REGULAMENTUL din 6 martie 2009

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 25/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APARARII NATIONALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 187 din 25 martie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 6REFERIRE LALEGE 384 10/10/2006
ART. 6REFERIRE LALEGE 80 11/07/1995
ART. 43REFERIRE LALEGE (R) 61 27/09/1991 ART. 2
ART. 56REFERIRE LALEGE 384 10/10/2006 ART. 29
ART. 56REFERIRE LALEGE 384 10/10/2006 ART. 30
ART. 70REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 384 10/10/2006 ART. 30
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 53 25/02/2010
ActulAPROBAT DEORDIN 26 06/03/2009
ActulCONTINUT DEORDIN 26 06/03/2009

disciplinei militare



+
Capitolul IDispoziţii generale +
Secţiunea 1Domeniul de aplicare a prevederilor regulamentului +
Articolul 1Regulamentul disciplinei militare precizează modalităţile de implementare a disciplinei militare la toate structurile din Ministerul Apărării Naţionale şi competenţele comandanţilor de acordare a recompenselor şi de aplicare a sancţiunilor disciplinare tuturor militarilor ce săvârşesc abateri disciplinare.
+
Articolul 2(1) Personalului militar din armatele unor state străine care urmează cursurile instituţiilor militare de învăţământ din România i se aplică prevederile prezentului regulament, cu particularităţile stabilite de comun acord printr-un protocol cu reprezentanţii legali ai acestora.(2) Sensurile unor termeni şi expresii utilizate în prezentul regulament sunt prevăzute în anexa nr. 1.
+
Secţiunea a 2-aElementele definitorii ale disciplinei militare +
Articolul 3(1) Disciplina militară constă în respectarea de către militari a normelor de ordine şi de comportament obligatorii pentru menţinerea stării funcţionale, îndeplinirea misiunilor specifice şi buna desfăşurare a activităţilor din armată.(2) Îndeplinirea serviciului militar impune respectarea cu stricteţe a regulilor de disciplină militară specifice Armatei Române.(3) Disciplina militară constituie unul dintre factorii determinanţi ai capacităţii de luptă a armatei şi se bazează atât pe acceptarea conştientă a normelor de comportament stabilite, cât şi pe acordarea recompenselor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute în prezentul regulament.(4) Disciplina militară implică următoarele măsuri preventive:a) exercitarea actului de comandă de către comandanţi;b) îndeplinirea întocmai a ordinelor, îndatoririlor şi atribuţiilor funcţionale de către subordonaţi;c) respectarea normelor de ordine interioară, de comportare ostăşească şi civică de către militari;d) asumarea răspunderii pentru faptele proprii de către tot personalul.(5) Comandantul este obligat să aplice măsuri ferme pentru prevenirea şi combaterea faptelor care afectează disciplina militară.
+
Articolul 4Direcţiile principale de acţiune pentru implementarea disciplinei militare sunt:a) fundamentarea relaţiilor funcţionale din cadrul tuturor structurilor militare pe baza autorităţii legii şi a regulamentelor militare, a ordinelor şi dispoziţiilor emise de autorităţile competente;b) adoptarea unor măsuri preventive pentru implementarea disciplinei militare conform prevederilor art. 3 alin. (4);c) formarea convingerilor, la toate categoriile de personal, privind corectitudinea actului de comandă;d) promovarea unor atitudini ferme de către comandanţii de la toate nivelurile ierarhice împotriva lipsei de profesionalism în planificarea, organizarea, desfăşurarea, conducerea, evaluarea şi controlul oricărei activităţi în cadrul structurilor militare;e) asigurarea cadrului organizatoric pentru instruirea şi educarea întregului personal;f) promovarea exemplului personal;g) informarea oportună a întregului personal cu privire la conţinutul actelor normative nou-apărute, precum şi la completările survenite în cele existente din domeniul disciplinei militare.
+
Articolul 5Factorii care diminuează disciplina militară sunt:a) neîndeplinirea de către comandanţi a tuturor responsabilităţilor şi atribuţiilor pe linia prevenirii şi sancţionării faptelor incompatibile cu calitatea de militar, încercarea de a ascunde abaterile disciplinare săvârşite de către subordonaţi sau de a diminua gravitatea acestora;b) subminarea coeziunii structurilor militare şi/sau a coeziunii dintre diferitele categorii de personal;c) tolerarea unor manifestări, acţiuni denigratoare sau discriminatorii în rândul personalului;d) lipsa de fermitate, ineficienţa aplicării sancţiunilor, precum şi inconsecvenţa acţiunilor educativ-preventive;e) nivelul de trai al personalului subordonat;f) cunoaşterea insuficientă a subordonaţilor;g) lipsa de profesionalism.
+
Secţiunea a 3-aÎndatoririle şi răspunderile militarilor +
Articolul 6Îndatoririle principale ale cadrelor militare şi ale soldaţilor şi gradaţilor voluntari sunt prevăzute în Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Legea nr. 384/2006 privind statutul soldaţilor şi gradaţilor voluntari.
+
Articolul 7(1) Comandanţii structurilor militare sunt răspunzători de aducerea la cunoştinţa personalului din subordine, în părţile ce îl privesc, a ordinelor şi dispoziţiilor, precum şi de asigurarea înţelegerii corecte a acestora şi de implementarea disciplinei militare de către personalul militar.(2) Comandantul răspunde de aplicarea normelor de disciplină militară în structura pe care o comandă.(3) Militarii sunt răspunzători pentru ordinele date şi legalitatea acestora, pentru modul de executare a ordinelor primite şi pentru faptele care încalcă ordinea de drept sau onoarea şi demnitatea militară.(4) Militarii sunt răspunzători de aplicarea permanentă a prevederilor actelor normative specifice în vigoare ce reglementează disciplina militară, în domeniul profesional în care îşi desfăşoară activitatea.(5) Autorul faptelor ce constituie abateri disciplinare este obligat să raporteze imediat comandantului său nemijlocit despre săvârşirea acestora.
+
Capitolul IIAutoritatea militară şi obligaţiile ce decurg din aceasta +
Secţiunea 1Ierarhia militară +
Articolul 8Autoritatea, competenţele disciplinare şi răspunderea disciplinară ale fiecărui militar sunt determinate de nivelul funcţiei şi gradului deţinut de acesta în ierarhia militară.
+
Articolul 9Comandantul, în funcţie de situaţia operativă, tehnică sau administrativă, poate acorda, în condiţiile legii, temporar, persoanelor subordonate nemijlocit delegare de competenţă, în întregime sau limitat, asupra unor atribuţii/sarcini ale sale. Acesta transferă acestor persoane autoritatea şi responsabilitatea asupra deciziilor luate în numele său din punctul de vedere al disciplinei militare. Delegarea de competenţă nu înlătură integral răspunderea comandantului.
+
Secţiunea a 2-aAutoritatea militară +
Articolul 10Comandantul reprezintă autoritatea militară învestită legal cu responsabilităţi şi drepturi pentru exercitarea actului de comandă în cadrul unei structuri militare.
+
Articolul 11Recompensele şi sancţiunile se acordă/se aplică numai pe linie directă de autoritate ierarhică.
+
Articolul 12Persoanele civile cu funcţii de conducere au dreptul de a acorda recompense sau de a aplica sancţiuni disciplinare, potrivit funcţiilor similare încadrate de militari.
+
Articolul 13Ministrul apărării naţionale este conducătorul întregului personal al armatei şi are dreptul să acorde recompensele, respectiv să aplice sancţiunile disciplinare prevăzute în prezentul regulament.
+
Secţiunea a 3-aParticularităţi în acordarea/aplicarea recompenselor/sancţiunilor de către comandanţi +
Articolul 14(1) Competenţele militarilor cu funcţii de comandă cu grade superioare/inferioare funcţiilor prevăzute în statul de organizare de a acorda/aplica recompense/sancţiuni sunt cele corespunzătoare funcţiei pe care aceştia sunt încadraţi.(2) Au aceleaşi competenţe de a acorda/aplica recompense/ sancţiuni disciplinare ca şi titularii funcţiilor respective următoarele persoane:a) militarii, pe timpul detaşării sau delegării;b) ofiţerii împuterniciţi să asigure îndeplinirea atribuţiilor unor funcţii pentru care se acordă indemnizaţie de comandă.
+
Articolul 15Când mai mulţi militari îndeplinesc o activitate/ misiune în comun, iar situaţia lor de subordonare nu a fost stabilită, comandant este cel mai mare în grad, iar la grade egale comandant este cel mai mare în funcţie. Acesta poate propune acordarea/aplicarea recompenselor/sancţiunilor corespunzătoare funcţiei pe care o deţine în unitatea din care face parte.
+
Articolul 16(1) Ofiţerul care conduce activitatea de control are, pe timpul desfăşurării acesteia, competenţe de a aplica/propune aplicarea de sancţiuni disciplinare corespunzătoare funcţiei pe care o deţine.(2) Sancţiunile aplicate se transmit în scris după terminarea activităţii de control comandantului structurii controlate, care este obligat să le pună în aplicare.
+
Articolul 17(1) Comandanţii garnizoanelor, şefii cursurilor din instituţiile militare de învăţământ, şefii comenduirilor de garnizoană, şefii organelor de transporturi militare, precum şi comandanţii spitalelor, complexurilor de prestări servicii, refacere şi cazare au dreptul să propună sancţionarea disciplinară a militarilor cu grade şi funcţii egale sau inferioare, care au săvârşit abateri de la disciplina militară pe timpul:a) executării serviciului interior şi a celui de control în garnizoană;b) detaşării/delegării, în interesul serviciului;c) transportului pe căi de comunicaţie feroviare, rutiere, aeriene sau navale;d) concediului, permisiei sau învoirii;e) internării în spital sau efectuării unui tratament.(2) Propunerile de sancţionare prevăzute la alin. (1) sunt transmise comandanţilor nemijlociţi ai militarilor ce au săvârşit abateri disciplinare şi care se află detaşaţi/delegaţi în unităţile militare pe care aceştia le conduc, în maximum 6 luni de la data săvârşirii abaterii disciplinare.
+
Articolul 18Soldaţii şi gradaţii voluntari numiţi să conducă misiuni independente au dreptul de a propune acordarea recompenselor/aplicarea sancţiunilor similar comandantului de pluton.
+
Secţiunea a 4-aObligaţiile comandantului privind disciplina militară +
Articolul 19Potrivit funcţiei pe care este încadrat şi autorităţii date de aceasta, comandantul este obligat:a) să cunoască şi să aplice, în toate împrejurările, îndatoririle ce îi revin conform actelor normative/actelor normative specifice în vigoare privind disciplina militară;b) să ia decizii, să le exprime prin ordine scurte, clare şi precise, să asigure condiţiile necesare îndeplinirii acestora şi să urmărească executarea lor, asumându-şi întreaga răspundere privind disciplina militară;c) să cultive şi să dezvolte la subordonaţi sentimentul demnităţii şi onoarei militare, răspunderea personală faţă de îndeplinirea atribuţiilor funcţionale şi a ordinelor primite, respectarea prevederilor legilor şi ale actelor normative specifice;d) să ordone executarea unor acţiuni numai în temeiul legii;e) să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale ale subordonaţilor, precum şi personalitatea şi demnitatea acestora;f) să rezolve cererile subordonaţilor în limitele competenţelor pe care le are sau să raporteze ierarhic când acestea depăşesc posibilităţile sale de soluţionare;g) să fie principial, drept şi exigent în relaţiile de serviciu cu subordonaţii şi în aprecierea activităţii lor;h) să fie exemplu pozitiv pentru subordonaţi în toate împrejurările;i) să ia toate măsurile pentru prevenirea abaterilor disciplinare şi să combată practicile neregulamentare;j) să acorde recompense şi să aplice sancţiuni disciplinare în concordanţă cu competenţele conferite de prezentul regulament;k) să analizeze starea disciplinei militare la termenele prevăzute prin reglementările în vigoare sau ori de câte ori este nevoie şi să ia măsurile ce se impun;l) să permită subordonaţilor să îşi justifice faptele ce le sunt reproşate.
+
Secţiunea a 5-aObligaţiile militarilor subordonaţi privind disciplina militară +
Articolul 20Militarul subordonat are obligaţia să cunoască toate drepturile şi îndatoririle ce îi revin conform prezentului regulament şi să execute ordinele, misiunile încredinţate şi atribuţiile ce îi revin conform regulamentelor în vigoare şi fişei postului, fiind răspunzător de îndeplinirea acestora.
+
Articolul 21(1) Neîndeplinirea unui ordin dat de comandant sau altă autoritate legală nu constituie abatere de la disciplina militară dacă ordinul nu este dat în forma prevăzută de lege şi nu este în concordanţă cu actele normative în vigoare, obiceiurile războiului şi convenţiile internaţionale la care România este parte.(2) În cazul prevăzut la alin. (1), militarii sunt obligaţi să raporteze despre neexecutarea ordinului şefului nemijlocit al celui care a dat ordinul.
+
Secţiunea a 6-aModalităţile de realizare a disciplinei militare +
Articolul 22Disciplina militară se realizează prin:a) respectarea strictă a actelor normative în vigoare şi a jurământului militar;b) întărirea coeziunii în cadrul structurilor militare şi afirmarea spiritului camaraderesc;c) exigenţa faţă de sine şi faţă de subordonaţi;d) aplicarea cu corectitudine şi obiectivitate a măsurilor stimulative şi a celor coercitive;e) desfăşurarea activităţilor cu caracter educativ, pe categorii de militari şi individual;f) exemplul personal în relaţiile de serviciu şi în societate.
+
Capitolul IIIRecompense şi sancţiuni disciplinare +
Secţiunea 1Recompense +
Articolul 23Cadrelor militare, precum şi soldaţilor şi gradaţilor voluntari, participanţi la acţiuni militare, în mod individual sau colectiv, li se acordă, în condiţiile legii, decoraţii, distincţii militare, precum şi titluri onorifice.
+
Articolul 24(1) Pentru acte de eroism, curaj şi devotament în executarea unor misiuni, precum şi pentru merite deosebite în îndeplinirea îndatoririlor ce le revin, cadrelor militare li se pot conferi decoraţii.(2) Pentru vechime în activitate şi rezultate meritorii, cadrelor militare li se pot conferi medalii şi ordine militare.(3) Pentru îndeplinirea exemplară a atribuţiilor de serviciu, cadrelor militare li se pot acorda următoarele recompense morale şi materiale:a) mulţumiri;b) felicitări;c) diplome de merit;d) citarea prin ordin de zi pe unitate;e) conferirea de distincţii şi însemne militare;f) acordarea de arme de apărare şi pază cu înscrisuri gravate, în condiţiile legii;g) premii în bani sau în obiecte.
+
Articolul 25Recompensele ce se pot acorda cadrelor militare în rezervă, pe timpul cât sunt concentrate sau mobilizate ori în retragere, sunt:a) mulţumiri;b) felicitări;c) conferirea de decoraţii;d) conferirea de distincţii şi însemne militare;e) premii în bani sau în obiecte.
+
Articolul 26(1) Pentru servicii excepţionale aduse statului şi poporului, pentru acte de eroism săvârşite pe timpul îndeplinirii îndatoririlor militare ori pentru merite deosebite în activitate, soldaţilor şi gradaţilor voluntari le pot fi conferite, în condiţiile legii, decoraţii.(2) Pentru îndeplinirea exemplară a atribuţiilor de serviciu, soldaţilor şi gradaţilor voluntari li se pot acorda următoarele recompense morale şi materiale:a) mulţumiri;b) felicitări;c) fotografierea lângă drapelul de luptă desfăşurat al unităţii militare din care fac parte;d) diplome de merit;e) citarea prin ordin de zi pe unitate;f) conferirea de distincţii şi însemne militare;g) premii în bani sau în obiecte.
+
Articolul 27(1) Recompensele ce se pot acorda studenţilor din instituţiile militare de învăţământ superior sunt:a) mulţumiri;b) felicitări;c) permisii de merit;d) premii în bani sau în obiecte;e) fotografierea lângă drapelul de luptă desfăşurat al unităţii militare din care fac parte;f) diplome de merit;g) citarea prin ordin de zi pe unitate;h) scrisori de mulţumire;i) certificat de merit;j) conferirea de decoraţii;k) înaintarea în gradul următor;l) înscrierea pe placa de onoare a gradului, numelui şi prenumelui studenţilor absolvenţi ca şefi de promoţii din instituţiile militare de învăţământ superior;m) conferirea de distincţii şi însemne militare.(2) Recompensele care se pot acorda elevilor militari din colegiile militare liceale şi şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri sunt prevăzute în "I.M.-3/14, Norme de organizare şi funcţionare a colegiilor militare liceale", aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.113/2006*, şi în "I.M.-3/3, Norme de organizare şi funcţionare a Şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri", aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.85/2003*.__________* Ordinele ministrului apărării naţionale nr. M.85/2003 şi M.113/2006 nu au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece aveau ca obiect reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
+
Articolul 28Recompensele se acordă fără părtinire, diferenţiat şi, după caz, individual sau în grup. Pentru aceeaşi faptă se acordă o singură recompensă.
+
Articolul 29(1) Competenţele comandanţilor de a acorda recompense sunt prevăzute în anexa nr. 2.(2) Competenţele comandanţilor de a acorda distincţii şi însemne militare sunt stabilite prin "S.M.G./M.R.U.-1.1, Instrucţiuni privind distincţiile militare onorifice din Armata României", aprobate prin Ordinul ministrului apărării nr. M.152/2006**.__________** Ordinul ministrului apărării nr. M.152/2006 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
+
Secţiunea a 2-aParticularităţi privind acordarea recompenselor +
Articolul 30Mulţumirile pot fi verbale sau scrise pentru cadrele militare, în funcţie de importanţa faptei, şi numai verbale pentru soldaţii şi gradaţii voluntari, precum şi pentru studenţii/elevii din instituţiile militare de învăţământ.
+
Articolul 31(1) Permisia de merit poate fi de până la 10 zile, la care se adaugă timpul necesar pentru deplasare, dus-întors.(2) Militarilor recompensaţi cu permisii de merit li se pot asigura documente de transport, potrivit prevederilor legale în vigoare.
+
Articolul 32Felicitările se adresează verbal sau în scris, individual sau în grup, pe categorii de militari sau structuri militare.
+
Articolul 33Premiile în bani sau în obiecte se acordă în conformitate cu normele legale în vigoare; obiectele pe care se pot grava înscrisuri pot fi de utilitate personală sau simbolice.
+
Articolul 34Înmânarea fotografiei militarului lângă drapelul de luptă desfăşurat al unităţii militare din care face parte are loc în cadru festiv, la adunarea unităţii/subunităţii; activitatea se desfăşoară distinct, nefiind cumulată cu alte activităţi.
+
Articolul 35Citarea prin ordin de zi pe unitate se face prin înscrierea gradului, numelui, prenumelui şi a faptei în ordinul de zi pe unitate dat de comandantul care îl recompensează.
+
Articolul 36Scrisorile de mulţumire se trimit părinţilor, soţiei sau, după caz, altor rude ale studentului recompensat din instituţia militară de învăţământ superior.
+
Articolul 37Certificatul de merit se acordă studenţilor/elevilor din instituţiile militare de învăţământ la terminarea studiilor, pentru rezultate foarte bune în procesul de instruire şi o conduită exemplară. Modelul acestuia este prezentat în anexa nr. 3.
+
Articolul 38Înscrierea pe placa de onoare a gradului, numelui şi prenumelui studenţilor absolvenţi ca şefi de promoţii din instituţiile militare de învăţământ superior se face la finalizarea studiilor.
+
Secţiunea a 3-aSancţiuni disciplinare +
Articolul 39(1) Pentru abateri de la disciplina militară, neîndeplinirea îndatoririlor, încălcarea normelor de conduită militară, a regulilor de convieţuire socială, cadrelor militare li se pot aplica următoarele sancţiuni:a) avertisment;b) mustrare scrisă;c) retrogradare în funcţie;d) amânarea înaintării în gradul următor pe timp de 1-2 ani;e) trecerea în rezervă.(2) Cadrelor militare în rezervă/retragere, pentru comportare nedemnă, în situaţii în care poartă uniforma militară, li se retrage dreptul de a o purta. Retragerea dreptului de a purta uniforma militară pentru cadrele militare în rezervă/retragere se face conform procedurii prevăzute la art. 6 alin. (2) din Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.146/2003*** privind ocaziile în care se poartă uniforma militară de către cadrele militare în rezervă şi în retragere.__________*** Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.146/2003 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
+
Articolul 40Pentru abateri de la disciplina militară, neîndeplinirea îndatoririlor, încălcarea normelor de conduită militară, a regulilor de convieţuire socială, soldaţilor şi gradaţilor voluntari li se pot aplica următoarele sancţiuni:a) avertisment;b) mustrare scrisă;c) diminuarea soldei lunare cu 5%-20%, pe o perioadă de la o lună la 3 luni;d) amânarea promovării în grad, pe o perioadă de la unu la 2 ani;e) desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
+
Articolul 41(1) Studenţilor din instituţiile militare de învăţământ superior li se pot aplica următoarele sancţiuni:a) avertisment;b) mustrare verbală;c) retrogradarea în grad/funcţie;d) exmatriculare.(2) Sancţiunile ce se pot acorda elevilor militari din colegiile militare liceale şi şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri sunt cele prevăzute în "I.M.-3/14, Norme de organizare şi funcţionare a colegiilor militare liceale", aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.113/2006*, şi "I.M.-3/3, Norme de organizare şi funcţionare a Şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri", aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.85/2003*.__________* Ordinele ministrului apărării naţionale nr. M.85/2003 şi M.113/2006 nu au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece aveau ca obiect reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
+
Articolul 42(1) Constituie abateri de la disciplina militară următoarele fapte care compromit onoarea şi demnitatea militară:a) acordarea de recompense nemeritate sau aplicarea de sancţiuni disciplinare nejustificate subordonaţilor;b) împrumuturile de bani şi/sau bunuri materiale de la subordonaţi;c) dezinformarea sau tăinuirea unor fapte de indisciplină săvârşite în unitate sau subunitate;d) lipsa de sinceritate sau a curajului răspunderii pentru faptele comise;e) prezentarea de rapoarte, scrisori, cereri şi sesizări individuale/petiţii în grup neconforme cu realitatea;f) ascunderea sau nedeclararea identităţii în cazul comiterii unor abateri sau refuzul de a se legitima la cererea comandanţilor şi superiorilor în grad sau a organelor militare de control;g) prezentarea la program sau la intrarea în serviciu sub influenţa băuturilor alcoolice/drogurilor sau consumul acestora în timpul programului, serviciului, exerciţiilor şi misiunilor; consumul de băuturi alcoolice în unitate este permis doar în cadru organizat şi aprobat, în condiţiile stabilite de reglementările în vigoare;h) lipsa de respect manifestată faţă de comandanţi, superiori, egali sau inferiori în grad;i) participarea voluntară la manifestările unor comunităţi religioase sau organizaţii prin care se aduc atingere demnităţii militarului, statului sau naţiunii române şi emiterea unor opinii discriminatorii faţă de grupuri de persoane sau entităţi sociale;j) participarea la activităţi cu caracter politic care au ca efect implicarea instituţiei militare;k) portul neregulamentar al uniformei, gradelor şi însemnelor militare;l) nerespectarea regulilor de igienă individuală şi colectivă;m) instigarea altor militari sau favorizarea cu intenţie a acestora la săvârşirea de fapte care constituie abateri disciplinare.(2) Reprezintă abateri de la disciplina militară următoarele fapte privind exercitarea atribuţiilor funcţionale:a) încălcarea normelor de evaluare a performanţelor subordonaţilor;b) nerespectarea atribuţiilor de serviciu sau superficialitate în îndeplinirea acestora;c) neexecutarea la timp a controalelor stabilite prin reglementările în vigoare, din cauze ce ţin de persoana respectivă;d) neacordarea la timp a drepturilor legale ce se cuvin militarilor;e) dezinteresul în pregătirea personală;f) neîntreţinerea armamentului şi a tehnicii din dotare;g) încălcarea reglementărilor în vigoare privind protecţia informaţiilor clasificate naţionale, NATO şi UE;h) ruperea de sigilii sau deschiderea neautorizată a corespondenţei;i) introducerea sau deţinerea, fără aprobarea persoanelor în drept, într-o unitate militară, la bordul unei nave ori aeronave sau în orice alt loc unde staţionează militari a băuturilor alcoolice, drogurilor sau a materialelor periculoase;j) introducerea uneia sau a mai multor persoane, fără aprobare, într-o unitate militară, la bordul unei nave sau aeronave, în raionul de dispunere/tabere sau cartiruire;k) manifestarea de slăbiciune şi părtinire faţă de subordonaţii care comit abateri de la disciplina militară;l) încălcarea normelor de conduită militară în unitate.(3) Constituie abateri de la disciplina militară următoarele fapte privind îndeplinirea misiunilor/activităţilor:a) neîncadrarea în programul orar al unităţii;b) devierea, fără motiv, de la itinerarul fixat;c) absenţa nemotivată de la serviciu, până la 24 de ore;d) neraportarea despre executarea ordinelor primite;e) întârzierile în executarea sau transmiterea ordinelor primite;f) încredinţarea vehiculului, navei sau aeronavei altei persoane ori părăsirea acestora fără aprobare;g) neîndeplinirea misiunii în condiţiile ordonate;h) sustragerea de la activităţile ordonate pe linie de garnizoană;i) părăsirea fără aprobare a unităţii sau a locului de dispunere/cartiruire ori a taberei;j) pătrunderea fără autorizare într-un loc cu acces limitat, semnalizat sau cunoscut în acest sens;k) sustragerea de la îndeplinirea serviciului sau de la desfăşurarea activităţilor specifice;l) fumatul sau aprinderea focului în locuri nepermise;m) nerespectarea normelor de protecţie a mediului, sănătate şi securitate în muncă şi P.S.I.(4) Faptele prevăzute la alin. (1)-(3) constituie abateri de la disciplina militară şi se sancţionează numai dacă nu constituie infracţiuni sau contravenţii.
+
Articolul 43(1) Competenţele comandanţilor de a aplica sancţiuni disciplinare sunt prevăzute în anexa nr. 4.(2) În cazul în care un militar săvârşeşte una dintre contravenţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, comandantul unităţii din care face parte contravenientul, pe baza procesului-verbal de constatare, dacă este întemeiat, va dispune măsuri pentru aplicarea dispoziţiilor art. 55 lit. b) sau c) din prezentul regulament, după caz.
+
Articolul 44Avertismentul este sancţiunea aplicată pentru o abatere de la disciplina militară. Prin aceasta se atrage atenţia militarului că la o nouă abatere va primi o sancţiune mai aspră.
+
Articolul 45Mustrarea verbală sau mustrarea scrisă, după caz, se aplică pentru neîndeplinirea atribuţiilor de serviciu care nu afectează esenţial atribuţiile principale ale postului sau funcţiei. Mustrarea verbală sau mustrarea scrisă, după caz, reprezintă o sancţiune mai aspră decât avertismentul.
+
Articolul 46Retrogradarea în grad se aplică studenţilor/elevilor din instituţiile militare de învăţământ pentru lipsă de exigenţă şi de răspundere în menţinerea şi întărirea disciplinei militare.
+
Articolul 47Retrogradarea în funcţie a cadrelor militare în activitate şi a studenţilor/elevilor din instituţiile militare de învăţământ se aplică în situaţia neîndeplinirii în mod repetat a atribuţiilor de serviciu, atunci când dovedesc constant lipsă de exigenţă şi de răspundere pentru menţinerea şi întărirea disciplinei militare. Propunerile de retrogradare în funcţie se fac de către comandanţii nemijlociţi/direcţi, după caz.
+
Articolul 48(1) Trecerea în rezervă a cadrelor militare, precum şi desfacerea disciplinară a contractului soldaţilor şi gradaţilor voluntari se aplică atunci când se comit abateri grave de la prevederile regulamentelor militare sau ale altor dispoziţii legale.(2) Exmatricularea studenţilor/elevilor din instituţiile militare de învăţământ se aplică atunci când se comit abateri grave de la prevederile regulamentelor militare generale, ale regulamentelor de organizare şi funcţionare proprii sau ale altor dispoziţii legale.
+
Articolul 49Comandanţii unităţilor militare împuterniciţi sau numiţi prin cumul de funcţii au competenţe de a acorda/aplica recompense/sancţiuni disciplinare ca şi titularii funcţiilor pe care aceştia le îndeplinesc.
+
Secţiunea a 4-aAplicarea şi executarea sancţiunilor disciplinare +
Articolul 50(1) Abaterea de la disciplina militară este singurul temei legal al sancţiunii disciplinare.(2) Sancţiunea disciplinară se stabileşte individual şi se aplică numai după ce s-a probat vinovăţia celui în cauză.(3) Abaterile de la disciplina militară se sancţionează numai dacă s-a luat cunoştinţă de acestea în termen de 6 luni de la săvârşire.
+
Articolul 51(1) Pentru o abatere de la disciplina militară se aplică o singură sancţiune disciplinară.(2) Pentru săvârşirea concomitent a mai multor abateri de la disciplina militară se aplică sancţiunea disciplinară cea mai aspră.
+
Articolul 52În cazul în care fapta militarului a fost sesizată ca abatere de la disciplina militară şi ca infracţiune, procedura angajării răspunderii disciplinare se suspendă până la dispunerea neînceperii urmăririi penale, a scoaterii de sub urmărire penală ori a încetării urmăririi penale sau până la data la care instanţa judecătorească dispune achitarea sau încetarea procesului penal.
+
Articolul 53La individualizarea sancţiunii disciplinare se va ţine seama de cauzele şi gravitatea abaterii de la disciplina militară, de împrejurările în care aceasta a fost săvârşită, gradul de vinovăţie şi consecinţele abaterii, comportarea generală, precum şi de existenţa în antecedentele persoanei a altor sancţiuni disciplinare.
+
Articolul 54Comandantul organizează şi conduce activităţile de pregătire şi educare a personalului în scopul prevenirii şi eliminării abaterilor de la disciplina militară, iar în cazul săvârşirii acestora ia măsuri ferme de sancţionare a celor vinovaţi şi de eliminare a cauzelor care le-au provocat.
+
Articolul 55Pentru o abatere disciplinară comandantul poate lua una dintre următoarele măsuri:a) să atragă atenţia subordonatului asupra faptei săvârşite şi a consecinţelor acesteia şi să-i indice modul de comportare în viitor;b) să aplice o sancţiune disciplinară, conform competenţelor, sau să facă propuneri pentru sancţionarea disciplinară către persoanele care au această competenţă;c) să facă propuneri sau să ordone cercetarea şi judecarea faptei în consiliul de onoare sau în consiliul de judecată ori în comisia de cercetare prealabilă, conform competenţelor prevăzute de actele normative în vigoare.
+
Articolul 56(1) Pentru soldaţii şi gradaţii voluntari, aplicarea şi executarea sancţiunilor disciplinare se fac în conformitate cu dispoziţiile art. 29 şi art. 30 alin. (1) din Legea nr. 384/2006.(2) Cercetarea prealabilă disciplinară a soldaţilor şi gradaţilor voluntari trebuie să se încheie în cel mult 25 de zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă de săvârşirea abaterii.
+
Articolul 57Sub sancţiunea nulităţii absolute, nicio sancţiune disciplinară dintre cele prevăzute la art. 39, cu excepţia avertismentului, nu poate fi dispusă pentru cadrele militare mai înainte de cercetarea şi judecarea faptelor de către consiliile de onoare sau consiliile de judecată, după caz.
+
Articolul 58Comandantul nemijlocit al comandantului care a aplicat sancţiunea, în cazul în care apreciază că aceasta nu este în concordanţă cu gradul de vinovăţie probată, ordonă reanalizarea cazului într-un termen de până la 5 zile lucrătoare de la data când a fost informat despre aceasta.
+
Articolul 59(1) Sancţiunea disciplinară se execută, de regulă, imediat după ce a fost stabilită şi adusă la cunoştinţa militarului sancţionat, cu excepţia următoarelor situaţii:a) în cazul în care militarul sancţionat disciplinar se găseşte în curs de îndeplinire a unei misiuni; în acest caz, sancţiunea se va executa după înapoierea sa la unitatea de care aparţine;b) în cazul în care militarul se află în afara orelor de program, iar comandanţii de subunităţi lipsesc din unitate; în această situaţie ofiţerul de serviciu pe unitate ia cunoştinţă de săvârşirea abaterii de la disciplina militară şi, în funcţie de gravitatea abaterii săvârşite de militar, raportează comandantului unităţii, imediat sau la începerea programului;c) în cazul în care militarul se află sub influenţa băuturilor alcoolice/drogurilor sau manifestă tulburări de comportament; în acest caz, aplicarea sancţiunii disciplinare se amână până când acesta revine la starea normală, confirmată de medicul de specialitate;d) sancţiunea amânării înaintării în gradul următor pe timp de 1-2 ani este adusă la cunoştinţă în termen de 30 de zile militarului care a săvârşit abaterea de la disciplina militară, urmând ca termenul efectelor sancţiunii să înceapă să curgă de la data când militarul sancţionat îndeplineşte condiţiile de înaintare în grad, conform Ghidului carierei militare.(2) Militarul sancţionat disciplinar în afara unităţii militare de către comandanţi faţă de care nu se află în relaţii de subordonare, dar care au acest drept, este obligat ca la sosirea în unitate să raporteze imediat, pe cale ierarhică, comandantului unităţii militare despre aceasta.
+
Articolul 60(1) Decizia privind aplicarea unei sancţiuni disciplinare se emite în formă scrisă şi se ia în termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă de abaterile disciplinare.(2) Modelul deciziei privind aplicarea unei sancţiuni disciplinare este prevăzut în anexa nr. 5.
+
Secţiunea a 5-aSuspendarea, amânarea, anularea şi radierea sancţiunilor disciplinare +
Articolul 61Sancţiunile disciplinare se pot suspenda, amâna sau anula numai prin decizia persoanei care le-a aplicat, a şefilor direcţi ai acesteia, precum şi prin decizia eşalonului superior sau a instanţei de contencios.
+
Articolul 62(1) Amânarea şi suspendarea sancţiunilor disciplinare se pot aplica în următoarele situaţii:a) la criză;b) la război;c) calamitate naturală;d) internări în spital;e) efectuarea unui tratament medical;f) alte situaţii obiective.(2) Suspendarea sancţiunilor disciplinare este măsura care implică întârzierea executării sancţiunii faţă de termenele legale, pe o perioadă determinată, datorată unor situaţii precum cele prevăzute la alin. (1). Executarea sancţiunii se reia la terminarea termenului de suspendare.
+
Articolul 63Amânarea sancţiunilor disciplinare este măsura care implică întârzierea aplicării sancţiunii faţă de termenele legale, datorată unor situaţii precum cele prevăzute la art. 62 alin. (1). Amânarea aplicării sancţiunii are loc până când situaţia revine la normalitate.
+
Articolul 64(1) Anularea unei sancţiuni disciplinare constituie măsura prin care o sancţiune disciplinară este desfiinţată, retroactiv, de la data emiterii deciziei privind aplicarea sancţiunii, efectele acesteia fiind nule. Anularea unei sancţiuni disciplinare se specifică în documentele de evidenţă.(2) Comandantul care a aplicat o sancţiune disciplinară şi ia cunoştinţă, pe orice cale, de aplicarea eronată a acesteia, fără temei legal sau asupra altei persoane, este obligat să emită o decizie de anulare a sancţiunii aplicate, imediat după ce a constatat acest fapt.(3) Comandantul poate anula sancţiunile disciplinare pe care le-a aplicat, în totalitate sau parţial, înainte de executare sau pe timpul executării acestora.
+
Articolul 65Sancţiunile disciplinare aplicate de eşalonul superior sunt amânate, suspendate sau anulate fie la iniţiativa acestui eşalon, în cadrul unei măsuri de ansamblu, fie la propunerea comandantului nemijlocit/direct al celui sancţionat.
+
Articolul 66(1) Prin radierea unei sancţiuni disciplinare se prezumă că acea sancţiune nu mai există pentru viitor.(2) Sancţiunile disciplinare se radiază de drept după cum urmează:a) avertismentul şi mustrarea scrisă – se radiază în termen de 6 luni de la aplicare;b) diminuarea soldei lunare cu 5%-20% şi amânarea înaintării/promovării în gradul următor pe o perioadă de la unu la 2 ani – se radiază în termen de un an de la expirarea termenului pentru care au fost aplicate;c) retrogradarea în funcţie – se radiază în termen de un an calendaristic de la data aplicării sancţiunii. După curgerea acestui termen, cadrul militar poate candida pentru ocuparea unei funcţii conform gradului şi pregătirii sale.(3) Radierea sancţiunilor disciplinare se constată prin act administrativ al comandantului unităţii. Radierea sancţiunilor disciplinare se specifică în documentele de evidenţă.(4) Pentru motive întemeiate, comandantul poate acorda, conform competenţelor prevăzute în anexa nr. 4, ca recompensă, radierea unei sancţiuni disciplinare, cu excepţia trecerii în rezervă, desfacerii contractului de muncă sau exmatriculării, după caz, înaintea termenelor prevăzute la alin. (2).
+
Secţiunea a 6-aRăspunderea disciplinară +
Articolul 67În cazul săvârşirii unei fapte cu caracter infracţional de către un militar subordonat, comandantul unităţii militare trebuie să sesizeze imediat organul de urmărire penală. Comandantul este obligat să raporteze comandantului ierarhic despre această situaţie.
+
Articolul 68Dacă pentru fapta săvârşită s-a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea procesului penal intentat militarului ori achitarea acestuia, militarul poate fi sancţionat, dacă fapta comisă constituie abatere de la disciplina militară, în condiţiile prezentului regulament.
+
Articolul 69Pentru abateri disciplinare, militarii pot fi trimişi, după caz, în faţa consiliului de onoare, consiliului de judecată sau a comisiei de cercetare prealabilă, având permanent dreptul la audienţă, apărare şi petiţie. Consiliile de onoare, consiliile de judecată sau comisiile de cercetare prealabilă funcţionează potrivit regulamentelor proprii.
+
Secţiunea a 7-aCăi de atac împotriva deciziei privind aplicarea sancţiunii disciplinare +
Articolul 70(1) Militarii nemulţumiţi de sancţiunea aplicată ca urmare a săvârşirii abaterilor de la disciplina militară se pot adresa comandantului nemijlocit al celui care a emis decizia de sancţionare, printr-un raport scris în care să argumenteze demersul lor.(2) Comandantul nemijlocit al celui care a emis decizia privind aplicarea sancţiunii disciplinare a unui militar din subordine şi care a fost sesizat prin raport scris despre aceasta este obligat să numească o comisie de cercetare, care va propune o nouă decizie. Prin această decizie se poate lua măsura menţinerii sau anulării sancţiunii disciplinare ori se poate aplica o altă sancţiune disciplinară.(3) Termenul în care se poate înainta raportul prevăzut la alin. (1) este de 30 de zile lucrătoare de la data comunicării deciziei privind aplicarea sancţiunii disciplinare. Înaintarea raportului prevăzut la alin. (1) suspendă aplicarea sancţiunii disciplinare.(4) Decizia prevăzută la alin. (2) poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ competentă, cu respectarea prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
+
Capitolul IVAducerea la cunoştinţă, evidenţa recompenselor şi a sancţiunilor disciplinare. Analiza stării disciplinei militare +
Secţiunea 1Aducerea la cunoştinţă a recompenselor şi a sancţiunilor disciplinare +
Articolul 71Recompensele se aduc la cunoştinţa militarilor astfel:a) cadrelor militare, soldaţilor şi gradaţilor voluntari – verbal sau în scris, conform prezentului regulament;b) studenţilor şi elevilor din instituţiile militare de învăţământ – verbal, în faţa personalului subunităţii/unităţii.
+
Articolul 72Sancţiunile disciplinare se aduc la cunoştinţa militarilor astfel:a) cadrelor militare, soldaţilor şi gradaţilor voluntari – în scris, confidenţial ori la adunarea ordonată a cadrelor militare, respectiv a soldaţilor şi gradaţilor voluntari, unde participă numai militarii cu grade egale sau mai mari decât ale militarilor sancţionaţi;b) studenţilor şi elevilor din instituţiile militare de învăţământ – verbal, în faţa subunităţii/unităţii, şi/sau în scris.
+
Articolul 73(1) Aducerea la cunoştinţă a sancţiunilor disciplinare pentru abaterile săvârşite de militari pe timpul îndeplinirii serviciului interior sau a celui de luptă permanent se face după ieşirea acestora din serviciu.(2) În cazul săvârşirii unor abateri grave, militarii consideraţi vinovaţi sunt înlocuiţi imediat din serviciile menţionate la alin. (1).
+
Secţiunea a 2-aEvidenţa recompenselor şi a sancţiunilor disciplinare +
Articolul 74Comandanţii sunt obligaţi să raporteze ierarhic, verbal sau în scris, despre toate recompensele acordate şi sancţiunile disciplinare aplicate, potrivit reglementărilor în vigoare.
+
Articolul 75Evidenţa recompenselor şi a sancţiunilor disciplinare se ţine astfel:a) pentru cadrele militare, în fişa matricolă din memoriul original al acestora şi în registrul de evidenţă a recompenselor şi sancţiunilor pentru cadrele militare;b) pentru soldaţi şi gradaţi voluntari, în fişa matricolă din dosarul personal al acestora şi în registrul de evidenţă a recompenselor şi sancţiunilor pentru soldaţi şi gradaţi voluntari;c) pentru studenţii/elevii din instituţiile militare de învăţământ, la companie/similare, în registrul de evidenţă nominală a studenţilor/elevilor, unde se înscriu motivul recompensării/ sancţionării şi numele comandantului care a aplicat acea măsură, precum şi la nivel de instituţie de învăţământ militar, în fişele de evidenţă a studenţilor/elevilor.
+
Articolul 76Comandantul unităţii militare este obligat să controleze fişele matricole ale cadrelor militare, iar şeful de stat major al unităţii, registrele cu evidenţa nominală şi fişele de evidenţă a soldaţilor şi gradaţilor voluntari, pentru a constata dacă recompensele acordate şi sancţiunile disciplinare aplicate sunt regulamentare, iar evidenţa lor este ţinută corect.
+
Secţiunea a 3-aAnaliza stării disciplinei militare +
Articolul 77Periodic, la fiecare structură militară, comandantul analizează starea disciplinei militare, urmărind stabilirea modului în care este influenţat procesul de instrucţie şi de învăţământ, cauzele care au favorizat producerea de evenimente ori abateri disciplinare, şi ordonă măsuri pentru prevenirea acestora.
+
Articolul 78Nivelul disciplinei militare se analizează la fiecare structură militară în cadrul activităţii de evaluare periodică a stării structurilor militare, astfel:a) la pluton – zilnic;b) la companie/similară – săptămânal;c) la batalion/similar, regiment/similar, brigadă/similar semestrial, de regulă la sfârşitul etapelor de instrucţie în prima decadă a lunii următoare, şi când comandantul apreciază că este necesar, în cadrul şedinţelor de lucru;d) la divizie/similar – anual, în ultima decadă a anului de instrucţie, şi când comandantul apreciază că este necesar, în cadrul şedinţelor de lucru;e) la instituţiile militare de învăţământ – la sfârşitul fiecărui an de învăţământ şi când comandantul apreciază că este necesar, în cadrul şedinţelor de lucru;f) la statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei, la comandamentele de armă, la Comandamentul operaţional întrunit – anual şi când comandantul apreciază că este necesar, în cadrul şedinţelor de lucru.
+
Articolul 79Analiza stării disciplinei militare pe garnizoană se organizează şi se desfăşoară anual, până la data de 15 ianuarie pentru anul precedent, şi este condusă de către comandantul garnizoanei. La această activitate participă comandanţii unităţilor militare, cadrele nominalizate de către comandantul garnizoanei şi invitaţi din rândul autorităţilor publice locale, precum şi al structurilor de ordine publică şi siguranţă naţională.
+
Articolul 80Structurile militare, de la batalion corp aparte în sus, înaintează pe cale ierarhică rapoartele-sinteză privind starea disciplinei militare pe anul precedent, astfel încât, în termen de 15 zile de la finalizarea anului de instrucţie, statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamentele de armă, Comandamentul operaţional întrunit, direcţiile centrale şi celelalte structuri subordonate nemijlocit structurilor centrale să poată centraliza rapoartele de la toţi subordonaţii nemijlociţi şi, ulterior, să elaboreze propriile rapoarte-sinteză.
+
Articolul 81(1) Pe baza rapoartelor-sinteză primite de la structurile militare subordonate, în termen de 30 de zile de la finalizarea anului de instrucţie, structurile centrale ale Ministerului Apărării Naţionale centralizează, elaborează şi trimit Serviciului poliţie militară din Statul Major General "Sinteza privind starea disciplinei militare în – denumirea structurii militare – şi structurile subordonate/coordonate, în anul de instrucţie ……".(2) Serviciul poliţie militară din Statul Major General centralizează şi analizează documentele primite şi pe baza lor elaborează şi prezintă ministrului apărării naţionale, în termen de 20 de zile, "Sinteza privind starea disciplinei militare în Armata României" pentru anul de instrucţie precedent.(3) Analiza stării disciplinei militare va cuprinde tematica prevăzută în anexa nr. 6, adaptată la specificul structurii militare respective.(4) Sinteza privind starea disciplinei militare va avea tematica prevăzută în anexa nr. 7, adaptată la specificul structurii militare respective, şi va fi clasificată "SECRET DE SERVICIU".(5) Circuitul informaţional al sintezelor privind starea disciplinei militare este prezentat în anexa nr. 8.
+
Articolul 82Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezentul regulament.
+
Anexa 1───────la regulament─────────────GLOSARAbatere de la disciplina militară – faptă în legătură cu atribuţiile de serviciu şi care constă într-o acţiune sau inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către militar, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentele militare, ordinele şi dispoziţiile legale ale comandanţilor ierarhici.Comandant – persoană care conduce o unitate, o subunitate, un compartiment funcţional sau un grup de militari; în sensul regulamentului, prin comandant se înţelege şi "şef" sau "conducător", după caz.Lipsă de respect – atitudine caracterizată prin absenţa consideraţiei faţă de cineva; nerespectarea prevederilor regulamentare privind autoritatea şi ierarhia militară.Măsură – dispoziţie/hotărâre/prevedere luată pentru realizarea unui anumit scop.Militar – cetăţean român căruia i s-a acordat grad militar în raport cu pregătirea sa militară şi de specialitate, în condiţiile prevăzute de lege.Normă – regulă, dispoziţie obligatorie stabilită prin lege sau prin uz; ordine recunoscută ca obligatorie sau recomandabilă.Ordin – dispoziţie obligatorie, scrisă sau verbală, dată de o autoritate militară pentru a fi executată întocmai.Ordine publică – ordine politică, economică şi socială dintr-un stat, care se asigură printr-un ansamblu de norme şi măsuri şi se traduce prin funcţionarea normală a aparatului de stat, menţinerea liniştii cetăţenilor şi respectarea drepturilor acestora.Rezultate foarte bune – realizări care se situează la limita superioară a baremelor/standardelor de performanţă.Sancţiune disciplinară – măsura coercitivă cu scop educativ ce se aplică militarului care comite abateri de la prevederile actelor normative, care nu constituie infracţiuni.Serviciu militar – activitate menită să asigure funcţionarea, perfecţionarea şi conducerea organismului militar în timp de pace şi de război.Comisie de cercetare prealabilă – comisia numită în condiţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 384/2006 privind statutul soldaţilor şi gradaţilor voluntari, a cărei organizare şi funcţionare se stabilesc prin ordin al ministrului apărării naţionale.Subordonare – raport ierarhic între comandant şi subordonaţii săi, în temeiul căruia comandantul ordonă, îndrumă şi controlează activitatea subordonaţilor, iar aceştia au obligaţia de a executa ceea ce li se cere.
+
Anexa 2––-la regulament––––-COMPETENŢELE COMANDANŢILOR DE A ACORDA RECOMPENSEa) Cadrelor militare în activitate

Recompense Mulţumiri Felicitări Premii în bani sau în obiecte Diplome de merit Citarea prin ordin de zi pe unitate Acordarea de arme de apărare şi pază cu înscrisuri gravate Conferirea de decoraţii Conferirea de distincţii şi însemne militare
Funcţii
Comandant de pluton (similar)* Da Da Propuneri Conform "S.M.G./ M.R.U.-1.1, Instrucţiuni privind distincţiile militare onorifice din Armata României", aprobate prin Ordinul ministrului apărării nr. M.152/2006
Comandant de companie (similar) Da Da Propuneri Propuneri
Comandant de batalion (similar) Da Da Propuneri Propuneri Propuneri
Comandant de batalion corp aparte (similar) Da Da Da Da Da
Comandant de regiment (similar) Da Da Da Da Da
Comandant de brigadă (similar) Da Da Da Da Da Propuneri Propuneri
Comandant de divizie (similar) Da Da Da Da Da Propuneri Propuneri
Şef de stat major de categorie de forţe ale armatei/comandant de comandament de armă, şef direcţie/similar Da Da Da Da Da Da Propuneri
Secretarul general al Ministerului Apărării Naţionale Da Da Da Da Da Da Propuneri
Şeful Corpului de control şi inspecţie Da Da Da Da Da Da Propuneri
Şeful Statului Major General Da Da Da Da Da Da Propuneri
Secretar de stat Da Da Da Da Da Da Propuneri
Ministrul apărării naţionale Da Da Da Da Da Da Propuneri

–––* Militarul care îndeplineşte o funcţie al cărei grad, prevăzut în statul de organizare, este similar.b) Cadrelor militare în rezervă/în retragere┌─────────────────────────────────┬────┬─────┬─────────┬─────────┬─────────────┐│ Recompense │Mul-│ │Premii │ Confe- │ Conferirea ││ │ţu- │Feli-│în bani │ rirea │ de ││ / │miri│ci- │sau în │ de │ distincţii ││ Funcţii │ │tări │obiecte │ deco- │ şi ││ │ │ │ │ raţii │ însemne ││ │ │ │ │ │ militare │├─────────────────────────────────┼────┼─────┼─────────┼─────────┼─────────────┤│Comandant de batalion corp │ │ │ │ │ ││aparte (similar) │ Da │ Da │Propuneri│ – │ │├─────────────────────────────────┼────┼─────┼─────────┼─────────┤ ││Comandant de regiment (similar) │ Da │ Da │Propuneri│ – │ │├─────────────────────────────────┼────┼─────┼─────────┼─────────┤Conform ││Comandant de brigadă (similar) │ Da │ Da │Propuneri│ – │"S.M.G./ │├─────────────────────────────────┼────┼─────┼─────────┼─────────┤M.R.U.-1.1, ││Comandant de divizie (similar) │ Da │ Da │ Da │Propuneri│Instrucţiuni │├─────────────────────────────────┼────┼─────┼─────────┼─────────┤privind ││Şef de stat major de categorie │ Da │ Da │ Da │Propuneri│distincţiile ││de forţe ale armatei/comandant │ │ │ │ │militare ││de comandament de armă, şef │ │ │ │ │onorifice ││direcţie/similar │ │ │ │ │din Armata │├─────────────────────────────────┼────┼─────┼─────────┼─────────┤României", ││Secretarul general al │ │ │ │ │aprobate prin││Ministerului Apărării Naţionale │ Da │ Da │ Da │Propuneri│Ordinul │├─────────────────────────────────┼────┼─────┼─────────┼─────────┤ministrului ││Şeful Corpul de control şi │ │ │ │ │apărării ││inspecţie │ Da │ Da │ Da │Propuneri│nr. M.152/ │├─────────────────────────────────┼────┼─────┼─────────┼─────────┤ 2006 ││Şeful Statului Major General │ Da │ Da │ Da │Propuneri│ │├─────────────────────────────────┼────┼─────┼─────────┼─────────┤ ││Secretar de stat │ Da │ Da │ Da │Propuneri│ │├─────────────────────────────────┼────┼─────┼─────────┼─────────┤ ││Ministrul apărării naţionale │ Da │ Da │ Da │Propuneri│ │└─────────────────────────────────┴────┴─────┴─────────┴─────────┴─────────────┘c) Soldaţilor şi gradaţilor voluntari

Recompense Mulţumiri Felicitări Premii în bani sau în obiecte Fotografierea lângă drapelul de luptă desfăşurat al unităţii militare din care face parte Diplome de merit Conferirea de decoraţii Citarea prin ordin de zi pe unitate Conferirea de distincţii şi însemne militare
Funcţii
Comandant de pluton (similar) Da Da Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri Conform "S.M.G./ M.R.U.-1.1, Instrucţiuni privind distincţiile militare onorifice din Armata României", aprobate prin Ordinul ministrului apărării nr. M.152/2006
Comandant de companie (similar) Da Da Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri
Comandant de batalion (similar) Da Da Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri
Comandant de batalion corp aparte (similar) Da Da Da Da Propuneri Propuneri Da
Comandant de regiment (similar) Da Da Da Da Propuneri Propuneri Da
Comandant de brigadă (similar) Da Da Da Da Da Propuneri Da
Comandant de divizie (similar) Da Da Da Da Da Propuneri Da
Şef de stat major de categorie de forţe ale armatei/comandant de comandament de armă, şef direcţie/similar Da Da Da Da Da Propuneri Da
Secretarul general al Ministerului Apărării Naţionale Da Da Da Da Da Propuneri Da
Şeful Corpul de control şi inspecţie Da Da Da Da Da Propuneri Da
Şeful Statului Major General Da Da Da Da Da Propuneri Da
Secretar de stat Da Da Da Da Da Propuneri Da
Ministrul apărării naţionale Da Da Da Da Da Propuneri Da

d) Studenţilor din instituţiile militare de învăţământ

Recompense Mulţumiri Felicitări Permisii de merit Premii în bani sau în obiecte Fotogra- fierea lângă drapelul de luptă desfăşurat al unităţii militare din care face parte Diplome de merit Citarea prin ordin de zi pe unitate Conferirea de decoraţii Scrisori de mulţumire Certificat de merit Înaintarea în grad Înscrierea pe placa de onoare a şefilor de promoţii Conferirea de distincţii şi însemne militare
Funcţii
Comandant de grupă (similar) Da Da Conform "S.M.G./ M.R.U.-1.1, Instrucţiuni privind distincţiile militare onorifice din Armata României", aprobate prin Ordinul ministrului apărării nr. M.152/2006
Comandant de pluton (similar) Da Da Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri
Comandant de companie (similar) Da Da Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri
Comandant de batalion (similar) Da Da Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri Propuneri
Comandant de batalion corp aparte (similar) Da Da 5 zile Da Da Da Da Da Da Da
Comandant de regiment (similar) Da Da 5 zile Da Da Da Da Propuneri Da Da Da
Comandant de brigadă (similar) Da Da 6 zile Da Da Da Da Propuneri Da Da Da
Comandant de divizie (similar) Da Da 7 zile Da Da Da Da Propuneri Da Da Da Da
Şef de stat major de categorie de forţe ale armatei/ comandant de comandament de armă, şef direcţie/ similar* Da Da 7 zile Da Da Da Da Propuneri Da Da Da Da
Secretarul general al Ministerului Apărării Naţionale Da Da 8 zile Da Da Da Da Propuneri Da Da Da
Şeful Corpului de control şi inspecţie Da Da 8 zile Da Da Da Da Propuneri Da Da Da
Şeful Statului Major General* Da Da 8 zile Da Da Da Da Propuneri Da Da Da Da
Secretar de stat* Da Da 8 zile Da Da Da Da Propuneri Da Da Da
Ministrul apărării naţionale Da Da 10 zile Da Da Da Da Propuneri Da Da Da Da

–––––* Comandanţi, şefi sau conducători care au în subordine instituţii militare de învăţământ. +
Anexa 3––-la regulament––––-– Model –ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALECERTIFICAT DE MERITSe acordă dlui/dnei …………, născut la data de …….., în localitatea …………., judeţul …………., la încheierea studiilor în – instituţia militară de învăţământ – pentru rezultate foarte bune obţinute în procesul de învăţământ şi pentru conduită exemplară.Ai învăţat de la părinţii, bunicii, dascălii şi comandanţii tăi să fii cel mai bun. ŞI EŞTI!Te felicit, OSTAŞ AL ROMÂNIEI! Sunt convins că vei câştiga un loc în Marea Carte a Neamului Românesc, dacă Ţara îţi va cere să o aperi.Eşti devotat, vrednic, cu credinţă şi nădejde în Dumnezeu.Alături de părinţii tăi, de toţi cei care te cunosc şi te apreciază, sunt mândru de tine şi eu,Comandantul tău,L.S.Data ………………NOTĂ:Certificatul se tipăreşte la Centrul Tehnic Editorial al Armatei pe hârtie velină, pe fond vernil, având imprimat pe margini un chenar alcătuit din frunze de laur stilizate, de-a lungul unei eşarfe tricolore.Peste întreaga suprafaţă a diplomei se vor imprima desene, în filigran, cu scene semnificative din instruirea armatei.Fondul certificatului va avea imprimată sigla Ministerului Apărării Naţionale.
+
Anexa 4––-la regulament––––-COMPETENŢELE COMANDANŢILOR DE A APLICA SANCŢIUNI DISCIPLINAREa) Cadrelor militare

*Font 9*
Sancţiuni
/

Funcţii

Avertis-
ment

Mustrare
scrisă

Amânarea
înaintării
în gradul
următor
Retro-
gradare
în
funcţie
Trecerea
în
rezervă

Comandant de pluton (similar) Da Propuneri*
Comandant de companie (similar) Da Propuneri*
Comandant de batalion (similar) Da Da*
Comandant de batalion corp
aparte (similar)
Da Da* Propuneri* Propuneri* Propuneri*
Comandant de regiment (similar) Da Da* Propuneri* Propuneri* Propuneri*
Comandant de brigadă (similar) Da Da* Propuneri* Propuneri* Propuneri*
Comandant de divizie (similar)

Da

Da*

Propuneri*

Propuneri*

Da*/
Propuneri*
Şef de stat major de categorie
de forţe ale armatei/comandant
de comandament de armă, şef
direcţie/similar
Da

Da*

Da*/
Propuneri*

Da*/
Propuneri*

Da*/
Propuneri*

Secretarul general al
Ministerului Apărării Naţionale
Da

Da*

Da*/
Propuneri*
Da*/
Propuneri*
Da*/
Propuneri*
Şeful Corpului de control şi
inspecţie
Da

Da*

Da*/
Propuneri*
Da*/
Propuneri*
Da*/
Propuneri*
Şeful Statului Major General

Da

Da*

Da*/
Propuneri*
Da*/
Propuneri*
Da*/
Propuneri*
Secretar de stat

Da

Da*

Da*/
Propuneri*
Da*/
Propuneri*
Da*/
Propuneri*
Ministrul apărării naţionale

Da

Da*

Da*

Da*

Da*/
Propuneri*

––––* Potrivit competenţelor pe linie de personal, pe baza hotărârilor consiliilor de onoare sau a consiliilor de judecată, după caz.b) Soldaţilor şi gradaţilor voluntari

*Font 9*
Sancţiuni

/
Funcţii

Avertis-
ment

Mustrare
scrisă

Diminuarea
soldei
cu 5%-20%
pe 1-3 luni

Amânarea
promovării
în grad
pe o
perioadă
de 1-2 ani
Desfacerea
disciplinară
a contrac-
tului de
muncă

Comandant de pluton (similar) Da Propuneri* Propuneri* Propuneri* Propuneri*
Comandant de companie (similar) Da Propuneri* Propuneri* Propuneri* Propuneri*
Comandant de batalion (similar) Da Propuneri* Propuneri* Propuneri* Propuneri*
Comandant de batalion corp aparte
(similar)
Da Da* Da* Da* Da*
Comandant de regiment (similar) Da Da* Da* Da* Da*
Comandant de brigadă (similar) Da Da* Da* Da* Da*
Comandant de divizie (similar) Da Da* Da* Da* Da*
Şef de stat major al categoriei
de forţe ale armatei/comandant
de comandament de armă, şef
direcţie/similar
Da

Da*

Da*

Da*

Da*

Secretarul general al
Ministerului Apărării Naţionale
Da Da* Da* Da* Da*
Şeful Corpului de control şi
inspecţie
Da Da* Da* Da* Da*
Şeful Statului Major General Da Da* Da* Da* Da*
Secretar de stat Da Da* Da* Da* Da*
Ministrul apărării naţionale Da Da* Da* Da* Da*

–––* Pe baza actelor de constatare întocmite de către comisiile de cercetare, dreptul de aplicare aparţinând comandantului unităţii militare în care aceştia sunt încadraţi.c) Studenţilor din instituţiile militare de învăţământ

*Font 9*

┌────────────────────────────────┬────────┬──────────┬───────────┬──────────┬──────────────┐│ Sancţiuni │Avertis-│ │Retrogra- │Retrogra- │ ││ / │ ment │ Mustrare │ dare │ dare în │Exmatriculare ││ Funcţii │ │ verbală │ în grad │ funcţie │ │├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┼──────────────┤│Comandant de grupă (similar) │ Da │Propuneri │ – │ – │ │├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┤ ││Comandant de pluton (similar) │ Da │ Da │Propuneri │ – │ │├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┤Conform ││Comandant de companie (similar) │ Da │ Da │Propuneri │Propuneri │regulamentelor│├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┤de organizare ││Comandant de batalion (similar) │ Da │ Da │Propuneri │Propuneri │şi funcţionare│├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┤ale institu- ││Comandant de batalion corp │ │ │ │ │ţiilor ││aparte (similar) │ Da │ Da │ Da │ Da │militare de │├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┤învăţământ ││Comandant de regiment (similar) │ Da │ Da │ Da │ Da │din care fac │├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┤parte ││Comandant de brigadă (similar) │ Da │ Da │ Da │ Da │ │├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┤ ││Comandant de divizie (similar) │ Da │ Da │ Da │ Da │ │├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┤ ││Şef de stat major de categorie │ Da │ Da │ Da │ Da │ ││de forţe ale armatei/comandant │ │ │ │ │ ││de comandament de armă, şef │ │ │ │ │ ││direcţie/similar │ │ │ │ │ │├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┤ ││Secretarul general al │ │ │ │ │ ││Ministerului Apărării Naţionale │ Da │ Da │ Da │ Da │ │├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┤ ││Şeful Corpului de control şi │ │ │ │ │ ││inspecţie │ Da │ Da │ Da │ Da │ │├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┤ ││Şeful Statului Major General │ Da │ Da │ Da │ Da │ │├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┤ ││Secretar de stat │ Da │ Da │ Da │ Da │ │├────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┼──────────┤ ││Ministrul apărării naţionale │ Da │ Da │ Da │ Da │ │└────────────────────────────────┴────────┴──────────┴───────────┴──────────┴──────────────┘ +
Anexa 5––-la regulament––––-– Model –DECIZIE PRIVIND APLICAREA UNEI SANCŢIUNI DISCIPLINAREa) descrierea faptei care constituie abatere disciplinară;b) înscrierea prevederilor care au fost încălcate de militar;c) motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de militar în timpul cercetării prealabile/judecării faptei în consiliul de onoare sau consiliul de judecată, după caz;d) temeiul de drept în baza căruia sancţiunea disciplinară se aplică;e) termenul în care sancţiunea poate fi contestată şi către cine trebuie înaintată contestaţia;f) termenul de la care începe şi perioada de aplicare a sancţiunii.Comandant, Data ……………………L.S.
+
Anexa 6––-la regulament––––-TEMATICAprivind analiza stării disciplinei militare– ghid orientativ –1. Analiza stării disciplinei militare cuprinde:a) activitatea desfăşurată de către comandant pentru îndeplinirea atribuţiilor funcţionale, cunoaşterea şi aplicarea la timp a prevederilor actelor normative, în scopul dezvoltării răspunderii militarilor;b) organizarea şi executarea controalelor pe linia disciplinei militare, măsurile luate şi modul de rezolvare a neregulilor constatate pe timpul acestora;c) eficacitatea măsurilor întreprinse şi a analizelor efectuate în scopul prevenirii abaterilor disciplinare şi evenimentelor;d) cunoaşterea şi aplicarea cerinţelor rezultate din prevederile actelor normative ce reglementează activitatea din unitatea militară privind păstrarea bunurilor armatei, precum şi pentru prevenirea pagubelor materiale;e) numărul, natura şi urmările evenimentelor, cauzele care le-au generat şi răspunderea ce revine celor care se fac vinovaţi de producerea acestora;f) respectarea disciplinei rutiere;g) organizarea şi executarea serviciului interior şi a celui de pază, păstrarea armamentului şi a muniţiei, aplicarea măsurilor de prevenire şi de stingere a incendiilor;h) respectarea programului şi orarului zilnic, a ordinii interioare în subunităţi şi în parcurile de tehnică militară, a reglementărilor în vigoare privind conduita şi ţinuta militarilor în toate împrejurările;i) influenţa exercitată de starea disciplinei militare asupra îndeplinirii planului cu principalele activităţi, a celui de producţie şi a programului de învăţământ;j) cunoaşterea subordonaţilor, a preocupărilor şi a nevoilor acestora;k) modul de rezolvare a rapoartelor, propunerilor şi sesizărilor, precum şi asigurarea drepturilor personalului militar şi civil;l) cunoaşterea situaţiei efectivelor, evidenţa acestora, participarea militarilor la instrucţie, preocuparea pentru reducerea răspândirilor;m) respectarea prevederilor legale în vigoare cu privire la gestionarea documentelor şi asigurarea protecţiei informaţiilor clasificate;n) analiza securităţii şi sănătăţii în muncă şi a protecţiei mediului în zona de responsabilitate;o) recompensarea celor merituoşi şi sancţionarea celor vinovaţi;p) alte probleme specifice.2. Analiza stării disciplinei militare pe garnizoană cuprinde, în plus:a) modul de îndeplinire a activităţilor prevăzute în planul de colaborare între unităţile militare ale Ministerului Apărării Naţionale şi cele ale celorlalte structuri din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională;b) relaţiile dintre unităţile militare din garnizoană, dintre acestea şi autorităţile administraţiei publice locale/operatorii economici, precum şi dintre militari şi populaţia civilă;c) organizarea şi desfăşurarea controlului circulaţiei, cu accent pe urmărirea folosirii autovehiculelor militare în garnizoană; măsurile luate împotriva acelora care au încălcat regulile de circulaţie şi de exploatare a autovehiculelor;d) actele de indisciplină săvârşite de militarii unităţilor militare din garnizoană în afara cazărmii;e) modul de comportare a militarilor din unităţile militare din afara garnizoanei, care îndeplinesc diferite misiuni pe teritoriul garnizoanei – exerciţii, trageri de luptă, exerciţii de mobilizare etc.
+
Anexa 7––-la regulament––––-TEMATICAsintezei privind starea disciplinei militare– ghid orientativ –1. Introducere2. Analiza evenimentelor2.1. Situaţia comparativă a evenimentelor săvârşite în semestrul/anul de instrucţie şi semestrul/anul de instrucţie precedent2.2. Situaţia evenimentelor, pe structuri militare, şi urmările acestora2.3. Participanţi – pe categorii de personal2.4. Urmări – morţi, răniţi, pagube materiale2.5. Cauzele care au generat evenimentele2.6. Situaţia celor mai semnificative evenimente şi urmările acestora2.7. Nominalizarea structurilor militare în care s-au înregistrat cele mai multe evenimente2.8. Prezentarea celor mai elocvente evenimente3. Situaţia abaterilor disciplinare, pe categorii de personal, şi a sancţiunilor aplicate4. Situaţia pagubelor5. Situaţia cererilor, reclamaţiilor, sesizărilor şi a rapoartelor5.1. Situaţia numerică a cererilor şi reclamaţiilor, pe categorii de personal, şi modul de soluţionare a acestora în semestrul/anul de instrucţie analizat, comparativ cu semestrul/anul de instrucţie precedent5.2. Domenii vizate şi modul de implicare a comandanţilor structurilor respective în rezolvarea cererilor şi reclamaţiilor6. Concluzii7. Măsuri adoptate pentru menţinerea ordinii interioare cu fermitate şi a disciplinei militare – ordine şi dispoziţii emise, numărul controalelor executate şi eficienţa acestora etc.8. Propuneri9. Anexe.
+
Anexa 8––-la regulament––––-CIRCUITUL INFORMAŢIONALal sintezelor privindstarea disciplinei militare

Nr. crt. Denumirea documentului Articolul din regulament unde este prevăzut Frecvenţa şi data înaintării Insti- tuţie mili- tară de învăţă- mânt Batalion (similar) Brigadă (similar) Divizie (similar) Şef de stat major al cate- goriei de forţe ale armatei/ comandant de coman- dament de armă Structuri subordo- nate nemij- locit struc- turilor centrale Depar- tamente Statul Major general Secre- tariatul General al Mini- sterului apărării naţionale Direcţii subordonate nemijlocit ministrului apărării naţionale Serviciul poliţie militară/ Statul Major General Ministrul Apărării Naţionale
1. "Sinteza privind starea disciplinei militare În – denumirea structurii militare – şi structurile subordonate/ coordonate, în anul de instrucţie ……." 81 În termen de 15 zile de la finalizarea anului de instrucţie E E E E P P
în termen de 30 de zile de la finalizarea anului de instrucţie C S E C S E P P P P
2. "Sinteza privind starea disciplinei militare În Armata României" pentru anul de instrucţie precedent 81 în termen de 60 de zile de la finalizarea anului de instrucţie C S E C S E C S E C S E P
În termen de 20 de zile C S E P D

Legendă:E – elaborare; C – centralizare; S – sintetizare; P – structuri la care se promovează; D – decizie.–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters