RAPORT nr. 2 din 6 iulie 2010

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 523 din 7 iulie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 62 14/01/2010
ActulREFERIRE LADECIZIE 2246 03/10/2009
ActulREFERIRE LADECIZIE 145 21/01/2009
ActulREFERIRE LAORDIN 3 13/01/2009
ActulREFERIRE LADECIZIE 1228 24/06/2008
ActulREFERIRE LADECIZIE 21 18/01/2008
ActulREFERIRE LALEGE 346 03/12/2007
ActulREFERIRE LALEGE 346 03/12/2007 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE 346 03/12/2007 ART. 4
ActulREFERIRE LALEGE 346 03/12/2007 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE 351 14/07/2004
ActulREFERIRE LALEGE 351 14/07/2004 ART. 69
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind constatările efectuate de Comisia de coordonare ca urmare a monitorizării aspectelor legate de siguranţă aprovizionării cu gaze naturale pentru perioada iulie 2009-iulie 2010



1. PreambulÎn conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2007 privind măsuri pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale, prin Decizia primului-ministru nr. 21/2008 pentru numirea Comisiei de coordonare prevăzute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 346/2007 privind măsuri pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale, cu modificările ulterioare, s-a constituit Comisia de coordonare însărcinată cu elaborarea Planului de acţiuni pentru situaţii de urgenţă şi totodată cu avizarea şi monitorizarea măsurilor necesare pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale a României.2. Activitatea Comisiei de coordonareÎn vederea asigurării securităţii şi continuităţii în furnizarea gazelor naturale, în special, în sezonul rece al anului 2009-2010, Comisia de coordonare s-a întâlnit în scopul monitorizării aspectelor relevante şi adoptării deciziilor privind siguranţa şi continuitatea în aprovizionarea cu gaze naturale, după cum urmează:a) periodic, în scopul monitorizării unor aspecte relevante, astfel:● îndeplinirea obligaţiei furnizorilor de gaze naturale prevăzute în Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 3/2009 privind stabilirea stocului de gaze naturale pe care titularii licenţelor de furnizare a gazelor naturale aveau obligaţia să îl deţină în depozitele de înmagazinare subterană la încheierea ciclului de injecţie din anul 2009;● situaţia referitoare la cantităţile de gaze naturale extrase, stocul rămas disponibil şi capacitatea de extracţie zilnică, detaliată pe depozite de înmagazinare;● situaţia stocurilor de combustibili alternativi (păcură, cărbune etc.), respectiv a numărului de zile pentru care aceste stocuri acoperă necesarul de consum al fiecărui utilizator prevăzut în Planul de acţiuni pentru situaţii de urgenţă pentru anul gazier 2009-2010;● nivelul producţiei de gaze naturale realizat şi contractat de cei 2 mari producători interni: Societatea Naţională de Gaze Naturale ROMGAZ – S.A. şi Societatea Comercială PETROM – S.A.;b) în regim de urgenţă, ca urmare a notificărilor transmise de Dispeceratul Naţional de Gaze Naturale, astfel:● în data de 25 ianuarie 2010, convocarea în regim de urgenţă a Comisiei de coordonare, determinată de scăderea accentuată a parametrilor tehnologici din Sistemul naţional de transport, ca urmare a creşterii consumului de gaze naturale în sectorul rezidenţial, pe fondul înregistrării unor temperaturi extrem de reduse la nivel naţional;● declararea situaţiei de urgenţă în aprovizionarea cu gaze naturale începând cu data de 25 ianuarie 2010;● aplicarea măsurilor stipulate în Planul de acţiune pentru situaţii de urgenţă pentru anul gazier 2009-2010, respectiv:– maximizarea producţiei interne de gaze naturale;– maximizarea capacităţii de extracţie zilnică din depozitele de înmagazinare subterană;– suplimentarea de către furnizorii de gaze a cantităţilor de gaze naturale din import curent peste nivelurile curente contractate;– întreruperea/limitarea consumului la consumatorii care deţineau statut de consumatori întreruptibili;– reducerea sau menţinerea la un nivel scăzut a consumului de gaze naturale al altor consumatori care nu aveau statut de consumatori întreruptibili (prin reducerea sau amânarea reluării producţiei pe perioada situaţiei de urgenţă); această acţiune s-a realizat în mod amiabil, prin înţelegerea părţilor;– disponibilizarea unor cantităţi de gaze naturale prin utilizarea de combustibili alternativi (păcură, cărbune etc.) de către producătorii de energie electrică şi termică.Situaţia de urgenţă a durat până la data de 29 ianuarie 2009, aceasta fiind ridicată prin Decizia primului-ministru nr. 62/2010 privind constatarea încetării situaţiei de urgenţă în asigurarea siguranţei aprovizionării cu gaze naturale;● în data de 9 februarie 2010, convocarea în regim de urgenţă a Comisiei de coordonare, determinată de scăderea parametrilor tehnologici din Sistemul naţional de transport;● Comisia de coordonare a constatat că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 3 lit. c) din Legea nr. 346/2007 privind măsuri pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale şi nu a confirmat situaţia de urgenţă.3. Constatările efectuate de Comisia de coordonare ca urmare a monitorizării aspectelor legate de siguranţă aprovizionării cu gaze naturale în perioada iulie 2009-iulie 20103.1. Constatări privind influenţa măsurilor adoptate de către Comisia de coordonare în domeniile obligaţiei de serviciu public şi concurenţeiMăsurile adoptate de Comisia de coordonare în perioada situaţiei de urgenţă au vizat următoarele obiective:a) îndeplinirea obligaţiei de serviciu public:– livrările de gaze naturale către categoriile de consumatori prevăzute la art. 10 alin. (2) din Legea nr. 346/2007 s-au efectuat în regim continuu şi în condiţii de siguranţă;– livrările de gaze naturale către consumatorii industriali, alţii decât cei cu statut de consumatori întreruptibili sau care au avut posibilitatea funcţionării prin utilizarea de combustibili alternativi, au avut în vedere reducerea/eliminarea efectelor negative asupra activităţii acestora.În acest fel, măsurile luate de Comisia de coordonare pe timpul situaţiei de urgenţă şi care au fost puse în aplicare cu maximă operativitate atât de operatorul Sistemului naţional de transport, cât şi de către ceilalţi operatori din sectorul gazelor naturale au contribuit esenţial la îndeplinirea obligaţiei de serviciu public, aşa cum este definită în Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificările şi completările ulterioare.Măsurile luate de Comisia de coordonare au fost susţinute şi de diligenţele depuse de furnizorii de gaze naturale. În acest sens, pentru asigurarea necesarului crescut de consum al pieţei reglementate pe perioada situaţiei de urgenţă, au fost suplimentate cantităţile de gaze naturale din import curent peste nivelurile contractate, mobilizând semnificative resurse financiare, cu impact negativ asupra costurilor de achiziţie a gazelor naturale în ciclul de extracţie 2010-2011. De asemenea, costurile suplimentare generate de cantităţile de gaze naturale din import nu au fost încă acoperite prin preţurile finale aprobate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei. Procedurile de ajustare sunt în curs de finalizare;b) reducerea impactului asupra cadrului concurenţial:– pe perioada de timp în care a fost activată situaţia de urgenţă, măsurile dispuse de Comisia de coordonare au prevalat faţă de înţelegerile contractuale şi reglementările specifice pieţei gazelor naturale.Ca urmare a celor precizate mai sus şi a faptului că amploarea şi efectele crizei în aprovizionarea cu gaze naturale nu au fost deosebit de mari, Comisia de coordonare apreciază că impactul asupra concurenţei nu a fost semnificativ.3.2. Constatări privind impactul asupra capacităţilor de înmagazinare şi extracţieÎn perioada situaţiei de urgenţă, nivelul maxim al producţiei interne de gaze naturale a fost de 32 milioane mc/zi.Cantitatea de gaze naturale existentă în depozitele de înmagazinare subterană la începutul ciclului de extracţie (octombrie 2009) a fost de 3.203,4 milioane mc.În ciclul de extracţie 2009/2010, cantitatea zilnică maximă extrasă a fost de 28,1 milioane mc, iar în perioada situaţiei de urgenţă, cantitatea maximă extrasă a fost de 25,5 milioane mc/zi.Faptul că la sfârşitul lunii ianuarie 2010 a fost posibilă extracţia unei cantităţi zilnice de gaze naturale de 25,5 milioane mc a condus la acoperirea cererii consumatorilor casnici şi industriali, excepţie făcând doar consumatorii cu statut de consumatori întreruptibili şi cei care au utilizat în acea perioadă combustibili alternativi.3.3. Constatări privind durata contractelor de achiziţie a gazelor naturaleÎn scopul asigurării necesarului de gaze naturale din import corelat cu cererea previzionată, operatorii economici de pe piaţa de gaze naturale din România au încheiate contracte de achiziţie gaze naturale de provenienţă import pe termen mediu/lung.În ceea ce priveşte asigurarea necesarului de gaze naturale din producţia internă, operatorii economici de pe piaţa de gaze naturale din România au încheiate contracte de achiziţie de gaze naturale din producţia internă pe termen scurt/mediu.Existenţa unor contracte pe termen lung pentru asigurarea gazelor naturale din producţia internă ar conduce la îmbunătăţirea premiselor pentru asigurarea securităţii în aprovizionarea cu gaze naturale.3.4. Constatări privind lichiditatea pieţei gazelor naturale din RomâniaNivelul lichidităţii este influenţat de factori precum: numărul de participanţi activi pe piaţă, numărul de tranzacţii efectuate, cantităţile tranzacţionate, cadrul de derulare a tranzacţiilor.În ceea ce priveşte numărul participanţilor activi pe piaţa gazelor naturale din România, se constată că acesta a crescut faţă de perioada anterioară, dar gradul de concentrare se menţine încă la niveluri ridicate. Astfel, pe piaţa reglementată şi pe piaţa angro este o concentrare ridicată a cotelor de piaţă, iar pe piaţa liberă este o concentrare moderată a cotelor de piaţă.Referitor la cantităţile tranzacţionate pe platforma bursieră de tranzacţionare a gazelor naturale înfiinţată în cadrul Bursei Române de Mărfuri (BRM), acestea sunt încă destul de reduse.În consecinţă, piaţa gazelor naturale din România se caracterizează în prezent printr-un nivel scăzut de lichiditate.3.5. Constatări privind cadrul de reglementare a măsurilor de promovare corespunzătoare noilor investiţii aferente producţiei, înmagazinării şi transportului gazelor naturale, inclusiv gazului natural lichefiat (GNL), avându-se în vedere şi prevederile art. 69^1-69^9 din Legea nr. 351/2004, cu modificările şi completările ulterioareAutoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei asigură cadrul de reglementare care garantează recunoaşterea costurilor operatorilor pentru investiţiile realizate în activităţile de înmagazinare şi transport al gazelor naturale.De asemenea, după aprobarea Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale şi de la metodologiile de tarifare şi după comunicarea acesteia Comisiei Europene, Compania Nabucco Gas Pipeline Internaţional GmbH a solicitat Autorităţii de Reglementare în Domeniul Energiei modificarea acesteia, ca urmare a evoluţiilor ulterioare pe pieţele internaţionale de energie. Astfel, acest act normativ a fost modificat şi completat prin Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 145/2009 şi prin Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 2.246/2009. Modificările şi/sau completările au avut în vedere solicitările Companiei Nabucco Gas Pipeline Internaţional GmbH şi, respectiv, recomandările Comisiei Europene, referitoare la armonizarea termenelor şi condiţiilor de scutire a tronsonului românesc al gazoductului Nabucco cu cele acordate de celelalte autorităţi de reglementare în domeniu ale ţărilor implicate în proiect.Preşedintele Comisiei de coordonare,Tudor Şerban,secretar de statBucureşti, 6 iulie 2010.Nr. 2.__________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters