privind personalul din aviaţia civilă a Republicii Socialiste România
+
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1În Republica Socialistă România personalul din aviaţia civilă contribuie la realizarea politicii Partidului Comunist Roman şi a statului în domeniul transporturilor aeriene, asigurării creşterii producţiei agricole, asistenţei sanitare de urgenta, sportului de masa şi dezvoltării turismului. +
Articolul 2Personalul din aviaţia civilă trebuie să aibă o înaltă constiinta politica, sa manifeste devotament nemarginit faţă de patrie, popor şi partid, sa dea dovadă de disciplina ferma şi să-şi însuşească o temeinica pregătire profesională. Fiecare, în funcţia pe care o deţine, poarta răspunderea pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor aeronautice civile potrivit hotărârilor de partid, legilor şi celorlalte acte normative care reglementează aceste activităţi, precum şi ordinelor conducătorilor unităţilor. +
Articolul 3În aviaţia civilă se desfăşoară activităţi aeronautice şi activităţi comune celorlalte ramuri ale economiei naţionale. Activităţile aeronautice civile cuprind: planificarea, controlul, dirijarea şi coordonarea zborului aeronavelor civile româneşti şi străine în spaţiul aerian al Republicii Socialiste România; organizarea, pregătirea şi executarea zborurilor cu aeronavele civile înmatriculate în Republica Socialistă România, precum şi a salturilor cu parasuta; asistenţa tehnica a aeronavelor; deservirea aeroportuara; deservirea călătorilor la sol şi în zbor; protecţia navigaţiei aeriene; asigurarea meteorologica a zborurilor şi repararea mijloacelor tehnice aeroportuare. +
Articolul 4Conducerea, îndrumarea, coordonarea şi controlul activităţii aviaţiei civile, pe teritoriul şi în spaţiul aerian al Republicii Socialiste România, se exercită de către Departamentul Aviaţiei Civile. +
Articolul 5Dispoziţiile prezentului statut se aplică personalului încadrat cu contract de muncă în Departamentul Aviaţiei Civile şi în unităţile subordonate acestuia, personalului detaşat, delegat sau care executa stagii şi practica în unităţile de aviatie civilă. +
Capitolul 2Categoriile de personal din aviaţia civilă +
Articolul 6Personalul din aviaţia civilă se încadrează în categoriile, funcţiile şi meseriile prevăzute de prezentul statut şi de reglementările legale în vigoare. Personalul care prin natura atribuţiilor funcţiei sau meseriei îndeplineşte sarcini privind programarea, organizarea, pregătirea, desfăşurarea, controlul şi urmărirea activităţii de zbor, exploatarea tehnica, întreţinerea şi repararea aeronavelor şi mijloacelor de protecţie a navigaţiei aeriene, precum şi asigurarea meteorologica a zborurilor, este personal aeronautic navigant şi personal aeronautic nenavigant. +
Articolul 7Personalul aeronautic din aviaţia civilă trebuie să posede documente nominale de calificare după cum urmează: a) personalul aeronautic navigant: brevet de aptitudine şi licenta, cu indicarea categoriilor sau tipurilor de aeronave pentru care este valabil; … b) personalul aeronautic nenavigant: certificat şi licenta de funcţionare. … +
Articolul 8În vederea eliberării, echivalării, prelungirii, preschimbarii, suspendării sau retragerii documentelor de calificare, în cadrul Departamentului Aviaţiei Civile se organizează şi funcţionează o comisie de atestare a personalului aeronautic, ca organ de specialitate, în componenta căreia intra personal de înaltă calificare. Compunerea comisiei se stabileşte prin decret prezidential. În activitatea sa comisia va fi ajutata de specialişti numiţi prin ordin al şefului Departamentului Aviaţiei Civile. Încetarea valabilităţii documentelor nominale de calificare atrage după sine modificarea corespunzătoare a contractului de muncă. +
Secţiunea IPersonalul aeronautic navigant +
Articolul 9Din categoria personalului aeronautic navigant fac parte: a) personalul de conducere a aeronavei: piloti, navigatori, mecanici naviganti, operatori radionaviganti, instructori de parasutism şi alt personal care participa la conducerea aeronavei; … b) personalul de însoţire: insotitori de bord; … c) personalul tehnic de recepţie şi control în zbor. … +
Articolul 10Personalul de conducere a aeronavei executa manevrele necesare deplasarii aeronavei la sol şi în aer în condiţii de deplina securitate a zborului. Constituirea în echipaj de conducere a aeronavei se face pe baza certificatului de navigabilitate al acesteia şi ordinul de misiune. +
Articolul 11Personalul de conducere a aeronavei are următoarele atribuţii: a) pilotul comandant – pilot comandant de bord, pilot prim sau pilot unic – asigura şi răspunde de organizarea şi executarea în bune condiţii a misiunii primite, în stricta conformitate cu prevederile actelor normative, ale regulamentelor, instrucţiunilor şi ordinelor referitoare la activitatea de zbor în general şi misiunea sa în special; asigura disciplina şi ordinea la bord, precum şi comportarea corespunzătoare a echipajului la sol, pe toată durata misiunii. … Pilotul comandant este, de regula, comandantul aeronavei, al întregului echipaj şi, în aceasta calitate, dispoziţiile sale trebuie să fie respectate de toate persoanele imbarcate la bordul aeronavei. În cazuri speciale, stabilite de Departamentul Aviaţiei Civile, conducătorul unităţii de aviatie civilă, prin ordinul de misiune, poate atribui calitatea de comandant de aeronava unei alte persoane aflate la bord; în aceste cazuri pilotul comandant va fi subordonat comandantului de aeronava, rămînînd şeful echipajului de conducere a aeronavei; b) copilotul îndeplineşte în timpul misiunii sarcini cu privire la conducerea nemijlocită a aeronavei la sol şi în zbor, precum şi alte sarcini legate de organizarea şi executarea misiunii primite, în conformitate cu ordinele pilotului comandant; … c) navigatorul executa calculele de navigaţie aeriană necesare conducerii aeronavei pe ruta şi în zonele de aeroport; … d) mecanicul navigant executa manevrele necesare funcţionarii corespunzătoare a motoarelor, agregatelor şi instalaţiilor ce-i sînt încredinţate, potrivit instrucţiunilor de de exploatare în zbor a tipului respectiv de aeronava. … e) operatorul radionavigant asigura, pe timpul misiunii, funcţionarea echipamentului radio şi electric al aeronavei, executa operaţiunile necesare pentru menţinerea legăturilor radio bilaterale aer-sol, sigure şi permanente, cu organele de dirijare şi control al circulaţiei aeriene, transmite către staţiile radio de la sol mesajele comnadantului, la ordinul acestuia; … f) instructorul de parasutism asigura pregătirea parasutistilor şi, în acest scop, executa, din aeronava, turn sau alta instalatie autorizata, salturi cu parasuta, pe care o piloteaza în scopul aterizarii sau amerizarii în condiţiile stabilite. … +
Articolul 12Personalul de însoţire îndeplineşte la bordul aeronavelor sarcini cu privire la călători şi la incarcatura, asigura asistenţa sanitară şi psihologică a călătorilor, răspunde de declanşarea mijloacelor de salvare de la bord ce îi sînt încredinţate, serveşte călătorilor meniurile prevăzute a fi servite la bord, vinde acestora produsele destinate vânzării la bord, executa sarcini de propaganda turistica şi reclama comercială. Insotitorii de bord se stabilesc prin ordinul de misiune, fac parte din echipajul aeronavei şi sînt subordonaţi comandantului de aeronava pe toată durata misiunii. +
Articolul 13Personalul navigant tehnic de recepţie şi control în zbor executa la bordul aeronavelor: controlul tehnic după reviziile, reparaţiile şi întreţinerea curenta a aeronavelor; recepţia şi controlul în vederea eliberării sau prelungirii cartificatelor de navigabilitate a aeronavelor; verificarea în zbor a funcţionarii mijloacelor terestre de protecţie a navigaţiei aeriene şi calibrarea acestora cu ajutorul aparaturii de la bord. Personalul navigant tehnic de recepţie şi control în zbor se stabileşte prin ordinul de misiune, potrivit scopului misiunii în zbor. +
Articolul 14Personalul navigant prevăzut la art. 9 poate fi încadrat în funcţii de conducere, instructaj şi control al pregătirii membrilor echipajelor aeronavelor, potrivit specialitatilor corespunzătoare, conform prevederilor legale. +
Secţiunea a II-aPersonalul aeronautic navigant +
Articolul 15Personalul aeronautic nenavigant se împarte în următoarele categorii: a) personal operativ de protecţie a navigaţiei aeriene şi de dirijare a zborurilor; … b) personal tehnic şi de specialitate; … c) muncitori. … +
Articolul 16Personalul operativ de protecţie a navigaţiei aeriene şi de dirijare a zborurilor îndeplineşte sarcini cu privire la: dirijarea şi controlul nemijlocit al circulaţiei aeriene, cu sau fără radar; informarea în zbor a echipajelor asupra altor condiţii; planificarea şi evidenta misiunilor de zbor; cooperarea cu organele aviaţiei militare; funcţionarea operativă a statiilor de telecomunicaţii aeronautice. În raport cu specialitatea sa, personalul operativ de protecţie a navigaţiei aeriene şi de dirijare a zborurilor poate îndeplini funcţii de: a) navigator principal sau navigator dirijare zbor, navigator principal sau navigator informaţii zbor, navigator radar; … b) operator radar; … c) controlor trafic dirijare zbor sau operaţiuni auxiliare; … d) şef statie telecomunicaţii; … e) dispecer aeroport, staţii AVIASAN sau aerobaze. … +
Articolul 17Personalul tehnic şi de specialitate, participa la pregătirea de zbor şi meteorologica a misiunilor de către echipaj. Aceste activităţi se desfăşoară în conformitate cu prevederile regulamentului tehnic al aviaţiei civile, reglementărilor tehnologice pentru fiecare tip de aeronava şi mijloc de protecţie a navigaţiei aeriene, regulamentului de zbor al aviaţiei civile, instrucţiunilor pentru dirijarea şi controlul circulaţiei aeriene de către organele de trafic aerian civil şi altor instrucţiuni şi norme tehnice stabilite de Departamentul Aviaţiei Civile. +
Articolul 18Muncitorii din sectoarele de întreţinere, reparaţii şi exploatare a aeronavelor şi mijloacelor de protecţie a navigaţiei aeriene executa lucrări potrivit specialitatii şi categoriei de încadrare, în conformitate cu prevederile indicatorului tarifar de calificare. +
Capitolul 3Pregătirea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului. Încadrarea şi promovarea în munca +
Secţiunea IPregătirea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului +
Articolul 19Personalul necesar aviaţiei civile se pregăteşte în şcoli profesionale, şcoli de maiştri, licee de specialitate, şcoli militare de specialitate, centre de instruire sau perfecţionare şi institute de învăţămînt superior. Specialitatile, criteriile de selecţionare, durata de şcolarizare, formele concrete de pregătire şi de perfecţionare a pregătirii personalului sînt cele prevăzute de lege. +
Articolul 20Exploatarea în zbor şi la sol a unui tip nou de aeronava sau a unor instalaţii şi echipamente noi se executa de către personalul aeronautic, după absolvirea unor cursuri teoretice şi practice, în ţara sau, după caz, în străinătate, numai după ce este atestat, prin documentul nominal de calificare, pentru tipul de aeronava, instalaţiile sau echipamentele respective. +
Articolul 21Personalul trimis pentru perfecţionarea pregătirii profesionale în ţara sau în străinătate, cu suportarea cheltuielilor din fondurile statului sau pe baza unei burse oferite de organisme internaţionale, încheie cu unitatea de aviatie civilă unde este încadrat un act adiţional la contractul de muncă, în condiţiile legii, prin care se obliga sa lucreze în aceeaşi unitate după efectuarea perfecţionării în domeniul pentru care s-a pregătit, o perioadă de timp stabilită de lege sau de contract. În cazul în care, din vina sa, nu va lucra în aviaţia civilă întreaga perioadă pentru care s-a obligat, cel în cauza va restitui cheltuielile făcute pentru perfecţionarea pregătirii sale profesionale, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare. +
Secţiunea a II-aÎncadrarea şi promovarea în munca a personalului +
Articolul 22Încadrarea şi promovarea în munca a personalului din aviaţia civilă se fac pe bază de examen sau concurs, cu respectarea condiţiilor prevăzute de lege şi de prezentul statut. +
Articolul 23În Departamentul Aviaţiei Civile şi în unităţile de aviatie civilă vor putea fi promovate în funcţii persoanele care îndeplinesc şi următoarele condiţii: a) obţin rezultate bune în realizarea atribuţiilor ce le revin; … b) au o buna pregătire politico-ideologica; … c) dau dovada de atasament profund faţă de orînduirea socialistă şi de interesele întregului popor; … d) aplica cu consecventa politica partidului şi statului; … e) au o comportare corecta în familie şi societate; … f) se bucura de stima, încredere şi autoritate în colectivul de muncă din care face parte. … +
Articolul 24Pentru ca o persoană să poată fi promovata într-o funcţie de conducere trebuie să îndeplinească, pe lîngă condiţiile prevăzute la art. 22 şi 23, şi următoarele condiţii: a) să se distinga în activitatea profesională; … b) sa dovedească calităţi organizatorice, capacitate de sinteza, analiza şi previziune; … c) sa ia decizii eficiente şi sa dea dovadă de exigenta faţă de personalul din subordine, de receptivitate faţă de ceea ce este nou şi faţă de propunerile colectivului de muncă; … d) sa manifeste o atitudine principala, tovaraseasca şi sa folosească un stil de muncă corespunzător în activitatea de îndrumare şi control a colectivului; … e) sa desfăşoare o susţinută activitate socială şi politica. … +
Articolul 25Departamentul Aviaţiei Civile stabileşte condiţiile specifice de încadrare şi promovare în funcţii a personalului aeronautic, în raport cu aptitudinile necesare, vîrsta, categoria, clasa şi altele, ţinînd seama şi de normele şi recomandările adoptate de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale. +
Articolul 26În scopul cunoaşterii posibilităţilor de dezvoltare şi promovare a cadrelor, repartizării şi utilizării judicioase a acestora, aplicării cu stricteţe la fiecare loc de muncă a principiului socialist de retribuire după cantitatea, calitatea şi importanţa socială a muncii, în unităţile de aviatie civilă se întocmeşte aprecierea anuală, în condiţiile şi pentru categoriile de personal prevăzute de lege. +
Capitolul 4Drepturile şi îndatoririle personalului din aviaţia civilă +
Articolul 27Persoanele încadrate în munca în unităţile de aviatie civilă au îndatorirea de a-şi pune în întreaga lor capacitate de muncă în slujba patriei, de a contribui la buna gospodărire a avutului obştesc, la funcţionarea neîntreruptă, ireprosabila şi în condiţii de securitate a transporturilor şi prestaţiilor aeriene şi la realizarea tuturor sarcinilor ce revin unităţilor din care fac parte. La încadrarea în munca, personalul va depune, potrivit legii, jurămîntul de credinţa şi devotament faţă de Republica Socialistă România. +
Secţiunea IDrepturi şi îndatoriri generale +
Articolul 28Ca membri ai colectivului de muncă, persoanele încadrate în munca în unităţile de aviatie civilă au următoarele drepturi principale: a) sa li se asigure un loc de muncă potrivit aptitudinilor, pregătirii profesionale, calificării aspiratiilor lor, precum şi necesităţilor impuse de buna funcţionare a unităţilor de aviatie civilă; … b) sa participe la conducerea, organizarea şi controlul activităţii unităţii în care sînt încadraţi, sa aleagă şi să poată fi aleşi în organele de conducere colectivă ale acestora; … c) sa beneficieze de condiţiile create prin lege pentru perfecţionarea pregătirii profesionale; … d) sa beneficieze de drepturile specifice prevăzute, pentru personalul din transporturile aeriene, de Legea retribuirii după cantitatea şi calitatea muncii şi de celelalte dispoziţii legale. … +
Articolul 29În scopul îndeplinirii sarcinilor ce le revin, persoanele încadrate în munca în unităţile de aviatie civilă au următoarele îndatoriri principale: a) să-şi însuşească temeinic cunoştinţele necesare îndeplinirii atribuţiilor de serviciu, sa participe la instructaje organizate pentru însuşirea instrucţiunilor de serviciu, să execute întocmai şi la timp toate sarcinile ce decurg din funcţia de îndeplinesc; … b)sa cunoască şi să aplice corect legile tarii, regulamentele şi instrucţiunile ce reglementează activitatea de aviatie civilă şi să respecte cu stricteţe cerinţele legalităţii socialiste; c) să se preocupe permanent de ridicarea nivelului politico-ideologic, ştiinţific şi profesional şi să aplice în activitatea lor hotărîrile de partid şi reglementările în vigoare; … d) să respecte întocmai programul de lucru, normele de muncă, procesele tehnologice şi prescripţiile de calitate stabilite pentru buna desfăşurare a producţiei şi sa folosească integral şi cu maxima eficienta timpul de muncă; … e) să se prezinte la serviciu în stare corespunzătoare îndeplinirii în bune condiţii a sarcinilor, sa nu introducă băuturi alcoolice în unitate, sa nu consume asemenea băuturi în timpul serviciului şi sa nu lucreze sub influenţa acestora; … f) sa nu lase fără supraveghere locul de muncă, sa nu doarma în timpul serviciului şi sa nu aibă preocupări străine de interesele serviciului în timpul cît îşi desfăşoară munca; sa nu părăsească la terminarea programului locul de muncă pînă la sosirea schimbului, iar în caz de neprezentare a acestuia sa anunţe conducătorul ierarhic direct pentru a lua măsurile necesare; … g) să respecte regulile de acces în unităţile de aviatie civilă şi sa nu primească persoane din afară serviciului la locul de muncă decît în conformitate cu reglementările în vigoare; … h) să respecte normele de protecţie a muncii şi să contribuie la preintimpinarea accidentelor de muncă; să se prezinte la examenele periodice medicale în cazurile şi condiţiile stabilite; … i) sa prevină orice fapta care ar pune în pericol siguranţa transporturilor aeriene, viaţa personalului şi a călătorilor; sa aducă de îndată la cunoştinţa conducătorului ierarhic orice nereguli, abateri sau lipsuri în exploatare sau în serviciu; … j) să se prezinte în cel mai scurt timp, la cererea unităţii, la serviciu, pentru prevenirea sau înlăturarea efectelor unor calamitati cum sînt: inundaţii, furtuni, incendii, precum şi pentru prevenirea de accidente, avarii, deranjamente şi defectiuni ale aeronavelor şi mijloacelor tehnice aeroportuare şi pentru înlăturarea urmărilor acestora; … k) să respecte normele de prevenire şi stingere a incendiilor şi să contribuie la apărarea integrităţii bunurilor şi valorilor unităţilor de aviatie civilă; … l) sa poarte complet, corect şi cu demnitate uniforma, atît în timpul, cît şi în afară programului de muncă, şi să respecte dispoziţiile în vigoare cu privire la folosirea acesteia; … m) sa păstreze secretul de stat, secretul de serviciu şi să respecte secretul corespondentei; … n) sa dea dovadă de iniţiativa în folosirea, gospodărirea şi apărarea integrităţii mijloacelor de transport aerian, instalaţiilor aeroportuare, utilajelor de deservire, echipamentelor de protecţie a navigaţiei aeriene, infrastructurii şi fondurilor băneşti aflate în administrarea unităţilor de aviatie civilă; … o) să fie exemplu de corectitudine şi conduita în familie şi societate, sa promoveze cu consecventa principiile echităţii socialiste şi să respecte cu stricteţe normele eticii comuniste; … p) să execute orice alte obligaţii ce le revin în temeiul reglementărilor în vigoare, al contractelor individuale şi contractului colectiv de muncă. … +
Articolul 30Pentru buna desfăşurare a activităţilor complexe din unităţile de aviatie civilă, personalul trebuie să se încadreze într-o ordine şi disciplina ferma, bazate pe recunoaşterea conştienţă a necesităţii de a executa în mod exemplar îndatoririle de serviciu. +
Secţiunea a II-aÎndatoriri specifice ale personalului aeronautic +
Articolul 31Pe lîngă îndatoririle prevăzute la art. 29, personalul aeronautic mai are şi următoarele îndatoriri: a) sa apere şi sa utilizeze cu toată eficienta baza tehnico-materială aeronautica – proprietate de stat; … b) să respecte cu stricteţe prevederile regulamentelor de specialitate ale aviaţiei civile; … c) sa aducă o contribuţie sporită la întreţinerea, modernizarea şi exploatarea superioară a parcului de aeronave şi mijloace tehnice aeroportuare, la perfecţionarea tehnologiilor existente şi elaborarea de noi tehnologii, la reducerea importurilor şi a consumurilor specifice de materiale şi energie, la elaborarea şi introducerea unor sisteme moderne de conducere şi dirijare a zborurilor; … d) sa valorifice la un înalt nivel calităţile aerodinamice şi tehnice ale aeronavelor din dotare, sa colaboreze sau sa participe la asmilarea în producţie a inventiilor şi inovatiilor; … e) să contribuie, printr-o buna organizare a lucrului, la scurtarea duratei de imobilizare a aeronavelor şi a mijloacelor tehnice aeroportuare la care se executa reparaţii sau alte lucrări de întreţinere, precum şi la realizarea parametrilor proiectati şi a indicatorilor tehnico-economici la investiţiile noi; … f) să fie vigilent în toate împrejurările legate de desfăşurarea activităţii în zbor şi sa prevină, raportind conducătorilor săi, orice fapta sau manifestare de indisciplina care ar pune în pericol securitatea aeronavelor la sol şi în zbor; … g) sa îndeplinească în mod constiincios şi corect atribuţiile ce îi revin şi, în mod deosebit, pe cele privind siguranţa zborurilor, să raporteze conducătorului ierarhic direct, în cel mai scurt timp posibil, orice greseala în îndeplinirea acestora pentru a se putea lua măsurile de evitare sau limitare a urmărilor; … h) să asigure buna deservire a pasagerilor, să aibă atitudine demna şi ţinuta corecta faţă de persoanele cu care intră în relaţii de serviciu; … i) să aplice la locul de muncă reglementările stabilite pe linie de paza şi securitate a aviaţiei civile. … +
Secţiunea a III-aÎndatoririle personalului cu funcţii de conducere +
Articolul 32Pe lîngă îndatoririle prevăzute la art. 29, 30 şi 31, personalul cu funcţii de conducere din unităţile de aviatie civilă are şi următoarele îndatoriri principale: a) să aplice consecvent principiul muncii şi conducerii colective şi sa informeze periodic personalul unităţii asupra modului de realizare a sarcinilor; … b) sa ia toate măsurile de aplicare a legilor şi celorlalte acte normative; … c) sa aducă la cunoştinţa personalului obligaţiile şi răspunderile ce îi revin, sa organizeze instruirea acestuia în asa fel încît să asigure însuşirea integrală a instrucţiunilor de serviciu şi a celor privind siguranţa circulaţiei aeriene şi securitatea aeronavelor şi mijloacelor tehnice aeroportuare. Conducătorii de unităţi şi cei care au sarcini de instruire şi control răspund disciplinar în cazul cînd personalul în subordine săvîrşeşte abateri ce sînt datorate lipsei de instruire; … d) sa dea dispoziţii ferme şi precise, asigurind condiţiile necesare pentru executarea lor întocmai şi la timp; … e) sa ia măsuri pentru asigurarea condiţiilor corespunzătoare de protecţie a muncii şi de respectare a reglementărilor în vigoare în acest domeniu, să asigure desfăşurarea sistematica a unor acţiuni educative şi de propaganda în vederea creării unei opinii de masa pentru respectarea normelor de protecţie a muncii; … f) sa organizeze şi să asigure perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului în subordine, precum şi verificarea periodică a cunoştinţelor acestuia; … g) sa cunoască aptitudinile, gradul de pregătire şi modul de comportare a personalului în subordine, îndeosebi ale celui ce ocupa funcţii care concura la asigurarea securităţii zborurilor, să asigure, în condiţiile legii, selecţia personalului pe baze ştiinţifice, în raport cu pregătirea profesională şi aptitudinile fizice şi psihice ce se cer pentru funcţia ce ocupa. Încadrarea, menţinerea sau promovarea în funcţie a persoanelor care nu îndeplinesc condiţiile de studii şi vechime şi nu poseda acte de calificare, nu cunosc sau nu îndeplinesc sarcinile de serviciu ori care prin comportarea lor periclitează buna desfăşurare a activităţii atrage răspunderea conducătorilor; … h) sa pună la dispoziţia personalului, potrivit specificului muncii şi condiţiilor avute în vedere la stabilirea normelor de muncă, mijloacele de transport, instalaţiile, utilajele, aparatele şi uneltele necesare utilizării depline a capacităţii de transport şi de producţie, precum şi folosirii complete şi eficiente a timpului de lucru; … i) sa introducă şi sa generalizeze metode noi de muncă; … j) sa organizeze prevenirea şi stingerea incendiilor şi să asigure dotarea şi întreţinerea reţelei de alarmare şi de instalaţii destinate stingerii incendiilor, precum şi dotarea locurilor de muncă şi a personalului pentru intervenţie în caz de incendiu, potrivit specificului bunurilor care se protejeaza; … k) să asigure şi sa organizeze cunoaşterea şi aplicarea de către personalul din subordine a tuturor reglementărilor pe linie de paza şi securitate a aviaţiei civile; … l) sa organizeze şi să asigure buna funcţionare a serviciului pe schimburi, iar, în afară programului de lucru, serviciul de permanenta a conducerii pe unitate, în funcţie de importanţa şi caracterul specific al acesteia; … m) sa ia măsuri pentru reducerea consumurilor de carburanţi prin utilizarea şi întreţinerea raţională a parcului de aeronave, a maşinilor şi utilajelor, precum şi pentru utilizarea raţională a energiei electrice şi termice; … n) sa educe personalul în spiritul cerinţelor documentelor de partid şi de stat, al devotamentului netarmurit faţă de patrie, popor şi partid, al normelor vieţii şi muncii comunistilor, al eticii şi echităţii socialiste, sa dezvolte spiritul respectării disciplinei, folosind toate mijloacele de convingere pentru prevenirea abaterilor. … +
Secţiunea a IV-aRelaţiile de serviciu +
Articolul 33Relaţiile de serviciu între persoanele încadrate în munca în unităţile de aviatie civilă sînt relaţii de ierarhie administrativă şi relaţii de subordonare operativă. +
Articolul 34În cadrul relaţiilor de ierarhie administrativă, fiecare persoana încadrată în munca este subordonata direct unui singur conducător ierarhic. Dispoziţii pot fi date şi de conducătorii ierarhici superiori persoanei în a carei subordine directa se afla cel care primeşte dispoziţia. În acest caz, persoana care primeşte dispoziţia este obligată să raporteze conducătorului sau ierarhic direct. +
Articolul 35În cadrul relaţiilor de subordonare operativă, persoanele încadrate în munca sînt subordonate pe linie de specialitate la diferite nivele de organizare a unităţilor de aviatie civilă. Relaţiile de subordonare operativă se stabilesc prin ordine şi instrucţiuni ale şefului Departamentului Aviaţiei Civile. +
Articolul 36Conducătorii sînt obligaţi sa dea dispoziţii în limita competentei lor, sa pretindă executare întocmai a dispoziţiilor date şi a instrucţiunilor de serviciu şi sa controleze executarea acestora. Dispoziţiile date trebuie să fie conforme cu legile şi instrucţiunile de serviciu şi sa nu lezeze onoarea şi demnitatea celor ce urmează a le executa. Conducătorii răspund de lagalitatea şi temeinicia dispoziţiilor date, precum şi consecinţele acestora. Ei sînt obligaţi să se convingă ca dispoziţiile date verbal au fost înţelese de cei care urmează să le execute. +
Articolul 37Personalul este obligat să execute întocmai şi la timp dispoziţiile primite. Dacă persoana care primeşte dispoziţia considera ca este ilegala sau ca executarea ei ar pune în pericol siguranţa transporturilor aeriene, viaţa personalului şi a călătorilor sau ar putea provoca avarierea ori distrugerea unor instalaţii sau bunuri, trebuie să raporteze de îndată asupra acestor împrejurări conducătorului care a dat dispoziţia. Dacă acesta îşi menţine dispoziţia, persoana respectiva poate, pe proprie răspundere, sa nu o execute, raportind conducătorului ierarhic superior celui care a dat dispoziţia. Aceste cazuri se vor analiza de îndată, luindu-se măsuri de prevenire a unor situaţii similare şi de stabilire a responsabilităţilor. +
Articolul 38După executarea dispoziţiilor, cal care le-a primit va raporta de executarea lor. Raportul trebuie să corespundă realităţii. De asemenea, toate informarile ce se transmit sau se raportează trebuie să fie exacte şi comunicate la termenele stabilite sau în timp utila atunci cînd se fac din proprie iniţiativă. +
Articolul 39Persoanele încadrate în munca în unităţile de aviatie civilă sînt obligate sa manifeste în relaţiile lor respect şi ajutor reciproc. Personalul care prin natura funcţiilor vine în contact cu publicul trebuie să aibă o ţinuta şi comportare corespunzătoare, sa dea dovadă de solicitudine şi principialitate şi sa rezolve toate problemele în conformitate cu prevederile legale. +
Articolul 40Personalul din unităţile de aviatie civilă poate face reclamaţii conducătorilor ierarhici superiori cu privire la măsuri în legătură cu serviciul prin care a fost sau poate fi vătămat în interesele lui legale. Reclamaţiile trebuie să se adreseze conducătorului ierarhic direct. În caz de nerezolvare, cel în cauza se poate adresa conducătorului ierarhic superior. În reclamaţiile scris este interzis să fie trecute date cu caracter secret. +
Articolul 41Conducătorul care a primit reclamaţia este obligat sa o examineze în termenele prevăzute de lege şi, dacă o va găsi intemeiata, sa ia imediat măsurile corespunzătoare. Dacă soluţionarea nu intră în atribuţiile sale, va transmite reclamaţia conducătorului competent, în temen de 5 zile. În toate cazurile cel care a făcut reclamaţia va fi încunoştinţat cu privire la modul de rezolvare sau măsurile luate. +
Articolul 42Conducătorul care a savirsit o nedreptate sau a luat o măsura nelegală faţă de o persoană în subordine, pentru motivul ca a făcut o reclamaţie sau sesizare, va fi snactionat potrivit legii. +
Capitolul 5Controlul în unităţi +
Articolul 43Controlul în unităţile de aviatie civilă privind modul de organizare şi desfăşurare a activităţilor, precum şi asupra cunoaşterii, aplicării şi respectării hotărîrilor de partid şi a legilor tarii, se executa potrivit legii şi se realizează prin: a) controlul ierarhic curent, care se efectuează de către fiecare conducător ierarhic asupra activităţii personalului în subordine directa, avînd caracter permanent şi sistematic; … b) controlul ierarhic programat, care se efectuează de către conducătorul unei unităţi sau delegatul sau, la unităţile subordonate, avînd caracter periodic şi cuprinzînd mai multe domenii de activitate; … c) controlul ierarhic prin sondaj, care se efectuează în baza unui program sau inopinat, de către conducătorii ierarhici sau delegaţii acestora, asupra activităţii celor din subordine; … d) controlul programat, pe linia subordonarii operative, care se efectuează de către conducătorii compartimentelor functionale ale unei unităţi sau delegaţii acestora, la unităţile subordonate, limitat la domeniul de specialitate respectiv şi avînd caracter periodic; … e) controlul curent de specialitate, care se efectuează asupra celor subordonaţi pe linie operativă. … Prin control se realizează totodată îndrumarea personalului în îndeplinirea obligaţiilor de serviciu. +
Articolul 44În aplicarea prevederilor art. 43, prin ordin al şefului Departamentului Aviaţiei Civile se stabileşte modul de organizare şi efectuare a controalelor în unităţile de aviatie civilă. +
Articolul 45Constatările făcute cu ocazia controalelor se aduc la cunoştinţa celor controlati şi conducătorilor direcţi ai acestora, atît pe parcursul, cît şi la sfîrşitul controlului, stabilindu-se măsurile ce se impun în registrul unic de control, conform reglementărilor legale. Persoanele care desfăşoară acţiuni de control sînt obligate să contribuie nemijlocit la înlăturarea deficienţelor constatate, în măsura competentelor de care dispun. Conducătorii ierarhici sînt obligaţi sa urmărească aducerea la îndeplinire a măsurilor stabilite ca urmare a controalelor efectuate. +
Articolul 46Controalele organizate şi desfăşurate, potrivit legii, de organele centrale de sinteza sau alte organe cu atribuţii de control din afară aviaţiei civile nu fac obiectul prezentului statut. +
Capitolul 6Organizarea programului de lucru +
Articolul 47Departamentul Aviaţiei Civile stabileşte, potrivit legii, modul de organizare a programului de lucru în unităţile de aviatie civilă, îndrumă şi coordonează stabilirea de către unităţi a măsurilor referitoare la organizarea programului de lucru, ţinînd seama de cerinţele generale ale activităţilor de transporturi şi prestaţii aeriene, precum şi de cele privind asigurarea securităţii zborurilor şi protecţiei muncii. +
Articolul 48Măsurile referitoare la organizarea programului de lucru în unităţile de aviatie civilă vor fi stabilite de conducerile acestor unităţi, împreună cu organele sindicale, ţinînd seama de profilul şi specificul fiecărui loc de muncă. +
Articolul 49Departamentul Aviaţiei Civile, cu acordul Ministerului Muncii şi al uniunii sindicatelor de ramura, determina duratele maxime ale timpului de serviciu pentru zbor şi ale timpului de zbor, zilnice, lunare şi anuale, precum şi duratele minime zilnice, lunare şi anuale, precum şi duratele minime zilnice ale timpului de repaus, astfel incait durata totală a timpului de muncă să fie cea stabilită prin lege. Acestea se stabilesc în conformitate cu prevederile legale, astfel incait să se asigure desfăşurarea zborurilor potrivit nevoilor unitatiilor de aviatie civilă şi în condiţii de securitate deplina. +
Articolul 50În sensul prevederilor art. 49: a) prin timp de serviciu pentru zbor se înţelege perioada continua care începe din momentul prezentării personalului navigant la locul de muncă în vederea executării unei sau unor misiuni de zbor şi se termina în momentul în care acesta şi-a îndeplinit toate insarcinirile în legătură cu aeronava, misiunea sau misiunile executate; … b) prin timp de zbor se înţelege timpul total calculat din momentul în care aeronava începe să se deplaseze prin propriile sale mijloace pînă în momentul în care aceasta este imobilizata la terminarea zborului; … c) prin timp de repaus se înţelege perioada în cursul căreia personalul navigant nu are de îndeplinit sarcini de serviciu. … Duratele de întrerupere a timpului de zbor care depăşesc doua ore la escale sau între doua misiuni consecutive nu se includ în timpul de serviciu pentru zbor, cu excepţia cazurilor justificate, în care personalul navigant a avut de efectuat activităţi sau de îndeplinit sarcini în legătură cu aeronava sau misiunea de zbor executată. Timpul în care personalul navigant este transportat în zbor, în vederea folosirii lui ulterioare în următoarea perioada continua de 24 de ore ca echipaj de conducere a aeronavelor, se include în timpul de serviciu pentru zbor. +
Articolul 51Evidenta activităţii de zbor pentru personalul aeronautic navigant, în funcţie de care se calculează drepturile cuvenite potrivit dispoziţiilor legale, se tine prin carnetul de zbor. Forma carnetului de zbor şi metodologia de completare şi păstrare a acestuia se stabilesc de Departamentul Aviaţiei Civile, cu avizul Ministerului Muncii. +
Articolul 52Departamentul Aviaţiei Civile, cu acordul Ministerului Muncii şi uniunii sindicatelor de ramura, stabileşte, potrivit legii, programul de lucru pentru personalul operativ de protecţie a navigaţiei aeriene şi de dirijare a zborurilor, în funcţie de condiţiile de muncă specifice şi solicitarile psihofizice ale acestuia. Pentru locurile de muncă din unităţile cu activitate de zbor intensa se pot stabili pauze pentru refacerea capacităţii de muncă, pînă la cel mult două ore de schimb, incluse în durata normală a timpului de muncă, astfel încît să se asigure securitatea deplina a zborurilor. +
Capitolul 7Recompensele şi modul în care se acordă +
Articolul 53Sînt şi mijloace perin care sînt stimulati cei care îşi îndeplinesc în mod exemplar sarcinile de serviciu. Recompensele pot fi acordate celor care: a) săvîrşesc acte de curaj, devotament sau eroism în activitatea aeronautica; … b) depun o activitate deosebită pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă; … c) realizează economii importante de materiale, materii prime, combustibil, energie, fără ca prin aceasta să fie afectată calitatea producţiei sau să fie stînjenită desfăşurarea normală a activităţii unităţii; … d) dau dovada de iniţiativa pentru preintimpinarea şi evitarea accidentelor, avariilor sau altor situaţii ce ar putea provoca prejudicii materiale, pierderi de vieţi omeneşti ori întreruperi în activitatea de zbor; … e) îşi îndeplinesc la timp şi în bune condiţii sarcinile de serviciu şi au o conduita ireprosabila. … +
Articolul 54Recompensele ce se pot acorda personalului din aviaţia civilă sînt următoarele: a) multumire verbală sau scrisă; … b) evidentierea în munca; … c) înscrierea în tabloul de onoare; … d) înscrierea în cartea de onoare; … e) gratificatii, premii şi alte recompense materiale, potrivit legii; … f) acordarea de trepte sau gradatii la retributia tarifara, cu reducerea vechimii minime, în condiţiile prevăzute de lege; … g) ordine, medalii şi alte distincţii. … +
Articolul 55În afară recompenselor prevăzute la art. 54, se pot acorda şi următoarele recompense specifice: a) personalului aeronautic navigant din aviaţia de transport, insigna "Pentru merite în aviaţia de transport"; … b) personalului aeronautic navigant din aviaţia utilitara, insigna "Pentru merite în aviaţia utilitara"; … c) personalului aeronautic navigant din aviaţia sportiva, insigna "Pentru merite în aviaţia sportiva"; … d) personalului de dirijare şi controlul circulaţiei aeriene, insigna, "Pentru merite în activitatea de dirijare şi controlul circulaţiei aeriene". … Forma, caracteristicile insignelor şi condiţiile de purtare a acestora se stabilesc de Departamentul Aviaţiei Civile, cu avizul comitetului uniunii sindicatelor de ramura. +
Articolul 56Recompensele prevăzute la art. 54 lit. a)-f) se acordă de către conducătorul unităţii sau de organele de conducere colectivă ale acesteia. Cele prevăzute la lit. a)-c) pot fi acordate şi de maiştri, pentru muncitorii din subordine, potrivit legii. Multumirea verbală poate fi acordată şi de conducătorii compartimentelor de muncă. Multumirea verbală sau scrisă, premiile sau alte recompense materiale se acordă şi de către conducătorul organului ierarhic superior unităţii. Recompensele prevăzute la art. 54 lit g) se acordă, la propunerea conducătorului unităţii, de către organele competente. Recompensele se pot acorda atît de conducătorul titular, cît şi de cel care-l înlocuieşte temporar prin ordin. Recompensele acordate conducătorilor direcţi nu pot fi anulate sau modificate de conducătorii ierarhici superiori decît în situaţia în care cei care le-au acordat şi-au depăşit competenţa. Recompensele prevăzute la art. 55 se acordă de către şeful Departamentului Aviaţiei Civile şi de organul de conducere colectivă al Departamentului Aviaţiei Civile. +
Articolul 57Recompensele acordate, cu excepţia multumirii verbale, se comunică în scris celui recompensat şi se înscriu în fişa personală a acestuia. Înscrierea în cartea de onoare şi acordarea de ordine şi distincţii se înscriu şi în carnetul de muncă. Recompensele acordate vor fi aduse la cunoştinţa colectivelor din care fac parte cei recompensati. +
Articolul 58Personalului care a fost sancţionat nu i se poate acorda recompene înainte ca sancţiunea să fie considerată a nu fi fost luată, cu excepţia gratificatiilor anuale care pot fi reduse, potrivit legii. +
Capitolul 8Sancţiuni disciplinare, procedura aplicării lor, căile de atac +
Articolul 59Încălcarea cu vinovăţie de către cel încadrat în munca, indiferent de funcţia sau postul pe care-l ocupa, a obligaţiilor de serviciu, inclusiv a normelor de comportare, constituie abatere disciplinară. Dacă faptele sînt săvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, constituie infracţiuni, cel vinovat va fi sancţionat şi potrivit legii penale. Răspunderea penală, contravenţională sau materială ori aplicarea unei măsuri de influentare obsteasca nu exclud răspunderea disciplinară pentru fapta săvîrşită, dacă prin aceasta s-au încălcat şi obligaţii de muncă. +
Articolul 60Sancţiunile disciplinare care pot fi aplicate personalului sînt următoarele: a) mustrare; … b) avertisment; … c) retragerea uneia sau mai multor gradatii sau trepte de retribuire pe o perioadă de una la trei luni, sau în cazul celor retribuiţi la nivelul de baza, diminuarea retributiei cu 5-10% pe aceeaşi perioadă; … d) reducerea retributiei şi reducerea indemnizaţiei de conducere pe o perioadă de una la trei luni cu 5-10%; … e) retrogradarea în funcţie sau categorie, în cadrul aceleaşi profesii, pe o durată de una la trei luni; … f) suspendarea documentelor nominale de calificare a personalului aeronautic navigant şi nenavigant, eliberate de Departamentul Aviaţiei Civile; … h) desfacerea disciplinară a contractului de muncă. … +
Articolul 61Suspendarea documentelor de calificare ale personalului aeronautic navigant şi nenavigant consta în interzicerea de a mai exercita, pe timpul suspendării, activităţile aeronautice înscrise în aceste documente şi trecerea celui în cauza în alta funcţie corespunzătoare pregătirii profesionale. Retragerea documentelor de calificare ale personalului aeronautic navigant şi nenavigant consta în interzicerea de a îndeplini activităţile aeronautice înscrise în aceste documente şi trecerea definitivă a celui în cauza în alta funcţie corepunzatoare pregătirii profesionale ori, după caz, desfacerea contractului de muncă. +
Articolul 62Desfacerea disciplinară a contractului de muncă poate fi aplicată personalului care săvîrşeşte o abatere grava prin efectul produs sau pe care l-ar fi putut produce activităţii de zbor sau bunului mers al unităţii, ori care încalcă în mod repetat obligaţiile sale de muncă, inclusiv normele de comportare în unitate. Următoarele abateri pot fi sancţionate cu desfacerea disciplinară a contractului de muncă: a) prezentarea la serviciu sau efectuarea acestuia sub influenţa băuturilor alcoolice; … b) refuzul de a se prezenta la controlul alcoolemiei; … c) consumul băuturilor alcoolice în timpul efectuării serviciului; … d) sustragerea, sub orice formă, de bunuri aparţinînd unităţii, de natura a prejudicia buna desfăşurare a activităţii; … e) comiterea unor fapte care au produs sau puteau produce avarii ori deteriorări de echipamente, cu consecinţe grave privind securitatea zborului; … f) comiterea unor fapte care au produs sau puteau produce accidente sau incidente de aviatie; … g) lipsa nemotivată de la serviciu sau părăsirea locului de muncă, care pot duce la consecinţe grave privind securitatea zborului. … +
Articolul 63Personalului i se poate aplica o singura sancţiune disciplinară pentru o faptă care constituie abatere, chiar dacă au fost incalcate mai multe îndatoriri de serviciu. Este interzisă aplicarea de sancţiuni colective întregului personal al unităţii sau al unui compartiment de muncă. Abaterile repetate, cele săvîrşite în grup, în timpul misiunilor sau care pun în pericol securitatea zborurilor sînt considerate grave şi impun aplicarea unor sancţiuni disciplinare severe. +
Articolul 64Sancţionarea disciplinară se aplică numai după cercetarea prealabilă a faptei ce constituie abatere, după ascultarea celui în cauza şi verificarea susţinerilor făcute de acesta în apărare. În stabilirea sancţiunii se va ţine seama de gravitatea faptei, de cauzele şi împrejurările în care a fost săvîrşită, de gradul de vinovăţie a celui în cauza, de faptul dacă acesta a mai avut şi alte abateri în trecut, precum şi de urmările abaterii. +
Articolul 65Pentru asigurarea desfăşurării nestingherite a cercetărilor şi pentru bunu mers al serviciului, persoanele cercetate pentru abateri disciplinare grave sînt obligate sa stea la dispoziţia organelor de cercetare, pe timpul strict necesar. În acest timp se poate lua măsura interzicerii îndeplinirii atribuţiilor funcţiei şi trecerii temporare a acestor persoane în alte activităţi, corespunzător pregătirii lor profesionale. Măsura prevăzută la alin. 1, a carei durata nu va putea depăşi 30 de zile, se aplică de conducătorul care a dispus efectuarea cercetărilor, ori de conducătorul ierarhic superior acestuia şi se comunică în scris celui în cauza. Dacă măsura a fost dispusă de către un conducător subordonat celui în drept a încadra în munca persoana respectiva, măsura va fi supusă confirmării conducătorului ierarhic competent, în termen de cel mult 3 zile. Pe timpul interzicerii îndeplinirii funcţiei sale, cel supus cercetării va primi retributia tarifara de încadrare a funcţiei în care a fost trecut temporar. În cazul constatării nevinovăţiei sale, i se va plati şi diferenţa pînă la nivelul retributiei medii, calculată, pentru personalul navigant, în raport cu retributia primită în ultimele 12 luni anterioare măsurii luate, iar pentru celelalte categorii de personal, în raport cu retributia primită în ultimele 3 luni. +
Articolul 66Sancţiunile disciplinare se aplică de organele de conducere colectivă, de conducătorul unităţii sau de conducătorii ierarhici superiori. Cele prevăzute la art. 60, lit a)-c) pot fi aplicate şi de maiştri, pentru muncitorii din subordine, potrivit legii. Mustrarea şi avertismentul pot fi aplicate şi de şefii compartimentelor de muncă. Pentru personalul numit de organul ierarhic superior, sancţiunea disciplinară se aplică de acel organ. Suspensarea sau retragerea documentelor de calificare eliberate de Departamentul Aviaţiei Civile se face prin hotărîrea biroului executiv al consiliului de conducere al acestuia. Sancţiunea disciplinară a desfacerii contractului de muncă se aplică de organului competent sa încheie contractul de muncă, cu consultarea organelor sindicale. Pentru personalul numit cu aprobarea organului ierarhic superior ori a organului de conducere colectivă din unităţi, desfacerea disciplinară a contractului de muncă se face cu aprobarea acestor organe. Sancţiunile se pot aplica atît de conducătorul competent, cît şi de cel care-l înlocuieşte temporar prin ordin. +
Articolul 67Cînd pentru aceeaşi abatere sau mai multe abateri aflate în strinsa legătură a fost stabilită vinovăţia mai multor persoane cu funcţii diferite sau care fac parte din unităţi diferite de aviatie civilă, sancţiunile pentru toţi cei în cauza se aplică de către conducătorul superior competent sa sanctioneze persoana cu funcţia cea mai mare şi, după caz, de conducătorul sau organul de conducere colectivă al unităţii superioare comune. +
Articolul 68Pentru abaterile diciplinare săvîrşite de o persoană încadrată în munca pe timpul detaşării, sancţiunile "mustrare" şi "avertisment" se aplică de unitatea la care este detasata. Desfacerea disciplinară a contractului de muncă se aplică numai de conducerea unităţii care a detaşat-o. Celelalte sancţiuni se aplică de conducerea unităţii la care este detasata, cu acordul unităţii unde este încadrată. Abaterile disciplinare, săvîrşite de cei încadraţi în munca pe timpul delegării în alta unitate, se sancţionează de conducerea unităţii care i-a delegat, la propunerea unităţii la care au fost delegaţi. Ucenicii care se pregătesc la locul de muncă, elevii şi studenţii care fac practica vor fi sancţionaţi pentru abateri disciplinare săvîrşite, potrivit actelor normative care reglementează pregătirea profesională a acestora. +
Articolul 69Sancţiunea disciplinară poate fi stabilită şi va trebui să fie comunicată în scris celui în cauza în cel mult 30 de zile de la data cînd cel în drept sa o aplice a luat cunoştinţa de săvîrşirea abaterii. După îndeplinirea acestor termene, abaterile disciplinare nu mai pot fi sancţionate, cu excepţia faptelor care au făcut obiectul unei urmări penale începute înainte de expirarea acestor termene. În acest caz, termenele sînt suspendate pe timpul urmarii penale. Persoanele din vina cărora nu s-au putut lua la timp măsurile disciplinare sînt răspunzătoare de neaplicarea acestor măsuri. În actul de comunicare a sancţiunii se va arata calea de atac, termenul în care poate fi contestată şi organul competent sa o rezolve. +
Articolul 70Sancţiunile disciplinare sînt executorii de îndată ce au fost comunicate, chiar dacă împotriva lor s-a exercitat calea de atac.Toate sancţiunile rămase definitive se trec în fişa personală a celui sancţionat. Sancţiunile disciplinare vor fi aduse la cunoştinţa colectivului de muncă din care face parte cel sancţionat. +
Articolul 71În cazul în care unitatea a făcut plîngere penală împotriva unei persoane încadrate în munca sau aceasta a fost trimisa în judecata pentru fapte penale incompatibile cu funcţia deţinută, conducerea unităţii o va suspenda din funcţie. Pe timpul suspendării nu se plătesc drepturile de retribuire. În cazul constatării nevinovăţiei persoanei suspendate din funcţie, aceasta are dreptul, pentru perioada cît a fost lipsită de retributie din aceasta cauza, la o despăgubire calculată, pentru personalul navigant, pe baza retributiei medii realizate în ultimele 12 luni anterioare suspendării, iar pentru celelalte categorii de personal, pe baza retributiei medii realizate în ultimele 3 luni. Dacă persoana în cauza s-a încadrat între timp într-o funcţie cu o retributie inferioară sau a realizat alte cistiguri mai mici, despagibirea va consta, pentru perioada respectiva, în diferenţa dintre retributia medie realizată pe ultimele 12 luni sau, după caz, 3 luni anterioare suspendării şi cîştigul realizat între timp. +
Articolul 72Împotriva sancţiunilor disciplinare cel sancţionat are dreptul să facă contestaţie în termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei de sancţionare. Contestaţia împotriva sancţiunii disciplinare, cu excepţia desfacerii disciplinare a contractului de muncă, se soluţionează, în termen de 30 de zile, de către: a) persoana care ocupa funcţia ierarhica imediat superioară celei care a aplicat sancţiunea … b) organul de conducere colectivă, pentru sancţiunea aplicată de conducătorul unităţii; … c) organul ierarhic imediat superior, pentru sancţiunile aplicate de organul de conducere colectivă al unităţii. Contestaţia adresată unui organ necompetent se înregistrează şi va fi înaintată de către acesta organului competent sa o soluţioneze, comunicindu-se petitionarului despre aceasta. … +
Articolul 73Contestaţia împotriva desfacerii disciplinare a contractului de muncă se soluţionează de judecătoria în raza căreia îşi are sediul unitatea sau de organul ierarhic superior, potrivit competentelor acestora stabilite de lege. +
Articolul 74Organul competent să soluţioneze contestaţiile, cu excepţia judecătoriei, poate hotărî suspendarea sancţiunii pînă la soluţionarea contestaţiei, menţinerea, înlocuirea sancţiunii cu una mai uşoară sau anularea sancţiunii aplicate. În cazul în care cel sancţionat cere sa dea explicaţii, ascultarea lui este obligatorie pentru organul competent a soluţiona contestaţia, în afară de cazul cînd, în urma examinării probelor, se ajunge la concluzia ca sancţiunea trebuie anulată. Hotărîrea data se motiveaza şi se comunică în cris, în termen de 5 zile de la pronunţare, celui ce a făcut contestaţia şi unităţii în cadrul căreia lucrează. +
Articolul 75În cazul cînd cel care a aplicat sancţiunea disciplinară sau organul ierarhic superior descoperă, în apărarea celui sancţionat, dovezi de nevinovatie care nu au fost cunoscute la data aplicării sancţiunii, este obligat sa anuleze din oficiu sancţiunea. Sancţiunile disciplinare definitive stabilite de organele administrative pot fi revizuite în cazul cînd se descoperă dovezi noi, de natura sa stabilească nevinovatia celor în cauza sau din care să rezulte ca vinovăţia acestora este mai mica. Cererea de reviziure de face în termen de 30 de zile de la data cînd persoana sancţionată a luat cunoştinţa de noile dovezi şi se soluţionează de conducătorul care a stabilit sancţiunea, respectiv organul ierarhic administrativ care a soluţionat contestaţia în cel mult 30 de zile de la primirea cererii. Hotărîrile judecătoreşti privind sancţiunea desfacerii disciplinare a contractului de muncă rămase definitive pot fi revizuite potrivit Codului de procedura civilă. +
Articolul 76În cazul anulării sancţiunilor prevăzute la art. 60 lit. c), d), e), f), g) şi h), cel în cauza are dreptul sa primească, pe timpul cît a fost lipsit de retributie sau a primit o retributie mai mica, o despăgubire calculată potrivit art. 71 alin. 2. În cazurile în care se constată că persoanele care au aplicat sau au determinat aplicarea sancţiunii au fost de rea-credinţa, contravaloarea despăgubirii se recuperează de la aceştia, potrivit prevederilor legale. Aceste persoane vor mai răspunde, după caz, disciplinar sau penal. Sancţiunile anulate se vor şterge din fişa personală a celui sancţionat. +
Articolul 77Sancţiunea disciplinară aplicată, cu excepţia desfacerii disciplinare a constractului de muncă şi a retragerii documentului nominal de calificare, se considera a nu fi fost luată dacă, în decurs de un an de la data executatii sancţiunii, persoana în cauza nu a mai savirsit alta abatere. În cazul în care cel sancţionat nu a mai savirsit nici o abatere disciplinară şi a avut o buna comportare în munca, organul care a aplicat sancţiunea, cu consultarea organului sindical, va putea dispune ca sancţiunea aplicată să fie considerată a nu fi fost luată, chiar înainte de expirarea termenului de un an, dar nu mai înainte de 6 luni de la data executării sancţiunii. În cazul în care sancţiunea a determinat o micşorare a retributiei pe perioada aplicării ei, persoanele care beneficiază de prevederile alin. 1 şi 2 nu au dreptul la restituirea diferenţei de retributie. Sancţiunile disciplinare considerate a nu fi fost luate se vor şterge din fişa personală a celui sancţionat. +
Capitolul 9Dispoziţii finale +
Articolul 78Personalul aeronautic navigant care nu poseda certificat şi licenta de funcţionare şi care la data intrării în vigoare a prezentului statut este încadrat în funcţii pentru care se prevede condiţia deţinerii acestui document va fi menţinut în funcţie timp de cel mult 2 ani, perioada în care urmează să fie examinat şi atestat, potrivit prevederilor prezentului statut. +
Articolul 79În măsura în care nu se dispune altfel în prezentul statut, personalului din aviaţia civilă i se aplică prevederile Codului muncii şi celelalte dispoziţii din legislaţia muncii. +
Articolul 80Generalii, ofiţerii, maistrii militari şi subofiterii activi, detasati pe timp limitat în Departamentul Aviaţiei Civile şi unităţile subordonate acestuia, au drepturile şi îndatoririle prevăzute în prezentul statut, precum şi cele care le revin din prevederile legilor, statutelor, regulamentelor şi altor reglementări specifice pentru militari. +
Articolul 81Departamentul Aviaţiei Civile răspunde de aplicarea întocmai a prezentului statut, organizează controlul permanent şi ia măsurile necesare pentru respectarea reglementărilor privind modul de pregătire, încadrare şi promovare, drepturile şi îndatoririle specifice, recompensele şi sancţiunile disciplinare ale personalului din aviaţia civilă. +
CUPRINSUL Statutului personalului din aviaţia civilă Pagina +
Capitolul 1Dispoziţii generale 1 +
Capitolul 2Categoriile de personal din aviaţia civilă 2 Secţiunea I Personalul aeronautic navigant 2 Secţiunea a II-a Personalul aeronautic nenavigant 3 +
Capitolul 3Pregătirea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului. Încadrarea şi promovarea în munca 3 Secţiunea I Pregătirea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului 3 Secţiunea a II-a Încadrarea şi promovarea în munca a personalului 3 +
Capitolul 4Drepturile şi îndatoririle personalului din aviaţia civilă 4Secţiunea I Drepturi şi îndatoriri generale 4Secţiunea a II-a Îndatoriri specifice ale personalului aeronautic 5 Secţiunea a III-a Îndatoririle personalului cu funcţii de conducere 5 Secţiunea a IV-a Relaţiile de serviciu 6 +
Capitolul 5Controlul în unităţi 6 +
Capitolul 6Organizarea programului de lucru 7 +
Capitolul 7Recompensele şi modul în care se acordă 7 +
Capitolul 8Sancţiuni disciplinare, procedura aplicării lor, căile de atac 8 +
Capitolul 9Dispoziţii finale 11 ────────────