SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 10 octombrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 23 octombrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 3648 07/10/2024
ActulACTUALIZEAZA PESCHEMA 10/10/2023
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 1.848 din 10 octombrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 954 din 23 octombrie 2023.
(la 10-10-2024,
Titlul actului normativ a fost modificat de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 3.648 din 7 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1013 din 10 octombrie 2024
)
+
Capitolul IIntroducere +
Articolul 1Prezenta reglementare instituie o schemă transparentă de ajutor de stat pentru investiții în infrastructura porturilor maritime și interioare, situate atât pe rețeaua TEN-T, cât și în afara rețelei TEN-T, în scopul creșterii atractivității transportului naval prin îmbunătățirea condițiilor de navigație pe Dunăre și prin investiții în infrastructura portuară și în conexiunile cu hinterlandul.(la 10-10-2024,
Articolul 1 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 3.648 din 7 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1013 din 10 octombrie 2024
)
+
Articolul 2(1)<!–>Prezenta schemă de ajutor de stat nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(2)–>Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat exceptat de la obligația de notificare, stipulate în Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, în special cele menționate la art. 56b și art. 56c.
+
Capitolul IIBaza legală +
Articolul 3Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:a)<!–>Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulament;b)–>Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, cu modificările și completările ulterioare;c)<!–>Decizia CE nr. C(2022) 9.754 final din 16.12.2022 privind aprobarea Programului Transport 2021-2027;d)–>Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
+
Capitolul IIIObiectivul și scopul schemei +
Articolul 4Obiectivul prezentei scheme constă în acordarea de ajutoare de stat pentru realizarea de investiții în infrastructura porturilor maritime și interioare, situate pe rețeaua TEN-T, cât și în afara rețelei TEN-T, în vederea atingerii obiectivelor asumate de România în cadrul priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale și obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea și ameliorarea unei mobilități naționale, regionale și locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere, din Programul Transport 2021-2027.(la 10-10-2024,
Articolul 4 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 5. , Articolul I din ORDINUL nr. 3.648 din 7 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1013 din 10 octombrie 2024
)
+
Articolul 5(1)<!–>Această schemă are ca scop:a)–>modernizarea și dezvoltarea infrastructurii portuare în porturile românești maritime și interioare (fluviale);b)<!–>modernizarea/dezvoltarea infrastructurii de acces în porturile românești maritime și interioare (fluviale);c)–>dragarea în porturile românești maritime și interioare (fluviale).(2)Implementarea prezentei scheme va contribui la atingerea țintei de operare de până la 700 mil. tone-km/an transport de marfă pe căile navigabile interioare și de până la 73.395.531 tone-km/an transport de marfă în porturile interioare și maritime.
+
Capitolul IVDomeniul de aplicare +
Articolul 6(1)<!–>Schema de ajutor de stat se aplică pentru investițiile destinate porturilor maritime și porturilor interioare, în condițiile art. 56b și art. 56c din Regulament.(2)–>Schema de ajutor de stat nu se aplică domeniilor menționate la art. 1 alin. (2)-(5) din Regulament și nici pentru finanțarea proiectelor ce vizează infrastructura și/sau suprastructura portuară.
+
Capitolul VDefiniții +
Articolul 7În sensul prezentei scheme următorii termeni se definesc astfel:a)<!–>demararea lucrărilor – demararea lucrărilor de construcții în cadrul investiției sau primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, în funcție de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea permiselor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor“ corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;b)–>profit din exploatare – diferența dintre veniturile actualizate și valoarea actualizată a costurilor de exploatare pe durata de viață economică a investiției, în cazul în care această diferență este pozitivă. Cheltuielile de exploatare includ costuri precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicațiile, energia, întreținerea, chiria, administrarea, dar exclud costurile de amortizare și costurile de finanțare în cazul în care acestea au fost acoperite de ajutoare pentru investiții. Actualizarea veniturilor și a costurilor de exploatare cu ajutorul unei rate de actualizare corespunzătoare permite realizarea unui profit rezonabil;c)<!–>infrastructură portuară – infrastructura și instalațiile pentru furnizarea de servicii portuare legate de transport, cum ar fi danele utilizate pentru amararea navelor, pereții cheiurilor, debarcaderele și pontoanele plutitoare din zonele de maree, bazinele interne, rambleurile și terenurile recuperate din mare, infrastructura pentru colectarea deșeurilor provenite din exploatarea navelor și a reziduurilor de încărcătură și infrastructura de reîncărcare și realimentare în porturile care aprovizionează vehicule, echipamente terminale mobile și echipamente mobile de handling la sol cu energie electrică, hidrogen, amoniac și metanol; d)–>suprastructură portuară – amenajările de suprafață (cum ar fi cele de depozitare), echipamentele fixe (cum ar fi depozitele și terminalele) și echipamentele mobile (cum ar fi macaralele), situate în port și destinate furnizării de servicii portuare în legătură cu transportul;e)<!–>infrastructură de acces – orice tip de infrastructură necesară pentru a asigura accesul și intrarea utilizatorilor în porturile maritime sau interioare de pe uscat, de pe mare sau de pe un curs de apă, cum ar fi drumurile de acces, șinele de cale ferată, șenalele de acces și ecluzele;f)–>dragaj – îndepărtarea sedimentelor de pe fundul căilor navigabile de acces la un port sau din cadrul portului, pentru a permite navelor să aibă acces la port, activități desfășurate în cursul unui an calendaristic;g)<!–>port – o zonă de pământ și apă, constituită din infrastructura și echipamentele necesare pentru primirea navelor, încărcarea și descărcarea acestora, depozitarea mărfurilor, recepția și livrarea acestora și îmbarcarea și debarcarea pasagerilor, a echipajului și a altor persoane și din orice altă infrastructură de care operatorii de transport au nevoie în port; h)–>port maritim – port destinat, în principal, primirii navelor maritime; i)<!–>port interior – un port, altul decât un port maritim, destinat primirii navelor de navigație interioară; j)–>întreprindere în dificultate – o întreprindere care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare: (i)<!–>în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată [alta decât o întreprindere mică sau mijlocie (IMM) care există de mai puțin 3 ani], atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți comerciale menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii)–>în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât o IMM care există de mai puțin trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;(iii)<!–>atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv)–>atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;(v)<!–>în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani: 1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și 2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;k)–>data acordării ajutorului – data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic național aplicabil, respectiv data semnării contractului de finanțare;l)<!–>echivalent subvenție brută – valoarea ajutorului în cazul în care acesta ar fi acordat sub formă de grant beneficiarului, înainte de orice deducere de impozit sau de orice altă taxă; m)–>furnizor de ajutor de stat – Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de Autoritate de Management al Programului Transport;n)<!–>administrator al schemei – Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de Autoritate de Management al Programului Transport;o)–>intensitatea ajutorului -valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe.
+
Capitolul VIBeneficiarii +
Articolul 8(1)<!–>Potențialii beneficiari de ajutor de stat în cazul investițiilor în infrastructura portuară sunt:a)–>companiile naționale care administrează infrastructura portuară, definite conform legislației în vigoare;b)<!–>alți administratori de infrastructură de transport naval, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare;c)–>operatorii portuari privați;d)<!–>autoritățile locale pentru porturile aflate în administrarea acestora.(2)–>În cazul în care beneficiarii desfășoară și alte activități pe lângă cele care contribuie la atingerea scopului menționat la art. 5 alin. (1), trebuie să dovedească fie separarea activităților, fie o distincție între costuri, astfel încât activitățile realizate în sectoarele neeligibile potrivit Regulamentului să nu beneficieze de ajutoare de stat acordate în temeiul prezentei scheme.
+
Articolul 9Beneficiarii vor depune proiecte individual sau în parteneriat. În cazul proiectelor aflate in parteneriat public-privat, finanțarea acestora nu implică ajutor de stat, dacă se respectă prevederile pct. 86-88 din Comunicarea Comisiei privind noțiunea de ajutor de stat.
+
Capitolul VIICondiții de eligibilitate a beneficiarilor +
Articolul 10Pentru a primi finanțare în cadrul schemei, beneficiarii trebuie să fie eligibili conform cap. VI și să îndeplinească următoarele condiții:a)<!–>să nu fie întreprinderi în dificultate;b)–>să nu facă obiectul unui ordin de recuperare emis în urma unei decizii anterioare prin care un ajutor de care a beneficiat a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă, cu excepția cazului în care acest ordin a fost executat sau ajutorul a fost rambursat, inclusiv dobânzile aferente;c)<!–>și-au fi îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat și bugetului local în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România, după caz;d)–>reprezentantul legal nu a suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forță de lucru judecat;e)<!–>nu au fost subiectul unei judecăți de tip lucru judecat pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;f)–>reprezentatul legal al solicitantului nu este subiectul unui conflict de interese, astfel cum este definit în legislația națională;g)solicitantul demonstrează capacitate de implementare (tehnică și administrativă), conform prevederilor Ghidului solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale și obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea și ameliorarea unei mobilități naționale, regionale și locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere;(la 10-10-2024,
Litera g) , Articolul 10 , Capitolul VII a fost modificată de Punctul 6. , Articolul I din ORDINUL nr. 3.648 din 7 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1013 din 10 octombrie 2024
)
h)solicitantul demonstrează capacitatea și asigurarea cofinanțării proiectului, fie din resurse proprii, fie din finanțare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public;i)<!–>solicitantul care a depus un proiect pentru finanțare prin Schema de ajutor de stat pentru realizarea de investiții în infrastructura portuară și în infrastructura locală intermodală/multimodală, aferentă Programului operațional Infrastructură mare (POIM 2014-2020), axa prioritară 1, obiectivul specific 1.3 – Creșterea gradului de utilizare a căilor navigabile și a porturilor situate pe rețeaua TEN-T centrală, și axa prioritară 2 – Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil și eficient, obiectivul specific 2.4 – Creșterea volumului de mărfuri tranzitate prin terminale intermodale și porturi*1), nu poate depune același proiect pentru finanțare prin prezenta schemă.*1) Aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.532/2017, cu modificările ulterioare.–>
+
Capitolul VIIICondiții de eligibilitate a proiectelor +
Articolul 11(1)<!–>Proiectul este implementat pe teritoriul României, în regiunile de dezvoltare: Vest, Nord-Vest, Nord-Est, Sud-Est, Sud-Vest, Sud-Muntenia, Centru.(2)–>Proiectul trebuie să contribuie la realizarea obiectivelor menționate la cap. III.(3)<!–>Activitățile derulate în cadrul proiectului trebuie să respecte prevederile legislației europene și naționale în domeniul dezvoltării durabile, inclusiv DNSH (a nu prejudicia în mod semnificativ), imunizării la schimbări climatice, egalității de șanse și nediscriminării, egalității de gen, protecției datelor cu caracter personal (GDPR), Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu handicap, precum și dreptul aplicabil al Uniunii din domeniul spălării banilor, al finanțării terorismului, al evitării obligațiilor fiscale, al fraudei fiscale sau al evaziunii fiscale. (4)–>Proiectul pentru care se solicită finanțare nu a mai beneficiat de finanțare din fonduri publice în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția studiilor preliminare (studii de prefezabilitate, analiza geotopografică, studii de fezabilitate). (5)<!–>Ajutorul de stat se acordă dacă are un efect stimulativ. În acest sens, beneficiarul trebuie să depună o cerere de ajutor înainte de demararea lucrărilor la proiectul respectiv. Cererea de ajutor conține cel puțin următoarele informații:a)–>denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia;b)<!–>descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a încheierii acestuia;c)–>locul de desfășurare a proiectului;d)<!–>lista costurilor proiectului;e)–>tipul de ajutor (grant, împrumut, garanție, avans rambursabil, injecție de capital sau altele) și valoarea finanțării publice necesare pentru proiect.(6)<!–>Se consideră că ajutoarele ad-hoc acordate întreprinderilor mari au un efect stimulativ în cazul în care, în plus față de faptul că asigură îndeplinirea condiției prevăzute la alin. (5), statul membru a verificat, înainte de a acorda ajutorul în cauză, că documentația pregătită de beneficiar stabilește că ajutoarele vor avea drept rezultat unul sau mai multe dintre următoarele:a)–>o creștere substanțială a domeniului de aplicare a proiectului/activității ca urmare a acordării ajutorului;b)<!–>o creștere substanțială a valorii totale a costurilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordării ajutorului;c)–>o creștere substanțială a ritmului de finalizare a proiectului/activității în cauză. (7)<!–>Infrastructura portuară care beneficiază de ajutor trebuie să fie pusă la dispoziția utilizatorilor interesați în mod egal și nediscriminatoriu, în condițiile pieței.(8)–>Proiectul îndeplinește și alte condiții specificate în apelul de proiecte și Ghidul solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale și obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea și ameliorarea unei mobilități naționale, regionale și locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.(la 10-10-2024,
Alineatul (8) , Articolul 11 , Capitolul VIII a fost modificat de Punctul 7. , Articolul I din ORDINUL nr. 3.648 din 7 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1013 din 10 octombrie 2024
)
+
Capitolul IXDurata +
Articolul 12Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se aplică până la data de 31.12.2025. Plățile aferente ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se vor efectua până cel târziu la data de 31.12.2026.
+
Capitolul XBugetul schemei și numărul estimat de beneficiari +
Articolul 13(1)<!–>Bugetul total estimat al schemei alocat pentru investițiile în infrastructura porturilor maritime și interioare este de 1.110.000.000 euro (echivalent în lei) și reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul de coeziune (555.000.000 euro) și prin fonduri de cofinanțare publică asigurate de la bugetul de stat/bugetul local (555.000.000 euro).(2)–>Bugetul este defalcat pe ani astfel:

An Defalcare pe ani <!–>(euro)–>
2023 200.000.000
2024 470.000.000
2025 440.000.000
TOTAL 1.110.000.000

NOTĂ:Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anii următori, bugetul este utilizat în avans. Bugetul schemei reflectă sumele alocate și include și sumele din supracontractare.<!–>–>(3)Derularea operațiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023. +
Articolul 14Numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat pentru investițiile în infrastructura portuară în cadrul prezentei scheme este de maximum 100.
+
Capitolul XIModalitatea de acordare a ajutorului de stat +
Articolul 15Ajutorul de stat se acordă sub formă de alocări financiare nerambursabile (grant) din fonduri comunitare și naționale.
+
Capitolul XIIValoarea maximă a finanțării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat) +
Articolul 16(1)<!–>În cadrul schemei, valoarea maximă a costurilor eligibile aferente unui proiect de investiții în porturi nu poate depăși:a)–>pentru ajutoarele destinate porturilor maritime: costuri eligibile de 143 de milioane EUR pe proiect sau 165 de milioane EUR pe proiect într-un port maritim inclus în planul de activitate al unui coridor al rețelei centrale (TEN-T CORE), astfel cum se menționează la articolul 47 din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului; b)<!–>pentru ajutoarele destinate unor porturi interioare (fluviale): costuri eligibile de 44 de milioane EUR pe proiect sau 55 milioane EUR pe proiect într-un port interior inclus în planul de activitate al unui coridor al rețelei centrale, astfel cum se menționează la articolul 47 din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului. (2)–>Intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat în cadrul acestei scheme pentru un proiect constând în construirea, înlocuirea sau modernizarea infrastructurii din porturile maritime nu poate depăși:a)<!–>100% din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului nu depășesc 22 de milioane EUR;b)–>90% din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului depășesc 22 de milioane EUR, dar nu sunt mai mari de 55 de milioane EUR;c)<!–>70% din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului depășesc 55 de milioane EUR, dar nu sunt mai mari de 143 de milioane EUR;d)–>70% din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului depășesc 55 de milioane EUR, dar nu sunt mai mari de 165 de milioane EUR pentru porturile maritime incluse în planul de activitate al unui coridor al rețelei centrale, astfel cum se menționează la articolul 47 din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013.(3)<!–>Intensitatea maximă a ajutoarelor pentru un proiect constând în construirea, înlocuirea sau modernizarea infrastructurii din porturi interioare, a celei de acces din zona portuară (maritim/intern) sau pentru dragajul din zona portuară (maritim/intern) nu poate fi mai mare de 100% din costurile eligibile și nu pot fi depășite limitele precizate la alin. (1).(4)–>Valoarea ajutorului de stat acordat nu poate depăși diferența dintre costurile eligibile și profitul din exploatare aferent investiției sau dragajului. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante prin analiza financiară a proiectului^1, în conformitate cu Regulamentul și prevederile relevante din Ghidul solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale și obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea și ameliorarea unei mobilități naționale, regionale și locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere.^1 Deducerea ex ante a profitului din exploatare din costurile eligibile se realizează pe baza unor estimări rezonabile sau prin intermediul unui mecanism de recuperare.(la 10-10-2024,
Alineatul (4) , Articolul 16 , Capitolul XII a fost modificat de Punctul 8. , Articolul I din ORDINUL nr. 3.648 din 7 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1013 din 10 octombrie 2024
)
(5)Pentru ajutoarele de investiții în porturile maritime care nu depășesc 5,5 milioane EUR, respectiv 2,2 milioane EUR în cazul porturilor interioare (fluviale), valoarea maximă a ajutorului poate fi stabilită la 80% din costurile eligibile, dacă acest mod de calcul este preferabil aplicării dispozițiilor alin. (2), (3) și (4).(6)<!–>Diferența până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar, acesta trebuind să aducă o contribuție financiară la finanțarea costurilor eligibile, fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public.(7)–>În vederea calculării intensității ajutoarelor și a costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Cu toate acestea, taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile care sunt rambursabile în temeiul legislației fiscale naționale aplicabile nu este luată în considerare la calcularea intensității ajutorului și a costurilor eligibile. Costurile eligibile trebuie să fie susținute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice și contemporane cu faptele.
+
Capitolul XIIICosturi eligibile +
Articolul 17(1)<!–>În cazul investițiilor în infrastructura portuară, infrastructura de acces și dragaj, costuri eligibile sunt costurile de investiție, inclusiv costurile de planificare pentru: a)–>construirea, înlocuirea sau modernizarea/dezvoltarea infrastructurii din porturile maritime și interioare (fluvială); b)<!–>construirea, înlocuirea sau modernizarea/dezvoltarea infrastructurii de acces în zona portuară maritimă și interioară (fluvială); c)–>activitățile de dragaj desfășurate în cursul unui an calendaristic.(2)<!–>În cazul investițiilor în porturi nu sunt eligibile costurile de investiție referitoare la activități care nu sunt legate de transporturi, inclusiv instalații de producție industrială care funcționează în perimetrul portului, birouri sau magazine, și nici costurile pentru suprastructuri.(3)–>Nu se acordă finanțare pentru construcția, instalarea sau modernizarea infrastructurii de realimentare care aprovizionează navele cu combustibili fosili, cum ar fi motorina, gazele naturale, sub formă gazoasă [gaz natural comprimat (GNC)] și sub formă lichefiată [gaz natural lichefiat (GNL)] și gaz petrolier lichefiat (GPL).(4)Condițiile de eligibilitate de la alin. (1) și (2) se cumulează cu cele specifice cuprinse în Ghidul solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale și obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea și ameliorarea unei mobilități naționale, regionale și locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice,inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere, fără a aduce atingere reglementărilor în materie de ajutor de stat.(la 10-10-2024,
Alineatul (4) , Articolul 17 , Capitolul XIII a fost modificat de Punctul 9. , Articolul I din ORDINUL nr. 3.648 din 7 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1013 din 10 octombrie 2024
)
+
Capitolul XIVReguli privind utilizarea infrastructurii portuare maritime și fluviale +
Articolul 18(1)<!–>Orice contract de concesiune sau de alt tip de încredințare către o parte terță pentru construirea, modernizarea, exploatarea sau închirierea infrastructurii portuare care beneficiază de ajutor se atribuie în mod concurențial, transparent, nediscriminatoriu și necondiționat, ținându-se seama în mod corespunzător de normele aplicabile în materie de achiziții publice, la data încredințării.(2)–>Durata contractelor de concesiune sau de alt tip de încredințare către o parte terță pentru închirierea sau exploatarea infrastructurii portuare care beneficiază de ajutor nu poate depăși perioada de care partea terță în cauză are nevoie, conform unor estimări rezonabile, pentru a-și recupera investițiile efectuate pentru exploatarea infrastructurii și pentru a obține o rentabilitate a capitalului investit, ținând seama de investițiile necesare pentru atingerea obiectivelor contractuale specifice.(3)Prețul perceput pentru utilizarea infrastructurii sau pentru vânzarea acesteia trebuie să corespundă prețului pieței.
+
Capitolul XVReguli privind cumulul ajutoarelor de stat +
Articolul 19Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă pentru un anumit proiect specific se pot cumula cu alte ajutoare de stat/de minimis, atât timp cât nu se depășește nivelul maxim al intensității sau al pragului maxim al ajutorului ce poate fi acordat în baza acestei scheme.
+
Articolul 20Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat, atât timp cât măsurile respective vizează costuri eligibile identificabile diferite.
+
Capitolul XVIModalitatea de derulare a schemei +
Articolul 21(1)Administratorul schemei de ajutor de stat lansează cererea de propuneri de proiecte, iar beneficiarii depun cereri de finanțare conform prevederilor Ghidului solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale și obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea și ameliorarea unei mobilități naționale, regionale și locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere.(la 10-10-2024,
Alineatul (1) , Articolul 21 , Capitolul XVI a fost modificat de Punctul 10. , Articolul I din ORDINUL nr. 3.648 din 7 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1013 din 10 octombrie 2024
)
(2)Furnizorul de ajutor de stat acordă ajutorul de stat după ce verifică, pe baza cererii de finanțare depuse de beneficiar, îndeplinirea condițiilor de eligibilitate și de selecție prevăzute în prezenta schemă și în apelul de propuneri de proiecte pentru obiectivul prevăzut la art. 4.(3)Furnizorul va plăti ajutorul de stat ulterior semnării contractelor de finanțare cu beneficiarul respectiv.
+
Articolul 22(1)<!–>Dacă se constată că beneficiarul nu a respectat condițiile de acordare prevăzute de prezenta schemă, furnizorul va proceda la sistarea/recuperarea, după caz, a ajutorului de stat în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. Pentru aceasta, furnizorul schemei va elabora metodologia de recuperare a ajutorului. (2)–>Valoarea ajutorului recuperat se completează și cu valoarea dobânzii aferente, datorate de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Procedura de calcul al dobânzii se stabilește prin instrucțiuni emise de Consiliul Concurenței*3). Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 140 din 30.04.2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 248 din 24.09.2015.*3) Se regăsește la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.<!–>(3)–>Furnizorul emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu.
+
Capitolul XVIIReguli privind publicarea, informarea, raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat +
Articolul 23În vederea asigurării transparenței și a unui control eficient al ajutoarelor de stat, administratorul schemei aplică prevederile referitoare la procedura de informare și de avizare prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
+
Articolul 24După obținerea avizului Consiliului Concurenței, textul schemei, precum și actul normativ pentru aprobarea acesteia se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, la adresa www.mt.ro. Pe același site vor fi publicate informațiile sintetizate în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulament. Informațiile prevăzute în anexa III a Regulamentului privind fiecare ajutor individual care depășește echivalentul în lei a 100.000 euro vor fi publicate pe pagina națională www.ajutordestat.ro.
+
Articolul 25Administratorul de ajutor de stat completează în platforma SANI („State Aid Notification Interactive“) o fișă de informații sintetice referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulament, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme.
+
Articolul 26Beneficiarii sunt obligați să raporteze, în conformitate cu prevederile Contractului de finanțare, stadiul realizării lucrărilor de investiții până la finalizarea proiectului, precum și să furnizeze alte informații suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat/administratorului schemei, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare prevăzut în anexă la Ghidul solicitantului.
+
Articolul 27Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/2006, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022.
+
Articolul 28(1)<!–>Furnizorul de ajutor de stat/Administratorul schemei este obligat să păstreze toate informațiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor, dar nu mai puțin de o perioadă care expiră după 5 ani de la închiderea oficială sau parțială a Programului Transport, pentru a demonstra că sunt respectate toate condițiile de exceptare prevăzute de Regulament. (2)–>Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să păstreze, pentru o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimei alocări specifice, toate documentele referitoare la ajutorul de stat primit în cadrul schemei și să transmită furnizorului/ administratorului acesteia sau Consiliului Concurenței, în termenele stabilite de aceștia, toate informațiile necesare pentru derularea procedurilor naționale și comunitare în domeniul ajutorului de stat.
+
Articolul 29Pe baza unei cereri scrise, administratorul/ furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de stat.
+
Articolul 30Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național.
+
Articolul 31(1)<!–>Furnizorul sau, după caz, administratorul schemei are obligația, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, de a încărca în Registrul ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele și informațiile referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat într-un termen de maximum 5 zile de la data intrării în vigoare a acesteia.(2)–>Contractele de finanțare, actele de acordare a ajutoarelor, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de maximum 7 zile de la data semnării contractului/actului sau a publicării acestora în Monitorul Oficial al României, după caz, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligații.
+
Articolul 32În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.<!–>
–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters