REGULAMENT din 5 februarie 2020

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 91 din 7 februarie 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 70 24/09/2024
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 13 05/02/2020
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 51 08/03/2006
ART. 2REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 51 08/03/2006
ART. 3REFERIRE LALEGE 325 14/07/2006
ART. 4REFERIRE LAORDIN 3194 20/11/2019
ART. 4REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019
ART. 4REFERIRE LAREGULAMENT 20/11/2019
ART. 4REFERIRE LALEGE 121 18/07/2014
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 51 08/03/2006
ART. 10REFERIRE LAREGULAMENT 20/11/2019
ART. 11REFERIRE LAREGULAMENT 20/11/2019
ART. 12REFERIRE LAREGULAMENT 20/11/2019
ANEXA 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 51 08/03/2006
ANEXA 3REFERIRE LAORDIN 13 05/02/2020
ANEXA 3REFERIRE LAORDIN 3194 20/11/2019
ANEXA 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 53 25/06/2019
ANEXA 3REFERIRE LAREGULAMENT 20/11/2019
ANEXA 3REFERIRE LALEGE 121 18/07/2014
ANEXA 3REFERIRE LALEGE (R) 51 08/03/2006
ANEXA 4REFERIRE LAORDIN 13 05/02/2020
ANEXA 4REFERIRE LAORDIN 3194 20/11/2019
ANEXA 4REFERIRE LAREGULAMENT 20/11/2019
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 70 24/09/2024
ActulREFERIT DEINSTRUCTIUNI 29/12/2021
ActulAPROBAT DEORDIN 13 05/02/2020
ActulCONTINUT DEORDIN 13 05/02/2020
ActulREFERIT DEORDIN 13 05/02/2020
ART. 9REFERIT DEREGULAMENT 24/09/2024
ART. 10REFERIT DEREGULAMENT 24/09/2024
ART. 11REFERIT DEREGULAMENT 24/09/2024
ART. 12REFERIT DEREGULAMENT 24/09/2024
ART. 13REFERIT DEREGULAMENT 24/09/2024
ART. 21REFERIT DEREGULAMENT 24/09/2024
ANEXA 1REFERIT DEREGULAMENT 24/09/2024
ANEXA 2REFERIT DEREGULAMENT 24/09/2024





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 13 din 5 februarie 2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 91 din 7 februarie 2020.
+
Capitolul IScop și domeniu de aplicare +
Articolul 1Prezentul regulament stabilește:a)<!–>etapele necesar a fi parcurse și condițiile impuse în vederea emiterii, de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, a avizelor tehnice privind eficiența energetică prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților și pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006;b)–>cerințele privind conținutul documentației tehnice depuse la Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei de către solicitanții de aviz;c)<!–>atribuțiile Comisiei de avizare tehnică a proiectelor finanțate prin Programul Termoficare;d)–>condițiile privind clasarea unei cereri de emitere a avizului.
+
Articolul 2Prezentul regulament se aplică de către ANRE și autoritățile administrației publice locale din unitățile administrativ-teritoriale care doresc să obțină finanțare conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților și pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006.
+
Capitolul IIAbrevieri și definiții +
Articolul 3În prezentul regulament sunt utilizate următoarele abrevieri:

AAPL autoritate a/autorități ale/administrației publice locale (consiliu local, consiliu județean, Consiliul General al Municipiului București, primarul)
ANRE Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei
GES gaze cu efect de seră
MLPDA Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației
SACET sistem/sisteme de alimentare centralizată cu energie termică, conform prevederilor Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările ulterioare
UAT unitate/unități administrativ-teritorială/teritoriale (comună, oraș, municipiu, județ)

<!–>–> +
Articolul 4(1)<!–>Termenii utilizați în prezentul regulament au semnificațiile prevăzute în:a)–>Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților și pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006;b)<!–>Legea nr. 121/2014 privind eficiența energetică, cu modificările și completările ulterioare;c)–>Regulamentul (UE) nr. 601/2012 al Comisiei din 21 iunie 2012 privind monitorizarea și raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră în conformitate cu Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului.(2)<!–>În înțelesul prezentului regulament, termenii specifici utilizați au urmǎtoarele semnificații:

Aviz–> avizul tehnic privind eficiența energetică a proiectelor de modernizare, reabilitare, retehnologizare, extindere sau înființare a SACET, emis de ANRE în conformitate cu prevederile prezentului regulament<!–>
Comisie–> Comisia de avizare tehnică a proiectelor finanțate prin Programul Termoficare, constituită conform prevederilor prezentului regulament<!–>
Economie de energie–> economia de energie primară estimată a se obține în urma implementării unui proiect, exprimată în tone echivalent petrol, determinată de reducerea, după caz, a consumului de combustibil, respectiv a consumului/pierderii de energie finală (energie electrică și/sau termică)<!–>
Factor de emisie–> rata medie de emisii a unui gaz cu efect de seră raportată la datele de activitate ale unui flux de surse, presupunând că oxidarea este completă în cazul arderii și conversia este integrală pentru toate celelalte reacții chimice<!–>
Factor de oxidare–> raportul dintre carbonul oxidat în CO_2 ca urmare a arderii și carbonul total conținut în combustibil, exprimat ca fracție, considerând monoxidul de carbon (CO) emis în atmosferă drept cantitatea molară echivalentă de CO_2<!–>
Lege aplicabilă–> Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților și pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006<!–>
Program Termoficare–> programul multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților, aprobat prin legea aplicabilă<!–>
Proiect–> proiect de investiție pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea unui SACET<!–>
Reducere emisii GES–> reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră corespunzătoare economiei de energie primară estimată a se obține în urma implementării unui proiect, exprimată în tone echivalent CO_2, determinată în principal de reducerea emisiilor de CO_2 și, după caz, a emisiilor de GES, altele decât CO_2<!–>
Regulament MLPDA–> Regulamentul privind implementarea Programului Termoficare, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, dezvoltării și administrației, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al ministrului finanțelor publice nr. 3.194/1.084/3.734/2019<!–>
Sistem eficient–> sistem centralizat de încălzire sau răcire care utilizează cel puțin: 50% energie din surse regenerabile, 50% căldură reziduală, 75% energie termică produsă în cogenerare sau 50% dintr-o combinație de tipul celor sus-menționate <!–>
Solicitant de aviz (solicitant)–> reprezentantul legal al AAPL dintr-o UAT, care transmite către ANRE cererea de emitere a unui aviz conform prevederilor prezentului regulament, în vederea accesării fondurilor din Programul Termoficare<!–>

–>

+
Capitolul IIIComisia de avizare tehnică a proiectelor finanțate prin Programul Termoficare +
Articolul 5(1)<!–>În vederea analizării și soluționării cererilor de emitere a avizului, în cadrul ANRE se constituie Comisia de avizare tehnică a proiectelor finanțate prin Programul Termoficare.(2)–>Comisia este formată din 6 specialiști ANRE și include un președinte, 4 membri, dintre care unul are calitatea de înlocuitor al președintelui, precum și un secretar fără drept de vot. Componența nominală a Comisiei este stabilită prin decizie a vicepreședintelui ANRE, coordonator al Direcției generale surse regenerabile cogenerare și energie termică (denumit în continuare vicepreședinte ANRE).(3)În baza opiniilor fundamentate ale specialiștilor care o compun, Comisia stabilește propunerea de soluționare a fiecărei cereri de emitere a avizului, propunere pe care o înaintează vicepreședintelui ANRE.
+
Articolul 6(1)<!–>Comisia se întrunește în prezența a cel puțin 3 dintre membrii săi, incluzând președintele sau înlocuitorul acestuia, la convocarea președintelui/înlocuitorului acestuia. Frecvența ședințelor depinde de volumul de lucru al Comisiei.(2)–>Deciziile Comisiei sunt adoptate prin vot, cu majoritate simplă. În caz de egalitate, votul președintelui sau, după caz, al înlocuitorului acestuia este determinant.(3)Fiecare membru al Comisiei, inclusiv președintele sau, după caz, înlocuitorul acestuia, are dreptul la formularea unei opinii separate față de decizia adoptată cu votul majorității, opinie care va fi consemnată în procesul-verbal al ședinței Comisiei.
+
Articolul 7(1)<!–>Comisia are următoarele atribuții:a)–>analizează/verifică documentațiile tehnico-economice depuse de solicitanții de aviz, conform criteriilor prevăzute în fișa de verificare tehnică;b)<!–>după caz, formulează și transmite observații și solicitări de completare/corectare a documentației; documentațiile completate/corectate depuse de către solicitanții de aviz se reanalizează de către Comisie;c)–>dacă se consideră necesar, organizează întâlniri cu solicitanții de aviz pentru clarificări suplimentare;d)<!–>decide cu privire la propunerea de emitere a avizului sau, în condițiile alin. (2), de clasare a cererii de emitere a avizului;e)–>întocmește procese-verbale de ședință, cuprinzând, după caz, argumentele și concluziile analizei documentațiilor prevăzute la lit. a) și b), voturile exprimate, precum și deciziile luate, opiniile participanților la vot etc.;f)<!–>întocmește referatul de avizare și proiectul de aviz sau, după caz, în condițiile alin. (2), proiectul de adresă privind clasarea cererii de emitere a avizului, documente ce sunt însușite prin semnătură de către participanții la vot;g)–>înaintează vicepreședintelui ANRE proiectul de aviz, în cazul îndeplinirii tuturor condițiilor necesare emiterii, sau proiectul de adresă privind clasarea cererii de emitere a avizului, în caz contrar;h)<!–>păstrează evidența cererilor de emitere a avizelor și a documentațiilor tehnico-economice primite, precum și a documentelor rezultate din activitatea Comisiei;i)–>publică semestrial pe site-ul ANRE lista cu avizele acordate conform prezentului regulament, care cuprinde următoarele informații:(i)<!–>numărul avizului;(ii)–>data acordării avizului;(iii)<!–>denumirea beneficiarului avizului (AAPL);(iv)–>denumirea proiectului;(v)<!–>valorile anuale ale economiei totale de energie și ale reducerii totale a emisiilor de GES estimate a se obține prin implementarea proiectului.(2)–>Cererea de emitere a avizului poate fi clasată dacă, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii conform prevederilor prezentului regulament, solicitantul de aviz nu completează/corectează documentația corespunzător observațiilor și solicitărilor transmise potrivit alin. (1) lit. b).
+
Capitolul IVCondiții generale privind cererea de emitere a avizului +
Articolul 8(1)<!–>Avizul tehnic privind eficiența energetică se emite de către ANRE la cererea AAPL dintr-o UAT, referitor la eficiența energetică a unui proiect de modernizare, reabilitare, retehnologizare și extindere sau înființare a SACET, măsurată prin valorile economiei de energie și ale reducerii emisiilor de GES estimate a fi realizate prin implementarea proiectului.(2)–>Avizele se emit numai pentru proiecte de investiții în instalații din componența SACET.
+
Articolul 9(1)<!–>Pentru obținerea avizului, solicitantul trebuie să înainteze ANRE o cerere conform modelului prezentat în anexa nr. 1, împreună cu documentația tehnico-economică a proiectului.(2)–>Documentația tehnico-economică prevăzută la alin. (1) trebuie să includă, pentru fiecare proiect:a)<!–>strategia de alimentare cu energie termică a localității;b)–>hotărârea AAPL de aprobare a strategiei de alimentare cu energie termică a localității;c)<!–>studiul de fezabilitate al proiectului;d)–>hotărârea AAPL de aprobare a studiului de fezabilitate al proiectului;e)<!–>fișa privind eficiența investiției, completată conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, având anexat un memoriu tehnico-economic, documente asumate prin semnătură de către reprezentantul legal al AAPL.(3)–>Documentația se transmite prin poștă sau se depune de către solicitant direct la sediul central al ANRE, atât în format material, cât și în format electronic.(4)După caz, ANRE poate solicita și alte informații/ documente considerate relevante pentru emiterea avizului.
+
Articolul 10(1)<!–>Lucrările corespunzătoare proiectului pentru care se solicită acordarea avizului trebuie să fie prevăzute în Strategia de alimentare cu energie termică a localității aprobată la nivelul UAT.(2)–>Strategia de alimentare cu energie termică aprobată la nivelul UAT trebuie să respecte cerințele din legea aplicabilă și din Regulamentul MLPDA și să cuprindă cel puțin:a)<!–>datele și informațiile relevante privind consumul de energie termică la nivelul UAT (atât cel asigurat din sistemul centralizat, cât și cel asigurat prin soluții individuale, conform situației existente la data elaborării/revizuirii strategiei), precum și sursele locale de energie termică din care acesta ar putea fi acoperit în sistem centralizat;b)–>lucrările necesare pentru modernizarea integrală a SACET, în vederea îndeplinirii condițiilor/performanțelor tehnice care justifică finanțarea investițiilor – valorificarea potențialului de cogenerare de înaltă eficiență la nivelul rezultat din analiza cost-beneficiu, utilizarea surselor regenerabile de energie și/sau a căldurii reziduale, încadrarea în categoria sistemelor eficiente etc.
+
Articolul 11(1)<!–>Studiul de fezabilitate al proiectului trebuie să fie întocmit conform cerințelor actelor normative aplicabile și să conțină calculul economiei de energie și calculul reducerii corespunzătoare a emisiilor de GES estimate a fi obținute prin implementarea proiectului, precum și durata de recuperare a investiției. Studiul de fezabilitate trebuie să prezinte comparativ mai multe scenarii tehnico-economice, dintre care se alege soluția tehnico-economică propusă. Aceasta va fi fundamentată pe baza indicatorilor specifici rezultați din analiza cost-beneficiu, inclusiv în ceea ce privește valorificarea potențialului de cogenerare de înaltă eficiență și utilizarea surselor regenerabile de energie sau a căldurii reziduale, conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în Regulamentul MLPDA.(2)–>Din studiul de fezabilitate trebuie să rezulte în mod clar și fundamentat parametrii corespunzători ai proiectului pentru care se solicită emiterea avizului, cel puțin cei prevăzuți în Fișa privind eficiența investiției, conform art. 12 alin. (1).(3)În cadrul studiului de fezabilitate trebuie să fie prezentate toate datele tehnice și valorile de referință/implicite utilizate, metoda de calcul și actele normative aplicabile în baza cărora au fost determinate valorile economiei anuale de energie și a reducerii anuale a emisiilor de GES, estimate a se obține în urma implementării proiectului.
+
Articolul 12(1)<!–>Fișa privind eficiența investiției trebuie să conțină următoarele elemente:a)–>datele generale privind proiectul, în concordanță cu datele din studiul de fezabilitate, respectiv:(i)<!–>valoarea investiției, conform devizului general;(ii)–>termenul de punere în funcțiune;(iii)<!–>durata de recuperare a investiției;(iv)–>durata de viață rămasă a echipamentelor principale din instalația în cadrul căreia se implementează proiectul, dacă este cazul;b)<!–>valorile indicatorilor tehnico-economici privind eficiența de producere, pierderile de energie termică în rețele și/sau alți indicatori considerați relevanți (de exemplu, consum propriu tehnologic de energie electrică, emisii de GES etc.), rezultați din datele și calculele prezentate în studiul de fezabilitate, în două situații: înainte de realizarea proiectului (situația actuală) și după implementarea proiectului;c)–>valorile economiei de energie și ale reducerii emisiilor de GES după implementarea proiectului, rezultate din studiul de fezabilitate;d)<!–>valorile de eficiență a investiției, determinate prin raportarea valorii investiției la valoarea totală a economiei de energie, respectiv la valoarea totală a reducerii de GES estimate a se obține prin implementarea proiectului, pe durata de recuperare a investiției;e)–>rata de branșare la SACET a consumatorilor de energie termică în situația actuală și cea estimată după implementarea proiectului.(2)<!–>Memoriul tehnico-economic anexat fișei privind eficiența investiției cuprinde cel puțin:a)–>prezentarea datelor privind consumul actual de energie termică din localitate (inclusiv curba clasată);b)<!–>prezentarea situației actuale a alimentării cu energie termică în localitate (în sistem centralizat și/sau individual, cu producerea energiei termice în cogenerare și/sau capacități de producere separată, din combustibili fosili și/sau surse regenerabile de energie, cu rețea de transport/distribuție energie termică etc.);c)–>descrierea obiectivelor proiectului;d)<!–>prezentarea scenariilor tehnico-economice analizate în cadrul studiului de fezabilitate și a indicatorilor specifici rezultați din analiza cost-beneficiu, care fundamentează soluția tehnico-economică propusă;e)–>o schemă tehnologică simplificată a SACET, care să conțină, după caz, modificările față de situația actuală, determinate de implementarea proiectului;f)<!–>prezentarea gradului de valorificare a potențialului de cogenerare de înaltă eficiență (cu argumentarea situațiilor în care, în soluția tehnico-economică propusă, acesta este nevalorificat sau valorificat parțial), conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în Regulamentul MLPDA;g)–>fundamentarea gradului de utilizare a surselor regenerabile de energie și/sau a căldurii reziduale, conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în Regulamentul MLPDA;h)<!–>prezentarea lucrărilor corespunzătoare proiectului în soluția tehnico-economică propusă, cu evidențierea:(i)–>măsurilor care se preconizează că vor conduce la economii de energie;(ii)<!–>naturii economiei de energie preconizată (reducerea consumului de combustibil, reducerea consumului de energie electrică, reducerea consumului/pierderii de energie termică);(iii)–>categoriilor de combustibil vizate în calculul reducerii emisiilor de GES;i)<!–>indicarea încadrării SACET, după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă, în categoria sistemelor eficiente, dacă este cazul;j)–>referirea la proiecte viitoare care să vizeze valorificarea potențialului de cogenerare de înaltă eficiență la nivelul rezultat din analiza cost-beneficiu, utilizarea surselor regenerabile de energie și/sau a căldurii reziduale, dacă este cazul;k)<!–>indicarea încadrării concrete a lucrărilor prevăzute la lit. h) în cuprinsul strategiei de alimentare cu energie termică a localității;l)–>indicarea încadrării concrete a lucrărilor prevăzute la lit. h) în prevederile legii aplicabile;m)<!–>prezentarea sintetică/tabelară, după caz, a datelor de calcul privind consumuri de combustibil/resurse primare, producții/livrări/pierderi de energie termică, consumuri de energie electrică, emisii de GES, la nivel anual, comparativ înainte și după implementarea proiectului, care fundamentează valoarea economiei de energie estimată a se obține prin implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă și valoarea corespunzătoare a reducerii emisiilor de GES;n)–>prezentarea sintetică/tabelară a componentelor economiei de energie estimate a se obține după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă, respectiv:(i)<!–>inițial;(ii)–>în urma observațiilor și/sau solicitărilor de completare/ corectare transmise de Comisie;o)<!–>prezentarea sintetică/tabelară a componentelor reducerii emisiilor de GES estimate după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă, respectiv:(i)–>valorile reducerii emisiilor de CO_2, valorile factorului de emisie, factorului de oxidare și puterii calorifice inferioare utilizate pentru calculul acestor reduceri, precum și categoria/categoriile de combustibil luate în considerare;(ii)<!–>valorile reducerii emisiilor de GES, altele decât CO_2, valorile factorului de emisie utilizate pentru calculul acestor reduceri, precum și categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul.(3)–>În cazul în care studiul de fezabilitate nu cuprinde toate datele și informațiile prevăzute la art. 11, acestea pot fi prezentate în memoriul tehnico-economic anexat fișei privind eficiența investiției, drept completări la datele și informațiile din studiu, cu condiția asumării acestui fapt prin semnătură de către reprezentantul legal al AAPL.
+
Articolul 13(1)<!–>Toate datele și informațiile din documentele prevăzute la art. 9 alin. (2) trebuie să fie corecte, coerente și consistente și să fundamenteze complet valorile economiilor de energie și a reducerilor de emisii de GES estimate a se obține în urma implementării proiectului.(2)–>Informațiile privind SACET, proiectul, datele tehnice de calcul, precum și rezultatele privind economia de energie și reducerea emisiilor de GES din memoriul tehnico-economic trebuie să corespundă cu cele din studiul de fezabilitate al proiectului.(3)<!–>Denumirea proiectului menționată în cererea de emitere a avizului trebuie să se regăsească identic în documentele prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. c)-e).(4)–>Valoarea investiției menționată în Fișa privind eficiența investiției trebuie să se regăsească identic în studiul de fezabilitate și în hotărârea AAPL de aprobare a studiului de fezabilitate al proiectului.
+
Capitolul VProcedura de soluționare a cererii de emitere a avizului +
Articolul 14Avizul se emite de către vicepreședintele ANRE, pe baza referatului de avizare întocmit de Comisie, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii documentației tehnico-economice complete și corecte, care răspunde integral observațiilor și/sau solicitărilor transmise de Comisie. În anexa nr. 3 este prezentat modelul de aviz.
+
Articolul 15(1)<!–>Procesul de emitere a avizului parcurge următoarele etape:a)–>secretarul Comisiei înregistrează în registrul de evidență al Comisiei cererea de emitere a avizului și documentația tehnico-economică transmisă de solicitantul de aviz:(i)<!–>inițial;(ii)–>în urma observațiilor și/sau solicitărilor de completare/ corectare transmise de Comisie;b)<!–>fiecare membru al Comisiei analizează documentația prevăzută la lit. a) în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) lit. a) și b);c)–>în urma ședinței Comisiei și a votului exprimat de fiecare membru, pe baza fișei de verificare tehnică a proiectului prevăzute la alin. (3), Comisia decide, după caz, întocmirea:(i)<!–>adresei de transmitere a observațiilor și/sau solicitărilor de completare/corectare a documentației;(ii)–>referatului de avizare și a proiectului de aviz;(iii)<!–>proiectului adresei privind clasarea cererii de emitere a avizului;d)–>secretarul Comisiei transmite solicitantului de aviz, după caz:(i)<!–>adresa cu observații și/sau solicitări de completare/ corectare a documentației;(ii)–>copia avizului emis de vicepreședintele ANRE; în condițiile prevăzute la art. 18, originalul este predat solicitantului, Comisia păstrând o copie;(iii)<!–>adresa privind clasarea cererii de emitere a avizului;(2)–>Etapele prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (ii), lit. c) pct. (i) și lit. d) pct. (i) se pot parcurge iterativ, până la îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 13, fără a se depăși termenul prevăzut la art. 17.(3)Pentru fiecare cerere de emitere a unui aviz Comisia completează o fișă de verificare tehnică a proiectului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
+
Articolul 16Completarea/Corectarea documentației tehnico-economice conform observațiilor și solicitărilor Comisiei trebuie realizată în termen de 30 de zile lucrătoare de la data solicitării transmise de Comisie.
+
Articolul 17(1)<!–>În cazul în care, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data înregistrării la ANRE a unei cereri de emitere a avizului, nu sunt îndeplinite condițiile pentru emiterea avizului, în baza deciziei adoptate de comisie, secretarul întocmește o adresă privind clasarea cererii, ce va fi transmisă solicitantului conform prevederilor art. 15 alin. (1) lit. d) pct. (iii) și, spre știință, MLPDA.(2)–>Solicitantul poate relua demersurile de emitere a avizului, pe baza unei cereri noi și a documentației aferente, întocmite cu respectarea prevederilor prezentului regulament.(3)În situația prevăzută la alin. (2), ANRE poate lua în considerare în analiza noii cereri documentele anexate cererii clasate, menționate explicit de solicitant.
+
Articolul 18În cazul emiterii avizului, beneficiarul poate ridica de la sediul ANRE, prin reprezentant împuternicit, documentul în original.
+
Capitolul VIDispoziții tranzitorii și finale +
Articolul 19(1)<!–>Avizele tehnice privind eficiența energetică emise de ANRE anterior intrării în vigoare a legii aplicabile își păstrează valabilitatea și vor fi completate, printr-un aviz de completare, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data înregistrării solicitării beneficiarului (AAPL), care evidențiază reducerea corespunzătoare a emisiilor de GES estimată a fi obținută prin implementarea proiectului.(2)–>Odată cu solicitarea de completare a avizului, beneficiarul trebuie să transmită fundamentarea privind reducerea emisiilor de GES estimată a fi obținută prin implementarea proiectului, împreună cu numărul avizului deținut, denumirea proiectului și motivația pentru care se solicită completarea avizului.(3)Fundamentarea prevăzută la alin. (2) poate fi prezentată în studiul de fezabilitate completat corespunzător sau într-un document separat și trebuie să conțină datele și relațiile de calcul, actele normative de referință și valoarea estimată a reducerii emisiilor de GES. Este necesar ca datele de calcul să fie în concordanță cu cele existente în studiul de fezabilitate; dacă se utilizează date și informații suplimentare față de cele cuprinse în studiul de fezabilitate, acestea trebuie fundamentate.
+
Articolul 20Pentru soluționarea cererilor de emitere a avizelor aflate în analiză la data intrării în vigoare a legii aplicabile se aplică prevederile din actele normative în vigoare la data înregistrării respectivelor cereri la ANRE.
+
Articolul 21Documentele prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. a)-d) se depun la ANRE în copie certificată conform cu originalul. Documentele prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. e) se transmit la ANRE și în format electronic prelucrabil.
+
Articolul 22Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul regulament.
+
Anexa nr. 1<!–>la regulament–>
CERERE PENTRU EMITEREA AVIZULUI TEHNIC<!–>
– model –><!–>
Antet – autoritatea administrației publice locale (AAPL)–>Nr. de înregistrare ………./data ………<!–>Către: Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei–>Subsemnatul/Subsemnata, ………………………., având calitatea de reprezentant legal al ……………..[denumirea AAPL]………………..,<!–>în baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților și pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, vă rog să emiteți un aviz tehnic privind eficiența energetică pentru proiectul ………..[titlul proiectului]…………–>În acest sens anexăm următoarele documente:a)<!–>strategia de alimentare cu energie termică a localității – ……………..[titlul strategiei]…………,[titlul strategiei]–>în copie certificată conform cu originalul;<!–>b)–>hotărârea de aprobare a strategiei de alimentare cu energie termică a localității – …………….[titlul, emitentul, numărul, data hotărârii]………….,în copie certificată conform cu originalul;<!–>c)–>studiul de fezabilitate al proiectului – ……………..[titlul studiului]…………,în copie certificată conform cu originalul;<!–>d)–>hotărârea de aprobare a studiului de fezabilitate al proiectului – ……………….[titlul, emitentul, numărul, data hotărârii]………….,în copie certificată conform cu originalul;<!–>e)–>fișa privind eficiența investiției asumate prin semnătură de reprezentantul legal al ………………..[denumirea AAPL]……………;f)<!–>memoriul tehnico-economic asumat prin semnătură de reprezentantul legal al ……………[denumirea AAPL]…………,anexat fișei privind eficiența investiției.–><!–>Numele și prenumele–>…………………………………<!–>Semnătura–>………………………………….<!–>Data–>…………………………………<!–>–>
+
Anexa nr. 2<!–>la regulament–>
FIȘĂ PRIVIND EFICIENȚA INVESTIȚIEI<!–>
– model –><!–>
I.–>Date generale

<!–> UM Valoarea
Denumirea proiectului –> <!–>
Valoarea investiției, fără TVA lei –>
Termenul de punere în funcțiune luni <!–>
Durata de recuperare a investiției luni –>
Durata de viață rămasă a echipamentelor principale din instalația în cadrul căreia se implementează proiectul luni <!–>

–>

II.<!–>Evoluția indicatorilor

Indicatorul UM Situația actuală După implementarea proiectului
Pierderi de energie termică în rețele – pentru rețeaua de transport % –> <!–>
Pierderi de energie termică în rețele – pentru rețeaua de distribuție și în puncte termice % –> <!–>
Eficiența unităților de cogenerare % –> <!–>
Eficiența unităților de producere separată % –> <!–>
…………………………………………………………………………………………………………………….. –>(alți indicatori considerați relevanți și care pot evidenția atingerea obiectivului specific al proiectului)<!–> –> <!–> –>

<!–>III.–>Economia anuală de energie estimată după implementarea proiectului

<!–> UM Valoarea
Economia de energie tep –>

<!–>IV.–>Reducerea anuală de emisii de gaze cu efect (GES) estimată după implementarea proiectului

<!–> UM Valoarea
Reducerea de emisii GES t ech CO_2 –>

<!–>V.–>Eficiența investiției (determinată pe baza economiei de energie, respectiv a reducerii emisiilor de GES pe durata de recuperare a investiției)

Eficiența investiției
lei/tep lei/t ech CO_2
<!–> –>

<!–>VI.–>Rata de branșare la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică (SACET) a consumatorilor de energie termică

Rata de branșare la SACET (% din totalul consumatorilor de energie termică din localitate)
Situația actuală Estimată după implementarea proiectului
<!–> –>

<!–>VII.–>Anexă: Memoriul tehnico-economicData: …………………<!–>Numele și prenumele, semnătura reprezentantului legal al autorității administrației publice locale–><!–>–> +
Anexa nr. 3<!–>la regulament–>Nr. ………./data …………<!–>
AVIZ TEHNIC–>
privind eficiența energetică a Proiectului …, în localitatea …, județul …<!–>
– model –><!–>
Ca urmare a cererii transmise de ……….. prin Adresa nr. …………., înregistrată la Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) cu nr. ……………., împreună cu documentația tehnico-economică aferentă și completările/precizările transmise ulterior prin ………….,–>având în vedere Referatul de avizare întocmit de Comisia de avizare tehnică a proiectelor finanțate prin Programul Termoficare,<!–>în conformitate cu prevederile:Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanțare a investițiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităților și pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006;Legii nr. 121/2014 privind eficiența energetică, cu modificările și completările ulterioare;Regulamentului de emitere a avizelor tehnice privind eficiența energetică în cadrul Programului Termoficare, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 13/2020,–>și ținând cont de prevederile Regulamentului privind implementarea Programului Termoficare, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, dezvoltării și administrației, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al ministrului finanțelor publice nr. 3.194/1.084/3.734/2019,<!–>vicepreședintele ANRE emite prezentul aviz tehnic.–>1.<!–>Se avizează din punctul de vedere al eficienței energetice Proiectul …………… al solicitantului ……………………, care se estimează că va conduce la o economie anuală de energie de … [tep] și o reducere anuală de emisii de gaze cu efect de seră de … [t ech CO_2].2.–>Prezentul aviz tehnic este valabil numai împreună cu Fișa privind eficiența investiției anexată, asumată de solicitant.3.<!–>Prezentul aviz tehnic servește solicitantului în scopul obținerii unei cofinanțări a Proiectului ……………………, prin Programul Termoficare.Vicepreședintele ANRE–>……………………<!–>–>
+
Anexa nr. 4<!–>la regulament–>
FIȘĂ DE VERIFICARE TEHNICĂ A PROIECTULUI<!–>
– model –><!–>

Nr. de înregistrare a cererii pentru emiterea avizului tehnic:–>
Solicitantul/localitatea:<!–>

–>

Nr. crt.<!–> Criterii de verificare–> DA<!–> NU–> Comentarii/Observații<!–>
1.–> Cererea pentru emiterea avizului tehnic, transmisă la Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) de către solicitant, este conformă modelului prezentat în anexa nr. 1 la Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficiența energetică în cadrul Programului Termoficare, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 13/2020.<!–>
2.–> Toate secțiunile din cererea pentru emiterea avizului tehnic sunt completate cu datele/informațiile specifice solicitantului de aviz.<!–>
3.–> Cererea pentru emiterea avizului tehnic are anexate următoarele documente:<!–>
a) strategia de alimentare cu energie termică a localității, copie certificată conform cu originalul–>
b) hotărârea consiliului local/consiliului județean/Consiliului General al Municipiului București, de aprobare a strategiei de alimentare cu energie termică a localității, copie certificată conform cu originalul<!–>
c) studiul de fezabilitate al proiectului, copie certificată conform cu originalul–>
d) hotărârea consiliului local/consiliului județean/Consiliului General al Municipiului București de aprobare a studiului de fezabilitate al proiectului, copie certificată conform cu originalul<!–>
e) fișa privind eficiența investiției, asumată prin semnătură de reprezentantul legal al autorității administrației publice locale (AAPL)–>
f) memoriul tehnico-economic asumat prin semnătură de reprezentantul legal al autorității administrației publice locale, anexă la fișa privind eficiența investiției, întocmit conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficiența energetică în cadrul Programului Termoficare, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 13/2020.<!–>
4.–> Strategia de alimentare cu energie termică a localității este actualizată conform prevederilor Regulamentului privind implementarea Programului Termoficare, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, dezvoltării și administrației, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al ministrului finanțelor publice nr. 3.194/1.084/3.734/2019.<!–>
5.–> Strategia de alimentare cu energie termică a localității cuprinde:<!–>
a) lucrările corespunzătoare proiectului pentru care se solicită emiterea avizului tehnic–>
b) datele și informațiile relevante privind consumul de energie termică la nivelul localității (atât cel asigurat din sistemul centralizat, cât și cel asigurat prin soluții individuale, conform situației existente la data elaborării/revizuirii strategiei), precum și sursele locale de energie termică din care acesta ar putea fi acoperit în sistem centralizat<!–>
c) lucrările necesare pentru modernizarea integrală a sistemului de alimentare centralizată cu energie termică (SACET), în vederea îndeplinirii condițiilor/performanțelor tehnice care justifică finanțarea investițiilor – valorificarea potențialului de cogenerare de înaltă eficiență la nivelul rezultat din analiza cost-beneficiu, utilizarea surselor regenerabile de energie și/sau a căldurii reziduale, încadrarea în categoria sistemelor eficiente etc.–>
6.<!–> Fișa privind eficiența investiției este completată și asumată de solicitant conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficiența energetică în cadrul Programului Termoficare, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 13/2020.–>
7.<!–> Fișa privind eficiența investiției are în anexă memoriul tehnico-economic–>
8.<!–> Fișa privind eficiența investiției conține următoarele elemente:–>
I. Date generale<!–>
a) denumirea proiectului–>
b) valoarea investiției, fără TVA<!–>
c) termenul de punere în funcțiune–>
d) durata de recuperare a investiției<!–>
e) durata de viață rămasă a echipamentelor principale din instalația în cadrul căreia se implementează proiectul, dacă este cazul–>
II. Evoluția indicatorilor<!–>Indicatorii de mai jos sunt prezentați în situația actuală (înainte de implementarea proiectului) și după implementarea proiectului:–>
a) pierderile de energie termică în rețele – pentru rețeaua de transport [%]<!–>
b) pierderile de energie termică în rețele – pentru rețeaua de distribuție și puncte termice [%]–>
c) eficiența unităților de producere [%]<!–>
– cogenerare [%]–>
– producere separată [%]<!–>
d) alți indicatori considerați relevanți și care pot evidenția atingerea obiectivului specific al proiectului [de exemplu, consum propriu tehnologic de energie electrică, emisii de gaze cu efect de seră (GES) etc.]–>
III. Economia anuală de energie estimată după implementarea proiectului [tep]<!–>
IV. Reducerea anuală de emisii GES estimată după implementarea proiectului [t ech CO_2]–>
V. Eficiența investiției (este determinată corect, pe baza economiei de energie, respectiv a reducerii emisiilor de GES pe durata de recuperare a investiției), [lei/tep], [lei/t ech CO_2]<!–>
VI. Rata de branșare la SACET a consumatorilor de energie termică (% din totalul consumatorilor de energie termică din localitate), în situația actuală și estimată după implementarea proiectului–>
VII. Anexă la fișa privind eficiența investiției: Memoriu tehnico-economic cuprinde cel puțin: <!–>
a) prezentarea datelor privind consumul actual de energie termică din localitate (inclusiv curba clasată)–>
b) prezentarea situației actuale a alimentării cu energie termică în localitate (în sistem centralizat și/sau individual, cu producerea energiei termice în cogenerare și/sau capacități de producere separată, din combustibili fosili și/sau surse regenerabile, cu rețea de transport/distribuție energie termică etc.)<!–>
c) descrierea obiectivelor proiectului–>
d) prezentarea scenariilor tehnico-economice analizate în cadrul studiului de fezabilitate și a indicatorilor specifici rezultați din analiza cost-beneficiu, care fundamentează soluția tehnico-economică propusă<!–>
e) schema tehnologică simplificată a SACET, cu evidențierea modificărilor față de situația actuală, rezultate după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă–>
f) prezentarea gradului de valorificare a potențialului de cogenerare de înaltă eficiență (cu argumentarea situațiilor în care, în soluția tehnico-economică propusă, acesta este nevalorificat sau valorificat parțial), conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în Regulamentul privind implementarea Programului Termoficare, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, dezvoltării și administrației, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al ministrului finanțelor publice nr. 3.194/1.084/3.734/2019<!–>
g) prezentarea gradului de utilizare a surselor regenerabile de energie și/sau a căldurii reziduale, conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în Regulamentul privind implementarea Programului Termoficare, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, dezvoltării și administrației, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al ministrului finanțelor publice nr. 3.194/1.084/3.734/2019–>
h) prezentarea lucrărilor corespunzătoare proiectului în soluția tehnico-economică propusă, cu evidențierea:<!–>
(i) măsurilor care se preconizează că vor conduce la economii de energie;–>
(ii) naturii economiei de energie preconizată (reducerea consumului de combustibil, reducerea consumului de energie electrică, reducerea consumului/pierderii de energie termică);<!–>
(iii) categoriilor de combustibil vizate în calculul reducerii emisiilor de GES;–>
i) indicarea încadrării SACET, după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă, în categoria sistemelor eficiente, dacă este cazul<!–>
j) referirea la proiecte viitoare care să vizeze valorificarea potențialului de cogenerare de înaltă eficiență la nivelul rezultat din analiza cost-beneficiu, utilizarea surselor regenerabile de energie și/sau a căldurii reziduale, dacă este cazul–>
k) indicarea încadrării concrete a lucrărilor corespunzătoare proiectului în cuprinsul strategiei de alimentare cu energie termică a localității, fiind indicate în clar capitolul și pagina din strategie<!–>
l) indicarea încadrării concrete a lucrărilor corespunzătoare proiectului în prevederile legii aplicabile–>
m) prezentarea sintetică/tabelară, după caz, a datelor de calcul privind consumuri de combustibil/resurse primare, producții/livrări/pierderi de energie termică, consumuri de energie electrică, emisii de GES, la nivel anual, comparativ înainte și după implementarea proiectului, care fundamentează valoarea economiei de energie estimată a se obține prin implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă și valoarea corespunzătoare a reducerii emisiilor de GES<!–>
n) prezentarea sintetică/tabelară a componentelor economiei de energie estimate după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă, respectiv:–>
(i) valorile economiilor de combustibil și categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul<!–>
(ii) valorile economiilor de energie finală (energie electrică și/sau energie termică), valorile economiilor de energie primară (combustibil) corespunzătoare acestora și categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul–>
o) prezentarea sintetică/tabelară a componentelor reducerii emisiilor de GES estimate după implementarea proiectului în soluția tehnico-economică propusă, respectiv:<!–>
(i) valorile reducerii emisiilor de CO_2, valorile factorului de emisie, factorului de oxidare și puterii calorifice inferioare utilizate pentru calculul acestor reduceri, precum și categoria/categoriile de combustibil luate în considerare–>
(ii) valorile reducerii emisiilor de GES, altele decât CO_2, valorile factorului de emisie utilizate pentru calculul acestor reduceri, precum și categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul<!–>
9.–> Studiul de fezabilitate:<!–>
a) este depus în integralitatea elementelor/capitolelor necesare verificării tehnice–>
b) conține calculul economiei de energie estimată a se obține după implementarea proiectului<!–>
c) conține calculul reducerii emisiilor de GES estimată a se obține după implementarea proiectului–>
d) prevede durata de recuperare a investiției<!–>
e) prezintă comparativ mai multe scenarii tehnico-economice–>
f) soluția tehnico-economică propusă este fundamentată pe baza indicatorilor specifici rezultați din analiza cost-beneficiu, inclusiv în ceea ce privește valorificarea potențialului de cogenerare de înaltă eficiență și utilizarea surselor regenerabile de energie sau a căldurii reziduale, conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în Regulamentul privind implementarea Programului Termoficare, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, dezvoltării și administrației, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al ministrului finanțelor publice nr. 3.194/1.084/3.734/2019<!–>
g) datele și informațiile din cuprinsul studiului sunt coerente și consistente–>
h) sunt prezentate datele, principiile, metodologia de calcul și actele normative care fundamentează valorile economiei de energie și reducerii emisiilor de GES după implementarea proiectului<!–>
10.–> Datele și informațiile din documentele prezentate sunt corecte, coerente și consistente și fundamentează complet valorile economiilor de energie și reducerilor de emisii GES estimate a se obține în urma implementării proiectului.<!–>
11.–> Informațiile privind SACET, proiectul, datele tehnice de calcul, precum și rezultatele privind economia de energie și reducerea emisiilor de GES din memoriul tehnico-economic corespund cu cele din studiul de fezabilitate al proiectului.<!–>
12.–> Denumirea proiectului menționată în cererea de acordare a avizului se regăsește identic în studiul de fezabilitate, în hotărârea consiliului local/consiliului județean/Consiliului General al Municipiului București de aprobare a studiului de fezabilitate și în fișa privind eficiența investiției.<!–>
13.–> Valoarea investiției menționată în fișa privind eficiența investiției se regăsește identic în studiul de fezabilitate și în hotărârea consiliului local/consiliului județean/Consiliului General al Municipiului București de aprobare a studiului de fezabilitate.<!–>
14.–> Alte aspecte ……………………….<!–>

–><!–>–>

–-<!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters