Notă …
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 483 din 9 mai 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 451 din 16 mai 2024. +
Capitolul IScop, obiective, principii și domeniul de aplicare +
Articolul 1(1)<!–>Prezentul regulament stabilește modul de acordare sau solicitare de asistență internațională în conformitate cu prevederile Decretului nr. 223/1990 pentru aderarea României la Convenția cu privire la notificarea rapidă a unui accident nuclear și la Convenția cu privire la asistența în caz de accident nuclear sau urgență radiologică și ale Legii nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare. (2)–>Prezentul regulament se aplică pentru limitarea/ înlăturarea consecințelor riscurilor radiologice provenite din accidente, avarii, explozii, incendii sau alte evenimente în activitățile nucleare sau radiologice.(3)<!–>Scopul prezentului regulament este acela de a facilita:a)–>acordarea de asistență internațională atunci când este solicitată; … b)<!–>solicitarea de asistență internațională de către România; … c)–>armonizarea capabilităților de asistență la urgență; … d)schimbul de informații relevante și rezultatele experienței în domeniul asistenței internaționale. … +
Articolul 2(1)<!–>Obiectivul principal al prezentului regulament este de a stabili un cadru procedural național pentru coordonarea tuturor acțiunilor ce trebuie desfășurate privind acordarea/ solicitarea de asistență internațională de către România în cadrul Convenției cu privire la asistența în caz de accident nuclear sau urgență radiologică, la care România a aderat prin Decretul nr. 223/1990.(2)–>Prezentul regulament facilitează o coordonare promptă a resurselor atât la nivel național, cât și internațional și permite o intervenție eficientă în cazul unei solicitări sau furnizări de asistență, în situația producerii unui accident nuclear sau a unei urgențe radiologice. +
Articolul 3Prezentul regulament se adresează instituțiilor responsabile, prevăzute la pct. 14 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc, cu modificările și completările ulterioare, din cadrul Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență, denumit în continuare SNMSU, cu funcții de sprijin și care dețin capabilități declarate pentru răspunsul în caz de accident nuclear sau urgență radiologică. +
Articolul 4Definițiile și prescurtările utilizate în cadrul prezentului regulament sunt prezentate în anexa nr. 1 – Definiții. +
Articolul 5Inițierea procesului de acordare/solicitare de asistență internațională se face cu respectarea următoarelor principii:a)<!–>principiul coerenței politicilor, care constă în asigurarea armonizării obiectivelor politicii de cooperare și asistență internațională cu celelalte politici naționale; … b)–>principiul predictibilității, care semnifică stabilirea în avans a resurselor materiale și umane alocate în scopul realizării obiectivelor României legate de cooperare internațională pentru acordarea de asistență internațională; … c)<!–>principiul transparenței, care se referă la asigurarea accesului la informații privind programele și proiectele de cooperare internațională pentru asistență internațională; … d)–>principiul umanității, care se referă la salvarea de vieți omenești și îndepărtarea suferinței oriunde aceasta se constată; … e)<!–>principiul imparțialității, care semnifică implementarea acțiunilor exclusiv pe bază de necesități, fără discriminare între sau în cadrul populațiilor afectate. … –> +
Capitolul IIActivități și acțiuni +
Articolul 6(1)<!–>Se desemnează Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare, denumită în continuare CNCAN, drept autoritate competentă în cadrul Convenției cu privire la notificarea rapidă a unui accident nuclear și al Convenției cu privire la asistența în caz de accident nuclear sau urgență radiologică, la care România a aderat prin Decretul nr. 223/1990. (2)–>În acord cu prevederile art. 35 lit. m) din Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se desemnează CNCAN ca punct național de contact pentru implementarea prevederilor Convenției cu privire la notificarea rapidă în cazul unui accident nuclear și ale Convenției cu privire la asistența în caz de accident nuclear sau urgență radiologică. (3)<!–>În calitate de punct național de contact, CNCAN transmite documentele aprobate de către Comitetul Național pentru Situații de Urgență cu privire la solicitarea sau primirea cererilor de asistență internațională, în baza convențiilor menționate la alin. (1).(4)–>Punctul național de contact prevăzut la alin. (3) este operațional 24/7.(5)<!–>În calitate de autoritate competentă, CNCAN îndeplinește următoarele activități:a)–>desemnează prin ordin al președintelui CNCAN coordonatorul național privind asistența internațională prin acest regulament; … b)<!–>coordonează activitățile atât pentru solicitarea de asistență, cât și pentru acordarea de asistență internațională; … c)–>evaluează solicitările de asistență internațională primite de la Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA) și transmite cereri de acordare de asistență către instituțiile care au declarat capabilități pentru asistență internațională; … d)<!–>transmite Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), pentru prezentarea în cadrul Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CNSU), răspunsurile instituțiilor care și-au oferit disponibilitatea de a acorda asistență internațională, în vederea adoptării unei hotărâri; … e)–>participă împreună cu AIEA și statul care solicită sau acordă asistență la elaborarea planului de acțiuni de asistență internațională; … f)<!–>asigură comunicarea și schimbul de informații în vederea aprobării planului de acțiuni de asistență internațională; … g)–>semnează Planul de acțiuni de asistență internațională agreat cu AIEA; … h)<!–>realizează coordonarea între AIEA, statul care solicită asistență și echipele din România care furnizează asistență de la distanță; … i)–>participă la întâlniri organizate de AIEA privind asistența internațională; … j)<!–>elaborează și actualizează împreună cu structurile Ministerului Afacerilor Interne strategia de comunicare publică pentru solicitarea sau acordarea de asistență internațională în caz de accident nuclear sau urgență radiologică; … k)–>actualizează inventarul capabilităților declarate la nivel național, anual sau ori de câte ori este nevoie, pe baza informațiilor primite de la organizațiile naționale care au declarat capabilități și expertiză pentru asistență internațională; … l)<!–>elaborează raportul final de asistență internațională atât pentru solicitarea, cât și pentru acordarea de asistență internațională în caz de accident nuclear sau urgență radiologică, cu sprijinul instituțiilor implicate în asistența internațională; … m)–>elaborează, pe baza raportului de asistență internațională și cu sprijinul instituțiilor implicate, planul de acțiuni corective pentru eliminarea disfuncționalităților identificate; … n)inițiază propuneri de reglementare pentru modificarea sau actualizarea actelor normative în vigoare în raport cu modificările legislative din domeniu. … +
Articolul 7Pentru îndeplinirea atribuțiilor stabilite de prevederile art. 20 lit. f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările și completările ulterioare, Comitetul Național pentru Situații de Urgență emite hotărâri pentru:a)<!–>aprobarea cererilor pentru solicitarea și furnizarea de asistență internațională în cazul situațiilor de accident nuclear sau urgență radiologică, potrivit angajamentelor internaționale asumate de România; … b)–>aprobarea raportului final de asistență internațională și a planului de acțiuni corective anexat acestuia. … +
Articolul 8Pentru îndeplinirea atribuțiilor stabilite de prevederile art. 24^1 lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situații de Urgență – Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, desfășoară următoarele acțiuni:a)<!–>coordonează activitățile pentru implementarea asistenței internaționale pe teritoriul României; … b)–>sprijină CNCAN în vederea elaborării și aprobării planului de acțiuni de asistență internațională; … c)<!–>facilitează cooperarea dintre echipele internaționale și autoritățile responsabile; … d)–>participă cu forțe și mijloace la implementarea planului de acțiuni de asistență internațională. … +
Articolul 9(1)<!–>Declararea de către instituțiile prevăzute la art. 3 a resurselor, capabilităților și a expertizei pentru asistență internațională este voluntară. Datele declarate se centralizează în baza de date RANET, gestionată de către AIEA.(2)–>Declararea inițială, inclusiv actualizarea periodică a resurselor, capabilităților și a expertizei ce sunt dedicate furnizării asistenței internaționale, se face prin completarea formularului pe care CNCAN îl pune la dispoziție solicitanților.(3)<!–>După completarea formularului prevăzut la alin. (2), acesta se transmite la autoritatea competentă. (4)–>Instituțiile care declară capabilități și expertiză pentru asistența internațională în cadrul prezentului regulament au următoarele responsabilități în perioada premergătoare situațiilor de urgență:a)<!–>implementează și mențin un program de pregătire, exerciții și reîmprospătare a cunoștințelor pentru personalul din subordine desemnat în echipele de asistență internațională în caz de accident nuclear sau urgență radiologică; … b)–>participă la exercițiile naționale și internaționale care au ca obiectiv testarea echipelor și a echipamentelor declarate pentru asistență internațională; … c)<!–>participă la întâlniri organizate de AIEA privind asistența internațională în urma nominalizării de către CNCAN; … d)–>implementează și mențin un sistem de management care să asigure starea funcțională a echipamentelor prin întreținerea, etalonarea și calibrarea acestora; … e)<!–>asigură achiziționarea echipamentelor de protecție individuală și asigură menținerea acestora în stare bună de utilizare; … f)–>asigură elaborarea/revizuirea procedurilor și instrucțiunilor de lucru și a materialelor de pregătire pentru echipele de asistență internațională declarate; … g)<!–>urmăresc implementarea acțiunilor corective din raportul final de evaluare rezultat în urma implementărilor misiunilor de asistență internațională sau a exercițiilor de asistență internațională desfășurate; … h)–>desemnează experți pentru echipa de asistență internațională; … i)<!–>asigură resursele financiare și umane pentru îndeplinirea corespunzătoare a atribuțiilor și responsabilităților echipelor de asistență internațională; … j)–>asigură permanența 24/7, pentru comunicarea cu CNCAN; … k)<!–>asigură documentele de călătorie și de însoțire a echipamentelor necesare pentru misiune, cel puțin următoarele: pașapoarte de serviciu, carnete ATA, alte taxe specifice, calibrări, etalonări, omologări; … l)–>finalizează activitățile de pregătire a echipelor și echipamentelor pentru misiuni de asistență internațională în maximum 24 de ore de la data aprobării planului de acțiuni de asistență internațională; … m)<!–>transmit la autoritatea competentă actualizarea inventarului de capabilități declarate în cadrul prezentului regulament, o dată pe an sau ori de câte ori se solicită. … (5)–>Instituțiile care declară capabilități și expertiză pentru asistența internațională în cadrul prezentului regulament au următoarele responsabilități pe timpul situației de urgență:a)<!–>evaluează solicitarea de acordare de asistență internațională pe domeniul lor de competență și notifică CNCAN despre deciziile luate cu privire la solicitare; … b)–>acordă asistență internațională în conformitate cu prevederile planului de asistență internațională aprobat; … c)elaborează raportul misiunii de asistență, care va conține informațiile de bază, acțiunile desfășurate, recomandări, concluzii și lecții învățate și îl transmite către CNCAN în vederea elaborării raportului final al misiunii. … +
Capitolul IIIConceptul operațiunilor +
Articolul 10(1)<!–>Notificarea și schimbul de informații cu AIEA în ceea ce privește asistența internațională se realizează prin canalele de comunicații agreate între CNCAN și AIEA. (2)–>Notificarea și schimbul de informații la nivel național privind asistența internațională se realizează în conformitate cu procedurile specifice elaborate de către autoritatea competentă. +
Articolul 11(1)<!–>CNCAN va solicita asistență internațională atunci când CNSU hotărăște că este nevoie de aceasta pentru eliminarea/minimizarea efectelor unui accident nuclear sau ale unei urgențe radiologice.(2)–>Solicitarea de asistență internațională trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații:a)<!–>scopul; … b)–>tipul de asistență solicitată; … c)<!–>natura evenimentului; … d)–>locul și timpul când a apărut; … e)<!–>organizația/instituția responsabilă de eveniment; … f)–>persoana desemnată să coordoneze misiunea de asistență. … (3)<!–>Fluxul informațional/decizional pentru solicitarea de asistență internațională este descris în anexa nr. 2*). *) Anexele nr. 2 și 3 sunt reproduse în facsimil.–> +
Articolul 12(1)<!–>Acordarea de asistență internațională se asigură la cererea unui stat membru prin intermediul AIEA.(2)–>Acordarea de asistență internațională se realizează după consultarea instituțiilor care au declarat resurse, capabilități și expertiză pentru asistență internațională și pe baza aprobării CNSU.(3)<!–>Fluxul informațional/decizional desfășurat pentru acordarea de asistență internațională este descris în anexa nr. 3*).*) Anexele nr. 2 și 3 sunt reproduse în facsimil.–> +
Articolul 13(1)<!–>Asistența internațională se implementează conform prevederilor planului de acțiuni de asistență internațională. (2)–>Planul de la alin. (1) este elaborat de către AIEA și aprobat de către toate statele participante la misiunea de asistență internațională.(3)<!–>Condițiile de încheiere a asistenței internaționale sunt stabilite în cadrul planului de acțiuni de asistență internațională.(4)–>Imediat după încheierea misiunilor de asistență internațională instituțiile implicate vor elabora rapoarte de evaluare.(5)Rapoartele de evaluare vor fi transmise către CNCAN în vederea elaborării raportului final și a planului de acțiuni corective, în maximum 15 zile de la încheierea misiunii. +
Capitolul IVFinanțarea +
Articolul 14(1)<!–>Acordarea de asistență internațională poate să fie realizată gratuit sau cu solicitare de rambursare a cheltuielilor, totală sau parțială, conform prevederilor art. 7 din Convenția cu privire la asistența în caz de accident nuclear sau urgență radiologică, la care România a aderat prin Decretul nr. 223/1990.(2)–>În cazul acordării de către statul român a asistenței internaționale gratuite, finanțarea activităților necesare implementării planului de acțiuni de asistență internațională se asigură entităților participante la misiunea de asistență internațională de la bugetul de stat, prin bugetele ordonatorilor principali de credite cu atribuții în domeniu în subordinea/sub coordonarea/autoritatea cărora funcționează entitățile participante. (3)În cazul acordării de către statul român a asistenței internaționale cu rambursare totală sau parțială a cheltuielilor, finanțarea se face în conformitate cu prevederile alin. (2), iar rambursarea se solicită ulterior, în acord cu prevederile art. 7 din Convenția cu privire la asistența în caz de accident nuclear sau urgență radiologică, la care România a aderat prin Decretul nr. 223/1990, iar sumele rambursate constituie venit la bugetul de stat. +
Articolul 15(1)<!–>Asistența internațională solicitată de către statul român poate fi primită cu titlu gratuit sau cu rambursarea cheltuielilor, totală sau parțială, conform prevederilor art. 7 din Convenția cu privire la asistența în caz de accident nuclear sau urgență radiologică, la care România a aderat prin Decretul nr. 223/1990.(2)–>În situația primirii de asistență internațională cu rambursarea totală sau parțială a cheltuielilor necesare implementării planului de asistență, aceasta se suportă de la bugetul de stat, prin bugetele ordonatorilor principali de credite cu atribuții în domeniu în subordinea/sub coordonarea/autoritatea cărora funcționează entitățile participante care beneficiază de asistență internațională. +
Capitolul VDispoziții finale +
Articolul 16Instituțiile participante, inclusiv personalul acestora, care fac parte din misiunile de asistență internațională au obligația de a păstra confidențialitatea informațiilor aferente misiunii de asistență internațională. +
Articolul 17În cazul în care asistența internațională este solicitată/furnizată și prin alte mecanisme internaționale (UE, NATO etc.), CNSU va hotărî mecanismul sau mecanismele prin care se va implementa asistența internațională. +
Articolul 18Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament. +
Anexa nr. 1<!–>la regulament –>
DEFINIȚII<!–>–>Autoritatea competentă este acea autoritate a unui stat membru, autorizată să emită notificări, mesaje de anunțare și informare, cereri de asistență sau alte informații legate de urgență și să răspundă la cererile de informații sau asistență solicitate. <!–>Misiunea de asistență internațională constă într-un grup de experți calificați ce pot oferi în situații de accident nuclear sau urgență radiologică asistență, suport tehnic, supraveghere medicală, pregătire etc.–>Planul de acțiuni de asistență internațională este un plan de asistență ce include toate aspectele financiare, diplomatice, organizaționale și logistice, întocmit și propus de către Agenția Internațională pentru Energie Atomică în coordonare cu statul membru care solicită asistență și statul sau statele membre care oferă asistență.<!–>Planul de acțiuni corective este planul întocmit de către autoritatea competentă în urma evaluării misiunilor de asistență internațională.–><!–>–> +
Anexa nr. 2<!–>la regulament–>
Fluxul informațional/decizional pentru<!–>
solicitarea de asistență internațională–><!–>
–> +
Anexa nr. 3<!–>la regulament–>
Fluxul informațional/decizional desfășurat<!–>
pentru acordarea de asistență internațională–><!–>

–><!–>–>