Notă …
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 277 din 29 martie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 30 martie 2023. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Administrația Fondului pentru Mediu este persoană juridică română, instituție publică finanțată integral din venituri proprii, înființată conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, în coordonarea autorității publice centrale pentru protecția mediului. +
Articolul 2Administrația Fondului pentru Mediu are sediul în municipiul București, Splaiul Independenței nr. 294, corp A, sectorul 6. +
Capitolul IIScopul și atribuțiile +
Articolul 3Scopul înființării Administrației Fondului pentru Mediu este gestionarea Fondului pentru mediu în vederea susținerii și realizării proiectelor și programelor pentru protecția mediului, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare în domeniul protecției mediului. +
Articolul 4(1)<!–>Principalele atribuții ale Administrației Fondului pentru Mediu sunt prevăzute la art. 3 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare.(2)–>În vederea îndeplinirii atribuțiilor de analiză și selectare a proiectelor și de urmărire a implementării proiectelor finanțate, precum și în vederea organizării controlului privind plata taxelor și contribuțiilor la Fondul pentru mediu, Administrația Fondului pentru Mediu are dreptul să solicite și să primească informații de la autoritățile administrației publice centrale și locale, de la alte instituții publice, în condițiile prevăzute de lege. +
Articolul 5Administrația Fondului pentru Mediu îndeplinește următoarele activități:a)<!–>organizează primirea cererilor de finanțare formulate de potențialii beneficiari și a proiectelor propuse; … b)–>organizează selecția proiectelor depuse de către solicitanți; … c)<!–>notifică Consiliului Concurenței proiectele care urmează a fi finanțate din Fondul pentru mediu, după caz; … d)–>stabilește obligațiile contractuale dintre Administrația Fondului pentru Mediu și potențialii beneficiari; … e)<!–>urmărește și controlează implementarea proiectelor aprobate și finanțate; … f)–>verifică, autorizează și efectuează plățile către beneficiarii de finanțare din Fondul pentru mediu; … g)<!–>efectuează controale la beneficiarii proiectelor finanțate pentru a stabili dacă sunt respectate condițiile acordării finanțării și ori de câte ori se consideră necesar; … h)–>exercită controlul privind îndeplinirea obligațiilor ce revin operatorilor economici beneficiari ai finanțărilor către Fondul pentru mediu privind implementarea proiectelor finanțate; … i)<!–>urmărește colectarea veniturilor Fondului pentru mediu, reprezentând taxe și contribuții datorate de către plătitori, persoane juridice și persoane fizice, conform prevederilor art. 9 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare; … j)–>asigură evidența contribuabililor; … k)<!–>efectuează monitorizarea depunerii de către operatorii economici a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu; … l)–>desfășoară activități de inspecție fiscală pentru taxele și contribuțiile datorate la bugetul Fondului pentru mediu; … m)<!–>inițiază și desfășoară acțiuni legale în cazul neconformării contribuabililor în îndeplinirea obligațiilor declarative și de plată; … n)–>ia măsuri privind executarea silită a datornicilor la Fondul pentru mediu; … o)<!–>exercită supravegherea și urmărirea în legătură cu aplicarea și respectarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare; … p)–>soluționează contestațiile care au ca obiect obligațiile de plată ale persoanelor juridice și fizice la Fondul pentru mediu, conform prevederilor legale; … q)<!–>analizează periodic modul de realizare a veniturilor Fondului pentru mediu, stabilind măsurile necesare pentru încadrarea acestora în nivelurile stabilite prin bugetul de venituri și cheltuieli; … r)–>exercită controlul financiar preventiv propriu; … s)<!–>aplică legislația în domeniul resurselor umane – salarizare, recrutare/angajare numire, sancționare, suspendare, modificare și încetare a raporturilor de serviciu sau, după caz, a raporturilor de muncă, în condițiile legii; … ș)–>elaborează și derulează programe de perfecționare profesională a personalului propriu; … t)<!–>asigură, potrivit legii, tipărirea formularelor și imprimatelor tipizate utilizate în domeniul său de activitate; … ț)–>exercită funcția de audit public intern, în condițiile prevăzute de lege; … u)<!–>gestionează sisteme informatice care permit desfășurarea activității instituției în condițiile legii; … v)–>îndeplinește atribuții specifice domeniului gestionării asistenței financiare rambursabile sau nerambursabile europene sau din alte fonduri externe, conform legislației specifice. … +
Capitolul IIIStructura organizatorică +
Articolul 6(1)<!–>Structura organizatorică a Administrației Fondului pentru Mediu se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament de organizare și funcționare.(2)–>Atribuțiile specifice funcțiilor din compartimentele de lucru ale Administrației Fondului pentru Mediu se stabilesc prin fișele posturilor respective.(3)<!–>Atribuțiile și competențele compartimentelor se stabilesc de către președinte, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.(4)–>Prin dispoziție a președintelui se pot organiza grupuri de lucru temporare și funcționale, inclusiv între diverse compartimente, pentru realizarea unor lucrări sau operațiuni în domeniile de competență ale Administrației Fondului pentru Mediu. +
Articolul 7Președintele stabilește relațiile dintre direcțiile de specialitate și funcționale din structura organizatorică a Administrației Fondului pentru Mediu. +
Articolul 8Conducătorii compartimentelor din structura organizatorică a Administrației Fondului pentru Mediu răspund în fața președintelui de îndeplinirea tuturor atribuțiilor, responsabilităților și competențelor încredințate. +
Articolul 9(1)<!–>Administrația Fondului pentru Mediu dispune de personal încadrat în funcții publice și contractuale, potrivit prezentului regulament de organizare și funcționare.(2)–>Funcțiile publice deținute sunt funcții publice generale, astfel cum sunt prevăzute la pct. I lit. A, B și C din anexa nr. 5 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare. Acestea se stabilesc prin actul administrativ al conducătorului instituției, pe baza activităților prevăzute la art. 370 alin. (2) din Ordonanța de urgență nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea celorlalte dispoziții legale aplicabile acestei categorii de personal, precum și prin raportare la activitățile desfășurate de categoriile de personal prevăzute la art. 382 din același act normativ.(3)Drepturile și obligațiile personalului Administrației Fondului pentru Mediu sunt cele reglementate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, dispoziția președintelui Administrației Fondului pentru Mediu privind stabilirea atribuțiilor și competențelor compartimentelor din structura Administrației Fondului pentru Mediu, Regulamentul de ordine interioară, precum și prin celelalte prevederi legale în materie. +
Capitolul IVOrganele de conducere +
Articolul 10(1)<!–>Organele de conducere ale Administrației Fondului pentru Mediu sunt următoarele:a)–>Comitetul de avizare; … b)<!–>Comitetul director; … c)–>președintele; … d)<!–>cei 2 vicepreședinți; … e)–>secretarul general. … (2)Comitetul de avizare și Comitetul director au componența și atribuțiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 11(1)<!–>Membrii Comitetului de avizare sunt răspunzători, în baza prevederilor propriului regulament de organizare și funcționare și în condițiile prevăzute de lege, pentru îndeplinirea atribuțiilor ce le revin.(2)–>Membrii Comitetului de avizare își păstrează calitatea de angajat la instituția sau la unitatea de la care provin și toate drepturile și obligațiile derivând din această calitate.(3)<!–>Membrii Comitetului de avizare, exclusiv demnitarii, primesc pentru activitatea desfășurată în cadrul ședințelor organizate de către instituție o indemnizație lunară în cuantum de 20% din indemnizația președintelui Administrației Fondului pentru Mediu.(4)–>Secretariatul Comitetului de avizare este asigurat de Administrația Fondului pentru Mediu, iar atribuțiile secretariatului sunt prevăzute în Regulamentul de organizare și funcționare a Comitetului de avizare. +
Articolul 12(1)<!–>Președintele conduce activitatea curentă a instituției și are următoarele atribuții și responsabilități:a)–>angajează, numește și eliberează din funcție, în condițiile prevăzute de lege, personalul Administrației Fondului pentru Mediu; … b)<!–>numește și revocă conducătorii compartimentelor de lucru la toate nivelurile organizatorice; … c)–>reprezintă, personal sau prin delegat, interesele Administrației Fondului pentru Mediu în justiție și în relațiile cu terții, persoane fizice și/sau juridice; … d)<!–>stabilește atribuțiile, competențele și relațiile compartimentelor de lucru la toate nivelurile organizatorice, precum și relațiile acestora cu terții; … e)–>stabilește prin dispoziție atribuțiile vicepreședinților și secretarului general; … f)<!–>semnează acordul/contractul colectiv încheiat la nivelul Administrației Fondului pentru Mediu, în conformitate cu prevederile legale; … g)–>exercită atribuțiile și are răspunderile care îi revin potrivit legii, aprobă și ia măsuri privind întreaga activitate a Administrației Fondului pentru Mediu. … (2)În activitatea sa de conducere, președintele este ajutat de 2 vicepreședinți și de un secretar general, care sunt numiți potrivit legii și au atribuțiile stabilite prin lege, precum și cele încredințate prin dispoziție de către președinte. +
Capitolul VPatrimoniul, bugetul de venituri și cheltuieli și administrarea acestuia +
Articolul 13(1)<!–>Administrația Fondului pentru Mediu administrează bunuri din proprietatea publică și privată a statului.(2)–>În exercitarea drepturilor sale, Administrația Fondului pentru Mediu posedă și folosește bunuri aflate în patrimoniul său și, după caz, dispune de acestea, în condițiile prevăzute de lege, în vederea realizării scopului și atribuțiilor sale. +
Articolul 14Administrația Fondului pentru Mediu stabilește și elaborează anual proiectul bugetului de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil și întocmește situații financiare trimestriale și anuale, potrivit normelor legale în vigoare, pe care le înaintează autorității centrale pentru protecția mediului. +
Articolul 15(1)<!–>Fondurile provenite din surse externe se gestionează pe baza contractelor/acordurilor încheiate și în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale legislației specifice aplicabile fiecărei categorii de fonduri.(2)–>Cheltuielile curente și de capital ale Administrației Fondului pentru Mediu se asigură din veniturile Fondului pentru mediu, în limita prevăzută la art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 16Pentru desfășurarea activităților specifice de urmărire și control al implementării proiectelor finanțate din Fondul pentru mediu sau fonduri externe, precum și pentru încasarea creanțelor la Fondul pentru mediu, care implică deplasări în teritoriu, Administrația Fondului pentru Mediu dispune de un număr de 30 de autoturisme.<!–>–>