SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 22 august 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL INVESTITIILOR SI PROIECTELOR EUROPENE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 838 din 26 august 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PESCHEMA 22/08/2022
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 2.096 din 22 august 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 838 din 26 august 2022.
+
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)<!–>Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de stat, denumită „Ajutor de stat pentru sprijinirea prin granturi pentru investiții în retehnologizare acordate IMM-urilor pentru refacerea capacității de reziliență“, finanțată din fonduri de la bugetul de stat și fonduri europene nerambursabile aferentă Programului operațional Competitivitate, axa prioritară 4 – „Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și al consecințelor sale sociale și asupra pregătirii unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei“, prioritatea de investiții 13i – „Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și al consecințelor sale sociale și pregătirea unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei“, obiectivul specific 4.1. – „Consolidarea poziției pe piață a IMM-urilor afectate de pandemia de COVID-19“, acțiunea 4.1.1. „Investiții în activități productive“.(2)–>Acordarea ajutorului de stat în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor legale privind Comunicarea CE 2020/C 112 I/01 – Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 4 aprilie 2020, cu modificările și completările ulterioare (Cadrul temporar COVID-19).(3)<!–>Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat îl reprezintă refacerea capacității de reziliență a IMM-urilor afectate de criza economică generată de efectele pandemiei de COVID-19, prin acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020 (POC). (4)–>Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, este furnizorul de ajutor de stat. Schema este implementată de MIPE prin Autoritatea de management a Programului operațional Competitivitate, denumită în continuare AM-POC. Schema de ajutor de stat este administrată de AM-POC.(5)Ajutoarele se acordă în cadrul Programului operațional Competitivitate (POC) 2014-2020 și din fonduri de la bugetul de stat.
+
Capitolul IIBaza legală +
Articolul 2(1)<!–>Ajutoarele de stat acordate în baza prezentei scheme sunt compatibile cu piața comună în conformitate cu secțiunea 3.13 din Cadrul temporar COVID-19 – Sprijin pentru investiții în vederea unei redresări durabile.(2)–>Ajutoarele se acordă după obținerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene.(3)Prevederile legale aplicabile pentru acordarea ajutoarelor de stat sunt: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență, cu modificările ulterioare; Regulamentul (UE) nr. 460/2020 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 martie 2020 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013 și (UE) nr. 508/2014 în ceea ce privește anumite măsuri specifice menite să mobilizeze investiții în sistemele de sănătate ale statelor membre și în alte sectoare ale economiilor acestora ca reacție la epidemia de COVID-19 (Inițiativa pentru investiții ca reacție la coronavirus); Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului prin stabilirea criteriilor tehnice de examinare pentru a determina condițiile în care o activitate economică se califică drept activitate care contribuie în mod substanțial la atenuarea schimbărilor climatice sau la adaptarea la schimbările climatice și pentru a stabili dacă activitatea economică respectivă aduce prejudicii semnificative vreunuia dintre celelalte obiective de mediu; Decizia de punere în aplicare a Comisiei de aprobare a anumitor elemente din Programul operațional „Competitivitate“ pentru sprijinul din partea Fondului european de dezvoltare regională în temeiul obiectivului referitor la investițiile pentru creștere și locuri de muncă în România CCI 2014RO16RFOP001, Referința C(2014)10.233 din data de 19.12.2014, cu modificările ulterioare; Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare; Hotărârea Guvernului nr. 311/2022 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2022-2027 pentru investiții inițiale.
+
Capitolul IIIDefiniții +
Articolul 3În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:a)<!–>furnizor de ajutor de stat – Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE);b)–>administrator al schemei de ajutor de stat (apelurilor de proiecte) – MIPE prin intermediul AM-POC, ce are responsabilitatea de lansare a apelului de proiecte, de evaluare a cererilor de finanțare depuse în cadrul apelului, de semnare a contractelor de finanțare, precum și modificarea acestora, de aprobare a rapoartelor de progres, de autorizare și a cererilor de prefinanțare/plată/rambursare, de efectuare de plăți către beneficiari, de monitorizare a implementării proiectelor, precum și prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor;c)<!–>administrator operațional al sistemului informatic de gestionare a schemelor de ajutor de stat și de minimis – Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, denumit în continuare MAT, având atribuții în operarea, asigurarea suportului operațional pentru utilizatori și prelucrarea datelor din cadrul sistemului informatic;d)–>administrator tehnic al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat -Serviciul de Telecomunicații Speciale, denumit în continuare STS, având atribuții în dezvoltarea sistemului informatic și asigurarea mentenanței acestuia;e)<!–>IMM Recover – sistemul informatic prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum și alte măsuri în domeniul fondurilor europene, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 220/2020, cu modificările și completările ulterioare, și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 25/2022 privind unele măsuri în domeniul fondurilor europene, dezvoltat și integrat de către STS pe baza cerințelor operaționale furnizate de MIPE, în scopul gestionării apelurilor de proiecte pentru implementarea schemelor de ajutor de stat și de minimis, acesta fiind găzduit și administrat din punct de vedere tehnic de STS, respectiv din punct de vedere operațional de MAT, iar din punctul de vedere al apelurilor de proiecte de către MIPE;f)–>beneficiari ai ajutorului de stat – microîntreprinderi, întreprinderile mici și mijlocii, denumite în continuare IMM-uri, care primesc ajutorul de stat prin intermediul grantului pentru investiții în retehnologizare, prin încheierea unui contract de finanțare cu administratorul schemei de ajutor de stat, respectiv MIPE, prin AM-POC;g)<!–>IMM – microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii, în sensul art. 4 alin. (1) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, respectiv în sensul art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, categoria microîntreprinderilor și a întreprinderilor mici și mijlocii, denumite în continuare „IMM-uri“, este formată din întreprinderi care au mai puțin de 250 de angajați și a căror cifră de afaceri anuală nu depășește 50 de milioane euro și/sau al căror bilanț anual total nu depășește 43 de milioane euro;h)–>ajutor de stat – ajutor acordat sub formă de granturi în conformitate cu Cadrul temporar COVID-19, a cărui valoare minimă este de 50.000 euro și valoare maximă nu depășește 500.000 euro, pentru realizarea de investiții în retehnologizare, în conformitate cu regulile de ajutor de stat;i)<!–>capacitate de reziliență – capacitatea IMM-urilor și a entităților economice de a rezista la șocuri generate de crize pandemice, crize de consum, crize determinate de calamități naturale, războaie și altele asemenea constatate și stabilite în condițiile legii, respectiv de a-și putea adapta capacitățile de producție/servicii la cerințele specifice pieței în perioade de crize;j)–>cofinanțare – procent din valoarea proiectului depus la finanțare, asigurat de către IMM-uri, prin contribuția proprie a acestora realizată, prin împrumuturi sau din orice alte surse legal constituite, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor de stat;k)<!–>grant pentru investiții productive – grant acordat beneficiarilor de ajutor de stat din fonduri externe nerambursabile pentru realizarea de investiții în retehnologizare, cu respectarea prevederilor legale în domeniul ajutorului de stat;l)–>investiții în retehnologizare – investiții în active corporale și necorporale, care sunt necesare pentru asigurarea capacității de producție și/sau a capacităților de prestării servicii pentru refacerea capacității de reziliență;m)<!–>întreprinderi în dificultate – în conformitate cu art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, o întreprindere este considerată în dificultate în următoarele situații:(i)–>în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei prevederi, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii)<!–>în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei prevederi, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;–>(iii)<!–>atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv)–>atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;n)<!–>contract de acordare a ajutorului de stat – actul juridic supus regulilor de drept public semnat între administratorul schemei, pe de o parte, și întreprindere, în calitate de beneficiar al ajutorului de stat în cadrul prezentei scheme, pe de altă parte.–>
+
Capitolul IVForma ajutorului +
Articolul 4(1)<!–>Ajutorul de stat se acordă sub formă de granturi pentru investiții în retehnologizare acordate IMM-urilor pentru refacerea capacității de reziliență.(2)–>Prin granturi pentru investiții în retehnologizare acordate IMM-urilor pentru refacerea capacității de reziliență se înțelege sprijin din fonduri externe nerambursabile destinate beneficiarilor care implementează investiții în domeniul curent de activitate sau într-un domeniu diferit de activitate, necesare pentru:a)<!–>modernizarea/echiparea/racordul la utilități publice/ eficiență energetică a infrastructurilor de tip clădiri specifice aferente capacităților de producție/servicii existente, precum și pentru alte categorii de cheltuieli aferente infrastructurilor specifice de producție/servicii pentru care nu este necesară obținerea de autorizații de construire, în conformitate cu legislația specifică în vigoare;b)–>dotarea cu echipamente, utilaje specifice, mobilier specific, dotări IT, inclusiv pentru eficiență energetică necesare activității de producție și servicii precum și alte achiziții de bunuri de această natură care sunt necesare capacităților de producție/servicii existente.(3)Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se realizează de către AM-POC după depunerea cererii de finanțare și până la încheierea contractelor de finanțare.
+
Capitolul VDurata și bugetul schemei +
Articolul 5(1)Schema se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 30 iunie 2023.(la 09-02-2023,
Alineatul (1) din Articolul 5 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 220 din 9 februarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 09 februarie 2023
)
(la 15-02-2023,
sintagma: 30 iunie 202 a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 220 din 9 februarie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 131 din 15 februarie 2023
)
(2)Bugetul total alocat este echivalentul în lei al sumei de 358.140.596 euro, din care 150.000.000 euro cu finanțare prin FEDR-REACT EU și 29.070.298 euro prin cofinanțare de la bugetul de stat, se alocă din bugetul Programului operațional Competitivitate 2014-2020 prin axa prioritară 4 – acțiunea 4.1.1 – Investiții în activități productive, precum și fonduri alocate ce se pot deconta din fonduri externe nerambursabile până la încheierea perioadei de programare 2014-2020 prin relocări de sume rezultate din disponibilizări de fonduri externe nerambursabile, din economii, ca urmare a fazării proiectelor în cadrul POC 2014-2020, precum și prin alte modalități prevăzute de regulamentele Comisiei Europene prin aplicarea mecanismului de supracontractare prevăzut la art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare.(3)<!–>Sumele alocate sub formă de cofinanțare din bugetul de stat prin mecanismul de supracontractare prevăzut la art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, se pot deconta din fonduri externe nerambursabile până la încheierea perioadei de programare 2014-2020 prin relocări de sume rezultate din disponibilizări de fonduri externe nerambursabile, din economii, ca urmare a fazării proiectelor în cadrul POC 2014-2020, precum și prin alte modalități prevăzute de regulamentele Comisiei Europene. Cheltuielile nedecontate prin mecanismul de supracontracte rămân cheltuieli definitive ale bugetului de stat.(4)–>Cursul de schimb valutar utilizat pentru aplicarea prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat este cursul INFOREURO valabil în luna iunie 2022, respectiv 1 euro = 4,9441 RON.
+
Capitolul VIValoarea maximă a ajutorului de stat, beneficiarii, criteriile de eligibilitate și cheltuieli eligibile +
Articolul 6(1)<!–>Valoarea ajutorului se acordă pe proiect și beneficiar sub formă de granturi pentru investiții necesare retehnologizării, cu o valoare cuprinsă între 50.000 euro și 500.000 euro^1, în limita de maximum cinci ori cifra de afaceri realizată în exercițiul financiar 2019, în funcție de nevoile de finanțare ale proiectelor de investiții depuse. Ajutoarele pentru investiții efectuate anterior datei notificării aprobării măsurii de către CE sunt excluse.^1 Care reprezintă mai puțin de 1% din bugetul total al schemei.–>(2)Intensitatea maximă a ajutorului de stat prevăzut la alin. (1) este prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta schemă. Diferența până la 100% trebuie acoperită de beneficiar din surse proprii neafectate de ajutor de stat.
+
Articolul 7(1)<!–>Beneficiarii sunt microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii a căror activitate se încadrează în secțiunea C – Industria prelucrătoare, cu excepția celor care se încadrează în subdiviziunile 11 – fabricare băuturi, 12 – fabricare tutun și 254 – fabricarea armamentului și muniției; secțiunea F – Construcții; secțiunea G – Comerț cu ridicata și cu amănuntul; Repararea autovehiculelor și motocicletelor; secțiunea H – Transport și depozitare; clasa I – Hoteluri și restaurante, potrivit listei domeniilor de activitate eligibile prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta schemă.(2)–>Activitatea pentru care se solicită finanțare trebuie să fie aferentă unui cod CAEN autorizat la data de 31 decembrie 2019.(3)<!–>Granturile pentru investiții prevăzute la art. 6 alin. (1) se acordă beneficiarilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)–>au înregistrat profit operațional din activitatea curentă, respectiv din activitatea de exploatare în exercițiul financiar 2019;b)<!–>sunt înființați până la data de 31 decembrie 2018 inclusiv;c)–>se angajează să asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv să asigure desfășurarea activității operaționale/curente pentru o perioadă de minimum 3 ani după expirarea duratei de implementare a proiectului;d)<!–>grantul pentru investiții în retehnologizare solicitat are o valoare de minimum 50.000 euro și o valoare maximă de 500.000 euro, dar nu mai mult de 5 ori cifra de afaceri pe anul 2019;e)–>dispun de cofinanțare proprie a proiectului, neafectată de ajutor de stat, în completarea procentelor prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta schemă;f)<!–>nu sunt considerate întreprinderi în dificultate la 31 decembrie 2019, în conformitate cu prevederile art. 3 lit. m) din prezenta schemă;g)–>nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri europene, în ultimii 5 ani pentru aceleași activități (costuri eligibile) sau nu derulează proiecte finanțate în prezent, parțial sau în totalitate, din alte surse publice, pentru aceleași activități;h)<!–>se angajează să prezinte dovezi privind rezonabilitatea costurilor pentru investițiile pentru care se solicită ajutor de stat;i)–>minimum 20% din valoarea proiectului reprezintă investiții care atestă caracterul verde în conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului;j)<!–>nu au efectuat o relocare, în cei doi ani anteriori cererii de ajutor, către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul și nu vor face acest lucru pentru o perioadă de până la doi ani după finalizarea investiției inițiale pentru care se solicită ajutorul, în condițiile art. 2 pct. II subpunctul 61a din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare;k)–>investițiile propuse respectă condițiile prevăzute la art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția art. 14 alin. (14) din același regulament.
+
Articolul 8Beneficiarii pot utiliza granturile pentru investiții alocate din fonduri externe nerambursabile pentru finanțarea activelor corporale și necorporale aferente următoarelor categorii de cheltuieli: a)<!–>cheltuieli pentru renovarea/modernizarea spațiilor de producție/servicii care fac obiectul cererii de finanțare, inclusiv categorii de cheltuieli cu lucrări exceptate de la autorizare, precum și cheltuieli de sistematizare și amenajare teritorială a terenurilor, cheltuieli cu racordarea la utilități, cheltuieli privind accesibilitatea, dacă aceste categorii de cheltuieli sunt necesare pentru realizarea investiției și sunt incluse în valoarea acesteia; b)–>cheltuieli pentru investiția de bază care cuprind:1.<!–>dotări precum: utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu și fără montaj, inclusiv IT C, tehnologii software, dotări independente – care cuprind cheltuielile pentru achiziționarea utilajelor și echipamentelor tehnologice, precum și a celor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice și al utilajelor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv rețelele aferente necesare funcționării acestora. Dacă este necesar pentru montajul utilajelor tehnologice și efectuarea rețelelor aferente, se pot include și cheltuieli cu racordarea utilităților necesare obiectivului – cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului;2.–>cheltuieli cu achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe;3.<!–>cheltuieli cu achiziționarea de mijloace de transport auto care sunt necesare activității de producție/servicii, transport și distribuție, cu excepția mijloacelor de transport care sunt aferente activității administrative sau nu sunt în legătură cu obiectul cererii de finanțare; 4.–>cheltuieli cu achiziționarea de instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activităților pentru care s-a solicitat finanțare;c)<!–>cheltuieli cu transformarea digitală – active necorporale – care cuprind cheltuieli cu achiziționarea de brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi și active similare. Valoarea eligibilă a activelor necorporale nu poate depăși 20% din valoarea eligibilă a activelor corporale ce fac obiectul proiectului;d)–>taxa pe valoarea adăugată nedeductibilă potrivit legislației naționale în domeniul fiscal și nerecuperabilă conform prevederilor art. 69 alin. (3) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, cu modificările și completările ulterioare, aferentă cheltuielilor eligibile.
+
Articolul 9Cheltuielile efectuate din granturi pentru investiții potrivit art. 8 din prezenta schemă, prezentate spre decontare, trebuie să fie în legătură cu obiectul cererii de finanțare.
+
Articolul 10(1)<!–>Din granturile pentru investiții nu se finanțează:a)–>cheltuieli privind realizarea unor servicii de consultanță, studii sau alte activități asimilate acestora;b)<!–>cheltuieli cu achiziționarea, construcția, modernizarea, reabilitarea, reparații capitale necesare clădirilor, construcțiilor conexe, precum și altor categorii de clădiri, respectiv construcții de natură similară care deservesc hotelurile și restaurantele;c)–>cheltuieli privind achiziționarea de terenuri, cheltuieli privind achiziționarea, construcția, modernizarea, reabilitarea, reparații capitale necesare pentru clădiri sedii de birouri, construcții anexe, precum și alte categorii de clădiri/construcții de natură similară sau alte activități destinate investițiilor imobiliare, precum și cele destinate clădirilor, construcțiilor anexe, clădirilor și construcțiilor de natură similară care deservesc activitățile de producție/servicii prevăzute de prezenta schemă;d)<!–>cheltuieli privind achiziționarea, repararea, modernizarea, precum și alte categorii de natură similară care sunt aferente mijloacelor de transport pentru activități administrative;e)–>orice categorii de cheltuieli care nu sunt în legătură cu domeniile de activitate prevăzute la art. 7 alin. (1).(2)Cheltuielile generate după punerea în funcțiune a proiectului de investiții de natura cheltuielilor cu salariile, cheltuielilor cu achiziția de materii prime, materiale consumabile, reparații și mentenanță și alte asemenea categorii de cheltuieli sunt în sarcina beneficiarului ajutorului de stat.
+
Articolul 11Numărul estimat de beneficiari ai ajutorului de stat este de maximum 1.023.
+
Articolul 12(1)<!–>Beneficiarul trebuie să depună o cerere de finanțare înainte de demararea lucrărilor referitoare la investiții, în caz contrar proiectul nu este eligibil pentru finanțare prin prezenta schemă.(2)–>Criteriile de selecție la finanțare a proiectelor de investiții sunt prevăzute în anexa nr. 3 la prezenta schemă și includ:a)<!–>scăderea cifrei de afaceri la 31 decembrie 2020 față de 31 decembrie 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19; b)–>scăderea ratei profitului operațional aferent exercițiului financiar 2020 în raport cu exercițiul financiar 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19; c)<!–>rata rentabilității activității operaționale în exercițiul financiar 2019, înainte de apariția pandemiei de COVID-19;d)–>apartenența domeniului de activitate – cod CAEN – la soldul balanței comerciale. Investiția este realizată pe codul CAEN aferent soldului negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică/Banca Națională a României; e)<!–>creșterea productivității muncii în anul 3 de sustenabilitate al proiectului.(3)–>Proiectele de investiții sunt selectate la finanțare în ordinea descrescătoare a punctajelor și în limita bugetului aprobat potrivit prezentei scheme de ajutor de stat și a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate capacităților de prestare servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență, cu modificările ulterioare. (4)<!–>La punctaje egale, departajarea se va face în funcție de rata rentabilității activității operaționale în exercițiul financiar 2019. (5)–>Rata rentabilității activității operaționale este calculată cu 3 zecimale. (6)<!–>Solicitanții au obligația respectării principiilor „DNSH“, în conformitate cu prevederile ghidului solicitantului și ale Regulamentului (UE) 2020/852 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088.(7)–>În urma evaluării cererilor de finanțare depuse, AM-POC va încheia contracte de finanțare cu beneficiarii selectați. (8)<!–>Acordarea finanțării se va face pe criterii de selecție prevăzute în anexa nr. 3 din prezenta schemă pentru proiectele care întrunesc un punctaj de minimum 60 de puncte. (9)–>Proiectele care întrunesc un punctaj sub 60 de puncte nu sunt admise la finanțare.
+
Capitolul VII Cumulul ajutoarelor de stat +
Articolul 13Ajutoarele prevăzute în prezenta schemă pot fi adăugate la ajutoarele regionale pentru investiții care fac obiectul unei notificări și pot fi cumulate cu alte tipuri de ajutoare, în condițiile specificate la punctul 20 din Cadrul temporar COVID-19. Ajutoarele acordate în temeiul Cadrului temporar de criză nu pot fi cumulate cu ajutoarele acordate în temeiul secțiunii 3.13 pentru aceleași costuri eligibile. Cuantumul total al ajutoarelor nu poate depăși în niciun caz 100% din costurile eligibile. Prin urmare, se exclude cumularea cu alte instrumente de ajutor care permit acoperirea unui deficit de finanțare.(la 23-12-2022,
Articolul 13 din Capitolul VII a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 3.382 din 22 decembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1251 din 23 decembrie 2022
)
+
Articolul 14Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor prezintă o declarație pe propria răspundere, din care să reiasă dacă a mai beneficiat sau este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat ori ajutoare de minimis pentru aceleași cheltuieli eligibile.
+
Capitolul VIII Domeniu de aplicare +
Articolul 15Ajutorul de stat în cadrul acestei scheme este acordat în toate cele 8 regiuni ale României în domeniile de activitate prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta schemă.
+
Articolul 16Nu vor fi sprijinite în cadrul măsurilor descrise în prezenta schemă de ajutor de stat următoarele sectoare/tipuri de ajutoare:a)<!–>activități legate de fabricarea produselor din alcool, tutun, armament;b)–>activități de jocuri de noroc și pariuri.
+
Capitolul IX Implementarea schemei +
Articolul 17Informațiile referitoare la modalitatea de implementare a prezentei scheme se detaliază în ghidul solicitantului pe care AM-POC urmează să îl lanseze în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență, cu modificările ulterioare.
+
Articolul 18Pentru a beneficia de ajutor de stat în baza prezentei scheme, solicitantul depune o cerere de finanțare în platforma electronică IMMRecover, însoțită de documentația necesară analizei solicitării, care cuprinde:a)<!–>declarație pe propria răspundere a solicitantului privind cumulul ajutoarelor de stat și de minimis obținute;b)–>declarație pe propria răspundere a solicitantului privind faptul că nu se afla în dificultate la 31.12.2019, că nu a mai beneficiat de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile menționate la art. 8 din prezenta schemă, că nu există împotriva sa decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu au fost executate sau recuperate, privind încadrarea în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanțare (se realizează de către AM-POC după depunerea cererii de finanțare și până la încheierea contractelor de finanțare), privind cofinanțarea și/sau menținerea locurilor de muncă, după caz;c)<!–>declarație pe propria răspundere prin care solicitantul își asumă faptul că utilizarea grantului pentru investiții în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta schemă de ajutor de stat atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor pentru recuperarea ajutorului de stat;d)–>declarație pe propria răspundere a beneficiarului privind faptul că: (i) nu este rezident în scopuri fiscale sau este încorporat în temeiul legilor din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante; (ii) nu este controlat, direct sau indirect, de către acționarii din jurisdicțiile care aparțin de lista UE a jurisdicțiilor necooperante, în funcție de proprietarul beneficiar, astfel cum este definită în art. 3 pct. 6 din Directiva 2015/849; (iii) nu controlează, direct sau indirect, filialele sau unitățile permanente proprii din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante; și (iv) nu împarte dreptul de proprietate cu întreprinderile din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante;e)<!–>declarație privind eligibilitatea TVA aferentă cheltuielilor eligibile ce vor fi efectuate în cadrul proiectului propus spre finanțare din instrumente structurale;f)–>alte documente necesare analizei solicitării, prevăzute în cadrul Ghidului solicitantului aferent acțiunii POC 4.1.1 – Investiții în activități productive.
+
Articolul 19Procesul de evaluare și selecție constă în parcurgerea următoarelor etape:a)<!–>etapa de verificare a conformității administrative și a eligibilității solicitantului și a proiectului;b)–>etapa de evaluare tehnică și financiară a propunerii de proiect, în conformitate cu criteriile de la art. 12 alin. (2);c)<!–>etapa de selecție a propunerilor de proiect care vor beneficia de sprijin financiar nerambursabil, în conformitate cu procedura de evaluare și selecție;d)–>etapa de contractare a proiectelor.
+
Articolul 20Contractele de finanțare se vor semna până la data de 30 iunie 2023.(la 09-02-2023,
Articolul 20 din Capitolul IX a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 220 din 9 februarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 09 februarie 2023
)
+
Articolul 21(1)<!–>Beneficiarii ajutorului de stat prevăzuți de prezenta schemă de ajutor de stat au dreptul de a depune contestații în conformitate cu regulile specifice de acordare a ajutorului de stat prevăzute în Ghidul solicitantului.(2)–>După desemnarea listei finale a beneficiarilor de fonduri, precum și după verificarea calității de IMM de către AM-POC, inclusiv soluționarea contestațiilor, dacă este cazul, beneficiarii de fonduri externe nerambursabile încarcă în sistemul informatic MYSMIS toate informațiile necesare încheierii contractului de finanțare.(3)Obligațiile prevăzute la alin. (2) se realizează pe bază de instrucțiuni emise de AM-POC, în termen de maximum 10 zile calendaristice de la data la care beneficiarul de fonduri a fost notificat pentru depunerea documentației de contractare.
+
Capitolul X Dispoziții privind transparența, monitorizarea și raportarea +
Articolul 22(1)<!–>AM-POC are obligația să publice pe site-ul instituției textul integral al schemei de ajutor de stat, perioada în care se pot înregistra cereri, bugetul anual, data epuizării bugetului anual/total al schemei, precum și forma și conținutul documentelor necesare pentru accesarea acesteia. Numărul și valoarea contractelor semnate, precum și sumele rămase disponibile în cadrul programului vor fi afișate în timp real.(2)–>AM-POC trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la toate ajutoarele acordate în cadrul schemei. Aceste înregistrări conțin toate informațiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu și trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei.
+
Articolul 23Beneficiarii ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme trebuie să păstreze toate documentele aferente acesteia timp de 10 ani și sunt obligați să le pună la dispoziția furnizorului schemei de ajutor de stat, a Consiliului Concurenței, Autorității de Audit din cadrul Curții de Conturi a României și a altor organisme de control naționale/europene ori de câte ori le sunt solicitate.
+
Articolul 24(1)<!–>MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AM-POC, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.(2)–>MIPE are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme și a încărcării contractelor de finanțare a ajutorului de stat, a plăților efectuate și a eventualelor recuperări, în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat.(3)<!–>MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, publică informațiile relevante cu privire la fiecare ajutor individual acordat în temeiul prezentei scheme de ajutor de stat pe site-ul web al instituției și asigură furnizarea informațiilor către Consiliul Concurenței în vederea publicării pe site-ul dedicat ajutoarelor de stat, în termen de 12 luni de la data acordării.(4)–>MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, furnizează Consiliului Concurenței informațiile necesare pentru întocmirea rapoartelor anuale, pe care acesta le prezintă Comisiei Europene.(5)MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite prin intermediul Consiliului Concurenței către Comisia Europeană o listă a măsurilor instituite în baza prezentei scheme.
+
Capitolul XI Controlul beneficiarilor schemei și recuperarea ajutorului de stat +
Articolul 25Monitorizarea și controlul întreprinderilor beneficiare în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se vor face de către MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AM-POC.
+
Articolul 26(1)<!–>În situația în care beneficiarii de finanțare nerambursabilă nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat și/sau pe cele ale contractului de finanțare, MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AM-POC, va recupera ajutorul de stat acordat, la care se adaugă dobânda aferentă, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2)–>În cazul în care beneficiarul nu rambursează ajutorul de stat, inclusiv dobânda aferentă, recuperarea ajutorului de stat se realizează de către AM-POC, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
+
Articolul 27Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta schemă.
+
Anexa nr. 1<!–>la schemă –>
Intensitatea maximă a ajutoarelor de stat<!–>–>

Codul NUTS<!–> Denumirea regiunii NUTS–> Intensitatea maximă a ajutorului^1<!–>
Întreprinderi mijlocii–> Microîntreprinderi și întreprinderi mici<!–>
RO11–> Nord-Vest<!–>
RO111–> Bihor<!–> 65%–> 75%<!–>
RO112–> Bistrița-Năsăud<!–> 65%–> 75%<!–>
RO113–> Cluj<!–> 65%–> 75%<!–>
RO114–> Maramureș<!–> 65%–> 75%<!–>
RO115–> Satu Mare<!–> 65%–> 75%<!–>
RO116–> Sălaj<!–> 65%–> 75%<!–>
RO12–> Centru<!–>
RO121–> Alba<!–> 65%–> 75%<!–>
RO122–> Brașov<!–> 65%–> 75%<!–>
RO123–> Covasna<!–> 65%–> 75%<!–>
RO124–> Harghita<!–> 65%–> 75%<!–>
RO125–> Mureș<!–> 65%–> 75%<!–>
RO126–> Sibiu<!–> 65%–> 75%<!–>
RO21–> Nord-Est<!–>
RO211–> Bacău<!–> 65%–> 75%<!–>
RO212–> Botoșani<!–> 65%–> 75%<!–>
RO213–> Iași<!–> 65%–> 75%<!–>
RO214–> Neamț<!–> 65%–> 75%<!–>
RO215–> Suceava<!–> 65%–> 75%<!–>
RO216–> Vaslui<!–> 65%–> 75%<!–>
RO22–> Sud-Est<!–>
RO221–> Brăila<!–> 65%–> 75%<!–>
RO222–> Buzău<!–> 65%–> 75%<!–>
RO223–> Constanța<!–> 65%–> 75%<!–>
RO224–> Galați<!–> 65%–> 75%<!–>
RO225–> Vrancea<!–> 65%–> 75%<!–>
RO226–> Tulcea<!–> 65%–> 75%<!–>
RO31–> Sud-Muntenia<!–>
RO311–> Argeș<!–> 65%–> 75%<!–>
RO312–> Călărași<!–> 65%–> 75%<!–>
RO313–> Dâmbovița<!–> 65%–> 75%<!–>
RO314–> Giurgiu<!–> 65%–> 75%<!–>
RO315–> Ialomița<!–> 65%–> 75%<!–>
RO316–> Prahova<!–> 65%–> 75%<!–>
RO317–> Teleorman<!–> 65%–> 75%<!–>
RO41–> Sud-Vest Oltenia<!–>
RO411–> Dolj<!–> 65%–> 75%<!–>
RO412–> Gorj<!–> 65%–> 75%<!–>
RO413–> Mehedinți<!–> 65%–> 75%<!–>
RO414–> Olt<!–> 65%–> 75%<!–>
RO415–> Vâlcea<!–> 65%–> 75%<!–>
RO42–> Vest<!–>
RO421–> Arad<!–> 55%–> 65%<!–>
RO422–> Caraș-Severin<!–> 65%–> 75%<!–>
RO423–> Hunedoara<!–> 65%–> 75%<!–>
RO424–> Timiș<!–> 55%–> 65%<!–>
RO322–> Ilfov (parțial)<!–>
Numai următoarele părți din regiunea NUTS 3 sunt eligibile ca zone „c“ care nu sunt predefinite:–>Ciorogârla,<!–>Domnești,–>Clinceni,<!–>Cornetu,–>Bragadiru,<!–>Dărăști-Ilfov,–>Jilava,<!–>1 Decembrie,–>Copăceni,<!–>Vidra,–>Berceni.<!–> 60%–> 70%<!–>
Numai următoarele părți din regiunea NUTS 3 sunt eligibile ca zone „c“ care nu sunt predefinite:–>Periș,<!–>Ciolpani,–>Snagov,<!–>Gruiu,–>Nuci,<!–>Grădiștea,–>Petrăchioaia,<!–>Dascălu,–>Moara Vlăsiei,<!–>Balotești,–>Corbeanca,<!–>Buftea,–>Chitila,<!–>Glina,–>Cernica,<!–>Dobroești,–>Pantelimon.<!–> 65%–> 75%<!–>
RO321–> București și restul părților din Ilfov nemenționate mai sus^2<!–> 25%–> 35%<!–>

–>^1 Intensitatea maximă a ajutoarelor de stat acordate în baza schemei pentru întreprinderile mici este 75%, iar pentru întreprinderi mijlocii este 65%, având la bază Harta ajutoarelor regionale pentru regiunile României care se aplică de la 1 ianuarie 2022 până la 31 decembrie 2027 și prevederile cap 3.13 din Cadrul temporar COVID-19.<!–>^2 Acestor regiuni nu li se aplică prevederile art. 7 alin. (3) lit. k din schemă.–><!–>–>

+
Anexa nr. 2<!–>la schemă –>
DOMENII DE ACTIVITATE <!–>
eligibile pentru granturile de investiții acordate sub formă de ajutor de stat–><!–>

10–> Industria alimentară (secțiunea C)<!–>
1011–> Producția și conservarea cărnii<!–>
1012–> Prelucrarea și conservarea cărnii de pasăre<!–>
1013–> Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasăre)<!–>
1020–> Prelucrarea și conservarea peștelui, crustaceelor și moluștelor<!–>
1031–> Prelucrarea și conservarea cartofilor<!–>
1032–> Fabricarea sucurilor de fructe și legume<!–>
1039–> Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor<!–>
1041–> Fabricarea uleiurilor și grăsimilor<!–>
1042–> Fabricarea margarinei și a altor produse comestibile similare<!–>
1051–> Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor<!–>
1052–> Fabricarea înghețatei<!–>
1061–> Fabricarea produselor de morărit<!–>
1062–> Fabricarea amidonului și a produselor din amidon<!–>
1071–> Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie<!–>
1072–> Fabricarea biscuiților și pișcoturilor; fabricarea prăjiturilor și a produselor conservate de patiserie<!–>
1073–> Fabricarea macaroanelor, tăiețeilor, cușcușului și a altor produse făinoase similare<!–>
1081–> Fabricarea zahărului<!–>
1082–> Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și a produselor zaharoase<!–>
1083–> Prelucrarea ceaiului și cafelei<!–>
1084–> Fabricarea condimentelor și ingredientelor<!–>
1085–> Fabricarea de mâncăruri preparate<!–>
1086–> Fabricarea preparatelor alimentare omogenizate și alimentelor dietetice<!–>
1089–> Fabricarea altor produse alimentare n.c.a.<!–>
1091–> Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de fermă<!–>
1092–> Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de companie<!–>
13–> Fabricarea produselor textile (secțiunea C)<!–>
1310–> Pregătirea fibrelor și filarea fibrelor textile<!–>
1320–> Producția de țesături<!–>
1330–> Finisarea materialelor textile<!–>
1391–> Fabricarea de metraje prin tricotare sau croșetare<!–>
1392–> Fabricarea de articole confecționate din textile (cu excepția îmbrăcămintei și lenjeriei de corp)<!–>
1393–> Fabricarea de covoare și mochete<!–>
1394–> Fabricarea de odgoane, frânghii, sfori și plase<!–>
1395–> Fabricarea de textile nețesute și articole din acestea, cu excepția confecțiilor de îmbrăcăminte<!–>
1396–> Fabricarea de articole tehnice și industriale din textile<!–>
1399–> Fabricarea altor articole textile n.c.a.<!–>
14–> Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte (secțiunea C)<!–>
1411–> Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte din piele<!–>
1412–> Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte pentru lucru<!–>
1413–> Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte (exclusiv lenjeria de corp)<!–>
1414–> Fabricarea de articole de lenjerie de corp<!–>
1419–> Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte și accesorii n.c.a.<!–>
1420–> Fabricarea articolelor din blană<!–>
1431–> Fabricarea prin tricotare sau croșetare a ciorapilor și articolelor de galanterie<!–>
1439–> Fabricarea prin tricotare sau croșetare a altor articole de îmbrăcăminte<!–>
15–> Tăbăcirea și finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie, harnașamentelor și încălțămintei; prepararea și vopsirea blănurilor (secțiunea C)<!–>
1511–> Tăbăcirea și finisarea pieilor; prepararea și vopsirea blănurilor<!–>
1512–> Fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie și a articolelor de harnașament<!–>
1520–> Fabricarea încălțămintei<!–>
16–> Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn și plută, cu excepția mobilei; fabricarea articolelor din paie și din alte materiale vegetale împletite (secțiunea C)<!–>
1610–> Tăierea și rindeluirea lemnului<!–>
1621–> Fabricarea de furnire și a panourilor de lemn<!–>
1622–> Fabricarea parchetului asamblat în panouri<!–>
1623–> Fabricarea altor elemente de dulgherie și tâmplărie, pentru construcții<!–>
1624–> Fabricarea ambalajelor din lemn<!–>
1629–> Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din plută, paie și din alte materiale vegetale împletite<!–>
17–> Fabricarea hârtiei și a produselor din hârtie (secțiunea C)<!–>
1711–> Fabricarea celulozei<!–>
1712–> Fabricarea hârtiei și cartonului<!–>
1721–> Fabricarea hârtiei și cartonului ondulat și a ambalajelor din hârtie și carton<!–>
1722–> Fabricarea produselor de uz gospodăresc și sanitar, din hârtie sau carton<!–>
1723–> Fabricarea articolelor de papetărie<!–>
1724–> Fabricarea tapetului<!–>
1729–> Fabricarea altor articole din hârtie și carton n.c.a.<!–>
18–> Tipărire și reproducerea pe suporți a înregistrărilor (secțiunea C)<!–>
1811–> Tipărirea ziarelor<!–>
1812–> Alte activități de tipărire n.c.a.<!–>
1813–> Servicii pregătitoare pentru pretipărire<!–>
1814–> Legătorie și servicii conexe<!–>
1820–> Reproducerea înregistrărilor<!–>
19–> Fabricarea produselor de cocserie și a produselor obținute din prelucrarea țițeiului (secțiunea C)<!–>
1910–> Fabricarea produselor de cocserie<!–>
1920–> Fabricarea produselor obținute din prelucrarea țițeiului<!–>
20–> Fabricarea substanțelor și a produselor chimice (secțiunea C)<!–>
2011–> Fabricarea gazelor industriale<!–>
2012–> Fabricarea coloranților și a pigmenților<!–>
2013–> Fabricarea altor produse chimice anorganice, de bază<!–>
2014–> Fabricarea altor produse chimice organice, de bază<!–>
2015–> Fabricarea îngrășămintelor și produselor azotoase<!–>
2016–> Fabricarea materialelor plastice în forme primare<!–>
2017–> Fabricarea cauciucului sintetic în forme primare<!–>
2020–> Fabricarea pesticidelor și a altor produse agrochimice<!–>
2030–> Fabricarea vopselelor, lacurilor, cernelii tipografice și masticurilor<!–>
2041–> Fabricarea săpunurilor, detergenților și a produselor de întreținere<!–>
2042–> Fabricarea parfumurilor și a produselor cosmetice (de toaletă)<!–>
2052–> Fabricarea cleiurilor<!–>
2053–> Fabricarea uleiurilor esențiale<!–>
2059–> Fabricarea altor produse chimice n.c.a.<!–>
2060–> Fabricarea fibrelor sintetice și artificiale<!–>
21–> Fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice (secțiunea C)<!–>
2110–> Fabricarea produselor farmaceutice de bază<!–>
2120–> Fabricarea preparatelor farmaceutice<!–>
22–> Fabricarea produselor din cauciuc și mase plastice (secțiunea C)<!–>
2211–> Fabricarea anvelopelor și a camerelor de aer; reșaparea și refacerea anvelopelor<!–>
2219–> Fabricarea altor produse din cauciuc<!–>
2221–> Fabricarea plăcilor, foliilor, tuburilor și profilelor din material plastic<!–>
2222–> Fabricarea articolelor de ambalaj din material plastic<!–>
2223–> Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcții<!–>
2229–> Fabricarea altor produse din material plastic<!–>
23–> Fabricarea altor produse din minerale nemetalice (secțiunea C)<!–>
2311–> Fabricarea sticlei plate<!–>
2312–> Prelucrarea și fasonarea sticlei plate<!–>
2313–> Fabricarea articolelor din sticlă<!–>
2314–> Fabricarea fibrelor din sticlă<!–>
2319–> Fabricarea de sticlărie tehnică<!–>
2320–> Fabricarea de produse refractare<!–>
2331–> Fabricarea plăcilor și dalelor din ceramică<!–>
2332–> Fabricarea cărămizilor, țiglelor și a altor produse pentru construcții, din argilă arsă<!–>
2341–> Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodăresc și ornamental<!–>
2342–> Fabricarea de obiecte sanitare din ceramică<!–>
2343–> Fabricarea izolatorilor și pieselor izolante din ceramică<!–>
2344–> Fabricarea altor produse tehnice din ceramică<!–>
2349–> Fabricarea altor produse ceramice n.c.a.<!–>
2351–> Fabricarea cimentului<!–>
2352–> Fabricarea varului și ipsosului<!–>
2361–> Fabricarea produselor din beton pentru construcții<!–>
2362–> Fabricarea produselor din ipsos pentru construcții<!–>
2363–> Fabricarea betonului<!–>
2364–> Fabricarea mortarului<!–>
2365–> Fabricarea produselor din azbociment<!–>
2369–> Fabricarea altor articole din beton, ciment și ipsos<!–>
2370–> Tăierea, fasonarea și finisarea pietrei<!–>
2391–> Fabricarea de produse abrazive<!–>
2399–> Fabricarea altor produse din minerale nemetalice, n.c.a.<!–>
24–> Industria metalurgică (secțiunea C)<!–>
2410–> Producția de metale feroase sub forme primare și de feroaliaje<!–>
2420–> Producția de tuburi, țevi, profile tubulare și accesorii pentru acestea, din oțel<!–>
2431–> Tragere la rece a barelor<!–>
2432–> Laminare la rece a benzilor înguste<!–>
2433–> Producția de profile obținute la rece<!–>
2434–> Trefilarea firelor la rece<!–>
2441–> Producția metalelor prețioase<!–>
2442–> Metalurgia aluminiului<!–>
2443–> Producția plumbului, zincului și cositorului<!–>
2444–> Metalurgia cuprului<!–>
2445–> Producția altor metale neferoase<!–>
2446–> Prelucrarea combustibililor nucleari<!–>
2451–> Turnarea fontei<!–>
2452–> Turnarea oțelului<!–>
2453–> Turnarea metalelor neferoase ușoare<!–>
2454–> Turnarea altor metale neferoase<!–>
25–> Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal, exclusiv mașini, utilaje și instalații (secțiunea C)<!–>
2511–> Fabricarea de construcții metalice și părți componente ale structurilor metalice<!–>
2512–> Fabricarea de uși și ferestre din metal<!–>
2521–> Producția de radiatoare și cazane pentru încălzire centrală<!–>
2529–> Producția de rezervoare, cisterne și containere metalice<!–>
2530–> Producția generatoarelor de aburi (cu excepția cazanelor pentru încălzire centrală)<!–>
2550–> Fabricarea produselor metalice obținute prin deformare plastică; metalurgia pulberilor<!–>
2561–> Tratarea și acoperirea metalelor<!–>
2562–> Operațiuni de mecanică generală<!–>
2571–> Fabricarea produselor de tăiat<!–>
2572–> Fabricarea articolelor de feronerie<!–>
2573–> Fabricarea uneltelor<!–>
2591–> Fabricarea de recipiente, containere și alte produse similare din oțel<!–>
2592–> Fabricarea ambalajelor ușoare din metal<!–>
2593–> Fabricarea articolelor din fire metalice; fabricarea de lanțuri și arcuri<!–>
2594–> Fabricarea de șuruburi, buloane și alte articole filetate; fabricarea de nituri și șaibe<!–>
2599–> Fabricarea altor articole din metal n.c.a.<!–>
26–> Fabricarea calculatoarelor și a produselor electronice și optice (secțiunea C)<!–>
2611–> Fabricarea subansamblurilor electronice (module)<!–>
2612–> Fabricarea altor componente electronice<!–>
2620–> Fabricarea calculatoarelor și a echipamentelor periferice<!–>
2630–> Fabricarea echipamentelor de comunicații<!–>
2640–> Fabricarea produselor electronice de larg consum<!–>
2651–> Fabricarea de instrumente și dispozitive pentru măsură, verificare, control, navigație<!–>
2652–> Producția de ceasuri<!–>
2660–> Fabricarea de echipamente pentru radiologie, electrodiagnostic și electroterapie<!–>
2670–> Fabricarea de instrumente optice și echipamente fotografice<!–>
2680–> Fabricarea suporților magnetici și optici destinați înregistrărilor<!–>
27–> Fabricarea echipamentelor electrice (secțiunea C)<!–>
2711–> Fabricarea motoarelor, generatoarelor și transformatoarelor electrice și a aparatelor de distribuție și control al electricității<!–>
2712–> Fabricarea aparatelor de control și distribuție a electricității<!–>
2720–> Fabricarea de acumulatori și baterii<!–>
2731–> Fabricarea de cabluri cu fibră optică<!–>
2732–> Fabricarea altor fire și cabluri electrice și electrocasnice<!–>
2733–> Fabricarea dispozitivelor de conexiune pentru fire și cabluri electrice și electronice<!–>
2740–> Fabricarea de echipamente electrice de iluminat<!–>
2751–> Fabricarea de aparate electrocasnice<!–>
2752–> Fabricarea de echipamente casnice neelectrice<!–>
2790–> Fabricarea altor echipamente electrice<!–>
28–> Fabricarea de mașini, utilaje și echipamente n.c.a. (secțiunea C)<!–>
2811–> Fabricarea de motoare și turbine (cu excepția celor pentru avioane, autovehicule și motociclete)<!–>
2812–> Fabricarea de motoare hidraulice<!–>
2813–> Fabricarea de pompe și compresoare<!–>
2814–> Fabricarea de articole de robinetărie<!–>
2815–> Fabricarea lagărelor, angrenajelor, cutiilor de viteză și a elementelor mecanice de transmisie<!–>
2821–> Fabricarea cuptoarelor, furnalelor și arzătoarelor<!–>
2822–> Fabricarea echipamentelor de ridicat și manipulat<!–>
2823–> Fabricarea mașinilor și echipamentelor de birou (exclusiv fabricarea calculatoarelor și a echipamentelor periferice)<!–>
2824–> Fabricarea mașinilor-unelte portabile acționate electric<!–>
2825–> Fabricarea echipamentelor de ventilație și frigorifice, exclusiv a echipamentelor de uz casnic<!–>
2829–> Fabricarea altor mașini și utilaje de utilizare generală n.c.a.<!–>
2830–> Fabricarea mașinilor și utilajelor pentru agricultură și exploatări forestiere<!–>
2841–> Fabricarea utilajelor și a mașinilor-unelte pentru prelucrarea metalului<!–>
2849–> Fabricarea altor mașini-unelte n.c.a.<!–>
2891–> Fabricarea utilajelor pentru metalurgie<!–>
2892–> Fabricarea utilajelor pentru extracție și construcții<!–>
2893–> Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea produselor alimentare, băuturilor și tutunului<!–>
2894–> Fabricarea utilajelor pentru industria textilă, a îmbrăcămintei și a pielăriei<!–>
2895–> Fabricarea utilajelor pentru industria hârtiei și cartonului<!–>
2896–> Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea maselor plastice și a cauciucului<!–>
2899–> Fabricarea altor mașini și utilaje specifice n.c.a.<!–>
29–> Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor (secțiunea C)<!–>
2910–> Fabricarea autovehiculelor de transport rutier<!–>
2920–> Producția de caroserii pentru autovehicule; fabricarea de remorci și semiremorci<!–>
2931–> Fabricarea de echipamente electrice și electronice pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule<!–>
2932–> Fabricarea altor piese și accesorii pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule<!–>
30–> Fabricarea altor mijloace de transport (secțiunea C)<!–>
3011–> Construcția de nave și structuri plutitoare<!–>
3012–> Construcția de ambarcațiuni sportive și de agrement<!–>
3020–> Fabricarea materialului rulant<!–>
3030–> Fabricarea de aeronave și nave spațiale<!–>
3040–> Fabricarea vehiculelor militare de luptă<!–>
3091–> Fabricarea de motociclete<!–>
3092–> Fabricarea de biciclete și de vehicule pentru invalizi<!–>
3099–> Fabricarea altor mijloace de transport n.c.a.<!–>
31–> Fabricarea de mobilă (secțiunea C)<!–>
3101–> Fabricarea de mobilă pentru birouri și magazine<!–>
3102–> Fabricarea de mobilă pentru bucătării<!–>
3103–> Fabricarea de saltele și somiere<!–>
3109–> Fabricarea de mobilă n.c.a.<!–>
32–> Alte activități industriale n.c.a. (secțiunea C)<!–>
3212–> Fabricarea bijuteriilor și articolelor similare din metale și pietre prețioase<!–>
3213–> Fabricarea imitațiilor de bijuterii și articole similare<!–>
3220–> Fabricarea instrumentelor muzicale<!–>
3230–> Fabricarea articolelor pentru sport<!–>
3240–> Fabricarea jocurilor și jucăriilor<!–>
3250–> Producția de dispozitive, aparate și instrumente medicale și de laborator<!–>
3291–> Fabricarea măturilor și periilor<!–>
3299–> Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a.<!–>
33–> Repararea, întreținerea și instalarea mașinilor și echipamentelor (secțiunea C)<!–>
3311–> Repararea articolelor fabricate din metal<!–>
3312–> Repararea mașinilor<!–>
3313–> Repararea echipamentelor electronice și optice<!–>
3314–> Repararea echipamentelor electrice<!–>
3315–> Repararea și întreținerea navelor și bărcilor<!–>
3316–> Repararea și întreținerea aeronavelor și navelor spațiale<!–>
3317–> Repararea și întreținerea altor echipamente de transport n.c.a.<!–>
3319–> Repararea altor echipamente<!–>
3320–> Instalarea mașinilor și echipamentelor industriale<!–>
41–> Construcții de clădiri (secțiunea F)<!–>
4120–> Lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale<!–>
42–> Lucrări de geniu civil (secțiunea F)<!–>
4211–> Lucrări de construcții a drumurilor și autostrăzilor<!–>
4212–> Lucrări de construcții a căilor ferate de suprafață și subterane<!–>
4213–> Construcția de poduri și tuneluri<!–>
4221–> Lucrări de construcții a proiectelor utilitare pentru fluide<!–>
4222–> Lucrări de construcții a proiectelor utilitare pentru electricitate și telecomunicații<!–>
4291–> Construcții hidrotehnice<!–>
4299–> Lucrări de construcții a altor proiecte inginerești n.c.a<!–>
43–> Lucrări speciale de construcții (secțiunea F)<!–>
4311–> Lucrări de demolare a construcțiilor<!–>
4312–> Lucrări de pregătire a terenului<!–>
4313–> Lucrări de foraj și sondaj pentru construcții<!–>
4321–> Lucrări de instalații electrice<!–>
4322–> Lucrări de instalații sanitare, de încălzire și de aer condiționat<!–>
4329–> Alte lucrări de instalații pentru construcții<!–>
4331–> Lucrări de ipsoserie<!–>
4332–> Lucrări de tâmplărie și dulgherie<!–>
4333–> Lucrări de pardosire și placare a pereților<!–>
4334–> Lucrări de vopsitorie, zugrăveli și montări de geamuri<!–>
4339–> Alte lucrări de finisare<!–>
4391–> Lucrări de învelitori, șarpante și terase la construcții<!–>
4399–> Alte lucrări speciale de construcții n.c.a.<!–>
45–> Repararea autovehiculelor și motocicletelor (secțiunea G)<!–>
4520–> Întreținerea și repararea autovehiculelor<!–>
49–> Transporturi terestre și transporturi prin conducte (secțiunea H)<!–>
4910–> Transporturi interurbane de călători pe calea ferată<!–>
4920–> Transporturi de marfă pe calea ferată<!–>
4931–> Transporturi urbane, suburbane și metropolitane de călători<!–>
4939–> Alte transporturi terestre de călători n.c.a<!–>
4941–> Transporturi rutiere de mărfuri<!–>
4942–> Servicii de mutare<!–>
4950–> Transporturi prin conducte<!–>
52–> Depozitare și activități auxiliare pentru transporturi (secțiunea H)<!–>
5210–> Depozitări<!–>
5221–> Activități de servicii anexe pentru transporturi terestre<!–>
5222–> Activități de servicii anexe transportului pe apă<!–>
5223–> Activități de servicii anexe transporturilor aeriene<!–>
5224–> Manipulări<!–>
5229–> Alte activități anexe transporturilor<!–>
53–> Activități de poștă și de curier (secțiunea H)<!–>
5310–> Activități poștale desfășurate sub obligativitatea serviciului universal<!–>
5320–> Alte activități poștale și de curier<!–>
55–> Hoteluri și alte facilități de cazare similare (secțiunea I)<!–>
5510–> Hoteluri și alte facilități de cazare similare<!–>
5520–> Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată<!–>
5530–> Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere<!–>
5590–> Alte servicii de cazare<!–>
56–> Restaurante și alte activități de servicii de alimentație (secțiunea I)<!–>
5610–> Restaurante<!–>
5621–> Activități de alimentație (catering) pentru evenimente<!–>
5629–> Alte activități de alimentație n.c.a.<!–>
5630–> Baruri și alte activități de servire a băuturilor<!–>

–><!–>–>

+
Anexa nr. 3<!–>la schemă –>
CRITERII DE SELECȚIE<!–>
la finanțare ale proiectelor de investiții–><!–>
a)–>Scăderea cifrei de afaceri la 31.12.2020 față de 31.12.2019, ca urmare a crizei de COVID-19 – 15 puncteSe determină cu formula de calcul: <!–>unde:• ∆CA reprezintă modificarea cifrei de afaceri la data de 31.12.2020 față de 31.12.2019;–>• CA_2019 reprezintă cifra de afaceri realizată potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2019 depuse la Ministerul Finanțelor;<!–>• CA_2020 reprezintă cifra de afaceri realizată potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2020 depuse la Ministerul Finanțelor;–>• ≥ 30% – 15 puncte;<!–>• [20% ÷ 30%)┤- 10 puncte;–>• [10% ÷ 20%)┤ – 5 puncte;<!–>• <10% – 0 puncte.–><!–>b)–>Scăderea ratei profitului operațional aferent exercițiului financiar 2020 în raport cu exercițiul financiar 2019, ținând cont de valorile rezultatului exercițiului financiar ca urmare a crizei COVID – 35 de puncteSe determină cu formula de calcul:<!–>unde:• ∆π_op reprezintă variația profitului operațional la data de 31.12.2020 față de 31.12.2019;–>• π_op2019 – profitul operațional realizat potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2019 depuse la Ministerul Finanțelor;<!–>• π_op2020 – profitul operațional realizat potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2020 depuse la Ministerul Finanțelor;–>• ≤ 30% – 35 de puncte;<!–>• ├(30% ÷ 40%] – 25 de puncte;–>• ├(40% ÷ 50%] – 15 puncte;<!–>• ├(50% ÷ 60%] – 10 puncte;–>• ├(60% ÷ 70%] – 5 puncte;<!–>• > 70% – 0 puncte.–><!–>c)–>Rata rentabilității activității operaționale în exercițiul financiar 2019 – 30 de puncteSe determină cu relația de calcul:<!–>unde:• R_op2019 reprezintă rentabilitatea activității operaționale realizată în anul 2019;–>• π_op2019 reprezintă profitul operațional realizat potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2019, depuse la Ministerul Finanțelor;<!–>• CA_2019 reprezintă cifra de afaceri realizată potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2019.–>• > 30% – 30 de puncte;<!–>• ├(20% ÷ 30%] – 20 de puncte;–>• ├(10% ÷ 20%] – 10 puncte;<!–>• ├(5% ÷ 10%] – 5 puncte;–>• ≤ 5% – 0 puncte.<!–>–>d)<!–>Investiția este realizată pe codul CAEN aferent soldului negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS)/Banca Națională a României (BNR) – 5 puncte: • Sold negativ – 5 puncte;–>• Sold pozitiv – 0 puncte.<!–>e)–>Creșterea productivității muncii în anul 3 de sustenabilitate a proiectului – cifra de afaceri împărțită la numărul mediu de angajați (anul de referință este 2020, iar numărul de angajați în anul 3 de sustenabilitate trebuie să fie cel puțin egal cu cel din anul 2020) – 15 puncte: Se determină cu formula de calcul:<!–>unde:• ΔW reprezintă variația productivității muncii realizată în anul 3 de implementare a proiectului și productivitatea din anul referință al proiectului, respectiv anul 2020;–>• W_N+3 reprezintă productivitatea muncii realizată în anul trei de implementare a proiectului determinată ca raport între cifra de afaceri realizată în anul 3 de implementare a proiectului și numărul de angajați prevăzuți pentru anul 3 de implementare a proiectului. Numărul de angajați luați în calcul pentru anul 3 de implementare a proiectului nu poate fi mai mic decât cel din anul referință 2020;<!–>• W_2020 reprezintă productivitatea muncii realizată în anul 2020 și se determină ca raport între cifra de afaceri din anul 2020 și numărul mediu de angajați deținuți de IMM-uri în anul 2020; –>• ≥ 15% – 15 puncte; <!–>• ≥ 10% <15% – 7 puncte;–>• <10% – 0 puncte.<!–>–>Criteriu suplimentarÎn situația în care s-a realizat tranzacționarea unor părți sociale înainte cu 90 de zile de depunerea cererii de finanțare, solicitanții vor fi penalizați prin scăderea a 5 puncte din punctajul total realizat.<!–>–><!–>
–>
–-<!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters