a problemelor legate de translație, dacă este cazul.(3)–>Reprezentanții agenției teritoriale pentru protecția mediului și ai comisariatului teritorial al Gărzii Naționale de Mediu întocmesc un raport privind rezultatul supravegherii verificatorului de mediu, denumit raport de supraveghere, pe care îl transmit pe suport hârtie și pe suport electronic Secretariatului tehnic al Comisiei de acreditare.(4)Secretariatul tehnic al Comisiei de acreditare înștiințează Comisia de acreditare cu privire la raportul prevăzut la alin. (3).
+
Articolul 35(1)<!–>Dacă Comisia de acreditare constată că activitatea verificatorului de mediu nu s-a realizat într-o manieră suficientă care să garanteze desfășurarea activităților sale într-un mod obiectiv și imparțial, astfel încât organizația să îndeplinească cerințele necesare obținerii sau menținerii înregistrării EMAS, aceasta înaintează o copie a raportului de supraveghere:a)–>verificatorului de mediu în cauză și organismului care i-a acordat acreditarea;b)<!–>Comitetului Consultativ EMAS.(2)–>În urma rezultatelor activității de supraveghere și a consultării cu Comitetul Consultativ EMAS, Comisia de acreditare transmite raportul de supraveghere spre analiză și rezoluție finală Forumului Organismelor de Acreditare de la nivel european.
+
Capitolul VIIDispoziții finale +
Articolul 36Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta procedură.
+
Anexa nr. 1<!–>la procedură–>CERINȚE<!–>minime de studii, instruire și experiență profesională necesare–>solicitantului<!–>pentru obținerea acreditării ca verificator de mediu–>Verificatori de mediu – persoane fizice și persoane juridice<!–>

Nivel de competență –>solicitat <!–> Instruire de specialitate*) –><!–> Experiență profesională*) –><!–>
Verificator de mediu–><!–>–><!–>–><!–>–><!–>–><!–>–><!–>–><!–>–><!–>–> Pregătire profesională de <!–>specialitate (minim studii –>superioare) <!–> Experiență în domeniul de –>acreditare solicitat <!–>(minim 5 ani) –>
Instruire privind metode și <!–>tehnici de audit (curs de –>auditor de terță parte recu-<!–>noscut la nivel european/ –>internațional – minim 40 de <!–>ore de instruire) –><!–>–> Experiență în auditul sis-<!–>temelor de management de –>mediu (3 audituri complete<!–>efectuate cu clienți dife–>riți în ultimii 3 ani pen-<!–>tru un total de cel puțin –>15 zile de experiență în <!–>audit) –>
Instruire în domeniul pro- <!–>tecției mediului (minim 40 –>de ore de instruire efectu- <!–>ate în ultimii 3 ani) –> Experiență în domeniul <!–>protecției mediului –>(minim 3 ani) <!–>–>

Notă a)Solicitantul – persoaneă fizică și juridică – trebuie să prezinte actele doveditoare respectării cerințelor minime necesare pentru studii, instruire și experiență profesională pentru obținerea acreditării ca verificator de mediu.b)<!–>În cazul solicitantului persoană juridică, fiecare membru al colectivului de lucru, pentru domeniul de acreditare solicitat, trebuie să respecte cerințele minime necesare pentru studii, instruire și experiență profesională pentru obținerea acreditării ca verificator de mediu.–> +
Anexa nr. 2<!–>la procedură–>SISTEM DE PUNCTAJ<!–>

Aspect –><!–> Verificator de –>mediu <!–>
–><!–> Persoane–>fizice <!–> Persoane–>juridice<!–>
Calificări profesionale în acord cu domeniul de acreditare–>solicitat sau domenii conexe acestuia: <!–> –><!–> –><!–>
Diplomă universitară –> 40 <!–> 40 –>
Masterat <!–> 20 –> 20 <!–>
Doctorat –> 30 <!–> 30 –>
Participarea la cursuri de instruire efectuate în ultimii <!–>3 ani (în domeniul auditului, protecției mediului)*): –> <!–>–> <!–>–>
Curs de 5-7 zile <!–> 10 –> 10 <!–>
Curs de 8-14 zile –> 15 <!–> 15 –>
Curs cu durata de minimum 15 zile <!–> 20 –> 20 <!–>
Experiență în auditul sistemelor de management de mediu/ –>verificare EMAS**): <!–> –><!–> –><!–>
Realizarea de audituri pentru evaluarea SMM conform ISO –>14001/verificări EMAS <!–> 60 –><!–> 60 –><!–>
Experiență în activități relevante din domeniul protecției–>mediului <!–> 20 –><!–> 20 –><!–>
Apartenența la organisme profesionale în domeniul protec- –>ției mediului, respectiv al auditului de mediu <!–> 5 –><!–> 5 –><!–>
–> <!–> –>

*) Punctajul se multiplică cu numărul de cursuri efectuate.<!–>**) Punctajul se multiplică cu numărul de audituri efectuate (se acordă 20 de puncte pentru fiecare audit efectuat; minimul necesar de puncte este de 60, aferente celor 3 audituri complete).–>Punctajul minim necesar pentru etapa de precalificare în vederea obținerii acreditării/extinderii domeniului de acreditare/reînnoirii acreditării ca verificator de mediu<!–>Punctaj minim – persoane fizice și juridice*)–>

Verificator de mediu <!–> 130 de puncte –>

*) Persoanele juridice trebuie să întrunească punctajul minim de 130 de puncte pentru fiecare membru al colectivului de lucru.<!–>–> +
Anexa nr. 3<!–>la procedură–>A. Cerere de acreditare/de extindere a domeniului de acreditare/de reînnoire a acreditării ca verificator de mediu adresată Comisiei de acreditare<!–>– model –>Nr. de înregistrare ANPM:<!–>Data:–>PERSOANE FIZICE<!–>

Date personale privind persoana fizică–> Locul de muncă <!–>
Titlul (dl, dna) –> Instituția <!–>
Numele –> Ocupația/Funcția <!–>
Prenumele –> <!–>
Data și locul nașterii –> <!–>
Adresa de domiciliu –> Adresa sediului <!–>
Seria și numărul actului de –>identitate <!–> –><!–>
Localitate –> Localitate <!–>
Județ –> Județ <!–>
Cod poștal –> Cod poștal <!–>
Telefon/fax –> Telefon/fax <!–>
E-mail –> E-mail <!–>
–>Atestare/certificare/acreditare anterioară*) <!–>–>│_│Sistem de management al calității <!–>–>│_│Sistem de management de mediu <!–>–>│_│Altele <!–>–>

*) Se anexează o copie a certificatului/documentului doveditor.<!–>

Nivelul de –>competență <!–>solicitat –><!–>–> Acreditare<!–>–><!–>–><!–> Extinderea –>domeniului <!–>de acreditare–><!–>–> Reînnoirea <!–>acreditării –><!–>–><!–> Domenii de acreditare –>(se completează codul <!–>CAEN și denumirea dome- –>niului de acreditare) <!–>–>
<!–> Bifați –> Bifați <!–> Bifați –> Existent <!–> Solicitat –>
Verificator <!–>de mediu –><!–> –><!–>–> <!–>–><!–> –><!–>–> <!–> –>
<!–> –>

Prin prezenta solicit obținerea acreditării/extinderea domeniului de acreditare/reînnoirea acreditării ca verificator de mediu, conform prevederi- lor prezentei proceduri, și declar pe propria răspundere că îmi asum răspunderea pentru corectitudinea și completitudinea datelor și informațiilor furnizate în vederea evaluării și demarării procedurii de acreditare.<!–>

Întocmit la data –> <!–>
Numele și semnătura solicitantului –> <!–>

B. Cerere de acreditare/de extindere a domeniului de acreditare/de reînnoire a acreditării ca verificator de mediu adresată Comisiei de–>acreditare<!–>– model –>Nr. înregistrare Nr. de înregistrare ANPM:<!–>Data: Data:–>PERSOANE JURIDICE<!–>

Date privind persoana juridică –> Persoana de contact <!–>
Denumirea –> Numele <!–>
Nr. de înregistrare la registrul –>comerțului <!–> Ocupația/Funcția –><!–>
Nr. de înregistrare CCIR –> Compartimentul <!–>
Adresa sediului –> Telefon <!–>
–> Fax <!–>
Localitate –> E-mail <!–>
Județ –> <!–>
Cod poștal –> Colectivul de lucru*) <!–>
Telefon –> Număr total de membri: <!–>
Fax –> <!–>
E-mail –> <!–>
Reprezentant legal –> <!–>
–>Atestare/certificare/acreditare anterioară**) <!–>–>│_│Sistem de management al calității <!–>–>│_│Sistem de management de mediu <!–>–>│_│Altele <!–>–>

*) Se anexează lista cu membrii colectivului de lucru.<!–>**) Se anexează copii ale certificatului/documentului doveditor pentru fiecare membru al colectivului de lucru.–>

Nivelul de <!–>competență –>solicitat <!–>–><!–> Acreditare–><!–>–><!–>–> Extinderea <!–>domeniului –>de acreditare<!–>–><!–> Reînnoirea –>acreditării <!–>–><!–>–> Domenii de acreditare <!–>(se completează codul –>CAEN și denumirea dome- <!–>niului de acreditare) –><!–>
–> Bifați <!–> Bifați –> Bifați <!–> Existent –> Solicitat <!–>
Verificator –>de mediu <!–>–> <!–>–><!–> –><!–>–> <!–>–><!–> –> <!–>
–> <!–>

Prin prezenta solicit obținerea acreditării/extinderea domeniului de acreditare/reînnoirea acreditării ca verificator de mediu, conform prevederilor prezentei proceduri, și declar pe propria răspundere că îmi asum răspunderea pentru corectitudinea și completitudinea datelor și informațiilor furnizate în vederea evaluării și demarării procedurii de acreditare.–>

Întocmit la data <!–> –>
Numele și semnătura solicitantului <!–>(reprezentantului legal) –> <!–>–>

<!–>–>

+
Anexa nr. 4<!–>la procedură–>FORMULAR privind instruirea și experiența în domeniul protecției mediului și al auditului de mediu<!–>– model –>1. Pregătirea profesională<!–>

Nr. –>crt.<!–>–><!–>–><!–>–> Nivelul de clasifi- <!–>care a formei de –>învățământ (studii <!–>superioare, studii –>postuniversitare – <!–>master, doctorat –>etc.) <!–> Numele și –>tipul insti-<!–>tuției de –>învățământ <!–>–><!–>–> Perioada <!–>(de la – –>până la) <!–>–><!–>–><!–> Diploma –>obținută <!–>(nr. …/din–>data) <!–>–><!–>–> Specializare<!–>–><!–>–><!–>–><!–>
–> <!–> –> <!–> –> <!–>
–> <!–> –> <!–> –> <!–>

2. Cursuri de instruire/Programe de formare profesională urmate în domeniul auditului de mediu și protecției mediului–>

Nr. <!–>crt.–><!–>–><!–>–> Numele și tipul <!–>instituției/organi- –>zației profesionale <!–>prin care s-a reali–>zat formarea profe- <!–>sională –> Titlul <!–>cursului –><!–>–><!–>–> Perioada <!–>(de la – –>până la) <!–>–><!–>–> Tematica <!–>abordată –><!–>–><!–>–> Document <!–>doveditor –>de absolvire<!–>(nr. …/din–>data) <!–>–>
<!–> –> <!–> –> <!–> –>
<!–> –> <!–> –> <!–> –>

3. Apartenența la organisme profesionale în domeniul protecției mediului, respectiv al auditului de mediu<!–>

Nr. –>crt.<!–>–><!–>–><!–>–> Denumirea organismului<!–>profesional –><!–>–><!–>–><!–> Statutul –>în cadrul <!–>organismului –><!–>–><!–>–> Descrierea sumară<!–>a activității –>desfășurate <!–>în cadrul –>organismului <!–>–><!–> Documentul –>doveditor <!–>al apartenenței–>la organisme <!–>profesionale –>(nr. …/din <!–>data) –>
<!–> –> <!–> –> <!–>
–> <!–> –> <!–> –>

4. Prezentarea experienței în domeniul de acreditare solicitat<!–>

Nr. –>crt.<!–>–><!–>–> Numele și data <!–>angajatorului –><!–>–><!–> Perioada –>angajării <!–>–><!–>–> Tipul <!–>activității–>sau <!–>sectorul de–>activitate <!–> Cod –>CAEN <!–>–><!–>–> Funcția <!–>sau postul–>ocupat <!–>–><!–> Principalele–>activități <!–>și –>responsabi- <!–>lități –>
<!–> –> <!–> –> <!–> –> <!–>
–> <!–> –> <!–> –> <!–> –>

5. Experiența relevantă în auditul sistemelor de management de mediu<!–>

Nr. –>crt.<!–>–><!–>–><!–>–><!–> Participare la –>audituri de me- <!–>diu, conform –>EN ISO 14001 <!–>(denumirea orga–>nizației audita-<!–>te) –><!–> Durata –>pregătirii<!–>auditului–>înainte <!–>și după/ –>la fața <!–>locului –>(nr. zile)<!–> Domeniul de–>activitate <!–>auditat –><!–>–><!–>–><!–> Cod –>CAEN <!–>–><!–>–><!–>–><!–> Nr. membri–>în echipă <!–>–><!–>–><!–>–><!–> Descrierea –>lucrărilor <!–>efectuate –><!–>–><!–>–><!–>
–> <!–> –> <!–> –> <!–> –>
<!–> –> <!–> –> <!–> –> <!–>

6. Experiența relevantă în domeniul protecției mediului–><!–>–>

+
Anexa nr. 5<!–>la procedură–>TARIFE<!–>pentru acreditarea/extinderea domeniului de acreditare/reînnoirea–>acreditării ca verificator de mediu<!–>

Scopul lucrării sau al –>serviciului care se prestează<!–>–><!–>–><!–> Tipul lucrării sau al –>serviciului care se <!–>prestează –><!–>–><!–> Cuantumul în lei –>al tarifelor care se<!–>încasează*) –>
Persoane <!–>juridice –> Persoane <!–>fizice –>
Acreditarea/extinderea <!–>domeniului de acreditare/ –>reînnoirea acreditării ca <!–>verificator de mediu –><!–>–><!–>–><!–>–><!–>–> 1. Verificarea și analiza <!–>preliminară a documentelor–>depuse <!–> –><!–>1.400–> <!–>–>200<!–>
2. Analiza detaliată a –>documentelor depuse <!–> –>3.000<!–> –>500<!–>
3. Susținerea interviului –> 2.000<!–> 300–>
4. Supravegherea activită-<!–>ții verificatorului de –>mediu <!–> –><!–>500 –>

__________<!–>a)–>Tariful pentru îndeplinirea atribuțiilor de secretariat tehnic al Comisiei de acreditare și tariful pentru supravegherea activității verificatorului de mediu se achită la depunerea documentelor în contul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului.b)<!–>Dacă solicitantul a trecut de analiza preliminară efectuată de Secretariatul tehnic, tariful pentru analiza documentelor în cadrul Comisiei de acreditare și pentru susținerea interviului se achită în contul autorității publice centrale pentru protecția mediului înainte de începerea etapei de precalificare.–>Anexa 5 la procedură a fost înlocuită cu anexa 5 din ORDINUL nr. 890 din 16 iunie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 505 din 22 iulie 2009, conform art. V din același act normativ.<!–>–> +
Anexa nr. 6<!–>la procedură–>FORMULAR DE NOTIFICARE<!–>A.–>Date privind verificatorul de mediu*)

Nume <!–> –>
<!–>–><!–>Adresa –><!–>–><!–> Strada, numărul –> <!–>
Localitate –> <!–>
Județ –> <!–>
Cod poștal –> <!–>
Țara –> <!–>
Telefon/fax –> <!–>
E-mail –> <!–>
–>Verificator de mediu <!–>–> │_│ Individual (persoană fizică) <!–>
│_│ Organizație (persoană juridică) –>
<!–>–>Alte atestări/certificări/acreditări <!–>–><!–> │_│ Sistem de management al calității–>
│_│ Sistem de management de mediu <!–>
│_│ Altele –>
Certificat de acreditare ca verifi- <!–>cator de mediu (nr. ……../din data)–> <!–>–>

*) Se anexează copii ale certificatului/documentului doveditor pentru fiecare membru al colectivului de lucru.<!–>B. Detalii privind acreditarea ca verificator de mediu

Organismul național de acreditare –>(Denumire, adresă, date de contact) <!–> –><!–>
Domeniile de acreditare ca verificator–>de mediu (lista conform codului CAEN) <!–> –><!–>
Restricții –> <!–>

–>C.<!–>Componența nominală și competența membrilor colectivului de lucrua)–>Componența nominală

Nr.crt.<!–> Numele și prenumele membrilor colectivului de lucru –>
<!–> –>
<!–> –>

b)<!–>Competența în domeniul EMAS*)Numele și prenumele ………………………..–>Pregătirea profesională …………………….<!–>Cursuri de instruire/Programe de formare profesională urmate în domeniul protecției mediului ………………………………–>Prezentarea experienței de muncă ………………………….<!–>Experiența relevantă în domeniul protecției mediului/auditului sistemelor de management de mediu …………………………..–>__________<!–>*) Se completează pentru fiecare verificator de mediu care participă la verificarea și validarea informațiilor.–>

D.<!–>Informații privind organizația pentru care se desfășoară activități de verificare și validare în calitate de verificator de mediu*)

1. Date privind organizația –>
Denumire <!–> –>
Nr. de înregistrare la registrul <!–>comerțului –> <!–>–>
<!–>–>Adresa <!–>sediului –><!–>–><!–> Strada, numărul –> <!–>
Localitate –> <!–>
Județ –> <!–>
Cod poștal –> <!–>
Telefon/Fax –> Tipul actului<!–> Numărul actului–>
Adresa de e-mail <!–> –> <!–>
Telefon/Fax –> <!–> –>
Persoană de contact <!–>Responsabil declarație de mediu(nume, date –>de contact) <!–> –><!–>–> <!–>–><!–>
Reprezentant legal –> <!–> –>
Codul CAEN al activităților <!–> –> <!–>
Categoria de activități care cade sub inci- –>dența legislației privind prevenirea și con- <!–>trolul integrat al poluării –>(se va marca corespunzător) <!–> –>DA <!–>–><!–> –>NU <!–>–><!–>
Situația reglementării din punct de vedere al –>protecției mediului <!–> Tipul actului–><!–> Numărul actului–><!–>
Număr de angajați –> <!–>
IMM (se va marca corespunzător) –> DA <!–> NU –>
2. Descrierea organizației <!–>
Descrierea activității organizației/amplasa- –>mentului pentru care se solicită verificarea <!–>și validarea informațiilor –> <!–>–><!–>
Organigrama organizației –> <!–>
Planul de situație al amplasamentului –> <!–>
Subcontractori –> <!–>
Alte certifi- –>cate obținute <!–>–><!–>–> │_│ Sistem de management al calității <!–>–>│_│ Sistem de management de mediu <!–>–>│_│ Altele <!–>
Perioada de –>desfășurare a <!–>verificării –>(programul de <!–>verificare) –> <!–>–><!–>–><!–>

*) Se completează pentru fiecare amplasament în parte.–>

E.<!–>Măsuri privind aspectele legale și de translație

Competența privind cunoașterea legis- –>lației naționale din domeniul protec- <!–>ției mediului și altă legislație rele–>vantă <!–> –><!–>–><!–>
Competența privind translația –> <!–>

Prin prezenta declar pe propria răspundere că îmi asum răspunderea pentru corectitudinea și completitudinea datelor și informațiilor furnizate.–>

Întocmit la data <!–> –>
Numele și semnătura <!–>verificatorului de mediu –>(reprezentantului legal) <!–> –><!–>–>

(la 16-08-2007,
Procedura de acreditare a fost introdusă de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 1.100 din 3 iulie 2007, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 16 august 2007, având conținutul anexei la acest act normativ.
)
<!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters