SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 10 octombrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/08/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 23 octombrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 1317 12/08/2025
ActulACTUALIZEAZA PESCHEMA 10/10/2023
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 1.848 din 10 octombrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 954 din 23 octombrie 2023.
(la 10-10-2024,
Titlul actului normativ a fost modificat de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 3.648 din 7 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1013 din 10 octombrie 2024
)
(la 19-08-2025,
Titlul actului normativ a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 1.317 din 12 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 770 din 19 august 2025
)
+
Capitolul IIntroducere +
Articolul 1Prezenta reglementare instituie o schemă transparentă de ajutor de stat pentru investiții în infrastructura porturilor maritime și interioare, situate atât pe rețeaua TEN-T, cât și în afara rețelei TEN-T, în scopul creșterii atractivității transportului naval prin îmbunătățirea condițiilor de navigație pe Dunăre și prin investiții în infrastructura portuară și în conexiunile cu hinterlandul.
+
Articolul 2(1)<!–>Prezenta schemă de ajutor de stat nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană, prevăzută la art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(2)–>Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat exceptat de la obligația de notificare, stipulate în Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, în special cele menționate la art. 56b și 56c.
+
Capitolul IIBaza legală +
Articolul 3Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:a)<!–>Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulament;b)–>Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, cu modificările și completările ulterioare;c)<!–>Decizia CE nr. C (2022) 9.754 final din 16.12.2022 privind aprobarea Programului Transport 2021-2027, cu modificările și completările ulterioare;d)–>Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare;e)<!–>articolul 10d din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii și de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, ale cărei norme sunt stabilite de Comisia Europeană prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește funcționarea Fondului pentru modernizare care sprijină investițiile în vederea modernizării sistemelor energetice și a îmbunătățirii eficienței energetice a anumitor state membre, cu modificările și completările ulterioare.–>
+
Capitolul IIIObiectivul și scopul schemei +
Articolul 4Obiectivul prezentei scheme constă în acordarea de ajutoare de stat pentru realizarea de investiții în infrastructura porturilor maritime și interioare, situate atât pe rețeaua TEN-T, cât și în afara rețelei TEN-T, în vederea atingerii obiectivelor asumate de România în cadrul priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale și obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea și ameliorarea unei mobilități naționale, regionale și locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere, din Programul Transport 2021-2027, precum și în acordarea de ajutoare de stat pentru realizarea de investiții pentru creșterea eficienței energetice în porturile maritime și interioare, în vederea atingerii obiectivelor naționale asumate de România în cadrul Planului național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice 2021-2030 (PNIESC).
+
Articolul 5(1)<!–>Prezenta schemă are ca scop următoarele:a)–>măsura 1:(i)<!–>modernizarea și dezvoltarea infrastructurii portuare în porturile românești maritime și interioare (fluviale);(ii)–>modernizarea/dezvoltarea infrastructurii de acces în porturile românești maritime și interioare (fluviale);(iii)<!–>dragarea în porturile românești maritime și interioare (fluviale);b)–>măsura 2: realizarea de investiții pentru creșterea capacității rețelei electrice, dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare, inclusiv stații modulare de încărcare baterii tip container, producția de energie la fața locului din surse regenerabile de energie care nu depășesc puterea maximă utilă nominală a infrastructurii de reîncărcare la care este conectată, precum și sistemele de stocare a energiei electrice aferente, legate de transport.(2)<!–>Implementarea măsurii 1 a prezentei scheme va contribui la atingerea țintei de operare de până la 700 mil. tone-km/an transport de marfă pe căile navigabile interioare și de până la 73.395.531 tone-km/an transport de marfă în porturile interioare și maritime.(3)–>Implementarea măsurii 2 a acestei scheme va contribui la atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, conform Regulamentului (UE) 2021/1.119 („Legea europeană a climei“), prin care Uniunea Europeană urmărește atingerea unui echilibru între emisiile și absorbțiile de gaze cu efect de seră, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până în 2050.
+
Capitolul IVDomeniul de aplicare +
Articolul 6(1)<!–>Schema de ajutor de stat se aplică pentru investițiile destinate porturilor maritime și porturilor interioare, în condițiile art. 56b și 56c din Regulament.(2)–>Schema de ajutor de stat nu se aplică domeniilor menționate la art. 1 alin. (2)-(5) din Regulament și nici pentru finanțarea proiectelor ce vizează infrastructura și/sau suprastructura portuară.
+
Capitolul VDefiniții +
Articolul 7În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:a)<!–>demararea lucrărilor – fie demararea lucrărilor de construcții în cadrul investiției, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, în funcție de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea permiselor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor“ corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;b)–>profit din exploatare – diferența dintre veniturile actualizate și valoarea actualizată a costurilor de exploatare pe durata de viață economică a investiției, în cazul în care această diferență este pozitivă. Cheltuielile de exploatare includ costuri precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicațiile, energia, întreținerea, chiria, administrarea, dar exclud costurile de amortizare și costurile de finanțare în cazul în care acestea au fost acoperite de ajutoare pentru investiții. Actualizarea veniturilor și a costurilor de exploatare cu ajutorul unei rate de actualizare corespunzătoare permite realizarea unui profit rezonabil;c)<!–>infrastructură portuară – infrastructura și instalațiile pentru furnizarea de servicii portuare legate de transport, cum ar fi danele utilizate pentru amararea navelor, pereții cheiurilor, debarcaderele și pontoanele plutitoare din zonele de maree, bazinele interne, rambleurile și terenurile recuperate din mare, infrastructura pentru colectarea deșeurilor provenite din exploatarea navelor și a reziduurilor de încărcătură;d)–>infrastructură de reîncărcare – o instalație fixă sau mobilă care furnizează energie electrică vehiculelor sau echipamentelor terminale mobile sau echipamentelor mobile de handling la sol;e)<!–>energie electrică produsă din surse regenerabile – energia electrică obținută din surse regenerabile, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 1 din Directiva (UE) 2018/2.001;f)–>echipamente mobile de handling la sol – echipamente mobile utilizate în activitățile de servicii conexe transportului maritim;g)<!–>echipamente terminale mobile – echipamente mobile utilizate pentru încărcarea, descărcarea și transbordarea mărfurilor și a unităților de încărcare intermodale, precum și pentru deplasarea mărfurilor în interiorul unei zone terminale;h)–>stocare de energie electrică – amânarea utilizării finale a energiei electrice pentru un moment ulterior momentului generării sau transformarea energiei electrice într-o formă de energie care poate fi stocată, stocarea energiei respective și reconversia ulterioară a energiei respective în energie electrică;i)<!–>suprastructură portuară – amenajările de suprafață (cum ar fi cele de depozitare), echipamentele fixe (cum ar fi depozitele și terminalele) și echipamentele mobile (cum ar fi macaralele), situate în port și destinate furnizării de servicii portuare în legătură cu transportul;j)–>infrastructură de acces – orice tip de infrastructură necesară pentru a asigura accesul și intrarea utilizatorilor în porturile maritime sau interioare de pe uscat, de pe mare sau de pe un curs de apă, cum ar fi drumurile de acces, șinele de cale ferată, șenalele de acces și ecluzele;k)<!–>dragaj – îndepărtarea sedimentelor de pe fundul căilor navigabile de acces la un port sau din cadrul portului, pentru a permite navelor să aibă acces la port, activități desfășurate în cursul unui an calendaristic;l)–>port – o zonă de pământ și apă, constituită din infrastructura și echipamentele necesare pentru primirea navelor, încărcarea și descărcarea acestora, depozitarea mărfurilor, recepția și livrarea acestora și îmbarcarea și debarcarea pasagerilor, a echipajului și a altor persoane și din orice altă infrastructură de care operatorii de transport au nevoie în port;m)<!–>port maritim – port destinat, în principal, primirii navelor maritime;n)–>port interior – un port, altul decât un port maritim, destinat primirii navelor de navigație interioară;o)<!–>întreprindere în dificultate – o întreprindere care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare:(i)–>în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată [alta decât o întreprindere mică și mijlocie (IMM) care există de mai puțin de 3 ani], atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți comerciale menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii)<!–>în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, așa cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013;(iii)–>atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv)<!–>atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;(v)–>în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii 2 ani: 1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și 2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;p)<!–>data acordării ajutorului – data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic național aplicabil, respectiv data semnării contractului de finanțare;q)–>data plății ajutorului de stat – data la care beneficiarul intră efectiv în posesia ajutorului;r)<!–>echivalent subvenție brută – valoarea ajutorului în cazul în care acesta ar fi acordat sub formă de grant beneficiarului, înainte de orice deducere de impozit sau de orice altă taxă;s)–>furnizor și administrator de ajutor de stat – Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Direcția generală programe europene transport;ș)<!–>intensitatea ajutorului – valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe.–>
+
Capitolul VIBeneficiarii +
Articolul 8(1)<!–>Potențialii beneficiari de ajutor de stat în cazul investițiilor în infrastructura portuară (măsura 1), precum și în eficiența energetică în porturi (măsura 2) sunt:a)–>companiile naționale care administrează infrastructura portuară, definite conform legislației în vigoare;b)<!–>alți administratori de infrastructură de transport naval, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare;c)–>operatorii portuari privați;d)<!–>autoritățile locale pentru porturile aflate în administrarea acestora.(2)–>În cazul în care beneficiarii desfășoară și alte activități, pe lângă cele care contribuie la atingerea scopului menționat la art. 5, trebuie să dovedească fie separarea activităților, fie o distincție între conturi, astfel încât activitățile realizate în sectoarele neeligibile potrivit Regulamentului să nu beneficieze de ajutoare de stat acordate în temeiul prezentei scheme.
+
Articolul 9Beneficiarii vor depune proiecte individual sau în parteneriat. În cazul proiectelor aflate în parteneriat public-privat, finanțarea acestora nu implică ajutor de stat dacă se respectă prevederile pct. 86-88 din Comunicarea Comisiei privind noțiunea de ajutor de stat, astfel cum este menționată la articolul 107 alineatul (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (2016/C 262/01).
+
Capitolul VIICondiții de eligibilitate a beneficiarilor +
Articolul 10Pentru a primi finanțare în cadrul măsurii 1 aferente schemei, beneficiarii trebuie să fie eligibili conform cap. VI și să îndeplinească următoarele condiții:a)<!–>să nu fie întreprinderi în dificultate, în conformitate cu conceptul de întreprindere în dificultate prevăzut în prezenta schemă;b)–>să nu facă obiectul unui ordin de recuperare emis în urma unei decizii anterioare prin care un ajutor de care au beneficiat a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă, cu excepția cazului în care acest ordin a fost executat sau ajutorul a fost rambursat, inclusiv dobânzile aferente;c)<!–>și-au îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat și bugetului local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România, după caz;d)–>reprezentantul legal nu a suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forță de lucru judecat);e)<!–>nu au fost subiectul unei judecăți de tip lucru judecat pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;f)–>reprezentatul legal al solicitantului nu este subiectul unui conflict de interese, astfel cum este definit în legislația națională;g)<!–>solicitantul demonstrează capacitate de implementare (tehnică și administrativă), conform prevederilor Ghidului solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale și obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea și ameliorarea unei mobilități naționale, regionale și locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere;h)–>solicitantul demonstrează capacitatea și asigurarea cofinanțării proiectului, fie din resurse proprii, fie din finanțare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public;i)<!–>solicitantul care a depus un proiect pentru finanțare prin Schema de ajutor de stat pentru realizarea de investiții în infrastructura portuară și în infrastructura locală intermodală/multimodală, aferentă Programului operațional Infrastructură mare (POIM 2014-2020), axa prioritară 1, obiectivul specific 1.3 – Creșterea gradului de utilizare a căilor navigabile și a porturilor situate pe rețeaua TEN-T centrală, și axa prioritară 2 – Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil și eficient, obiectivul specific 2.4 – Creșterea volumului de mărfuri tranzitate prin terminale intermodale și porturi^1, nu poate depune același proiect pentru finanțare prin prezenta schemă.^1 Aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.532/2017, cu modificările și completările ulterioare.–>
+
Articolul 11Pentru a primi finanțare în cadrul măsurii 2 aferente schemei, beneficiarii trebuie să fie eligibili conform cap. VI și să îndeplinească următoarele condiții:a)<!–>beneficiarii care solicită finanțare în cadrul măsurii 2 trebuie să îndeplinească condițiile de eligibilitate prevăzute la art. 8 și art. 10 lit. a)-f) și h);b)–>beneficiarii care au depus un proiect în cadrul măsurii 1 pot depune și un proiect în cadrul măsurii 2;c)<!–>beneficiarii pot depune un singur proiect per locație fără a depăși pragurile menționate la art. 4 alin. (1) lit. ee) și ff) din Regulament.–>
+
Capitolul VIIICondiții de eligibilitate a proiectelor +
Articolul 12(1)<!–>Pentru măsura 1, proiectul este implementat pe teritoriul României, în regiunile de dezvoltare: Vest, NordVest, Nord-Est, Sud-Est, Sud-Vest, Sud Muntenia, Centru.(2)–>Proiectul trebuie să contribuie la realizarea obiectivelor menționate la cap. III.(3)<!–>Activitățile derulate în cadrul proiectului trebuie să respecte prevederile legislației europene și naționale în domeniul dezvoltării durabile, inclusiv DNSH (a nu prejudicia în mod semnificativ), imunizării la schimbări climatice, egalității de șanse și nediscriminării, egalității de gen, protecției datelor cu caracter personal (GDPR), Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu handicap, precum și dreptul aplicabil al Uniunii din domeniul spălării banilor, al finanțării terorismului, al evitării obligațiilor fiscale, al fraudei fiscale sau al evaziunii fiscale.(4)–>Proiectul pentru care se solicită finanțare nu a mai beneficiat de finanțare din fonduri publice în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția studiilor preliminare (studii de prefezabilitate, analiza geotopografică, studii de fezabilitate).(5)<!–>Ajutorul de stat se acordă dacă are un efect stimulativ. În acest sens, beneficiarul trebuie să depună o cerere de ajutor înainte de demararea lucrărilor la proiectul respectiv. Cererea de ajutor conține cel puțin următoarele informații:a)–>denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia;b)<!–>descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a încheierii acestuia;c)–>locul de desfășurare a proiectului;d)<!–>lista costurilor proiectului;e)–>tipul de ajutor (grant, împrumut, garanție, avans rambursabil, injecție de capital sau altele) și valoarea finanțării publice necesare pentru proiect.(6)<!–>Infrastructura portuară care beneficiază de ajutor trebuie să fie pusă la dispoziția utilizatorilor interesați în mod egal și nediscriminatoriu, în condițiile pieței.(7)–>Proiectul îndeplinește și alte condiții specificate în apelul de proiecte și Ghidul solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale și obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea și ameliorarea unei mobilități naționale, regionale și locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
+
Articolul 13Pentru măsura 2, la momentul depunerii cererii de finanțare, proiectele care vizează investiții în eficiența energetică în porturi trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)<!–>proiectul este implementat pe teritoriul României;b)–>proiectul vizează exclusiv realizarea de investiții pentru creșterea capacității rețelei electrice, dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare, inclusiv stații modulare de încărcare baterii tip container, producția de energie la fața locului din surse regenerabile de energie care nu depășesc puterea maximă utilă nominală a infrastructurii de reîncărcare la care este conectată, precum și sistemele de stocare a energiei electrice aferente;c)<!–>perioada de implementare a proiectului se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data depunerii cererii de finanțare și data preconizată de finalizare, dar nu mai târziu de 30.06.2030, cu respectarea principiului „demararea lucrărilor“, astfel cum este definit la art. 2 din Regulament;d)–>proiectul respectă principiul „efectului stimulativ“, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (5);e)<!–>proiectul este fundamentat printr-un studiu de fezabilitate și respectă principiul DNSH („Do no significant harm“), în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului;f)–>proiectul respectă reglementările naționale și europene privind eligibilitatea cheltuielilor, promovarea egalității de șanse, politica nediscriminatorie, dezvoltarea durabilă, tehnologia informației, achizițiile publice, informare și publicitate, ajutorul de stat și orice alte prevederi legale aplicabile Fondului pentru modernizare;g)<!–>bugetul proiectului respectă indicațiile privind încadrarea în categoriile de cheltuieli eligibile finanțate prin prezenta schemă;h)–>echipamentele și componentele infrastructurii sunt noi și conforme cu specificațiile tehnice necesare;i)<!–>proiectul pentru care se solicită finanțare nu a mai beneficiat de finanțare din fonduri publice în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția studiilor preliminare (studii de prefezabilitate, analiza geotopografică, studii de fezabilitate).–>
+
Capitolul IXDurata +
Articolul 14(1)<!–>Pentru măsura 1 prezenta schemă se aplică până la data de 31 decembrie 2026. Pentru această măsură plățile se vor efectua până cel târziu la data de 31 decembrie 2028.(2)–>Pentru măsura 2, prezenta schemă se aplică până la data de 31 decembrie 2028. Pentru această măsură plățile se vor efectua până cel târziu la data de 31 decembrie 2030.(3)Având în vedere faptul că Regulamentul este valabil până la data de 31 decembrie 2026, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va acorda ajutoare în baza schemei doar după modificarea și reavizarea acesteia, în conformitate cu prevederile legale de ajutor de stat în vigoare de la 1 ianuarie 2027.
+
Capitolul XBugetul schemei și numărul estimat de beneficiari +
Articolul 15(1)<!–>Bugetul total estimat al măsurii 1 alocat pentru investițiile în infrastructura porturilor maritime și interioare este de 1.110.000.000 euro (echivalent în lei la cursul InforEuro din octombrie 2023) și reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul de coeziune (555.000.000 euro) și prin fonduri de cofinanțare publică asigurate de la bugetul de stat/bugetul local (555.000.000 euro).(2)–>Bugetul total estimat al măsurii 2 alocat pentru investițiile în eficiența energetică în porturi este de 150.000.000 euro (echivalent în lei la cursul InforEuro din iulie 2025) și este asigurat din Fondul pentru modernizare, „Programul-cheie 9“: Eficiență energetică în transporturi – reducerea emisiilor de CO_2 prin eficiență energetică și noi tehnologii în transporturi.(3)<!–>Bugetul măsurii 1 este defalcat pe ani astfel:

An Defalcare pe ani (euro)
2023 200.000.000
2024 470.000.000
2025 220.000.000
2026 220.000.000
Total 1.110.000.000

–>NOTĂ:Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anii următori, bugetul este utilizat în avans. Bugetul schemei reflectă sumele alocate și include și sumele din supracontractare.<!–>–>(4)<!–>Bugetul măsurii 2 este defalcat pe ani:

An Defalcare pe ani (euro)
2026 50.000.000
2027 50.000.000
2028 50.000.000
Total 150.000.000

–>NOTĂ:Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anii următori, bugetul este utilizat în avans.<!–>–>(5)<!–>Pentru măsura 1 derularea operațiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările și completările ulterioare.(6)–>Pentru măsura 2 derularea operațiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor se face în concordanță cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar de implementare și gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările și completările ulterioare, în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat. +
Articolul 16Numărul maxim de beneficiari de ajutor de stat este de 200, astfel:a)<!–>100 de beneficiari pentru investițiile în infrastructura portuară prezentate la măsura 1 în cadrul prezentei scheme;b)–>100 de beneficiari pentru investițiile în eficiența energetică în porturi prezentate la măsura 2 în cadrul prezentei scheme.
+
Capitolul XIModalitatea de acordare a ajutorului de stat +
Articolul 17(1)<!–>Ajutorul de stat se acordă sub formă de alocări financiare nerambursabile (grant) din fonduri comunitare și naționale până la epuizarea resurselor alocate pentru măsura 1.(2)–>Pentru măsura 2, ajutorul de stat se acordă sub formă de grant prin intermediul unui apel de tip primul venit-primul servit până la epuizarea fondurilor disponibile.
+
Capitolul XIIValoarea maximă a finanțării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat) +
Articolul 18(1)<!–>În cadrul schemei, valoarea maximă a costurilor eligibile aferente unui proiect de investiții în porturi nu poate depăși:a)–>pentru ajutoarele destinate porturilor maritime: costuri eligibile de 143 de milioane EUR pe proiect sau 165 de milioane EUR pe proiect într-un port maritim inclus în planul de activitate al unui coridor al rețelei centrale (TEN-T CORE);b)<!–>pentru ajutoarele destinate unor porturi interioare (fluviale): costuri eligibile de 44 de milioane EUR pe proiect sau 55 milioane EUR pe proiect într-un port interior inclus în planul de activitate al unui coridor al rețelei centrale.(2)–>Intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat în cadrul prezentei scheme nu poate depăși:a)<!–>100% din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului nu depășesc 22 de milioane EUR;b)–>90% din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului depășesc 22 de milioane EUR, dar nu sunt mai mari de 55 de milioane EUR;c)<!–>70% din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului depășesc 55 de milioane EUR, dar nu sunt mai mari de 143 de milioane EUR;d)–>70% din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului depășesc 55 de milioane EUR, dar nu sunt mai mari de 165 de milioane EUR pentru porturile maritime incluse în planul de activitate al unui coridor al rețelei centrale, astfel cum se menționează la articolul 47 din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013.(3)<!–>Intensitatea maximă a ajutoarelor pentru un proiect constând în construirea, înlocuirea sau modernizarea infrastructurii din porturi interioare, a celei de acces din zona portuară (maritim/intern) sau pentru dragajul din zona portuară (maritim/intern), precum și pentru eficiență energetică în porturi nu poate fi mai mare de 100% din costurile eligibile și nu pot fi depășite limitele precizate la alin. (1).(4)–>Valoarea ajutorului de stat acordat nu poate depăși diferența dintre costurile eligibile și profitul din exploatare aferent investiției sau dragajului. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante prin analiza financiară a proiectului^2, în conformitate cu Regulamentul și prevederile relevante din Ghidul solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale și obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea și ameliorarea unei mobilități naționale, regionale și locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere.^2 Deducerea ex ante a profitului din exploatare din costurile eligibile se realizează pe baza unor estimări rezonabile sau prin intermediul unui mecanism de recuperare.<!–>(5)–>Pentru proiecte depuse în cadrul măsurii 1, valoarea acestora nu se cumulează cu măsura 2, acestea trebuind să fie proiecte diferite.(6)<!–>Pentru ajutoarele de investiții în porturile maritime care nu depășesc 5,5 milioane EUR, respectiv 2,2 milioane EUR în cazul porturilor interioare (fluviale), valoarea maximă a ajutorului poate fi stabilită la 80% din costurile eligibile, dacă acest mod de calcul este preferabil aplicării dispozițiilor alin. (2), (3) și (4).(7)–>Diferența până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar, acesta trebuind să aducă o contribuție financiară la finanțarea costurilor eligibile, fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public.(8)<!–>În vederea calculării intensității ajutoarelor și a costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Cu toate acestea, taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile care sunt rambursabile în temeiul legislației fiscale naționale aplicabile nu este luată în considerare la calcularea intensității ajutorului și a costurilor eligibile. Costurile eligibile trebuie să fie susținute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice și contemporane cu faptele.(9)–>Ajutoarele plătibile în viitor, inclusiv ajutoarele plătibile în mai multe tranșe, se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Costurile eligibile se actualizează la valoarea pe care o au la momentul acordării ajutoarelor. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.
+
Capitolul XIIICosturi eligibile +
Articolul 19(1)<!–>Pentru măsura 1, în cazul investițiilor în infrastructura portuară, infrastructura de acces și dragaj, costuri eligibile sunt costurile de investiție, inclusiv costurile de planificare pentru:a)–>construirea, înlocuirea sau modernizarea/dezvoltarea infrastructurii din porturile maritime și interioare (fluvială);b)<!–>construirea, înlocuirea sau modernizarea/dezvoltarea infrastructurii de acces în zona portuară maritimă și interioară (fluvială);c)–>activitățile de dragaj desfășurate în cursul unui an calendaristic.(2)<!–>În cazul investițiilor în porturi nu sunt eligibile costurile de investiție referitoare la activități care nu sunt legate de transporturi, inclusiv instalații de producție industrială care funcționează în perimetrul portului, birouri sau magazine, și nici costurile pentru suprastructuri.(3)–>Nu se acordă finanțare pentru construcția, instalarea sau modernizarea infrastructurii de realimentare care aprovizionează navele cu combustibili fosili, cum ar fi motorina, gazele naturale, sub formă gazoasă [gaz natural comprimat (GNC)] și sub formă lichefiată [gaz natural lichefiat (GNL) și gaz petrolier lichefiat (GPL)].(4)Condițiile de eligibilitate de la alin. (1) și (2) se cumulează cu cele specifice cuprinse în Ghidul solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale și obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea și ameliorarea unei mobilități naționale, regionale și locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere, fără a aduce atingere reglementărilor în materie de ajutor de stat.
+
Articolul 20(1)<!–>Pentru măsura 2, ajutorul de stat se acordă exclusiv pentru creșterea capacității rețelei electrice, dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare, inclusiv stații modulare de încărcare baterii tip container, producția de energie la fața locului din surse regenerabile de energie care nu depășesc puterea maximă utilă nominală a infrastructurii de reîncărcare la care este conectată, precum și sistemele de stocare a energiei electrice aferente.(2)–>În cazul ajutoarelor pentru infrastructura de reîncărcare care furnizează energie electrică, costurile eligibile sunt costurile aferente construirii, instalării, modernizării sau extinderii infrastructurii de reîncărcare. Aceste costuri pot include costurile infrastructurii de reîncărcare în sine și ale echipamentelor tehnice aferente, inclusiv ale instalațiilor fixe, mobile sau plutitoare, instalarea sau modernizarea componentelor electrice sau de alt tip, inclusiv a cablurilor electrice și transformatoarelor de putere, necesare pentru conectarea infrastructurii de reîncărcare la rețea sau la o unitate locală de producție sau stocare a energiei electrice, costurile de instalare aferente, precum și adaptările terestre.(3)Costurile eligibile pot acoperi, de asemenea, costurile de investiții ale producției la fața locului de energie electrică din surse regenerabile și costurile de investiții ale unităților de stocare a energiei electrice din surse regenerabile de energie. Capacitatea nominală de producție a instalației la fața locului de energie electrică din surse regenerabile nu trebuie să depășească puterea maximă utilă nominală a infrastructurii de reîncărcare la care este conectată.
+
Articolul 21(1)<!–>În cadrul măsurii 2 a prezentei scheme de ajutor nu sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli (numărătoarea fiind exhaustivă):a)–>elaborarea studiului de fezabilitate sau a altor documentații tehnico-economice;b)<!–>obținerea avizelor, acordurilor, rapoartelor privind impactul asupra mediului și autorizațiilor;c)–>cheltuieli pentru amenajarea terenului;d)<!–>cheltuieli pentru expertiză tehnică;e)–>consultanță pentru pregătirea cererii de finanțare;f)<!–>lucrările de construcții civile, adaptările rutiere;g)–>cheltuieli aferente drumurilor de acces la obiectivul de investiții;h)<!–>alte documente necesare în etapa premergătoare implementării proiectului;i)–>taxa pe valoarea adăugată;j)<!–>cheltuieli cu organizarea de șantier;k)–>cheltuieli cu comisioane, cote, taxe, costul creditului;l)<!–>cheltuieli diverse și neprevăzute;m)–>cheltuieli pentru plata membrilor UIP;n)<!–>cheltuieli pentru informare și publicitate;o)–>cheltuieli aferente marjei de buget;p)<!–>cheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preț;q)–>cheltuieli generale de administrație;r)<!–>cheltuieli legate de construcții, cu excepția construcțiilor în scopul instalării și funcționării corecte a instalațiilor/ echipamentelor aferente proiectului;s)–>cheltuieli pentru asigurarea utilităților;t)<!–>amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și arbitraj;u)–>cheltuielile efectuate pentru obiective de investiții executate în regie proprie.(2)<!–>Nu sunt eligibile costurile referitoare la activități care nu sunt legate de transporturi, inclusiv instalații de producție industrială care funcționează în port, birouri sau magazine, și nici costurile pentru suprastructurile din port.(3)–>Cheltuielile prevăzute la alin. (1) pot fi realizate pe cheltuiala solicitantului, dar nu pot face obiectul rambursării sau finanțării prin schema de ajutor.
+
Capitolul XIVReguli privind utilizarea infrastructurii portuare maritime și fluviale +
Articolul 22(1)<!–>Orice contract de concesiune sau de alt tip de încredințare către o parte terță pentru construirea, modernizarea, exploatarea sau închirierea infrastructurii portuare care beneficiază de ajutor se atribuie în mod concurențial, transparent, nediscriminatoriu și necondiționat, ținându-se seama în mod corespunzător de normele aplicabile în materie de achiziții publice, la data încredințării.(2)–>Durata contractelor de concesiune sau de alt tip de încredințare către o parte terță pentru închirierea sau exploatarea infrastructurii portuare care beneficiază de ajutor nu poate depăși perioada de care partea terță în cauză are nevoie, conform unor estimări rezonabile, pentru a-și recupera investițiile efectuate din surse proprii, neatinse de ajutor, pentru exploatarea infrastructurii și pentru a obține o rentabilitate a capitalului investit, ținând seama de investițiile necesare pentru atingerea obiectivelor contractuale specifice.
+
Capitolul XVReguli privind cumulul ajutoarelor de stat +
Articolul 23(1)<!–>Ajutoarele de stat aferente prezentei scheme (cu costuri eligibile identificabile) pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat, atât timp cât măsurile respective vizează costuri eligibile identificabile diferite.(2)–>Ajutoarele de stat aferente prezentei scheme nu se cumulează cu niciun tip de ajutoare de stat/de minimis în raport cu aceleași costuri eligibile.(3)Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor prezintă o declarație pe propria răspundere din care să reiasă dacă a mai beneficiat de ajutoare de stat sau de ajutoare de minimis pentru aceleași cheltuieli eligibile.
+
Capitolul XVIModalitatea de derulare a schemei +
Articolul 24(1)<!–>Administratorul schemei de ajutor de stat lansează cererea de propuneri de proiecte, beneficiarii depun cereri de finanțare conform prevederilor Ghidului solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TENT, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale și obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea și ameliorarea unei mobilități naționale, regionale și locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere.(2)–>Furnizorul de ajutor de stat acordă ajutorul de stat după ce verifică, pe baza cererii de finanțare depuse de beneficiar, îndeplinirea condițiilor de eligibilitate și de selecție prevăzute în prezenta schemă și în apelul de propuneri de proiecte pentru obiectivul prevăzut la art. 4.(3)Furnizorul va plăti ajutorul de stat ulterior semnării contractelor de finanțare cu beneficiarul respectiv.
+
Articolul 25Procedura de acordare a ajutorului de stat pentru proiectele de eficiență energetică în porturi este următoarea:a)<!–>administratorul schemei de ajutor de stat lansează apelul de propuneri de proiecte. Beneficiarii pot depune cereri de finanțare în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului aferent Fondului pentru modernizare, Programul-cheie 9: Eficiență energetică în transporturi – reducerea emisiilor de CO_2 prin eficiență energetică și noi tehnologii în transporturi, de la deschiderea apelului, respectiv publicarea Ghidului solicitantului in Monitorul Oficial al României, Partea I, până la epuizarea sumelor alocate;b)–>furnizorul de ajutor de stat acordă ajutorul după verificarea cererii de finanțare depuse de beneficiar, pe baza îndeplinirii condițiilor de eligibilitate și de selecție prevăzute în prezenta schemă și în apelul de proiecte;c)<!–>plata ajutorului de stat se realizează ulterior semnării contractului de finanțare între beneficiar și furnizorul de ajutor de stat.–>
+
Capitolul XVIIReguli privind publicarea, informarea, raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat +
Articolul 26În vederea asigurării transparenței și a unui control eficient al ajutoarelor de stat, administratorul schemei aplică prevederile referitoare la procedura specifică prevăzută în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
+
Articolul 27După obținerea avizului Consiliului Concurenței, textul schemei, precum și actul normativ pentru aprobarea acesteia se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, la adresa www.mt.ro. Pe același site vor fi publicate informațiile sintetizate în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulament. Informațiile prevăzute în anexa III la Regulamentul privind fiecare ajutor individual care depășește echivalentul în lei a 100.000 euro vor fi publicate pe pagina națională www.ajutordestat.ro.
+
Articolul 28Ministerul Transporturilor și Infrastructurii are obligația transmiterii către Consiliul Concurenței, spre informare, a ordinului care modifică schema de ajutor de stat, în termen de maximum 5 zile de la data intrării în vigoare a acestuia.
+
Articolul 29Administratorul de ajutor de stat completează în platforma SANI („State Aid Notification Interactive“) o fișă de informații sintetice referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulament, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a Ordinului MTI care modifică schema de ajutor de stat.
+
Articolul 30Beneficiarii sunt obligați să raporteze, în conformitate cu prevederile contractului de finanțare, stadiul realizării lucrărilor de investiții până la finalizarea proiectului, precum și să furnizeze alte informații suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat/administratorului schemei, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare prevăzut în anexa la Ghidul solicitantului.
+
Articolul 31Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, cu modificările și completările ulterioare.
+
Articolul 32(1)<!–>Furnizorul de ajutor de stat/Administratorul schemei este obligat să păstreze o evidență cu toate informațiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia, pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data acordării ultimului ajutor. Această evidență trebuie să conțină informațiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse prin actul de acordare.(2)–>Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să păstreze, pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data acordării ultimei alocări specifice, o evidență cu toate informațiile referitoare la ajutorul de stat primit în cadrul schemei și să transmită furnizorului/ administratorului acesteia sau Consiliului Concurenței, în termenele stabilite de aceștia, toate informațiile necesare pentru derularea procedurilor naționale și europene în domeniul ajutorului de stat.
+
Articolul 33Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenele prevăzute de normele de ajutor de stat privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național.
+
Articolul 34Furnizorul sau, după caz, administratorul schemei de stat are obligația, conform prevederilor art. 29 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele și informațiile referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat în termenele impuse de normele în vigoare, ce vizează în principal:a)<!–>măsurile de ajutor se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acestora în vigoare, respectiv de la data modificării lor;b)–>informațiile referitoare la actele de acordare a finanțării se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, dacă este cazul;c)<!–>actele de acordare a ajutoarelor se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare;d)–>plățile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plății;e)<!–>obligațiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv și rambursările efective ale respectivelor obligații se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligației de recuperare, respectiv de la data rambursării.–>
+
Capitolul XVIII Recuperarea ajutoarelor de stat +
Articolul 35(1)<!–>Recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către furnizorul măsurii de ajutor de stat, prin direcțiile de specialitate, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, art. 3338 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat, precum și a normelor metodologice emise de furnizorul ajutorului.(2)–>Ajutorul care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Procedura de calcul al dobânzii se stabilește prin instrucțiuni emise de Consiliul Concurenței^3.^3 http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.<!–>(3)–>În vederea dispunerii stopării sau recuperării ajutoarelor de stat acordate, furnizorul măsurii de ajutor de stat emite decizii, acestea având caracter de titlu executoriu.(4)<!–>Furnizorul are obligația transmiterii la Consiliul Concurenței, spre informare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare, a deciziilor proprii prin care se dispune recuperarea ajutoarelor de stat acordate.(5)–>Furnizorul are obligația transmiterii Consiliului Concurenței a unei informări, în termen de 5 zile lucrătoare de la rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești pronunțate de instanțele naționale privind măsurile de recuperare a ajutoarelor de stat.
(la 19-08-2025,
Schema de ajutor de stat a fost modificată de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 1.317 din 12 august 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 770 din 19 august 2025
)
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters