Notă …
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.303 din 25 noiembrie 1996, publicată în Monitorul Oficial nr. 334 din 11 decembrie 1996.Notă …
Prin ORDINUL nr. 7.293 din 20 decembrie 2001, publicat în Monitorul Oficial nr. 48 din 24 ianuarie 2002, se reînnoiește statutul de institut național de cercetare-dezvoltare al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanică Fină – CEFIN București. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanică Fina – CEFIN București, denumit în continuare institut, este persoana juridică română aflată în coordonarea Ministerului Industriei și Comerțului, care funcționează conform prevederilor art. 17-21 din Ordonanța Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizării și finanțării activității de cercetare-dezvoltare, aprobată și modificată prin Legea nr. 51/1996, cu modificările și completările ulterioare, și își desfășoară activitatea pe baza prevederilor legale în vigoare și a prezentului regulament. +
Articolul 2(1)<!–>Structura organizatorică a institutului este prevăzută în anexa nr. 1 la hotărâre.(2)–>Institutul poate înființa în cadrul structurii sale organizatorice sucursale, secții, laboratoare și alte subunitati fără personalitate juridică, necesare în vederea realizării obiectului sau de activitate, în condițiile legii. Modalitatea de constituire a acestora și relațiile lor în cadrul institutului și cu terții sunt reglementate prin prezentul regulament. +
Capitolul IIScopul și obiectul de activitate +
Articolul 3(1)<!–>Institutul este înființat în scopul desfășurării activității de cercetare științifică și de dezvoltare tehnologică în domeniul mecanicii fine, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului și la realizarea cu prioritate a obiectivelor științifice și tehnologice ale programelor naționale pentru cercetare-dezvoltare și inovare.(2)–>Domeniul mecanicii fine, în sensul alin. (1), cuprinde tehnici și procedee de măsurare, echipamente și aparate de măsurat în domeniul marimilor neelectrice, aparatura medicală, aparate de investigatie și analiza, aparate de laborator, scule și dispozitive de precizie, elemente specifice de micromecanica și mecatronica. +
Articolul 4Obiectul de activitate al institutului cuprinde în principal:<!–>A.–>Activități de cercetare-dezvoltare:1.<!–>În cadrul programelor naționale de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și inovare institutul efectuează cu o pondere majoritara cercetări fundamentale și aplicative de interes național și de interes public, care privesc:a)–>metode, tehnologii și mijloace de măsurare și control pentru verificarea caracteristicilor de calitate prin procedee specifice tehnicii de măsurare; … b)<!–>sisteme informatizate de control și asigurarea calității; … c)–>tehnici și metode destinate creșterii competitivitatii, fiabilitatii și capabilității produselor și proceselor industriale; … d)<!–>colaborare la elaborarea standardelor naționale și a normelor specifice domeniului, în vederea alinierii la reglementările internaționale; … e)–>realizari de materiale noi și tehnologii de baza și neconventionale, specifice mecanicii fine, pentru procese industriale; … f)<!–>realizarea de cercetări în domeniul ingineriei calității; … g)–>conceperea și realizarea de standuri specifice domeniului. … … 2.<!–>În afară de activitățile desfășurate în cadrul programelor naționale de cercetare-dezvoltare și inovare institutul efectuează și alte cercetări aplicative pentru soluționarea unor probleme din domeniul sau de activitate:a)–>dezvoltarea tehnicilor experimentale și a măsurătorilor în laborator; … b)<!–>elaborarea de tehnologii și proceduri pentru testare și investigare în cadrul proceselor de producție; … c)–>la cererea agenților economici, realizarea de produse, tehnologii și utilaje specifice domeniului; … d)<!–>studii de piața și sondaje, strategii sectoriale, studii de fezabilitate, studii de diagnoza și prognoza, sinteze tehnico-științifice; … e)–>activități informatice, realizarea de software, prelucrari de date, activități de bănci de date; … f)<!–>activități de implementare a managementului calității în unități de profil. … … … B.–>Activități conexe activității de cercetare-dezvoltare:a)<!–>asistența tehnica și consultanța de specialitate pentru proiectarea și execuția de obiective specifice domeniului; … b)–>service, reparații pentru produse din profilul de activitate; … c)<!–>expertize tehnice privind gradul de funcționalitate și siguranța operationala a instalațiilor și echipamentelor de măsurare și control; … d)–>soluții tehnice și programe de calcul, metodologii de experimentare, proiectare și execuție de produse din domeniu; … e)<!–>oferte, documentații pentru participare la licitații; … f)–>certificare de produse și tehnologii, rapoarte de calitate conform testarilor efectuate; … g)<!–>execuție de modele experimentale și prototipuri. … … C.–>Activități de formare și de specializare profesională în domeniul propriu de activitate:a)<!–>formarea și specializarea personalului din activitatea de cercetare-dezvoltare; … b)–>pregătire profesională și specializare de nivel mediu în profil de mecanică fina; … c)<!–>pregătire profesională la nivel postuniversitar (cursuri postuniversitare, studii aprofundate, stagii de doctorantura), în colaborare cu unități de învățământ în domeniul propriu de activitate. … … D.–>Activități de editare și tipărire a publicațiilor de specialitate:a)<!–>"Revista română de mecanică fina și optica"; … b)–>colectiile "Tehnica masurarii și ingineria calității" și "Marketing și ofertare în mecanică fina"; … c)<!–>cataloage cu fise de prezentare a rezultatelor cercetării în domeniu; … d)–>buletine de informare pentru mecanică fina; … e)<!–>studii, rapoarte, sinteze, cursuri tematice și alte publicații în domeniul propriu de activitate. … … E.–>Activități de transfer tehnologic și valorificare a rezultatelor cercetării:a)<!–>deservirea fabricației din industria de mecanică fina; … b)–>organizări și participari la expoziții și manifestări tehnico-științifice interne și internaționale; … c)<!–>activități de cooperare tehnico-științifică internaționale. … … F.–>Activități de comerț interior și activități de import-export, potrivit legii, exclusiv pentru realizarea obiectului sau de activitate … G.Activități de cercetare-dezvoltare privind apărarea naționala în domeniul mecanicii fine. … +
Capitolul IIIPatrimoniul +
Articolul 5Institutul are un patrimoniu în valoare de 3.514.156 mii lei, conform bilanțului contabil încheiat la data de 31 decembrie 1998. +
Articolul 6(1)<!–>Institutul administrează cu diligenta unui bun proprietar bunuri proprietate publică, precum și alte bunuri dobândite în condițiile legii. Bunurile proprietate publică, precum și cele dobândite sunt în administrarea institutului și se evidențiază distinct în patrimoniul acestuia.(2)–>Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale și necorporale, efectuate și finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobândite, dacă prin contract nu se prevede altfel, inregistrandu-se în evidența contabilă a institutului.(3)<!–>În exercitarea drepturilor sale institutul poseda și folosește bunurile aflate în patrimoniul sau și, după caz, dispune de acestea în condițiile legii, în scopul realizării obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora.(4)–>Concesionarea sau închirierea unor subunitati, servicii ori activități se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activității de cercetare-dezvoltare, în condițiile prevederilor legale.(5)Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale. +
Capitolul IVStructura organizatorică și funcțională +
Articolul 7(1)<!–>Institutul poate avea în structura compartimente ca: sucursale, secții, laboratoare, subunitati și alte structuri organizatorice necesare în vederea realizării obiectului sau de activitate.(2)–>În funcție de specificul activității se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unități din țara sau din străinătate.(3)Modificările în structura organizatorică și funcțională a institutului sunt propuse de directorul general, cu avizul consiliului de administrație, și sunt aprobate de Ministerul Industriei și Comerțului. +
Articolul 8Directorul general stabilește relațiile dintre conducătorii compartimentelor aflate în structura institutului, precum și relațiile acestora cu terții și le poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administrație. +
Articolul 9Conducătorii compartimentelor din structura institutului răspund în fața consiliului de administrație și a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuțiilor, responsabilităților și competentelor încredințate de aceștia. +
Capitolul VOrganele de conducere +
Articolul 10(1)<!–>Conducerea institutului este asigurata de:– consiliul de administrație; … – comitetul de direcție; … – directorul general. … (2)–>Orientarea și coordonarea activității tehnico-științifice a institutului este asigurata de consiliul științific.Consiliul de administrație +
Articolul 11(1)<!–>Consiliul de administrație este format din 7 membri numiți pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit, iar cel mult jumătate din numărul membrilor poate fi reînnoită la fiecare 2 ani.(2)–>Consiliul de administrație are următoarea structura:– un președinte; … – un vicepreședinte; … – 5 membri. … +
Articolul 12(1)<!–>Din consiliul de administrație fac parte, în mod obligatoriu:– directorul general al institutului – președinte; … – un reprezentant al Ministerului Industriei și Comerțului; … – un reprezentant al Agenției Naționale pentru Știința, Tehnologie și Inovare; … – un reprezentant al Ministerului Finanțelor; … – președintele consiliului științific; … – un reprezentant al Ministerului Muncii și Protecției Sociale. … (2)–>Celălalt membru al consiliului de administrație poate fi inginer, economist, jurist sau alt specialist din domeniul de activitate al institutului.(3)<!–>Consiliul de administrație își desemnează vicepreședintele.(4)–>Numirea membrilor consiliului de administrație se face prin ordin al ministrului industriei și comerțului, pe baza propunerii directorului general și a conducătorului autorității de la care aceștia provin.(5)Revocarea membrilor consiliului de administrație pentru abateri grave sau lipsa de activitate în executarea mandatului se face de același organ care a făcut numirea. +
Articolul 13(1)<!–>Membrii consiliului de administrație sunt cetățeni români și:a)–>își păstrează calitatea de angajat la instituția sau unitatea de la care provin, precum și toate drepturile și obligațiile derivând din aceasta calitate; … b)<!–>sunt plătiți pentru activitatea desfășurată în aceasta calitate cu o indemnizație lunară stabilită de consiliul de administrație; … c)–>nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administrație și nu pot participa în aceasta calitate la societățile comerciale cu care institutul are relații contractuale sau interese contrare; … d)sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administrație cei care personal, soțul ori sotia, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv sunt în același timp patroni ori asociați la societăți comerciale cu capital privat cu același profil sau cu care institutul se afla în relații comerciale directe. … +
Articolul 14Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în baza regulamentului propriu de funcționare și cu respectarea legislației în vigoare. El hotărăște în problemele privind activitatea institutului, cu excepția celor care, potrivit legii, sunt date în competența altor organe. +
Articolul 15(1)<!–>Consiliul de administrație se întrunește o dată pe luna sau ori de câte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia făcându-se de președinte sau la solicitarea a cel puțin unei treimi din numărul membrilor consiliului de administrație.(2)–>Dezbaterile consiliului de administrație sunt conduse de președintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de vicepreședinte. +
Articolul 16(1)<!–>Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în prezenta a cel puțin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită aceasta condiție, ședința consiliului de administrație poate fi reprogramata într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeași ordine de zi.(2)–>Hotărârile consiliului de administrație se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenți, dar nu mai puțin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. +
Articolul 17La ședințele consiliului de administrație este invitat și reprezentantul sindicatului sau al salariaților. +
Articolul 18Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administrație poate atrage în activitatea de analiza consilieri și consultanți din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi recompensata material conform prevederilor legale. +
Articolul 19(1)<!–>Membrii consiliului de administrație sunt răspunzători, în condițiile legii, pentru îndeplinirea atribuțiilor ce le revin.(2)–>Membrii consiliului de administrație care s-au impotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de ședințe al consiliului de administrație și dacă au comunicat în scris despre aceasta organului coordonator.(3)Membrii consiliului de administrație care nu au respectat prevederile art. 13 lit. c) răspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt. +
Articolul 20Consiliul de administrație are, în principal, următoarele atribuții:a)<!–>avizează modificarea structurii organizatorice și functionale a institutului, înființarea, desființarea și comasarea de compartimente din structura institutului; … b)–>aproba, la propunerea consiliului științific, strategia și programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de vârf și de modernizare a celor existente în concordanta cu strategia generală a domeniului propriu de activitate; … c)<!–>propune programul anual de cercetare-dezvoltare pe care îl înaintează Colegiului Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare și Inovare; … d)–>analizează și avizează proiectul bugetului de venituri și cheltuieli și îl depune la organul coordonator în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; … e)<!–>analizează și avizează bilanțul contabil și contul de profit și pierderi, pe care le supune spre aprobare Ministerului Finanțelor și aproba raportul de gestiune asupra activității desfășurate de institut în anul precedent; … f)–>analizează raportarea trimestriala privind activitatea realizată de institut, aproba măsuri pentru desfășurarea acesteia în condiții de echilibru al bugetului de venituri și cheltuieli; … g)<!–>analizează, aproba sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investițiile care urmează să fie realizate de institut; … h)–>propune spre aprobare, în condițiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea ori locația de gestiune a unor bunuri, servicii, subunitati de producție din patrimoniul institutului; … i)<!–>aproba asocierea institutului cu terțe persoane juridice în vederea realizării de activități comune care prezintă interes pentru asociați și care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale; … j)–>aproba valorificarea bunurilor dobândite, cu respectarea prevederilor legale; … k)<!–>fundamentează și prezintă organului coordonator propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri și cheltuieli al acestuia, pentru finanțarea obiectivelor de interes public specifice activității institutului; … l)–>aproba volumul creditelor bancare prevăzute la art. 35 și stabilește modul de rambursare a acestora; … m)<!–>aproba utilizarea disponibilităților în valută; … n)–>aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă și, ulterior, contractul colectiv de muncă pe unitate; … o)<!–>executa orice alte atribuții stabilite potrivit prevederilor legale. … –> +
Articolul 21În primul trimestru al fiecărui an consiliul de administrație prezintă organului coordonator un raport asupra activității desfășurate în anul precedent și asupra programului de activitate pentru anul în curs. +
Articolul 22Secretariatul consiliului de administrație este asigurat de institut; atribuțiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcționare a consiliului de administrație.<!–>Comitetul de direcție–> +
Articolul 23(1)<!–>Conducerea operativă a institutului este asigurata de un comitet de direcție alcătuit din directorul general, directorul adjunct științific, directorul economic și din conducătorii principalelor compartimente aflate în structura organizatorică a institutului.(2)–>Componenta comitetului de direcție se propune de directorul general și se aproba de consiliul de administrație. +
Articolul 24Comitetul de direcție stabilește acțiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:– strategia programelor de dezvoltare a institutului; … – programul anual de cercetare-dezvoltare; … – bugetul de venituri și cheltuieli; … – programul de investiții; … – sistemul de asigurare a calității; … – alte obligații; … – programul anual de elaborare a reglementărilor tehnice. … +
Articolul 25Comitetul de direcție se întrunește decadal și ori de câte ori interesele institutului o impun. +
Articolul 26(1)<!–>Comitetul de direcție exercita atribuții și are raspunderi în limita competentelor stabilite de directorul general al institutului și aprobate de consiliul de administrație.(2)–>Comitetul de conducere exercita atribuții și are raspunderi în limita competentelor stabilite de directorul general al institutului și aprobate de consiliul de administrație.Directorul general +
Articolul 27Activitatea curenta a institutului este condusă de directorul general care este numit de ministrul industriei și comerțului, pe baza rezultatelor concursului organizat conform criteriilor propuse de consiliul științific al institutului și aprobate de ministrul industriei și comerțului. +
Articolul 28Directorul general are, în principal, următoarele atribuții și responsabilități:<!–>a)–>reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relațiile cu autoritățile publice, cu alte organizații și agenți economici, precum și cu persoane fizice, din țara și din străinătate; … b)<!–>stabilește atribuțiile, competentele și relațiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum și relațiile acestora cu terții; … c)–>propune modificarea structurii organizatorice a institutului; … d)<!–>asigura negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului și a salariilor personalului din institut, prin comitetul de direcție, aproba salariile rezultate din negocierea directa; … e)–>numește și revoca directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administrație, precum și conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu; … f)<!–>angajează și concediază personalul institutului, conform prevederilor legale; … g)–>aproba comisiile de concurs pentru promovarea în funcțiile de cercetator științific principal gradele I, II și III și cercetator științific, la propunerea consiliului științific; … h)<!–>are atribuții și raspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, în condițiile art. 21 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizării și finanțării activității de cercetare-dezvoltare, aprobată și modificată prin Legea nr. 51/1996, și ale art. 12 din Ordonanța Guvernului nr. 8/1997 privind stimularea cercetării științifice, dezvoltării tehnologice și inovarii, aprobată și modificată prin Legea nr. 95/1998; … i)–>răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; … j)<!–>adopta măsuri și urmărește realizarea operațiunilor de comerț exterior, prin compartimentele specializate ale institutului; … k)–>exercita atribuțiile și are răspunderile care îi revin din prevederile legale, aproba și ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepția celor date, potrivit reglementărilor legale, în competența altor organe; … l)<!–>exercita orice alte atribuții ce îi sunt delegate de consiliul de administrație; … m)–>poate delega, în condițiile legii, o parte din atribuțiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. … Consiliul științific +
Articolul 29(1)<!–>Consiliul științific este format din reprezentanții tuturor compartimentelor științifice din cadrul institutului.(2)–>Consiliul științific poate fi alcătuit din cercetători cu realizari deosebite, cu capacitate de sinteza și de prospectare în domeniu, din cadre didactice din învățământul superior, salariați ai institutului sau din afară acestuia, aleși pe o perioadă de 2 ani prin vot secret de către salariații cu studii superioare din institut.(3)<!–>Consiliul științific este condus de un președinte și un vicepreședinte, aleși prin vot secret de membrii consiliului. Din consiliul științific fac parte de drept directorul general și directorul adjunct științific al institutului.(4)–>Consiliul științific se organizează și funcționează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administrație. +
Articolul 30Atribuțiile principale ale consiliului științific sunt următoarele:<!–>a)–>participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activității de cercetare-dezvoltare, la elaborarea de propuneri pentru planul național de cercetare-dezvoltare și inovare; … b)<!–>contribuie la realizarea obiectivelor științifice și tehnologice ale planului național pentru cercetare-dezvoltare și inovare, în domeniul propriu de activitate; … c)–>examinează și avizează proiectele de cercetare științifică, precum și realizarea acestora; … d)<!–>avizează hotărârile care implica politica de cercetare a institutului și a ramurii; … e)–>propune măsuri pentru perfecționarea profesională și încadrarea personalului de cercetare-dezvoltare în grade profesionale; … f)<!–>face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare și promovare a personalului; … g)–>propune comisiile de concurs pentru promovarea pe funcțiile atestabile și confirma rezultatele concursului; … h)<!–>organizează și coordonează desfășurarea acțiunilor cu caracter științific; … i)–>avizează acțiunile de cooperare interna și internationala, cu scop științific; … j)<!–>avizează acordarea de burse de studii și stagii de perfecționare în străinătate; … k)–>propune spre aprobare consiliului de administrație programul anual de cercetare-dezvoltare și inovare al institutului; … l)propune criteriile și condițiile de selecție și evaluare a ofertelor pentru funcția de director general al institutului. … +
Capitolul VIBugetul de venituri și cheltuieli și administrarea acestuia.Relații financiare +
Articolul 31(1)<!–>Institutul întocmește anual bugetul de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil și contul de profit și pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor.(2)–>Bilanțul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Industriei și Comerțului, se transmite Ministerului Finanțelor și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. +
Articolul 32(1)<!–>Veniturile și cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exercițiu financiar.(2)–>Bugetul de venituri și cheltuieli se aproba de Guvern, la propunerea ministerului coordonator. +
Articolul 33Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programata institutul determina anual volumul de venituri de realizat și cheltuielile totale de efectuat. +
Articolul 34Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limitele fondului destinat plății salariilor, prevăzut în bugetul de venituri și cheltuieli. +
Articolul 35Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situația în care în cursul unui an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu băncile, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute în termeni reali realizate în anul precedent. Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanțelor. +
Articolul 36(1)<!–>Institutul hotărăște cu privire la investițiile ce urmează să fie realizate potrivit obiectului sau de activitate, finanțarea efectuandu-se din surse proprii și din credite bancare, cu excepția investițiilor care intra sub incidența prevederilor art. 6 și 11 din Ordonanța Guvernului nr. 15/1993 privind unele măsuri pentru restructurarea activității regiilor autonome.(2)–>În cazul investițiilor, altele decât cele prevăzute la art. 6 din Ordonanța Guvernului nr. 15/1993, finanțate integral sau parțial de la bugetul de stat, limita de finanțare se aproba o dată cu legile de adoptare a bugetului, iar institutul are obligația ca în execuția bugetului de venituri și cheltuieli să se încadreze în alocațiile bugetare aprobate.(3)<!–>Execuția investițiilor prevăzute la alin. (1) și (2) se adjudeca pe bază de licitație publică, potrivit legii privind achizițiile publice.(4)–>Contractarea de credite care depășesc limita admisă prin legea anuală a bugetului de stat, în vederea realizării de investiții de natura celor prevăzute la alin. (1) și (2), se efectuează cu aprobarea Ministerului Industriei și Comerțului, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanțelor. +
Articolul 37(1)<!–>Operațiunile de încasări și plati ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România.(2)–>Institutul poate efectua operațiuni de încasări și plati în lei și în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa și a normativelor de disciplina financiar-valutară stabilite prin actele normative în vigoare.(3)Institutul poate efectua operațiuni de comerț exterior potrivit legii. Operațiunile de încasări și plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitățile bancare cu sediul în România. +
Articolul 38Institutul își va organiza controlul financiar preventiv și controlul financiar de gestiune potrivit legii. +
Capitolul VIISoluționarea litigiilor +
Articolul 39Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instanțelor de judecată române competente, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. +
Capitolul VIIIDispoziții finale +
Articolul 40(1)<!–>Prezentul regulament de organizare și funcționare se completează cu celelalte reglementări legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare.(2)–>Modificările și completările regulamentului de organizare și funcționare se pot face la propunerea consiliului de administrație, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Industriei și Comerțului și cu avizul Agenției Naționale pentru Știința, Tehnologie și Inovare. +
Articolul 41Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispozițiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome. +
Articolul 42Statutul de institut național de cercetare-dezvoltare se reînnoiește prin reacreditare care are loc într-un interval de maximum 5 ani.(la 20-07-2000,
Actul a fost modificat de Articolul 2 din HOTĂRÂREA nr. 590 din 6 iulie 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 339 din 20 iulie 2000
)
––