a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare – COMOTI Bucureşti
+
Capitolul 1Dispozitii generale +
Articolul 1Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare – COMOTI Bucureşti, denumit în continuare institut, este persoana juridica aflata în coordonarea Ministerului Cercetarii şi Tehnologiei, funcţionează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, şi îşi desfăşoară activitatea pe baza prevederilor legale în vigoare şi a prezentului regulament de organizare şi functionare. +
Articolul 2Sediul central al institutului este în Bucureşti, bd. Iuliu Maniu nr. 220, sectorul 6 şi are în compunere urmatoarele subunitati fără personalitate juridica:– Sectia Magurele, situata în comuna Magurele, str. Atomistilor nr. 1, judeţul Ilfov;– Baza experimentala Sfântu Gheorghe, judeţul Tulcea;– Centre de cercetare în universitati:* Universitatea Politehnica Bucureşti, splaiul Independentei nr. 313, sectorul 6;* Universitatea Tehnica Iasi, str. Horia nr. 5, judeţul Iasi. +
Capitolul 2Scopul şi obiectul de activitate +
Articolul 3Scopul institutului este desfăşurarea activităţii de cercetare stiintifica şi dezvoltare tehnologica în domeniul turbomotoarelor, participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului şi realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice şi tehnologice cuprinse în Programul naţional de cercetare stiintifica şi dezvoltare tehnologica. +
Articolul 4(1) Obiectul de activitate al institutului cuprinde: … A. Activităţi de cercetare-dezvoltare:a) În cadrul Programului naţional de cercetare stiintifica şi dezvoltare tehnologica: … 1. cercetari aplicative şi fundamentale de baza şi orientate, pentru dezvoltarea stiintei, în special în domeniul gazodinamicii, masinilor paletate cu gaze, fenomenelor de combustie, transfer de căldură şi conversie de energie;2. cercetari aplicative, de interes naţional, care privesc asigurarea cerințelor fundamentale impuse, pentru conceptia şi tehnologiile de realizare a turbomotoarelor şi a instalaţiilor în care acestea sunt utilizate, precum:* tehnologii generice competitive;* produse industriale noi, competitive;* tehnologii pentru recuperarea şi reciclarea materiilor prime şi a produselor, la sfirsitul ciclului lor de viaţa, inclusiv de reconversie a tehnicii militare;* rezistenta, stabilitatea şi fiabilitatea instalaţiilor;* protectia mecanica, termica, acustica şi siguranţa în exploatare;* economia de energie;* reducerea noxelor şi protectia mediului;* automatizarea şi informatizarea proceselor;3. cercetari aplicative, de interes naţional, care privesc realizarea şi dezvoltarea tehnologiilor specifice de producere a turbomasinilor cu gaze, agregatelor aferente şi a instalaţiilor de utilizare, inclusiv realizarea de modele experimentale, functionale şi prototipuri, standuri, platforme şi statii-pilot, încercări şi experimentari, pentru domeniile:* sisteme de propulsie pentru transport;* tehnologii de mediu şi ingineria mediului;* folosirea rationala a surselor energetice;* surse de energie regenerabile, convenţionale şi neconventionale;* suport tehnologic pentru restructurarea şi dezvoltarea sistemelor de exploatare a resurselor naturale;* dezvoltarea sistemului de standarde, măsura şi testare;* aeronautica, inclusiv aparate de zbor ultrausoare, cu şi fără motor;* tehnologii de exploatare a spatiului cosmic;* aparare naţionala;4. studii şi cercetari privind:* strategia sectorului, restructurarea, retehnologizarea şi modernizarea;* diagnoza şi prognoza privind dezvoltarea domeniului;* sinteze tehnico-stiintifice;* informatizarea aplicatiilor.b) În afara Programului naţional de cercetare stiintifica şi dezvoltare tehnologica, institutul efectueaza cercetari aplicative pentru solutionarea problemelor din domeniul sau de activitate, şi anume: … * dezvoltarea tehnicilor experimentale şi a masuratorilor în laboratoare şi în situ, în domeniul turbomasinilor, combustiei, surselor şi conversiei de energie, schimbului de căldură, tribologiei şi vibratiilor;* dezvoltarea şi implementarea tehnologiilor specifice, aeronautice, în industrie, transporturi şi constructii;* cercetarea-dezvoltarea de produse şi tehnologii pentru aparare;* elaborarea reglementarilor tehnice şi economice care stau la baza activităţilor de proiectare, execuţie, exploatare şi postutilizare a turbomotoarelor.B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare:* inginerie, consultanţă, expertizare şi asistenţa tehnica pentru proiectarea, execuţia, montarea şi exploatarea instalaţiilor cu masini paletate şi în domeniul calităţii;* solutii tehnice, programe de calcul, machete, metodologii de experimentare, proiectare şi execuţie de laboratoare, standuri, instalaţii, echipamente, aparatura, scule şi dispozitive;* proiecte şi tehnologii pentru execuţia turbomasinilor, instalaţiilor, produselor şi echipamentelor aferente, a instalaţiilor în care acestea sunt utilizate, cit şi a sistemelor de comanda şi control;* verificări, atestari, omologări şi certificari pentru materiale, produse, echipamente şi tehnologii, specifice obiectului de activitate.C. Activităţi de formare şi specializare profesionala în domeniul de activitate al institutului:* pregatire profesionala şi specializare de nivel mediu;* pregatire profesionala de nivel universitar, postuniversitar şi doctorantura, potrivit legii.D. Activităţi de prezentare, editare şi tiparire a lucrărilor de specialitate:* conferinta anuală "Turbo";* revista "Turbo";* studii, rapoarte, sinteze şi alte publicatii în domeniul propriu de activitate.E. Activităţi de transfer tehnologic al rezultatelor cercetării.F. Activităţi de marketing, organizare de expozitii, reprezentare tehnico-economica şi intermediere în scopul valorificarii rezultatelor cercetarilor din domeniu.G. Activităţi de execuţie în vederea sustinerii cercetării şi dezvoltării tehnologice în domeniu, prin unicate, serii mici de produse şi microproductie, pentru valorificarea cercetarilor elaborate.H. Execuţia experimentala de lucrari, urmarirea comportarii în timp şi service.I. Activităţi de comert interior şi exterior, inclusiv de import-export, pentru realizarea obiectului de activitate, potrivit legii.(2) Toate activităţile institutului pot fi efectuate şi în cadrul unor contracte externe. … +
Capitolul 3Patrimoniul +
Articolul 5Conform bilantului contabil la data de 30 septembrie 1996, institutul are un patrimoniu de 15.791.175 mii lei, din care: imobilizari corporale şi necorporale 14.626.937 mii lei, active circulante 1.164.238 mii lei şi 133.215 mii lei în patrimoniul productiei de aparare. +
Articolul 6(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri proprietate publică, precum şi alte bunuri dobindite în condiţiile legii. Bunurile proprietate publică, precum şi cele dobindite se afla în administrarea institutului şi se evidentiaza distinct în patrimoniul acestuia. … (2) Rezultatele cercetarilor concretizate în active corporale şi necorporale, efectuate şi finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobindite, dacă prin contract nu se prevede altfel, şi se înregistrează în evidenţa contabilă a institutului. … (3) În exercitarea drepturilor sale, institutul poseda şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul sau şi, după caz, dispune de acestea, în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele utilizarii acestora. … (4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activităţi se poate face numai în scopul stimularii transferului rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, în condiţiile prevederilor legale corespunzătoare şi cu aprobarea Ministerului Cercetarii şi Tehnologiei. … (5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale. … +
Capitolul 4Structura organizatorica şi functionala +
Articolul 7(1) Institutul poate avea în structura subunitati, direcţii, centre, sectii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare obiectului sau de activitate. … (2) În functie de specificul activităţii, se pot organiza şi alte structuri necesare, precum: colective de program, de proiect, de produs sau interdisciplinare etc. … +
Articolul 8Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate în structura institutului, precum şi relatiile acestora cu tertii şi le poate acorda conducătorilor acestor subunitati imputerniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administratie. +
Articolul 9Conducătorii subunitatilor din structura institutului raspund în faţa consiliului de administratie şi a directorului general pentru indeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilitatilor şi competentelor încredinţate de către acestia. +
Capitolul 5Organele de conducere +
Articolul 10(1) Conducerea institutului este asigurata de către: … – consiliul de administratie;– comitetul de direcţie;– directorul general.(2) Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-stiintifice din institut sunt asigurate de către consiliul ştiinţific. … +
Articolul 11Consiliul de administratie este format din 11 membri, numiti pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.Structura consiliului de administratie este alcatuita din:– 1 presedinte;– 1 vicepresedinte;– 9 membri. +
Articolul 12(1) Din consiliul de administratie fac parte, în mod obligatoriu: … – directorul general al institutului – presedinte;– un reprezentant al Ministerului Cercetarii şi Tehnologiei;– un reprezentant al Ministerului Industriilor;– un reprezentant al Ministerului Finanţelor;– un reprezentant al Ministerului Muncii şi Protectiei Sociale;– preşedintele consiliului ştiinţific.(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi ingineri, economisti, juristi, alti specialisti din institut, din unităţi bancare sau agenti economici de profil, cadre didactice universitare, academicieni. … (3) Consiliul de administratie îşi desemneaza vicepresedintele. … (4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea directorului general. … (5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de către acelasi organ care a facut numirea. … +
Articolul 13Membrii consiliului de administratie sunt cetăţeni români şi:a) îşi păstrează calitatea de angajaţi la institutia sau la unitatea de la care provin şi toate drepturile şi oblibaţiile ce deriva din aceasta calitate; … b) sunt platiti pentru activitatea desfăşurată în aceasta calitate cu o indemnizatie lunara stabilita de către consiliul de administratie; … c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie şi nu pot participa, în aceeasi calitate, la societăţile comerciale cu care institutul are relatii contractuale sau interese contrare; … d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelasi timp, patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul se afla în relatii comerciale directe. … +
Articolul 14Consiliul de administratie îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului propriu de functionare şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. El hotaraste în problemele privind activitatea institutului, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt în competenţa altor organe. +
Articolul 15(1) Consiliul de administratie se intruneste o dată pe luna şi ori de cite ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facindu-se de către presedinte sau la solicitarea a cel puţin o treime din numărul membrilor consiliului de administratie. … (2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepresedinte. … +
Articolul 16(1) Consiliul de administratie îşi poate desfăşura activitatea în prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este indeplinita aceasta condiţie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeasi ordine de zi. … (2) Hotărârile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. … +
Articolul 17La sedintele consiliului de administratie sunt invitati şi reprezentantii sindicatelor, conform legii. +
Articolul 18Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanti din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material, conform prevederilor legale. +
Articolul 19(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, în condiţiile legii, pentru indeplinirea atribuţiilor ce le revin. … (2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luării unei decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administratie şi au anuntat în scris, despre aceasta, organul coordonator. … (3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt. … +
Articolul 20Consiliul de administratie are, în principal, urmatoarele atribuţii:a) aproba modificarea structurii organizatorice şi functionale a institutului, înfiinţarea, desfiintarea şi comasarea de subunitati din structura institutului; … b) aproba, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de virf şi de modernizare a celor existente, în concordanta cu strategia generală a domeniului propriu; … c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care îl inainteaza Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica şi Dezvoltare Tehnologica; … d) analizeaza şi avizeaza proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi îl depune la organul coordonator, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; … e) analizeaza şi avizeaza bilantul contabil şi contul de profit şi pierderi pe care le supune aprobării Ministerului Finanţelor şi aproba raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institut în anul precedent; … f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de institut, aproba măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; … g) analizeaza, aproba sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmeaza a fi realizate de institut; … h) propune spre aprobare, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor bunuri, servicii şi subunitati de productie din patrimoniul institutului; … i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, în vederea realizării de activităţi comune care prezinta interes pentru asociaţi şi care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale; … j) aproba valorificarea bunurilor dobindite, cu respectarea prevederilor legale; … k) fundamentează şi prezinta Ministerului Cercetarii şi Tehnologiei propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri şi cheltuieli al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice activităţii institutului; … l) aproba volumul creditelor bancare prevăzute la art. 35 şi stabileste modul de rambursare a acestora; … m) aproba utilizarea disponibilitatilor în valută; … n) aproba contractul colectiv de muncă; … o) executa orice alte atribuţii, stabilite potrivit prevederilor legale. … +
Articolul 21În primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta Ministerului Cercetarii şi Tehnologiei un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. +
Articolul 22Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de către institut; atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de functionare a consiliului de administratie. +
Articolul 23Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi directorii din structura organizatorica a institutului. +
Articolul 24Comitetul de direcţie stabileste actiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:– strategia şi programele de dezvoltare a institutului;– programul anual de cercetare-dezvoltare;– bugetul de venituri şi cheltuieli;– programul de investitii;– sistemul calităţii;– alte obligaţii. +
Articolul 25Comitetul de direcţie se intruneste săptămânal sau ori de cite ori interesele institutului o impun. +
Articolul 26(1) La nivelul subunitatilor din institut se organizeaza şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi functionare, aprobat de consiliul de administratie al institutului, şi este prezidat de directorul subunitatii respective. … (2) Comitetul de conducere exercita atribuţii şi are raspunderi în limita competentelor stabilite de directorul general al institutului şi aprobate de consiliul de administratie. … +
Articolul 27Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general, numit prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica şi Dezvoltare Tehnologica, dintre cercetatorii stiintifici principali care lucreaza în domeniu şi au pregatire manageriala. +
Articolul 28Directorul general are, în principal, urmatoarele atribuţii şi responsabilităţii:a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului în relatiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenti economici, precum şi cu persoane fizice din tara şi din strainatate; … b) stabileste atribuţiile, competentele şi relatiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum şi relatiile acestora cu tertii; … c) asigura negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului şi aproba salariile personalului din institut, prin negociere directa sau prin delegare; … d) numeste şi revoca pe conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum şi pe directorii din structura organizatorica a institutului, cu avizul consiliului de administratie; … e) angajează şi concediaza personalul propriu; … f) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de cercetator principal gradul I, II şi III şi cercetator ştiinţific, la propunerea consiliului ştiinţific; … g) are atribuţii şi raspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, în condiţiile art. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995, aprobata şi modificata prin Legea nr. 51/1996; … h) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; … i) adopta măsuri şi urmareste realizarea operaţiunilor de comert exterior, prin compartimentele proprii specializate; … j) exercita atribuţiile şi are raspunderile care îi revin din prevederile legale, aproba şi ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepţia celor date, potrivit reglementarilor legale, în competenţa altor organe; … k) exercita orice alte atribuţii ce-i sunt delegate de consiliul de administratie; … l) poate delega, în condiţiile legii, o parte dintre atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. … +
Articolul 29(1) Consiliul ştiinţific este format din 27 de membri, reprezentind toate directiile stiintifice din cadrul institutului. … (2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetatori cu realizari deosebite, cu capacitate de sinteza şi de prospectare, academicieni, cadre didactice din invatamintul superior, salariati ai institutului şi din afara acestuia, aleşi, prin vot secret, de către personalul de cercetare cu studii superioare din institut. … (3) Consiliul ştiinţific este condus de un presedinte, un vicepresedinte şi un secretar, aleşi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de către membrii consiliului ştiinţific. Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general şi directorii direcţiilor stiintifice ale institutului. … (4) Consiliul ştiinţific se organizeaza şi funcţionează în conformitate cu statutul propriu. … +
Articolul 30Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt urmatoarele:a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare şi la elaborarea Programului naţional de cercetare stiintifica şi dezvoltare tehnologica, în domeniul propriu de activitate; … b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice şi tehnologice ale Programului naţional de cercetare stiintifica şi dezvoltare tehnologica; … c) examineaza şi avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum şi realizarea acestora; … d) avizeaza hotărârile care implica politica de cercetare a institutului şi a ramurii de cercetare-dezvoltare; … e) propune măsuri pentru perfectionare profesionala şi pentru incadrarea personalului de cercetare în grade profesionale, stiintifice şi academice; … f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare şi promovare a personalului de cercetare; … g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile şi confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetator ştiinţific principal gradul I, II şi III şi cercetator ştiinţific; … h) organizeaza şi coordonează desfăşurarea acţiunilor cu caracter ştiinţific; … i) avizeaza actiunile de cooperare, interne şi internationale, cu scop ştiinţific; … j) avizeaza acordarea de burse de studii şi stagii de perfectionare în tara şi în strainatate. … +
Capitolul 6Activitatea economico-financiară +
Articolul 31(1) Institutul întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilantul contabil şi contul de profit şi pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. … (2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. … +
Articolul 32(1) Veniturile şi cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exercitiu financiar. … (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se aproba de către Guvern, la propunerea Ministerului Cercetarii şi Tehnologiei. … +
Articolul 33Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul determina anual volumul de venituri de realizat şi cheltuielile totale de efectuat. +
Articolul 34Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementarilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat platii salariilor. +
Articolul 35(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societăţile comerciale bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, în termeni reali, realizate în anul precedent. … (2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor. … +
Articolul 36(1) Institutul hotaraste cu privire la investiţiile ce urmeaza a fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuindu-se din surse proprii şi din credite bancare, cu excepţia investitiilor care intra sub incidenţa prevederilor art. 6 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993. … (2) În cazul investitiilor, altele decit cele prevăzute la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aproba o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligaţia ca, în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, să se incadreze în alocatiile bugetare aprobate. … Execuţia investitiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudeca pe bază de licitaţie publică, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice.Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului anterior, în vederea realizării de investitii de natura celor prevăzute la alin. (1) şi (2), se efectueaza cu aprobarea Ministerului Cercetarii şi Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor. +
Articolul 37(1) Operaţiunile de încasări şi plati ale institutului se efectueaza prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România. … (2) Institutul poate efectua operaţiuni de încasări şi plati în lei şi în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa şi a normativelor de disciplina financiar-valutara, stabilite prin actele normative în vigoare. … (3) Institutul poate efectua operaţiuni de comert exterior potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi deschise la unitatile bancare specializate, cu sediul în România. … +
Articolul 38Institutul îşi va organiza controlul financiar preventiv şi controlul financiar de gestiune, potrivit legii. +
Capitolul 7Reglementarea litigiilor +
Articolul 39Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instanţelor de judecată româneşti competente. +
Capitolul 8Dispozitii finale +
Articolul 40(1) Prezentul regulament de organizare şi functionare se completeaza cu celelalte reglementari legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare. … (2) Modificările şi completările regulamentului de organizare şi functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetarii şi Tehnologiei. … +
Articolul 41Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispoziţiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome. +
Articolul 42Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reinnoieste prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani.––––-