Informatii Document
Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
| Nu exista actiuni suferite de acest act | |
| Nu exista actiuni induse de acest act | |
| Acte referite de acest act: | |
| Nu exista acte care fac referire la acest act | |
contractării de către unităţile administrativ-teritoriale de împrumuturi cu garanţia statului de la instituţii financiare internaţionale, bănci comerciale sau pe bază de acorduri bilaterale (de la alte guverne ori agenţii guvernamentale)**)(actualizată până la data de 19 noiembrie 2010*)
–––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 19 noiembrie 2010 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către ORDINUL nr. 2.697 din 16 noiembrie 2010.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor**) Titlul procedurii a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 2.697 din 16 noiembrie 2010 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 777 din 19 noiembrie 2010.1. În vederea asigurării finanţării, integrale sau parţiale, a unui program/proiect de investiţii publice prioritar pentru economia românească prin contractarea unui împrumut cu garanţia statului, unitatea administrativ-teritorială, prin Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI), în conformitate cu legislaţia în vigoare, iniţiază şi promovează un proiect de hotărâre a Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii.2. În baza documentaţiei prevăzute de legislaţia în vigoare, unitatea administrativ-teritorială, în calitate de posibil beneficiar al unui împrumut garantat de stat, obţine avizul favorabil al Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, constituită în baza art. 61 din Legea nr. 273/2006privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.3. Unitatea administrativ-teritorială prezintă Ministerului Finanţelor Publice (MFP) solicitarea cu privire la acordarea garanţiei statului, însoţită de următoarele documente:a) hotărârea Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii publice; … b) fundamentarea întocmită de unitatea administrativ-teritorială, însuşită de MAI, prin care se justifică prioritatea la nivel naţional/regional a programului/proiectului de investiţii publice, principalele elemente privind selectarea finanţatorului, valoarea împrumutului, a surselor de plată a serviciului datoriei publice aferent împrumutului, precum şi a plăţii oricăror impozite şi taxe aferente realizării investiţiei; … c) hotărârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale. … 4. Pe baza avizului de principiu privind acordarea garanţiei statului, emis de MFP prin direcţia de specialitate în baza documentelor prevăzute la pct. 3, unitatea administrativ-teritorială solicită avizul Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări (CIFGA) privind emiterea garanţiei de stat, în baza unei cereri depuse în acest scop la Banca de Export-Import a României EXIMBANK – S.A., însoţită de documentaţia şi fundamentările necesare efectuării analizei, în conformitate cu normele şi procedurile de lucru ale băncii. După finalizarea analizei de risc, unitatea administrativ-teritorială prezintă MFP avizul CIFGA.5. MFP, împreună cu MAI, întocmeşte şi prezintă spre aprobare Guvernului şi Preşedintelui României un memorandum în care se prezintă rezultatul analizei de risc efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK – S.A. şi se solicită acordul de principiu pentru acordarea garanţiei statului, precum şi aprobarea mandatului de negociere. Structura finanţării garantate de stat, documentaţia contractuală aferentă (acord de împrumut, scrisoare de garanţie), termenii şi condiţiile financiare (maturitate, dobândă, perioadă de graţie etc.) se analizează de MFP, prin direcţia de specialitate, care participă la negociere, alături de împrumutat.6. În cazul în care finanţatorul este o instituţie financiară internaţională, la solicitarea acesteia, MFP transmite acordul de principiu privind susţinerea împrumutului cu garanţia statului, după aprobarea memorandumului prevăzut la pct. 5.7. Direcţia de specialitate din cadrul MFP va evalua măsura de sprijin sub forma garanţiei de stat şi, în cazul în care aceasta intră sub incidenţa reglementărilor în domeniul ajutorului de stat, MFP, în colaborare cu MAI, vor parcurge etapele prevăzute la pct. 5 din anexa nr. 1 la ordin.8. După parcurgerea demersurilor prevăzute la pct. 7, MFP împreună cu MAI prezintă spre aprobare Guvernului şi Preşedintelui României un memorandum de aprobare a raportului negocierilor.9. MFP promovează spre aprobare proiectul de lege privind aprobarea emiterii garanţiei de stat elaborat cu avizul/sau împreună cu MAI.10. Direcţia de specialitate din cadrul MFP prezintă spre aprobare şi semnare conducerii MFP scrisoarea de garanţie împreună cu documentaţia aferentă, în forma negociată şi acceptată de finanţator, precum şi Convenţia de garantare. Scrisoarea de garanţie şi Convenţia de garantare vor conţine clauze privind intrarea în vigoare a acestora numai după intrarea în vigoare a legii de aprobare a emiterii garanţiei statului.11. Convenţia de garantare, avizată în prealabil de direcţiile de specialitate din cadrul MFP şi de controlul financiar preventiv şi delegat în conformitate cu legislaţia în vigoare, se încheie între MFP, în calitate de garant, şi unitatea administrativ-teritorială, în calitate de garantat, şi cuprinde o serie de prevederi cu privire la condiţiile de garantare şi de monitorizare a garanţiei, inclusiv cele referitoare la plata comisionului la fondul de risc, dar fără a se limita la acestea, şi anume:– utilizarea împrumutului garantat în numele şi în contul statului numai pentru destinaţiile stabilite prin acordul/contractul de împrumut încheiat între unitatea administrativ-teritorială şi creditor;– achitarea la scadenţă a obligaţiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea căruia MFP a emis scrisoarea de garanţie;– plata, la scadenţele şi în condiţiile prevăzute în Convenţia de garantare, a comisionului la fondul de risc (primei de garantare), precum şi a dobânzilor şi penalităţilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a acestuia;– înştiinţarea în scris a MFP, cu 10 zile calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilităţii constituirii parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentările corespunzătoare;– prezentarea MFP a unor informări în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se derulează acesta, precum şi cu privire la modul în care se efectuează plata serviciului datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanţia statului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin formularele de raportare aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.059/2008privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi raportarea datoriei publice, cu modificările şi completările ulterioare.Enumerarea de la prezentul punct nu este limitativă.12. Scrisoarea de garanţie, avizată în prealabil de controlul financiar preventiv şi delegat în conformitate cu legislaţia în vigoare, se transmite în original unităţii administrativ-teritoriale sau creditorului, după semnarea convenţiei de garantare de către persoanele împuternicite ale celor două părţi şi după înregistrarea în subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate.––––Procedura a fost înlocuită conform modificării aduse de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 2.697 din 16 noiembrie 2010 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 777 din 19 noiembrie 2010, prin care procedurile cuprinse în anexele 3 şi 4 au fost înlocuite cu procedura prevăzută în anexa 2 din actul normativ modificator.–––-