Notă …
Aprobat prin ORDINUL nr. 138 din 29 septembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 992 din 13 octombrie 2022. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)<!–>Direcția fonduri externe nerambursabile, denumită în continuare DFEN, reprezintă structura de specialitate, fără personalitate juridică, din cadrul aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, care este organizată și funcționează în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare, și a Hotărârii Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorică și efectivele Ministerului Afacerilor Interne, cu modificările și completările ulterioare.(2)–>DFEN asigură coordonarea, controlul activităților și elaborarea legislației referitoare la gestionarea fondurilor externe nerambursabile în domeniul său de competență, precum și punerea în aplicare a legislației care reglementează gestionarea acestui domeniu de activitate. +
Articolul 2(1)<!–>Pentru îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin, DFEN are competență teritorială generală. DFEN coordonează, îndrumă și controlează, pe linie de specialitate, în conformitate cu atribuțiile prevăzute în legislația națională, europeană și regulamentele specifice, activitatea structurilor cu competențe în gestionarea fondurilor externe nerambursabile, denumite în continuare structuri de profil.(2)–>DFEN avizează oportunitatea înființării, reorganizării sau desființării, la nivelul MAI, a structurilor de profil. +
Capitolul IIOrganizarea DFEN +
Articolul 3(1)<!–>DFEN are următoarea structură organizatorică:a)–>conducerea DFEN; … b)<!–>Serviciul fonduri dedicate, denumit în continuare SFD; … c)–>Serviciul asistență fonduri structurale, denumit în continuare SAFS; … d)<!–>Serviciul mecanisme europene conexe, denumit în continuare SMEC; … e)–>Biroul granturi externe, denumit în continuare BGE; … f)<!–>Secretariat și informații clasificate, denumit în continuare CSIC – la nivel de compartiment; … g)–>Structura de securitate, denumită în continuare CSS – la nivel de compartiment; … h)<!–>Manageri publici, denumiți în continuare CMP – la nivel de compartiment. … (2)–>Organigrama DFEN este prezentată în anexa nr. 1. +
Capitolul IIIAtribuțiile DFEN +
Articolul 4DFEN asigură coordonarea unitară a procesului de atragere, programare, gestionare, control și raportare a fondurilor externe nerambursabile, cu aplicabilitate în domeniul de competență. +
Articolul 5(1)<!–>DFEN exercită următoarele atribuții, în condițiile legii:a)–>coordonează și contribuie la elaborarea/monitorizarea programelor și planurilor generale sau sectoriale asumate la nivelul Guvernului sau al MAI, pe domeniul său de competență; … b)<!–>execută activități de îndrumare, sprijin și control la nivelul structurilor de profil pe linia atragerii și utilizării fondurilor externe nerambursabile, potrivit competențelor sale legale; … c)–>identifică oportunități de finanțare în vederea elaborării și implementării de proiecte care să contribuie la realizarea priorităților strategice ale MAI; … d)<!–>asigură consultanță de specialitate în inițierea și implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile pentru care sunt eligibile structurile MAI; … e)–>participă în comitete și grupuri de lucru interministeriale, respectiv coordonează grupuri de lucru specifice referitoare la definirea priorităților MAI și corelarea lor cu surse de finanțare potrivit competențelor sale legale; … f)<!–>elaborează puncte de vedere în domeniul său de competență și asigură suport decizional pentru conducerea MAI în procesul de coordonare a implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile; … g)–>monitorizează/controlează activitatea de implementare a proiectelor, la nivelul beneficiarilor, în conformitate cu reglementările în domeniu; … h)<!–>asigură îndeplinirea atribuțiilor de autoritate responsabilă pentru Fondul pentru azil, migrație și integrare 2014-2020, denumit în continuare FAMI, și Fondul pentru securitate internă 2014-2020, denumit în continuare FSI, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 48/2015 privind stabilirea sistemului de management și control în vederea gestionării fondurilor acordate României prin Cadrul financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne, cu modificările și completările ulterioare; … i)–>asigură îndeplinirea atribuțiilor de titular de program și autoritate de management pentru Programele naționale Afaceri interne în perioada 2021-2027, cofinanțate prin Fondul pentru azil, migrație și integrare, denumit în continuare FAMI2021+, Instrumentul de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, denumit în continuare IMFV2021+, și Fondul pentru securitate internă, denumit în continuare FSI2021+, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 868/2022 privind stabilirea sistemului de management și control în vederea gestionării programelor naționale Afaceri interne pentru perioada 2021-2027; … j)<!–>asigură îndeplinirea atribuțiilor de autoritate responsabilă pentru Programul general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii“, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1.506/2007 privind abilitarea Ministerului Afacerilor Interne de a gestiona fondurile acordate României prin Programul general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii“, ce decurg după închiderea programului; … k)–>îndeplinește atribuții specifice în calitate de autoritate competentă pentru Facilitatea Schengen și este organism intermediar la nivelul MAI pentru Facilitatea Schengen, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituțional pentru planificarea financiară, coordonarea, implementarea și auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Facilitatea Schengen, cu modificările și completările ulterioare, ce decurg după închiderea programului; … l)<!–>asigură îndeplinirea atribuțiilor de autoritate de implementare pentru proiectele cu finanțare Phare și Facilitatea de tranziție pentru structurile MAI din domeniul Afaceri interne; … m)–>îndeplinește atribuții referitoare la gestionarea fondurilor europene nerambursabile, alocate MAI prin Mecanismul de redresare și reziliență, denumit în continuare MRR, pentru implementarea Investiției 8. Carte de identitate electronică și semnătura digitală calificată, denumită în continuare Investiția 8. CEI, din cadrul Planului național de redresare și reziliență al României, denumit în continuare PNRR, componenta 7 – Transformare digitală, în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu completările ulterioare; … n)<!–>îndeplinește atribuții referitoare la monitorizarea stadiului accesării și implementării de structurile MAI a proiectelor finanțate prin PNRR; … o)–>monitorizează îndeplinirea cerințelor de sustenabilitate pentru Programul RO21 „Cooperare în spațiul Schengen și combaterea crimei organizate și a infracționalității transfrontaliere“; … p)<!–>asigură îndeplinirea atribuțiilor de structură desemnată a operatorului de program pentru Mecanismul financiar norvegian 2014-2021 pentru Programul Afaceri interne, în domeniul său de competență, potrivit prevederilor Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 39/2018 privind structura organizatorică la nivelul Ministerului Afacerilor Interne în calitate de operator de program pentru Programul Afaceri Interne, finanțat prin Mecanismul financiar norvegian pe perioada de programare 2014-2021; … q)–>reprezintă MAI în cadrul negocierilor pentru programarea viitoarelor cadre multianuale de finanțare ale Contribuției elvețiene, SEE și norvegiene în conformitate cu prevederile și competențele legale; … r)<!–>reprezintă MAI, la nivel tehnic, în cadrul Comitetului interministerial de coordonare a PNRR, precum și al altor structuri cu rol în gestionarea PNRR, furnizând informațiile necesare pentru conducerea MAI în vederea luării deciziilor în cadrul acestora; … s)–>asigură participarea, pe bază de mandat, după caz, la reuniunile comitetelor și grupurilor de lucru organizate la nivel european de către Comisia Europeană, Consiliul UE sau alte organisme europene/internaționale privind fondurile externe nerambursabile aferente cadrelor financiare multianuale anterioare, actuale sau viitoare; … t)<!–>exercită atribuții de verificare, control și raportare la toate nivelurile, prevăzute de regulamentele în vigoare din domeniile de competență și cadrul legal aplicabil; … u)–>coordonează, verifică și dispune măsuri privind modalitatea de introducere și actualizare a datelor din aplicațiile informatice dedicate gestionării fondurilor externe nerambursabile aflate în domeniul său de responsabilitate, la nivelul beneficiarilor; … v)<!–>colaborează, potrivit prevederilor legale în vigoare, cu instituții, organizații și organisme interne și internaționale, pe domeniul de competență; … w)–>asigură legătura cu instituțiile similare din alte state, respectiv cu instituțiile și organismele Uniunii Europene, statelor Spațiului Economic European (SEE) și ale Asociației Europene a Liberului Schimb (AELS) sau cu alte organizații participante la procesele de programare sau implementare a programelor și/sau proiectelor din domeniul de competență; … x)<!–>încheie acorduri de delegare cu autoritățile/organismele desemnate din cadrul sistemului de management și control al fondurilor gestionate de MAI prin MRR; … y)–>emite instrucțiuni cu caracter obligatoriu pentru toți beneficiarii proiectelor finanțate în cadrul Investiției 8. CEI; … z)<!–>încheie acorduri de implementare/convenții de finanțare cu instituțiile/unitățile aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea MAI pentru implementarea investițiilor pentru care îndeplinește calitatea de autoritate responsabilă/autoritate de management/operator de program/structură de specialitate cu rol de coordonare; … aa)–>încheie protocoale, acorduri de colaborare cu instituții care pot contribui sau sprijini implementarea Investiției 8. CEI. … (2)<!–>Pentru coordonarea măsurilor specifice necesare ocupării posturilor vacante din structurile de profil, la solicitare, DFEN desfășoară, potrivit dispozițiilor conducerii direcției, următoarele activități:a)–>participă la procedura de recrutare, selecție și organizare a concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante; … b)desemnează reprezentanți în cadrul comisiilor de concurs și de soluționare a contestațiilor. … +
Capitolul IVConducerea DFEN +
Articolul 6(1)<!–>Conducerea DFEN este asigurată de director și doi directori adjuncți, funcționari publici cu statut special.(2)–>Directorul conduce întreaga activitate a DFEN și o reprezintă în relațiile cu conducerea MAI, cu conducerile structurilor cu competențe în domeniu din celelalte ministere, instituții și autorități publice, precum și în relația cu alte organisme europene și internaționale.(3)<!–>Directorul DFEN poate delega, prin dispoziție, atribuții din competența sa directorilor adjuncți sau personalului din subordine, în condițiile legii.(4)–>Directorul DFEN îndeplinește atribuțiile menționate în fișa postului.(5)<!–>Directorii adjuncți ai DFEN îndeplinesc atribuțiile menționate în fișele posturilor.(6)–>Gestionarea fluxului informațional se stabilește prin dispoziție a directorului, emisă conform atribuțiilor stabilite prin prezentul regulament.(7)Diagrama de relații a DFEN este prevăzută în anexa nr. 2. +
Articolul 7În calitate de conducător al unității, în sensul utilizat în cuprinsul Standardelor naționale de protecție a informațiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările și completările ulterioare, directorul răspunde de îndeplinirea obligațiilor prevăzute la art. 86 alin. (1) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 8Atribuțiile generale și specifice ale personalului din structurile DFEN se stabilesc prin fișele posturilor, care se aprobă conform statutului propriu al fiecărei categorii de personal. +
Articolul 9Conducerea DFEN și, după caz, șefii structurilor DFEN analizează în cadrul ședințelor de conducere stadiul și modul de îndeplinire a atribuțiilor, sarcinilor, obiectivelor și a activităților prevăzute în planurile de muncă, stabilind măsurile necesare pentru îmbunătățirea calității și eficienței activității DFEN. +
Capitolul VAtribuțiile structurilor DFEN +
Secţiunea 1Atribuțiile SFD +
Articolul 10(1)<!–>SFD îndeplinește atribuții referitoare la gestionarea și punerea în aplicare a programelor naționale finanțate din fonduri europene dedicate Afacerilor interne, la accesarea, coordonarea, monitorizarea și controlul proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne, implementate de structurile MAI sau de alte structuri naționale, și se asigură de coerența și complementaritatea proiectelor, precum și de nesuprapunerea surselor de finanțare.(2)–>SFD îndeplinește următoarele atribuții:a)<!–>asigură elaborarea cadrului legal național privind constituirea Sistemului de management și control pentru fiecare instrument financiar administrat, destinat domeniului Afaceri interne, în conformitate cu regulamentele UE; … b)–>participă la negocierea propunerilor de acte legislative europene privind instrumentele financiare dedicate domeniului Afaceri interne, în cadrul grupurilor de lucru/comitetelor organizate la nivelul Uniunii Europene; … c)<!–>acordă asistență pentru pregătirea proiectelor finanțate prin fonduri externe nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne; … d)–>sprijină instituțiile și structurile din subordinea MAI, precum și alte instituții, în elaborarea fișelor de proiect propuse spre finanțare din fonduri externe nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne; … e)<!–>organizează procedurile de evaluare și selectare a proiectelor de monopol și de asistență tehnică, aprobă acordarea finanțării și semnează actele de finanțare aferente proiectelor de monopol și de asistență tehnică, potrivit procedurilor proprii, elaborate în aplicarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 514/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 aprilie 2014 de stabilire a dispozițiilor generale privind Fondul pentru azil, migrație și integrare, precum și instrumentul de sprijin financiar pentru cooperarea polițienească, prevenirea și combaterea criminalității și gestionarea crizelor, precum și ale regulamentelor specifice fiecărui fond gestionat; … f)–>elaborează, împreună cu beneficiarii, propunerea de program național FSI și revizuirile ulterioare ale acestuia, coordonează procesul de elaborare și de revizuire a programului național FAMI și le supune aprobării Comitetului director; … g)<!–>elaborează regulile de eligibilitate aplicabile cheltuielilor în cadrul proiectelor finanțate din programele naționale gestionate; … h)–>înaintează Comisiei Europene propuneri de programe naționale și eventualele revizuiri ulterioare, utilizând sistemul de schimb electronic de date; … i)<!–>organizează, în conformitate cu normele și practicile europene și naționale, consultări interinstituționale și publice cu autoritățile, organizațiile și organismele interesate privind implementarea programelor naționale cofinanțate din fondurile/instrumentele gestionate, furnizează consultanță și sprijin beneficiarilor în elaborarea propunerilor de proiecte și asigură coerența și complementaritatea dintre finanțarea în temeiul regulamentelor specifice fiecărui fond gestionat și alte instrumente ale Uniunii Europene și naționale relevante; … j)–>monitorizează obținerea rezultatelor generale și a impactului, astfel cum acestea au fost definite prin programele naționale; … k)<!–>efectuează, individual sau împreună cu autoritățile delegate, controale administrative sistematice și controale la fața locului, pe bază de eșantion, pentru proiectele de monopol și de asistență tehnică, conform Regulamentului (UE) nr. 514/2014, Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/840 al Comisiei din 29 mai 2015 privind controalele efectuate de autoritățile responsabile în temeiul Regulamentului (UE) nr. 514/2014 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a dispozițiilor generale privind Fondul pentru azil, migrație și integrare, precum și instrumentul de sprijin financiar pentru cooperarea polițienească, prevenirea și combaterea criminalității și gestionarea crizelor, precum și regulamentelor specifice; … l)–>verifică și autorizează cererile de fonduri depuse de beneficiarii proiectelor de monopol și de asistență tehnică, precum și cererile de transfer de fonduri întocmite de autoritatea delegată FAMI și le transmite autorității delegate financiare; … m)<!–>încheie acorduri de delegare cu autoritățile/organismele desemnate din cadrul sistemelor de management și control ale programelor naționale gestionate și monitorizează îndeplinirea atribuțiilor delegate; … n)–>desfășoară activități de identificare și organizează echipele de control pentru constatarea neregulilor și stabilirea creanțelor bugetare, în calitate de autoritate cu competențe în gestionarea fondurilor europene pentru programele naționale gestionate, conform atribuțiilor stabilite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, în conformitate cu procedurile proprii și acordurile de delegare; … o)<!–>participă la verificarea sesizărilor interne sau externe, a aspectelor de natură administrativă, fizică și tehnică a proiectelor, precum și a alertelor la neregulă sau fraudă primite, pentru proiectele finanțate din programele naționale gestionate, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare; … p)–>raportează Comisiei Europene orice neregulă și progresele semnificative în desfășurarea procedurilor administrative și judiciare aferente, conform reglementărilor europene și naționale aplicabile; … q)<!–>reprezintă punct unic de contact răspunzător de schimbul de informații cu unitățile angajate în folosirea fondurilor și de menținere a contactului cu reprezentanții Comisiei Europene; … r)–>se asigură că activitatea de evaluare a programelor naționale este efectuată în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 514/2014 sau Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize; … s)<!–>se asigură că autoritatea de audit primește, în scopul desfășurării misiunilor de audit, toate informațiile necesare privind procedurile de gestionare utilizate și privind proiectele și acțiunile cofinanțate din programele naționale gestionate; … t)–>elaborează și transmite Comisiei Europene toate informațiile și raportările privind programele naționale gestionate, în conformitate cu reglementările europene specifice aplicabile, rapoartele anuale și finale privind punerea în aplicare a programelor naționale, cererile de plată a soldului, rapoartele anuale și finale privind performanța, datele cumulative privind operațiunile finanțate, rapoartele anuale/finale privind conturile; … u)<!–>desfășoară activități de informare și publicitate, difuzează rezultatele programului și aprobă documentele privind publicitatea și vizibilitatea programelor naționale, proiectelor de monopol și a acțiunilor finanțate; … v)–>asigură, împreună cu autoritatea delegată financiară și alte structuri abilitate, implementarea componentelor de asistență tehnică a programelor naționale gestionate, în calitate de beneficiar de asistență tehnică; … w)<!–>elaborează procedurile interne de lucru corespunzătoare atribuțiilor pe care le îndeplinește sau actualizează procedurile existente, conform nevoilor apărute sau recomandărilor organismelor de control/audit; … x)–>menține legătura cu organismele naționale și internaționale care finanțează sau derulează programe cu finanțare externă nerambursabilă prin fonduri dedicate al căror beneficiar direct este MAI, structurile sale subordonate sau alte instituții cu competențe în domeniul Afaceri interne; … y)<!–>elaborează, analizează și emite puncte de vedere cu privire la proiectele de acte normative ce vizează accesarea/gestionarea eficientă a fondurilor externe dedicate domeniului Afaceri interne; … z)–>informează conducerea MAI asupra proiectelor gestionate și participă sau organizează ședințe, grupuri de lucru sau reuniuni având ca obiect analiza stadiului proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne; … aa)<!–>organizează activitatea de programare a fondurilor europene dedicate afacerilor interne 2021-2027, elaborează programele naționale FAMI2021+, IMFV2021+ și FSI2021+ și de negociere cu Comisia Europeană, cu respectarea cerințelor de cooperare, colaborare și transparență în cadrul tuturor activităților; … bb)–>elaborează toate documentele naționale strategice necesare pentru implementarea programelor naționale FAMI2021+, IMFV2021+ și FSI2021+, a metodologiilor privind evaluarea și selecția, privind stabilirea cadrului de performanță, privind selectarea membrilor comitetului de monitorizare și a descrierii sistemului de management și control; … cc)<!–>organizează procedurile de evaluare și selecție a proiectelor, aprobă acordarea finanțării și semnează actele de finanțare pentru proiectele finanțate din FAMI2021+, IMFV2021+ și FSI2021+, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.060/2021, procedurilor proprii și ale acordurilor de delegare; … dd)–>verifică cererile de plată/rambursare depuse de beneficiarii proiectelor, aprobă cheltuielile declarate și autorizează plățile solicitate în cadrul proiectelor finanțate din FAMI2021+, IMFV2021+ și FSI2021+, potrivit procedurilor proprii; … ee)<!–>efectuează, conform procedurilor proprii și acordurilor de delegare, verificări și controale de gestiune, inclusiv controale la fața locului, pe bază de eșantion, în cadrul proiectelor finanțate din FAMI2021+, IMFV2021+ și FSI2021+, conform prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.060/2021, precum și altor regulamente specifice aplicabile; … ff)–>coordonează activitățile privind dezvoltarea și funcționarea sistemului electronic de schimb de informații între autoritatea de management și beneficiarii proiectelor; … gg)<!–>desfășoară activități de informare, comunicare și publicitate privind Programele naționale 2021-2027 Afaceri interne, aprobă/elaborează documente și ghiduri privind publicitatea și vizibilitatea programelor naționale și a proiectelor finanțate din FAMI2021+, IMFV2021+ și FSI2021+ și coordonează la nivel național activitatea de comunicare și informare privind programele naționale gestionate. … (3)–>SFD asigură îndeplinirea atribuțiilor de autoritate responsabilă pentru FAMI și FSI, conform prevederilor Regulamentului (UE) nr. 514/2014 cu privire la desemnarea și la responsabilitățile de gestionare și control ale autorităților responsabile și cu privire la statutul și la obligațiile autorităților de audit și ale Hotărârii Guvernului nr. 48/2015 privind stabilirea sistemului de management și control în vederea gestionării fondurilor acordate României prin Cadrul financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne, cu modificările și completările ulterioare.(4)<!–>SFD asigură secretariatul Comitetului de monitorizare și al Comitetului director și coordonează Comitetul tehnic, organisme instituite prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, nr. 77/2015 privind sistemul decizional și de coordonare pentru implementarea programelor naționale și pentru gestionarea asistenței financiare aferente Cadrului financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne, cu modificările și completările ulterioare.(5)–>SFD asigură îndeplinirea atribuțiilor ce revin MAI în calitate de autoritate responsabilă pentru Fondul european de returnare, Fondul european de integrare a resortisanților țărilor terțe, Fondul european pentru refugiați și Fondul pentru frontierele externe din cadrul Programului general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii“, prevăzute de Ordinul ministrului administrației și internelor și al ministrului finanțelor publice nr. 277/3.009/2011 privind stabilirea cadrului general pentru planificarea strategică și financiară, gestionarea, implementarea și auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Fondul european pentru refugiați, Fondul european de returnare și Fondul european de integrare a resortisanților țărilor terțe din cadrul Programului general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii“ și de Ordinul viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, și al ministrului fondurilor europene nr. 105/761/2014 privind stabilirea cadrului general pentru planificarea strategică și financiară, gestionarea, implementarea și auditarea utilizării asistenței financiare acordate României prin intermediul Fondului pentru Frontierele Externe din cadrul Programului general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii“, ce decurg după închiderea programului.(6)<!–>SFD îndeplinește atribuții specifice, ce decurg după închiderea programului, în calitate de autoritate competentă pentru Facilitatea Schengen și este organism intermediar la nivelul MAI pentru Facilitatea Schengen, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituțional pentru planificarea financiară, coordonarea, implementarea și auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Facilitatea Schengen, cu modificările și completările ulterioare.(7)–>SFD, în calitate de autoritate de implementare pentru programele PHARE și Facilitatea de tranziție, desfășoară activități specifice necesare raportării finale și închiderii oficiale a programelor anuale.(8)<!–>SFD asigură participarea, pe bază de mandat, după caz, la reuniunile comitetelor și grupurilor de lucru organizate la nivel european, de către Comisia Europeană, Consiliul UE sau alte organisme europene/internaționale, privind fondurile europene dedicate afacerilor interne aferente cadrelor financiare multianuale anterioare, actuale sau viitoare, precum și elaborarea anteproiectelor de mandat aferente participării reprezentanților României la aceste reuniuni.(9)–>SFD elaborează, analizează și propune spre avizare conducerii DFEN proiectele de acte normative care, prin obiectul de reglementare, au incidență în domeniul de activitate propriu.(10)<!–>SFD asigură îndeplinirea atribuțiilor de titular de program și autoritate de management pentru Programele naționale 2021-2027 Afaceri interne, cofinanțate din FAMI2021+, IMFV2021+ și FSI2021+, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 936/2020 pentru aprobarea cadrului general necesar în vederea implicării autorităților și instituțiilor din România în procesul de programare și negociere a fondurilor externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027 și a cadrului instituțional de coordonare, gestionare și control al acestor fonduri, ale Hotărârii Guvernului nr. 868/2022, ale Regulamentului (UE) 1.060/2021 și ale reglementărilor naționale și europene subsecvente.(11)–>SFD asigură secretariatul permanent pentru Comitetul de monitorizare Afaceri Interne, constituit în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021, și pentru Comitetul director Afaceri interne. +
Secţiunea a 2-aAtribuțiile SAFS +
Articolul 11(1)<!–>SAFS îndeplinește atribuții referitoare la identificarea oportunităților de finanțare, accesarea, coordonarea, monitorizarea și controlul implementării programelor/proiectelor finanțate din fonduri externe structurale și de investiții, denumite în continuare FESI, și alte fonduri externe nerambursabile, pentru structurile MAI, cu excepția fondurilor gestionate de către SFD, SMEC și BGE.(2)–>SAFS îndeplinește următoarele atribuții:a)<!–>participă în comitete și grupuri de lucru interministeriale, respectiv coordonează grupuri de lucru specifice referitoare la definirea priorităților MAI și corelarea lor cu surse de finanțare din domeniul de competență; … b)–>identifică și analizează surse de finanțare, din domeniul de competență, pentru atingerea priorităților și obiectivelor MAI și diseminează informații structurilor MAI care îndeplinesc criteriile de eligibilitate, asigurând complementaritatea și nesuprapunerea surselor de finanțare; … c)<!–>colaborează cu alte instituții publice și autorități finanțatoare și asigură comunicarea unitară a informațiilor despre sursele de finanțare din domeniul de competență; … d)–>coordonează procesul de monitorizare și verifică stadiul proiectelor finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență; … e)<!–>elaborează ghiduri, proceduri specifice și metodologii pentru facilitarea accesării și implementării proiectelor finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență; … f)–>analizează și avizează propunerile de proiecte finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență, elaborate de structurile MAI, potrivit priorităților strategice aprobate la nivelul MAI; … g)<!–>inițiază și implementează în colaborare cu alte structuri ale MAI proiecte finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență care să răspundă priorităților și nevoilor MAI; … h)–>elaborează cereri de finanțare, individual sau în colaborare cu alte structuri ale MAI, și oferă consultanță de specialitate în implementarea proiectelor finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență; … i)<!–>analizează și controlează stadiul de implementare a proiectelor finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență și informează conducerea MAI cu privire la cauzele generale ale posibilelor blocaje/întârzieri; … j)–>formulează propuneri de remediere a deficiențelor identificate și măsuri de echilibrare sau soluționare a diverselor situații de blocaje/întârzieri apărute în implementarea proiectelor finanțate din fondurile aflate în domeniul de competență; … k)<!–>participă și organizează ședințe de informare și grupuri de lucru cu structurile MAI în domeniul fondurilor aflate în domeniul de competență; … l)–>elaborează analize, studii și rapoarte pe baza prelucrării, centralizării și valorificării informațiilor primite de la structurile MAI, în domeniul specific de activitate, în conformitate cu cerințele conducerii MAI; … m)<!–>exercită atribuții în gestionarea Programului aferent Contribuției elvețiene post-2019, în conformitate cu prevederile și competențele legale; … n)–>asigură participarea, pe bază de mandat, la reuniunile comitetelor și grupurilor de lucru organizate la nivel european de către Comisia Europeană, Consiliul UE sau alte organisme europene/internaționale privind fondurile europene structurale și de investiții aferente cadrelor financiare multianuale actual și viitor; … o)reprezintă MAI în cadrul procesului național de programare a cadrului financiar multianual 2021-2027, în conformitate cu prevederile și competențele legale. … +
Secţiunea a 3-aAtribuțiile SMEC +
Articolul 12(1)<!–>SMEC îndeplinește atribuții referitoare la identificarea necesităților de finanțare, accesarea, coordonarea, monitorizarea și controlul proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile, alocate MAI prin MRR pentru implementarea Investiției 8. CEI din cadrul PNRR, componenta 7 – Transformare digitală.(2)–>SMEC îndeplinește următoarele atribuții principale:a)<!–>asigură elaborarea cadrului legal la nivelul MAI privind constituirea sistemului de management și control pentru fondurile alocate MAI prin MRR pentru implementarea Investiției 8. CEI; … b)–>elaborează proiectele de acorduri de delegare ale DFEN cu autoritățile/organismele desemnate din cadrul sistemului de management și control al fondurilor gestionate de MAI prin MRR și monitorizează îndeplinirea atribuțiilor delegate; … c)<!–>elaborează proiectele de instrucțiuni ale DFEN cu caracter obligatoriu pentru toți beneficiarii proiectelor finanțate în cadrul Investiției 8. CEI; … d)–>analizează și emite puncte de vedere cu privire la proiectele de acte normative ce vizează gestionarea eficientă a fondurilor alocate prin MAI prin MRR; … e)<!–>coordonează procesul de revizuire a documentelor programatice aferente Investiției 8. CEI și elaborează, împreună cu beneficiarii, eventualele propuneri de modificare ale acestora; … f)–>înaintează Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, și Comisiei Europene eventualele revizuiri ale documentelor programatice aferente Investiției 8. CEI, utilizând inclusiv instrumente electronice specifice; … g)<!–>organizează, în conformitate cu normele naționale în vigoare, consultări cu instituțiile și organismele cu atribuții în implementarea țintelor Investiției 8. CEI și furnizează consultanță și sprijin beneficiarilor în elaborarea propunerilor de proiecte; … h)–>participă la negocierile cu Comisia Europeană, elaborează și monitorizează, împreună cu MIPE, acordurile de tip operațional pentru PNRR sau alte documente relevante pentru implementarea PNRR; … i)<!–>realizează evaluarea proiectelor finanțate în cadrul Investiției 8. CEI; … j)–>realizează contractarea proiectelor finanțate în cadrul Investiției 8. CEI, potrivit procedurilor proprii; … k)<!–>monitorizează îndeplinirea țintelor aferente Investiției 8. CEI și transmite către MIPE rapoartele de progres privind îndeplinirea țintelor, după aprobarea acestora; … l)–>monitorizează indicatorii de la nivelul proiectelor finanțate în cadrul Investiției 8. CEI, cheltuielile efectuate de către beneficiari, cererile de transfer din partea beneficiarilor și raportează cu privire la stadiul acestora MIPE, Ministerului Finanțelor, precum și Comisiei Europene; … m)<!–>efectuează, individual sau împreună cu structurile de specialitate, după caz, controale pe bază de eșantion, pentru proiectele finanțate în cadrul Investiției 8. CEI; … n)–>transmite către MIPE rapoartele de progres necesare, elaborate de către beneficiari, și documentele justificative aferente, în termenele și formatul specificate de acesta; … o)<!–>desemnează ofițerul de nereguli pentru Investiția 8. CEI, responsabil de activitatea de înregistrare, monitorizare și raportare a neregulilor/neregulilor grave, și organizează echipele de control, împreună cu reprezentanți ai structurilor de specialitate sau ai autorităților delegate, pentru constatarea neregulilor/neregulilor grave și stabilirea creanțelor bugetare potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea și constatarea neregulilor/dublei finanțări, a neregulilor grave apărute în obținerea și utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora și recuperarea creanțelor rezultate; … p)–>participă, alături de reprezentanți ai structurilor de specialitate sau ai autorităților delegate, după caz, la verificarea sesizărilor interne sau externe, a aspectelor de natură administrativă, fizică și tehnică a proiectelor, precum și a alertelor la neregulă/neregulă gravă pentru proiectele finanțate din Investiția 8. CEI, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2022; … q)<!–>raportează MIPE și instituțiilor naționale și europene relevante orice neregulă/neregulă gravă și progresele semnificative în desfășurarea procedurilor administrative și judiciare aferente, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2022; … r)–>verifică ex post, prin eșantion, procedurile de achiziție desfășurate de beneficiari, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2022; … s)<!–>implementează proceduri pentru prevenirea conflictelor de interese, a fraudei, corupției, inclusiv prin intermediul aplicațiilor informatice specifice, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2022; … t)–>autorizează cheltuielile eligibile cuprinse în cererile de transfer, transmise de beneficiarii finanțării în cadrul Investiției 8. CEI; … u)<!–>autorizează solicitările de fonduri centralizate la nivelul MAI; … v)–>asigură colectarea/introducerea/verificarea și actualizarea tuturor informațiilor/documentelor aferente realizării investiției/ țintelor, precum și a tuturor informațiilor/documentelor privind procesul de evaluare, contractare, implementare, respectiv autorizare și plată pentru investiția/proiectele finanțate în cadrul Investiției 8. CEI, utilizând sistemul informatic de management al PNRR, pus la dispoziție de către MIPE; … w)<!–>asigură arhivarea corespunzătoare, inclusiv în format electronic, a tuturor datelor/documentelor aferente procesului de implementare a acordurilor/contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare/acordurilor de implementare/convențiilor de finanțare, în conformitate cu funcțiile, atribuțiile și tipurile de documente specifice și asigură accesul neîngrădit la acestea al entităților naționale/europene cu atribuții în verificarea, controlul și auditarea fondurilor europene și naționale; … x)–>desfășoară activități de informare și comunicare aferente Investiției 8. CEI, aprobă documentele privind publicitatea și vizibilitatea proiectelor finanțate în cadrul investiției, întocmite de beneficiari, și monitorizează beneficiarii cu privire la îndeplinirea măsurilor legate de vizibilitatea fondurilor; … y)<!–>elaborează proiecte de acorduri de implementare/ convenții de finanțare cu instituțiile/unitățile aflate în subordinea/ coordonarea/sub autoritatea MAI pentru implementarea investițiilor finanțate prin MRR/Investiția 8 CEI; … z)–>elaborează proiecte de protocoale, acorduri de colaborare cu instituții care pot contribui sau sprijini implementarea Investiției 8. CEI; … aa)<!–>furnizează informațiile necesare reprezentanților MAI pentru luarea deciziilor în cadrul Comitetul interministerial de coordonare a PNRR și al altor structuri cu rol în gestionarea PNRR; … bb)–>propune MIPE modificări ale legislației privind stabilirea cadrului instituțional și procedural de coordonare, implementare și control al fondurilor europene și al reformelor stabilite în cadrul MRR; … cc)monitorizează stadiul proiectelor implementate de către structurile MAI cu finanțare din PNRR. … +
Secţiunea a 4-aAtribuțiile BGE +
Articolul 13(1)<!–>BGE îndeplinește atribuții referitoare la identificarea necesităților de finanțare, accesarea, coordonarea, monitorizarea și controlul implementării programelor/proiectelor finanțate prin granturi externe pe domeniul de competență.(2)–>BGE îndeplinește următoarele atribuții specifice:a)<!–>asigură îndeplinirea atribuțiilor de structură desemnată a operatorului de program pentru Mecanismul financiar norvegian 2014-2021 pentru Programul Afaceri interne, în domeniul său de competență, potrivit prevederilor Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 39/2018; … b)–>monitorizează îndeplinirea condițiilor de sustenabilitate pentru Programul RO21 „Cooperare în spațiul Schengen și combaterea crimei organizate și a infracționalității transfrontaliere“, finanțat prin Mecanismul financiar norvegian 2009-2014 în domeniul său de competență; … c)<!–>gestionează în mod direct sau indirect mecanisme de tip grant, asigurând sprijin structurilor beneficiare, inclusiv consultanță privind pregătirea fișelor de proiect, derularea negocierilor cu finanțatorul, încheierea acordurilor de finanțare, a parteneriatelor pentru proiecte finanțate prin granturi externe sau a contractelor de finanțare și se asigură de coerența și complementaritatea proiectelor, precum și de nesuprapunerea surselor de finanțare; … d)–>monitorizează lansarea de noi surse de finanțare externă prin mecanisme de tip grant dedicate afacerilor interne și informează structurile MAI cu privire la acestea; … e)<!–>exercită atribuții de raportare la nivel de programe, proiecte, fonduri și/sau inițiative finanțate prin mecanisme de grant, după caz, în conformitate cu regulamentele și cadrul legal aplicabil granturilor norvegiene aferente domeniului Afacerilor interne, inclusiv prin intermediul aplicațiilor informatice dedicate; … f)–>elaborează note privind stadiul derulării proiectelor în urma verificării raportărilor transmise de beneficiari, respectiv a prelucrării, centralizării și valorificării informațiilor, conform prevederilor legale în vigoare și procedurilor interne de lucru; … g)<!–>exercită atribuții de monitorizare, verificare și control la nivel de proiecte și/sau inițiative finanțate prin mecanisme de grant, în conformitate cu regulamentele și cadrul legal aplicabil granturilor norvegiene aferente domeniului Afacerilor interne; … h)–>participă la întâlnirile de lucru cu organismele internaționale care inițiază sau sunt implicate în programe cu finanțare prin granturi externe de care pot beneficia structurile din MAI; … i)<!–>derulează negocieri în domeniul său de competență și cu respectarea prevederilor legale pentru atragerea de noi surse de finanțare externe de tip grant sau pentru viitoare cadre de programare ale mecanismelor existente, iar în acest sens stabilește parteneriate cu state și instituții SEE, elvețiene sau terțe, precum și alte organizații guvernamentale sau de drept privat din România sau străinătate; … j)–>asigură legătura cu structurile MAI privind accesarea și gestionarea finanțărilor nerambursabile de tip grant și elaborează situații centralizatoare menite să asigure sprijin decizional conducerii MAI; … k)<!–>elaborează, analizează și emite puncte de vedere cu privire la proiectele de acte normative ce vizează accesarea/gestionarea eficientă a granturilor externe cu incidență asupra domeniului de activitate al MAI și contribuie la elaborarea și actualizarea cadrului legislativ în domeniul de competență; … l)–>participă și organizează ședințe de lucru/informare/ monitorizare cu beneficiarii granturilor externe, în domeniul său de competență; … m)<!–>reprezintă MAI în cadrul negocierilor pentru programarea viitorului cadru de finanțare al Contribuției elvețiene, în conformitate cu prevederile și competențele legale; … n)–>exercită atribuții în gestionarea Programului aferent Contribuției elvețiene post-2019, în conformitate cu prevederile și competențele legale; … o)contribuie la proiectarea și realizarea de aplicații informatice pentru managementul instrumentelor financiare aflate în domeniul său de competență, după caz, și coordonează, verifică și dispune măsuri privind modalitatea de introducere și actualizare a datelor de către structurile beneficiare. … +
Secţiunea a 5-aAtribuțiile CSIC +
Articolul 14(1)<!–>CSIC îndeplinește atribuții subsumate activităților de secretariat și de gestionare a informațiilor clasificate.(2)–>CSIC îndeplinește următoarele atribuții:a)<!–>asigură primirea/expedierea, înregistrarea, evidența, trierea și circuitul lucrărilor de secretariat, precum și a corespondenței clasificate, inclusiv prin stația de fax proprie și prin stația de e-mail, la nivelul DFEN; … b)–>asigură consultarea informațiilor clasificate de către personalul autorizat, cu respectarea normelor legale în vigoare; … c)<!–>primește, ține evidența și monitorizează modul de respectare a normelor în vigoare privind păstrarea ordinelor, dispozițiilor, instrucțiunilor, a regulamentelor și a literaturii de specialitate neclasificate/clasificate; … d)–>asigură executarea operațiunilor de păstrare, clasare, arhivare și inventariere a informațiilor clasificate ale DFEN; … e)<!–>asigură multiplicarea informațiilor clasificate pentru îndeplinirea atribuțiilor funcționale ale DFEN potrivit normelor legale în vigoare; … f)–>coordonează activitatea de arhivare în cadrul DFEN, conform normelor legale în vigoare; … g)<!–>ține evidența ștampilelor și sigiliilor și controlează modul de respectare a normelor în vigoare referitoare la utilizarea și păstrarea acestora; … h)–>asigură primirea, evidența, trierea și înregistrarea petițiilor adresate conducerii DFEN, precum și organizarea audiențelor la nivelul unității; … i)<!–>asigură realizarea măsurilor organizatorice necesare desfășurării în condiții corespunzătoare a ședințelor de lucru și a întâlnirilor/audiențelor la conducerea DFEN, precum și difuzarea/îndeplinirea ordinelor, sarcinilor și hotărârilor adoptate cu aceste ocazii; … j)–>asigură organizarea grupurilor de lucru și a ședințelor desfășurate la nivelul DFEN, precum și difuzarea/îndeplinirea ordinelor, sarcinilor și hotărârilor adoptate cu aceste ocazii; … k)<!–>gestionează și monitorizează îndeplinirea dispozițiilor primite de la conducerea MAI; … l)–>asigură executarea operațiunilor aferente preluării și distribuirii drepturilor bănești și materiale cuvenite personalului DFEN, atât în mod individual, cât și colectiv; … m)<!–>asigură primirea și distribuirea către structurile DFEN a bunurilor materiale de resortul patrimoniu imobiliar, geniu, echipament audiovizual și participă la executarea inventarierii, conform prevederilor legale; … n)–>asigură primirea și distribuirea către structurile DFEN a bunurilor materiale de resortul comunicații și informatică; … o)<!–>asigură, distribuie și urmărește încadrarea în normele legale de consum a materialelor consumabile; … p)–>organizează și asigură desfășurarea activităților privind utilizarea regulamentară a autovehiculelor la nivelul DFEN; … q)<!–>asigură serviciul de curierat prin poșta specială și alte servicii de curierat; … r)–>asigură redactarea dispoziției zilnice, prin centralizarea propunerilor primite de la structurile din componența DFEN și aprobate de conducătorul acesteia, și ține evidența prezenței zilnice și a răspândirilor personalului DFEN, a învoirilor, permisiilor, concediilor medicale și de odihnă acordate acestuia, precum și a orelor suplimentare efectuate de acesta; … s)<!–>întocmește planificarea serviciului de permanență în cadrul DFEN și documentația aferentă; … t)–>asigură sprijin pentru activitățile desfășurate, la nivelul DFEN, pe linie de resurse umane. … +
Secţiunea a 6-aAtribuțiile CSS +
Articolul 15(1)<!–>CSS îndeplinește atribuțiile structurii de securitate la nivelul DFEN, precum și pe cele ale componentei de securitate pentru tehnologia informației și comunicații.(2)–>CSS coordonează, la nivelul DFEN, activitatea de protecție a informațiilor clasificate, în toate componentele acesteia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. +
Articolul 16(1)<!–>În exercitarea rolului său, pe linia protecției informațiilor clasificate, CSS îndeplinește următoarele atribuții:a)–>elaborează și supune aprobării conducerii DFEN normele interne privind protecția informațiilor clasificate, potrivit legii; … b)<!–>întocmește programul de prevenire a scurgerii de informații clasificate și îl supune avizării Direcției generale de protecție internă, denumită în continuare DGPI, iar după aprobare acționează pentru aplicarea acestuia; … c)–>coordonează activitatea de protecție a informațiilor clasificate, în toate componentele acesteia; … d)<!–>asigură relaționarea cu DGPI; … e)–>monitorizează activitatea de aplicare a normelor de protecție a informațiilor clasificate și modul de respectare a acestora; … f)<!–>consiliază conducerea DFEN în legătură cu toate aspectele privind securitatea informațiilor clasificate; … g)–>informează conducerea DFEN despre vulnerabilitățile și riscurile existente în sistemul de protecție a informațiilor clasificate și propune măsuri pentru înlăturarea acestora; … h)<!–>acordă sprijin reprezentanților DGPI pe linia verificării persoanelor pentru care se solicită accesul la informații clasificate; … i)–>organizează activități de pregătire specifică a personalului DFEN care are acces la informații clasificate; … j)<!–>asigură păstrarea și organizează evidența certificatelor de securitate și a autorizațiilor de acces la informații clasificate, inițiază procesul de solicitare a eliberării certificatelor de securitate, din dispoziția directorului DFEN; … k)–>actualizează permanent evidența certificatelor de securitate și a autorizațiilor de acces; … l)<!–>întocmește și actualizează listele informațiilor clasificate elaborate sau păstrate de DFEN, pe clase și niveluri de secretizare; … m)–>prezintă conducătorului DFEN propuneri privind stabilirea obiectivelor, sectoarelor și locurilor de importanță deosebită pentru protecția informațiilor clasificate din sfera de responsabilitate și, după caz, solicită sprijinul DGPI; … n)<!–>efectuează, cu aprobarea conducerii DFEN, controale privind modul de aplicare a măsurilor legale de protecție a informațiilor clasificate; … o)–>ține evidența permiselor de acces în locațiile de securitate; … p)<!–>coordonează activitatea de inventariere a documentelor ce conțin informații clasificate; … q)–>exercită alte atribuții în domeniul protecției informațiilor clasificate, potrivit legii. … (2)<!–>În exercitarea rolului său, pe linia componentei de securitate pentru tehnologia informației și comunicații, CSS îndeplinește următoarele atribuții:a)–>implementează și asigură măsurile de securitate, conform normelor în vigoare; … b)<!–>monitorizează echipamentele care intră/ies din zonele de securitate; … c)–>relaționează cu DGPI în situațiile în care: planifică dezvoltarea sau achiziția unor sisteme informatice și de comunicații (SIC) care stochează, procesează ori transmit informații clasificate; propune schimbări ale configurației de sistem, conectarea cu alte SIC, schimbarea modului de operare protejată a SIC, modificarea sau înlocuirea software-ului pentru optimizarea securității SIC; inițiază, după caz, proceduri de modificare a clasei ori nivelului de secretizare al SIC deja acreditate, planifică sau propune desfășurarea oricărei alte activități în scopul îmbunătățirii securității SIC acreditate; … d)<!–>inițiază proceduri de modificare a clasei sau nivelului de secretizare ale SIC care au fost deja acreditate; … e)–>planifică sau propune desfășurarea oricărei alte activități în scopul îmbunătățirii securității SIC care au fost deja acreditate; … f)<!–>solicită acreditarea/reacreditarea SIC de la DGPI; … g)–>solicită asistență de specialitate din partea DGPI pentru stabilirea cerințelor de securitate și procedurilor de aplicare necesare și respectarea acestora de către furnizorii de echipamente, pe durata întregului proces de dezvoltare, instalare și testare SIC; … h)<!–>răspunde de alegerea, implementarea, justificarea și controlul facilităților de securitate, de natură tehnică, care reprezintă parte componentă a SIC; … i)–>asigură exploatarea în condiții de securitate a SIC; … j)<!–>realizează legătura dintre contractant și DGPI; … k)–>participă la selecționarea, organizarea și realizarea pregătirii personalului cu atribuții în domeniul INFOSEC; … l)<!–>organizează și desfășoară convocări de instruire cu personalul DFEN și utilizatorii SIC; … m)–>verifică periodic sau în timp real implementarea măsurilor de protecție în SIC din cadrul DFEN, pentru a se asigura că securitatea acestuia este în concordanță cu cerințele de securitate aprobate de DGPI; … n)<!–>ține evidența echipamentelor SIC, proprietate privată, autorizate să funcționeze în incinta DFEN, conform normelor legale în vigoare; … o)–>cercetează incidentele de securitate și raportează rezultatele, ierarhic, către DGPI, concomitent cu aplicarea unor măsuri de reducere a consecințelor; … p)<!–>elaborează și actualizează proceduri operaționale de securitate; … q)–>monitorizează permanent toate aspectele de securitate specifice SIC; … r)<!–>elaborează și actualizează documentele „Cerințele de securitate specifice“ și „Cerințele de securitate comune“; … s)–>actualizează și ține evidența utilizatorilor autorizați; … t)<!–>asigură evidența evenimentelor legate de securitatea sistemului și a sesiunilor de lucru; … u)–>ia măsuri tehnice și organizatorice pentru evidența și protecția mediilor de stocare ce conțin informații clasificate. … +
Secţiunea a 7-aAtribuțiile CMP +
Articolul 17CMP are următoarele atribuții:a)<!–>analizează/formulează puncte de vedere/propune spre avizare documentele de politici publice elaborate de structurile MAI și transmise spre consultare DFEN; … b)–>participă la elaborarea de strategii, planuri de acțiune și alte documente de planificare ale DFEN, în colaborare cu celelalte compartimente funcționale ale DFEN; … c)<!–>formulează propuneri de îmbunătățire a activității DFEN, diseminează instrumente de lucru specifice și concepte ale managementului public modern; … d)–>monitorizează modul de aplicare la nivelul DFEN a strategiilor și a altor documente programatice de la nivel național; … e)<!–>desfășoară activități specifice de asistență în domeniul fondurilor externe nerambursabile; … f)–>desfășoară activități de control în domeniul fondurilor externe nerambursabile; … g)<!–>participă la realizarea de analize ale stadiului de implementare a proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile; … h)–>participă la analizarea surselor de finanțare existente pentru atingerea priorităților și obiectivelor MAI; … i)<!–>participă la realizarea de analize și studii privind nevoile de finanțare ale structurilor MAI și sursele de finanțare existente; … j)–>participă la elaborarea ghidurilor, procedurilor și metodologiilor pentru facilitarea accesării și implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile; … k)<!–>participă în grupuri de lucru specifice pentru identificarea nevoilor, stabilirea priorităților și identificarea surselor de finanțare în domeniul specific de activitate al MAI; … l)–>participă în echipe de proiect pentru elaborarea și implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, cu atribuții specifice stabilite prin ordinul de numire în echipa de proiect și prin contractul de finanțare; … m)<!–>participă la ședințe de informare și ateliere de lucru cu structurile din MAI în domeniul specific de activitate; … n)–>elaborează cereri de finanțare/fișe de proiecte pentru atingerea obiectivelor specifice ale DFEN; … o)<!–>colaborează cu alte instituții publice și autorități finanțatoare în domeniul fondurilor europene; … p)–>elaborează puncte de vedere și analizează documentele din domeniul de competență; … q)<!–>desfășoară activități privind noul cadru financiar multianual; … r)–>desfășoară activități pe linie de resurse umane, la nivelul DFEN, sub coordonarea conducerii direcției, la solicitarea și în limitele stabilite de Direcția generală management resurse umane. … +
Capitolul VIDispoziții finale +
Articolul 18(1)<!–>În cadrul relațiilor de serviciu/muncă funcționează principiul egalității de tratament față de întreg personalul.(2)–>Este interzisă orice formă de discriminare bazată pe criteriu de sex, orientare sexuală, caracteristici genetice, vârstă, apartenență națională, rasă, culoare, etnie, religie, origine socială, handicap, situație sau responsabilitate familială, apartenență ori activitate sindicală, funcție sau apartenență la o anumită categorie profesională, precum și emiterea oricărei dispoziții în măsură de a discrimina o persoană.(3)<!–>Pentru prevenirea și eliminarea oricăror comportamente, definite drept discriminare, DFEN are obligațiile prevăzute de Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4)–>Soluționarea sesizărilor și reclamațiilor privind discriminarea se realizează în conformitate cu prevederile legale în vigoare. +
Articolul 19Personalul DFEN are obligația de a cunoaște și de a aplica, în părțile ce îl privesc, prevederile prezentului regulament. +
Articolul 20Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul regulament. +
Anexa nr. 1*)<!–>la regulament–>
ORGANIGRAMA<!–>
Direcției fonduri externe nerambursabile–><!–>
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.–><!–>–> +
Anexa nr. 2*)<!–>la regulament–>
DIAGRAMA DE RELAȚII<!–>
a Direcției fonduri externe nerambursabile–><!–>
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.–><!–>–>–-<!–>–>