Notă …
Aprobat prin Hotărârea nr. 1/H din 23 septembrie 2018, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 818 din 24 septembrie 2018. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)<!–>Birourile și oficiile electorale sunt alcătuite numai din cetățeni cu drept de vot.(2)–>În realizarea atribuțiilor ce revin birourilor și oficiilor electorale, membrii acestora exercită o funcție ce implică autoritatea de stat. Exercitarea corectă și imparțială a funcției de membru al biroului electoral este obligatorie. Nerespectarea acestei obligații atrage răspunderea contravențională sau penală, după caz.(3)<!–>Nimeni nu poate fi în același timp membru a două sau mai multor birouri sau oficii electorale.(4)–>Procesele-verbale întocmite cu prilejul constituirii și completării birourilor și oficiilor electorale atestă calitatea de membru al biroului sau oficiului electoral, după caz. +
Articolul 2(1)<!–>Delegații formațiunilor politice în birourile și oficiile electorale nu pot primi și nu pot exercita alte însărcinări în afara celor prevăzute de Legea nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, cu modificările și completările ulterioare, și Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare.(2)–>Delegații formațiunilor politice în birourile și oficiile electorale pot fi înlocuiți la cererea celor care i-au propus în condițiile art. 9 alin. (2) din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare. Biroul sau oficiul electoral din care delegatul face parte ia act de înlocuirea acestuia prin proces-verbal.(3)Calitatea de membru al unui birou sau oficiu electoral încetează de drept în condițiile art. 10 din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 3Birourile și oficiile electorale lucrează legal în prezența majorității membrilor care le compun și adoptă hotărâri cu votul majorității membrilor prezenți. În caz de egalitate de voturi, votul președintelui este hotărâtor. +
Articolul 4(1)<!–>Ședințele birourilor și oficiilor electorale sunt conduse de președinți.(2)–>Prezența la ședințe a membrilor birourilor și oficiilor electorale este obligatorie.(3)<!–>În cazuri justificate, președinții birourilor și oficiilor electorale pot aproba ca unii membri ai acestora să lipsească de la ședințe.(4)–>La ședințele birourilor și oficiilor electorale nu participă decât membrii birourilor și ai oficiilor electorale și personalul din aparatul tehnic auxiliar care asigură secretariatul ședințelor; atunci când este cazul, pot participa reprezentanții altor instituții publice având atribuții, potrivit legii, în desfășurarea referendumului, cu aprobarea prealabilă a biroului sau a oficiului electoral. +
Articolul 5(1)<!–>Convocarea membrilor birourilor și oficiilor electorale la ședințe se face telefonic, prin mesaj text, alte mijloace electronice sau prin e-mail, de regulă cu cel puțin 6 ore înainte, cu excepția situațiilor urgente, când se face de îndată de către președinte.(2)–>În convocarea membrilor birourilor și oficiilor electorale se precizează ora, motivul, locul de desfășurare a ședinței și se comunică materialele ce sunt propuse a fi luate în discuție. +
Articolul 6(1)<!–>Proiectul ordinii de zi a ședinței se propune de către președinte și se aprobă cu votul majorității membrilor prezenți.(2)–>Membrii biroului sau oficiului electoral pot face propuneri pentru completarea ordinii de zi ori pentru eliminarea unora dintre problemele înscrise în aceasta.(3)Propunerile de modificare a ordinii de zi se supun aprobării biroului sau oficiului electoral. Dacă acestea sunt aprobate, președintele este obligat să le supună dezbaterii. +
Articolul 7(1)<!–>Problemele înscrise pe ordinea de zi se supun dezbaterii biroului sau oficiului electoral în ordinea înscrierii.(2)–>Schimbarea ordinii de dezbatere a problemelor înscrise pe ordinea de zi se poate face numai cu aprobarea membrilor biroului sau oficiului electoral, la propunerea președintelui ori a unuia dintre membri. +
Articolul 8(1)<!–>Membrii biroului sau oficiului electoral pot participa la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt și numai după acordarea acestuia de către președinte.(2)–>În luările de cuvânt, membrii birourilor sau oficiilor electorale au obligația de a se limita strict la problema pusă în discuție.(3)Președintele poate limita sau retrage cuvântul acordat, în situația în care vorbitorul se abate de la subiectul aflat în discuție. Dacă cel în cauză nu se supune, președintele poate suspenda ședința. +
Articolul 9(1)<!–>În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege, birourile și oficiile electorale adoptă hotărâri cu votul majorității membrilor prezenți și cu respectarea prevederilor art. 3.(2)–>Votul se exprimă deschis și poate fi numai „pentru“ sau „împotrivă“ și va fi consemnat ca atare în procesul-verbal de ședință.(3)<!–>În caz de egalitate de voturi, votul președintelui este hotărâtor.(4)–>Hotărârile se semnează de președinte și de membrii care au participat la adoptarea lor.(5)<!–>Lipsa semnăturilor unor membri nu influențează valabilitatea hotărârii dacă aceasta a fost adoptată în condițiile alin. (1) și cu respectarea dispozițiilor art. 3.(6)–>Hotărârile se aduc la cunoștință publică, după caz, prin afișare la sediul propriu, prin comunicare către părțile interesate, prin orice alt mijloc de publicitate, precum și prin postare pe internet, conform prezentului regulament.(7)Hotărârile birourilor și oficiilor electorale se aduc la cunoștință publică numai cu semnătura președintelui biroului sau oficiului electoral, după caz. +
Articolul 10(1)<!–>Birourile și oficiile electorale sunt obligate să țină evidența întâmpinărilor, contestațiilor, a altor cereri privind referendumul, precum și a hotărârilor adoptate.(2)–>După fiecare ședință, birourile și oficiile electorale întocmesc un proces-verbal de ședință, care se semnează de președinte și de persoana care l-a întocmit. Acesta poate fi consultat, la cerere, de către membrii biroului sau oficiului electoral și nu poate fi făcut public.(3)În procesul-verbal prevăzut la alin. (2) vor fi consemnate următoarele: membrii biroului sau oficiului electoral prezenți la ședință; problemele înscrise pe ordinea de zi; ordinea de zi aprobată de biroul electoral; sintetic, soluțiile propuse pentru fiecare punct al ordinii de zi; voturile exprimate; hotărârea sau măsura adoptată pentru fiecare punct al ordinii de zi. +
Articolul 11(1)<!–>Durata programului zilnic de lucru cu publicul se afișează la sediile birourilor și oficiilor electorale și este respectată cu strictețe. Acesta nu poate avea mai puțin de 6 ore și trebuie fixat între orele 10,00-17,00.(2)–>În zilele în care se împlinesc termene privind activități care țin de competența lor, birourile și oficiile electorale își încheie programul de lucru cu publicul la ora 24,00.(3)În zilele votării, birourile și oficiile electorale asigură permanența. +
Articolul 12Hotărârile birourilor și oficiilor electorale prin care se soluționează cereri, sesizări, întâmpinări, contestații sau, după caz, plângeri trebuie să conțină în mod obligatoriu:a)<!–>denumirea, numărul și adresa sediului biroului sau oficiului electoral, precum și, dacă este cazul, adresa de e-mail, numărul de telefon și/sau fax; … b)–>data ședinței; … c)<!–>datele de identificare ale contestatorului; … d)–>obiectul întâmpinării/contestației; … e)<!–>probele care au fost administrate; … f)–>susținerile altor părți interesate, dacă este cazul; … g)<!–>soluția dată și măsurile luate de biroul electoral, cu arătarea motivelor, de fapt și de drept; … h)–>calea de atac și termenul de exercitare a acesteia, unde este cazul; … i)<!–>semnăturile membrilor biroului sau oficiului electoral, conform art. 9. … –> +
Capitolul IIDispoziții speciale +
Articolul 13(1)<!–>Pentru aplicarea prevederilor legii, precum și pentru soluționarea cererilor, întâmpinărilor și contestațiilor, Biroul Electoral Central adoptă hotărâri care sunt obligatorii pentru toate autoritățile, instituțiile publice, birourile și oficiile electorale, organismele cu atribuții în materia referendumului și participanții la referendum de la data aducerii la cunoștința publică.(2)–>Pentru interpretarea unitară a legii, Biroul Electoral Central adoptă hotărâri care sunt general obligatorii și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 14Biroul Electoral Central, birourile electorale de circumscripție și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate își vor desemna câte un purtător de cuvânt din rândul membrilor lor, care este abilitat să asigure legătura acestora cu mass-media prin prezentarea comunicărilor oficiale. +
Articolul 15Președinții birourilor și ai oficiilor electorale stabilesc care dintre problemele cu care acestea au fost sesizate sunt de natură a fi supuse dezbaterii biroului sau oficiului electoral. +
Articolul 16(1)<!–>Pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege, precum și pentru soluționarea plângerilor, a întâmpinărilor și a contestațiilor, birourile electorale de circumscripție și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate adoptă hotărâri care sunt obligatorii în cadrul circumscripției în care funcționează pentru toate organismele electorale, participanții la referendum, autoritățile și instituțiile publice.(2)–>Pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege, precum și pentru soluționarea întâmpinărilor și a contestațiilor, oficiile electorale adoptă hotărâri care sunt obligatorii în cadrul sectorului în care funcționează pentru toate birourile electorale ale secțiilor de votare, participanții la referendum, autoritățile și instituțiile publice. +
Articolul 17Pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege, Biroul Electoral Central, birourile electorale de circumscripție, biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate și oficiile electorale pot emite adrese, sub semnătura președintelui biroului sau oficiului electoral, după caz, al căror conținut este adoptat în condițiile art. 3. +
Articolul 18(1)<!–>Contestațiile împotriva constituirii, componenței și activității birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate sunt transmise, de îndată, prin mijloace electronice la biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate, prin grija misiunilor diplomatice și a consulatelor.(2)–>Biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate asigură comunicarea, în condițiile prevăzute de alin. (1), către părțile interesate a hotărârilor prin care s-au soluționat contestațiile împotriva constituirii, componenței și activității birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate. +
Articolul 19Membrii birourilor electorale ai secțiilor de votare asigură buna desfășurare a votării conform dispozițiilor președintelui biroului electoral al secției de votare. +
Articolul 20Biroul Electoral Central își încetează activitatea la 48 de ore de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a rezultatului referendumului, potrivit art. 45 alin. (3) din Legea nr. 3/2000, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 21Birourile electorale de circumscripție, biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate și oficiile electorale își încetează activitatea la data încheierii verificării proceselor-verbale privind rezultatul referendumului pe care le-au întocmit. +
Articolul 22(1)<!–>Pe toată perioada exercitării atribuțiilor privind organizarea și desfășurarea referendumului național pentru revizuirea Constituției din 6 și 7 octombrie 2018, personalul tehnic auxiliar se subordonează birourilor sau oficiilor electorale a căror activitate o sprijină.(2)–>Personalul tehnic auxiliar are obligația de a respecta normele de conduită profesională prevăzute de Legea nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcționarilor publici, republicată. +
Articolul 23(1)<!–>Personalul tehnic auxiliar are următoarele atribuții:a)–>realizează lucrările de secretariat ale biroului sau oficiului electoral; … b)<!–>asigură redactarea proceselor-verbale de ședință, a hotărârilor și a celorlalte acte emise de birourile și oficiile electorale; … c)–>elaborează proiecte de hotărâri la solicitarea biroului sau oficiului electoral, după caz; … d)<!–>asigură relația cu publicul a biroului electoral sau a oficiului electoral, după caz; … e)–>îndeplinește orice alte sarcini dispuse de birourile și oficiile electorale, necesare realizării acțiunilor prevăzute de lege. … (2)<!–>Statisticienii care fac parte din personalul tehnic auxiliar asigură suportul tehnic necesar centralizării rezultatelor votării de birourile și oficiile electorale.–>