În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) și d), art. 6 alin. (2) și ale art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,<!–>în aplicarea prevederilor art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei,–>având în vedere că Orientările cu privire la anumite aspecte ale cerințelor MiFID privind funcția de asigurare a conformității, emise de către Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) în baza art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010, reprezintă viziunea ESMA și a autorităților competente europene asupra modului în care trebuie aplicate prevederile ce transpun art. 6 din Directiva CE nr. 39/2004 privind piețele instrumentelor financiare (MiFID) și art. 6 din Directiva CE nr. 73/2006 de aplicare a MiFID,<!–>potrivit deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din ședința din data de 19.07.2017,–>Autoritatea de Supraveghere Financiară emite următorul regulament: +
Articolul IRegulamentul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 32/2006 privind serviciile de investiții financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 121/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 și 103 bis din 12 februarie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.<!–>La articolul 2 alineatul (2), după litera j) se introduce o nouă literă, litera j^1), cu următorul cuprins:j^1)–>contract forex rolling spot – instrument financiar prevăzut la art. 2 alin. (1) pct. 17 lit. d) din Legea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață, denumită în continuare Legea nr. 24/2017, care reprezintă:1.<!–>un contract futures (însemnând drepturile și obligațiile ce decurg dintr-un contract privind vânzarea unui bun a cărui livrare este stabilită pentru o dată ulterioară și al cărui preț este stabilit la momentul încheierii contractului), altul decât un contract futures tranzacționat sau indicat expres că este tranzacționat pe o bursă recunoscută, atunci când bunul care urmează a fi vândut conform contractului este o valută sau RON; sau … 2.–>un contract pentru diferență (CFD), dacă profitul urmează să fie asigurat sau pierderea urmează să fie evitată în funcție de fluctuațiile valutei, … dacă, în ambele situații, respectivul contract se încheie în scop speculativ.<!–> … … 2.–>La articolul 2 alineatul (2), după litera r) se introduce o nouă literă, litera r^1), cu următorul cuprins:r^1)<!–>opțiune binară – formă de contract financiar care se înscrie în categoria instrumentelor financiare prevăzute la art. 2 alin. (1) pct. 17 lit. d) din Legea nr. 24/2017, prin care se plătește o sumă de bani fixă dacă opțiunea este exercitată sau expiră «în bani» sau nu se plătește nimic dacă opțiunea este exercitată sau expiră «în afara banilor»; … … 3.–>La articolul 2 alineatul (2), după litera v) se introduc două noi litere, literele v^1) și v^2), cu următorul cuprins:v^1)<!–>plasamentul de instrumente financiare fără un angajament ferm – serviciu de investiții furnizat de un intermediar unui emitent prin care intermediarul se angajează să distribuie publicului, în numele emitentului, instrumentele financiare care fac obiectul unei oferte publice; … v^2)–>plasamentul de instrumente financiare în baza unui angajament ferm – serviciu de investiții furnizat de un intermediar unui emitent prin care intermediarul se angajează să distribuie publicului, în numele emitentului, instrumentele financiare care fac obiectul unei oferte publice și se obligă să achiziționeze pe cont propriu instrumentele financiare rămase nedistribuite; … … 4.<!–>La articolul 2 alineatul (2), după litera y) se introduce o nouă literă, litera y^1), cu următorul cuprins:y^1)–>subscrierea de instrumente financiare în baza unui angajament ferm – serviciu de investiții furnizat de un intermediar unui emitent prin care intermediarul se obligă să achiziționeze pe cont propriu instrumentele financiare care fac obiectul unei oferte publice și să le plaseze/revândă în nume propriu în termenii și perioada agreată cu emitentul, cu respectarea prevederilor Legii nr. 24/2017; … … 5.<!–>La articolul 6 alineatul (3), litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:e)–>S.S.I.F. trebuie să dispună de capitalul inițial minim corespunzător obiectului de activitate propus, în conformitate cu prevederile art. 7 din Legea nr. 297/2004 și cu prevederile art. 11^2 și 11^3 din prezentul regulament; … … 6.<!–>La articolul 6, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6)–>Conducătorii unei S.S.I.F. nu pot fi autorizați ca reprezentanți ai compartimentului de control intern ai respectivei S.S.I.F. Conducătorii unei S.S.I.F. pot fi autorizați ca agenți pentru servicii de investiții financiare ai respectivei S.S.I.F. … 7.<!–>La articolul 11 alineatul (1), litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:e)–>raportul auditorului financiar cu privire la situația societății la data încetării activității, precum și cu privire la modul în care S.S.I.F. a achitat datoriile față de clienți; … … 8.<!–>La articolul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:(3)–>În cazul clienților care nu au putut fi contactați de S.S.I.F. în vederea returnării activelor acestora aflate în custodia acesteia, S.S.I.F. va proceda după cum urmează:a)<!–>va transfera instrumentele financiare într-un cont individual deschis la depozitarul central pe numele fiecărui client; … b)–>va deschide la o instituție de credit de pe teritoriul României un cont în favoarea clienților în care va transfera fondurile bănești aparținând acestora, care va avea atașat lista cuprinzând datele de identificare ale fiecărui client și fondurile bănești datorate fiecărui client. … … 9.După articolul 11^1 se introduce o nouă secțiune, secțiunea 1^1, cuprinzând articolele 11^2-11^5, cu următorul cuprins: +
Secţiunea 1^1Prestarea anumitor servicii și activități de investiții și servicii conexe +
Articolul 11^2(1)<!–>În interpretarea prevederilor art. 7 alin. (2) din Legea nr. 297/2004, S.S.I.F. care prestează serviciul de plasament de instrumente financiare fără un angajament ferm dispun de un nivel al capitalului inițial egal cu echivalentul în lei al sumei de 125.000 euro.(2)–>S.S.I.F. care prestează serviciul de plasament de instrumente financiare în baza unui angajament ferm dispun de un nivel al capitalului inițial egal cu echivalentul în lei al sumei de 730.000 euro. +
Articolul 11^3Serviciile conexe prevăzute la art. 5 alin. (1^1) lit. a)-g) din Legea nr. 297/2004 pot fi prestate de S.S.I.F., indiferent de nivelul capitalului inițial de care acestea dispun, cu excepția serviciului conex prevăzut la art. 5 alin. (1^1) lit. a) din Legea nr. 297/2004, care nu poate fi prestat de S.S.I.F. care dispun de un nivel al capitalului inițial egal cu echivalentul în lei al sumei de 50.000 euro. +
Articolul 11^4(1)<!–>S.S.I.F. poate alimenta contul de disponibilități al clienților cu sume proprii necesare pentru finalizarea tranzacțiilor aflate în decontare numai în situația în care, deși la data executării unui ordin S.S.I.F. a evaluat și a constatat capacitatea clientului de a deține fondurile și instrumentele financiare necesare la data decontării, din motive excepționale, sumele necesare nu sunt disponibile la data decontării.(2)–>Situațiile excepționale prevăzute la alin. (1) trebuie documentate în scris de către reprezentantul compartimentului de control intern și notificate conducerii S.S.I.F.(3)<!–>Suma prevăzută la alin. (1) nu poate depăși valoarea activelor lichide aparținând clientului pentru care S.S.I.F. a acoperit necesarul de decontare, aflate în custodia S.S.I.F.(4)–>S.S.I.F. stabilește în contractul cu clientul modalitatea de evaluare a instrumentelor financiare aparținând clientului și aflate în custodia S.S.I.F., precum și criteriile de includere a instrumentelor financiare în categoria instrumentelor financiare lichide.(5)<!–>S.S.I.F. acordă suma prevăzută la alin. (1) pentru clienții ale căror contracte de intermediere cuprind clauze care prevăd posibilitatea S.S.I.F. de a utiliza activele aflate în custodia S.S.I.F.(6)–>Contractul de intermediere încheiat între S.S.I.F. și client va cuprinde prevederi referitoare la suportarea costurilor generate de operațiunea prevăzută la alin. (1).(7)<!–>În termen de maximum două zile lucrătoare de la data decontării, clientul are obligația de a returna sumele respective.(8)–>În situația în care clientul nu returnează suma prevăzută la alin. (1) în termenul prevăzut la alin. (7), S.S.I.F. îi este interzis să introducă noi ordine de cumpărare pentru clientul respectiv până la momentul returnării de către client a sumei datorate.(9)<!–>În termen de 10 zile de la data decontării, S.S.I.F. efectuează demersurile necesare pentru recuperarea sumelor care nu au fost returnate de client.(10)–>Reprezentantul compartimentului de control intern și persoana care asigură funcția de administrare a riscului monitorizează încadrarea în suma maximă stabilită conform alin. (3), precum și demersurile efectuate de S.S.I.F. pentru recuperarea debitelor.(11)<!–>S.S.I.F. pune la dispoziția A.S.F. în orice moment, la solicitarea acesteia, rezultatul monitorizării prevăzute la alin. (10).(12)–>S.S.I.F. păstrează evidența situațiilor în care obligațiile clienților au fost acoperite, evidență care cuprinde:a)<!–>numele clientului; … b)–>data alimentării contului de către S.S.I.F.; … c)<!–>suma acoperită de către S.S.I.F.; … d)–>justificarea situației excepționale care a condus la nealimentarea de către client a contului de disponibilități la data decontării; … e)<!–>valoarea portofoliului clientului la data înregistrării debitului; … f)–>modalitatea în care S.S.I.F. are în vedere recuperarea sumei datorate de client; … g)<!–>măsurile impuse clientului pentru recuperarea sumei datorate. … (13)–>A.S.F. poate interzice unei S.S.I.F., prin decizie motivată, să efectueze operațiunea prevăzută la alin. (1), luând în considerare conduita S.S.I.F., nivelul indicatorilor calculați în scopul evaluării cerințelor prudențiale, riscul indus de poziția sa financiară și tranzacțiile efectuate de aceasta. +
Articolul 11^5(1)<!–>S.S.I.F. are obligația de a raporta către A.S.F., concomitent cu transmiterea raportării cu privire la cerința de acoperire a necesarului de lichiditate conform Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014 al Comisiei din 16 aprilie 2014 de stabilire a unor standarde tehnice de punere în aplicare cu privire la raportarea în scopuri de supraveghere a instituțiilor în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului, denumit în continuare Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014, în termen de maximum 15 zile de la data expirării perioadei de raportare, numele clienților ale căror conturi au fost alimentate conform art. 11^4 alin. (1) și care nu au returnat sumele datorate în termenul stabilit la art. 11^4 alin. (7).(2)–>Instituțiile de credit care acționează ca intermediari raportează A.S.F., concomitent cu transmiterea către B.N.R. a raportării cu privire la cerința de acoperire a necesarului de lichiditate conform Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014, în termen de maximum 15 zile de la data expirării perioadei de raportare, numele clienților ale căror conturi au fost alimentate conform art. 11^4 alin. (1) și care nu au returnat sumele datorate în termenul stabilit la art. 11^4 alin. (7). … 10.<!–>La articolul 15 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c)–>dovada vărsării integrale a capitalului social într-un cont deschis special în acest scop la o societate bancară și raportul cu privire la respectarea de către S.S.I.F. a prevederilor legale aferente operațiunii de majorare/reducere a capitalului social, întocmit de un auditor financiar avizat de A.S.F., pentru modificarea prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. a); … … 11.<!–>La articolul 17, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1)–>Înființarea de către o S.S.I.F. a unei sucursale pe teritoriul unui alt stat membru se face cu respectarea în mod corespunzător a cerințelor operaționale prevăzute la alin. (2)-(8). … 12.<!–>La articolul 17, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1), cu următorul cuprins:(6^1)–>În cazul prestării de către S.S.I.F. de servicii și activități de investiții pe teritoriul unui alt stat membru prin stabilirea unei sucursale, se interzice cumularea de către o persoană fizică acalității de persoană desemnată să asigure conducerea sucursalei respective cu cea de reprezentant al compartimentului de control intern al acelei sucursale. … 13.La articolul 32, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 32(1)<!–>Prevederile art. 11^4, precum și cele ale titlurilor III, IV și V, cu excepția art. 81 alin. (4), art. 84, art. 153 alin. (1) lit. a), d)-g) și alin. (2) lit. a) și e) și art. 192, se aplică în mod corespunzător și instituțiilor de credit cu privire la serviciile și activitățile de investiții și serviciile conexe prestate de acestea. … 14.–>La articolul 32, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)<!–>Instituțiile de credit au obligația de a transmite A.S.F. următoarele situații și documente în legătură cu activitatea desfășurată în anul precedent:a)–>raportul menționat la art. 79 pentru activitatea desfășurată pe piața de capital, până cel târziu la data de 31 martie a anului următor; … b)<!–>raportul conducătorului structurii organizatorice aferente operațiunilor pe piața de capital cu privire la activitatea desfășurată de instituția de credit în acest domeniu, până cel târziu la data de 31 martie a anului următor; … c)–>rapoartele prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. b) și alin. (2) lit. b), c) și d), în termenele prevăzute la art. 153. Raportul prevăzut la art. 153 alin. (2) lit. d) are în vedere activitatea desfășurată pe piața de capital. … … 15.La articolul 36, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 36(1)<!–>Traderul transmite A.S.F. următoarele raportări:a)–>raportul semestrial, în termenul legal stabilit prin reglementările A.S.F., care va cuprinde raportări contabile semestriale compuse din situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, cont de profit și pierdere, date informative; … b)<!–>raportul anual, în termenul legal stabilit prin reglementările A.S.F., care va cuprinde:1.–>situațiile financiare anuale; … 2.<!–>raportul administratorilor; … 3.–>raportul auditorului financiar. … … … 16.<!–>La articolul 45, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)–>Retragerea autorizației unui consultant de investiții în condițiile alin. (1) lit. b) se face în termen de 30 de zile lucrătoare de la data-limită de transmitere a raportului de activitate privind serviciile de consultanță prestate în cursul anului precedent prevăzut la art. 50 alin. (2) lit. c), respectiv la art. 51, în situația în care consultantul de investiții nu poate face dovada prestării activității în perioada cuprinsă între sfârșitul anului de raportare și data-limită a obligației de transmitere a raportului. … 17.<!–>La articolul 50 alineatul (2), litera a) și punctul 1 al literei b) se modifică și vor avea următorul cuprins:a)–>raportul semestrial, în termenul legal stabilit prin reglementările A.S.F., care va cuprinde raportări contabile semestriale compuse din situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, cont de profit și pierdere, date informative; … ……………………………………………………………………………<!–>1.–>situațiile financiare anuale; … … 18.Articolul 51 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 51Consultanții de investiții persoane fizice care nu desfășoară activitatea în numele unui consultant de investiții persoană juridică vor transmite anual, până cel târziu la data de 31 martie a anului următor, raportul de activitate cu privire la serviciile de consultanță de investiții desfășurate în anul precedent.<!–> … 19.–>Articolul 69 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 69(1)<!–>S.S.I.F. autorizate să presteze serviciile și activitățile de investiții și serviciile conexe prevăzute la pct. 1 lit. a), b), d) și e) și pct. 2 lit. a), c), d) și e) din anexa nr. 9 vor avea cel puțin un reprezentant în cadrul compartimentului de control intern.(2)–>S.S.I.F. autorizate să presteze serviciile și activitățile de investiții aferente unui capital inițial egal cu echivalentul în lei a 730.000 euro vor avea cel puțin 2 reprezentanți în cadrul compartimentului de control intern.(3)<!–>S.S.I.F. prevăzute la alin. (2), care nu se încadrează în categoria S.S.I.F. semnificative în conformitate cu prevederile art. 7 din Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 3/2014 privind unele aspecte legate de aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului și a Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și firmele de investiții și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 și care nu prestează efectiv serviciile și activitățile de investiții prevăzute la pct. 1 lit. c), f) și h) din anexa nr. 9, pot avea un singur reprezentant în cadrul compartimentului de control intern, ulterior notificării A.S.F. conform prevederilor alin. (4).(4)–>În situația în care organul statutar al S.S.I.F. decide cu privire la încetarea prestării serviciilor prevăzute la pct. 1 lit. c), f) și h) din anexa nr. 9, S.S.I.F. notifică în acest sens A.S.F.(5)<!–>Notificarea prevăzută la alin. (4) va fi însoțită de decizia organului statutar al S.S.I.F. cu privire la încetarea desfășurării activității respective, va conține perioada încetării desfășurării activității respective și va fi transmisă A.S.F. în termen de 24 de ore de la data adoptării deciziei.(6)–>În urma notificării primite potrivit alin. (4), A.S.F. ia act de această situație și confirmă printr-un act individual (atestat) serviciile și activitățile de investiții și serviciile conexe pe care S.S.I.F. va continua să le desfășoare, precum și perioada în care serviciile notificate conform alin. (4) nu vor fi prestate.(7)<!–>Reluarea desfășurării activităților notificate potrivit prevederilor alin. (4) se va realiza numai ulterior îndeplinirii condițiilor prevăzute de reglementările în vigoare cu privire la activitatea respectivă, inclusiv cele de personal, și va fi notificată A.S.F. în prealabil cu cel puțin 24 de ore. … 20.–>La articolul 78, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)<!–>În situația în care reprezentantul compartimentului de control intern ia cunoștință în timpul activității, fie ca urmare a propriilor investigații, fie ca urmare a unei notificări primite în acest sens, de eventualele încălcări ale regimului juridic aplicabil pieței de capital, inclusiv ale procedurilor interne ale societății, acesta are obligația să informeze consiliul de administrație/ conducătorii și auditorii interni ai S.S.I.F. … 21.–>Articolul 79 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 79La sfârșitul fiecărui an, până la data de 31 ianuarie a anului următor, compartimentul de control intern va transmite consiliului de administrație al S.S.I.F. un raport cuprinzând activitatea desfășurată, investigațiile efectuate, abaterile constatate, propunerile făcute și programul/planul investigațiilor propuse pentru anul următor. Raportul, propunerile avizate și planul de investigații aprobat de consiliul de administrație vor fi transmise de acesta A.S.F. până cel târziu la data de 31 martie a anului următor.<!–> … 22.–>După articolul 79 se introduccinci noi articole, articolele 79^1-79^5, cu următorul cuprins: +
Articolul 79^1(1)<!–>A.S.F. aplică Orientările cu privire la anumite aspecte ale cerințelor MiFID privind funcția de asigurare a conformității, denumite în continuare Orientări, cuprinse în anexa nr. 12, în desfășurarea activității sale de supraveghere și control al respectării dispozițiilor legale ce transpun prevederile directivelor CE nr. 39/2004 și nr. 73/2006, aplicabile controlului intern în sensul Legii nr. 297/2004 și în sensul prezentului regulament.(2)–>De la aplicarea Orientărilor se instituie următoarele excepții:a)<!–>S.S.I.F. nu poate externaliza activitatea de control intern, având înțelesul prevăzut în Legea nr. 297/2004, precum și în prezentul regulament; … b)–>funcția de reprezentant al compartimentului de control intern și cea de auditor intern nu pot fi deținute de aceeași persoană. … (3)<!–>În vederea aplicării Orientărilor se vor avea în vedere următoarele:a)–>funcția de verificare a conformității din Orientări să corespundă funcției de reprezentant al compartimentului de control intern din Legea nr. 297/2004, precum și din prezentul regulament; … b)noțiunea de control intern din Orientări să cuprindă controlul intern, administrarea riscului și auditul intern din Legea nr. 297/2004, precum și din prezentul regulament. … +
Articolul 79^2(1)<!–>S.S.I.F. au obligația să ia toate măsurile în vederea aplicării Orientărilor.(2)–>S.S.I.F. trebuie să asigure prezența la sediu a cel puțin unui reprezentant al compartimentului de control intern pe toată durata programului de lucru al S.S.I.F. +
Articolul 79^3(1)<!–>În situația în care reprezentantul compartimentului de control intern este absent sau în situația în care postul de reprezentant al compartimentului de control intern este vacant, S.S.I.F. desemnează provizoriu, prin proceduri interne, o persoană din cadrul S.S.I.F. care să îndeplinească atribuțiile reprezentantului compartimentului de control intern.(2)–>Persoana care îndeplinește atribuțiile reprezentantului compartimentului de control intern se notifică A.S.F. în termen de 48 de ore de la începerea îndeplinirii respectivelor atribuții, iar pe perioada îndeplinirii acestor atribuții nu va desfășura nicio altă activitate în cadrul S.S.I.F.(3)<!–>Perioada în care atribuțiile reprezentantului compartimentului de control intern sunt îndeplinite de o persoană desemnată în conformitate cu prevederile prezentului articol nu poate însuma mai mult de 120 de zile într-un an calendaristic.(4)–>În situații excepționale, justificate în scris de S.S.I.F., A.S.F. poate acorda o prelungire de 30 de zile a termenului prevăzut la alin. (3). +
Articolul 79^4(1)<!–>Prin excepție de la prevederile art. 79^3, în cazul unei S.S.I.F. prevăzute la art. 69 alin. (2), atunci când un post de reprezentant al compartimentului de control intern a devenit vacant, până la autorizarea de către A.S.F. a unui nou reprezentant al compartimentului de control intern, atribuțiile postului de reprezentant al compartimentului de control intern vacant pot fi preluate de reprezentantul compartimentului de control intern autorizat, înscris în Registrul A.S.F.(2)–>Perioada în care atribuțiile postului vacant de reprezentant al compartimentului de control intern sunt îndeplinite de reprezentantul compartimentului de control intern autorizat de A.S.F. în conformitate cu prevederile prezentului articol nu poate depăși 120 de zile.(3)Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător și S.S.I.F. prevăzute la art. 69 alin. (3) care intenționează să reia prestarea serviciilor și activităților de investiții prevăzute la pct. 1 lit. c), f) și h) din anexa nr. 9. +
Articolul 79^5Prevederile art. 79^1 alin. (1) se aplică în mod corespunzător și:a)<!–>instituțiilor de credit din România înscrise în Registrul A.S.F. la secțiunea Intermediari; … b)–>societăților de administrare a investițiilor autorizate să desfășoare activitățile prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a) și lit. b) pct. (i) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare. … <!–> … 23.–>La articolul 81, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)<!–>În cazul în care funcția de administrare a riscului nu este exercitată în mod independent, iar S.S.I.F. nu se încadrează în categoria S.S.I.F. semnificative în conformitate cu prevederile art. 7 din Regulamentul nr. 3/2014, funcția de administrare a riscului poate fi exercitată de un angajat al S.S.I.F. care nu îndeplinește o funcție operațională. … 24.–>La articolul 81, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:(2^1)<!–>În sensul alin. (2) și al art. 22 alin. (3) din Regulamentul nr. 3/2014, în categoria funcțiilor operaționale se includ: agentul pentru servicii de investiții financiare, agentul delegat, analistul financiar, administratorul de portofoliu, persoana responsabilă cu administrarea sancțiunilor internaționale, persoane care au responsabilități în aplicarea prevederilor legale referitoare la prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării actelor de terorism (ofițer de conformitate și persoană responsabilă), precum și persoanele cu funcții de conducere și supraveghere a acestora. … 25.–>La articolul 81, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:(3^1)<!–>Persoana care asigură funcția de administrare a riscului este supusă autorizării A.S.F. și înscrisă în Registrul A.S.F. … 26.–>La articolul 81, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4)<!–>Pentru a fi autorizată de A.S.F. în calitate de persoană care asigură funcția de administrare a riscului, persoana fizică trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)–>să fie angajată cu contract individual de muncă și să aibă atribuții de administrare a riscului numai în cadrul acelei S.S.I.F.; … b)<!–>să fi participat la stagiile de pregătire și să fi promovat testul privind cunoașterea legislației în vigoare organizat de către organismele de formare profesională atestate de A.S.F. … … 27.–>La articolul 81, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:(5)<!–>În completarea cerințelor prevăzute la alin. (4), autorizarea persoanei care asigură funcția de administrare a riscului se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind evaluarea și aprobarea membrilor structurii de conducere și a persoanelor care dețin funcții-cheie în cadrul entităților reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară. … 28.–>La articolul 90, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 90(1)<!–>S.S.I.F. este obligată să evidențieze distinct, în contabilitate, sumele primite de la clienți și să deschidă și să utilizeze separat, conform destinației, conturi bancare în nume propriu și conturi bancare în numele clienților. De asemenea, instrumentele financiare ale clienților vor fi evidențiate în conturi separate de cele ale S.S.I.F. … 29.–>La articolul 112 alineatul (1), litera m) se modifică și va avea următorul cuprins:m)<!–>semnătura clientului și a persoanei autorizate din partea S.S.I.F. … … 30.–>La articolul 112, alineatul (2) se abrogă. … 31.<!–>La articolul 113 alineatul (1), litera g) se modifică și va avea următorul cuprins:g)–>anexa: copia documentului de identitate al clientului sau al persoanei împuternicite să transmită ordine în numele clientului sau a certificatului de înregistrare la oficiul registrului comerțului sau la instituția similară din statul de origine, după caz. … … 32.La articolul 153, partea introductivă a alineatului (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 153(1)<!–>În scopul supravegherii de către A.S.F. a activității desfășurate de S.S.I.F., aceasta va depune la A.S.F. următoarele situații și documente: … 33.–>La articolul 153 alineatul (1), litera c) se abrogă. … 34.<!–>La articolul 153 alineatul (1), literele d) și e) se modifică și vor avea următorul cuprins:d)–>raportul semestrial, în termenul legal stabilit prin reglementările A.S.F., care va cuprinde raportările contabile semestriale compuse din situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, cont de profit și pierdere, date informative; … e)<!–>raportul anual, în termenul legal stabilit prin reglementările A.S.F., care va cuprinde situațiile financiare anuale întocmite în conformitate cu Standardele internaționale de raportare financiară și care au componentele prevăzute de aceste standarde; … … 35.–>La articolul 153 alineatul (2), litereleb)–e) se modifică și vor avea următorul cuprins:b)<!–>raportul privind structura portofoliilor individuale ale clienților aflate în administrare, care să cuprindă numele clienților, valoarea disponibilităților bănești și a instrumentelor financiare deținute la data raportării, profitul/pierderea aferent/aferentă portofoliului la sfârșitul anului; … c)–>raport privind măsurile disciplinare aplicate de către S.S.I.F. conducătorilor, agenților pentru servicii de investiții financiare, agenților delegați și reprezentanților compartimentului de control intern și motivul sancționării acestora; … d)<!–>lista contractelor încheiate cu alți intermediari, în vigoare la data raportării, obiectul acestora și schema de compensare la care participă intermediarul cu care S.S.I.F. din România a încheiat contract; … e)–>raportul privind serviciile și activitățile de investiții și serviciile conexe care au fost externalizate. … … 36.<!–>La articolul 163, litera a) se abrogă. … 37.–>La articolul 163, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b)<!–>împrumutul, gajarea sau constituirea de garanții în numele S.S.I.F. prin utilizarea instrumentelor financiare care aparțin clienților sau terților, fără a avea în prealabil autorizația scrisă expresă a clientului; … … 38.–>La articolul 163, după litera b) se introduce o nouă literă, litera b^1), cu următorul cuprins:b^1)<!–>împrumutul sau constituirea de garanții în numele unei S.S.I.F. prin utilizarea fondurilor care aparțin unui client; … … 39.–>La articolul 163, litera c) se abrogă. … 40.<!–>La articolul 163, după litera c) se introduc două noi litere, literele c^1) și c^2), cu următorul cuprins:c^1)–>înstrăinarea sau folosirea directă sau indirectă a instrumentelor financiare ale clientului ori a drepturilor de natura instrumentelor financiare provenind din proprietatea asupra acestora, fără autorizația scrisă expresă a clientului; … c^2)<!–>înstrăinarea sau folosirea directă sau indirectă de către S.S.I.F. a fondurilor unui client ori a drepturilor de natura fondurilor provenind din proprietatea asupra acestora; … … 41.–>La articolul 163, litera k) se abrogă. … 42.<!–>La articolul 163, după litera k) se introduc două noi litere, literele k^1) și k^2), cu următorul cuprins:k^1)–>acoperirea obligațiilor ce rezultă din tranzacțiile efectuate în contul propriu al unui intermediar/client folosind instrumentele financiare ale unui client, fără a avea în prealabil autorizația scrisă expresă a acestuia; … k^2)<!–>acoperirea obligațiilor ce rezultă din tranzacțiile efectuate în contul unei S.S.I.F./unui client prin utilizarea fondurilor care aparțin unui client; … … 43.–>La articolul 182 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c)<!–>documente de evidență a domiciliului clientului, precum și o adresă de corespondență pe care urmează să o folosească un client în relația cu intermediarul. … … 44.–>La articolul 182, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)<!–>Confirmarea primirii de către S.S.I.F. a documentelor mai sus menționate se face prin transmiterea către investitor a unei scrisori recomandate, cu confirmare de primire, la adresa de corespondență prevăzută la alin. (1) lit. c). … 45.–>La articolul 183 alineatul (1), litera c) se abrogă. … 46.<!–>La articolul 183, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) și (4), cu următorul cuprins:(3)–>S.S.I.F. are obligația de a stabili mecanisme de control și proceduri prin care se asigură că clienții vor dispune de fondurile și instrumentele necesare la momentul decontării.(4)<!–>Prevederile art. 11^4 se aplică în mod corespunzător pentru tranzacționarea prin internet. … 47.–>La articolul 184, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 184(1)<!–>În situația în care S.S.I.F. deține fondurile bănești și instrumentele financiare ale investitorilor, trebuie să aibă un sistem de verificare a contului în mod automat pentru a se asigura că se respectă prevederile art. 11^4 alin. (3). … 48.–>La articolul 184, alineatul (2) se abrogă. … 49.<!–>La articolul 193, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)–>Pentru acordarea de credite și împrumuturi de instrumente financiare, S.S.I.F. trebuie să aibă înscris în obiectul de activitate serviciul conex prevăzut la art. 5 alin. (1^1) lit. b) din Legea nr. 297/2004. … 50.<!–>La articolul 195, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1)–>La deschiderea contului de marjă, clientul este obligat să depună o garanție reprezentând echivalentul a cel puțin 50% din valoarea totală a creditului acordat, acest procent urmând a fi menținut pe toată durata existenței contului de marjă. … 51.După articolul 196 se introduce un nou articol, articolul 196^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 196^1Instrumentele financiare tranzacționate pe o piață reglementată achiziționate prin tranzacții în marjă în numele clientului pot fi folosite pentru constituirea marjei ulterior decontării lor.<!–> … 52.–>La articolul 206 alineatul (2), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:d)<!–>aparținând clienților altei S.S.I.F. și care sunt luate cu împrumut de S.S.I.F. de la aceștia, în baza contractului încheiat între cele două părți. … … 53.–>La articolul 206, partea introductivă a alineatului (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)<!–>S.S.I.F. poate acționa în calitate de agent în operațiunile de împrumut pentru instrumentele financiare luate sau acordate cu împrumut de clienții acelei S.S.I.F. de la, respectiv către: … 54.–>La articolul 206 alineatul (3), după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:c)<!–>clienții altei S.S.I.F. … … 55.–>După articolul 206^1 se introduce un nou articol, articolul 206^2, cu următorul cuprins: +
Articolul 206^2(1)<!–>În cazul în care operațiunile de împrumut se realizează de un intermediar care nu este participant la sistemul depozitarului central, obligația prevăzută la art. 206 alin. (4) lit. b) se efectuează pe baze contractuale de un participant la sistemul depozitarului central.(2)–>Intermediarul participant la sistemul depozitarului central care notifică operațiunea de luare de împrumut depozitarului central conform alin. (1) are obligația să raporteze scopul împrumutului conform art. 4 alin. (1) din Regulamentul C.N.V.M. nr. 5/2010.(3)<!–>Intermediarul care nu este participant la sistemul depozitarului central și care realizează operațiunile de intermediere a împrumutului are obligația de a respecta în mod corespunzător prevederile prezentului capitol. … 56.–>După articolul 236 se introduc două noi articole, articolele 236^1 și 236^2, cu următorul cuprins: +
Articolul 236^1(1)<!–>Transmiterea în original a documentelor prevăzute de reglementările C.N.V.M./A.S.F., de către S.S.I.F., la solicitarea organelor judiciare sau a altor autorități publice, se realizează cu respectarea următoarelor condiții:a)–>la sediul S.S.I.F. se păstrează o copie a fiecărui document ce se transmite în original, în aceleași condiții ca documentul original; … b)<!–>reprezentantul legal al S.S.I.F. și, după caz, reprezentantul compartimentului de control intern al S.S.I.F. certifică conformitatea fiecărei copii cu documentul original; … c)–>copia trebuie să poarte mențiunea «copie conformă cu originalul» și semnătura reprezentantului legal și, după caz, a reprezentantului compartimentului de control intern al S.S.I.F.; … d)<!–>dovada transmiterii documentelor în original, care se arhivează împreună cu copia menționată la lit. a). … (2)–>Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător și instituțiilor de credit înregistrate în calitate de intermediari la A.S.F., pentru documentele aferente prestării serviciilor și activităților de investiții. +
Articolul 236^2(1)<!–>În aplicarea art. 11^2 și 11^3, actele individuale emise de C.N.V.M./A.S.F. se consideră modificate de drept în ceea ce privește obiectul de activitate al S.S.I.F.(2)–>În vederea respectării prevederilor art. 11^2 și 11^3, S.S.I.F. procedează la modificarea actului constitutiv, la proxima adunare generală a acționarilor, cu notificarea corespunzătoare a A.S.F. în termen de maximum 15 zile de la data adunării generale a acționarilor. … 57.<!–>Anexa nr. 7D se abrogă. … 58.–>Anexa nr. 9 se modifică și va avea cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul regulament. … 59.<!–>După anexa nr. 11 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 12, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul regulament. … 60.–>Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul regulament. … +
Articolul IIRegulamentul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 5/2010 privind utilizarea sistemului de conturi globale, aplicarea mecanismelor cu și fără prevalidarea instrumentelor financiare, efectuarea operațiunilor de împrumut de valori mobiliare, a celor de constituire a garanțiilor asociate acestora și a tranzacțiilor de vânzare în lipsă, aprobat prin Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 10/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 169 din 16 martie 2010, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1.Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 3(1)<!–>Utilizarea sistemului de conturi globale și a mecanismului cu și fără prevalidarea instrumentelor financiare pentru tranzacționarea și evidențierea deținerilor de instrumente financiare în sistemul depozitarului central se va realiza cu îndeplinirea în mod cumulativ a următoarelor condiții:a)–>niciun transfer între contul house și contul global de clienți sau între subconturile individuale ale clienților din cadrul contului global, evidențiate în sistemul propriu de back office al intermediarului – participant la sistemul depozitarului central, nu poate avea loc în lipsa unei tranzacții, cu excepția:(i)<!–>operațiunilor de împrumut de instrumente financiare; … (ii)–>operațiunilor de constituire a garanțiilor financiare cu transfer de proprietate formate din valori mobiliare; … (iii)<!–>operațiunilor de însușire a garanțiilor fără transfer de proprietate constituite din valori mobiliare; … (iv)–>următoarelor operațiuni, în cazul instrumentelor financiare pentru care depozitarul central nu este desemnat depozitar central al emitentului:1.<!–>succesiuni și ieșiri din indiviziune; … 2.–>fuziuni, divizări sau lichidări; … 3.<!–>punere în executare a unei hotărâri judecătorești definitive; … 4.–>actele cu titlu oneros sau gratuit încheiate între rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv și/sau persoane juridice controlate de astfel de persoane, cu condiția ca activitatea respectivelor persoane juridice să nu facă obiectul supravegherii și autorizării A.S.F., cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții:4.1.<!–>niciuna dintre părțile implicate într-o tranzacție de acest gen nu este sau, ca rezultat al unei astfel de tranzacții, nu devine acționar semnificativ; … 4.2.–>volumul cumulat al acestor tranzacții să nu depășească într-o perioadă de 12 luni 1% din numărul total al valorilor mobiliare de același tip și de aceeași clasă, puse în circulație de emitentul respectiv; … 4.3.<!–>actul încheiat între părțile menționate să fie autentificat de un notar public; … … … … b)–>este interzisă încheierea de către intermediari, cu excepția formatorilor de piață potrivit art. 24, a tranzacțiilor de vânzare în lipsă pe conturile globale, fără îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 12 din Regulamentul (UE) nr. 236/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 martie 2012 privind vânzarea în lipsă și anumite aspecte ale swapurilor pe riscul de credit, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 236/2012, respectiv a condițiilor prevăzute în standardele tehnice emise în aplicarea acestuia; … c)<!–>intermediarii sunt responsabili în ceea ce privește monitorizarea permanentă, din punctul de vedere al respectării prevederilor legale incidente, a operațiunilor de împrumut de instrumente financiare, precum și a celor de constituire a garanțiilor asociate acestora, efectuate în cadrul conturilor globale, în numele clienților, și înregistrate în sistemele proprii de back office ale intermediarilor; … d)–>intermediarii participanți la sistemul depozitarului central, precum și orice alt intermediar în cazul existenței unui lanț de custodie, respectiv participanții la depozitarul central sau alți participanți indirecți sunt responsabili pentru debitarea/creditarea în evidențele proprii a conturilor de instrumente financiare și/sau numerar ale clienților, corespunzător evenimentelor corporative în legătură cu instrumentele financiare evidențiate în aceste conturi și corespunzător instrucțiunilor primite de la clienți, dacă este cazul. … (2)<!–>Transferurile de proprietate asupra instrumentelor financiare prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (iv) vor fi operate de către intermediarul-participant la sistemul depozitarului central în termen de 3 zile de la formularea cererii și prezentarea în original a documentației care stă la baza efectuării transferului și care dovedește încadrarea în situațiile menționate.(3)–>Participantul la sistemul depozitarului central prevăzut la alin. (2) este răspunzător pentru transferurile directe de proprietate asupra instrumentelor financiare și are următoarele obligații:a)<!–>de a păstra copii ale documentației care stă la baza efectuării transferului de proprietate, purtând mențiunea «conform cu originalul» a agentului pentru servicii de investiții financiare care preia cererea de transfer și căruia i s-a prezentat documentația în original; … b)–>de a raporta la A.S.F., în termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrare, cererile de transfer direct de proprietate asupra instrumentelor financiare pe care le consideră cu un caracter contradictoriu sau interpretabil, precum și contestațiile pe care le primește cu privire la transferurile deja efectuate; … c)<!–>de a transmite A.S.F., în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitarea A.S.F., dacă prin respectiva solicitare nu se prevede alt termen, informații și documente cu privire la transferurile efectuate. … … 2.–>La articolul 4 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)<!–>în vederea efectuării de tranzacții de vânzare în lipsă, inclusiv în cazul în care instrumentele financiare sunt împrumutate inițial de intermediari pentru a fi date cu împrumut ulterior clienților proprii sau clienților altei S.S.I.F. în vederea efectuării de tranzacții de vânzare în lipsă; … … –> +
Articolul IIILa articolul 5 alineatul (1) din Regulamentul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 4/2009 privind Registrul public al Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 26/2009, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 343 din 22 mai 2009, cu modificările și completările ulterioare, punctul 13^2 se modifică și va avea următorul cuprins:13^2.<!–>Secțiunea 13^2 – Funcția de administrare a riscului (FARA). … –> +
Articolul IVDupă articolul II din Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 1/2017 pentru modificarea și completarea Regulamentului nr. 2/2006 privind piețele reglementate și sistemele alternative de tranzacționare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 282 din 21 aprilie 2017, denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 1/2017, se introduce un nou articol, articolul II^1, cu următorul cuprins: +
Articolul II^1Autorizațiile de reprezentant al compartimentului de control intern al operatorului de piață acordate de A.S.F. în baza prevederilor Dispunerii de măsuri a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 11 din 28.03.2012 sunt considerate autorizații de ofițer de conformitate acordate de A.S.F. în baza art. 24^4 din Regulamentul nr. 2/2006 privind piețele reglementate și sistemele alternative de tranzacționare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 228 din 14 martie 2006, cu modificările și completările ulterioare.<!–>–> +
Articolul VÎn cazul realizării de operațiuni de împrumut ce au ca obiect instrumente financiare emise de emitenți pentru care este desemnată ca depozitar central o entitate autorizată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, iar operațiunile respective se realizează în afara teritoriului României de un intermediar care nu este înscris în Registrul Autorității de Supraveghere Financiară, se aplică următoarele dispoziții:1.<!–>operațiunea de împrumut se notifică depozitarului central, în formatul prevăzut în reglementările depozitarului central, de un participant la sistemul depozitarului central pe baze contractuale; … 2.–>operațiunea de împrumut se realizează cu respectarea prevederilor art. 4 din Regulamentul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 5/2010, cu modificările și completările ulterioare. … +
Articolul VIÎn aplicarea prevederilor art. II^1 din Regulamentul A.S.F. nr. 1/2017, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, Autoritatea de Supraveghere Financiară va radia persoanele respective din secțiunea 13 – Reprezentanți ai compartimentului de control intern (RCCI) și le va înscrie de drept în secțiunea 13^1 – Reprezentanți ai compartimentului de conformitate (RCCO) din Registrul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, fără a fi necesare demersuri speciale din partea operatorului de piață pentru care persoana respectivă își desfășoară activitatea. +
Articolul VIILa data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă:a)<!–>Dispunerea de măsuri a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 6 din 23.07.2008; … b)–>Decizia Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 217 din 10.02.2009; … c)Dispunerea de măsuri a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 6 din 14.03.2013.^1Notă …
^1 Actele prevăzute la art. VII nu au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I. … +
Articolul VIIIPrezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în Buletinul și pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară și intră în vigoare la data publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>
Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,–>
Leonardo Badea<!–>București, 20 iulie 2017.–>Nr. 5. +
Anexa nr. 1<!–>(Anexa nr. 9 la Regulamentul nr. 32/2006)–>Serviciile și activitățile de investiții și serviciile conexe care pot fi desfășurate de S.S.I.F. sunt:<!–>1.–>Servicii și activități de investiții:a)<!–>preluarea și transmiterea ordinelor privind unul sau mai multe instrumente financiare; … b)–>executarea ordinelor în numele clienților; … c)<!–>tranzacționarea pe cont propriu; … d)–>administrarea portofoliilor; … e)<!–>consultanța pentru investiții; … f)–>subscrierea de instrumente financiare și/sau plasamentul de instrumente financiare în baza unui angajament ferm; … g)<!–>plasamentul de instrumente financiare fără un angajament ferm; … h)–>administrarea unui sistem alternativ de tranzacționare. … … 2.<!–>Servicii conexe:a)–>păstrarea în siguranță și administrarea instrumentelor financiare în contul clienților, inclusiv custodia și servicii în legătură cu acestea, cum ar fi administrarea fondurilor sau garanțiilor; … b)<!–>acordarea de credite sau împrumuturi unui investitor, pentru a-i permite acestuia efectuarea unei tranzacții cu unul ori mai multe instrumente financiare, în cazul în care respectiva societate de servicii de investiții financiare care acordă creditul sau împrumutul este implicată în tranzacție; … c)–>consultanță acordată entităților cu privire la structura capitalului, strategia industrială și aspectele conexe acesteia, precum și consultanță și servicii privind fuziunile și achizițiile unor entități; … d)<!–>servicii de schimb valutar în legătură cu serviciile de investiții prestate; … e)–>cercetare pentru investiții și analiză financiară sau alte forme de recomandare generală referitoare la tranzacțiile cu instrumente financiare; … f)<!–>servicii în legătură cu subscrierea de instrumente financiare în baza unui angajament ferm; … g)–>serviciile și activitățile de investiții prevăzute la alin. (1), precum și serviciile conexe de tipul celor prevăzute la lit. a)-f) legate de activul-suport al instrumentelor derivate incluse în art. 2 alin. (1) pct. 17 lit. e), f), g) și j) din Legea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață, în cazul în care acestea sunt în legătură cu prevederile privind serviciile și activitățile de investiții și serviciile conexe. … … <!–>–> +
Anexa nr. 2<!–>(Anexa nr. 12 la Regulamentul nr. 32/2006)–>
ORIENTĂRI<!–>
cu privire la anumite aspecte ale cerințelor MiFID privind funcția de asigurare a conformității–><!–>Data: 25 iunie 2012–>ESMA/2012/388<!–>I.–>Domeniu de aplicareCine?<!–>1.–>Prezentele orientări se aplică firmelor de investiții [astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) pct. (1) din MiFID, inclusiv instituțiilor de credit care furnizează servicii de investiții, societăților de administrare OPCVM^1) și autorităților competente.Notă …
^1) Prezentele orientări se aplică exclusiv societăților de administrare a OPCVM atunci când furnizează serviciile de investiții de administrare a portofoliului individual sau de consultanță de investiții [în sensul articolului 6 alineatul (3) literele (a) și (b) din Directiva OPCVM].Ce? … 2.<!–>Prezentele orientări se aplică în legătură cu furnizarea serviciilor și activităților de investiții enumerate în secțiunea A și serviciile auxiliare enumerate în secțiunea B din anexa I la Directiva privind piețele instrumentelor financiare (MiFID).Când?–> … 3.<!–>Prezentele orientări se aplică după 60 de zile calendaristice de la data cerinței de raportare menționată la paragraful 10. … … II.–>Definiții4.<!–>Cu excepția cazului în care se specifică altfel, termenii utilizați în Directiva privind piețele instrumentelor financiare și în Directiva de punere în aplicare a MiFID au același sens în prezentele orientări. În plus, se aplică următoarele definiții:Directiva privind piețele instrumentelor financiare (MiFID) – Directiva 2004/39/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind piețele instrumentelor financiare, de modificare a Directivelor 85/611/CEE și 93/6/CEE ale Consiliului și a Directivei 2000/12/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivei 93/22/CEE a Consiliului, astfel cum au fost modificate;–>Directiva de punere în aplicare a MiFID – Directiva 2006/73/CE a Comisiei din 10 august 2006 de punere în aplicare a Directivei 2004/39/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind cerințele organizatorice și condițiile de funcționare ale firmelor de investiții și termenii definiți în sensul directivei menționate;<!–>risc de conformitate – riscul ca o firmă de investiții să nu își respecte obligațiile care îi revin în temeiul MiFID și în temeiul legislației naționale respective, precum și standardele aplicabile stabilite de Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe (AEVMP) și autoritățile competente cu privire la aceste dispoziții.–> … 5.<!–>Orientările nu reflectă obligații absolute. Din acest motiv se utilizează deseori verbul „ar trebui“. Cu toate acestea, atunci când se descrie o cerință a MiFID, se utilizează „trebuie“ sau „are obligația“. … … III.–>Scop6.<!–>Scopul prezentelor orientări este acela de a clarifica aplicarea anumitor aspecte ale cerințelor MiFID privind funcția de asigurare a conformității în vederea asigurării aplicării comune, uniforme și consecvente a art. 13 din Directiva privind piețele instrumentelor financiare (MiFID), a art. 6 din Directiva de punere în aplicare a MiFID și a dispozițiilor asociate specificate. … 7.–>AEVMP se așteaptă ca prezentele orientări să promoveze o mai mare convergență în interpretarea și abordările în materie de supraveghere ale cerințelor MiFID privind funcția de asigurare a conformității, subliniind o serie de aspecte importante și sporind, astfel, valoarea standardelor existente. Prin asigurarea conformității firmelor cu standardele de reglementare, AEVMP anticipează o îmbunătățire corespunzătoare a protecției investitorilor. … … IV.<!–>Obligații de conformitate și raportareStatutul orientărilor8.–>Prezentul document conține orientări emise în temeiul art. 16 din RegulamentulAEVMP^2. În conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul AEVMP, autoritățile competente și participanții la piețele financiare depun toate eforturile necesare pentru a respecta aceste orientări.Notă …
^2 Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei. … 9.Autoritățile competente cărora li se aplică prezentele orientări ar trebui să se conformeze prin includerea acestora în practicile lor de supraveghere, inclusiv în cazul în care orientări specifice vizează, în principal, participanții la piețele financiare. … <!–>Cerințe de raportare10.–>Autoritățile competente cărora li se aplică prezentele orientări trebuie să informeze AEVMP dacă respectă sau intenționează să respecte orientările, motivând orice nerespectare. Autoritățile competente trebuie să notifice AEVMP în termen de două luni de la publicarea traducerilor de către AEVMP la compliance.388@esma.europa.eu. În absența unui răspuns trimis în acest termen se va considera că autoritățile competente nu respectă orientările. Un model de notificări este disponibil pe site-ul AEVMP. … 11.<!–>Participanții la piețele financiare nu au obligația să raporteze dacă respectă sau nu prezentele orientări. … –> … V.<!–>Orientări privind anumite aspecte ale cerințelor MiFID privind funcția de asigurare a conformității12.–>Ca parte a responsabilității sale de a asigura respectarea de către firma de investiții a obligațiilor care îi revin în temeiul Directivei MiFID, conducătorii trebuie să se asigure că funcția de asigurare a conformității îndeplinește cerințele prevăzute în art. 6 din Directiva de punere în aplicare a MiFID. … 13.<!–>Orientările ar trebui interpretate împreună cu principiul proporționalității prevăzut la art. 6 alin. (1) din Directiva de punere în aplicare a MiFID. Orientările se aplică firmelor de investiții, luând în considerare natura, dimensiunea și complexitatea activităților lor, precum și natura și gama de servicii și activități de investiții furnizate/desfășurate în cadrul activității lor. … V.I.–>Orientări cu privire la responsabilitățile funcției de asigurare a conformitățiiEvaluarea riscului de conformitate<!–>Legislație relevantă: articolul 6 alineatul (1) din Directiva de punere în aplicare a MiFID–>Orientarea generală 114.<!–>Firmele de investiții ar trebui să se asigure că funcția de asigurare a conformității urmează o abordare bazată pe risc pentru o alocare eficientă a resurselor funcției. Ar trebui utilizată o evaluare a riscului de conformitate pentru a determina obiectivul activităților de monitorizare și consiliere ale funcției de asigurare a conformității. Evaluarea riscului de conformitate ar trebui efectuată periodic pentru a asigura că obiectivul și domeniul de aplicare al monitorizării conformității și al activităților de consultanță rămân valabile. … –>Orientări specifice15.<!–>MiFID impune firmelor de investiții să stabilească, să implementeze și să mențină politici și proceduri adecvate destinate să detecteze orice risc de nerespectare de către firma de investiții a obligațiilor care îi revin în temeiul MiFID. Ca parte a acestui fapt, funcția de asigurare a conformității ar trebui să identifice nivelul riscului de conformitate cu care se confruntă firma de investiții, luând în considerare serviciile de investiții, activitățile și serviciile auxiliare furnizate de firma de investiții, precum și tipurile de instrumente financiare tranzacționate și distribuite. … 16.–>Evaluarea riscului de conformitate ar trebui să ia în considerare obligațiile aplicabile în temeiul MiFID, reglementările naționale de aplicare și politicile, procedurile, sistemele și controalele implementate în cadrul firmei în domeniul serviciilor și activităților de investiții. Evaluarea ar trebui să țină seama și de rezultatele oricăror activități de monitorizare și de orice constatări relevante de audit intern sau extern. … 17.<!–>Obiectivele și programul de lucru al funcției de asigurare a conformității ar trebui dezvoltate și stabilite pe baza acestei evaluări a riscului de conformitate. Riscurile identificate ar trebui revizuite periodic, precum și ad-hoc, în cazul în care este necesar să se asigure că orice riscuri emergente sunt luate în considerare (de exemplu, care rezultă din domenii noi de activitate sau alte modificări ale structurii firmei de investiții).Obligațiile de monitorizare a funcției de asigurare a conformității–>Legislație relevantă: art. 6 alin. (2) lit. (a) din Directiva de punere în aplicare a MiFID<!–> … –>Orientarea generală 218.<!–>Firmele de investiții ar trebui să asigure faptul că funcția de asigurare a conformității stabilește un program de monitorizare care ia în considerare toate domeniile serviciilor și activităților de investiții și oricăror servicii auxiliare relevante ale firmei de investiții. Programul de monitorizare ar trebui să stabilească priorități determinate de evaluarea riscului de conformitate care să asigure monitorizarea completă a riscului de conformitate. … –>Orientări specifice19.<!–>Scopul unui program de monitorizare ar trebui să fie acela de a evalua dacă activitatea firmei de investiții se desfășoară în conformitate cu obligațiile care îi revin în temeiul MiFID și dacă orientările sale interne sau măsurile de organizare și control își păstrează caracterul efectiv și adecvat. … 20.–>În cazul în care o firmă de investiții este parte a unui grup, responsabilitatea pentru funcția de asigurare a conformității revine fiecărei firme de investiții din cadrul acelui grup. Prin urmare, o firmă de investiții ar trebui să asigure că funcția sa de asigurare a conformității rămâne responsabilă pentru monitorizarea propriului său risc de conformitate. Aceasta include cazul în care o firmă externalizează sarcinile de conformitate către o altă firmă din cadrul grupului. Funcția de asigurare a conformității în cadrul fiecărei firme de investiții ar trebui, totuși, să țină seama de grupul din care face parte – de exemplu, prin colaborarea strânsă cu personalul pe probleme de audit, juridice, de reglementare și de conformitate din alte părți ale grupului. … 21.<!–>Abordarea bazată pe risc a conformității ar trebui să constituie baza pentru stabilirea instrumentelor și metodologiilor adecvate utilizate de funcția de asigurare a conformității, precum și amploarea programului de monitorizare și a frecvenței activităților de monitorizare efectuate de funcția de asigurare a conformității (care poate fi recurentă, ad-hoc și/sau continuă). Funcția de asigurare a conformității ar trebui, de asemenea, să asigure că activitățile sale de monitorizare nu sunt numai de birou, ci și că verifică modul în care politicile și procedurile sunt puse în practică, de exemplu, prin inspecții la fața locului la sediile societății. Funcția de asigurare a conformității ar trebui să ia în considerare și scopul analizelor care trebuie efectuate. … 22.–>Instrumentele și metodologiile adecvate pentru activitățile de monitorizare, care ar putea fi utilizate de funcția de asigurare a conformității includ (dar nu se limitează la):a)<!–>utilizarea unor măsurători ale riscurilor agregate (de exemplu, indicatori de risc); … b)–>utilizarea unor rapoarte care garantează atenția conducerii, care documentează abaterile semnificative între faptele efective și așteptări (un raport privind excepțiile) sau situațiile care necesită a fi soluționate (un jurnal privind problemele); … c)<!–>supravegherea orientată a activității de tranzacționare, verificarea respectării procedurilor, examinarea dosarelor și/sau intervievarea personalului relevant. … … 23.–>Programul de monitorizare ar trebui să reflecte modificările profilului de risc al firmei de investiții, care pot apărea, de exemplu, în urma unor evenimente importante, cum ar fi achiziții la nivel de firmă, schimbări ale sistemului IT sau reorganizare. Aceasta ar trebui să se extindă și la punerea în aplicare și eficacitatea oricăror măsuri de remediere adoptate de firma de investiții ca răspuns la încălcările MiFID. … 24.<!–>Activitățile de monitorizare desfășurate de funcția de asigurare a conformității ar trebui, de asemenea, să ia în considerare:a)–>obligația firmei de a respecta cerințele de reglementare ale domeniului de activitate; … b)<!–>controalele de nivelul I în domeniile de activitate ale firmei de investiții (de exemplu, controalele unităților operative, spre deosebire de controalele de nivelul II efectuate de conformitate); și … c)–>analize realizate de funcția de administrare a riscurilor, funcția de control intern, funcția de audit intern sau ale altor funcții de control în domeniul serviciilor și activităților de investiții. … … 25.<!–>Analizele realizate de alte funcții de control ar trebui coordonate cu activitățile de monitorizare desfășurate de funcția de asigurare a conformității, respectând, totodată, independența și mandatul diferitelor funcții. … 26.–>Funcția de asigurare a conformității ar trebui să aibă rolul de a supraveghea funcționarea procesului de reclamații și ar trebui să considere reclamațiile ca o sursă de informații relevante în contextul responsabilităților sale generale de monitorizare. Aceasta nu impune ca funcțiile de asigurare a conformității să aibă un rol în stabilirea rezultatului reclamațiilor. În această privință, firmele de investiții ar trebui să acorde funcției de asigurare a conformității acces la toate reclamațiile clienților primite de firmă.Obligațiile de raportare ale funcției de asigurare a conformității<!–>Legislație relevantă: art. 6 alin. (3) lit. (b) și art. 9 din Directiva de punere în aplicare a MiFID–> … <!–>Orientarea generală 327.–>Firmele de investiții ar trebui să se asigure că rapoartele periodice scrise de evaluare a conformității sunt transmise conducătorilor. Rapoartele ar trebui să conțină o descriere a punerii în aplicare și a eficacității mediului general de control pentru servicii și activități de investiții și un rezumat al riscurilor identificate, precum și măsurile de remediere adoptate sau care urmează a fi adoptate. Rapoartele trebuie întocmite la intervale corespunzătoare și cel puțin anual. În cazul în care funcția de asigurare a conformității face constatări importante, ofițerul pentru asigurarea conformității ar trebui, în plus, să le raporteze prompt conducătorilor. Funcția de supraveghere, dacă există, ar trebui, de asemenea, să primească rapoartele. … <!–>Orientări specifice28.–>Raportul scris de evaluare a conformității adresat conducătorilor ar trebui să vizeze toate departamentele implicate în furnizarea de servicii și activități de investiții și servicii auxiliare. În cazul în care raportul nu acoperă toate aceste activități ale firmei de investiții, acesta ar trebui să indice în mod clar motivele. … 29.<!–>Următoarele aspecte ar trebui tratate, dacă sunt relevante, în aceste rapoarte scrise de evaluare a conformității:a)–>o descriere a punerii în aplicare și a eficacității mediului general de control pentru servicii și activități de investiții; … b)<!–>un rezumat al constatărilor majore ale evaluării politicilor și procedurilor; … c)–>un rezumat al inspecțiilor la fața locului sau al examinărilor de birou desfășurate de funcția de asigurare a conformității, inclusiv încălcările și deficiențele constatate în organizarea firmei de investiții și la nivelul proceselor de conformitate ale firmei de investiții și măsurile adecvate adoptate în consecință; … d)<!–>riscurile identificate în domeniul de aplicare al activităților de monitorizare ale funcției de asigurare a conformității; … e)–>modificările și dezvoltările relevante ale cerințelor de reglementare în perioada vizată de raport și măsurile adoptate și care urmează a fi adoptate în vederea asigurării conformității cu cerințele modificate (atunci când conducătorii nu au fost informați anterior cu privire la acestea prin alte canale); … f)<!–>alte aspecte importante legate de conformitate care s-au produs de la ultimul raport; și … g)–>corespondența importantă cu autoritățile competente (atunci când conducătorii nu au fost informați anterior cu privire la aceasta prin alte canale). … … 30.<!–>Funcția de asigurare a conformității ar trebui să raporteze conducătorilor, în mod oportun, ad-hoc, atunci când au fost identificate aspecte semnificative de conformitate, cum ar fi încălcări semnificative ale MiFID și ale cerințelor legislației naționale respective. Raportul ar trebui să conțină, de asemenea, recomandări cu privire la măsurile de remediere necesare. … 31.–>Funcția de asigurare a conformității ar trebui să țină seama de necesitatea unor linii suplimentare de raportare către orice funcție de asigurare a conformității din grup. … 32.AEVMP ia notă de faptul că unele autorități competente solicită firmelor de investiții să le furnizeze periodic sau ad-hoc rapoarte ale funcției de asigurare a conformității. De asemenea, o autoritate competentă solicită conducătorilor să îi furnizeze o versiune adnotată a raportului care conține explicații cu privire la constatările funcției de asigurare a conformității^3. Aceste practici oferă autorităților competente o perspectivă de prima mână asupra activităților unei firme de investiții de asigurare a conformității, precum și asupra oricăror încălcări ale normelor de reglementare.Notă …
^3 Această descriere a practicilor specifice ale autorităților competente vizează să ofere cititorilor informații suplimentare cu privire la abordările diferite ale autorităților competente, fără a stabili cerințe suplimentare pentru firmele de investiții sau autoritățile competente [determinând, astfel, obligația de respectare sau de motivare în temeiul art. 16 alin. (3) din Regulamentul AEVMP].Obligațiile funcției de asigurare a conformității de acordare de consultanțăLegislație relevantă: art. 6 alin. (2) din Directiva de punere în aplicare a MiFID<!–> … –>Orientarea generală 433.<!–>Firmele de investiții ar trebui să asigure că funcția de asigurare a conformității își îndeplinește responsabilitățile de acordare de consultanță, inclusiv: furnizarea de sprijin pentru instruirea personalului, acordarea de asistență zilnică pentru personalul și participarea la stabilirea unor noi politici și proceduri în cadrul firmei de investiții. … –>Orientări specifice 34.<!–>Firmele de investiții ar trebui să promoveze și să consolideze o „cultură a conformității“ la nivelul întregii firme. Scopul culturii conformității nu este doar acela de a stabili mediul general în care sunt tratate aspectele de conformitate, ci și de a insufla personalului principiul îmbunătățirii protecției investitorilor. … 35.–>Firma de investiții trebuie să se asigure că personalul său este instruit corespunzător. Funcția de asigurare a conformității ar trebui să sprijine departamentele implicate în furnizarea serviciilor și activităților de investiții (de exemplu, întregul personal implicat direct sau indirect în furnizarea de servicii și activități de investiții) în desfășurarea oricărei instruiri. Instruirea și alte tipuri de sprijin ar trebui să se axeze, în special, dar nu exclusiv, pe:a)<!–>politicile și procedurile interne ale firmei de investiții și pe structura sa organizațională în domeniul serviciilor și activităților de investiții; și … b)–>MiFID, legislația națională relevantă, standardele și orientările aplicabile stabilite de AEVMP și autoritățile competente și alte cerințe de supraveghere și de reglementare care pot fi relevante, precum și orice modificări ale acestora. … … 36.<!–>Instruirea ar trebui desfășurată periodic și o instruire bazată pe necesități ar trebui desfășurată atunci când este necesar. Instruirea ar trebui furnizată, după caz – de exemplu, întregului personal al firmei de investiții în ansamblu, unor departamente specifice sau unei anumite persoane. … 37.–>Instruirea ar trebui dezvoltată pe o bază continuă astfel încât să ia în considerare toate modificările relevante (de exemplu, noua legislație, standardele sau orientările emise de AEVMP și autoritățile competente, precum și modificările modelului de afaceri al firmei de investiții). … 38.<!–>Funcția de asigurare a conformității ar trebui să evalueze periodic măsura în care personalul din domeniul serviciilor și activităților de investiții posedă nivelul necesar de conștientizare și aplică în mod corect politicile și procedurile firmei de investiții. … 39.–>Personalul responsabil pentru asigurarea conformității ar trebui, de asemenea, să ofere asistență pentru personalul din departamente în activitatea zilnică a acestora și să fie disponibil să răspundă la întrebările care rezultă din activitatea comercială de zi cu zi. … 40.<!–>Firmele de investiții ar trebui să asigure faptul că funcția de asigurare a conformității este implicată în dezvoltarea politicilor și procedurilor relevante din cadrul firmei de investiții în domeniul serviciilor și activităților de investiții și serviciilor auxiliare. În acest context, funcția de asigurare a conformității ar trebui să aibă capacitatea, de exemplu, de a oferi expertiză și consiliere pentru conformitate departamentelor cu privire la toate deciziile strategice sau noile modele de afaceri sau cu privire la lansarea unei noi strategii de publicitate în domeniul serviciilor și activităților de investiții. În cazul în care recomandarea funcției de asigurare a conformității nu este respectată, funcția de asigurare a conformității ar trebui să documenteze situația în consecință și să o prezinte în rapoartele sale de evaluare a conformității. … 41.–>Firmele de investiții ar trebui să asigure faptul că funcția de asigurare a conformității este implicată în toate modificările semnificative ale organizării firmei de investiții în domeniul serviciilor și activităților de investiții și serviciilor auxiliare. Aceasta include procesul decizional, atunci când sunt aprobate noi ramuri de activitate sau noi produse financiare. În acest context, funcției de asigurare a conformității ar trebui să i se acorde dreptul de a participa la procesul de aprobare a instrumentelor financiare care urmează a fi preluate în procesul de distribuție. Prin urmare, conducătorii ar trebui să încurajeze departamentele să consulte funcția de asigurare a conformității în ceea ce privește operațiunile lor. … 42.<!–>Firmele de investiții ar trebui să asigure faptul că funcția de asigurare a conformității este implicată în întreaga corespondență semnificativă necurentă cu autoritățile competente în domeniul serviciilor și activităților de investiții. … –> … V.II.<!–>Orientări cu privire la cerințele organizatorice ale funcției de asigurare a conformitățiiEficiența funcției de asigurare a conformității–>Legislație relevantă: art. 6 alin. (3) lit. (a) și art. 5 alin. (1) lit. (d) din Directiva de punere în aplicare a MiFID<!–>Orientarea generală 543.–>Atunci când asigură alocarea unor resurse umane și de altă natură corespunzătoare pentru funcția de asigurare a conformității, firmele de investiții ar trebui să ia în considerare dimensiunea și tipurile de servicii și activități de investiții și servicii auxiliare furnizate de firma de investiții. De asemenea, acestea ar trebui să ofere personalului responsabil pentru asigurarea conformității autoritatea necesară pentru exercitarea atribuțiilor în mod eficient, precum și accesul la toate informațiile relevante cu privire la serviciile și activitățile de investiții, precum și serviciile auxiliare furnizate. … 44.<!–>Responsabilul cu funcția de asigurare a conformității ar trebui să posede cunoștințe și o experiență suficient de vastă și un nivel suficient de ridicat de competență pentru a-și putea asuma responsabilitatea pentru funcția de asigurare a conformității în ansamblu și a asigura eficiența acesteia. … –>Orientări specifice45.<!–>Numărul de membri de personal necesar pentru sarcinile funcției de asigurare a conformității depinde în mare măsură de natura serviciilor și activităților de investiții și a serviciilor auxiliare, precum și de natura altor servicii furnizate de firma de investiții. În cazul în care activitățile unei firme de investiții sunt foarte extinse, firma de investiții ar trebui să asigure faptul că funcția de asigurare a conformității este la fel de extinsă, astfel cum este necesar, având în vedere modificările riscului de conformitate al firmei. Conducătorii ar trebui să monitorizeze periodic dacă numărul de membri de personal încă mai corespunde îndeplinirii atribuțiilor funcției de asigurare a conformității. … 46.–>În plus față de resursele umane, pentru funcția de asigurare a conformității ar trebui alocate suficiente resurse IT. … 47.<!–>În cazul în care firma de investiții stabilește bugete pentru funcții sau departamente, funcției de asigurare a conformității ar trebui să i se aloce un buget în concordanță cu nivelul de risc de conformitate la care firma este expusă. Responsabilul cu funcția de asigurare a conformității ar trebui consultat înainte de stabilirea bugetului. Toate deciziile privind reduceri bugetare semnificative ar trebui documentate în scris și ar trebui să conțină explicații detaliate. … 48.–>Pentru asigurarea accesului personalului responsabil pentru asigurarea conformității la informațiile relevante pentru îndeplinirea sarcinilor lui în orice moment, firmele de investiții ar trebui să permită accesul la toate bazele de date relevante. Pentru a avea în permanent o imagine de ansamblu asupra domeniilor firmei de investiții în care ar putea apărea informații sensibile sau relevante, responsabilul cu funcția de asigurare a conformității ar trebui să aibă acces la toate sistemele de informații relevante din cadrul firmei de investiții, precum și la orice rapoarte de audit intern sau extern sau alte raportări către conducători sau funcția de supraveghere, dacă există. Acolo unde este cazul, responsabilul cu funcția de asigurare a conformității ar trebui, de asemenea, să aibă posibilitatea de a participa la reuniunile conducătorilor sau ale funcției de supraveghere. În cazul în care acest drept nu se acordă, situația ar trebui documentată și explicată în scris. Responsabilul cu funcția de asigurare a conformității ar trebui să posede cunoștințe aprofundate cu privire la organizarea firmei de investiții, cultura corporativă și procesele decizionale pentru a fi în măsură să identifice reuniunile la care este important să participe. … 49.<!–>Pentru a se asigura că personalul responsabil pentru asigurarea conformității are autoritatea necesară pentru îndeplinirea sarcinilor sale, conducătorii firmei de investiții ar trebui să sprijine personalul în exercitarea acestor sarcini. Autoritatea presupune deținerea unei experiențe adecvate și a unor competențe personale relevante, putând fi consolidată prin recunoașterea în mod explicit a autorității specifice a personalului responsabil pentru asigurarea conformității prin politica firmei de investiții de asigurare a conformității. … 50.–>Toți membrii personalului responsabil pentru asigurarea conformității ar trebui să cunoască cel puțin MiFID și legislația națională respectivă și toate standardele și orientările aplicabile emise de AEVMP și autoritățile competente cu privire la aceste dispoziții, în măsura în care sunt relevante pentru îndeplinirea sarcinilor lor. Personalul responsabil pentru asigurarea conformității ar trebui să fie instruit periodic în vederea menținerii nivelului de cunoștințe. Pentru responsabilul cu funcția de asigurare a conformității desemnat este necesar un nivel mai ridicat de experiență. … 51.<!–>Responsabilul cu funcția de asigurare a conformității ar trebui să facă dovada unei experiențe profesionale suficiente, necesară pentru a putea evalua riscurile de conformitate și conflictele de interese inerente activității firmei de investiții. Experiența profesională necesară poate fi dobândită, printre altele, în funcții operaționale, în alte funcții de control sau în funcții de reglementare. … 52.–>Responsabilul cu funcția de asigurare a conformității ar trebui să aibă cunoștințe specifice cu privire la diferitele activități furnizate de firma de investiții. Experiența relevantă impusă poate diferi de la o firmă de investiții la alta, deoarece și natura principalelor riscuri de conformitate cu care se confruntă firmele va diferi. În ceea ce privește art. 5 alin. (1) lit. (d) din Directiva de punere în aplicare a MiFID, un responsabil cu funcția de asigurare a conformității recent angajat poate avea nevoie, prin urmare, de cunoștințe de specialitate suplimentare axate pe modelul de afaceri specific al firmei de investiții, chiar dacă persoana a fost anterior responsabilă cu funcția de asigurare a conformității în cadrul unei alte firme de investiții.Permanența funcției de asigurare a conformității<!–>Legislație relevantă: art. 6 alin. (2) lit. (a) din Directiva de punere în aplicare a MiFID–> … <!–>Orientarea generală 653.–>MiFID solicită firmelor de investiții să se asigure că funcția de asigurare a conformității își îndeplinește sarcinile și responsabilitățile în permanență. Firmele de investiții ar trebui să stabilească, prin urmare, măsuri adecvate pentru a asigura îndeplinirea responsabilităților responsabilului cu funcția de asigurare a conformității în absența acestuia și măsuri adecvate pentru a asigura că responsabilitățile funcției de asigurare a conformității sunt îndeplinite într-o manieră continuă. Aceste măsuri ar trebui să fie în scris. … <!–>Orientări specifice54.–>Firma de investiții ar trebui să asigure, de exemplu, prin proceduri interne și măsuri temporare, că responsabilitățile funcției de conformitate sunt îndeplinite în mod adecvat în cursul absenței responsabilului cu funcția de asigurare a conformității. … 55.<!–>Responsabilitățile și competențele, precum și autoritatea personalului de asigurare a conformității ar trebui stabilite într-o „politică de conformitate“ sau în alte politici generale sau norme interne care iau în considerare domeniul de aplicare și natura serviciilor și activităților de investiții ale firmei de investiții. Acest lucru ar trebui să includă informații cu privire la programul de monitorizare și obligațiile de raportare ale funcției de asigurare a conformității, precum și informații cu privire la abordarea bazată pe risc a funcției de asigurare a conformității în ceea ce privește activitățile de monitorizare. Modificările relevante ale dispozițiilor de reglementare ar trebui să se reflecte imediat prin adaptarea acestor politici/norme. … 56.–>Funcția de asigurare a conformității ar trebui să își desfășoare activitățile în permanență și nu doar în situații speciale. Aceasta necesită monitorizare periodică pe baza unui program de monitorizare. Activitățile de monitorizare ar trebui să acopere în mod regulat toate domeniile-cheie de servicii și activități de investiții, luând în considerare riscul de conformitate asociat domeniilor de activitate. Funcția de asigurare a conformității ar trebui să poată răspunde rapid la evenimente neprevăzute, schimbând astfel accentul activităților sale întrun interval scurt de timp, dacă este necesar.Independența funcției de asigurare a conformității<!–>Legislație relevantă: art. 6 alin. (3) din Directiva de punere în aplicare a MiFID–> … <!–>Orientarea generală 757.–>Firmele de investiții ar trebui să asigure faptul că funcția de asigurare a conformității deține o poziție în structura organizațională care asigură faptul că responsabilul cu funcția de asigurare a conformității și alți membri ai personalului responsabil pentru asigurarea conformității acționează independent atunci când își îndeplinesc sarcinile care le revin. Responsabilul cu funcția de asigurare a conformității ar trebui să fie numit și înlocuit de conducători sau de funcția de supraveghere. … <!–>Orientări specifice58.–>În timp ce conducătorii sunt responsabili pentru stabilirea unei organizări corespunzătoare a conformității și pentru monitorizarea eficienței organizării implementate, sarcinile îndeplinite de funcția de asigurare a conformității ar trebui desfășurate independent de conducători și alte departamente ale firmei de investiții. În special, organizarea firmei de investiții ar trebui să se asigure că alte departamente nu pot emite instrucțiuni sau influența în alt mod personalul responsabil pentru asigurarea conformității și activitățile acestuia. … 59.<!–>În cazul în care conducătorii se abat de la recomandări sau evaluări importante emise de funcția de asigurare a conformității, responsabilul cu funcția de asigurare a conformității ar trebui să documenteze situația în consecință și să o prezinte în rapoartele de conformitate.Exceptări–>Legislație relevantă: art. 6 alin. (3) din Directiva de punere în aplicare a MiFID<!–> … –>Orientarea generală 860.<!–>În cazul în care o firmă de investiții consideră că nu este proporțional să se conformeze cerințelor prevăzute la art. 6 alin. (3) lit. (c) sau (d) din Directiva de punere în aplicare a MiFID, aceasta ar trebui să evalueze dacă eficacitatea funcției de asigurare a conformității este compromisă de măsurile propuse. Această evaluare ar trebui revizuită periodic. … –>Orientări specifice61.<!–>Firmele de investiții ar trebui să decidă asupra celor mai potrivite măsuri, inclusiv măsuri organizatorice și nivelul de resurse, pentru a asigura eficacitatea funcției de asigurare a conformității în situația specifică a firmei. În luarea acestei decizii, firmele de investiții ar trebui să ia în considerare (printre altele) următoarele criterii:a)–>tipurile de servicii și activități de investiții și servicii auxiliare, precum și alte activități comerciale furnizate de firma de investiții (inclusiv cele care nu sunt legate de servicii și activități de investiții și servicii auxiliare); … b)<!–>interacțiunea între serviciile și activitățile de investiții și serviciile auxiliare și alte activități comerciale desfășurate de firma de investiții; … c)–>domeniul de aplicare și volumul de servicii și activități de investiții și servicii auxiliare desfășurate (valori absolute și relative față de alte activități comerciale), totalul bilanțului și veniturile firmei de investiții din comisioane și tarife și alte venituri, în contextul furnizării de servicii și activități de investiții și servicii auxiliare; … d)<!–>tipurile de instrumente financiare oferite clienților; … e)–>tipurile de clienți vizați de firma de investiții (profesionali, de retail, contrapărți eligibile); … f)<!–>numărul de angajați; … g)–>dacă firma de investiții este parte a unui grup economic în sensul art. 1 din A Șaptea Directivă a Consiliului din 13 iunie 1983 privind conturile consolidate (Directiva 83/349/CE); … h)<!–>serviciile furnizate prin intermediul unei rețele comerciale, cum ar fi agenți delegați sau sucursale; … i)–>activități transfrontaliere furnizate de firma de investiții; … j)<!–>organizarea și complexitatea sistemelor IT. … … 62.–>Autoritățile competente pot considera aceste criterii utile și pentru a stabili tipurile de firme de investiții care pot beneficia de exceptarea în baza principiului proporționalității, în conformitate cu art. 6 alin. (3) din Directiva de punere în aplicare a MiFID. … 63.<!–>O firmă de investiții poate fi, de exemplu, eligibilă pentru exceptarea în baza principiului proporționalității, în cazul în care îndeplinirea sarcinilor de conformitate necesare nu necesită o funcție cu normă întreagă, având în vedere natura, dimensiunea și complexitatea activității firmei, precum și natura și gama de servicii și activități de investiții și servicii auxiliare furnizate. … 64.–>Deși responsabilul cu funcția de asigurare a conformității trebuie întotdeauna numit, pentru o firmă de investiții mai mică, cu un domeniu foarte restrâns de activitate, poate fi disproporționat să numească un responsabil separat cu funcția de asigurare a conformității (adică un responsabil care să nu efectueze nicio altă funcție). În cazul în care o firmă de investiții face uz de exceptarea în baza principiului proporționalității, conflictele de interese între sarcinile îndeplinite de persoanele în cauză ar trebui reduse cât mai mult posibil. … 65.<!–>O firmă de investiții care nu este obligată să îndeplinească toate cerințele prevăzute la art. 6 alin. (3) din Directiva de punere în aplicare a MiFID, în temeiul principiului proporționalității, poate combina funcția juridică și funcția de asigurare a conformității. Cu toate acestea, o firmă de investiții cu activități mai complexe sau de dimensiuni mai mari ar trebui să evite, în general, o astfel de combinație, dacă aceasta ar putea submina independența funcției de asigurare a conformității. … 66.–>În cazul în care o firmă de investiții face uz de exceptarea în baza principiului proporționalității, ar trebui să înregistreze justificarea acestui fapt, astfel încât autoritatea competentă să o poată evalua.Combinarea funcției de asigurare a conformității cu alte funcții de control intern<!–>Legislație relevantă: art. 6 alin. (3) din Directiva de punere în aplicare a MiFID–> … <!–>Orientarea generală 967.–>În general, o firmă de investiții nu ar trebui să combine funcția de asigurare a conformității cu funcția de audit intern. Combinarea funcției de asigurare a conformității cu alte funcții de control poate fi acceptată în cazul în care aceasta nu compromite eficiența și independența funcției de asigurare a conformității. Orice combinație ar trebui documentată, cu motivarea combinării, astfel încât autoritățile competente să poată evalua caracterul oportun al combinării funcțiilor în cazurile respective. … <!–>Orientări specifice68.–>Personalul responsabil cu asigurarea conformității nu ar trebui, în general, să se implice în activitățile pe care le monitorizează. Cu toate acestea, se poate accepta o combinație între funcția de asigurare a conformității și alte atribuții de control de la același nivel (cum ar fi prevenirea spălării banilor) în cazul în care aceasta nu generează conflicte de interese sau nu compromite eficiența funcției de asigurare a conformității. … 69.<!–>Combinarea funcției de asigurare a conformității cu funcția de audit intern ar trebui evitată, în general, deoarece acest lucru este de natură să submineze independența funcției de asigurare a conformității, deoarece funcția de audit intern este însărcinată cu supravegherea funcției de asigurare a conformității. Cu toate acestea, din motive practice (de exemplu, de luare a deciziilor) și în anumite situații (de exemplu, în cadrul firmelor cu doar doi angajați), poate fi mai potrivit să existe o persoană responsabilă pentru ambele funcții. În acest sens, firmele ar trebui să ia în considerare discutarea combinării împreună cu autoritatea de supraveghere competentă. În plus, în cazul producerii unei astfel de combinări, firma trebuie, desigur, să asigure îndeplinirea în mod corespunzător a responsabilităților fiecărei funcții (adică, corect, onest și profesional). … 70.–>Faptul că personalul din alte funcții de control îndeplinește și sarcini de asigurare a conformității ar trebui, de asemenea, să reprezinte un considerent relevant în stabilirea numărului adecvat de membri de personal pentru funcția de asigurare a conformității. … 71.<!–>Indiferent dacă funcția de asigurare a conformității este combinată sau nu cu alte funcții de control, funcția de asigurare a conformității ar trebui să își coordoneze activitățile cu activitățile de control de nivelul II desfășurate de alte departamente.Externalizarea funcției de asigurare a conformității–>Legislație relevantă: art. 6 și 14 din Directiva de punere în aplicare a MiFID<!–> … –>Orientarea generală 1072.<!–>Firmele de investiții ar trebui să asigure îndeplinirea tuturor cerințelor aplicabile privind funcția de asigurare a conformității în cazul în care funcția de asigurare a conformității este integral sau parțial externalizată. … –>Orientări specifice73.<!–>Cerințele MiFID privind externalizarea funcțiilor critice sau importante se aplică integral în cazul externalizării funcției de asigurare a conformității. … 74.–>Cerințele aplicabile funcției de asigurare a conformității sunt aceleași, indiferent dacă funcția de asigurare a conformității este externalizată integral sau parțial; responsabilitatea pentru îndeplinirea cerințelor existente revine conducătorilor firmei. … 75.<!–>Firma de investiții ar trebui să efectueze o evaluare amănunțită înainte de a alege un furnizor de servicii, pentru a se asigura că sunt îndeplinite criteriile prevăzute la art. 6 și 14 din Directiva de punere în aplicare a MiFID. Firma de investiții ar trebui să se asigure că furnizorul de servicii are autoritatea, resursele și experiența necesară și acces la toate informațiile relevante pentru îndeplinirea în mod eficient a sarcinilor externalizate ale funcției de asigurare a conformității. Nivelul evaluării amănunțite depinde de natura, amploarea, complexitatea și riscul sarcinilor și proceselor externalizate. … 76.–>Firmele de investiții ar trebui să asigure, de asemenea, că funcția de asigurare a conformității își păstrează caracterul permanent, atunci când este externalizată parțial sau în totalitate, adică furnizorul de servicii ar trebui să poată îndeplini funcția în mod continuu și nu doar în situații specifice. … 77.<!–>Firmele de investiții ar trebui să monitorizeze dacă prestatorul de servicii își îndeplinește sarcinile în mod adecvat, ceea ce include monitorizarea calității și cantității serviciilor furnizate. Conducătorii sunt responsabili în permanență pentru supravegherea și monitorizarea funcției externalizate și ar trebui să dispună de resursele și experiența necesare pentru a putea îndeplini această responsabilitate. Conducătorii pot numi o anumită persoană pentru supravegherea și monitorizarea funcției externalizate în numele lor. … 78.–>Externalizarea funcției de asigurare a conformității în cadrul unui grup nu conduce la o scădere a nivelului de responsabilitate al conducătorilor fiecăreia dintre firmele de investiții din cadrul grupului. Cu toate acestea, o funcție de grup centralizată de asigurare a conformității poate oferi, în unele cazuri, un acces mai bun la informații responsabilului cu funcția de asigurare a conformității, conducând la creșterea eficienței funcției, în special în cazul în care entitățile împart același sediu. … 79.<!–>În cazul în care o firmă de investiții, din cauza naturii, dimensiunii și domeniului de aplicare al activităților sale comerciale, nu este în măsură să angajeze personal responsabil pentru asigurarea conformității independent de furnizarea serviciilor pe care le monitorizează, atunci externalizarea funcției de asigurare a conformității poate fi o abordare adecvată. … –> … V.III.<!–>Evaluarea autorității competente a funcției de asigurare a conformitățiiEvaluarea funcției de asigurare a conformității de către autoritățile competente–>Legislație relevantă: art. 7 și 17 din MiFID<!–>Orientarea generală 1180.–>Autoritățile competente ar trebui să evalueze modul în care firmele de investiții intenționează să îndeplinească, să pună în aplicare și să mențină cerințele MiFID privind funcția de asigurare a conformității. Acest lucru ar trebui să se aplice în cadrul procesului de autorizare, precum și, în urma unei abordări bazate pe risc, în cursul supravegherii continue. … <!–>Orientări specifice81.–>Art. 7 din MiFID prevede că autoritățile competente nu eliberează nicio autorizație unei firme de investiții înainte de a se asigura pe deplin că solicitantul îndeplinește toate cerințele prevăzute de dispozițiile legale adoptate în temeiul MiFID. În consecință, autoritatea competentă ar trebui să evalueze dacă funcția de asigurare a conformității a unei firme dispune de resurse suficiente și este organizată în mod adecvat și dacă au fost stabilite liniile de raportare corespunzătoare. Aceasta ar trebui să solicite operarea oricăror modificări necesare ale funcției de asigurare a conformității ca o condiție pentru autorizare. … 82.<!–>În plus, în cadrul procesului de supraveghere continuă, o autoritate competentă ar trebui să evalueze – în urma unei abordări bazate pe risc – dacă măsurile puse în aplicare de firma de investiții pentru funcția de asigurare a conformității sunt adecvate și dacă funcția de asigurare a conformității își îndeplinește în mod corespunzător responsabilitățile. Firmele de investiții au responsabilitatea de a stabili necesitatea modificării resurselor și organizării funcției de asigurare a conformității ca urmare a modificării modelului de afaceri al firmei de investiții. De asemenea, autoritățile competente ar trebui să evalueze și să monitorizeze, dacă este necesar, în cadrul supravegherii continue și în urma unei abordări bazate pe risc, măsura în care aceste modificări sunt necesare și au fost puse în aplicare. Autoritatea competentă ar trebui să ofere firmei un termen rezonabil pentru operarea modificărilor. Cu toate acestea, modificările firmelor de investiții nu se supun neapărat aprobării autorităților competente. … 83.–>Unele autorități competente autorizează sau aprobă responsabilul cu funcția de asigurare a conformității desemnat în urma evaluării calificărilor acestuia. Această evaluare poate include o analiză a CV-ului responsabilului cu funcția de asigurare a conformității, precum și un interviu cu persoana desemnată. Acest tip de proces de autorizare poate contribui la consolidarea poziției funcției de asigurare a conformității în cadrul firmei de investiții și în raport cu terții. … 84.<!–>Alte abordări de reglementare impun responsabilitatea evaluării calificărilor responsabilului cu funcția de asigurare a conformității numai conducătorilor firmei de investiții. Conducătorii evaluează calificările potențialului responsabil cu funcția de asigurare a conformității anterior numirii. Conformitatea firmei de investiții cu această cerință este ulterior analizată în cadrul evaluării generale a conformității firmei cu cerințele relevante ale MiFID. … 85.–>Unele state membre solicită firmelor de investiții să informeze autoritățile competente cu privire la numirea și înlocuirea responsabilului cu funcția de asigurare a conformității. În unele jurisdicții, notificarea trebuie, de asemenea, însoțită de o declarație detaliată a motivelor înlocuirii. Aceasta poate ajuta autoritățile competente să obțină o perspectivă asupra posibilelor tensiuni între responsabilul cu funcția de asigurare a conformității și conducători, ceea ce ar putea indica deficiențele de independență ale funcției de asigurare a conformității. … 86.Practicile de mai sus ar putea fi utile și altor autorități competente^4.Notă …
^4 Această descriere a practicilor specifice ale autorităților competente vizează să ofere cititorilor informații suplimentare cu privire la abordările diferite ale autorităților competente, fără a stabili cerințe suplimentare pentru firmele de investiții sau autoritățile competente [determinând astfel obligația de respectare sau de motivare în temeiul art. 16 alin. (3) dinRegulamentul AEVMP]. … … … <!–>–>–-<!–>–>