PROCEDURĂ din 28 septembrie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA PENTRU ÎNTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII SI COOPERATIE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 928 din 12 octombrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 1232 05/08/2004
ActulREFERIRE LALEGE 346 14/07/2004
ActulREFERIRE LAHG 173 12/02/2004
ActulREFERIRE LAPROTOCOL 23/04/2004
ActulREFERIRE LAMEMORANDUM 14/10/2003
ActulREFERIRE LALEGE 212 19/04/2002
ActulREFERIRE LAHG 461 09/05/2001
ActulREFERIRE LAOUG 60 25/04/2001
ActulREFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 212 19/04/2002
ANEXA 1REFERIRE LAHG 461 09/05/2001
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 60 25/04/2001
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 215 28/09/2004
ActulCONTINUT DEORDIN 215 28/09/2004

de implementare a Programului naţional multianual pe perioada 2002-2005 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare de afaceri Partea I.



1. Contextul şi problematica abordatăScopul principal al actualului program este acela de a contribui la dezvoltarea sectorului IMM din România prin crearea unor noi locuri de muncă dar şi prin creşterea nivelului de trai a populaţiei din zonele vizate.În cadrul programului "înfiinţarea şi dezvoltarea de incubatoare de afaceri în România" se vor acorda alocaţii financiare nerambursabile pentru a asigura funcţionalitatea IMM precum şi dezvoltarea economica şi sociala a zonelor propuse.De asemenea programul vizează şi creşterea numărului de activităţi economice durabile şi reducerea ratei de şomaj.2. Obiectivele politicii guvernamentale pentru susţinerea dezvoltării sectorului IMMPerspectiva dezvoltării pe termen lung a sectorului IMM-urilor din România are în vedere următoarele obiective generale:● Integrarea sectorului IMM-urilor în domeniul economic al UE;● Consolidarea unui sector dinamic al întreprinderilor mici şi mijlocii, capabil să facă faţă forţelor concurenţiale şi competiţiei internaţionale;● Crearea de noi locuri de muncă şi implicarea activă a tinerilor pe piaţa muncii;● Îmbunătăţirea culturii de afaceri;● Dezvoltarea infrastructurii de afaceri;● Deschiderea de noi pieţe.3. Principiile urmărite în vederea dezvoltării sectorului IMM– Crearea unui mediu de afaceri favorabil dezvoltării şi creşterii IMM-urilor;– Încurajarea competiţiei;– Facilitarea accesului la finanţare;– Facilitarea exporturilor;– Promovarea culturii antreprenoriale şi îmbunătăţirea performantelor de conducere.4. Contribuţia IMM în ceea ce priveşte generarea de valoare adăugată brută şi ocuparea forţei de muncăÎn urma statisticilor existente contribuţia sectorului IMM la crearea de valoare adăugată brută în 2002 a fost de 56%; firmele mici şi microîntreprinderile au contribuit cu 32% la acest procent, iar firmele mijlocii cu 25%. Între anii 2000 – 2002 contribuţia IMM s-a menţinut constanta, fapt datorat în exclusivitate firmelor mici cu 10 – 49 de salariaţi. Deşi firmele mijlocii au înregistrat un declin uşor, per total, contribuţia IMM la formarea PIB-ului a înregistrat variaţii neglijabile.IMM sunt concentrate în sectorul privat, în anul 2002, contribuţia IMM la crearea de valoare adăugată brută a înregistrat valori nesemnificative de aproximativ 0,5% din total. Pe ansamblu contribuţia firmelor din sectorul public a fost de 27%, iar firmele mari din acest sector au contribuit cu 42%, în principal datorită firmelor ce operează în sectorul serviciilor.În anul 2002, în România erau înregistrate în total circa 404.675 companii, dintre care 402.359 firme cu capital privat. În prezent, aceste companii deţin un coeficient mare de angajare de circa 1.844.312. În 2001 91,2% din totalul IMM din România deţineau statutul de micro-întreprindere. În general majoritatea IMM din România deţin statutul de micro-întreprinderi.Următoarele rezultate provin din analiza pe clase de mărime a sectorului IMM:– microîntreprinderile: au ca activitate principala comerţul. În anul 2000 au avut o pondere de 66% respectiv 63% în următorul an;– firmele mici: activitatea principala este reprezentata de industrie într-un procent de 60%. Comerţul reprezintă 40% din activităţile acestui sector.– firmele mijlocii: activităţile principale sunt realizate în industrie şi construcţii, într-un procent de 60%.Incubatorul de afaceri se constituie în scopul încurajării start-up-urilor, care reprezintă un segment important al infrastructurii necesare dezvoltării spiritului antreprenorial şi promovării sectorului IMM din România.Incubatorul de afaceri se constituie în scopul sprijinirii procesului de creare al unor noi întreprinderi de succes, asigurându-le o gamă largă şi integrată de servicii conform Anexei 2A.5. Experienţe anterioarePrimele incubatoare de afaceri au fost înfiinţate în România la începutul deceniului '90, în principal cu asistenţă Phare/CRIMM. În cadrul programului Phare/PAEM a fost publicat un manual al incubatoarelor de afaceri, care cuprinde toate elementele de bază şi etapele care trebuie parcurse pentru înfiinţarea şi funcţionarea IA.Într-un număr limitat de cazuri în implementarea incubatoarelor de afaceri au fost implicate şi institute de tehnologie şi cercetare. Unul dintre aceste cazuri este cel al ICTCM din Bucureşti.Au fost înfiinţate ulterior mai multe astfel de incubatoare, finanţate cu ajutorul diverşilor donatori, ca de exemplu: Phare, prin intermediul Programului FIMAN/PAEM şi Banca Mondială, în regiuni subdezvoltate sau în regiuni afectate de declinul industrial şi restructurare.S-au iniţiat contacte, schimburi de experienţa şi colaborări cu structuri individuale, precum şi cu alte reţele internaţionale de incubatoare, centre de promovare a inovaţiilor, parcuri tehnologice din UE şi CEEC.În prezent în România numărul şi impactul incubatoarelor este destul de scăzut pentru a satisface nevoile specifice ale IMM-urilor aflate în stadiul de început sau care funcţionează deja. Având o distribuţie geografica inegala şi o rata de supravieţuire foarte mica, o serie de incubatoare înfiinţate cu sprijin internaţional au încetat să funcţioneze în momentul în care s-a încheiat finanţarea, dat fiind faptul că sprijinul din partea autorităţilor locale/guvernului/sectorului privat a fost inexistent sau insuficient pentru a le menţine în funcţiune până când acestea ar fi putut să se autosustina. Constituirea lor nu a avut la bază planuri de afaceri pe termen lung şi parteneriate care să asigure finanţarea după încetarea susţinerii financiare a donatorilor. Incubatoarele de afaceri constituie un mecanism eficient de stimulare a înfiinţării şi dezvoltării IMM-urilor. Guvernul şi organizaţiile internaţionale recunosc că este nevoie să se îmbunătăţească capacitatea incubatoarelor de afaceri existente şi să se consolideze reţeaua lor din România. Programul naţional multianual pe perioada 2002 – 2005 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare de afaceri asigură o intervenţie coerentă şi pe termen mediu din partea guvernului.6. Obiectivul de dezvoltare şi impactul anticipatObiectivul de dezvoltare al programului este acela de a contribui la creşterea nivelului de trai din România prin dezvoltarea IMM-urilor şi crearea de noi locuri de muncă. Programul va realiza acest lucru prin înfiinţarea de noi incubatoare de afaceri, care vor asigura IMM-urilor servicii de sprijin subvenţionate.Impactul anticipat al proiectului urmăreşte crearea unei reţele de incubatoare de afaceri în România, care va permite:– înfiinţarea şi dezvoltarea de IMM inovatoare, capabile să utilizeze în mod eficient resursele existente în sistemul de cercetare şi tehnologie şi să creeze noi locuri de muncă;– crearea unei relaţii eficiente între potenţialul tehnologic şi cel antreprenorial;– utilizarea rezultatelor obţinute în domeniul cercetării şi tehnologiei în scopul dezvoltării infrastructurii mediului economic;– utilizarea unui nivel mai înalt de calificare;– îmbunătăţirea accesului IMM-urilor incubate la informaţii, consultanţă, surse de finanţare, precum şi la servicii şi echipamente specifice de cercetare;– creşterea numărului de locuri de muncă şi a dezvoltării economice în regiunile ţintă;– utilizarea facilităţilor, a resurselor umane şi a materialelor existente în zonă;– corelarea activităţilor incubatorului cu cele ale întreprinderilor existente în zonă, fie oferindu-le produse, fie utilizând produsele acestora.7. Planul Naţional de Dezvoltare RegionalaÎn cadrul prezentului program se regăsesc obiectivele specifice ale Planului Naţional de Dezvoltare Regionala după cum urmează:1. Dezvoltarea infrastructurii sociale şi de afaceri indiferent de condiţiile de mediu. Dezvoltarea infrastructurii2. Îmbunătăţirea mediului de afaceri prin exploatarea potenţialului economic al regiunii, datorita stimulării active a competitivităţii şi eficientei IMM-urilor. Dezvoltarea mediului de afaceri3. Îmbunătăţirea aptitudinilor profesionale prin intermediul acţiunilor de trainining şi al cursurilor de formare tehnica, pentru a dezvolta o forţa de muncă adaptabila cerinţelor pieţei. Dezvoltarea resurselor umane şi creşterea ratei de angajareÎn procesul de programare a strategiei alese, este important ca strategia aleasa să fie de tip netraditionalist şi centrat pe următoarele principii generale:● integrare;● concentrarea resurselor;● parteneriate.Pe parcursul dezvoltării sale programul va oferi posibilitatea implicării unor noi parteneri, precum instituţii bancare, firme de consultanţă, instituţii de micro-finanţare, alte autorităţi centrale/locale, finanţatori internaţionali, care vor putea contribui cu resurse financiare sau de alta natură.Secţiunea I.b.Strategia programului1. Administrarea IncubatoarelorDatorita situaţiei economice şi sociale la nivelul judeţelor Hunedoara, Braşov şi Alba, Guvernul României este direct interesat în rezolvarea problemei create prin disponibilizarea unui mare număr de angajaţi din sectorul de stat. În acest context, programul va debuta cu o fază pilot, care va avea ca finalitate înfiinţarea a trei incubatoare de afaceri în zonele Hunedoara, Braşov şi Alba. În următorii ani programul se va extinde la nivel naţional, în baza unui studiu de evaluare preliminar, prin care se vor determina şi cuantifica situaţia actuală precum şi necesităţile înfiinţării de noi incubatoare de afaceri în alte zone, precum Iaşi şi Dolj.Incubatorul de afaceri se constituie printr-un act de asociere în participaţiune încheiat între reprezentanţi ai autorităţilor publice locale, societăţi comerciale, Agenţii de Dezvoltare Regională care au calitatea de parteneri locali, capacitatea de a găzdui şi administra un incubator de afaceri (IA), precum şi de a acorda asistenţa tehnica şi de a instrui potenţialii întreprinzători în perioada premergătoare incubării.Contractul de asociere în participaţiune va conţine clauze specifice referitoare la durata contractului, contribuţia părţilor în scopul asigurării serviciilor şi facilităţilor comune oferite de incubatorul de afaceri, condiţii de asigurare a spaţiului incubatorului şi a utilităţilor.Asocierea în participaţiune este constituită în conformitate cu dispoziţiile art. 251 -256 Cod Comercial. Asocierea în participaţiune are drept obiect înfiinţarea, funcţionarea şi dezvoltarea incubatorului de afaceri.Asociaţia nou creata, în coordonare cu PNUD, va subcontracta ulterior o companie specializata, care va deveni Administrator al Incubatorului şi care se va ocupa de managementul Incubatorului de Afaceri.Procedura generală pentru înfiinţarea incubatoarelor de afaceri începe cu selectarea societăţii comerciale care are calitatea de Administrator al Incubatorului. Prin intermediul Administratorului Incubatorului, care va fi o companie subcontractata, IMM-urile vor beneficia de asistenţă financiară şi tehnică în cadrul prezentului program. AI va fi responsabil de aspectele operaţionale şi de conducerea Incubatorului de Afaceri, fără a deţine însă majoritatea acţiunilor.Selecţia Administratorului Incubatorului, care îndeplineşte toate criteriile prevăzute în Anexa 1A – Procedura de selecţie a Administratorului Incubatorului şi în Caietul de Sarcini – se va face printr-una din procedurile de achiziţie publică, prevăzute de legislaţia în vigoare. Aceste criterii vor ţine seama în special de existenţa premizelor favorabile şi a altor resurse materiale pentru realizarea IA, a experienţei acestora în domeniul managementului afacerilor, de existenţa resurselor umane proprii, de capacitatea de a mobiliza resursele financiare suplimentare necesare pentru funcţionarea IA după încheierea programului.Anexa 1A conţine de asemenea şi descrierea procedurii de selecţie, precum şi documentaţia care va fi elaborată şi înaintată în vederea selecţiei, de către fiecare societate comercială.Selecţia acestora se va organiza în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, aprobată prin Legea nr. 212/2002, cu modificările ulterioare, şi cu prevederile Hotărârii de Guvern nr. 461/2001 pentru aprobarea normelor de aplicare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 60/2001.Administratorul Incubatorului (AI) va avea rolul şi responsabilităţile definite în Anexa 1B a prezentului Document Proiect. Administratorul Incubatorului va administra activitatea IA, beneficiind de asistenţă financiară şi tehnică acordată prin intermediul programului, în baza prezentului Document Proiect.Prin prezentul program vor fi parţial finanţate cheltuielile (în conformitate cu bugetul prezentat în Anexa 4 la prezentul document) pentru:● amenajarea incubatoarelor de afaceri;● administrarea programului;● retribuirea Echipei de Program;● alocaţii financiare nerambursabile destinate înfiinţării şi susţinerii activităţilor specifice IA;● instruirea a maximum 100 de potenţiali întreprinzători / incubator; selecţia a 20 de întreprinzători/incubator în baza celor mai bune planuri de afaceri întocmite de către aceştia, dintre care:– maximum 10 societăţi comerciale vor fi nou înfiinţate;– minimum 10 societăţi comerciale vor prezentă un istoric de funcţionare de cel puţin 2 ani.Anexa 4 va fi aprobată de către partenerii în program în termen de 30 de zile de la data notificării de către ANIMMC a publicării în Monitorul Oficial a documentelor referitoare la procedura de implementare a programului.Alocaţiile financiare nerambursabile destinate înfiinţării şi susţinerii activităţilor specifice incubatoarelor de afaceri vor fi eliberate de către PNUD în mai multe tranşe, conform Memorandumului de înţelegere, astfel:1. prima tranşă, reprezentând maximum 30% din bugetul anual alocat fiecărui incubator pentru: iniţierea activităţilor specifice incubatorului, promovarea la nivel local a programului, instruirea întreprinzătorilor, selecţia în vederea constituirii de societăţi comerciale în scopul incubării, alocaţii financiare aferente înfiinţării fiecărei societăţi comerciale care urmează să fie incubată;2. tranşele următoare vor fi alocate lunar pe baza rapoartelor financiare întocmite de Administratorii Incubatoarelor, însoţite de documentaţia justificativa (contracte de prestări servicii, facturi fiscale, chitanţe fiscale, ordine de plată, extrase de cont) privind cheltuielile realizate, în conformitate cu contractele încheiate de aceştia cu PNUD şi a contractelor de prestări servicii încheiate între AI şi IMM incubate.IMM-urile incubate vor beneficia astfel de alocaţii financiare nerambursabile, în conformitate cu ciclul de incubare descris în Anexa 2B.Programul se va derula pe perioada 2004-2007 conform alocaţiilor bugetare prevăzute în Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507 din 2003, pe baza contribuţiilor stabilite prin prezentul document. În acest sens, Administratorii Incubatoarelor vor prezenta lunar rapoarte de activitate în baza contractelor ce vor fi încheiate între aceştia şi PNUD, prin care vor demonstra utilizarea eficientă a sumelor alocate şi păstrarea destinaţiei acestora.Pentru a asigura respectarea stricta a obligaţiilor contractuale şi a administrării în mod eficient a IA, personalul de conducere al IA va fi angajat cu implicarea directă a conducerii programului.Se va promova cooperarea strânsă şi crearea de reţele între diversele incubatoare de afaceri şi între acestea şi alţi factori locali sau internaţionali interesaţi.2. Beneficiarii programului2.1. Beneficiarii programului sunt potenţiali întreprinzători, constituiţi în societăţi comerciale organizate în temeiul Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, şi a Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii şi care îndeplinesc, cumulativ, la data solicitării, criteriile de eligibilitate specificate mai jos:2.1.1. IMM nou înfiinţate care au potenţial de dezvoltare ridicat, trebuie să prezinte un proiect fezabil de dezvoltare prin care să creeze minimum 3 locuri de muncă în următorii 2 ani.În cadrul programului, sunt definite ca IMM nou înfiinţate:– Agenţi economici, care în termen de patru luni de la data selecţiei prezintă dovada obţinerii înregistrării şi autorizării societăţii comerciale la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul societatea;– Desfăşoară activităţi de producţie de bunuri şi/sau servicii.2.1.2. IMM cu istoric de funcţionare de cel puţin 2 ani de la data depunerii documentaţiei, trebuie să prezinte un proiect fezabil de dezvoltare care să permită crearea a minimum 3 locuri de muncă în următorii 2 ani, au un bilanţ financiar-contabil pozitiv pe ultimii 2 ani, au un număr mediu scriptic de minimum 3 salariaţi, în anul fiscal anterior incubării;– Desfăşoară activităţi de producţie de bunuri şi/sau servicii.2.2 Nu beneficiază de prevederile programului: societăţile bancare, societăţile de asigurare şi reasigurare, societăţile de administrare a fondurilor financiare de investiţii, societăţile de valori imobiliare, societăţile cu activitate principală de comerţ, activităţi de intermedieri financiare, activităţi auxiliare intermedierilor financiare, activităţi de intermedieri imobiliare, activităţi juridice, de contabilitate şi revizie contabilă, consultanţă în domeniul fiscal, consultanţă în afaceri, selecţia şi plasarea forţei de muncă, alte activităţi prestate în principal întreprinderilor.Întreprinzătorii selectaţi în urma instruirii, pe baza planurilor de afaceri, vor beneficia, în cadrul IA, de sprijin direct pentru a-şi desfăşura activitatea în mod eficient.Selecţia întreprinzătorilor se va face de către o comisie din a cărei componenţă vor face parte reprezentanţi ai ANIMMC, PNUD şi ai Administratorului Incubatorului.3. Cadrul instituţional şi resursele programuluiIncubatoarele de afaceri sunt, prin definiţie, create pentru a sprijini şi a face parte dintr-un cadru strategic, orientat în plan teritorial şi axat pe priorităţile politice (ex.: dezvoltarea regiunilor) sau prin combinarea acestor doi factori.În acest sens trebuie încurajata comunicarea între ariile geografice propuse pentru a fi dezvoltate, tocmai pentru ca evoluţia lor s-ar putea produce în cadrul unei reţele sustenabile de Incubatoare de Afaceri care vor aplica cele mai bune proceduri în acest sens.Din experienţa anterioara s-a observat ca cele mai sustenabile incubatoare sunt acelea care care deţin o tehnologie particulara şi sunt centrate pe partea de dezvoltare a mediului economic.Astfel managerii incubatoarelor vor fi directionati spre însuşirea unor aptitudini specializate, facilitând astfel parteneriatele între companiile client prezente.(ex: activarea relaţiilor de afaceri între firmele incubate)Programul se bazează pe o strânsă colaborare între ANIMMC/PNUD şi autorităţile publice locale/Administratorul Incubatorului/Agenţiile de Dezvoltare Regională, care vor fi parteneri direct implicaţi în implementarea programului, cu roluri şi responsabilităţi clar definite.Contribuţiile în natură ale părţilor contractului de asociere în participaţiune, sub formă de locaţii, servicii, materiale şi resurse umane sunt esenţiale pentru implementarea cu succes a programului.Agenţia Naţională pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie (ANIMMC) va asigura finanţarea programului din fonduri alocate de la bugetul de stat, aşa cum este prevăzut în Memorandumul de Înţelegere şi Acordul de Co – finanţare, aprobate prin Hotărârea de Guvern nr. 173/2004 şi în Protocolul dintre Agenţia Naţională pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie din România şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare semnat la 23 aprilie 2004 pentru modificarea Memorandumului de Înţelegere dintre Agenţia Naţională pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie din România şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, privind Programul Naţional Multianual pe perioada 2002-2005 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri şi a Acordului de Co-Finanţare dintre Agenţia Naţională pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie din România şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare semnate la 13 octombrie 2003, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1232/2004.ANIMMC va avea responsabilităţile unei agenţii naţionale de execuţie, va numi un Coordonator Naţional de Program, deţinând controlul asupra deciziilor în derularea programului. În acest sens ANIMMC va monitoriza stadiului implementării programului pentru a se asigura că sunt atinse obiectivele stabilite prin prezentul Document de Proiect.3.1. Contribuţia ANIMMC pentru anul 2004 este de 10 miliarde lei, respectiv echivalentul în dolari S.U.A.*1), în conformitate cu prevederile din Anexa 3/12/23 la Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507 din 2003 şi a Protocolului între Agenţia Naţională Pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Co-operaţie din România şi Programul Naţiunilor Unite Pentru Dezvoltare, semnat la 23 aprilie 2004 la Bucureşti, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1232/2004.Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) va asigura resurse financiare, din fonduri proprii, în cuantumurile stabilite în Memorandumul de Înţelegere şi Acordul de Co – finanţare, aprobate prin Hotărârea de Guvern nr. 173/2004 şi în Protocolul între Agenţia Naţională pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie din România şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la 23 aprilie 2004 pentru modificarea Memorandumului de Înţelegere dintre Agenţia Naţională pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie din România şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare privind Programul Naţional Multianual pe perioada 2002-2005 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri şi a Acordului de Co-Finanţare dintre Agenţia Naţională pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie din România şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnate la 14 octombrie 2003, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1232/2004.PNUD îşi asuma rolul şi responsabilităţile unei agenţii de implementare. În această calitate, PNUD va răspunde de managementul adecvat al programelor, din punct de vedere administrativ, financiar şi tehnic, prin respectarea procedurilor de achiziţie publică şi contractare, inclusiv selecţia personalului angajat în cadrul programului, asigurarea echipamentelor şi a materialelor necesare, raportarea şi monitorizarea implementării programului, care va fi executat conform modalităţii de execuţie naţionale (NEX)Asistenţa pe care o va acorda PNUD ANIMMC, este importantă pentru realizarea obiectivelor programului. În calitatea sa de organizaţie internaţională de dezvoltare, şi subiect de drept internaţional public, cu o largă recunoaştere, PNUD are o bogată experienţă în domeniul promovării IMM-urilor, precum şi în dezvoltarea incubatoarelor de afaceri.3.2. Contribuţia PNUD pentru anul 2004 este de 10% din contribuţia ANIMMC, fiind reprezentată de echivalentul în dolari S.U.A.*1) al sumei de 1 miliard lei, în conformitate cu prevederile Art. I din Acordul de Co-Finanţare între Agenţia Naţională pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie din România şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la 14 octombrie 2003, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 173/2004 şi a Art. I, alin. 2.4 din Protocolului între Agenţia Naţională Pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Co-operaţie din România şi Programul Naţiunilor Unite Pentru Dezvoltare, semnat la 23 aprilie 2004 la Bucureşti, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1232/2004______________*1) Cursul de schimb utilizat pentru conversia Leu-USD este cursul Naţiunilor Unite, valabil la data notificării de către ANIMMC a publicării în M.O. a documentelor referitoare la procedura de implementare a programuluiPartea a II-a. Matricea logică a rezultatelor şi a resurselor programului

Rezultatul scontat la nivel naţional, în conformitate cu Cadrul de Obiective Naţionale:
Extinderea sectorului privat competitiv, orientat către piaţă, bazat pe principiile dezvoltării economice în mod durabil şi echitabil
Indicatorul rezultatului scontat la nivel naţional, stabilit în conformitate cu Cadrul Programatic de Obiective şi Resurse Naţionale, inclusiv nivelul de pornire şi obiectivul final
Existenţa politicilor şi a unui cadru legislativ care facilitează dezvoltarea unui sector privat competitiv, orientat către piaţă, luând în considerare efectele probabile privind durabilitatea şi echitatea
Nivelul de pornire: Simplificarea procedurilor de înregistrare a societăţilor comerciale nou-înfiinţate
Obiectiv final: Crearea unei reţele de incubatoare de afaceri în România
Domeniul de asistenţă aplicabil (conform Cadrului de Resurse Strategice):
G1-SGN1-SASN3 – Reforma politicilor, legislaţiei şi administraţiei pentru sprijinirea dezvoltării sectorului privat
Strategia de parteneriat
PNUD va avea rolul şi responsabilităţile unei agenţii de implementare a Programului Naţional Multianual pe perioada 2004-2007 pentru înfiinţarea şi dezvoltarea incubatoarelor tehnologice şi de afaceri al ANIMMC. Având ANIMMC ca agenţie de execuţie şi ca donor, programul va susţine în acest scop crearea unei reţele de incubatoare de afaceri, care este considerată un mecanism eficient de sprijinire a înfiinţării şi dezvoltării de IMM
Titlul programului şi numărul:
Înfiinţarea şi dezvoltarea incubatoarelor de afaceri – 000 14603
Obiectiv 1 – Facilitarea înfiinţării a cinci incubatoare de afaceri în judeţele Hunedoara, Braşov, Alba, Iaşi şi Dolj şi crearea premiselor pentru înfiinţarea şi dezvoltarea de noi incubatoare în alte zone cu potenţial economic şi social
Rezultatele aşteptate ale programului Rezultatele anuale ale programului Activităţi principale Contribuţii
1.1. Finalizarea condiţiilor pentru acordarea asistenţei incubatoarelor de afaceri ANUL I Stabilirea structurilor de management şi a metodologiei de funcţionare şi implementare a programului pentru înfiinţarea incubatoarelor din zonele Hunedoara, Braşov, Alba, Iaşi şi Dolj 1.1.1. Constituirea structurii de management a Programului din partea ANIMMC-UIP şi Coordonatorul Naţional de Program Personal Deplasări în ţară Contractare AI
1.1.2. Selectarea şi recrutarea personalului pentru Echipa programului şi a Managerului Naţional de Program Raportări Diverse
1.1.3. Finalizarea regulilor de funcţionare şi implementare a programului
1.1.4. Stabilirea criteriilor de selectare a AI (campanii de promovare, pregătirea şi lansarea Caietului de Sarcini pentru selectarea societăţii comerciale care are calitatea de Administrator al Incubatorului, evaluarea ofertelor primite, etc.)
1.1.5. Finalizarea politicilor de stabilire a preţurilor/subvenţiilor pentru serviciile oferite de incubator
1.1.6. Stabilirea sarcinilor anuale de performanţă ale fiecărui AI
1.1.7. Stabilirea modalităţii şi a documentaţiei de raportare financiară a AI
1.1.8. Stabilirea tipurilor de contracte care vor fi încheiate
1.2. Înfiinţarea incubatoarelor de afaceri în zonele Hunedoara, Braşov Alba, Iaşi şi Dolj Selectarea şi organizarea fiecărui AI pentru zonele Hunedoara, Braşov, Alba, Iaşi şi Dolj Selectarea IMM în vederea incubării 1.2.1. Vizite/evaluări pe teren în vederea selectării locaţiilor
1.2.2. Selectarea locaţiilor şi încheierea contractului cu AI
1.2.3. Instruirea unui număr de 100 potenţiali întreprinzători
1.2.4. Selectarea întreprinzătorilor se va face pe baza planurilor de afaceri întocmite de către aceştia
1.2.5. Încheierea contractelor între AI şi IMM selectate în vederea incubării
1.2.6. Acordarea finanţării parţiale aferentă constituirii de IMM nou înfiinţate
1.2.7. Acordarea sprijinului financiar conform procedurilor stabilite la Anexele 2A şi 2B
1.2.8. Asigurarea spaţiului de lucru independent pentru fiecare IMM
1.2.9. Asigurarea serviciilor comune şi specializate pentru IMM incubate
1.2.10. Monitorizarea şi evaluarea rezultatelor conform procedurilor stabilite în program
1.3. Dezvoltarea incubatoarelor de afaceri Servicii şi alocaţii financiare pentru desfăşurarea activităţilor 1.3.1. Determinarea şi cuantificarea necesităţii înfiinţării de noi incubatoare de afaceri în arii geografice cu potenţial
1.3.2. Evaluarea resurselor necesare care vor trebui asigurate de la Guvern pentru înfiinţarea de noi incubatoare
1.3.3. Evaluarea resurselor care ar putea fi asigurate de comunitatea internaţională şi locală a resurselor pentru sprijinirea incubatoarelor tehnologice şi de afaceri în următorii ani
1.3.4. Analiza oportunităţilor existente în diverse zone cu privire la accesul la materii prime şi alte resurse şi posibilităţilor de punere în practică de noi tehnologii
Studiu privind necesitatea înfiinţării de noi incubatoare de afaceri 1.3.5. Realizarea unui raport final cu recomandări privind selectarea celor mai bune zone în care vor fi amplasate incubatoarele care vor beneficia de asistenţă în continuare
Obiectiv 2 – Pregătirea pentru extinderea în zone cu potenţial economic şi geografic
2.1. Dezvoltarea reţelei de incubatoare ANUL II Studiu privind necesitatea înfiinţării de noi incubatoare de afaceri 2.1.1. Determinarea şi cuantificarea necesităţii înfiinţării de noi incubatoare de afaceri în arii geografice cu potenţial Personal Deplasări în ţară Contracte cu AI
2.1.2. Evaluarea resurselor necesare care vor trebui asigurate de la Guvern pentru înfiinţarea de noi incubatoare Diverse
2.1.3. Evaluarea resurselor care ar putea fi asigurate de comunitatea internaţională şi locală a resurselor pentru sprijinirea incubatoarelor de afaceri în următorii ani
2.1.4. Analiza oportunităţilor existente în diverse zone cu privire la accesul la materii prime şi alte resurse şi posibilităţilor de punere în practică de noi tehnologii
2.1.5. Realizarea unui raport final cu recomandări privind selectarea celor mai bune zone în care vor fi amplasate incubatoarele care vor beneficia de asistenţă în continuare
2.2. Înfiinţarea de noi incubatoare de afaceri ANII II, III Dezvoltarea incubatoarelor existente şi înfiinţarea a încă două incubatoare de afaceri pe baza studiului de evaluare preliminar 2.2.1. Realizarea campaniei de promovare a programului
2.2.2. Lansarea procesului de selecţie a AI
2.2.3. Pregătirea cererilor de ofertă
2.2.4. Lansarea cererilor de ofertă
2.2.5. Evaluarea ofertelor primite
2.2.6. Vizite/evaluări pe teren
2.2.7. Selectarea şi încheierea contractelor cu AI
2.2.8. Elaborarea unui plan de acţiune detaliat care să cuprindă planul de marketing, a dotărilor, de organizare şi management, planul financiar
Selectarea IMM în vederea incubării 2.2.9. Renovarea sediilor, instalarea dotărilor şi a echipamentelor strict necesare pentru fiecare incubator
2.2.10. Finalizarea regulamentului operaţional al ITA – se repetă ciclul din Anul I
Servicii şi alocaţii financiare pentru desfăşurarea activităţilor 2.2.11. Coordonarea şi monitorizarea activităţii incubatoarelor de la Hunedoara, Braşov, Alba, Iaşi şi Dolj
2.2.12. Monitorizarea şi evaluarea performanţelor conform procedurilor stabilite în cadrul programului
Obiectiv 3 – Asistarea incubatoarelor de afaceri înfiinţate care să permită acestora susţinerea şi după încetarea finanţării
3.1. Dezvoltarea IA înfiinţate în anii precedenţi ANUL IV Asigurarea sustenabilităţii IA înfiinţate în anii precedenţi 3.1.1. Organizarea de seminarii speciale de instruire pentru managerii şi personalul incubatoarelor de afaceri pentru îmbunătăţirea performanţelor acestora Personal Deplasări în ţară Diverse
3.1.2. Desfăşurarea de activităţi de atragere de fonduri pentru a asigura fondurile suplimentare necesare derulării activităţilor IA după încetarea finanţării prin intermediul programului
3.1.3. Încurajarea schimbului de experienţă între IA asistate şi alte organisme similare din România şi din străinătate
3.1.4. Promovarea unei cooperări strânse între IA şi institutele de învăţământ superior
3.1.5. Organizarea periodică de evenimente comune între ITA
3.1.6. Organizarea de întâlniri şi prezentări pe diferite teme de afaceri pentru IMM incubate
3.1.7. Implicarea IMM incubate în programe specifice de finanţare
3.1.8. Monitorizarea activităţilor IA

+
Secţiunea IIManagementul programuluiAgenţia de execuţie a programului este reprezentata de ANIMMC. În vederea implementării corespunzătoare a Programului, în cadrul ANIMMC se va constitui Unitatea de Implementare a Programului (UIP) şi se va numi un Coordonator Naţional al Programului (CNP). Structura organizatorică a UIP, numărul de persoane, atribuţiile şi responsabilităţile vor fi stabilite prin Ordin al Preşedintelui ANIMMC. UIP va avea rolul unui organism de conducere, iar ANIMMC va avea controlul asupra deciziilor privitoare la derularea programului.PNUD va asigura implementarea programului în numele ANIMMC. PNUD este responsabil de selectarea şi recrutarea personalului Echipei de Program care asigură administrarea curentă a activităţilor programului. Echipa de Program răspunde de derularea tuturor activităţilor menţionate în documentul proiect. Această echipă va fi condusă de un Manager Naţional de Program (MNP) şi va include 2 experţi în incubatoare şi un angajat pe probleme de administraţie. De asemenea, MNP răspunde de elaborarea şi prezentarea rapoartelor lunare şi a planurilor de lucru.Modalitatea de selecţie şi recrutare a personalului Echipei de Program se va face în conformitate cu regulile şi procedurile PNUD, prin intermediul unui proces de interviuri structurat şi deschis.Programul va fi supus unui proces de audit, o dată în decursul unui an fiscal, de către un auditor independent.1. Raportarea, monitorizarea şi evaluarea programuluiActivităţile programului vor fi derulate şi monitorizate pe baza planurilor de lucru care vor fi elaborate şi actualizate de Managerul Naţional al Programului (MNP).Programul va fi supus unei revizii cel puţin odată pe an. Analiza va fi efectuată în comun de reprezentanţii ANIMMC (agenţie de execuţie) şi ai PNUD (agenţie de implementare). Prima analiză de acest fel se va ţine la un an după începerea programului. Managerul Naţional al Programului, împreună cu Coordonatorul Naţional al Programului, vor elabora şi prezenta reprezentanţilor PNUD şi ANIMMC un Raport Anual privind stadiul realizării programului (RARP) înainte de încheierea fiecărui an.La ultima şedinţă se va elabora un Raport Final al Programului (RFP) pentru a fi analizat în cadrul acesteia. Acesta va fi elaborat preliminar cu suficient timp înainte pentru a permite revizuirea şi clarificarea din punct de vedere tehnic a activităţilor efectuate de către agenţia de execuţie şi agenţia de implementare, cu cel puţin două luni înainte de data şedinţei finale.Programul va fi supus unui proces de evaluare cu 6 luni înainte de data prevăzută pentru încheierea sa. Organizarea, planificarea şi termenii de referinţă se vor stabili după consultări între părţile stabilite prin documentul proiect. Următoarele tipuri de revizuiri, semnate numai de Reprezentantul Rezident PNUD, pot fi făcute la acest program:a) Revizuiri / adăugiri la, oricare din anexele prezentului document proiect;b) Revizuiri care nu implică modificări importante ale obiectivelor imediate, ale rezultatelor sau ale activităţilor programului, dar sunt produse de modificări ale contribuţiei din resurse proprii sau de creşteri ale costurilor produse de inflaţie;c) Revizuiri anuale obligatorii care se referă la furnizarea de contribuţii din resurse proprii aşa cum s-a căzut de acord, sau reflectă creşterea costurilor legate de experţi sau de alte probleme, din cauza inflaţiei, sau iau în considerare flexibilitatea cheltuielilor agenţiei.2. Criterii de evaluare a programului:Criterii bazate pe rezultate:– gradul de utilizare a suprafeţei incubatorului (în mp);– numărul mediu de locuri de muncă nou create/IMM incubat;– numărul de IMM incubate;– numărul de IMM nou create incubate;– numărul de IMM excluse din incubatorul de afaceri;– perioada de incubare;– numărul de angajaţi ai AI;– raportul dintre nr. de angajaţi ai IA/IMM incubate;– serviciile livrate şi calitate lor;– ratele de supravieţuire după terminarea perioadei de incubaţie a IMM.Criterii economice:– costuri medii de operare;– costuri medii în investiţii de capital;– costuri per loc de muncă (brut);– rata de faliment a IMM incubate;– rata de supravieţuire a IMM incubate;– valoarea investiţiilor în mijloacele fixe;– valoarea investiţiilor străine atrase;– rezultate financiare şi economice, creşterea medie a cifrei de afaceri şi a profitului realizat;– nr. de schimburi comerciale cu parteneri economici din afara ariei geografice de activare a incubatoarelor de afaceri.
+
Secţiunea IIICadrul legalPrezentul document proiect va fi instrumentul la care se face referinţă în Art. 1 din Acordul Standard pentru Acordare Asistenţă de Bază (ASAAB), încheiat între Guvernul României şi PNUD, semnat la 23 ianuarie 1991.
+
Secţiunea IVBugetul şi planul de lucruVezi Bugetul proiectului în Anexa 4. Planul de lucru se va realiza la momentul începerii proiectului
+
Anexa 1ACriterii de selectare a Administratorului IncubatoruluiDefiniţie: Administratorul Incubatorului (AI) – este o societate comercială subcontractata.Incubatoarele de Afaceri vor fi reprezentate de o companie subcontractata care se va ocupa de managementul strategic al Incubatorului de Afaceri.AI va fi responsabil de aspectele operaţionale şi de conducere a Incubatorului de Afaceri, însă fără a deţine majoritatea acţiunilor.În momentul stabilirii criteriilor de selecţie vor trebui luate în consideraţie aspecte precum numărul de consultanţi necesari.De asemenea calitatea echipei de conducere precum şi adoptarea unei atitudini profesionale de conducere a incubatoarelor şi monitorizarea clienţilor, reprezintă doar câteva aspecte cruciale pentru performanta desăvârşita a acestui proiect.În general, incubatoarele europene au de obicei 5-6 angajaţi (jumătate din ei constituind echipa manageriala), personal superior provenit din mediul de afaceri. Un indicator de eficienta al activităţii lor îi reprezintă raportul dintre angajaţii incubatorului şi firmele incubate.Pe baza acestei cercetări raportul estimativ este de 1 angajat al incubatorului la 3.2 firme incubate sau chiar de 1 angajat al incubatorului la 5.0 firme incubate.În prezent incubatoarele de afaceri deţin o rata chiar mai ridicata decât aceasta.Criterii de selecţie:– Sediul social în România;– Istoric de funcţionare de minimum 3 ani;– Bilanţ contabil pozitiv în ultimii 3 ani;– Număr de proiecte de consultanţă realizate în ultimii 3 ani şi rezultatele acestora;– Personal calificat, cu experienţă în managementul afacerilor, în domeniul IMM şi/sau poate să atragă experţi capabili să ofere consultanţă şi alte servicii de susţinere a afacerilor, conform cerinţelor menţionate în Anexa 2A;– Dispune de infrastructura necesară pentru asigurarea serviciilor menţionate în Anexa 2A;– Cunoştinţe şi informaţii privind mediul de afaceri din aria geografică de amplasare a incubatorului de afaceri;– Capacitate de a se implica în susţinerea IA în faţa autorităţilor locale, a băncilor, institutelor de cercetare, institutelor de învăţământ superior şi unităţilor economice din zona ţintă;– Plan de afaceri viabil pentru dezvoltarea IA pe termen mediu şi lung;– Dispune de o contribuţie "în natură" în scopul derulării programului;Procedura de selectare a societăţii comercialeANIMMC împreună cu PNUD vor organiza procesul de selecţie al locaţiilor şi al societăţii comerciale denumită Administratorul Incubatorului. Caietul de Sarcini pentru elaborarea şi prezentarea ofertelor va fi supus aprobării ANIMMC conform prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, aprobată prin Legea nr. 212/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârea de Guvern nr. 461/2001 pentru aprobarea normelor de aplicare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 60/2001. Selecţia se va face în decurs de 30 zile de la începerea oficială a activităţilor programului.Ofertele vor avea anexate următoarele informaţii cuprinzând:– Riscurile programului;– Beneficiile economice şi sociale în regiune (scăderea ratei şomajului în zonă);– Evidenţierea impactului asupra firmelor incubate în IA;– Capacitatea instituţională a solicitantului (personal calificat, resurse financiare);– Infrastructura disponibilă;– Obiective de dezvoltare;– Active disponibile;– Acţiuni de marketing;– Precizări privind managementul incubatorului;– Contribuţia "în natură" a ofertantului;– Planul de afaceri al IA pentru un interval de 5 ani, în vederea dezvoltării zonei;– Propunerea organigramei (lista de personal şi parametrii de salarizare);– Model contractual pentru AI şi IMM-urile care vor fi incubate.ANIMMC şi PNUD vor evalua, din punct de vedere tehnic şi financiar, ofertele prezentate, în urma procedurii de achiziţie publică, societatea comercială desemnată ca Administrator al Incubatorului va pregăti şi prezenta ANIMMC/PNUD documentaţii care vor include:
+
Anexa 1 BROLUL ŞI RESPONSABILITĂŢILE AIAI are următoarele responsabilităţi şi atribuţii:a) Are ca activitate exclusivă administrarea incubatorului de afaceri;b) Are dreptul să-şi deschidă cont în instituţii bancare, conform legilor în vigoarec) Încheie un contract cu ANIMMC şi PNUD pentru implementarea prezentului program şi contracte de servicii cu IMM-urile care vor fi selectate pentru incubare;d) Primeşte şi utilizează fondurile alocate prin program de la bugetul de stat, în conformitate cu Legea bugetului de stat şi care sunt alocate cu această destinaţie în bugetul Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie;e) Întocmeşte şi păstrează evidenţele financiar contabile ale incubatorului de afaceri, pe care le pune la dispoziţia instituţiilor publice la solicitarea acestora, în conformitate cu legislaţia în vigoare;f) Îşi îndeplineşte obligaţiile exigibile de plată a impozitelor, taxelor şi datoriilor către bugetul de stat şi bugetele locale;g) Numeşte personalul de conducere şi pe cel auxiliar pentru IA din rândul salariaţilor proprii, cu acordul Echipei de Program şi UIPh) Efectuează o analiză preliminară în teritoriu pentru a identifica zonele cu oportunităţi antreprenoriale, atât din punct de vedere al cererii cât şi al ofertei, în conformitate cu prevederile Anexei 1A;i) Organizează promovarea locală a programului în locaţiile unde se vor înfiinţa IA pilot (producţie sau material promoţional, publicitate, organizare/participare la seminarii specializate, etc.);j) Instruirea unui număr de 100 de întreprinzători potenţiali, în vederea selectării celor mai bune 20 de idei de afaceri/incubator şi asistarea IMM ce urmează a fi incubate şi de a supune Echipei de Program/UIP spre aprobare finanţarea acestora conform prezentei proceduri;k) Asigură serviciile menţionate în Anexa 2A, pentru care încheie contracte de servicii separate, cu fiecare IMM incubat;l) Asigură deplina operativitate a firmelor incubate şi le monitorizează activităţile acestora pe întreaga perioadă de derularea a programului;m) Asigură garanţia utilizării spaţiilor şi a mijloacelor fixe aflate în dotarea incubatorului în scopul declarat iniţial;n) Desfăşoară activităţi de atragere de fonduri şi după încheierea programului, pentru a asigura fondurile suplimentare necesare derulării activităţii IA după ce nu se mai acordă subvenţii de la bugetul de stat;o) Lunar elaborează rapoarte financiare şi rapoarte privind stadiul de realizare a programului pe care le trimite Echipei de Program/UIP împreună cu documentele justificative privind utilizarea fondurilor, evidenţiind alocaţiile financiare nerambursabile pentru fiecare beneficiar incubat (contracte de servicii, facturi fiscale, chitanţe fiscale, ordine de plată, extrase de cont, etc.). Plata fondurilor nerambursabile se va face după aprobarea acestor rapoarte de către Coordonatorul Naţional de Program.p) La cerere, implică IMM-urile incubate în activităţi specifice de cercetare naţionale şi internaţionale şi în programe de inovaţiir) Stabileşte şi menţine relaţii cu alte reţele internaţionale de incubatoare de afaceri.AI este direct răspunzător pentru utilizarea fondurilor acordate în scopurile aprobate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.AI răspunde de menţinerea în patrimoniul incubatorului a terenurilor şi a spaţiilor aferente acestuia, prin contractul de închiriere semnat cu IMM selecţionate în vederea incubării.În cazul în care un AI nu-şi respectă obligaţiile contractuale, PNUD ca Agenţie de Implementare îi va impune penalităţi, sau după caz va putea solicita rezilierea contractului, conform clauzelor contractuale.
+
Anexa 2ATIPURI DE SERVICII OFERITE DE IAIA asigură următoarele tipuri de servicii şi utilităţi IMM-urilor din incubator:A) – spaţiul incubatorului, inclusiv spaţiile pentru întâlniri de afaceri, expoziţii, instruiri, care este pus la dispoziţia IMM-urilor, în condiţii de calitate şi la preţuri convenabile;– asigurarea cu utilităţi a spaţiilor de lucru (energie termică, electrică, apă, gaz);– asigurarea serviciilor de telecomunicaţii (telefon, fax, e-mail, internet).B) – servicii şi facilităţi comune:– asigurarea serviciilor de administrare, secretariat; (AI)– asigurarea serviciilor de pază; (Primăria)– asigurarea serviciilor de informare şi documentare;– prevenirea problemelor de mediu;– cooperarea între investitori în cadrul incubatorului. (AI)C) – servicii specializate oferite contra cost:– consultanţă în perioada de pre-incubare privind înfiinţarea de noi societăţi comerciale;– consultanţă şi asistenţă în elaborarea planurilor de afaceri şi de marketing, studiilor de fezabilitate, surselor şi metodelor de finanţare a investiţiilor;– instruire în management;– asistenţă juridică şi de contabilitate (întocmire balanţă de venituri şi cheltuieli, raportări contabile, completare declaraţii de impunere, etc.);– asistenţă în dezvoltarea de noi produse şi servicii;– asistenţă pentru dezvoltarea de parteneriate naţionale şi internaţionale;– servicii de training, traduceri şi publicitate;– înlesnirea accesului IMM la baza de date şi a utiliza experienţa universităţilor acreditate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;– asistenţă în scopul contractării unor finanţări complementare de către IMM incubate;– asistenţă acordată IMM incubate în corelarea activităţilor cu cele ale întreprinderilor existente în zonă;– asistenţă în scopul contractării de către IMM incubate a serviciilor de consultanţă în domeniul sistemelor de standardizare, certificare a calităţii conform normelor Uniunii Europene;– asistenţă acordată IMM incubate în scopul diversificării capacităţii acestora de a-şi comercializa produsele în aria geografică de locare, sau în afara acesteia;– promovarea imaginii firmelor ce operează în cadrul incubatorului, etc.
+
Anexa 2BCriterii de eligibilitate pentru potenţialii beneficiari ai incubatoruluiProiectul se adresează firmelor aflate la începutul activităţii precum şi celor care au un istoric de funcţionare de cel puţin 2 ani de la data intrării în incubator şi care au nevoie de serviciile oferite de Incubatoarele de Afaceri.IMM interesate în scopul incubării vor prezenta următoarele documente justificative:1. IMM nou înfiinţate:● cerere-tip;● un proiect de dezvoltare (planul de afaceri);● copie a buletinului de identitate/carte de identitate a administratorului firmei autorizat să semneze cererea-tip;IMM nou înfiinţate, selectate sunt obligate ca în termen de 3 luni, de la data încheierii contractului de servicii cu AI, înceapă desfăşurarea activităţii în cadrul incubatorului.Acestea vor prezenta la data intrării în incubator următoarele documente:● copie după Certificatul de înregistrare al solicitantului;● Certificatul Constatator emis de către Oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul societatea, în care să se menţioneze reprezentanţii legali ai societăţii precum şi domeniile de activitatea principala şi secundare ale societăţii solicitante.2. IMM care prezintă un istoric de activitate de cel puţin 2 ani:● cerere-tip;● un proiect de dezvoltare (planul de afaceri);● copie a buletinului de identitate/carte de identitate a administratorului firmei autorizat să semneze cererea-tip;● copie a Certificatului de înregistrare a solicitantului sau după caz a Certificatului de înmatriculare, precum şi o copie a Certificatului de înregistrare fiscală● Certificat Constatator emis de către Oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul societatea, în care să se menţioneze reprezentanţii legali ai societăţii precum şi domeniile de activitate principală şi secundare ale societăţii solicitante● bilanţul contabil pe ultimii 2 ani;● declaraţia pe proprie răspundere privind numărului mediu anual de personal, în anul fiscal anterior incubaţii;● certificatul de cazier fiscal al solicitantului pe ultimii 2 ani;IMM selectate, care prezintă un istoric de funcţionare de 2 ani sunt obligate ca în termen de o lună, de la data încheierii contractului de servicii cu AI, să îşi desfăşoare activitatea în cadrul incubatorului.În cazul în care termenele limita expira (nerespectarea obligaţiilor contractuale), AI poate anula contractul de servicii incheiat cu IMM incubate, reluandu-se procedura de selecţie. În acest sens contractul de servicii incheiat între AI şi IMM incubate va cuprinde clauze specifice referitoare la:● durata de activitate a IMM în cadrul incubatorului;● condiţiile de închiriere a spatiilor, suprafaţa, rata chiriei;● modalităţile de plată;● serviciile asigurate;● modalităţile de raportare;● reglementarea litigiilor;● condiţii de participare la servicii de informare, training şi documentare.IMM selectate în scopul incubarii vor beneficia de sprijin financiar şi asistenţa tehnica în cadrul programului, ceea ce le va permite să îşi îmbunătăţească modul de funcţionare şi sa devină în final durabile, oferind în acelaşi timp servicii eficiente de sprijinire a afacerilor în domeniile lor respective.3. Criterii de excludere din incubatorul de afaceri:Firmele care nu îndeplinesc următoarele condiţii vor fi excluse din incubator după cum urmează:● numărul de locuri de muncă nou create de către IMM incubate:1. minim 3 locuri de muncă nou create, în următorii 2 ani de funcţionare în cadrul incubatorului, pentru IMM nou înfiinţate;2. minim 3 locuri de muncă nou create, în următorul an de funcţionare în cadrul incubatorului, pentru IMM cu un istoric de funcţionare de cel puţin 2 ani.● performanţe economice: cifra de afaceri (creşterea cifrei de afaceri cu minim 10% per an fiscal) şi profitul realizate de către IMM incubate;● valoarea vânzărilor realizate de către IMM incubate în afara ariei geografice de localizare a incubatoarelor de afaceri;● nr. de schimburi comerciale realizate cu parteneri economici din afara ariei geografice de locale a incubatoarelor de afaceri● respectarea obligaţiilor contractuale asumate prin contractul de servicii încheiat cu Administratorul Incubatorului.CICLUL DE INCUBAREPerioada maximă de incubare pentru un IMM este de 36 de luni. Ciclul de incubare are trei etape:a) Etapa 1-12 luni de la data aprobării admiterii în incubator.În decursul acestei etape, programul poate acorda un ajutor financiar nerambursabil de maximum 300 milioane lei, reprezentând:● 60% din valoarea fără TVA a cheltuielilor aferente înfiinţării fiecărei societăţi comerciale care urmează să fie incubată;● 50% din valoarea fără TVA a serviciilor şi utilităţilor comune aferente fiecărui IMM incubat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;● 30% din valoare fără TVA a serviciilor specializate;b) Etapa 2 – Până în luna a 24-a de la admiterea în IA.În decursul acestei etape, programul poate acorda un ajutor financiar nerambursabil de maximum 200 milioane lei, reprezentând:● 30% din valoarea fără TVA a serviciilor şi utilităţilor comune aferente fiecărui IMM incubat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare● 20% din valoare fără TVA a serviciilor specializate;c) Etapa 3 – Până în luna a 36-a de la admiterea în IA.În decursul acestei etape, programul poate acorda un ajutor financiar nerambursabil de maximum 150 milioane lei, reprezentând:● 20% din costul fără TVA al serviciilor şi utilităţilor comune aferente fiecărui IMM incubat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare● 10% din valoare fără TVA a serviciilor specializate;
+
Anexa 3ATRIBUŢIILE UNITĂŢII DE IMPLEMENTARE A PROGRAMULUIUIP va avea următoarele responsabilităţi:– Supravegherea îndeplinirii tuturor obiectivelor, activităţilor şi a strategiei programului aşa cum sunt definite în documentul proiect; monitorizarea stadiului implementării programului pentru a se asigura că obiectivele stabilite sunt atinse.– Aprobarea alegerii locaţiilor şi a AI;– Aprobarea politicilor operaţionale majore, după cum urmează:● Planul de afaceri pentru incubatoare;● Criteriile şi procedurile folosite pentru selectare, admiterea şi promovarea chiriaşilor;● Prevederi ale contractului de închiriere, politica de preţuri, nivelul subvenţiilor;● Reguli interne şi privind personalul.– Controlul şi aprobarea rapoartelor înaintate de Echipa de Program:● Bugete şi raportări financiare;● Raportări privind stadiul de realizare a programului● Asigurarea sprijinului din partea autorităţilor publice centrale şi a celor locale;● Asistenţă pentru promovarea incubatoarelor de afaceri, pentru a contribui la gradul de conştientizare a publicului, crearea unei imagini pozitive privind incubatoarele tehnologice şi de afaceri, acordarea de asistenţă pentru atragerea potenţialilor chiriaşi, care au perspective reale de dezvoltare, participarea la conferinţe de presă şi alte evenimente mass-media, etc.EVALUAREA ŞI CONCLUZIILE PROGRAMULUIPerformantele IA trebuie analizate în primul rând din perspectiva rezultatelor obţinute, dar şi din prisma impactului pe care l-au avut în mediul de afaceri al regiunii în care au activat, precum şi a dezvoltării economice. Mesajul cheie al proiectului ne cere sa cuantificam performantele incubatorului din punctul de vedere al impactului obţinut pe termen lung, în nici un caz din punctul punctul de vedere al impactului pe termen scurt, precum rata de ocupare a acestuia la un anumit moment dat.Raportul trebuie să conţină impactul activităţii incubatorului din perspectiva creării unor noi locuri de muncă, având în vedere ca incubatoarele europene generează în jur de 450 de locuri noi de muncă (un indicator cheie în măsurarea impactului pe termen lung)Dacă se iau în consideraţie şi efectele indirecte – costurile din ce în ce mai ridicate produse de angajarea directa şi crearea unor noi locuri de muncă – atunci aceasta cifra se va ridica la 40,000 locuri noi de muncă anual. Mai mult decât atât, aceste rezultate generează către autorităţile locale circa 4,500 Euro (4,000 net)În acest sens, o serie de alţi indicatori vor trebui luaţi în consideraţie în vederea cuantificării rezultatelor IA pe arii specifice de acţiune:– Feed-back privind ratele de supravieţuire după terminarea perioadei de incubare, fapt care va genera o imagine generală a rezultatelor prezentului proiect;– Efectele produse de noile locuri de muncă create în mod frecvent (pe o perioadă de 2-3 ani) după terminarea perioadei de incubare;– Numărul oportunităţilor de angajare create în perioda de incubaţie;– Dezvoltarea economica a ariei geografice de activare;– Rezultatele economice obţinute;– Serviciile livrate şi calitatea lor.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters