Având în vedere prevederile art. 4 alin. (1), art. 24, 77, 101 și 122 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, ale Regulamentului delegat (UE) 2024/857 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care specifică o metodologie standardizată și o metodologie standardizată simplificată pentru evaluarea riscurilor care decurg din variațiile potențiale ale ratelor dobânzii care afectează atât valoarea economică a capitalului propriu, cât și veniturile nete din dobânzi aferente activităților din afara portofoliului de tranzacționare ale unei instituții, ale Regulamentului delegat (UE) 2024/856 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează scenariile de șoc în materie de supraveghere, ipotezele comune în materie de modelare și de parametri și ceea ce constituie o scădere semnificativă, ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2024/855 al Comisiei din 15 martie 2024 de modificare a standardelor tehnice de punere în aplicare stabilite în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/451 în ceea ce privește normele referitoare la raportarea în scopuri de supraveghere a riscului de rată a dobânzii în portofoliul bancar, ale Ghidului Autorității Bancare Europene privind gestionarea riscului de rată a dobânzii și a riscului de marjă de credit asociat activităților din afara portofoliului de tranzacționare (EBA/GL/2022/14), precum și prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii și funcționării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările și completările ulterioare,<!–>în temeiul dispozițiilor art. 420 alin. (1) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 86 alin. (1) din Legea nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 25 alin. (2) lit. a) și art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României,–>Banca Națională a României emite prezentul regulament. +
Articolul IRegulamentul Băncii Naționale a României nr. 5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 841 din 30 decembrie 2013, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 127, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 127(1)<!–>Instituțiile de credit trebuie să implementeze sisteme, prin utilizarea unei metodologii interne sau a unei metodologii standardizate, respectiv a unei metodologii standardizate simplificate în cazul instituțiilor de credit mici și cu un grad redus de complexitate, conform Regulamentului delegat (UE) 2024/857 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care specifică o metodologie standardizată și o metodologie standardizată simplificată pentru evaluarea riscurilor care decurg din variațiile potențiale ale ratelor dobânzii care afectează atât valoarea economică a capitalului propriu, cât și veniturile nete din dobânzi aferente activităților din afara portofoliului de tranzacționare ale unei instituții, pentru a identifica, evalua, administra și reduce riscul care rezultă din variațiile potențiale ale ratelor dobânzii care afectează atât valoarea economică a capitalurilor proprii, cât și veniturile nete din dobânzi aferente activităților instituției de credit care sunt în afara portofoliului de tranzacționare. … 2.–>La articolul 127, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2)<!–>Instituțiile de credit trebuie să implementeze sisteme pentru a evalua și a monitoriza riscurile care rezultă din variațiile potențiale ale marjelor de credit (credit spreads) care afectează atât valoarea economică a capitalurilor proprii, cât și veniturile nete din dobânzi aferente activităților instituției de credit care sunt în afara portofoliului de tranzacționare. … 3.–>La articolul 127, alineatul (5) se abrogă. … 4.<!–>La articolul 132, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2)–>Instituțiile de credit calculează și raportează Băncii Naționale a României – Direcția supraveghere modificarea valorii lor economice, precum și modificarea veniturilor nete din dobânzi, ca urmare a aplicării unor schimbări bruște și neașteptate ale ratelor dobânzii conform scenariilor de șoc în materie de supraveghere prevăzute la art. 1 alin. (1)-(2) din Regulamentul delegat (UE) 2024/856 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează scenariile de șoc în materie de supraveghere, ipotezele comune în materie de modelare și de parametri și ceea ce constituie o scădere semnificativă. … 5.<!–>La articolul 132, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (2^1) și (2^2), cu următorul cuprins:(2^1)–>Raportarea modificării valorii economice și a veniturilor nete din dobânzi se efectuează cu frecvența prevăzută la art. 20a din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/451 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește raportarea în scopuri de supraveghere a instituțiilor și de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014, cu modificările și completările ulterioare.(2^2)<!–>Calcularea modificării valorii economice și a veniturilor nete din dobânzi se efectuează cel puțin trimestrial. Dacă în cel puțin unul dintre cele 6 scenarii scăderea valorii economice rezultate în urma calculării este mai mare decât 15% din fondurile proprii de nivel 1 sau se înregistrează o scădere mai mare de 5% din fondurile proprii de nivel 1 a veniturilor din dobânzi în unul dintre cele două scenarii aferente modificărilor veniturilor nete din dobânzi, instituția de credit trebuie să informeze imediat Banca Națională a României. Notificarea trebuie să conțină o evaluare internă semnată de organul de conducere care să includă motivele depășirii pragurilor menționate anterior, precum și informații privind administrarea riscului de rată a dobânzii din afara portofoliului de tranzacționare, pe baza cărora Banca Națională a României – Direcția supraveghere să decidă cu privire la oportunitatea exercitării competențelor de supraveghere prevăzute la art. 166 alin. (5^3). … 6.–>La articolul 132, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: (3)<!–>Pentru scopurile alin. (2)-(2^2), instituțiile de credit trebuie să aplice fie metodologia standardizată sau metodologia standardizată simplificată, așa cum sunt prevăzute la capitolul II, capitolul III și capitolul VI din Regulamentul delegat (UE) 2024/857 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care specifică o metodologie standardizată și o metodologie standardizată simplificată pentru evaluarea riscurilor care decurg din variațiile potențiale ale ratelor dobânzii care afectează atât valoarea economică a capitalului propriu, cât și veniturile nete din dobânzi aferente activităților din afara portofoliului de tranzacționare ale unei instituții, fie o metodologie internă. … 7.–>La articolul 132, alineatele (1) și (6) se abrogă. … 8.<!–>La articolul 133, alineatul (1) se abrogă. … 9.–>La articolul 133, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)<!–>Sistemele interne deținute de către instituțiile de credit trebuie să fie suficient de flexibile pentru calcularea senzitivității la oricare dintre scenariile de șoc în materie de supraveghere prevăzute la art. 1 alin. (1)-(2) din Regulamentul delegat (UE) 2024/856 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează scenariile de șoc în materie de supraveghere, ipotezele comune în materie de modelare și de parametri și ceea ce constituie o scădere semnificativă. … 10.–>La articolul 134, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)<!–>Instituțiile de credit trebuie să examineze dacă analiza bazată pe o modelare necondiționată a fluxurilor de numerar (momentul sau valoarea fluxurilor de numerar sunt independente de scenariul specific al ratei dobânzii) a impactului asupra portofoliului curent al unui șoc sau al mai multor șocuri considerate ar trebui completată de o abordare bazată pe o modelare condiționată a fluxurilor de numerar (momentul sau valoarea fluxurilor de numerar depind de scenariul specific al ratei dobânzii). Instituțiile de credit de dimensiune mai mare și/sau cu activitate mai complexă trebuie să ia în considerare scenarii în care sunt calculate traiectorii diferite ale ratei dobânzii – interest rate paths – și în care unele ipoteze, cum ar fi despre comportament, contribuția la risc, dimensiunea și componența bilanțului, sunt ele însele funcții de nivelele/nivelul ratei dobânzii. … 11.–>La articolul 136, litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:d)<!–>utilizarea metodelor de modelare a fluxurilor de trezorerie condiționate sau necondiționate; … … 12.–>La articolul 166, alineatul (5^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(5^1)<!–>În scopul aplicării alin. (5), Banca Națională a României exercită competențele de supraveghere prevăzute la alin. (5^3), cel puțin în următoarele cazuri: a)–>valoarea economică a capitalurilor proprii ale unei instituții de credit, astfel cum este menționată la art. 127 alin. (1), scade cu mai mult de 15% din fondurile sale proprii de nivel 1, ca urmare a unei variații bruște și neașteptate a ratelor dobânzii, astfel cum se prevede în oricare dintre cele șase scenarii de șoc în materie de supraveghere prevăzute la art. 1 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2024/856 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează scenariile de șoc în materie de supraveghere, ipotezele comune în materie de modelare și de parametri și ceea ce constituie o scădere semnificativă; … b)<!–>veniturile nete din dobânzi ale unei instituții de credit, astfel cum sunt prevăzute la art. 127 alin. (1), înregistrează o scădere semnificativă, în sensul definit la art. 5 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2024/856 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează scenariile de șoc în materie de supraveghere, ipotezele comune în materie de modelare și de parametri și ceea ce constituie o scădere semnificativă, ca urmare a unei variații bruște și neașteptate a ratelor dobânzii, astfel cum este prevăzută în oricare dintre cele două scenarii de șoc aplicate ratelor dobânzii în materie de supraveghere. … … 13.–>La articolul 230^11, partea introductivă a alineatului (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6)<!–>În cazul prevăzut la alin. (5) lit. a), notificarea se efectuează cu două luni anterior datei la care se preconizează încheierea noului acord de externalizare, astfel încât Banca Națională a României să poată efectua evaluarea noilor circumstanțe și, dacă este cazul, să poată dispune măsurile necesare. Notificarea trebuie însoțită de următoarele documente și informații: … 14.–>La articolul 230^11, alineatul (8) se modifică și va avea următorul cuprins:(8)<!–>În termenele menționate la alin. (2) și (6), respectiv în termen de două luni de la data notificării prevăzute la alin. (3), Banca Națională a României poate impune instituției de credit anumite condiții în legătură cu operațiunea de externalizare sau de schimbare a furnizorului extern sau se poate opune motivat ținând seama de factori, cum ar fi: mărimea instituției de credit, natura activității care se intenționează a fi externalizată, caracteristicile și poziția de piață ale furnizorului de servicii propus, durata contractului, conflictele de interese ce ar putea fi generate de externalizare. În lipsa unui răspuns din partea Băncii Naționale a României, instituțiile de credit pot implementa externalizarea în condițiile notificate. … 15.–>Anexa nr. 1 se abrogă. … +
Articolul IIRegulamentul Băncii Naționale a României nr. 4/2023 privind cerințe prudențiale pentru băncile de dezvoltare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 18 mai 2023, se modifică după cum urmează:– La articolul 126, alineatul (2) se abrogă. … +
Articolul IIIPrezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>
Președintele Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României,–>
Mugur Constantin Isărescu<!–>București, 25 iulie 2025.–>Nr. 2.<!–>–>