În temeiul prevederilor art. 7 alin. (2), art. 14 și art. 15 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,<!–>în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din cadrul ședinței din data de 19 august 2020,–>Autoritatea de Supraveghere Financiară emite următorul regulament: +
Articolul IRegulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 10/2016 privind organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1006 din 15 decembrie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.Articolul 26 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 26Consiliul A.S.F. are în subordinea sa directă Serviciul audit intern și Serviciul analiză și suport tehnic SALFIN.<!–> … 2.–>După articolul 31 se introduce o nouă secțiune, secțiunea a 2^1-a, cuprinzând articolele 31^1 și 31^2, cu următorul cuprins: +
Secţiunea a 2^1-aServiciul analiză și suport tehnic SAL-FIN +
Articolul 31^1Atribuțiile specifice Serviciului analiză și suport tehnic SAL-FIN sunt: 1.<!–>îndeplinește și respectă atribuțiile prevăzute în sarcina serviciului prin actele normative care reglementează soluționarea alternativă a litigiilor și prin procedurile emise de A.S.F. pentru soluționarea litigiilor, prin propunerea sau impunerea unei soluții; … 2.–>asigură asistență de specialitate consumatorilor, în vederea depunerii unei cereri de soluționare a litigiului; … 3.<!–>comunică părților aflate în litigiu toate informațiile privind procedura SAL aleasă, precum și informațiile ce privesc înscrisurile ce trebuie depuse, termenele procedurale și categoriile de litigii ce pot fi respinse de la examinare de către SAL-FIN; … 4.–>desfășoară activități de analiză în vederea acceptării sau respingerii litigiilor care intră în aria de competență a SAL-FIN, în vederea instrumentării și soluționării aspectelor sesizate de petenți; … 5.<!–>analizează și verifică condițiile de eligibilitate a persoanelor care vor fi înscrise în Registrul conciliatorilor; … 6.–>redactează opinii juridice de specialitate, după caz, formulează răspunsuri referitoare la contestațiile formulate de către consumatori împotriva răspunsurilor emise și comunicate inițial conform legii; … 7.<!–>asigură reprezentarea intereselor SAL-FIN în fața instanțelor judecătorești, conform mandatului primit; … 8.–>asigură colaborarea cu alte entități SAL, prin schimb de informații cu privire la litigiile soluționate, urmărind evoluția soluționării acestora, și efectuează schimburi regulate de bune practici în ceea ce privește soluționarea litigiilor transfrontaliere și a celor naționale; … 9.<!–>asigură suport organizațional și funcțional bunei desfășurări a activităților SAL-FIN; … 10.–>elaborează note de informare către colegiul de coordonare în legătură cu aspectele constatate în activitatea de analizare a litigiilor, inclusiv în urma constatării unor deficiențe/nereguli, precum și în legătură cu oportunitatea modificării legislației aplicabile, precum și rapoarte ce urmează a fi însușite de către Colegiul de coordonare; … 11.<!–>asigură suport Colegiului de coordonare în conformitate cu atribuțiile prevăzute în Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 4/2016 privind organizarea și funcționarea Entității de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar non-bancar (SAL-FIN), cu modificările și completările ulterioare; … 12.–>asigură emiterea de puncte de vedere la solicitările consumatorilor, comercianților sau conciliatorilor, în limitele competențelor acordate, instrumentând petițiile aferente entității SAL-FIN; … 13.<!–>îndeplinește orice alte atribuții cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică. … –> +
Articolul 31^2Relațiile funcționale ale Serviciului analiză și suport tehnic SAL-FIN sunt:1.<!–>de subordonare: față de Consiliul A.S.F.; … 2.–>de colaborare: cu structurile organizatorice ale A.S.F. … <!–> … 3.–>Articolul 65 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 65Direcția strategie și stabilitate financiară are în componență următoarele servicii:1.<!–>Serviciul strategie, reglementări integrate și inovație financiară; … 2.–>Serviciul supraveghere integrată; … 3.<!–>Serviciul stabilitate financiară și analiză de piață; … 4.–>Serviciul afaceri europene și relații internaționale; … 5.<!–>Serviciul de rezoluție a asigurătorilor și a firmelor de investiții. … –> … 4.<!–>La capitolul IV secțiunea a 3-a, subsecțiunea 3.1, cuprinzând articolul 66, se modifică și va avea următorul cuprins:–> +
Articolul 66Atribuțiile specifice Serviciului strategie, reglementări integrate și inovație financiară sunt:1.<!–>întocmește proiecte de reglementări unitare și integrate, coordonează sau participă în grupuri de lucru intersectoriale în vederea armonizării prevederilor legislației aferente pieței financiare nebancare; … 2.–>întocmește, în colaborare cu Serviciul stabilitate financiară și analiză de piață, analize de impact cu privire la proiectele de reglementări elaborate; … 3.<!–>avizează, analizează și formulează puncte de vedere și/sau propuneri de modificare/completare cu privire la proiectele de reglementare cu impact asupra strategiei și stabilității financiare, precum și cu privire la orice alte proiecte de acte normative asupra cărora președintele A.S.F./Consiliul A.S.F. solicită exprimarea unui punct de vedere; … 4.–>avizează, analizează și formulează opinii și/sau propuneri de modificare/completare, privind materialele rezultate din exercitarea activității de autorizare și supraveghere din sectoarele A.S.F., la solicitarea președintelui A.S.F./Consiliului A.S.F.; această atribuție este exercitată din perspectiva impactului asupra strategiei A.S.F.; … 5.<!–>solicită informații și elaborează note de fundamentare pentru modificarea unor aspecte referitoare la reglementarea, autorizarea, controlul și supravegherea sectorială din perspectiva îmbunătățirii impactului acestora asupra strategiei A.S.F.; … 6.–>analizează proiecte de acte normative care vizează A.S.F. și activitatea sa integrată pe cele 3 sectoare, primite/trimise spre consultare/avizare/aprobare de/către alte instituții; … 7.<!–>coordonează activitățile referitoare la strategiile elaborate în cadrul A.S.F; … 8.–>susține managementul A.S.F. în implementarea evoluției strategice a A.S.F. prin asigurarea managementului portofoliului de proiecte al A.S.F.; … 9.<!–>asigură informarea conducerii A.S.F. cu privire la evoluția portofoliului de proiecte al A.S.F. și facilitează procesul decizional privind portofoliul de proiecte; … 10.–>elaborează și actualizează metodologia de management de proiecte privind inițierea, aprobarea, derularea și monitorizarea proiectelor, precum și închiderea și revizuirea rezultatelor acestora; … 11.<!–>asigură, prin resurse specializate, guvernanța, conducerea și monitorizarea permanentă a derulării proiectelor, urmărind respectarea scopului, termenelor și a bugetului individual al proiectelor; … 12.–>întocmește registrul integrat al firmelor de audit care au fost avizate de A.S.F., cuprinzând perioada de auditare consecutivă la entitățile reglementate de A.S.F., și notifică structurile organizatorice cu atribuții de autorizare, supraveghere și control cu privire la expirarea perioadei legale; … 13.<!–>asigură reprezentarea A.S.F. în cadrul colaborării cu Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS); … 14.–>asigură înscrierea și radierea auditorilor IT externi în/din lista auditorilor IT externi în baza colaborării intersectoriale; … 15.<!–>urmărește actualizarea documentației depuse de auditorii IT externi conform notificărilor primite; … 16.–>coordonează dezvoltarea la nivelul A.S.F. a unui spațiu dedicat inovațiilor FinTech, organizează și administrează activitatea FinTech Hub; … 17.<!–>gestionează punctul unic de contact la nivelul A.S.F. al FinTech Hub în vederea analizei și elaborării Registrului integrat privind inovațiile financiare; … 18.–>analizează informațiile existente la nivel instituțional și al legislației europene incidente în vederea depistării resurselor pentru sprijinirea inovației financiare pe piețele reglementate și supravegheate; … 19.<!–>colaborează cu Serviciul relații internaționale și afaceri europene, în cazul proiectelor cu finanțare externă, la procesul de elaborare a documentațiilor de proiect, aplicând procedurile de finanțare specifice fiecărui finanțator (Uniunea Europeană, Banca Mondială, alți finanțatori externi/internaționali), și monitorizează derularea și sustenabilitatea contractelor de finanțare externă a proiectelor cu respectarea metodologiei autorității sau instituției externe care asigură finanțarea; … 20.–>îndeplinește orice alte atribuții cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică. … <!–> … 5.–>După articolul 66 se introduce o nouă subsecțiune, subsecțiunea 3.1^1, cuprinzând articolul 66^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 66^1Atribuțiile specifice Serviciului supraveghere integrată sunt:<!–>1.–>elaborează analize, rapoarte, informări și, după caz, note de fundamentare, în privința implementării măsurilor de supraveghere de către entitățile supravegheate și controlate din cele trei sectoare ale A.S.F., pe baza informațiilor furnizate de structurile organizatorice, cu atribuții în supraveghere, control, autorizare și avizare, din cadrul sectoarelor A.S.F.; … 2.<!–>solicită, punctual, structurilor organizatorice cu atribuții în supraveghere, control, autorizare și avizare, rezoluție, conduită, spălarea banilor, audit, protecția consumatorilor, actuariat, modelare și analiză, tehnologia informației informații și analize privind riscuri și vulnerabilități, măsuri de supraveghere și control adoptate, modalitatea de implementare a acestora, precum și planurile de măsuri de supraveghere și control avute în vedere în desfășurarea activității acestor structuri; … 3.–>colaborează și, după caz, transmite propuneri pentru întocmirea planurilor de control și supraveghere întocmite la nivelul direcțiilor A.S.F. cu atribuții de supraveghere și control și participă, după caz, la desfășurarea acțiunilor de control; … 4.<!–>inițiază demersuri privind adoptarea măsurilor de intervenție timpurie prevăzute de legislația aplicabilă; … 5.–>avizează, analizează și formulează opinii, puncte de vedere, recomandări și/sau propuneri de modificare/completare, privind materialele rezultate din exercitarea activității de reglementare, autorizare/avizare, control și supraveghere din sectoarele A.S.F, la solicitarea președintelui A.S.F./Consiliului A.S.F.; această atribuție este exercitată inclusiv din perspectiva impactului asupra riscurilor de natură prudențială și … macroprudențială, a riscului reputațional, a aplicării regulilor de conduită și transparență, fără a se limita la acestea;<!–>6.–>solicită informații și elaborează propuneri, analize, puncte de vedere sau note de fundamentare privind îmbunătățirea politicilor, mecanismelor și metodologiilor de supraveghere și control sectoriale și integrate, inclusiv conduită și transparență, precum și a celor referitoare la activitățile de autorizare/avizare sectoriale; această atribuție este exercitată inclusiv din perspectiva impactului asupra riscurilor de natură prudențială și macroprudențială, a riscului reputațional, a aplicării regulilor de conduită și transparență, fără a se limita la acestea; … 7.<!–>elaborează materiale de analiză și fundamentare care vizează transpunerea transsectorială a celor mai bune practici în privința aplicării reglementărilor, metodologiilor și/sau a procedurilor de lucru aferente activităților de supraveghere, control și autorizare/avizare; … 8.–>formulează propuneri pentru proiectarea de simulări pentru situații de criză, planuri pentru situații de urgență și participă efectiv la elaborarea și, după caz, la derularea acestor simulări, elaborează analize care vizează supravegherea și gestionarea prudențială a riscurilor; … 9.<!–>identifică entitățile autorizate și supravegheate de A.S.F. care desfășoară, direct sau prin intermediul unei filiale, activități în mai multe sectoare de supraveghere financiară, precum și pe cele care aparțin unui conglomerat financiar și pentru care A.S.F. este autoritate competentă coordonatoare, luând în considerare informațiile primite de la structurile organizatorice de specialitate din cadrul A.S.F.; … 10.–>implementează și asigură, în colaborare cu direcțiile de supraveghere și control din cadrul A.S.F. și cu alte autorități competente, după caz, supravegherea suplimentară a entităților reglementate, persoane juridice române, autorizate conform regulilor sectoriale aplicabile, și care fac parte dintr-un conglomerat financiar și pentru care A.S.F. este autoritate competentă coordonatoare; … 11.<!–>monitorizează tendințele și riscurile piețelor financiare nebancare supravegheate de A.S.F., în vederea asigurării stabilității financiare și încrederii participanților și consumatorilor; … 12.–>îndeplinește orice alte atribuții cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică. … … 6.<!–>La capitolul IV secțiunea a 3-a, după articolul 68 se introduce o nouă subsecțiune, subsecțiunea 3.4, cuprinzând articolul 68^1, cu următorul cuprins:–> +
Articolul 68^1Atribuțiile specifice Serviciului de rezoluție a asigurătorilor și a firmelor de investiții sunt:1.<!–>evaluează planurile de redresare primite de A.S.F. de la asigurători/firme de investiții care au o pondere semnificativă și poate face recomandări pentru modificarea acestora către direcțiile de supraveghere și control; … 2.–>elaborează și propune spre aprobare un plan de rezoluție pentru fiecare asigurător/firmă de investiții care are o pondere semnificativă, cu precizarea instrumentelor de rezoluție ce pot fi aplicate, cu consultarea direcțiilor de supraveghere și control și a asigurătorului/firmei de investiții, după caz; … 3.<!–>reevaluează și, dacă este cazul, actualizează planurile de rezoluție, pe baza informațiilor primite de la direcțiile de supraveghere și control, după caz; … 4.–>evaluează posibilitățile de aplicare a planului de rezoluție și actualizează anual planurile de rezoluție sau la fiecare modificare majoră și le supune aprobării Consiliului A.S.F.; … 5.<!–>propune spre aprobare Consiliului A.S.F. selectarea unui auditor financiar în vederea evaluării activelor, datoriilor și capitalurilor proprii ale asigurătorului în scopul stabilirii măsurilor de rezoluție ce urmează a fi întreprinse; … 6.–>propune spre aprobare Consiliului A.S.F. declanșarea procedurii rezoluției și aplicarea instrumentelor și competențelor de rezoluție sau lichidarea asigurătorului/firmei de investiții, conform procedurii obișnuite de insolvență; … 7.<!–>propune spre aprobare Consiliului A.S.F. desemnarea unui administrator de rezoluție și limitele mandatului acestuia; … 8.–>propune spre aprobare Consiliului A.S.F. documentele privind constituirea instituției-punte, organele de conducere, remunerația și responsabilitățile acestora, strategia și profilul de risc; … 9.<!–>controlează instituția-punte și propune spre aprobare vânzarea instituției-punte sau a activelor acesteia; … 10.–>propune spre aprobare Consiliului A.S.F. documentele privind constituirea vehiculului de administrare a activelor, organele de conducere, remunerația și responsabilitățile acestora, strategia și profilul de risc și controlează vehiculul de administrare a activelor; … 11.<!–>propune spre aprobare Consiliului A.S.F. modul de utilizare a resurselor Fondului de rezoluție;12.–>elaborează și propune spre aprobare Consiliului A.S.F. reglementări în aplicarea prevederilor privind rezoluția asigurătorilor și a firmelor de investiții, în colaborare cu structurile organizatorice din cadrul A.S.F. cu atribuții de reglementare;13.<!–>îndeplinește orice alte atribuții cu caracter specific funcției de rezoluție, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică. … … … –> … 7.<!–>La articolul 90, punctul 3 se abrogă. … 8.–>La capitolul V, secțiunea a 3-a, cuprinzând articolul 94, se abrogă. … 9.<!–>Anexa se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul regulament. … –> +
Articolul IIPrezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la 1 septembrie 2020.<!–>
Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,–>
Nicu Marcu<!–>București, 24 august 2020.–>Nr. 19. +
ANEXĂ*)<!–>*) Anexa este reprodusă în facsimil.–>(Anexa la Regulamentul nr. 10/2016)<!–>
–><!–>–>